نسخه موبایل
www.valiasr-aj .com
بررسي شبهه ازدواج ام كلثوم با عمر (ويرايش جديد)
کد مطلب: 6342 تاریخ انتشار: 23 بهمن 1399 - 10:00 تعداد بازدید: 281750
مقالات » نقد خلافت خلفا
بررسي شبهه ازدواج ام كلثوم با عمر (ويرايش جديد)

نبود دختري به نام ام كلثوم، پدر ابوبكر، تعارضات در اين قضيه، بررسي بهانه عمر براي ازدواج

بسم الله الرحمن الرحيم

ازدواج ام كلثوم با عمر، شاهد دروغ بودن شهادت:

طرح شبهه:

شيعيان ادعا مي كنند كه خليفه دوم قاتل فاطمه زهرا (رضي الله عنها) است؛ اما كدام عقل سليم مي پذيرد كه حضرت علي (رضي الله عنه ) دخترش را به ازدواج قاتل همسر گراميش ، فاطمه (رضي الله عنها) درآورد و رابطه دوستانه با او برقرار نمايد؟

نقد و بررسي:

يكي از شبهاتي كه اهل سنت؛ به ويژه در سال هاي اخير به صورت گسترده مطرح كرده اند، ازدواج خليفه دوم با امّ كلثوم دختر امير مؤمنان و فاطمه زهرا عليهما السلام است.

اهل سنت، استفاده هاي گوناگوني از اين ازدواج مي كنند؛ از جمله مي خواهند با اثبات اين ازدواج، رابطه صميمانه و دوستانه امير مؤمنان با خلفا را ثابت و از سوي ديگر، شهادت صديقه شهيده سلام الله عليها، غصب خلافت و... را انكار نمايد.

از اين رو، اين شبهه اهميت فوق العاده و پيوند ناگسستني با انديشه هاي شيعيان دارد و بايد به صورت دقيق و مستدل بررسي شود.

انديشه وران شيعه پاسخ هاي گوناگوني از اين مطلب داده اند كه همگي آن ها صحيح و معقول به نظر مي رسد؛ برخي همچون رضي الدين حلي، علامه مقرّم، علامه باقر شريف القرشي و... اصل وجود دختري به نام امّ كلثوم را براي حضرت زهرا سلام الله عليها منكر شده و دليل هاي متقني براي آن ارائه كرده اند. كه ما نيز در اين مقاله، در دفاع از اين نظر، شواهد فراوان بيان كرده ايم.

برخي ديگر، وقوع تعارض در روايات ازدواج را دليلي واضح براي بطلان مدعاي اهل سنت در باره اين ازدواج مي دانند؛ از جمله شيخ مفيد رضوان الله تعالي عليه در دو رساله مجزا به نام هاي المسائل العُكبرية و المسائل السروية، و نيز سيد ناصر حسين الهندي در كتاب افحام الأعداء والخصوم و آيت الله ميلاني و...

ما نيز در اين مقاله، تعارض هاي گسترده در نقل اين ماجرا را مطرح و مستندات آن را از كتاب هاي اهل سنت ذكر كرده ايم.

و انديشه وران ديگري، همچون سيد مرتضي پاسخ داده اند كه اين ازدواج با زورگويي و تهديد عمر بن خطاب بوده است.

عده اي از دانشمندان شيعه و سني با پذيرش اصل ازدواج، نكته ديگري را مطرح كرده اند كه امّ كلثوم همسر عمر، دختر امير مؤمنان عليه السلام نبود؛ بلكه دختر ابوبكر بوده است؛ از جمله يحيي بن شرف نووي، مهمترين شارح صحيح مسلم در كتاب تهذيب الأسماء اين مطلب را نقل كرده و آيت الله مرعشي نجفي از عالمان شيعه در شرح احقاق الحق به اين مطلب تصريح كرده اند كه در ادامه مدرك و اصل سخن ايشان خواهد آمد.

گويا از بين پاسخ هاي موجود، پاسخ اخير كامل تر است؛ چرا كه از طرفي تمام روايات موجود در كتاب هاي اهل سنت كه ازدواج دختر امير مؤمنان عليه السلام را با خليفه دوم ثابت مي كند، با اشكالات سندي مواجه و با تعارض ها و تناقض هاي غير قابل جمعي كه دارند، غير قابل اعتماد هستند و از طرف ديگر در هيچ يك از روايات موجود در كتاب هاي شيعه، تصريح نشده كه امّ كلثوم دختر امير مؤمنان از حضرت زهرا عليهما السلام باشد؛ بلكه ازدواج دختري به نام امّ كلثوم را كه در خانه امير مؤمنان بوده ثابت مي كنند.

اعتراف انديشمندي همچون نووي، برترين شارح صحيح مسلم كه گسترده ترين و مهمترين كتاب فقهي شافعي نيز متعلق به او است، عامل مهم ديگري است كه اين ديدگاه را تقويت مي كند.

و نيز مي گوييم كه حتي در صورت اثبات چنين ازدواجي، نمي توان از آن رابطه صميمانه امير مؤمنان را با خلفا اثبات كرد؛ زيرا اين ازدواج نه تنها براي خليفه دوم فضيلت محسوب نمي شود؛ بلكه لكه سياهي است كه همانند تيرگي غصب خلافت، بر دامان او باقي مانده است؛ چرا كه در ماجراي اين ازدواج چيزهايي نقل شده است كه عرق شرم از پيشاني انسان غيرت مند جاري مي شود. اين مطلب را در محور چهارم بررسي كرده ايم.


فهرست مطالب

محور اول: دختري به نام ام كلثوم وجود نداشته است

كلام عالمان شيعه در تاييد اين ديدگاه:

كلام علماي اهل سنت در تاييد اين نظر:

شواهد اين ديدگاه:

1. در هيچ روايت صحيح السندي بين نام ام كلثوم و زينب جمع نشده است:

2. عبد الله بن جعفر با چه كسي ازدواج كرده است:

3. دو خطبه با نام يك نفر:

4. عزاداري و نوحه خواني ام كلثوم براي حضرت زهرا سلام الله عليها:

5. امير مؤمنان در شب ضربت خوردن، مهمان چه كسي بود؟

6. ام كلثوم بهترين دختر امير مؤمنان عليه السلام:

7. معاويه، از دختر چه كسي خواستگاري كرد؟

8. در شام چه كسي دفن شده است:

9. چه كساني از زنان اهل بيت، در كربلا اسير شدند:

10. ميراث فاطمه، فقط به ام كلثوم رسيد:

11. ازدواج عمر با حضرت زينب (س)!!!

12. ام كلثوم در كربلا حضور داشت:

منكرين ازدواج در اهل بيت به اقرار علماي اهل سنت


محور دوم: ام كلثوم دختر ابوبكر، يا ام كلثوم دختر امير مؤمنان عليه السلام؟

1. اعتراف مهم ترين شارح صحيح مسلم: عمر داماد أبو بكر

تحليل روايت جعلي رد خواستگاري عمر از دختر أبو بكر توسط عايشه:

2. يك روايت از دو ام كلثوم:


محور سوم: تعارض هاي موجود در نقل قضيه

1. ام كلثوم پس از عمر با چه كسي ازدواج كرد؟

2. سن ام كلثوم هنگام ازدواج

هنوز به حدي نرسيده بود كه شهوت را برانگيزد:

دختري كوچك و غير بالغ كه با ديگر دختران بازي مي كرد:

ده سال يا بيشتر داشت:

3. مقدار مهريه ام كلثوم:

الف: ده هزار دينار:

ب: چهل هزار دينار:

ج: چهل هزار درهم:

4. آيا عمر از ام كلثوم فرزندي داشته است؟

فرزندي نداشت:

يك فرزند داشت:

دو فرزند داشت:

سه فرزند داشت:

زيد برادر عمر بود يا پسر عمر؟

5 . زيد اصغر بزرگتر از زيد اكبر!!!

6 . عمر، دخترش رقيه را به ازدواج ابراهيم بن نعيم آورد:

7. تاريخ وفات ام كلثوم و زيد:

مرگ در زمان حكومت عبد الملك بن مروان (73 ـ 86هـ):

مرگ در زمان امارت سعيد بن العاص (48 ـ 54هـ):

مرگ، پس از واقعه كربلا:

8. نحوه وفات ام كلثوم و زيد:

مرگ بر اثر مريضي:

مرگ بر اثر اصابت سنگ:

مرگ بر اثر اصابت تير:

مرگ بر اثر خوردن سم:

9. آيا زيد، فرزند داشت؟

فرزندي نداشت:

چندين فرزند داشت:

10. سن زيد هنگام وفات:

خردسال بود:

جوان بود:

بزرگسال بود:

11. چه كسي بر جنازه زيد و ام كلثوم نماز خواند؟

عبد الله بن عمر

سعيد بن العاص:

12. حضور أبو قتاده بدري در صف نماز جماعت:

13. ازدواج عمر با ام كلثوم يا با حضرت زينب (س)

14. چه كسي امام جماعت را مقدم كرد؟

امام حسن عليه السلام:

امام حسين عليه السلام:

مردم امام جماعت را مقدم كردند!


محور چهارم: اهانت به ناموس رسول خدا

عمر ساق ام كلثوم را برهنه كرده به آن نگاه كرد:

عمر ساق ام كلثوم را برهنه، لمس كرد!

آرايش ام كلثوم توسط امير مومنان پيش از ازدواج، و لمس ساق و بوسيدن او توسط عمر!

كشف ساق توسط عمر، مصدر تشريع براي پيروان او:

توجيه اين عمل توسط علماي اهل سنت:

بررسي اين روايات از ديدگاه منصفين:

ديدگاه علماي شيعه نسبت به اين عمل:

ام كلثوم، عمر را «امير المؤمنين» مي خواند!!!

عمر در مقابل اهانت مغيره به ام كلثوم، سكوت كرد:

محور پنجم: بررسي و تحليل بهانه عمر براي ازدواج


محور ششم: مخالفت با سنت رسول خدا

رد خواستگاري أبو بكر و عمر توسط رسول خدا (ص):

احياء سنت جاهلي توسط عمر:

جمع بين دختر رسول خدا و دختر دشمن خدا حرام است:


محور هفتم: عمر با ام كلثوم «كفو» نبود

غير هاشمي، كفو هاشمي نيست:

عدم كفائت سني عمر با ام كلثوم:

عدم صلاحيت اخلاقي عمر براي ازدواج با ام كلثوم:

عدم كفائت ديني عمر با ام كلثوم:

امير مؤمنان (ع)، خليفه دوم را فاجر، ستمگر، دروغگو، خيانتكار و... مي داند:

شراب خواري خليفه، دليل بر عدم كفائت:

بدعت گذار با دختر عفيفه، كفو نيست:


محور هشتم: ازدواج با تهديد و زورگويي

در حال ضرورت، ازدواج با كافر نيز جايز است:

ازدواج اجباري عمر با عاتكه:

ازدواج هاي اجباري با خاندان اهل بيت عليهم السلام:

ازدواج اجباري حجاج بن يوسف با دختر حضرت زينب (س):

ازدواج اجباري مصعب بن زبير با سكينه بنت الحسين عليهما السلام

روايت جنيه در كتاب هاي سني

محور نهم: بررسي روايات اهل تسنن

زهري، در خدمت گروه جعل حديث بني اميه:

زهري، كثير الإدراج است:

زهري از مدلسين بوده است:

زهري، دشمن امام علي عليه السلام است:

لينك فايل pdf:

https://www.valiasr-aj.com/lib/omekolsom/omekolsom.pdf



Share
401 | مجيد م علي | Sweden - Stockholm | 17:27 - 09 آبان 1391 |
1
 
 
0
پاسخ نظر
الله اکبر با سلام جناب داوود بنده قبلاٌ جوابيه براي اين مقاله ونظر شما ارسال کرده بودم که علني نشده است احتمال شديد ان است که بوسيله برادران سايت دريافت نشده . اما بنده سعي مي کنم جواب شما را بدهم : 1 ) فرموديد که : ايا هر حقيقتي را بايد گفت . در جواب بايد بگويم حقيقت در موقعي که سازنده است و ديگران را از گمراهي نجات ميدهد و بشرط تحمل طرف مقابل بايد گفت و در ثاني ايا شما موافق با اين شعر (ضرب المثل ) نيستيد : چو مي بيني كه نابينا و چاه است ************ اگر خاموش بنشيني گناه است واقعاٌ و قلباٌ هر مسئله ئي که اينجا مطرح ميکنم قصد تحقير و تمسخر کسي را ندارم هر چند ممکن است که کساني را به تمسخر گرفته باشم خير مگر اينکه ثابت شود ان شخص ناصبي است يا با حرفهايش قصد تحريف و دروغگوئي دارد . 2 ) اينگون روايات و همه روايت در اصل بايد بررسي شود اين يک اصل نزد علماو بزرگان شيعه مي باشد اگر حديثي مخالف قران کريم باشد که در ان بدور بودن هر گونه رجس و پليدي از اهل بيت عزيز بدور ميداند ( خصوصاٌ چهارده معصوم عليهم السلام ) غير قابل قبول است . اما در مورد مناظره با علماي اهل سنت .. اولاٌ بنده انچنان جايگاه علمي براي مناظره کردن ندارم اما بخوبي اين را ميدانم که متاسفانه علماي اهل سنت منطق قراني و عقلاني براي جوابهاي شيعيان ندارند و تجربه خودم نشان داده که انها يا سخنان ما را تحريف ميکنند يا سانسور و يا با جوابي که فقط خودشان را راضي ميکند سعي در جواب دادن ميکنند .. بعنوان مثل بحث صحابه سوال من اين است که چگونه در سقيفه متحدان غضب خلافت بجاي شور با يکديگر جنجال کردند به يکديگر ناسزا گفتند و اختلاف کردند انها صحابه نبودند ؟؟؟ يا چگونه است که عايشه خليفه سومشان را نعثل مينامد ؟؟؟؟ 3 ) فرموديد که جائي که حضرت علي ( عليه السلام ) از عايشه گذشت .... در جواب بايد بگويم حضرت علي عليه السلام از جزاي عايشه نگشت بلکه ايشان همان انجام دادند که شرع و احکام اسلامي بر گرفته شده از قران و سنت نبوي بود انجام دادند . در اسلام اگر زني مرتد باشد کشته نمي‌شود، چه رسد ... يکي از بزرگان اهل سنت ميگويد که بعد از اتمام جنگ جمل عده اي از اصحابشان در مورد تقسيم غنائم سوال کردند که " آيا نمي‌خواهي غنائم جنگ را قسمت کني؟!" فرموند: کداميک از شما عايشه را بر مي‌دارد؟! علي(ع) اين را براي اين گفت که آن‌ها متوجه اشتباه‌شان بشوند." اين عالم در ادامه مي‌گويد: زماني که زني از زنان بغي( شرير، مفسد) دستگير شود، او را نمي‌کشند و حبس مي‌کنند( اگر جنگيده باشد)، زيرا؛ اگر زن مرتد هم باشد او را نمي‌کشند، تا چه رسد به باغيه. پس ميشود نتيجه گرفت که عايشه نبايد کشته مي‌شد هر چند که اگر مرتد شده باشد، چه رسد که حال بر حاکم زمان خود قيام کرده است. کتاب مبسوط، ج 10،‌ ص 127 4 ) بحث علمي و صحيح را نبايد با اختلاف کني يکي دانست ... بعنوان مثل اختلاف افکني ان است که اهل بدعت اموي ( وهابيون ) انجام ميدهند نه کساني که با علم و دانش بحثي پيش مياورند که قصدشان خير است . لبيک يا علي
402 | سيد علي | Iran - Tehran | 18:08 - 13 آذر 1391 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
قلد کردين به صحابه پيامبر تهمت ميزنيد.عمر(رض)داماد علي(رض)بوده.و جد هفتمشان يکي است.زر نزن!!!
403 | سعيد | Iran - Tehran | 20:37 - 15 آذر 1391 |
1
 
 
0
پاسخ نظر
هرچي که اهل سنت ميگن درسته مال شيعه غلط شما به قران اعتقادي نداريد قران ميگه خلفا و انصار ومهاجرين مومنان برحق هستند خلفا راشدين از مهاجرين هستند هر چهارتاشون روز قيامت همه رو ميفهميد .چرا علما شيع نميان با علما سني بحث کنند چون ميترسند که ملامت بشند 

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي
در مورد خطابهاي قرآن مبني بر رضايت از صحابه در اين سايت قبلاً بحث شده است. آدرس دو نمونه را در ذيل قرار داديم مراجعه فرماييد.
در مورد مناظرات علماي شيعه هم موارد فراواني انجام شده است كه برخي از آنها در همين سايت قرار داده شده است. مي توانيد به بخشي كه در اين آدرس قرار دارد مراجعه كنيد:www.valiasr-aj.com/fa/list.php
خوب است بدانيد كه درخواست مناظره بارها از طرف علماي شيعه در سايت ولايت و غيره مطرح شده است و اين علماي سني هستند كه از آن خود داري مي كنند.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
(1)
404 | عابدين | Iran - Solţānīyeh | 22:20 - 17 دي 1391 |
0
 
 
1
پاسخ نظر
جالب بود انشاالله علي يارتان باشد
405 | ضيا | Iran - Tehran | 08:31 - 21 دي 1391 |
1
 
 
0
پاسخ نظر
من يک چيزې را نه مې فهمم و آن اينکه در بعضي جا ها حضرت علي ع را شيعه يان آنقدر برزګ مې کند که توبه نعوذ بالله منها آنرا خدا مې داند مثل علويان و شيعه ها علوياتن را کافر هم نه مې داند حتې ميګن وقتې رسول خدا به معراج رفت آنجا يک دست با آنحضرت مصافخه نمود وقتې به زمين برګشت دست علي را شناخت ولې /// در بعضې جا ها علي را آنقدر مظلوم مې سازد که نعوذ بالله منها از دختر رسول خدا هم مواضبت کرده نه مې تواند و دختر خود را اجبارً به عمر به نکاح مې دهد اين دو به هيچ وجه جور درنه مې آيد

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي
در مورد شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها و ازدواج عمر با ام كلثوم در جاي جاي اين سايت سخن گفته شده و نيازي به توضيح بيشتر نيست مانند همين صفحه و اين آدرس: www.valiasr-aj.com/fa/page.php
اما در مورد روايات مربوط به معراج قطعاً در لابلاى آنها احاديث مجعول يا ضعيفى مى باشد، كه به هيچ وجه قابل قبول نيست. لذا مرحوم طبرسي در تفسير خود، احاديث معراج را به چهار گروه تقسيم كرده است:
1- رواياتى كه به حكم تواتر، قطعى است، مانند اصل موضوع معراج.
2- احاديثى كه قبول آنها هيچ مانع عقلى ندارد، و در روايات به آن تصريح شده است، مانند مشاهده بسيارى از آيات عظمت خدا در پهنه آسمان.
3- رواياتى كه با ضوابط و اصولى كه در دست داريم، مخالف است ولى مى ‏توان آنها را توجيه كرد، مانند احاديثى كه مى‏ گويد: پيامبر صلى الله عليه و آله در آسمان‏ها جمعى را در بهشت و گروهى را در دوزخ ديد كه بايد گفت: منظور مشاهده صفات بهشتيان و دوزخيان بوده است (يا بهشت و دوزخ برزخى).
4- رواياتى كه مشتمل بر امور نامعقول و باطل مى‏ باشد، و وضع آنها گواه روشنى بر ساختگى بودن آنها است، مانند رواياتى كه مى‏ گويد: پيامبر صلى الله عليه و آله خدا را آشكارا ديد، با او سخن گفت، و با او نشست، كه با هيچ منطقى سازگار نمى ‏باشد، بلكه مخالف دليل عقل و نقل است، و بدون شك اين گونه روايات مجعول است.
مراجعه كنيد به: تفسير آيات ابتدايي سوره اسرا در تفاسير شيعه.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
(1)
406 | ناشناس | Iran - Tehran | 18:33 - 30 دي 1391 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
هو سلام در وبلاگ اينجانب www.weneedhelpmygod.blogfa.com اين ازدواج از هر نظر بررسي شده و اثبات شده که چنين ازدواجي صورت نگرفته نگرفته و نگرفته از منابع اهل سنت - شيعه- بعد حديث شناسي - متن - راويان و... . بررسي شده خواهشا در پخش مطلب کوشا باشيد با ذکر منبع(نام تحقيق کننده) در اول وبلاگ آوردم يا علي ع
407 | سيد مجتبي شاهرخي | Iran - Tehran | 23:12 - 13 بهمن 1391 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
دمتون گرم
408 | v | Iran - Isfahan | 22:41 - 17 بهمن 1391 |
1
 
 
0
پاسخ نظر
سلام: اين بحث چه فايده اي داره!!!!!!! حالا از اين بحث فيلم هايي در دست است که خود آبت الله قزويني اين ازدواج رو تاييد ميکنه ديگه اينم ميتونيد انکار کنيد با همين موضوع در اينترنت سرچ کنيد پيدا مي کنيد. اگرم خواستيد خودم براتون تو يه وبلاگ ميزارم ديگه از اين بالاتر هم هست!!!!!!!!!!!!!!!!
409 | ابانمك | Iran - Tabriz | 16:55 - 07 اسفند 1391 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
مرگ بر ..............................................
410 | سZد محمد جواد سجادZ | Iran - Tehran | 13:32 - 07 فروردين 1392 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
سلام علZکم
هZچ شZعه اZ اZن ازدواج را باور ندارد از اZن که شما اZن مساله را توضZح دادZد واقعا ممنونم انشاالله حضرت فاطمه Z زهرا(س) همZشه در زندگZ دست گZر شما باشد.
اللهم عجل لوZک الفرج
411 | اميرحسين | Iran - Karaj | 17:20 - 24 فروردين 1392 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
باز شما بحث منطقي ميکنين اين خيلي خوبه ... ولي يک سري ها اينقدر تند ميرن که !!! من به عنوان يک مسلمان احساس ميکنم اين آدم هاي تند رو از همه چي بدتر هستن . 80% مسلمان ها سني هستند و 20% شيعه ! پس اهانت ما به سني ها باعث اهانت به اسلام و در نهايت خودمونه ! ولي اصلا فکر نميکنن بعضي ها ! طرف با اعتماد به نفس کامل برگشته تو چشام ميگه "حديث" داريم که از "لعنت به عمر" ميشه حاجت گرفت ... اصلا شما بگو حضرت علي(ع) مگه دوست داره بين مسلمون ها جنگ در بگيره که از اين حرف هاي تندروانه بزنه !
412 | oomeabeha | Iran - Tehran | 18:23 - 28 فروردين 1392 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
سلام عليکم درکتاب منتهي آمال ج1 ص 247در باب فرزندان امير المومنين عليه السلام آمده است .... زينب صغري مکناه به ام کلثوم و مادر ايشان حضرت فاطمه ....
ابن شهر آشوب از کتاب امامت .... که ام کاثوم را عمربن خطاب تزويج کرد
413 | شيعه حسني | Cambodia - Phnom Penh | 22:55 - 31 فروردين 1392 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
عمربيشرف به حنتمه وصهاك بيشرف ترازخودش هزاربارخنديد كه چنين قصدي راكرده باشد""" تابحال به نسب اين ??? نگاه نكرديد؟؟ كه صهاك وحنتمه چيكاره بوده؟
414 | سيد علي | Iran - Tajrīsh | 18:18 - 03 ارديبهشت 1392 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
هر کي دوست داره بفهمه شيعه درست ميگه يا اهل سنت کتاب ( شب هاي پيشاور) به خواند انشاء الله رستگار مي شود
اللهم عجل لوليک الفرج
415 | ناشناس | Iran - Tajrīsh | 23:52 - 06 ارديبهشت 1392 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
اقايون دين شوخي نيست اگه تحقيقات گسترده اي نداشته ايد وارد بحث نشويد و خيالتان راحت باشد كه اگر ايمان خود را به خدا ( لا اله الا الله) تقويت كنيد فقط در اينصورت است كه مي توانيد پيروز شويد و پيروزي با حق است. پس بگوييد لا اله الا الله تا رستگار شويد.
416 | شهاب يگانه | Iran - Gorgan | 11:21 - 09 ارديبهشت 1392 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
سيدعلي شما ميگي شبهاي پيشاور؟؟؟؟؟
من ميگم برو "روزهاي پيشاور "را هم بخوان...
موفق باشي
يا الله
417 | سگ حضرت زهرا | Iran - Tehran | 12:41 - 09 ارديبهشت 1392 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
لعن علي عدوک يا علي(ع) ؟؟؟ با سلام عمر ؟؟؟ هرگز داماد حضرت علي(ع) نبوده علماي اهل سنت مي خوان با چنگ و دندون و به هر نحوي که يک سري شم در همين سايت گفته شده اين مسئله را اثبات کنند ولي هر گز نخواهند تونست. و فقط به جاهلايي مثل خودشون اثباط شده اين را هم بگم که لا اله الا الله هر گز بدون ولايت مطلقه يعني امير المومنين علي(ع) فايده اي ندارد کسي که علي (ع) را کشت به لا اله الا الله اعتقاد داشت به ولايت اعتقاد نداشت که رسوا شد و تا کنون مورد لعن همه قرار گرفته. به اين آدرس هم بريد راجع به خلفاي سه گانه مطلب خوبي هست که ارزش خوندن داره yazhrayi.blogfa.com/post/3 راجع به جانشين واقعي پيامبر به آيه 55سوره مائده بريد ((همانا سرپرست شما خدا و پيامبر و بعد از او کساني هستنت که در حال رکوع زکات مي دهند)) همه مي دانيم که علي (ع) بود که در حال نماز انگشتر خود را زکات داد در ضمن کتاب شب هاي پيشاور که دوست عزيزمون معرفي کرد کتاب کامليه ماجراي ده شب بحث شيعه با حافظ سنيه يکم طولانيه ولي ارزش مطالعه رو داره راجع به مطلب خوبي که گذاشتين ممنون اجرکم عند الله ياعلي مدد
418 | جوادلارويي | Iran - Tehran | 17:32 - 18 ارديبهشت 1392 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
سلام بزرگوار
اولااين مطلبي که راجب ازدواج حضرت سکينه بامصعب دروغ محضه وطبق روايات معتبر شيعه حضرت سکينه بنت الحسين به هيچ وجه تااخرعمرشريفشون ازدواج نکردن
دومااقاي شهاب يگانه ماروزهاي پيشاورروهم خونديم.......................
ياعلي مدد
419 | هادي احمدي | Iran - Zanjan | 15:20 - 28 ارديبهشت 1392 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
بابا من نوکرتون هستم.واقعا زحمت کشيديد.ياعلي
420 | امين | Iran - Khorramshahr | 24:04 - 04 خرداد 1392 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
ما همه مسلمانيم پس چرا اين قدر اختلاف داريم؟(همه به ريسمان الهي چنگ بزنيد و از تفرقه بپرهيزيد)هر کس مسئول است در دين خود تحقيق کند و از آن نتيجه گيري کند.پس ما بايد به جاي دامن زدن به اختلافات خود از نابودي اسلام جلوگيري کنيم.اين خداست که بايد داوري کند نه ما.وحدت وحدت وحدت
421 | كوروش پارسي | Poland - Warsaw | 19:04 - 07 خرداد 1392 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
اونايي که طرفدار عمر هستن انشا الله با عمر محشور بشن اونايي هم که طرفدار علي و اولادش هستن انشا الله باهاشون محشور بشن آمين يا رب العالمين والسلام علي سيدنا محمد و اله طاهرين يا فارس الحجاز ادرکني و لا تهلکني اگه محبت اهل بيت پيغمبر دليل رافضي بودنم هست، باشد من رافضيم!!
422 | ata deadshadow | Canada - Keswick | 03:34 - 08 خرداد 1392 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
salam
baradarane ahle sonnat:
hame chi ke be zur nist. vagti mibini ke dge javab va tojihi nadari ya rahe hag ro entekhab kon ya khafe sho va sangin tar bemun
ya ali madadi
423 | شيعه زاده | United States - Salt Lake City | 12:34 - 12 خرداد 1392 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
اين همه ماله کشي هم که بکنيد فيلم اعتراف اين ازدواج توسط به اصطلاح آآآآيت الله دکتر عالم الله مرجع شيعيان کل جهان حسيني قزويني رو چه ميکنيد
424 | الرافضي الصادق | Iran - Tehran | 24:48 - 12 خرداد 1392 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
جناب 423 مسيار زاده تقصير خودت نيست چشمت کوره گوشتم کر ....
425 | محمد حسين باقري زاده | Iran - Ahvaz | 19:42 - 14 خرداد 1392 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
سلام
فقط ميخوان براي امام اول ما حاشيه درست کنن
426 | خسته | Germany - Frankfurt am Main | 13:56 - 15 خرداد 1392 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
اين فيلمي که مي گي ايت الله قزويني ميگه که ام کلثوم زن که دختر حضضرت علي زن عمر است رو من نديده ام
ولي اگر هم اينطور باشه مايه ننگ عمر کههههههههههههههه
با اون کارهايي که در همين رابطه انجام داده اونوقت شما خجالت نمي کشيد يه همچين شخصي رو امام خودتون مي دونيد
امام ما علي است کسي که پيامبر ايشان رو در ايه مباهله نفس خودش ذکر کرده کسي که در رکوع زکات مي ده
اما اينجور که معلومه يکي از فضايل مهم عمر متخصص بودن در رابطه با اندازه ساق پاي زنهاست البته اگه ازدواج دختر حضرت علي رو با عمر قبول داريد و حوادث قبل و بعد ازدواج رو !!!!
427 | فاطمه | Iran - Babol | 09:13 - 08 تير 1392 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
باسلام خدمت همه دوستان. وقتي اين مطالب را مي خواندم قلبم به دردآمد. يادم آمد كه در عهد قديم برسر دري نوشته بودند: هر كه وارد شود نانش دهيد و از ايمانش مپرسيد. ما كه براي حضرت مريم سلام الله عليها و براي حضرت عيسي ع و حضرت موسي ع مقام بلندي قايل هستيم چرا براي بزرگاني همچون ياران و نزديكان و عزيزان حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله چنين بي پروا سخن مي رانيم. بهتر آن نيست كه هر كس به دنبال تحقيق علمي و منطقي و عيني رود و بر ايمان دروني خويش بيفزايد و براي اثبات اعتقاداتش از راه مهرباني و محبت كه تاكيد اخلاقي كتاب دين ماست استفاده نمايد نه از راه فحش و ناسزا و ... . بقيه راه را به خدا بسپارد . او مي داند و بنده اش و اعتقاداتش. اگر مسلمان هستيم بهتر آن است كه به هم احترام بگذاريم و البته از اعتقاداتمان به درستي دفاع نماييم و آن را وسيله نزديكي و قرب به خدا و همچنين قوت همدلي و اتحاد قرار دهيم نه جدايي و عدوت . موفق باشيم التماس دعا
428 | عذادار امام علي (ع) | Iran - Tehran | 19:53 - 06 مرداد 1392 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
سلام بر تمام مسلمانان عزيز فحش و ناسزا دور از مرام امام علي است. پس مراقب حرف هامون باشيم که فرداي قيامت شرمنده مولا نشيم.ما با منطق و تحقيق ميتونيم حقانيت علي(ع) رو ثابت کنيم .پس نيازي به ناراحت کردن خواهران وبرادران اهل تسنن نيست.با تعصب نبايد رفتار کنيم .با آرزوي قبولي طاعات و عبادات وعذاداري ها ي عزيزان
429 | سيد وحدت هاشمي | Iran - Tehran | 03:44 - 07 مرداد 1392 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
با سلام به برادران اهل سنت آيا با ازدواج عمر با دختر علي مشکلاتتان حل ميشه شما اساس مذهبتون که خداشناسي را فراموش کردين خدايي که دست و پا و... داره رو مي خواهين چي کار کنيد نالايق بودن خلفا رو در تمام زمينه ها علمي،شجاعت،نسب...رو چي جوري درست ميکنيد فتاواي علماتون در خيلي از زمينه ها که مبناي عقلي هم نداره رو چيکار مي کنين جنايات تاريخي غير انساني رو بر عليه شيعه و بشريت چه جوري توجيح مي کنيد کشتار امروز وهابيت رو چيکار ميکنيد احکام ضد قرآن توسط علماي شما تکليفش چي ميشه و... پس تعصب رو بگذار کنار و به اين شعر يک کم دقت کن. خشت اول گر نهد معمار کج. تا ثريا ميرود ديوار کج. سعي کن با استفاده از کتابهاي خودت تکليف تو با خشت اول معلوم کني
430 | اكبر | Iran - Rasht | 19:16 - 07 مرداد 1392 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
سلام مجدد ببخشيد شما در پاسخ به كامنت هاي همين مقاله فرموديد پيغمبر با دختر يهويدان خيبر ازدواج كرد اگر سند اين روايت را بدهيد ممنون مي شوم منظورم ادرس كتاب و سند ان را چون صحت سند برايم بسيار مهم هست با سپس فراوان

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
يکي از زنان پيامبر صلي الله عليه و آله، صفيه دختر حيي بن اخطب يهودي است که بعد از فتح خيبر که شوهرش کشته شده بود، به ازدواج حضرت در آمد. بخاري در اين خصوص مي نويسد: حدثنا عبد الْغَفَّارِ بن دَاوُدَ حدثنا يَعْقُوبُ بن عبد الرحمن ح وحدثني أَحْمَدُ بن عيسى حدثنا بن وَهْبٍ قال أخبرني يَعْقُوبُ بن عبد الرحمن الزُّهْرِيُّ عن عَمْرٍو مولى الْمُطَّلِبِ عن أَنَسِ بن مَالِكٍ رضي الله عنه قال قَدِمْنَا خَيْبَرَ فلما فَتَحَ الله عليه الْحِصْنَ ذُكِرَ له جَمَالُ صَفِيَّةَ بِنْتِ حُيَيِّ بن أَخْطَبَ وقد قُتِلَ زَوْجُهَا وَكَانَتْ عَرُوسًا فَاصْطَفَاهَا النبي صلى الله عليه وسلم لِنَفْسِهِ فَخَرَجَ بها انس گويد به خيبر که رسيديم خداوند قلعه را بر ما فتح کرد در اين هنگام از جمال صفيه گفته شد در حالي که شوهرش کشته شده بود و خودش عروس بود پس پيامبر صلي الله عليه و آله او را براي خود برگزيد و با او از خيبر خارج شد.صحيح البخاري ج 4 ص 1542
عبد الرزاق نيز درباره اين ازدواج چنين نقل مي کند: ثم نكح صفية بنت حيي وهي مما أفاء الله عليه يوم خيبر . مصنف عبد الرزاق ج 7 ص 490
ابن هشام نيز گويد: وتزوج رسول الله صفية بنت حيي بن أخطب سباها من خيبر فاصطفاها لنفسه . السيرة النبوية ج 6 ص 60 . در کتاب تاريخ مدينه دمشق و ساير کتاب هاي تاريخي نيز فراوان به ازداواج حضرت با صفيه اشاره شده است.
بنابراين داستان ازدواج پيامبر صلي الله با صفيه دختر يهودي در معتبرترين کتاب هاي اهل سنت مانند صحيح بخاري ذکر شده است که نيازي به بررسي سند ندارد
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
431 | اكبر | Iran - Rasht | 19:24 - 09 مرداد 1392 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
سلام عليكم ببخشيد مي خواستم بپرسم كه كتاب تهذيب الأسماء كه مي ايد شرح مي دهد ام كلثوم دختر ابوبكر و زن عمر بوده اين روايت سند ندارد اين را بدي چه كار كرد؟؟؟؟؟؟؟ و اگر سندي براي اين موضوع داريد ارائه دهيد ممنون مي شويم سوال ديگه من اين بوده كه در جايي خواندم ام كلثوم دختر اسماء بنت عميس بوده و زماني كه مولا علي ع با اسما ازدواج مي كند محمد بن ابي بكر و ام كلثوم را پيش خود مي اورد و به پس خواندگي و دختر خواندگي فبول مي كند و بزرگ مي كند مي خواستم بدانيم كه اين موضوع چه قدر صحت داره البته محمد بن ابي بكرذ را مطمئنم اما ايا ام كلثوم هم دختر اسماء بوده يا نه؟ اگر توضيح دهيد ممنون مي شوم ّّببخشيد شما چرا جواب من را نمي ديد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

پاسخ:
با سلام
برادر گرامي
طبق گفته وهابي ها و مشخصا جناب آقاي هاشمي كارشناس شبكه وهابي كلمه ، كتاب هاي رجالي نيازي به سند ندارند ؛ مثل دفترچه ثبت احوال مي مانند و براي همگان حجت هستند . جناب نووي هم در كتاب تهذيب الآسماء كه يك كتاب رجالي است اين قضيه را آورده است . همين براي اثبات قضيه براي وهابي ها كافي است .
حضرت آيت الله مرعشي نجفي در كتاب شرح إحقاق الحق گفته اند كه ايشان فرزند اسماء بنت عميس بوده است ؛ ولي روايات اهل سنت و كتاب هاي تاريخ تأكيد كرده اند كه او فرزند بنت خارجه بوده است .
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
432 | اكبر | Iran - Rasht | 19:24 - 09 مرداد 1392 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
سلام مجدد ببخشيد شما در پاسخ به كامنت هاي همين مقاله فرموديد پيغمبر با دختر يهويدان خيبر ازدواج كرد اگر سند اين روايت را بدهيد ممنون مي شوم منظورم ادرس كتاب و سند ان را چون صحت سند برايم بسيار مهم هست با سپس فراوان

پاسخ:
برادر گرامي
اين قضيه از ضروريات تاريخ اسلام است كه رسول خدا صلي الله عليه واله با «صفيه» و همچنين «جويريه» ازدواج كرده است كه پدر هر دوي آن ها از يهوديان بوده اند . اين قضايا نياز به سند ندارد . هر كتابي از كتاب هاي تاريخي ، سيره نبوي ، رجالي و ... را بخوانيد اين قضيه را مي توانيد در آن پيدا كنيد .
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
433 | كريم خاني | Iran - Tehran | 23:22 - 09 مرداد 1392 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
با سلام مي فرماييد در هيچ روايتي نام زينب و ام کلثوم جمعه نشده اين روايت را چه مي گوييد ...َ نَادَيْتُ يَا أُمَّ كُلْثُومٍ يَا زَيْنَبُ يَا سُكَينَةُ يَا فِضَّةُ يَا حَسَنُ يَا حُسَيْنُ هَلُمُّوا تَزَوَّدُوا مِنْ أُمِّكُمْ فَهَذَا الْفِرَاقُ وَ اللِّقَاءُ فِي الْجَنَّةِ فَأَقْبَلَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ ع وَ هُمَا يُنَادِيَانِ وَا حَسْرَتَا لَا تَنْطَفِئُ أَبَداً مِنْ فَقْدِ جَدِّنَا مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى وَ أُمِّنَا فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ يَا أُمَّ الْحَسَنِ يَا أُمَّ الْحُسَيْنِ إِذَا لَقِيتِ جَدَّنَا مُحَمَّداً الْمُصْطَفَى فَأَقْرِئِيهِ مِنَّا السَّلَامَ وَ قُولِي لَهُ إِنَّا قَدْ بَقِينَا بَعْدَكَ يَتِيمَيْنِ فِي دَارِ الدُّنْيَا بحار الانوار ج 43 ص 179 با تشکر منتظر جوابم

پاسخ:
با سلام
برادر گرامي
اولا بايد ثابت كنيد كه سند اين روايت صحيح است ؛ ثانيا : در اين روايت نيامده است كه ام كلثوم دختر حضرت زهرا سلام الله عليها است . اميرمؤمنان عليه السلام چندين دختر داشته است كه كنيه او «ام كلثوم» بوده است .
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
434 | نازيه سلطاني | Iran - Tehran | 12:18 - 10 مرداد 1392 |
1
 
 
0
پاسخ نظر
اگر کتابهاي اهل سنت نيز اجازه چاپ ونشر داشتند خيلي خوب مي شد؟اما حيف!!!!!!!!معلومه بايدم به ترجمه دعاهاتون بنازيد چون به نفع شماست؟ تسنن عامه در ايران بيسواد وبي خبرند وکتاب و مقاله اي به فارسي ندارند.سني هاي سراسر دنيا چطور؟!!!

پاسخ:
با سلام
برادر گرامي !
شما انگار اطلاعات دقيقي نداريد . اگر سري به زاهدان و شهرهاي سني نشين بزنيد ، به ده ها انتشارات بر مي خوريد كه مشغول چاپ كتاب هاي اهل سنت هستند .
شما كه با سواد هستيد ، اگر دليلي براي اثبات مشروعيت مذهب و عقايدتان داريد ، ارائه كنيد تا پاسخ داده شود .
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
435 | خاطره | Iran - Mashhad | 14:41 - 10 مرداد 1392 |
1
 
 
0
پاسخ نظر
علي (ع) بالاتر از اين حرفا است كه شما بخواهيد اونو واسطه ي كارهاي كثيفتون قرار بدين. اون شخصي هم كه سگ زهرا خودشو لقب داده ،بايد بدونه كه لياقتش همين نجاسته ، كجا ديدي حضرت زهرا ، نجاست رو قبول كنه. كمي عاقل باشيد ، مگه ميشه مسئله امامت به اين مهمي كه باعث جنگ مذهبي شده ، حتي يك بار هم توي قرآن به اون اشاره نشده باشه؟ لابد چيزي نبوده و اينها همه توهمات جناب يوشع يهودي بوده كه بعدها مسلمان شد و مذهب شيعه رو تاسيس كرد و قضيه امامت رو بلغور كرد.
همه بدونن كه حضرت علي و فاطمه(س) و حسن (ع)و حسين(ع) ، سرور و عزيز ما اهل سنت هستند و ادعاي دوستي شيعه ، پوچ و توخاليه . ياران علي كه اين كارهاي پليد رو نميكنن.
خانم 433 هم بدونه كه خيلي از اهل سنت ايران ، فارس هستند و افراد تحصيل كرده و علماي زيادي توشون هست ولي با اين خفقان ، جرئت نميكنند حرفي بزنند وگرنه حرف منطقي زياده.
436 | سيد وحدت هاشمي | Iran - Tehran | 04:00 - 11 مرداد 1392 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
شماره 433 شانس آورديد که کتايهاي اهل سنت زياد چاپ نمي شه اگر نه کافي بود صحيح مسلم و بخاري به وفور دست مردم ميرسيد الان بايد دو تا کار مي کرديد يا دينتان را عوض مي کرديد يا به اصرار اطرافيان به دکتر مراجعه مي کرديد چون من دو بار خوندم به عنوان اساس يک مذهب گمراه کنندترين کتاب است
437 | اكبر | Iran - Rasht | 06:27 - 11 مرداد 1392 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
سلام عليكم
با تشكر از شما برادران
بزرگواران بنده اسخم را نگرفتم زيرا بنده در بحث علمي كه نمي توانم بگويم كارشناس كانال كلمه مي گويد فلان، انها كه مناقب علمي ندارند تا ب انها استناد كنم فلذا اگر مي شود مطلب علمي با سند از بزرگان اهل سنت به من ارائه دهيد كه در كتب رجالي نياز به سند نيست
خواهشا سند بدهيد ممنون مي شوم

اما ازدواج پيغمبر را هم هرچه گشتم نتوانستم پيدا كنم اگر شما سند صحيح داريد از ازدواج ايشان با دختران بهود را برايم ارائه دهيد ممنون مي شوم

با ارزوي قبولي طاعات و عبادات شما
438 | اكبر | Iran - Rasht | 22:59 - 11 مرداد 1392 |
0
 
 
0
پاسخ نظر

سلام عليكم
با تشكر از شما برادران
بزرگواران بنده اسخم را نگرفتم زيرا بنده در بحث علمي كه نمي توانم بگويم كارشناس كانال كلمه مي گويد فلان، انها كه مناقب علمي ندارند تا ب انها استناد كنم فلذا اگر مي شود مطلب علمي با سند از بزرگان اهل سنت به من ارائه دهيد كه در كتب رجالي نياز به سند نيست
خواهشا سند بدهيد ممنون مي شوم

اما ازدواج پيغمبر را هم هرچه گشتم نتوانستم پيدا كنم اگر شما سند صحيح داريد از ازدواج ايشان با دختران بهود را برايم ارائه دهيد ممنون مي شوم

با ارزوي قبولي طاعات و عبادات شما
439 | اكبر | Iran - Rasht | 05:35 - 12 مرداد 1392 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
ببخشيد سوال ديگر داشتم ايا در مصادر اهل سنت حديث زير امده:؟ الصلاة عمود الدين ان قبلت قبل ما سواها و ان ردت رد ما سواها البته ان چيزي كه مد نظر من هست اينه كه بگويد اول چيزي كه فرداي قيامت از ان سوال مي شود نماز هست كه اگر درست بود ه بقيه مي رند وگرنه مي رود جنم

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
در کتاب هاي اهل سنت نيز چنين مضموني که اول چيزي که در قيامت سوال مي شود نماز است و اگر قبول شود ساير اعمال نيز قبول مي شود و اگر رد شود ساير اعمال نيز رد مي شود، وجود دارد. به عنوان نمونه مواردي را ذکر مي کنيم: ابن ابي شيبه چنين نقل مي کند: حدثنا جَرِيرٌ عن مَنْصُورٍ عن نُمَيْرِ بن سَلَمَةَ قال أَوَّلُ ما يسئل ( ( ( يسأل ) ) ) عنه الْعَبْدُ يسئل ( ( ( يسأل ) ) ) عن صَلَاتِهِ فَإِنْ تُقُبِّلَتْ منه تُقُبِّلَ منه سَائِرُ عَمَلِهِ وان رُدَّتْ عليه رُدَّ عليه سَائِرُ عَمَلِهِ . مصنف ابن أبي شيبة ج 2 ص 171
همچنين محمد بن أبي يعلى أبو الحسين در کتاب طبقات حنابله روايتي را از پيامبر صلي الله عليه و آله اين چنين نقل مي کند: وجاء الحديث أن أول ما يسأل عنه العبد يوم القيامة من عمله صلاته فإن تقبلت منه صلاته تقبل منه سائر عمله وإن ردت صلاته رد سائر عمله . طبقات الحنابلة ج 1 ص 354
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
440 | محب اهل بيت | Iran - Ahvaz | 04:19 - 16 مرداد 1392 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
با سلام و قبولي طاعات و عبادات کاش از روي لجاجت حرف نزنيم بهتر از هر چيز عقل انسانه!!!!اگر عاقلانه به قضايا نگاه کنيم بدون لجاجت به حق ميرسيم فکر کنم اصل دين چيز هاي ديگه است نه اين چيز ها که کي با کي ازدواج کرده؟؟؟؟ همه اين شبهات رو يه مشت آدم از خدا بي خبر بي دين و ايمان ميندازن تو دهنا تا ما رو از اصل دين دور کنن!!!!! بينيم که کي به راه حق عمل کرده از اون پيروي کنيم. چه شب ها که زهرا دعا کرده تا ما همه شيعه گرديم و بي تاب مولا*****غلامي اين خانواده دليل و مراد خدا بوده است خلقت ما مسيرت مشخص اميرت مشخص مکن دل دل اي دل بزن دل به دريا*****که دنيا به خسران عقبي نيرزد،به دوري ز اولاد زهرا نيرزد اللهم عجل لوليک الفرج
  بعدی [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13]   قبلی
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :