محور اول: دخترى به نام ام كلثوم وجود نداشته است:

عده‌اى از انديشه‌وران و محققان شيعى، معتقد هستند كه امير مؤمنان عليه السلام دخترى به غير از حضرت زينب سلام الله عليها، به نام امّ‌كلثوم از حضرت زهرا سلام الله عليها نداشته است و در حقيقت امّ‌كلثوم، همان حضرت زينب سلام الله عليها است.

کسانى که فرزندان امير مؤمنان از فاطمه زهرا را پنج نفر؛ يعنى امام حسن، امام حسين، محسن، زينب و امّ‌كلثوم معرفى کرده‌اند، تنها به مضامين روايات نظر داشته‌اند که در آن‌ها گاهى نام زينب آمده و گاهى امّ‌كلثوم. به همين سبب نام هر دو را آورده‌اند؛ غافل از اين‌که امّ‌كلثوم کنيه زينب کبرى است؛ چنانچه اين مطلب در بسيارى از کتب انساب شيعه ذکر شده است.

كلام عالمان شيعه در تاييد اين ديدگاه:

رضى الدين حلى از عالمان بزرگ شيعه در قرن هشتم هجرى در باره فرزندان امير مؤمنان عليه السلام مى‌نويسد:

كان له ( عليه السلام ) سبعة وعشرون ذكرا وأنثى: الحسن، والحسين، وزينب الكبرى المكناة بأم كلثوم من فاطمة بنت رسول الله ( صلى الله عليه وآله )....

تعداد فرزندان علي عليه السلام از دختر و پسر بيست و هفت نفر است. حسن، حسين و زينب كبرى كه كنيه وى امّ‌كلثوم است، همگى از فرزندان دخت گرامى رسول خدا صلى الله عليه وآله بوده‌اند.

الحلي، رضى الدين على بن يوسف المطهر، (متوفاي705هـ)، العدد القوية لدفع المخاوف اليومية، ص242، تحقيق: السيد مهدى الرجائى، ناشر: مكتبة آية الله المرعشى ـ قم، الطبعة الأولى، 1408 هـ.

و آيت الله مرعشى در شرح احقاق الحق به نقل از فضل بن روزبهان از عالمان قرن دهم هجرى مى‌نويسد:

ومنهم العلامة فضل الله روزبهان الخنجي الأصفهاني المتوفى سنة 927 في " وسيلة الخادم إلى المخدوم " در شرح صلوات چهارده معصوم عليهم السلام ( ص 103 ط كتابخانه عمومى آية الله العظمى نجفى بقم ) قال:... وحضرت امير المؤمنين على را هفده فرزند بوده وبه روايتى بيست فرزند، امام حسن، ديگر امام حسين، ديگر محسن - درطفلى وفات كرده - ديگر ام كلثوم واين هر چهار از فاطمه بوده‌اند.

المرعشي النجفي، آية الله السيد شهاب الدين (متوفاي 1369ش)، شرح إحقاق الحق وإزهاق الباطل، ج 30 ص 172، ناشر: منشورات مكتبة آية الله العظمى المرعشي النجفي ـ قم.

باقر شريف القرشى، محقق معاصر و از مفاخر شيعه ساكن نجف در اين باره مى‌گويد:

ليس لصديقة الطاهرة بنت غير السيدة زينب. و أنها تكنّا بأُمّ كلثوم. كما ذكرنا اليه بعض المحققين. و علي ايّ حال فإنّي اذهب بغير تردد اذا ان الصديقة الطاهرة الزهراء ليس عندها بنت تسمّي بأُم كلثوم.

صديقه طاهره، دخترى غير از حضرت زينب نداشته است و همو كنيه‌اش امّ‌كلثوم بوده است؛ چنانچه برخى از محققين نيز بر اين عقيده هستند. به هر حال من بدون ترديد عقيده دارم كه صديقه طاهره دخترى به نام امّ‌كلثوم نداشته است.

القرشي، باقر شريف (معاصر)، حياة سيدة النساء فاطمة الزهرا سلام الله عليها، ص 219.

كلام علماي اهل سنت در تاييد اين نظر:

برخى از دانشمندان سنى نيز فرزندان حضرت زهرا سلام الله عليها را فقط چهار نفر و يا سه نفر ذكر و هيچ نامى از امّ‌كلثوم نبرده‌اند. صالحى شامى در سبل الهدى و الرشاد مى‌نويسد:

الثاني: في ولده - رضي الله تعالى عنهم - له من الولد الحسن والحسين ومحسن وزينب الكبرى من فاطمة - رضي الله تعالى عنهم - وله أولاد من غيرها كثيرون.

فرزندان علي رضى الله عنه از فاطمه زهرا؛ حسن، حسين، محسن و زينب كبرى بود و از ديگر زنانش فرزندان زيادى داشت.

الصالحي الشامي، محمد بن يوسف (متوفاي942هـ)، سبل الهدى والرشاد في سيرة خير العباد، ج 11، ص 288، تحقيق: عادل أحمد عبد الموجود وعلي محمد معوض، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولى، 1414هـ.

و شهاب الدين قليوبى (متوفاي1069هـ) در حاشيه‌اى كه بر شرح جلال الدين محلى بر منهاج الطالبين دارد، فرزندان امير مؤمنان عليه السلام را سه نفر ذكر كرده و از جلال الدين سيوطى نيز همين مطلب را نقل مى‌كند:

قوله: ( والاعتبار بالأب ) أي إلا في حقه (ص) فإن أولاد بنته فاطمة وهم الحسن والحسين وأولادهما من الذكور ينتسبون إليه، وهم الأشراف في عرف مصر وإن كان الشرف أصالة لقبا لكل من أهل البيت، وأما أولاد زينب بنت فاطمة، وكذا أولاد بنات الحسن والحسين وأولادهما من غيرهم، فإنهم ينتسبون إلى آبائهم وإن كان يقال للجميع أولاده (ص) وذريته.

فائدة: قال الجلال السيوطي رحمه الله لم يعقب من أولاده (ص) إلا فاطمة الزهراء فإنها ولدت من علي رضي الله عنه الحسن والحسين وزينب، وتزوجت زينب هذه بابن عمها عبد الله فولد له منها علي وعون الأكبر وعباس ومحمد وأم كلثوم، وكل ذرية فاطمة يقال لهم أولاده (ص) وذريته لكن لا ينسب إليه منهم إلا الذكور من أولاد الحسن والحسين خاصة لنصه على ذلك ا ه.

اين سخن كه فرزند به پدر نسبت داده مى شود، صحيح است؛ مگر در حق رسول خدا (ص)؛ چون فرزندان فاطمه؛ يعنى حسن و حسين و فرزندان پسر اين دو به آن حضرت ن سبت داده مى شود كه در عرف مردم مصر به آنان اشراف مى‌گويند؛ اگر چه اشراف لقبى است براى هر يك از اهل بيت.

و اما فرزندان زينب دختر فاطمه و همچنين فرزندان دختران حسن و حسين و اولاد اين دو كه از غير اهل بيت هستد به پدرانشان نسبت داده مى شوند؛ اگر چه به همه آنان زريه و فرزندان رسول خدا (ص) نيز گفته مى‌شود.

جلال الدين سيوطى گفته است: رسول خدا (ص) فرزندى غير از فاطمه نداشت،‌ وفاطمه پس از ادواج با علي فرزندانى به نام حسن، حسين و زينب به دنيا آورد،‌ و زينب با پسر عمويش عبد الله ازدواج كرد كه از وى فرزندى به نام علي، عون اكبر، عباس، محمد و امّ‌كلثوم داشت. به تمام فرزندان فاطمه، فرزندان رسول خدا (ص) نيز مى گويند؛ ولى فقط فرزندان پسر از اولاد حسن و حسين مى‌گويند به آن حضرت نسبت داده مى شود؛ چون خود پيامبر بر اين موضوع تصريح فرموده است.

القليوبي، شهاب الدين أحمد بن أحمد بن سلامة (متوفاي1069هـ)، حاشية قليوبي على شرح جلال الدين المحلي على منهاج الطالبين، ج 3، ص 236، تحقيق: مكتب البحوث والدراسات، ناشر: دار الفكر، بيروت، الطبعة: الأولى، 1419هـ - 1998م.

و شيخ محمد خضرى از دانشمندان اهل سنت مصر نيز فرزندان فاطمه زهرا سلام الله عليها را فقط سه نفر مى‌داند:

زواج علي بفاطمة عليهما السلام. وفي هذه السنة تزوج علي بن أبي طالب وعمره إحدى وعشرون سنة بفاطمة بنت رسول الله، وسنها خمس عشرة سنة، وكان منها عقب رسول الله صلى الله عليه وسلم بنوه: الحسن والحسين وزينب.

در سال دوم پس از هجرت، علي كه بيست و يك سال داشت با فاطمه كه پانزده سال داشت ازدواج كرد و فرزندان رسول خدا؛ يعنى حسن، حسين و زينب نتيجه اين ازدواج بودند.

الخضري، الشيخ محمد (متوفاي1298هـ)، نور اليقين في سيرة سيد المرسلين، ج 1، ص 111، تحقيق: أحمد محمود خطاب، ناشر: مكتبة الإيمان - المنصورة / مصر، الطبعة: الأولى، 1419هـ - 1999م.

شواهد اين ديدگاه:

شواهد بسيارى مى‌توان بر اثبات اين نظريه اقامه كرد كه به چند شاهد بسنده مى‌كنيم:

1. در هيچ روايت صحيح السندي بين نام ام كلثوم و زينب جمع نشده است:

نخستين شاهد اين است كه در هيچ روايت صحيح السندى در منابع شيعه، در باره فرزندان فاطمه زهرا سلام الله عليها و ماجراهايى که به ايشان مربوط مى‌شود، نام زينب و امّ‌كلثوم با هم نيامده؛ بلکه تنها يا نام زينب آمده است و يا نام امّ‌كلثوم.

و نيز در هيچ روايت صحيح السندى از روايات شيعيان به اين مطلب تصريح نشده است كه خليفه دوم با دختر فاطمه زهرا سلام الله عليها ازدواج كرده باشد؛ بلكه تمام روايات امّ‌كلثوم را دخترى در خانه امام علي معرفى كرده‌اند.

و تنها چيزى كه به عنوان مدرك به آن استدلال شده است، اجتهادات و سخنان برخى از علما است كه اين هم نمى‌تواند براى ديگران حجت باشد.

2. عبد الله بن جعفر با چه كسي ازدواج كرده است:

 اهل سنت با سند‌هاى صحيح نقل كرده‌اند كه عبد الله بن جعفر همزمان با يكى از همسران امير مؤمنان و دختر آن حضرت ازدواج كرده است. در برخى از روايات، نام اين دختر امّ‌كلثوم و در برخى ديگر نام او زينب نقل شده است.

محمد بن اسماعيل بخارى مى‌نويسد:

وَجَمَعَ عبد اللَّهِ بن جَعْفَرٍ بين ابْنَةِ عَلِيٍّ وَامْرَأَةِ عَلِيٍّ.

عبد الله بن جعفر با همسر علي و دختر علي همزمان ازدواج کرد.

البخاري الجعفي، محمد بن إسماعيل أبو عبدالله (متوفاي256هـ)، صحيح البخاري، ج 5، ص 1963، كِتَاب النِّكَاحِ، بَاب ما يَحِلُّ من النِّسَاءِ وما يَحْرُمُ، تحقيق د. مصطفى ديب البغا، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.

در شرح اين روايت، برخى از عالمان اهل سنت اين دختر را زينب معرفى کرده‌اند:

وجمع عبد الله بن جعفر بين بنت علي وامرأته أما امرأة علي فهي ليلى بنت مسعود وأما بنته فهي زينب.

عبد الله بن جعفر با يكى از همسران علي و دختر او ازدواج كرد. اما همسر او ليلى بنت مسعود و دخترش زينب بود.

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل (متوفاي852هـ)، هدي الساري مقدمة فتح الباري شرح صحيح البخاري، ج 1، ص 321، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، محب الدين الخطيب، ناشر: دار المعرفة - بيروت – 1379هـ.

عده‌اى نيز او را امّ‌كلثوم معرفى کرده‌اند:

حَدَّثَنَا سعيد حَدَّثَنَا جَرِير بن عَبد الحميد عَن قثم مولى آل العباس قال جمع عَبد الله بن جعفر بين ليلى بنت مَسعود النهشلية وكانت امرأة على وبين أم كلثوم بنت على لفاطمة بنت رسول الله صلى الله عليه وسلم فكانتا امرأتيه.

عبد الله بن جعفر بين ليلى دختر مسعود نهشلى كه در زمانى همسر علي بود و بين دخترش امّ‌كلثوم فرزند فاطمه يادگار رسول خدا (ص) جمع كرد و هر دو در يك زمان همسران عبد الله بودند.

الخراساني، سعيد بن منصور (متوفاي227هـ)، سنن سعيد بن منصور، ج 1، ص 286، ح1011، تحقيق: حبيب الرحمن الأعظمي، ناشر: الدار السلفية - الهند، الطبعة: الأولى، 1403هـ ـ 1982م .

سند اين روايت كاملا صحيح است. ابن حجر پس از نقل اين روايت مى‌گويد:

وقال بن سيرين لا بأس به وصله سعيد بن منصور عنه بسند صحيح

اين حديث ايرادى ندارد؛ چون سعيد بن منصور آن را با سند صحيح نقل كرده است.

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل (متوفاي852 هـ)، فتح الباري شرح صحيح البخاري، ج 9، ص 155، تحقيق: محب الدين الخطيب، ناشر: دار المعرفة - بيروت.

و پسر احمد بن حنبل نيز اين دختر را امّ‌كلثوم مى‌داند:

كانت عند عبد الله بن جعفر أم كلثوم بنت علي وليلى بنت مسعود وامرأة علي النهشلية.

امّ‌كلثوم دختر علي و ليلى دختر مسعود نهشلى كه زمانى همسر علي بوده است،‌ همزمان در خانه عبد الله بن جعفر و همسران وى بوده‌اند.

عبد الله بن أحمد بن حنبل (متوفاي290 هـ)، مسائل أحمد بن حنبل رواية ابنه عبد الله ج 1، ص 349، تحقيق: زهير الشاويش، ناشر: المكتب الإسلامي - بيروت، الطبعة: الأولى، 1401هـ ـ 1981م .

و بيهقى نيز در دو كتاب خود نام همسر عبد الله بن جعفر را امّ‌كلثوم آورده است:

جمع عبد الله بن جعفر بين ليلى بنت مسعود والنهشلية وكانت امرأة علي وبين أم كلثوم بنت علي لفاطمة فكانتا امرأتيه.

عبد الله بن جعفر بين ليلى دختر مسعود نهشلى كه پيش از آن همسر علي بود و بين دخترش امّ‌كلثوم فرزند علي از فاطمه جمع كرد و هر دو در يك زمان همسران عبد الله بودند.

البيهقي، أحمد بن الحسين بن علي بن موسى أبو بكر (متوفاي458هـ)، معرفة السنن والآثار عن الامام أبي عبد الله محمد بن أدريس الشافعي، ج 5، ص 294، تحقيق: سيد كسروي حسن، ناشر: دار الكتب العلمية ـ بيروت.

البيهقي، أحمد بن الحسين بن علي بن موسى أبو بكر (متوفاي458هـ)، سنن البيهقي الكبرى، ج 7، ص 167، ناشر: مكتبة دار الباز - مكة المكرمة، تحقيق: محمد عبد القادر عطا، 1414 - 1994.

پاسخ اهل سنت به اين تعارض:

در جمع بين اين دو روايت عالمان اهل سنت ـ چون مى‌دانسته‌اند اگر زينب را همان امّ‌كلثوم معرفى کنند، دچار مشکل مى‌شوند ـ توجيه شگفت‌آور و صد البته غير قابل قبولى كرده‌اند.

با اين دو خواهر يكي پس از ديگري ازدواج كرده است:

ابن حجر عسقلانى مى‌نويسد:

ولا تعارض بين الروايتين في زينب وأم كلثوم لأنه تزوجهما واحدة بعد أخرى مع بقاء ليلى في عصمته.

منافاتى بين دو روايت نيست که در يکى زينب و در ديگرى‌ام کلثوم آمده است؛ زيرا عبد الله بن جعفر با هر يك پس از ديگرى ازدواج کرد (نه اينکه در زمان واحد با دو خواهر ازدواج کرده باشد).

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل (متوفاي852 هـ)، فتح الباري شرح صحيح البخاري، ج 9، ص 155، تحقيق: محب الدين الخطيب، ناشر: دار المعرفة - بيروت.

اين سخن دو احتمال بيشتر ندارد، يا در ابتدا با حضرت زينب سلام الله عليها ازدواج كرده است و پس از آن حضرت با امّ‌كلثوم، و يا در ابتدا با امّ‌كلثوم و سپس با حضرت زينب (سلام الله عليها)؛ تفسير اول، همان پاسخ هايى است كه در ادامه از اهل سنت نقل خواهد شد؛‌ اما تفسير دوم، جداى از تعارض با تصريح عالمان اهل سنت به معنى اول، اشكالات ديگرى نيز دارد.

طبق نظر مشهور اهل سنت، حضرت امّ‌كلثوم، در زمان حيات امام حسن عليه السلام از دنيا رفته است و تا آن زمان به عنوان همسر عبد الله بن جعفر به شمار مى آمده است؛ بنابراين ازدواج عبد الله بن جعفر با حضرت زينب، در زمان اميرمؤمنان ممكن نيست؛ زيرا جمع بين اختين مى شود؛ اما طبق روايات اهل سنت، عبد الله بن جعفر در زمان حيات آن حضرت، همسر حضرت زينب سلام الله عليها بوده است.

 ابوبكر آجرى ذيل نقل ماجراى كشته شدن ابن ملجم مى گويد:

فعجل عليه عبد الله بن جعفر وكانت زينب بنت علي تحته

عبد الله بن جعفر كه زينب در آن زمان همسر او بود، به قتل ابن ملجم اقدام كرد.

الآجري، أبي بكر محمد بن الحسين (متوفاي360هـ، الشريعة، ج 4، ص 2108، تحقيق الدكتور عبد الله بن عمر بن سليمان الدميجي، ناشر: دار الوطن - الرياض / السعودية، الطبعة: الثانية، 1420 هـ - 1999 م.

اين پاسخ ابن حجر با سخنان ديگر عالمان اهل سنت كه گفته‌اند عبد الله بن جعفر پس از طلاق دادن حضرت زينب يا از دنيا رفتن ايشان با امّ‌كلثوم ازدواج كرد، در تعارض است.

 

 

زينب را طلاق داد و با ام كلثوم ازدواج كرد!!!

برخى ادعا كرده‌اند كه عبد الله بن جعفر، حضرت زينب سلام الله عليها را طلاق داد و سپس با امّ‌كلثوم ازدواج كرد.

ابن حزم ظاهرى گفته است :

وتزوج أم كلثوم بنت علي بن أبي طالب، بنت بنت رسول الله - صلى الله عليه وسلم - عمر بن الخطاب، فولدت له زيداً لم يعقب، ورقية؛ ثم خلف عليها بعد عمر - رضي الله عنه - عون بن جعفر بن أبي طالب؛ ثم خلف عليها بعده محمد بن جعفر بن أبي طالب؛ ثم خلف عليها بعده عبد الله بن جعفر ابن أبي طالب، بعد طلاقه لأختها زينب.

عمر با امّ‌كلثوم دختر رسول خدا (ص) ازدواج كرد كه نتيجه آن فرزندى به نام زيد و رقيه بود. سپس پس از عمر عون بن جعفر بن ابوطالب با وى ازدواج كرد و پس از آن محمد بن جعفر بن ابوطالب و سرانجام عبد الله بن جعفر بن ابوطالب پس از طلاق دادن خواهر امّ‌كلثوم؛ يعنى زينب با وى ازدواج كرد.

إبن حزم الظاهري، علي بن أحمد بن سعيد أبو محمد (متوفاي456هـ)، جمهرة أنساب العرب، ج 1، ص 38، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1424 هـ ـ 2003م

در حالى كه طبق روايات شيعه و سنى عبد الله بن جعفر در زمان حيات امير مؤمنان با حضرت زينب ازدواج کرده است (يكى از اين شواهد روايت ابوبكر آجرى است كه در قسمت پيش گذشت) و تا آخر عمر حضرت زينب، يعنى تا پس از شهادت امام حسين عليه السلام (سال 61هـ) همسر عبد الله بوده است.

البته شايد، امّ‌كلثوم دو باره زنده شده باشد و با عبد الله ازدواج كرده باشد!!!.

بيهقى در باره وفات حضرت زينب سلام الله عليها مى نويسد:

فأما زينب فتزوجها عبد الله بن جعفر فماتت عنده

زينب، عبد الله بن جعفر با او ازدواج كرد و تا زنده بود، همسر او بود.

البيهقي، أبي بكر أحمد بن الحسين بن علي (متوفاي458هـ)، دلائل النبوة، ج 7، ص 283، طبق برنامه الجامع الكبير؛

البيهقي، أحمد بن الحسين بن علي بن موسى أبو بكر (متوفاي 458هـ)، سنن البيهقي الكبرى، ج 7، ص 70، الرقم 13201، ناشر: مكتبة دار الباز - مكة المكرمة، تحقيق: محمد عبد القادر عطا، 1414 – 1994؛

ابن عساكر الدمشقي الشافعي، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله،(متوفاي571هـ)، تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل، ج 69، ص 176، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري، ناشر: دار الفكر - بيروت - 1995.

بنابراين، اين ادعا كه عبد الله بن جعفر حضرت زينب سلام الله عليها را طلاق داده و سپس با امّ‌كلثوم ازدواج كرده است، صحيح نمى باشد.

پس از وفات زينب با ام كلثوم ازدواج كرد!!!

عينى در عمدة القاري، مشكل را اين گونه حل كرده است:

أن ابن جعفر تزوج زينب بنت علي وتزوج معها امرأته ليلى بنت مسعود، وقال ابن سعد: فلما توفيت زينب تزوج بعدها أم كلثوم بنت علي بنت فاطمة، رضي الله تعالى عنهم.

عبد الله بن جعفر با زينب دختر علي و همسرش ليلى ازدواج كرد. ابن سعد مى گويد: هنگامى كه زينب از دنيا رفت با امّ‌كلثوم دختر علي و فاطمه ازدواج كرد.

العيني، بدر الدين محمود بن أحمد (متوفاي 855هـ)، عمدة القاري شرح صحيح البخاري، ج 20، ص 101، ناشر: دار إحياء التراث العربي – بيروت.

در حالى كه طبق روايات اهل سنت و طبق نظر کسانى که امّ‌كلثوم را غير از زينب مى‌دانند، امّ‌كلثومى كه با عمر ازدواج كرده،‌ پيش از حضرت زينب و در زمان حيات امام حسن عليه السلام در مدينه و به همراه فرزندش زيد از دنيا رفته است و امام حسن و امام حسين عليهما السلام بر جنازه آن دو نماز خوانده‌اند.

محمد بن حبيب بغدادى در المنمق و ابن عساكر دمشقى در تاريخ مدينة دمشق و صفدى در الوافى فى الوفيات مى‌نويسند:

وقد ذكر بعض أهل العلم أنه وأمه أم كلثوم بنت علي بن أبي طالب رحمة الله عليهم وكانت تحت عبد الله بن جعفر بن أبي طالب عليه مرضاً جميعاً وثقلاً ونزل بهما وأن رجالاً مشوا بينهما لينظروا أيهما يموت قبل صاحبه فيرث منه الآخر وأنهما قبضا في ساعة واحدة ولم يدر أيهما قبض قبل صاحبه فلم يتوارثا.

بعضى از اهل علم گفته‌اند كه او و مادرش امّ‌كلثوم دختر علي بن ابى طالب (رحمة الله عليهم) بود كه در آن زمان همسر عبد الله بن جعفر بود هر دو مريض شده و در يك زمان از دنيا رفتند. عده اى بين خانه آن دو در رفت و آمد بودند تا ببينند كه كداميك پيش از ديگرى مى ميرد، تا ديگرى از او ارث ببرد؛ اما آن دو در يك زمان مردند و ندانستند كه كداميك زودتر مرده است و به همين سبب از هم ارث نبردند.

محمد بن سعد در الطبقات الكبرى، سه روايت در اين باره نقل مى‌كند:

عن عامر عن بن عمر أنه صلى على أم كلثوم بنت علي وابنها زيد وجعله مما يليه وكبر عليهما أربعا أخبرنا وكيع بن الجراح عن زيد بن حبيب عن الشعبي بمثله وزاد فيه وخلفه الحسن والحسين ابنا علي ومحمد بن الحنفية وعبد الله بن عباس وعبد الله بن جعفر.

أخبرنا عبيد الله بن موسى أخبرنا إسرائيل عن جابر عن عامر عن عبد الله بن عمر أنه كبر على زيد بن عمر بن الخطاب أربعا وخلفه الحسن والحسين.

عبد الله بن عمر بر امّ‌كلثوم دختر علي و فرزندش زيد نماز خواند و چهار تكبير گفت و نيز روايت ديگرى اضافه بر آن آمده است كه حسن،‌ حسين،‌ محمد حنفيه،‌ ابن عباس و عبد الله بن جعفر به امامت عبد الله بن عمر نماز خواندند.

أخبرنا عبيد الله بن موسى أخبرنا إسرائيل عن السدي عن عبد الله البهي قال شهدت بن عمر صلى على أم كلثوم وزيد بن عمر بن الخطاب فجعل زيدا فيما يلي الإمام وشهد ذلك حسن وحسين.

عبد الله الهبى مى‌گويد: من نماز خواند عبد الله بن عمر را بر امّ‌كلثوم و فرزندش زيد ديدم و نيز حسن و حسين شاهد نماز خواندن وى بر آن دو نفر بودند.

الزهري، محمد بن سعد بن منيع أبو عبدالله البصري (متوفاي230هـ)، الطبقات الكبرى، ج 8، ص 464، ناشر: دار صادر - بيروت.

ذهبى در تاريخ الإسلام مى‌نويسد كه سعيد بن عاص كه در آن زمان امير مدينه بود‌، بر جنازه امّ‌كلثوم نماز خوانده است:

وقال حماد بن سلمة، عن عمار بن أبي عمار، إن أم كلثوم وزيد بن عمر ماتا فكفنا، وصلى عليهما سعيد بن العاص، يعني إذ كان أمير المدينة.

و حماد بن سلمه از عمار بن ابى عمار روايت كرده است كه ام‌كثوم و زيد هر دو مرده و با هم كفن شده و بر آن دو در زمان سعيد بن عاص نماز خوانده شد، يعنى هنگامى كه سعيد بن عاص امير مدينه بود.

الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفاي748هـ)، تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام، ج 4، ص 138، تحقيق د. عمر عبد السلام تدمرى، ناشر: دار الكتاب العربي - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولى، 1407هـ - 1987م.

در حالى كه سعيد بن عاص در زمان معاويه امير مدينه بوده و سال 59هـ از دنيا رفته است.

ذهبى در حوادث اين سال مى‌نويسد:

حوادث سنة تسع وخمسين. فيها توفي: سعيد بن العاص الأموي، على الصحيح.

بنا به نقل صحيح،‌ سعيد بن عاص اموى در سال 59هـ از دنيا رفت.

الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفاي748هـ)، تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام، ج 4، ص 138، تحقيق د. عمر عبد السلام تدمرى، ناشر: دار الكتاب العربي - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولى، 1407هـ - 1987م.

بنابراين، ازدواج با امّ‌كلثوم‌ پس از رحلت حضرت زينب سلام الله عليها كه در كربلا نيز حضور داشته است، به معنى زنده شدن دوباره امّ‌كلثوم، پس از ماجراى كربلا است!!!

3. دو خطبه با نام يك نفر:

در باره خطبه حضرت زينب در کوفه و شام، در کتاب‌هاى تاريخى يک خطبه با دو عنوان ذکر شده است «خطبة ام کلثوم بنت علي» و «خطبة زينب بنت علي»؛ يعنى همان خطبه‌اى كه براى حضرت زينب نقل شده، دقيقاً عين همان خطبه براى امّ‌كلثوم نيز ذكر شده است.

ابن طيفور از عالمان قرن چهارم در كتاب بلاغات النساء، ابوسعد الآبى در نثر الدرر، و ابن حمدون در التذكرة الحمدونية، خطبه امّ‌كلثوم را در كوفه اين گونه نقل مى‌كنند:

ورأيت أم كلثوم عليها السلام ولم أر خفرة والله أنطق منها كأنما تنطق وتفرغ على لسان أمير المؤمنين عليه السلام وقد أومأت إلى الناس أن اسكتوا فلما سكنت الأنفاس وهدأت الأجراس قالت أبدأ بحمد الله والصلاة والسلام على جدي أما بعد يا أهل الكوفة يا أهل الختر والخذل إلا فلا رفأت العبرة ولا هدأت الرنة إنما مثلكم كمثل التي نقضت غزلها من بعد قوة أنكاثاً.

امّ‌كلثوم را ديدم و ديگر همانند او سخنورى نديدم؛ گويا از زبان علي سخن مى‌گفت،‌ به مردم اشاهر كرد تا ساكت شوند و چون ساكت شدند و زنگ‌ها از حرت ايستاد، گفت: سخنم را با ستايش پروردگار و با دورود و سلام بر جدم رسول خدا آغاز مى‌كنم،‌ اى مردم كوفه و اى اهل نيرنگ و خدعه، اشك چشمانتان هميشه جارى باد، و ناله‌هاي‌اندوه شما هيچ وقت پايان نيابد، مَثَل شما،‌ مَثَل كسى است كه رشته خود را پس از محكم شدن از هم مى‌گسست....

أبي الفضل بن أبي طاهر المعروف بابن طيفور (متوفاى380 هـ )، بلاغات النساء، ص 24، ناشر: منشورات مكتبة بصيرتي ـ قم و ص 11 طبق برنامه الجامع الكبير.

الآبي، أبو سعد منصور بن الحسين (متوفاي421هـ)، نثر الدر في المحاضرات، ج 4، ص 19، تحقيق: خالد عبد الغني محفوط، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت /لبنان، الطبعة: الأولى، 1424هـ - 2004م؛

ابن حمدون، محمد بن الحسن بن محمد بن علي (متوفاي608هـ)، التذكرة الحمدونية، ج 6، ص 265، تحقيق: إحسان عباس، بكر عباس، ناشر: دار صادر - بيروت،، الطبعة: الأولى، 1996م.

صفوت، أحمد زكي، جمهرة خطب العرب، ج 2، ص 134، ناشر: المكتبة العلمية - بيروت.

در حالى كه شيخ مفيد و برخى ديگر از علما، همين خطبه را از زبان حضرت زينب سلام الله عليها نقل كرده‌اند:

ورأيت زينب بنت علي عليهما السلام ولم أر خفرة قط أنطق منها كأنها تفرغ عن لسان أمير المؤمنين عليه السلام. قال: وقد أومأت إلى الناس أن اسكتوا، فارتدت الأنفاس وسكتت الأصوات فقالت: الحمد لله والصلاة على أبي رسول الله، أما بعد يا أهل الكوفة، ويا أهل الختل والخذل، فلا رقأت العبرة، ولا هدأت الرنة، فما مثلكم إلا " كالتي نقضت غزلها من بعد قوة أنكاثا، تتخذون أيمانكم دخلا بينكم.

زينب دختر علي را ديدم و همانند او سخنورى نديدم؛...

الشيخ المفيد، محمد بن محمد بن النعمان ابن المعلم أبي عبد الله العكبري، البغدادي (متوفاي413 هـ)، الأمالي، ص 322، تحقيق الحسين أستاد ولي - علي أكبر الغفاري، ناشر: دار المفيد للطباعة والنشر والتوزيع - بيروت، الطبعة: الثانية، 1414هـ - 1993 م.

همچنين در قضيه منع كودكان اهل بيت از خوردن صدقات كوفيان، برخى از علما آن را براى امّ‌كلثوم و برخى براى حضرت زينب سلام الله عليها نقل كرده‌اند؛ چنانچه شيخ انصارى رضوان الله تعالى عليه در اين باره مى‌نويسد:

وقد اشتهر حكاية منع سيدتنا زينب أو أم كلثوم عليهما السلام للسبايا عن أخذ صدقات أهل الكوفة معللتين بكونها صدقة.

داستان ممانعت اسيران از خوردن صدقه اهل كوفه توسط حضرت زينب يا امّ‌كلثوم معروف و مشهور است كه چون گرفتن صدقه بر اهل بيت حرام بود، منع مى كردند.

الأنصاري‌، الشيخ مرتضي (متوفاي1281 هـ) كتاب الزكاة، ص353، تحقيق: تحقيق: لجنة تحقيق تراث الشيخ الأعظم، ناشر: المؤتمر العالمي بمناسبة الذكرى المئوية الثانية لميلاد الشيخ الأنصاري ـ قم، الطبعة: الأولى، 1415 هـ.

4. عزاداري و نوحه خواني ام كلثوم براي حضرت زهرا سلام الله عليها:

فتال نيشابورى در روضة الواعظين مى‌نويسد:

ثم توفيت صلوات الله عليها وعلى أبيها، وبعلها وبنيها فصاحت أهل المدينة صيحة واحدة واجتمعت نساء بني هاشم في دارها، فصرخن صرخة واحدة كادت المدينة ان تزعزع من صراخهن وهن يقلن: يا سيدتاه يا بنت رسول، واقبل الناس مثل عرف الفرس إلى علي " عليه السلام " وهو جالس، والحسن والحسين عليهما السلام بين يديه يبكيان فبكى الناس لبكائهما، وخرجت أم كلثوم وعليها برقعة وتجر ذيلها، متجللة برداء عليها تسحبها وهي تقول: يا أبتاه يا رسول الله، الآن حقا فقدناك فقدا لالقاء بعده ابدا واجتمع الناس فجلسوا، وهم يرجون وينظرون ان تخرج الجنازة، فيصلون عليها وخرج أبو ذر فقال: انصرفوا فإن ابنة رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) قد أخر اخراجها في هذه العشية فقام الناس وانصرفوا.

هنگامى كه فاطمه از دنيا رفت، مردم مدينه يكپارچه صداى ناله سر دادند، زنان بنى هاشم در خانه آن حضرت گردآمدند و صداى شيون آنان در همه جا پيچيد؛ آن چنان كه مدينه از فرياد و ناله آنان به لرزه درآمد و مى‌گفتند: اى سيد و سرور ما و اى دختر رسول خدا صلى الله عليه وآله‌.

مردم دسته دسته به نزد علي آمده در حالى كه حسن و حسين در جلوى آنحضرت نشسته و گريه مى كردند و مردم نيز از گريه آن دو گريان مى شدند.

امّ‌كلثوم در حالى كه روبند بر چهره داشت و چادر عربى برسرش افكنده بود، از خانه بيرون آمد و فرياد مى‌زد: اى جد بزرگوار! و اى رسول خدا! اكنون به حق تو را از دست دادم كه هيچگاه ديگر تو را نخواهيم ديد،‌ مردم مدينه همه جمع شده بودند و منتظر بودند تا جنازه فاطمه را بيرون بياورند تا بر وى نماز بخوانند، ابوذر از خانه بيرون آمد و گفت: همه برگرديد و متفرق شويد؛ زيرا امشب بدن زهرا دفن نمى شود و به تأخير افتاد، مردم همه متفرق شدند.

النيسابوري، محمد بن الفتال (متوفاي508هـ)، روضة الواعظين، ص 152، تحقيق: تقديم: السيد محمد مهدي السيد حسن الخرسان، ناشر: منشورات الرضي قم – إيران

در اين روايت چند نكته قابل توجه است:

1. تنها نام حسن، حسين و امّ‌كلثوم به عنوان فرزندان و داغديدگان حضرت زهرا سلام الله عليها ذكر شده و نامى از حضرت زينب سلام الله عليها كه به اتفاق همه بزرگتر از امّ‌كلثوم بوده برده نشده است.

2. امّ‌كلثوم در زمان شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها، طبق نظر مدعيان وجود امّ‌كلثوم كه گفته‌اند در واپسين سال‌هاى عمر پيامبر به دنيا آمده، در خوشيبنانه‌ترين حالت، دو سال داشته است. با توجه به اين نكته چگونه مى‌توانيم تفاصيل ذكر شده در روايت (از جمله نوحه سرائى و پوشيدن برقع و...) را بر امّ‌كلثوم حمل نماييم. بنابراين ترديدى وجود ندارد كه اين امّ‌كلثوم همان حضرت زينب سلام الله عليها است.

5. امير مؤمنان در شب ضربت خوردن، مهمان چه كسي بود؟

روايات متعددى وجود دارد كه امير مؤمنان عليه السلام در ماه رمضان، هر شب در خانه يكى از فرزندانش افطار مى‌كردند. شبى در خانه امام حسن و شبى در خانه امام حسين و شبى در خانه عبد الله بن جعفر (شوهر حضرت زينب). و در شب شهادت نيز طبق تمام نقل‌ها در خانه امّ‌كلثوم بوده است؛ امّ‌كلثوم همسر کداميک از افراد نام برده شده است؟

شيخ مفيد در كتاب شريف الإرشاد مى‌نويسد:

لما دخل شهر رمضان، كان أمير المؤمنين عليه السلام يتعشى ليلة عند الحسن وليلة عند الحسين وليلة عند عبد الله بن جعفر، وكان لا يزيد على ثلاث لقم، فقيل له في ليلة من تلك الليالي في ذلك، فقال: " يأتيني أمر الله وأنا خميص، إنما هي ليلة أو ليلتان " فأصيب عليه السلام في آخر الليل.

و چون ماه مبارك رمضان فرارسيد، امير مؤمنان عليه السلام شبى را نزد حسن و شبى را نزد حسين و شبى هم خانه عبد الله بن جعفر (شوهر حضرت زينب سلام الله عليها) مى‌گذراند و بيش از سه لقمه غذا نمى‌خورد، در يكى از شب‌هاى رمضان سؤال شد كه چرا غذا كم مى‌خوريد؟ فرمود: فرمان خدا (كنايه از مرگ و شهادت) مرادرخواهد يافت و دوست دارم با شكم گرسنه به ملاقات بروم، يك شب يا دو شب بيش باقى نمانده بود كه در آخر شب فرقش را با شمشير شكافتند.

الشيخ المفيد، محمد بن محمد بن النعمان ابن المعلم أبي عبد الله العكبري، البغدادي (متوفاي413 هـ)، الإرشاد في معرفة حجج الله علي العباد، ج 1، ص 14، تحقيق: مؤسسة آل البيت عليهم السلام لتحقيق التراث، ناشر: دار المفيد للطباعة والنشر والتوزيع - بيروت - لبنان، الطبعة: الثانية، 1414هـ - 1993 م.

و قطب الدين راوندى مى‌نويسد:

وكان يفطر في هذا الشهر ليلة عند الحسن، وليله عند الحسين، وليلة عند عبد الله ابن جعفر زوج زينب بنته لأجلها، لا يزيد على ثلاث لقم، فقيل له في ذلك، فقال: يأتيني أمر الله وأنا خميص، إنما هي ليلة أو ليلتان، فأصيب من الليل. وقد توجه إلى المسجد في الليلة التي ضربه الشقي في آخرها، فصاح الإوز في وجهه، فطردهن الناس، فقال: دعوهن فإنهن نوائح.

... در پايان آن شبى كه فرق علي عليه السلام شكافته شد، آن حضرت به طرف مسجد رفت، پرندگان مقابل وى سروصدا مى‌كردند، مردم مرغابي‌ها را دور كردند، فرمود: رهايشان كنيد كه آنان بر من نوحه‌گرى مى‌كنند.

الراوندي، قطب الدين (متوفاي573هـ)، الخرائج والجرائح، ج 1 ص 201، تحقيق ونشر مؤسسة الإمام المهدي عليه السلام ـ قم، الطبعة: الأولى، 1409هـ.

عالمان اهل سنت نيز همين روايت را به اين صورت نقل كرده‌اند:

كان علي لما دخل رمضان يتعشى ليلة عند الحسن وليلة عند الحسين وليلة عند أبي جعفر لا يزيد علي ثلاث لقم يقول أحب أن يأتيني أمر الله وأنا خميص.

ماه رمضان كه فرا مى‌رسيد، علي يك شب را نزد حسن و شبى را نزد حسين و شبى هم نزد عبد الله بن جعفر،(همسر زينب) افطار مى كرد،‌ و بيش از سه لقمه غذا نمى خورد و مى گفت: دوست دارم با شكم گرسنه به ديدار معبودم بشتام.

الجزري، عز الدين بن الأثير أبي الحسن علي بن محمد (متوفاي630هـ)، أسد الغابة في معرفة الصحابة، ج 4، ص 128، تحقيق عادل أحمد الرفاعي، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت / لبنان، الطبعة: الأولى، 1417 هـ - 1996 م؛

الجزري، عز الدين بن الأثير أبي الحسن علي بن محمد (متوفاي630هـ) الكامل في التاريخ، ج 3، ص 254، تحقيق عبد الله القاضي، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة الثانية، 1415هـ؛

الزمخشري الخوارزمي، أبو القاسم محمود بن عمرو بن أحمد جار الله (متوفاى538هـ) ربيع الأبرار، ج 1، ص 249؛

النويري، شهاب الدين أحمد بن عبد الوهاب (متوفاي733هـ)، نهاية الأرب في فنون الأدب، ج 3، ص 312، تحقيق مفيد قمحية وجماعة، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولى، 1424هـ - 2004م.

و از طرف ديگر، طبق عده‌اى از روايات، امير مؤمنان عليه السلام در آخرين شب، مهمان امّ‌كلثوم سلام الله عليها بوده است:

قالت أم كلثوم بنت أمير المؤمنين صلوات الله عليه: لما كانت ليلة تسع عشرة من شهر رمضان قدمت إليه عند إفطاره طبقا فيه قرصان من خبز الشعير وقصعة فيها لبن وملح جريش.

چون شب نوزدهم رمضان فرا رسيد، هنگام افطار سفره‌اى پهن كردم كه دو قرص نان جو و ظرفى شير و مقدار نمك در آن بود.

المجلسي، محمد باقر (متوفاي 1111هـ)، بحار الأنوار، ج 42 ص 276، تحقيق: محمد الباقر البهبودي، ناشر: مؤسسة الوفاء - بيروت - لبنان، الطبعة: الثانية المصححة، 1403 - 1983 م.

حال چگونه مى‌توان بين اين روايات جمع كرد؟ يا بايد بگوييم برنامه اميرمؤمنان علي عليه السلام اين بوده است كه يك شب در خانه حسن و يك شب در خانه حسين و يك شب در خانه زينب و يك شب در خانه امّ‌كلثوم سلام الله عليهم باشد، كه منافات با نص روايت مذكور دارد؛ و يا بايد خانه امّ‌كلثوم را يكى از اين سه خانه به حساب آوريم، كه تنها مى‌تواند خانه عبد الله بن جعفر باشد. يعنى همسر عبد الله بن جعفر، زينب سلام الله عليها همان امّ‌كلثوم است.

و نكته ديگر اين كه اگر امّ‌كلثومى وجود داشته است، چرا امير مؤمنان شبى را به ايشان اختصاص نداده‌اند؟

6. ام كلثوم بهترين دختر امير مؤمنان عليه السلام:

قاضى نعمان مغربى، از دانشمندان قرن چهارم شيعه در ضمن نقل روايتى از امير مؤمنان عليه السلام، امّ‌كلثوم را بهترين دختر آن حضرت معرفى مى‌كند:

قالت: قال علي عليه السلام يوما لابنته أم كلثوم ـ وكانت خير بناته ـ: يا بنية ما أراني إلا أقل ما أصحبك.....

علي عليه السالم روزى به دخترش امّ‌كلثوم كه بهترين دخترانش بود، فرمود: ديدار من و تو خيلى كم است....

التميمي المغربي، أبي حنيفة النعمان بن محمد (متوفاي363 هـ)، شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار، ج 2 ص 452، تحقيق: السيد محمد الحسيني الجلالي، ناشر: مؤسسة النشر الاسلامي ـ قم، الطبعة: الثانية، 1414 هـ.

در حالى كه ترديدى وجود ندارد كه زينب كبرى، عقيلة الهاشمية، برترين دختر آن حضرت بوده است.

7. معاويه، از دختر چه كسي خواستگاري كرد؟

طبق نظر اهل سنت، معاوية بن ابوسفيان، از دختر عبد الله بن جعفر براى پسرش يزيد خواستگارى كرد؛ اما با دخالت امام حسين عليه السلام نقشه معاويه خنثى شد و امام حسين عليه السلام او را به ازدواج قاسم بن محمد بن جعفر درآورد.

اين كه اين دختر چه كسى است، به دو صورت نقل شده است: 1. امّ‌كلثوم دختر حضرت زينب دختر حضرت زهرا سلام الله عليها؛ 2. زينب دختر امّ‌كلثوم دختر حضرت زهرا سلام الله عليها.

بلاذرى و حموى اعتقاد دارند كه اين دختر، فرزند حضرت زينب سلام الله عليها از عبد الله بن جعفر بوده:

كتب معاوية إلى مروان وهو على المدينة أن يخطب أم كلثوم بنت عبد الله بن جعفر، وأمها زينب بنت علي. وأمها فاطمة بنت رسول الله صلى الله عليه وسلم، على ابنه يزيد.

معاويه، در نامه‌اى به مروان كه از طرف او والى مدينه بود،‌ نوشت تا از امّ‌كلثوم دختر عبد الله بن جعفر كه مادرش زينب دختر علي و مادرش فاطمه دختر رسول خدا است، براى پسرش يزيد خواستگارى نمايد.

البلاذري، أحمد بن يحيى بن جابر (متوفاي279هـ)، أنساب الأشراف، ج 2، ص 127.

و حموى مى‌نويسد:

وتحدث الزبيريون أن معاوية كتب إلى مروان بن الحكم وهو والي المدينة أما بعد فإن أمير المؤمنين قد أحب أن يرد الألفة ويسل السخيمة ويصل الرحم فإذا وصل إليك كتابي فاخطب إلى عبد الله بن جعفر ابنته أم كلثوم على يزيد ابن أمير المؤمنين.

زبيري‌ها نقل كرده‌اند كه معاويه به والى مدينه مروان بن حكم نوشت: دوست دارم كينه‌ها و دشمني‌ها تمام شود و صله رحم تقويت گردد، پس از خواندن نامه نزد عبد الله بن جعفر برو و از دخترش امّ‌كلثوم براى فرزندم يزيد خواستگارى كن.

الحموي، أبو عبد الله ياقوت بن عبد الله (متوفاي626هـ)، معجم البلدان، ج 1، ص 469، ناشر: دار الفكر – بيروت.

اما برخى ديگر از عالمان اهل سنت، آن را دختر امّ‌كلثوم از عبد الله بن جعفر دانسته‌اند.

أبو الفرج نهروانى از عالمان قرن چهارم مى‌نويسد:

عن أم بكر بنت المسور بن مخرمة قالت سمعت أبي يقول كتب معاوية إلى مروان وهو على المدينة أن يزوج ابنه يزيد بن معاوية زينب بنت عبد الله بن جعفر وأمها أم كلثوم بنت علي وأم أم كلثوم فاطمة بنت رسول الله.

دختر مسور بن مخرمه از پدرش نقل كرده است كه گفت: معاويه به مروان والى مدينه نامه‌اى نوشت تا از دختر عبد الله بن جعفر به نام زينب كه مادرش امّ‌كلثوم دختر علي و فاطمه دخت گرامى رسول خدا (ص) بود، خواستگارى نمايد.

النهرواني، أبو الفرج المعافى بن زكريا (متوفاي390هـ) الجليس الصالح والأنيس الناصح، ج 1، ص 66.

ابن عساكر دمشقى نيز همين مطلب را نقل كرده است:

ابن عساكر الدمشقي الشافعي، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله،(متوفاي571هـ)، تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل، ج 57، ص 245، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري، ناشر: دار الفكر - بيروت - 1995.

8. در شام چه كسي دفن شده است:

در رحلة ابن بطوطة (متوفاي779هـ) در هنگام سفر به شام به جاى زيارت قبر زينب بنت علي مى‌گويد قبر امّ‌كلثوم دختر علي در نزديکى دمشق و...

وبقرية قبلي البلد وعلى فرصخ منها مشهد أم كلثوم بنت علي بن أبي طالب من فاطمة عليهم السلام ويقال أن اسمها زينب وكناها النبي صلى الله عليه وسلم أم كلثوم لشبهها بخالتها أم كلثوم بنت الرسول....

در نزديكى شهر و يك فرسخ مانده به آن، بارگاه امّ‌كلثوم دختر علي بن أبى طالب از فاطمه عليهم السلام قرار دارد، برخى گفته‌اند كه اسم او زينب بوده و چون شباهت به خاله آن حضرت داشته، رسول خدا (ص) كنيه او را امّ‌كلثوم نهاده است.

ابن بطوطة، محمد بن عبد الله بن محمد اللواتي أبو عبد الله (متوفاي779 هـ)، تحفة النظار في غرائب الأمصار وعجائب الأسفار (مشهور به رحلة ابن بطوطة )، ج 1، ص 113، تحقيق: د. علي المنتصر الكتاني، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: الرابعة، 1405هـ.

از سخن ابن بطوطه به اين نتيجه مى‌رسيم كه اين مدفن متعلق به امّ‌كلثوم است و امّ‌كلثوم همان حضرت زينب سلام الله عليها است كه رسول خدا اين كنيه را به خاطر شباهت به دخترش به او داده است. و نمى‌تواند امّ‌كلثوم دختر حضرت زهرا باشد؛ چرا كه طبق نظر افرادى كه امّ‌كلثوم را غير از حضرت زينب مى‌دانند، امّ‌كلثوم در مدينه دفن شده نه در شام.

حموى در معجم البلدان نيز اين بارگاه را متعلق به امّ‌كلثوم مى‌داند:

راوية بكسر الواو وياء مثناة من تحت مفتوحة بلفظ راوية الماء قرية من غوطة دمشق بها قبر أم كلثوم.

قبر امّ‌كلثوم در راويه دمشق است.

الحموي، أبو عبد الله ياقوت بن عبد الله (متوفاي626هـ)، معجم البلدان، ج 3، ص 20، ناشر: دار الفكر – بيروت.

ابن جبير اندلسى نيز در سفرنامه خود، آن را مدفن امّ‌كلثوم مى‌داند:

ومن مشاهد أهل البيت رضى الله عنهم مشهد أم كلثوم ابنة علي بن أبي طالب رضى الله عنهما ويقال لها زينب الصغرى وأم كلثوم كنية اوقعها عليها النبي صلى الله عليه وسلم لشبهها بابنته أم كلثوم رضى الله عنها والله اعلم بذلك ومشهدها الكريم بقرية قبلي البلد تعرف براوية على مقدار فرسخ وعليه مسجدكبير وخارجة مساكن وله اوقاف وأهل هذه الجهات يعرفونه بقبر الست أم كلثوم مشينا اليه وبتنا به وتبركنا برؤيته نفعنا الله بذلك.

از زيارتگاه‌هاى اهل بيت (ع) محل دفن امّ‌كلثوم دختر علي عليه السالم است كه بر او زينب صغرى مى‌گويند و امّ‌كلثوم كنيه‌اى است كه رسول خدا به او داده است؛ چون به دخترش امّ‌كلثوم شباهت داشته است. اين زيارتگاه در روستاى يك فرسخى دمشق است كه مسجدى بزرگ و موقوفاتى دارد،‌ من آن جا را زيارت كرده و شبى آن جا ماندم.

الكناني الأندلسي، أبي الحسين محمد بن أحمد بن جبير (متوفاي614هـ)، رحلة ابن جبير، ج 1، ص 196، تحقيق: تقديم / الدكتور محمد مصطفى زيادة، ناشر: دار الكتاب اللبناني / دار الكتاب المصري - بيروت / القاهرة.

و عبد الرزاق بيطار، از عالمان قرن چهاردهم، تصريح مى‌كند كه امّ‌كلثوم همان حضرت زينب و اين مدفن مربوط به آن حضرت است:

راوية، وهي قرية من جهة الشرق إلى القبلة من الشام، بينها وبين الشام نحو ثلاثة أميال، وقد دفن في هذه القرية السيدة زينب أم كلثوم بنت الإمام علي بن أبي طالب، أمها فاطمة الزهراء بنت رسول الله.

روايه، در سمت قبله و شرق شام روستاى است كه سه مايل با شام فاصله دارد. در اين روستا زينب دختر علي بن ابوطالب و فاطمه زهرا كه كنيه‌اش امّ‌كلثوم است، دفن شده است.

البيطار، عبد الرزاق بن حسن بن إبراهيم (متوفاي1335هـ)، حلية البشر في تاريخ القرن الثالث عشر، ج 2، ص 50.

در تاريخ مدينه دمشق نيز وى را امّ‌كلثوم مى‌خواند؛ اما مى‌گويد نمى‌دانم اين دختر کدام امّ‌كلثوم است؛ زيرا امّ‌كلثوم دختر علي همسر عمر در مدينه مرده است:

مسجد راوية مستجد على قبر أم كلثوم وأم كلثوم هذه ليست بنت رسول الله صلى الله عليه وسلم التي كانت عند عثمان لأن تلك ماتت في حياة النبي صلى الله عليه وسلم ودفنت بالمدينة ولا هي أم كلثوم بنت علي من فاطمة التي تزوجها عمر بن الخطاب رضي الله تعالى عنه لأنها ماتت هي وابنها زيد بن عمر بالمدينة في يوم واحد ودفنا بالبقيع....

مسجد راويه، مسجدى است تازه تأسيس و تجديد بنا شده بر قبر امّ‌كلثوم،‌ و اين امّ‌كلثوم دختر رسول خدا (ص) كه همسر عثمان بوده نيست؛ چون او در زمانى زندگى پيامبر از دنيا رفت و در مدينه دفن شد،‌ و نيز دختر علي از فاطمه كه همسر عمر بود نيز نيست؛ زيرا او با فرزندش زيد در يك روز از دنيا رفتند كه در بقيع دفن شده‌اند.

ابن عساكر الدمشقي الشافعي، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله،(متوفاي571هـ)، تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل، ج 2، ص 309، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري، ناشر: دار الفكر - بيروت - 1995.

بهترين راه حل اين است كه امّ‌كلثوم همان حضرت زينب باشد.

9. چه كساني از زنان اهل بيت، در كربلا اسير شدند:

قاضى نعمان مغربى در شرح الأخبار، نام تمام اسيران كربلا را نقل مى‌كند؛ اما در ميان آن‌ها نامى از حضرت زينب سلام الله عليها نمى‌برد:

والذين أسروا منهم بعد من قتل منهم يومئذ: علي بن الحسين عليه السلام وكان عليلا دنفا... ومن النساء أم كلثوم بنت علي بن أبي طالب. وأم الحسن بنت علي بن أبي طالب. وفاطمة. وسكينة ابنتا الحسين بن علي.

افرادى كه در روز عاشورا به اسارت گرفته شدند، يكى از آنان علي بن حسين عليه السلام است كه بيمار بود و از زنان امّ‌كلثوم دختر علي بن أبى طالب است و امّ‌حسن دختر علي بن ابوطالب و فاطمه و سكينه دختران حسين بن علي عليه السالم بوده‌اند.

التميمي المغربي، أبي حنيفة النعمان بن محمد (متوفاي363 هـ)، شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار، ج 3 ص 198، تحقيق: السيد محمد الحسيني الجلالي، ناشر: مؤسسة النشر الاسلامي ـ قم، الطبعة: الثانية، 1414 هـ .

با توجه به كنيه حضرت زينب كه امّ‌كلثوم بوده، به احتمال زياد، مقصود از امّ‌كلثوم همان حضرت زينب باشد؛ چرا كه به اتفاق همگان حضرت زينب در كربلا حضور داشته است و وجود امّ‌كلثوم دختر ديگر امير مؤمنان عليه السلام جاى ترديد دارد.

10. ميراث فاطمه، فقط به ام كلثوم رسيد:

علامه مجلسى رضوان الله عليه به نقل از مصباح الأنوار مى‌نويسد:

عن أبي عبد الله، عن آبائه قال: إن فاطمة عليها السلام لما احتضرت أوصت عليا عليه السلام فقالت: إذا أنت مت فتول أنت غسلي، وجهزني وصل على وأنزلني قبري، وألحدني وسو التراب على واجلس عند رأسي قبالة وجهي فأكثر من تلاوة القرآن والدعاء، فإنها ساعة يحتاج الميت فيها إلى انس الاحياء وأنا أستودعك الله تعالى وأوصيك في ولدي خيرا ثم ضمت إليها أم كلثوم فقالت له: إذا بلغت فلها ما في المنزل ثم الله لها.

فاطمه سلام الله عليها در لحظه احتضار به علي عليه السلام فرمود: وقت از دنيا رفتم، خودت غسل مرا به عهده بگير، كفن بر من بپوشان، بر پيكرم نماز بخوان، مرا در قبر قرار ده، سنگ لحد را بگذار، خاك روى بدم بريز، بالاى سرم بنشين و قرآن و دعا زياد بخوان؛ چون در آن لحظه ميت به همنشين زندگان بسيار محتاج است. و تو را اى علي به خدا مى‌سپارم و سفارش مى‌كنم كه به فرزندانم خوبى كن. سپس فاطمه، امّ‌كلثوم را به خودش چسپاند و فرمود: هنگامى كه اين دخترم به سن رشد و بلوغ رسيد، وسائل منزل مال او است و او را به خدا مى‌سپارم.

المجلسي، محمد باقر (متوفاي 1111هـ)، بحار الأنوار، ج 79 ص 27، تحقيق: محمد الباقر البهبودي، ناشر: مؤسسة الوفاء - بيروت - لبنان، الطبعة: الثانية المصححة، 1403 - 1983م.

طبق متن روايت، وسائل خانه حضرت زهرا سلام الله عليها فقط به امّ‌كلثوم رسيده است؛ حال چگونه مى‌توان آن را طبق نظر افرادى كه امّ‌كلثوم و زينب را دو نفر مى‌دانند، توجيه كرد؛ با اين كه طبق نظر آن‌ها حضرت زينب از امّ‌كلثوم بزرگتر بوده است.

11. ازدواج عمر با حضرت زينب (س)!!!

برخى از عالمان اهل سنت تصريح كرده‌اند كه خليفه دوم با حضرت زينب سلام الله عليها ازدواج كرده است!!!.

عبد الحى كتانى مى‌نويسد:

ذكر الشيخ المختار الكنتي في الاجوبة المهمة نقلا عن الحافظ الدميري اعظم صداق بلغنا خبره صداق عمر لما تزوج زينب بنت علي فانه أصدقها اربعين الف دينار فقيل له في ذلك فقال والله ما في رغبة إلى النساء ولاكني سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول كل سبب ونسب ينقطع يوم القيامة الا سببي ونسبي فأردت تاكيد النسب بيني وبينه صلى الله عليه وسلم فأردت أن أتزوج ابنته كما تزوج ابنتي وأعطيت هذا المال العريض اكراما لمصاهرتي اياه صلى الله عليه وسلم. منها هذا مع كون عمر نهى عن المغالات في المهر.

مختار كنتى به نقل از دميرى مى‌نويسد: بزرگترين مهريه‌اى كه تاكنون شنيده‌ايم،‌ مهريه‌اى بود كه عمر براى ازدواج با زينب دختر علي قرار داد،‌ مبلغ اين مهريه عبارت بود از چهل هزار دينار . وهنگامى كه از اين مهريه سنگين از وى سؤال شد گفت: من ميلى به زنان ندارم؛‌ ولى از رسول خدا شنيدم كه فرمود: تمام نسب‌ها و سبب‌ها در قيامت قطع مى‌شود؛ مگر سبب و نسبت داشتن با من؛ بنابراين دوست داشتم تا نسبت بين من و رسول خدا محكم و استوار بماند و لذا با دختر وى همانگونه كه با دختر من ازدواج كرد،‌ ازدواج نمودم و اين مهريه سنگين را هم به جهت دامادى رسول خدا به عهده گرفتم.

الكتاني، الشيخ عبد الحي (متوفاي1382هـ)، نظام الحكومة النبوية المسمى التراتيب الإدراية، ج 2، ص 405، ناشر: دار الكتاب العربي – بيروت.

اين نيز نشان مى‌دهد كه امّ‌كلثوم و حضرت زينب سلام الله عليها يك نفر بوده‌اند و با توجه به اين كه مى‌دانيم حضرت زينب سلام الله عليها با خليفه دوم ازدواج نكرده‌است‌، نتيجه مى‌گيريم كه اصل ازدواج خليفه با دختر امير مؤمنان عليه السلام افسانه‌اى بيش نيست.

12. ام كلثوم در كربلا حضور داشت:

افرادى كه امّ‌كلثوم را غير از حضرت زينب سلام الله عليها مى‌دانند، معتقدند كه امّ‌كلثوم در زمان امام حسن عليه السلام در مدينه از دنيا رفته و در بقيع به خاك سپرده شده است؛ اما طبق برخى از مدارك موجود در كتاب‌هاى اهل سنت، امّ‌كلثوم در قضيه كربلا نيز حضور داشته است.

چنانچه از خطبه امّ‌كلثوم در كوفه به نقل از بلاغات النساء آمده بود:

قالت أبدأ بحمد الله والصلاة والسلام على جدي أما بعد يا أهل الكوفة...

چنين گفت كه: با ستايش خدا آغاز به سخن مى كنم و درود و سلام بر جدّ خويش مى‌فرستم. اى اهل كوفه!...

أبي الفضل بن أبي طاهر المعروف بابن طيفور (متوفاى380 هـ )، بلاغات النساء، ص 24، ناشر: منشورات مكتبة بصيرتي ـ قم و ص 11، طبق برنامه الجامع الكبير.

و جمال الدين بغدادى از عالمان قرن ششم اهل سنت در بستان الواعظين مى‌نويسد:

فظللن ورأس الحسين بينهن مصلوب تسع ساعات من النهار وإن أم كلثوم رفعت رأسها فرأت رأس الحسين فبكت وقالت يا جداه تريد رسول الله صلى الله عليه وسلم هذا رأس حبيبك الحسين مصلوب.

سر مبارك امام حسين عليه السلام را حدود 9 ساعت در برابر اسيران بالاى نيزه قرار دادند، امّ‌كلثوم به بالا نگاه كرد، سر پدر را در برابر آفتاب بالاى نى مشاهده كرد عرضه داشت: اى جد بزرگوار و اى رسول خدا (ص) اين سر محبوبت حسين است كه بالاى نى قرار دارد.

البغدادي، جمال الدين أبو الفرج عبد الرحمن بن أبي الحسن علي بن محمد (متوفاي597هـ)، بستان الواعظين ورياض السامعين، ج 1، ص 264، تحقيق: أيمن البحيري، ناشر: مؤسسة الكتب الثقافية - بيروت، الطبعة: الثانية، 1419هـ ـ 1998م.

در اين روايات، امّ‌كلثوم، رسول خدا (ص)‌ را جد خويش معرفى مى‌كند؛ و اگر قبول كنيم كه طبق نظر مشهور اهل سنت،‌ امّ‌كلثوم در زمان حيات امام حسن و امام حسين عليهما السلام، از دنيا رفته است،‌ اين روايات هيچگونه توجيهى جز حمل امّ‌كلثوم، بر حضرت زينب عليها السلام ندارد.

نتيجه:

با توجه به شواهدى كه ذكر شد، دخترى به نام امّ‌كلثوم از حضرت زهرا سلام الله عليها، جاى ترديد دارد؛ بلكه مى‌توان گفت كه امّ‌كلثوم همان حضرت زينب سلام الله عليها است. هنگامى كه امّ‌كلثوم و حضرت زينب يك نفر شدند، اصل ازدواج با عمر منتفى مى‌شود؛ زيرا همه مى‌دانند که عبد الله بن جعفر همسر آن حضرت بوده است و نه كسى ديگر.

منكرين ازدواج در اهل بيت به اقرار علماي اهل سنت:

از عبارت برخى از عالمان اهل سنت استفاده مى‌شود كه در ميان اهل بيت و سادات نيز كسانى بوده‌اند كه اين ازدواج را منكر شده‌اند.

ابن حجر هيثمى پس از نقل روايتى در باره ازدواج با سند ضعيف از اهل بيت عليهم السلام در الصواعق المحرقه مى‌نويسد:

وفي رواية أخرجها البيهقي والدارقطني بسند رجاله من أكابر أهل البيت أن عليا عزل بناته لولد أخيه جعفر فلقيه عمر رضي الله تعالى عنهما فقال له يا أبا الحسن أنكحني ابنتك أم كلثوم بنت فاطمة بنت رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال قد حبستها لولد أخي جعفر فقال عمر إنه والله ما على وجه الأرض من يرصد من حسن صحبتها ما أرصد فأنكحني يا أبا الحسن فقال قد أنكحتكها فعاد عمر إلى مجلسه بالروضة مجلس المهاجرين والأنصار فقال رفئوني قالوا بمن يا أمير المؤمنين قال بأم كلثوم بنت علي وأخذ يحدث أنه سمع رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول ( كل صهر أو سبب أو نسب ينقطع يوم القيامة إلا صهري وسببي ونسبي ) وأنه كان لي صحبة فأحببت أن يكون لي معها سبب

وبهذا الحديث المروي من طريقة أهل البيت يزداد التعجب من إنكار جماعة من جهلة أهل البيت في أزمنتنا تزويج عمر بأم كلثوم؛ لكن لا عجب لأن أولئك لم يخالطوا العلماء ومع ذلك استولى على عقولهم جهلة الروافض فأدخلوا فيها ذلك فقلدوهم فيه وما دروا أنه عين الكذب ومكابرة للحس إذ من مارس العلم وطالع كتب الأخبار والسنن علم ضرورة أن عليا زوجها له وأن إنكار ذلك جهل وعناد ومكابرة للحس وخبال في العقل وفساد في الدين.

در روايتى كه آن را بيهقى و دارقطنى با سندى كه راويان آن از بزرگان اهل بيت هستند، چنين آمده است كه علي دختران خويش را براى ازدواج با فرزندان جعفر نگاه داشته بود؛ عمر او را در راه ديده و گفت: اى اباالحسن، دخترت امّ‌كلثوم از فاطمه دختر رسول خدا (ص) را به ازدواج من در آور؛ او فرمود: من دختران خود را براى ازدواج با فرزندان برادرم جعفر نگاه داشته ام؛ عمر در پاسخ گفت: قسم به خداوند بر روى زمين كسى نيست كه قصد داشته باشد مانند من با او به بهترين وجه زندگى كند؛ او را به ازدواج من در آور.

علي گفت: او را به ازدواج تو در آوردم؛ عمر به مسجد پيامبر بازگشته و گفت: به من تبريك ازدواج بگوييد؛ گفتند با چه كسى ازدواج كرده اي؟

در پاسخ گفت: با امّ‌كلثوم دختر علي و سپس چنين گفت كه از پيامبر (ص) شنيده است كه فرمود «هر سبب و نسبى در روز قيامت قطع مى گردد، جز سبب و نسب من» و گفته بود كه من از اصحاب پيامبر بودم، دوست داشتم كه ارتباط سببى نيز داشته باشم!!!

و با اين روايت كه از طريق اهل بيت نقل شده است،‌ تعجب ما از انكار ازدواج عمر با امّ‌كلثوم توسط جماعتى از اهل بيت در زمان ما، بيشتر مى شود؛ اما جاى تعجبى ندارد؛ زيرا آن‌ها با علما معاشرت نداشته و نادانى رافضه بر عقل آن‌ها مستولى شده است و در عقل خويش نادانى را وارد كرده‌اند؛ و به همين سبب در اين مورد از روافض تقليد نموده و نمى دانند كه سخن روافض در اين زمينه دروغ محض و انكار حسيات است!!! زيرا كسى كه ممارست با علوم داشته و كتاب‌هاى اخبار و سنن را مطالعه كند، علم ضرورى پيدا مى كند كه علي امّ‌كلثوم را به ازدواج عمر در آورده است و انكار اين مطلب نادانى ، عناد ، انكار بديهيات و نيز بيمارى عقلى و فساد در دين است!!!

الهيثمي، أبو العباس أحمد بن محمد بن علي ابن حجر (متوفاي973هـ، الصواعق المحرقة على أهل الرفض والضلال والزندقة، ج 2، ص 456، تحقيق عبد الرحمن بن عبد الله التركي - كامل محمد الخراط، ناشر: مؤسسة الرسالة - لبنان، الطبعة: الأولى، 1417هـ - 1997م.

جالب اينجاست كه با وجود ادعاى ابن حجر، چنين روايت با چنين مضمونى را نه بيهقى و نه دارقطنى نقل نكرده‌اند!!! تنها روايتى كه پيدا شد، روايتى است كه در سيره ابن اسحاق با يك سند و در سنن دارقطنى با دو سند مرسل آمده (كه يكى از آن‌ها را از سيره ابن اسحاق گرفته است) و آن نيز با اين متن اختلاف‌هاى فراوان دارد!!!

13171 أخبرنا أبو عبد الله الحافظ ثنا الحسن بن يعقوب وإبراهيم بن عصمة قالا ثنا السري بن خزيمة ثنا معلى بن أسد ثنا وهيب بن خالد عن جعفر بن محمد عن أبيه عن علي بن الحسين ح وأخبرنا أبو عبد الله الحافظ ثنا أبو العباس محمد بن يعقوب ثنا أحمد بن عبد الجبار ثنا يونس بن بكير عن بن إسحاق حدثني أبو جعفر عن أبيه علي بن الحسين قال لما تزوج عمر بن الخطاب رضي الله عنه أم كلثوم بنت علي رضي الله عنهم أتى مجلسا في مسجد رسول الله صلى الله عليه وسلم بين القبر والمنبر للمهاجرين لم يكن يجلس فيه غيرهم فدعوا له بالبركة فقال أما والله ما دعاني إلى تزويجها إلا أني سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول كل سبب ونسب منقطع يوم القيامة إلا ما كان من سببي ونسبي لفظ حديث بن إسحاق وهو مرسل حسن

هنگامى كه عمر بن خطاب با امّ‌كلثوم دختر علي ازدواج كرد، به جلسه مهاجرين در مسجد رسول خدا (ص) بين قبر و منبر آمده و آن‌ها براى او دعا به بركت كردند.

عمر گفت: قسم به خدا من را به ازدواج او مايل نكرد، مگر اينكه از پيامبر (ص)‌ شنيدم كه مى گفت هر سبب و نسبى در روز قيامت قطع مى شود مگر سبب و نسب من.

اين روايت متن روايت ابن اسحاق است و مرسلى نيكو است!!!

البيهقي، أحمد بن الحسين بن علي بن موسى أبو بكر (متوفاي 458هـ)، سنن البيهقي الكبرى، ج 7، ص 63، ناشر: مكتبة دار الباز - مكة المكرمة، تحقيق: محمد عبد القادر عطا، 1414 - 1994.

شگفت‌آور است كه ابن حجر، مرسل بودن روايت را نديده و تنها و تنها به اين علت كه در سند روايت، نام ائمه شيعه آمده است، مى گويد چرا اهل بيتى كه منكر اين ازدواج هستند، نظر اهل سنت را قبول نمى كنند!!! و ايشان را متهم به نادانى مى كند، با اينكه قبول چنين روايتى عين نادانى است.

ما نيز از اين همه توهين ابن حجر نسبت به منكرين ازدواج، تعجب نمى‌كنيم؛ چرا كه او در مكتبى رشد يافته است كه از اهل بيت عليهم السلام و آموزه‌هاى آن‌ها سودى نبرده‌اند.

خود همين توهين‌ها نشان‌دهنده آن است كه اصل ازدواج دروغ و سخن منكرين حقيقت داشته باشد؛ چرا كه اگر ابن حجر از نظريه خود مطمئن بود، هرگز به توهين و جسارت به طرف مقابل پناه نمى‌آورد و با دليل و مدرك نظر مخالف را رد مى‌كرد.

آن چه از كلام او استفاده مى‌شود، اين است كه در ميان اهل بيت كسانى بوده‌اند كه اين ازدواج را قبول نداشته‌اند و همين براى ما مهم است.