نسخه موبایل
www.valiasr-aj .com
بررسي شبهه ازدواج ام كلثوم با عمر (ويرايش جديد)
کد مطلب: 6342 تاریخ انتشار: 23 بهمن 1399 - 10:00 تعداد بازدید: 280932
مقالات » نقد خلافت خلفا
بررسي شبهه ازدواج ام كلثوم با عمر (ويرايش جديد)

نبود دختري به نام ام كلثوم، پدر ابوبكر، تعارضات در اين قضيه، بررسي بهانه عمر براي ازدواج

بسم الله الرحمن الرحيم

ازدواج ام كلثوم با عمر، شاهد دروغ بودن شهادت:

طرح شبهه:

شيعيان ادعا مي كنند كه خليفه دوم قاتل فاطمه زهرا (رضي الله عنها) است؛ اما كدام عقل سليم مي پذيرد كه حضرت علي (رضي الله عنه ) دخترش را به ازدواج قاتل همسر گراميش ، فاطمه (رضي الله عنها) درآورد و رابطه دوستانه با او برقرار نمايد؟

نقد و بررسي:

يكي از شبهاتي كه اهل سنت؛ به ويژه در سال هاي اخير به صورت گسترده مطرح كرده اند، ازدواج خليفه دوم با امّ كلثوم دختر امير مؤمنان و فاطمه زهرا عليهما السلام است.

اهل سنت، استفاده هاي گوناگوني از اين ازدواج مي كنند؛ از جمله مي خواهند با اثبات اين ازدواج، رابطه صميمانه و دوستانه امير مؤمنان با خلفا را ثابت و از سوي ديگر، شهادت صديقه شهيده سلام الله عليها، غصب خلافت و... را انكار نمايد.

از اين رو، اين شبهه اهميت فوق العاده و پيوند ناگسستني با انديشه هاي شيعيان دارد و بايد به صورت دقيق و مستدل بررسي شود.

انديشه وران شيعه پاسخ هاي گوناگوني از اين مطلب داده اند كه همگي آن ها صحيح و معقول به نظر مي رسد؛ برخي همچون رضي الدين حلي، علامه مقرّم، علامه باقر شريف القرشي و... اصل وجود دختري به نام امّ كلثوم را براي حضرت زهرا سلام الله عليها منكر شده و دليل هاي متقني براي آن ارائه كرده اند. كه ما نيز در اين مقاله، در دفاع از اين نظر، شواهد فراوان بيان كرده ايم.

برخي ديگر، وقوع تعارض در روايات ازدواج را دليلي واضح براي بطلان مدعاي اهل سنت در باره اين ازدواج مي دانند؛ از جمله شيخ مفيد رضوان الله تعالي عليه در دو رساله مجزا به نام هاي المسائل العُكبرية و المسائل السروية، و نيز سيد ناصر حسين الهندي در كتاب افحام الأعداء والخصوم و آيت الله ميلاني و...

ما نيز در اين مقاله، تعارض هاي گسترده در نقل اين ماجرا را مطرح و مستندات آن را از كتاب هاي اهل سنت ذكر كرده ايم.

و انديشه وران ديگري، همچون سيد مرتضي پاسخ داده اند كه اين ازدواج با زورگويي و تهديد عمر بن خطاب بوده است.

عده اي از دانشمندان شيعه و سني با پذيرش اصل ازدواج، نكته ديگري را مطرح كرده اند كه امّ كلثوم همسر عمر، دختر امير مؤمنان عليه السلام نبود؛ بلكه دختر ابوبكر بوده است؛ از جمله يحيي بن شرف نووي، مهمترين شارح صحيح مسلم در كتاب تهذيب الأسماء اين مطلب را نقل كرده و آيت الله مرعشي نجفي از عالمان شيعه در شرح احقاق الحق به اين مطلب تصريح كرده اند كه در ادامه مدرك و اصل سخن ايشان خواهد آمد.

گويا از بين پاسخ هاي موجود، پاسخ اخير كامل تر است؛ چرا كه از طرفي تمام روايات موجود در كتاب هاي اهل سنت كه ازدواج دختر امير مؤمنان عليه السلام را با خليفه دوم ثابت مي كند، با اشكالات سندي مواجه و با تعارض ها و تناقض هاي غير قابل جمعي كه دارند، غير قابل اعتماد هستند و از طرف ديگر در هيچ يك از روايات موجود در كتاب هاي شيعه، تصريح نشده كه امّ كلثوم دختر امير مؤمنان از حضرت زهرا عليهما السلام باشد؛ بلكه ازدواج دختري به نام امّ كلثوم را كه در خانه امير مؤمنان بوده ثابت مي كنند.

اعتراف انديشمندي همچون نووي، برترين شارح صحيح مسلم كه گسترده ترين و مهمترين كتاب فقهي شافعي نيز متعلق به او است، عامل مهم ديگري است كه اين ديدگاه را تقويت مي كند.

و نيز مي گوييم كه حتي در صورت اثبات چنين ازدواجي، نمي توان از آن رابطه صميمانه امير مؤمنان را با خلفا اثبات كرد؛ زيرا اين ازدواج نه تنها براي خليفه دوم فضيلت محسوب نمي شود؛ بلكه لكه سياهي است كه همانند تيرگي غصب خلافت، بر دامان او باقي مانده است؛ چرا كه در ماجراي اين ازدواج چيزهايي نقل شده است كه عرق شرم از پيشاني انسان غيرت مند جاري مي شود. اين مطلب را در محور چهارم بررسي كرده ايم.


فهرست مطالب

محور اول: دختري به نام ام كلثوم وجود نداشته است

كلام عالمان شيعه در تاييد اين ديدگاه:

كلام علماي اهل سنت در تاييد اين نظر:

شواهد اين ديدگاه:

1. در هيچ روايت صحيح السندي بين نام ام كلثوم و زينب جمع نشده است:

2. عبد الله بن جعفر با چه كسي ازدواج كرده است:

3. دو خطبه با نام يك نفر:

4. عزاداري و نوحه خواني ام كلثوم براي حضرت زهرا سلام الله عليها:

5. امير مؤمنان در شب ضربت خوردن، مهمان چه كسي بود؟

6. ام كلثوم بهترين دختر امير مؤمنان عليه السلام:

7. معاويه، از دختر چه كسي خواستگاري كرد؟

8. در شام چه كسي دفن شده است:

9. چه كساني از زنان اهل بيت، در كربلا اسير شدند:

10. ميراث فاطمه، فقط به ام كلثوم رسيد:

11. ازدواج عمر با حضرت زينب (س)!!!

12. ام كلثوم در كربلا حضور داشت:

منكرين ازدواج در اهل بيت به اقرار علماي اهل سنت


محور دوم: ام كلثوم دختر ابوبكر، يا ام كلثوم دختر امير مؤمنان عليه السلام؟

1. اعتراف مهم ترين شارح صحيح مسلم: عمر داماد أبو بكر

تحليل روايت جعلي رد خواستگاري عمر از دختر أبو بكر توسط عايشه:

2. يك روايت از دو ام كلثوم:


محور سوم: تعارض هاي موجود در نقل قضيه

1. ام كلثوم پس از عمر با چه كسي ازدواج كرد؟

2. سن ام كلثوم هنگام ازدواج

هنوز به حدي نرسيده بود كه شهوت را برانگيزد:

دختري كوچك و غير بالغ كه با ديگر دختران بازي مي كرد:

ده سال يا بيشتر داشت:

3. مقدار مهريه ام كلثوم:

الف: ده هزار دينار:

ب: چهل هزار دينار:

ج: چهل هزار درهم:

4. آيا عمر از ام كلثوم فرزندي داشته است؟

فرزندي نداشت:

يك فرزند داشت:

دو فرزند داشت:

سه فرزند داشت:

زيد برادر عمر بود يا پسر عمر؟

5 . زيد اصغر بزرگتر از زيد اكبر!!!

6 . عمر، دخترش رقيه را به ازدواج ابراهيم بن نعيم آورد:

7. تاريخ وفات ام كلثوم و زيد:

مرگ در زمان حكومت عبد الملك بن مروان (73 ـ 86هـ):

مرگ در زمان امارت سعيد بن العاص (48 ـ 54هـ):

مرگ، پس از واقعه كربلا:

8. نحوه وفات ام كلثوم و زيد:

مرگ بر اثر مريضي:

مرگ بر اثر اصابت سنگ:

مرگ بر اثر اصابت تير:

مرگ بر اثر خوردن سم:

9. آيا زيد، فرزند داشت؟

فرزندي نداشت:

چندين فرزند داشت:

10. سن زيد هنگام وفات:

خردسال بود:

جوان بود:

بزرگسال بود:

11. چه كسي بر جنازه زيد و ام كلثوم نماز خواند؟

عبد الله بن عمر

سعيد بن العاص:

12. حضور أبو قتاده بدري در صف نماز جماعت:

13. ازدواج عمر با ام كلثوم يا با حضرت زينب (س)

14. چه كسي امام جماعت را مقدم كرد؟

امام حسن عليه السلام:

امام حسين عليه السلام:

مردم امام جماعت را مقدم كردند!


محور چهارم: اهانت به ناموس رسول خدا

عمر ساق ام كلثوم را برهنه كرده به آن نگاه كرد:

عمر ساق ام كلثوم را برهنه، لمس كرد!

آرايش ام كلثوم توسط امير مومنان پيش از ازدواج، و لمس ساق و بوسيدن او توسط عمر!

كشف ساق توسط عمر، مصدر تشريع براي پيروان او:

توجيه اين عمل توسط علماي اهل سنت:

بررسي اين روايات از ديدگاه منصفين:

ديدگاه علماي شيعه نسبت به اين عمل:

ام كلثوم، عمر را «امير المؤمنين» مي خواند!!!

عمر در مقابل اهانت مغيره به ام كلثوم، سكوت كرد:

محور پنجم: بررسي و تحليل بهانه عمر براي ازدواج


محور ششم: مخالفت با سنت رسول خدا

رد خواستگاري أبو بكر و عمر توسط رسول خدا (ص):

احياء سنت جاهلي توسط عمر:

جمع بين دختر رسول خدا و دختر دشمن خدا حرام است:


محور هفتم: عمر با ام كلثوم «كفو» نبود

غير هاشمي، كفو هاشمي نيست:

عدم كفائت سني عمر با ام كلثوم:

عدم صلاحيت اخلاقي عمر براي ازدواج با ام كلثوم:

عدم كفائت ديني عمر با ام كلثوم:

امير مؤمنان (ع)، خليفه دوم را فاجر، ستمگر، دروغگو، خيانتكار و... مي داند:

شراب خواري خليفه، دليل بر عدم كفائت:

بدعت گذار با دختر عفيفه، كفو نيست:


محور هشتم: ازدواج با تهديد و زورگويي

در حال ضرورت، ازدواج با كافر نيز جايز است:

ازدواج اجباري عمر با عاتكه:

ازدواج هاي اجباري با خاندان اهل بيت عليهم السلام:

ازدواج اجباري حجاج بن يوسف با دختر حضرت زينب (س):

ازدواج اجباري مصعب بن زبير با سكينه بنت الحسين عليهما السلام

روايت جنيه در كتاب هاي سني

محور نهم: بررسي روايات اهل تسنن

زهري، در خدمت گروه جعل حديث بني اميه:

زهري، كثير الإدراج است:

زهري از مدلسين بوده است:

زهري، دشمن امام علي عليه السلام است:

لينك فايل pdf:

https://www.valiasr-aj.com/lib/omekolsom/omekolsom.pdf



Share
481 | افروز | Iran - Tehran | 13:46 - 04 آبان 1394 |
3
 
 
9
پاسخ نظر
واقعیتش راه خدا رو رفتن همچینم نرم نیست تو زندگی ائمه که سرک می کشیم یه جا می بینیم حضرت علی قویترین مرد عرب رو به تنهایی زمین گیر می کنه و یا در خیبر رو می کنه ولی یه جای دیگه خانمش بانو فاطمه سلام الله علیه رو میزنن و چون سفارش پیغمبره چیزی نمیگن
یه جا می بینی حضرت سید الشهدا برای برپایی اسلام از اقتدارش ، ناموسش ، بچه هاش و تمام زندگیش میگذره
وقتی تو نهج البلاغه حضرت می فرماد : استخوان در گلو بودم ....یعنی خیلی چیز ها امام رو ازرده کرده ولی سکوت کردند ولی اگه این اتفاق افتاده باشه مطمئنن ظلمی بوده که در حق امیرالمومنین شده و حضرت فقط برای پایداری دین حضرت رسول سکوت کرده اند.
راز این درد ها رو باید از اون چاه هایی پرسید که تحمل درد های امیرالمومنین را داشتند.؟؟؟؟؟؟
482 | حسین | Iran - Tehran | 15:31 - 27 دي 1394 |
4
 
 
7
پاسخ نظر
باسلام و خسته نباشید یکی از این سنی ها برام آدرس از کتب شیعه داده که میگه ازدواج عمر با حضرت ام کلثوم در کتب شما اورده شده میخاستم بپرسم آیا واقعیت داره
این آدرسها رو داده الکافی جلد شش صفحه 115
التهذیب جلد هشت صفحه سه
الاستبصار جلد سه صفحه 356
الشافی صفحه 116
بحار الانوار جلد 45 صفحه 109
خواهش میکنم جواب بدین آ

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
این موضوع را کليني در باب «المتوفى عنها زوجها المدخول بها اين تعتد وما يجب عليها» آورده است نه در باب ازدواج عمر و ام کلثوم .روش ائمه اين بود كه در اثبات برخي از احكام ، به آنچه باور خصم بوده استدلال مي‏ كردند. در اين روايت، امام درصدد اثبات قضيّه ازدواج امّ ‏كلثوم نيست، بلكه در مقام اثبات حكمي هست كه مخالف با نظر اهل سنت است ، زيرا آنان قائل بودند كه عده زن شوهر مرده، در غير خانه شوهر جايز نيست و حضرت براي اثبات جواز آن به خبر ام‏كلثوم كه خود اهل سنت نقل مي‏ كنند، استدلال كرده اند و در واقع با استفاده از اعتقاد خود سنیان مبنای فقهی آنها را زير سوال برده است
در ضمن در اين روايت ازدواج ام کلثوم با عمر اشاره نشده است که اين دختر حضرت علي عليه السلام بود است
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
1 |sunny|Iraq - Erbil |17:55 - 19 فروردين 1396 |
6
 
4
معنیش اینست كه‌ امام معصوم بازهم دروغ فرمودند
پاسخ :
باسلام
دوست گرامی
اینها از باب احتجاح است که در قرآن نیز مورد آن مانند قضیه حضرت ابراهیم با بتها ، ذکر شده است شما قبول می کنید که پیامبری که معصوم است دروغ بگوید؟!!!
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
483 | کلنا فداک یا حیدر | Iran - Isfahan | 01:39 - 05 فروردين 1395 |
11
 
 
10
پاسخ نظر
فقط ب این ایه اشاره دارم مائده 55انما ولیکم الله و رسوله والذین امنو والذین یقیمون الصلوه و یوتون الزکوه و هم راکعون.ایا چه کسی جز علی علیها سلام کلنا فداک یا حیدر توانسته در رکوع انگشتر خود را ب فقیر دهد .انشاالله اگر شما قابل هدایتید هدایت وگرنه همراه عمرتان در دوزخ ب جزای اعمالتان برسید و ی پیام برای کاربر هیوا شما ک میگویید حضرت علی خلیفه چهارم ماست پس چرا با یک لحن توهین امیز میگویید علیتان یعنی حضرت علی متعلق ب تسنن نیست پس مرحبا ب شما
1 |امید|Iran - Tehran |01:36 - 21 شهريور 1396 |
6
 
1
حضرت علی که ما قبول داریم با علی که شما قبول دارید زمین تا اسمون فرق داره
484 | محمدجواد | Iran - Tehran | 11:53 - 22 فروردين 1395 |
4
 
 
3
پاسخ نظر
سلام. اگر متن این مقاله را به صورت کتاب چاپ کنید، خیلی خوبه.
حداقل برای امتحان هم که شده یه تیراژ 1000 تایی چاپ کنید.
اگر میشه بدید یکی از اساتید موسسه و یا خود دکتر قزوینی(حفظه الله) که یه ویرایش و تصحیح کلی اگر لازمه انجام بدن، بعدش در ''قطع:رقعی'' چاپ کنید.
اگر تعداد صفحاتش مختصر باشه و قیمتش هم پایین باشه بهتره.
یعنی یک کتاب مختصر و متقن در رابطه قضیه ازدواج ام کلثوم با عمر.
485 | حسين | Iran - Hashtrud | 21:32 - 13 ارديبهشت 1395 |
3
 
 
2
پاسخ نظر
سلام خدمت کارشناسان پاسخ شبهات
آیا روایاتی در منابع عامه هست که درباره اشخاص غاصب و زورگو بشه در مقابل روایت فرج غصبناه از قول امام صادق استدلال کرد که چنین افرادی جزو زیانکاران هستن؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
در مورد ازدواج اجباري خليفه دوم با زنان در منابع اهل سنت نقلهايي آمده است:
در اين خصوص به اين آدرس رجوع کنيد
گروه پاسخ به شبهات
486 | ولی | Iran - Kermanshah | 10:47 - 18 ارديبهشت 1395 |
9
 
 
1
پاسخ نظر
کسی که در نماز حرکت اضافی بکند نمازش باطل میشه و گدا چرا نماز نماخاند

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي
چطور صدقه دادن در نماز مستحبي حرکت اضافي است و نماز را باطل مي کند! اما عقرب کشتن وسط نماز و يا در را بستن وسط نماز حرکت اضافي نيست و موجب باطل شدن نماز نيست؟!!!
در منابع شما آمده است که پيامبر (ص) نه تنها خود در نماز عقرب را مي‌کشت بلکه امر نيز مي‌کرد که در نماز عقرب را بکشيد
طبراني روايتي را چنين نقل کرده است:
940 حدثنا أَحْمَدُ بن عَمْرٍو الْقَطِرَانِيُّ ثنا أبو الرَّبِيعِ الزَّهْرَانِيُّ ثنا حِبَّانُ بن عَلِيٍّ عن مُحَمَّدِ بن عُبَيْدِ اللَّهِ بن أبي رَافِعٍ عن أبيه عن جَدِّهِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى اللَّهُ عليه وسلم قَتَلَ عَقْرَبًا وهو يُصَلِّي
المعجم الكبير ، سليمان بن أحمد بن أيوب أبو القاسم الطبراني الوفاة: 360 ، دار النشر : مكتبة الزهراء - الموصل - 1404 - 1983 ، الطبعة : الثانية ، تحقيق : حمدي بن عبدالمجيد السلفي ج 1 ص 318
ذهبي نيز آورده است:
حيان بن علي عن محمد بن عبيد الله عن أبيه عن جده مرفوعاً : إذا طنت أذن أحدكم فليذكرني وليصل علي وليقل ذكر الله من ذكرني بخير ، وربه أن النبي صلى الله عليه وسلم قتل عقرباً وهو يصلي . وبه أنه عليه السلام كان يكتحل وهو صائم .
تاريخ الإسلام ج 9 ص 279
در سنن ابن ماجه نيز نقل شده است:
حدثنا محمد بن يحيى ثنا الْهَيْثَمُ بن جَمِيلٍ ثنا مِنْدَلٌ عن بن أبي رَافِعٍ عن أبيه عن جَدِّهِ أَنَّ النبي صلى الله عليه وسلم قَتَلَ عَقْرَبًا وهو في الصَّلَاةِ
سنن ابن ماجه ج 1 ص 395
پيامبر صلي الله عليه و آله وسط نماز در را بست
حدثنا أبو سَلَمَةَ يحيى بن خَلَفٍ حدثنا بِشْرُ بن الْمُفَضَّلِ عن بُرْدِ بن سِنَانٍ عن الزُّهْرِيِّ عن عُرْوَةَ عن عَائِشَةَ قالت جِئْتُ وَرَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يُصَلِّي في الْبَيْتِ وَالْبَابُ عليه مُغْلَقٌ فَمَشَى حتى فَتَحَ لي ثُمَّ رَجَعَ إلى مَكَانِهِ وَوَصَفَتْ الْبَابَ في الْقِبْلَةِ قال أبو عِيسَى هذا حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ
سنن الترمذي ج 2 ص 497
اما اينکه گفتيد چرا فقير نماز نمي خواند، اين بي دقتي شما را مي رساند چون نمازي که حضرت علي عليه السلام مي خواند نماز مستحبي مي خواند و همه منتظر بودند که پيامبر صلي الله عليه و آله بيايد و نماز جماعت بخوانند
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
1 |محمدزمانی|Iran - Shiraz |10:32 - 20 ارديبهشت 1395 |
1
 
1
آقا ولی به نقل از ابی شیبه جناب عمر در نماز شپش میکشته اولا خون شپش نماز را باطل نمیکند ؟ دوما حضور قلب در نماز چی میشود؟
487 | محمدزمانی | Iran - Shiraz | 12:13 - 21 ارديبهشت 1395 |
1
 
 
1
پاسخ نظر
سلام بر شما.انتقاد سبط بن جوزی در کتاب تذکره الخواص از کار ناشایست عمر در لمس ان دختر در چه بابی از این کتاب نقل شده است ؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
در اين خصوص به باب الحادي عشر في ذکر خديجه و فاطمه «ع» رجوع کنيد
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
488 | محسن | Iran - Rasht | 01:40 - 03 خرداد 1395 |
2
 
 
1
پاسخ نظر
سلام دوستان. اگه خدا رو دوست داری این پیام و ب اشتراک بزار...
الله بالا سر همه شاهده و میبینه ...پس دیگه داستان تعریف نکنید .خودش کتاب فرستاده همون واسه ما کافیه .بقیشون و ولش کن...چند صدتا کتاب؟؟!!...فقط قرآن و بچسب...خودمون و گول نزنیم یکم فکر کنیم به این آیه ها...(الاسرا111:وَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ 》وَلَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ ۖ وَكَبِّرْهُ تَكْبِيرًا《
و بگو : « ستایش برای خداوند است که فرزندی (برای خود) بر نگزیده و او را در فرمانروای هیچ شریکی نیست، و بخاطر ناتوانی (و ذلت حامی و) سرپرستی برای او نیست، و او را به شایستگی بزرگ بشمار».)
(النحل20:وَالَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَا يَخْلُقُونَ شَيْئًا وَهُمْ يُخْلَقُونَ
و آنهایی را که به جای الله می خوانند؛ چیزی را نمی آفرینند ، و خودشان (نیز) آفریده می شوند .
أَمْوَاتٌ غَيْرُ أَحْيَاءٍ ۖ وَمَا يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ
(آنها) مردگانی هستند غیر زنده ، و نمی دانند در چه زمانی برانگیخته می شوند .


پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
شما که مي گويند فقط قرآن، خوب اگر واقعا راست مي گوييد چرا به اين حرف خود عمل نمي کنند مگر قران نگفته است َ «أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاس» «ما اين ذكر [قرآن‏] را بر تو نازل كرديم، تا آنچه به سوى مردم نازل شده است براى آنها روشن سازى»نحل 44
آيا اين تاييد روايات نيست؟!
اما آيه وَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ مگر ما براي خدا شريک قائل هستيم که مشمول اين آيه بشويم؟!! اگر اين طور بايد بگوييم گه نعوذ بالله پيامبر (ص) و صحابه که خودشان متوسل مي شدند براي خدا شريک قائل بودند!! آيا اين را شما قبول مي کنيد؟
اما در خصوص آيه «:وَالَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَا يَخْلُقُونَ شَيْئًا وَهُمْ يُخْلَقُونَ» اگر در ايه دقت کنيد يدعون به معني عبادت هست نه صرف خواندن و مراد از اموات بتها مي باشد
يعني مشرکين بت هايي را به عنوان خدا قرار داده و عبادت مي کردند که قدرت بر چيزي نيز نداشتند همچنانکه در تفاسير اهل سنت به اين امر اشاره شده است
در تفسير سمرقندي آمده است:
تعالى ) والذين يدعون من دون الله ( أي يعبدون من دون الله من الأوثان ) لا يخلقون شيئا ( أي لا يقدرون أن يخلقوا شيئا ) وهم يخلقون ( أي ينحتون من الأحجار والخشب وغيره ) أموات غير أحياء ( قال الكلبي يعني أن الأصنام أموات ليس فيها روح ) وما يشعرون ( يعني الأصنام ) أيان يبعثون ( أي متى يحيون فيحاسبون ويقال ) أموات ( يعني أن الكفار غير أحياء يعني كأنهم أموات لا يعقلون شيئا ) وما يشعرون أيان يبعثون ( يعني أن الكفار لا يعلمون متى يبعثون و ) أيان ( كلمة اختصار أصله أي أوان ) فالذين لا يؤمنون بالآخرة ( يعني الذين لا يصدقون بالبعث ) قلوبهم منكرة ( للتوحيد ويقال قلوبهم خبيثة لا تدخل المعرفة فيها ) وهم مستكبرون ( أي متعظمون عن الإيمان
مراد از يدعون يعني عبادت مي کردند غير خدا از بتهايي را که قدرت بر خلق نداشتند
وي همچين اموات را مراد بت دانسته و يا مراد کفاري دانسته که عقل ندارند
تفسير السمرقندي المسمى بحر العلوم ، نصر بن محمد بن أحمد أبو الليث السمرقندي الوفاة: 367 ، دار النشر : دار الفكر - بيروت ، تحقيق : د.محمود مطرجي ج 2 ص 269
ثعلبي نيز گويد: مراد از اموات در اين آيه اصنام هستند
أمْوَاتٌ ( أي هي أموات ) غَيْرُ أحْيَاءٍ وَ مَا يَشْعُرُونَ ( يعني الأصنام
تفسير الثعلبي ج 6 ص 269
بنابراين مقداري در فهم دين دقت کنيد چون اين نوع حرف زدن يعني فقط قرآن، اين يک نوع گمراهي و ضلالت است
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
1 |محمد حسین|Germany - Bad Muenstereifel |14:17 - 21 تير 1400 |
0
 
2
شما نمونه یک وهابی کامل و یک عمری هستید که حرف جد دروغگو و خائن (البته من توهین نمی کنم نظر حضرت علی در صحیح بخاری درباره عمر و ابوبکر این بوده) تون رو تکرار می کنید که گفت حسبنا کتاب الله و به پیامبر توهین کرد و داد و بیداد راه انداخت
489 | شیعه | Germany - Cologne | 23:04 - 09 خرداد 1395 |
6
 
 
0
پاسخ نظر
جناب شاهد هرکی هست خیلی محترمانه تر و مودب تر از گروه پاسخ به شبهات ما داره پاسخ میده.
این را در چند سایت دیگر هم دیدم که ما شیعیان در پاسخ به سوال ها مودبانه با طرف مقابل صحبت نمیکنیم.
خوشم اومد
1 |حمید|United Kingdom - London |15:57 - 13 شهريور 1395 |
0
 
8
شما شیعه نیستی الکی خودت و شیعه جا نزن . اگر سوالی داری بپرس جوابت و می دن . این سایت داره به نحو احسن جواب شبهات و میده . شما وهابی ها وقتی کم میارید شروع می کنید به حرافی و سخن های بی پایه واساس گفتن.
490 | علی | Iran - Tehran | 07:03 - 12 بهمن 1395 |
1
 
 
0
پاسخ نظر
باسلام لطفا در پی دی اف ها از فونت و قلم مناسبتری اسفاده کنید با تشکر
491 | محمد یوسف | Australia - South Brisbane | 11:58 - 04 اسفند 1395 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
سلام و درود به همه
کدام یک از محور های ذکر شده در بالا معتبر است؟؟ از نظر علمای شیعه لطفا جواب بدهید

پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
در منابع شیعه نیز اگر مطلبی در خصوص این ازدواج ذکر شده است بیان شده است که این دلالت بر ازدواج ندارد و اینکه درجایی نیامده است که این ام کلثوم دختر حضرت علی علیه السلام بوده که با عمر ازدواج کرده!
برخی نیز اشاره کرده اند این ام کلثومی که با عمر ازدواج کرده، از باب اکراه بوده است
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
492 | محمد یوسف | Australia - South Brisbane | 10:20 - 05 اسفند 1395 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
درود و سلام خدمت همه بخوصص کسانیکه این سایت را مدیریت میکند. اجر تان به امام حسین علیه سلام و خاندان پاکش.
یک خواهش از شما دارم اینکه اگر شجره نامه اهل بیت پیامبر گرامی را در ایمیل برایم بفرستید ممنون شما هستم. ادرس بنده این است.

پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
در این خصوص به کتاب سیره پشوایان استاد پیشوایی رجوع کنید
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
493 | محمد | Iran - Tehran | 15:44 - 10 فروردين 1396 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
سلام . خسته نباشید . یه سوال داشتم ؛ شنیدن صدای ما توسط اهل بیت چگونه است ؟ یعنی اگر ما در خانه نشسته باشیم و بگوییم یا امام رضا به مریض ما شفا بده ، چطور صدای ما رو می شنود که شفاعت ما رو پیش خدا بکنه.

پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
عرضه اعمال به محضر رسول خدا (صلي الله عليه وآله)، از مباحث مورد اتفاق شيعه و اهل سنت است و طبق روايات شيعه، اعمال بندگان بر ائمه معصومين عليهم السلام نيز عرضه مي شود؛ اما در روايات اهل سنت بحث عرضه اعمال بر اهل قبور و اموات نزديك بازماندگان نيز مطرح شده است.
وقتی اعمال بر ائمه (ع) عرضه می شود، شنیدن صدا نیز چیز بعیدی نیست البته در خصوص سماع موتی مقاله مفصلی در سایت موجود است:
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
494 | حمید | Iran - Tehran | 04:01 - 21 ارديبهشت 1396 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
سلام
دلیل ازدواج پیامبر با دختر ابوسفیان چیست؟ ابوسفیانی که خیانتها و جسارتهای زیادی به پیامبر و مسلمین و... داشت؟
مطلب جامعی در این مورد داخل سایت هست؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
در این خصوص به این آدرس رجوع کنید
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
495 | حمید | Iran - Tehran | 05:40 - 24 تير 1396 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
سلام
از باب احتجاج یعنی چی ؟ و اینکه در اصل طبق نظر آیت الله میلانی این ازدواج صورت گرفته ؟
*لطفا به نظرات قبلی من هم پاسخ بدین.

پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
معني احتجاج اين است که يک چيز و يا يک قاعده و يا يک مطلبي را از کتاب طرف مقابلت که قبول دارد بياوري و بر عليه او استدلال بکني و اين يک قاعده است که براي احتجاج بايد از منابع طرف مقابل براي او استناد کنيم: همچنانکه ابن حزم در اين خصوص مي گويد: «لا معنى لاحتجاجنا عليهم برواياتنا فهم لا يصدقونا ولا معنى لاحتجاجهم علينا بروياتهم فنحن لا نصدقها وإنما يجب أن يحتج الخصوم بعضهم على بعض بما يصدقه الذي تقام عليه الحجة به » معنا ندارد كه ما عليه شيعيان به روايات خودمان استدلال كنيم ؛ در حالي كه آنها قبول ندارند و نيز معنا ندارد كه آن‌ها به روايات خودشان عليه ما استناد كنند ؛ در حالي كه ما آن روايات را قبول نداريم . از اين رو لازم است كه در برابر خصم به چيزي استناد شود كه او قبول دارد و براي او حجت است .علي بن أحمد بن سعيد بن حزم الطاهري أبو محمد الوفاة: 548 ، الفصل في الملل والأهواء والنحل ، مكتبة الخانجي - القاهرة ج 4 ص 78
در خصوص نظر آیت الله میلانی درباره ازدواج ام کلثوم به آدرس ذیل رجوع کنید
موف باشيد
گروه پاسخ به شبهات
496 | حمید | Iran - Tehran | 05:52 - 24 تير 1396 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
سنن ابن ماجه ج 1 ص 395
پيامبر صلي الله عليه و آله وسط نماز در را بست
حدثنا أبو سَلَمَةَ يحيى بن خَلَفٍ حدثنا بِشْرُ بن الْمُفَضَّلِ عن بُرْدِ بن سِنَانٍ عن الزُّهْرِيِّ عن عُرْوَةَ عن عَائِشَةَ قالت جِئْتُ وَرَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يُصَلِّي في الْبَيْتِ وَالْبَابُ عليه مُغْلَقٌ فَمَشَى حتى فَتَحَ لي ثُمَّ رَجَعَ إلى مَكَانِهِ وَوَصَفَتْ الْبَابَ في الْقِبْلَةِ قال أبو عِيسَى هذا حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ
سلام. این حدیثی که گفتین غریب هست و نمیشد به آن استناد کنید. چرا در متن ژاسخ آوردین؟‌

پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
این روایت همچنانکه نقل شده است حسن است اما غریب بودن بخاطر این است که یک روای تنها همین روایت را نقل کرده است
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
497 | omid | Iran - Shiraz | 22:18 - 16 آذر 1398 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
با سلام
همسر واقعی حضرت ام کلثوم کیست

پاسخ:
سلام عليكم
لطفا به اين کد مراجعه کنید:
https://valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=11223
با تشکر
498 | رضا | Germany - Bad Muenstereifel | 21:02 - 12 اسفند 1399 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
سلام علیکم

تو کتاب راهنمای حقیقت اقای سبحانی آمده بعد از خواستگاری عمر از ام کلثوم ، امام علی ع با برادرش عقیل مشورت کرد و او به شدت با این ازدواج مخالفت نمود

منبع اقای سبحانی مجمع الزوائد هیثمی ج 8 بود
ولی بنده هرچه گشتم چنین چیزی در مجمع الزوائد ندیدم بی زحمت شما یه نگاهی بکنید اگر هست متن عربی شو بذارید ممنون از شما

پاسخ:
با سلام
منظور شما این روایت است:
عن أسلم مولى عمر قال دعا عمر بن الخطاب علي بن أبي طالب فساره ثم قام على فجاء الصفة فوجد العبا س وعقيلا والحسين فشاورهم في تزويج عمر أم كلثوم فغضب عقيل
مجمع الزوائد ج 4 ص 271
موفق و موید باشید
گروه پاسخ به شبهات
موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
499 | رضا | Germany - Bad Muenstereifel | 08:29 - 29 آذر 1402 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
پیامبر داماد عمر و دختر علی نواسه پیامبر است.
یعنی دختر علی میشه نواسه داماد عمر
دقیق متوجه شوید دوستان در کدام فقه کسی با نواسه داماد خود ازدواج میکند نواسه داماد نواسه خودش است پس از این جهت معلوم است این قضیه از اساس دروغ است


500 | Reza | Germany - Bad Muenstereifel | 09:05 - 29 آذر 1402 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
جعلی بودن ازدواج عمر با ام کلثوم از نظر سببی

پیامبر داماد عمر و دختر علی ع نواسه پیامبر است.
یعنی دختر علی میشه نواسه داماد عمر
دقیق متوجه شوید دوستان در کدام فقه کسی با نواسه داماد خود ازدواج میکند نواسه داماد نواسه خودش است پس از این جهت معلوم است این قضیه از اساس دروغ است که عمر با ام کلثوم ازدواج کرده چون پیامبر داماد عمر است و ام کلثوم نواسه داماد عمر و نواسه داماد هم نواسه خود ادم است و هیچ کس با نواسه خود ازدواج نمیکند در فقه اسلامی
501 | علی | Germany - Bad Muenstereifel | 06:02 - 19 بهمن 1402 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
خداوند عالمیان برای شما اجر جزیل عنایت بفرماید، انشاءالله و از زحمات شما سپاسگزارم.
در پناه حق باشید.
 [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13]   قبلی
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :