2017 September 24 - يکشنبه 02 مهر 1396
اميرالمومنين عليه السلام، نخستين مسلمان
کد مطلب: ٦٢٩٨ تاریخ انتشار: ٢٤ خرداد ١٣٩٦ - ٢٣:٠٩ تعداد بازدید: 6121
مقالات » عمومي
اميرالمومنين عليه السلام، نخستين مسلمان

 

مقدمه

توضيح شبهه

فصل اول؛ پيشگامي امير مؤمنان (ع) در اسلام از نظر اجماع و نظر حد اكثري

الف : ادعاي اجماع

ب: نظر اكثر

نقد تنها روايت معارض اين نظريه

فصل دوم؛ پيشگامي اميرمومنان در كلام رسول خدا (ص)

1. از طريق امير مؤمنان علي (ع) با سه سند

2. از طريق حضرت زهرا سلام الله عليها (با سند معتبر)

3. از طريق معقل بن يسار: «أَقْدَمَ أمتي سِلْمَا» (سند صحيح)

4. از طريق بريده «اقدمهم اسلاما» (معتبر)

5. از طريق ابن عباس (با سه مضمون با دو سند معتبر)

6 و7. از طريق ابوذر و سلمان: «إِنَّ هذا أَوَّلُ من آمَنَ بِي» (معتبر)

8. از طريق عمر بن خطاب «أنت أول المؤمنين إيمانا»

9. از طريق انس بن مالك از پيامبر (ص) «وَأَقْدَمَهُمْ سِلْمًا»

10. از طريق ليلي الغفارية صحابية: «هذا علي بن أبي طالب أول الناس إيماناً»

11. از طريق اسماء بنت عميس: «اقدمهم سلما»

12. از طريق ابو سعيد خدري صحابي (با دو مضمون)

13. از طريق معاذ بن جبل : «علي اول المومنين بالله من قريش»

14. عبد الله بن مسعود «نماز علي با پيامبر قبل از همه»

15. ابو ايوب انصاري: «هفت سال نماز با رسول خدا قبل از همه»

16. جابر بن عبد الله انصاري: «پيامبر شعر اميرمومنان در مورد اولين مسلمان بودنش را تاييد كرد»

17. روايت ابو اسحاق سبيعي به صورت مرسل : «وانه لاول اصحابي سلما» (سند مرسل تابعي معتبر)

18. روايت سليمان بن سالم از اعمش: وأقدم النّاس إسلاماً

نتيجه گيري:

فصل سوم؛ پيشگامي اميرمومنان در سخنان خود آن حضرت

1. حبة العرني از اميرمؤمنان : اولين مسلمان بودن و نماز گذاردن علي (ع) قبل از همه امت (با چند مضمون و سند معتبر)

2. معاذة العدوية از حضرت علي (ع):«آمنت قبل ان يؤمن أبوبكر وأسلمت قبل أن يسلم أبوبكر» (سند معتبر)

3. عبد الله بن أبي هذيل از حضرت علي (ع):«ما أعرف أحدا من هذه الأمة عبد الله بعد نبيها غيري» (سند معتبر)

4. عباد بن عبد الله از حضرت علي (ع):«صليت قبل الناس بسبع سنين» (سند صحيح)

5. سعد بن معاذ از حضرت علي (ع): «إني أول من أسلم»

6. حصين بن ثمارج (جد سلمة بن كهيل) از حضرت علي (ع): «أنا اول رجل صلي مع رسول الله»

7. انس بن مالك از حضرت علي (ع): «أنا أول من آمن بالوعيد من ذكور هذه الأمة»

8. ابن عمر بن مسلمة الارحبي از حضرت علي (ع): «كنا أهل البيت أول من آمن به»

9. حكيم مولي زاذان از حضرت علي (ع) «صليت قبل الناس سبع سنين»

10. منصور بن الحسين الآبي: «قال علي انا اول من آمن بالله»

11. اشعار حضرت علي (ع) به معاويه: سبقتكم إلي الاسلام طرا (به نقل روايان موثق)

نتيجه:

فصل چهارم؛ پيشگامي اميرمومنان (ع) در اسلام در كلام صحابه

1. ابن عباس (با 5 طريق، 3 طريق صحيح)

2. زيد بن ارقم : «أول من أسلم مع رسول الله (ص) علي» (سند صحيح)

3. سلمان : «علي أول الأمة إسلاما» (سند صحيح)

4. عفيف الكندي: علي و خديجه اولين نماز گزار با رسول خدا (سند صحيح)

5. سعد بن ابي وقاص: «ألم يكن (علي) اول من اسلم» (سند صحيح)

6. بريدة الأسلمي: خديجة وعلي اول من اسلم مع رسول الله (سند معتبر)

7. مالك بن الحويرث: كان اول من اسلم من الرجال عليا (سند معتبر)

8. ابو رافع (أسلم القبطي): اول من أسلم من الرجال علي (صحيح)

9. أبو موسي الاشعري: «علي اول من أسلم مع رسول الله» (سند معتبر)

10. امام حسن عليه السلام: «علي كان اول من آمن بالله»

11. عمر بن خطاب: «انت اول المومنين ايمانا واول المسلمين اسلاما»

12. جابر بن عبد الله انصاري: «بعث النبي يوم الاثنين و صلي علي يوم الثلثاء»

13. انس بن مالك: «صلي علي يو الثلاثاء»

14. عبد الرحمن بن عوف: «السابقون عشرة من قريش كان اولهم اسلاما علي»

15. عمرو بن الحمق: «أنت أول من آمن برسول الله»

16. يعلي بن مرة الثقفي: «أول من أسلم علي»

17. أبو سفيان بن حرب بن أمية

18. معاويه: «علي أول من آمن بالله»

19، 20، 21 ،22 ،23 و24. أبوذر، مقداد، خباب بن الأرت ، عمار بن ياسر، أبو أيوب انصاري و ابو سعيد خدري

25. وليد بن جابر بن ظالم : كان علي اول الناس سلما

26. ابو الدرداء: الحسين، ولد أول من آمن برسول الله من أمته

27. عبد الله بن ابي سفيان بن الحارث: علي أول من صلي

28. خزيمة بن ثابت: وأول من صلي من الناس

29. ابوالأسود الدؤلي

30. زفر بن يزيد بن حذيفة

نتيجه:

فصل پنجم، پيشگامي اميرمومنان در اسلام در كلام تابعين وعلماي اهل سنت

1. حسن بصري (متوفي110هـ): اول من اسلم بعد خديجة علي بن ابي طالب (سند صحيح)

2. محمد بن كعب قرظي (متوفاي118هـ) : كان علي أولهما (أبي بكر وعلي) إسلاما (سند معتبر)

3. ابن اسحاق (متوفاي150) علي أول ذكر آمن برسول الله (سند صحيح)

5. محمد بن سلام الجمحي (متوفاي231) علي أول من أسلم ممن يلتف عليه حيطان رسول الله (سند معتبر)

4. عبد الله بن هاشم بن عتبة المرقال (پرچمدار سپاه حضرت): علي أول من آمن برسول الله

6. سعيد بن قيس الهمداني (من التابعين روي عن حفصة و...)

7. سعيد بن جبير (متوفاي 95) : علي اول من اسلم

8. مجاهد (متوفاي102): أول من صلي علي

9. قتادة (متوفاي117هـ)

10. امام باقر عليه السلام (متوفاي118هـ) : علي اول ذكر آمن

11. ابن شهاب (محمد بن شهاب الزهري) (متوفاي 124هـ)

12 ، 13 و 14. محمد بن المنكدر (متوفاي130هـ) ، ربيعة بن فروخ (ربيعة الراي) (متوفاي136هـ) و ابو حازم مدني (سلمة بن دينار) (متوفاي140هـ) : اول من آمن وصلي علي

15. عبد الله بن محمد بن عقيل (متوفاي141هـ)

16. محمد بن عبد الله بن حسن المثني (وفات 145): من اصحابه اقدمهم اسلاما .... علي بن ابي طالب

17. مسعودي (متوفاي346هـ) : رأي اهل البيت ان اول ذكر آمن به علي بن ابي طالب

18. حاكم نيشابوري (متوفاي405) : لا اعلم خلافا ان علي اولهم اسلاما

19. ابو نعيم اصفهاني (متوفاي430هـ)

20. ابن ابي الحديد (متوفاي655هـ)

21. طرسوسي (متوفاي758هـ)

22. ابن تيميه (متوفاي728هـ)

23. حسن بن عمر بن حبيب (متوفاي779هـ)

24. زين الدين عراقي (متوفاي806هـ)

25. عيني حنفي (متوفاي855هـ)

26. حلبي (متوفاي1044)

فصل ششم؛ نقد اولين مسلمان بودن ابوبكر در كلام صحابه و تابعين

1. نظر سعد بن ابي وقاص؛ ابو بكر پنجمين (يا پنجاهمين) فرد مسلمان (معتبر)

2. نظر محمد حنفيه: ابو بكر اولين مسلمان نيست (با سند صحيح)

3. نظر عائشه (وأبي رابع أربعة من المسلمين)

نكات مهم در مورد تاريخ اسلام ابوبكر

نتيجه:

فصل هفتم؛ نقد و بررسي اسناد اولين مسلمان بودن ابوبكر

الف: روايات پيامبر صحابه و برخي تابعين

ب: اولين مسلمان بودن ابوبكر در كلام تابعين به صورت مرسل

نتيجه:

فصل هشتم؛ مسلمان شدن تعدادي از صحابه قبل از ابو بكر

1. زيد بن حارثه (با اسناد مرسل)

عدم تعارض روايات اسلام زيد ، با اسلام حضرت علي عليه السلام

2 و 3. خباب بن الأرت يا بلال

4. ابوالهثيم بن التيهان

5. ورقة بن نوفل

6. مقداد (بدون سند)

7. خالد بن سعيد بن العاص (با اسناد ضعيف)

8. ابو بكر بن اسعد الحميري

9. عبد الرحمن بن عوف

نتيجه:

فصل نهم: پاسخ به چند شبهه از نخستين مسلمان بودن علي (ع)

شبهه اول: نخستين مسلمان بودن حضرت علي (ع) فضيلت نيست.

شبهه دوم: اسلام يك كودك پذيرفته نيست

شبهه سوم: آيا حضرت علي (عليه السلام) كافر بود؟ تا مسلمان شود؟





Share
1 | ابو اسحاق | , ایران | ١٢:٠١ - ٢٣ ارديبهشت ١٣٩٣ |
بنام خدا
با سلام
لطفا فايل PDF اين قسمت رو هم قرار بدهيد.
با تشکر

پاسخ:
باسلام

دوست گرامي؛ به مسئول مربوطه جهت اعمال خواسته شما اطلاع داده شد. در صورت صلاحديد اعمال مي شود.

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

(1)
2 | محمد گلناري | , هلند | ٢٣:٣١ - ٢٣ ارديبهشت ١٣٩٣ |
سلام عليکم.
ضمن تبريک ميلاد يگانه اميرالمومنين اسلام؛
قبول کننده اسلام، غير از خدا و رسولش کس ديگري است؟ اين احمق هايي که ميگويند اسلام کودک پذيرفته نيست بيايند و بگويند اگر که اين اسلام را پيامبر قبول کند و تاييد کند، ديگر به کسي چه ربطي دارد که بگويد اسلام کودک پذيرفته نيست؟
اين بدبخت هاي سقيفه اي و ابلهان ديگري که از حرف هاي آنها تبعيت ميکنند چيزي از فضل و کرم براي خدايان خود ندارند که ثابت کنند و چاره را در اين ديده اند که مشتي خاک بر آفتاب بريزند.
3 | كيان ايراني | , آمریکا | ٢٣:٥٢ - ٢٨ ارديبهشت ١٣٩٣ |
هوالشاهد...
عرض سلام و خسته نباشيد خدمت اساتيد و کارشناسان سايت وليعصر عج.از زحمات بي وقفه ي شما عزيزان کمال تشکر رو داريم.
موفق باشيد ...
ياحيدر مدد...
4 | محمد گلناري | , ایران | ١٣:٢٦ - ٣١ ارديبهشت ١٣٩٣ |
سلام عليکم.
اين مقاله تنها تا پايان فصل هفتم بارگذاري شده است.
از ابتداي فصل هشتم تا پايان مقاله موجود نيست.
لطفا رسيدگي بفرماييد.
چند روز قبل هم اطلاع دادم اما برطرف نشد.

پاسخ:
با سلام

دوست گرامي

هيچ مشکلي در اين خصوص پيدا نشد اما جهت دسترسي به فصل هشتم و نهم لينک زير را مي توانيد مشاهده کنيد


موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات
5 | مسلم | , ایران | ٠٢:٤٢ - ١٣ مهر ١٣٩٣ |
مردى از حضرت على سوال كرد :سجده اول در نماز چه معنى دارد؟

حضرت فرمود: معنايش اين است كه:

خداوندا تو مارا از اين خاك آفريدى .

و چون سر بر مى دارى معنايش اين است كه :

خداوندا ما را از خاك آفريدى و نشو و نمو دادى.

و در سجده دوم يعنى:

خدايا! تو ما را به خاك باز خواهى گرداند.

و چون سر برداشتى يعنى :

باز مرتبه ديگر در روز قيامت ، ما را از خاك بيرون خواهى آورد.
6 | حق علی | , ایران | ١١:١٧ - ١٥ فروردين ١٣٩٤ |
سلام علیکم
لطفا ترجمه اقای الابانی و شعیب الارنووط را توضح بفرمایید و ایا این دو در نزد اهل سنت ثقه هستند؟ و در قرن چند زندگی می کردند ؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
يكي از علماي معاصر كه در علوم حديث در بين وهابيٌان داراي شهرت بسزايي است،‌ شيخ محمد ناصرالدين الباني مي‌باشد كه مورد احترام خاصٌ آن‌ها می­باشد و رهبران وهابي از او به عنوان عالم، محدث ،فقيه و امام ياد مي‌كنند
و درباره او اين تعبير را كه بكار برده‌اند كه گويا با وجود الباني در اين زمان، عصر ابن حجر عسقلاني و ابن كثير دوباره تكرار شده است.
الشحود ، علي بن نايف، مشاهير أعلام المسلمين، حقوق الطبع متاحة للهيئات العلمية والخيريه ص145
بي‌شك اغراق‌گويي و تمجيد غلو آميز وهابيٌان از الباني بخاطر پيروي و حمايت وي از ابن تيميه و محمد بن عبدالوهاب بوده است
هرچند برخي علماي وهابيٌان در باره شيخ ناصرالدين، غلو كرده و او را تا حد علامٌه و امام بالا مي‌برند، ولي عده‌اي از اهل سنت، الباني را به خاطر حمايت از ابن تيميه و عدم تخصٌصش در تصحيح و تضعيف روايات و اعتقادات ضد ديني و اهانت به علماء، مورد سرزنش قرار داده‌اند که مواردي را نام مي‌بريم
ابن صديق غماري از علماي معاصر اهل سنت، الباني را خائن و بدعت‌گذار معرفي مي کند  و گويد الباني،شخصى است كه در تصحيح و تضعيفش، مورد اعتماد نيست، بلكه در اين زمينه، انواعى از تدليس و خيانت در نقل و تحريف كلمات علماء دارد و جرأت بر مخالفت اجماع و بر ادعاى نسخ بدون دليل دارد که اين به ناداني او به علم اصول و قواعد استنباط باز مى‏گردد.
 «الألباني غير مؤتمن في تصحيحه وتضعيفه ، بل يستعملفي ذلك أنواعا من التدليس والخيانة في النقل ، والتحريف في كلام العلماء ، معجرأته على مخالفة الإجماع * ، وعلى دعوى النسخ بدون دليل ، وهذا يرجع إلىجهله بعلم الأصول ، وقواعد الاستنباط ، ويدعى أنه يحارب البدع مثل التوسل بالنبي صلى الله عليه وسلم وتسويده في الصلاة عليه فأكفر طائفة من العلماء ، وبدع طائفة أخرى ، ثم اعتنق هو بدعتين لا يوجد أقبحمنهما : إحداهما قوله بقدم العالم وهي بدعة كفرية».
غماري، عبد الله بن محمد الغماري الحسني ابن الصديق،‌ إرغام المبتدع الغبي بجواز التوسل بالنبي ( ص )، تحقيق : تقديم وتعليق : حسن بن علي السقاف،‌ عمان - الأردن ناشر : دار الإمام النووي ، 1412 - 1992 م، چاپ دوم،  ص21-22
وي در سال   22/6/1420هـ وفات کرد 
 از شعيب ارناووط نيز به لقب العالم الفاضل المحقق ، والمتقن المتفنن ، الشيخ شعيب الارناؤوط، ياد مي شود
[تهذيب الكمال مع حواشيه 1/ 90]
که در سال 1425هـ وفات کرد
در خصوص تصحيات و تضعيفات او بايد گفت او در هرجا که روايتي بر خلافت اعتقادش باشد بدون دليل و با توجيه خود مانند الباني روايت را تضغيف مي کرده است
 سايت اسلام ويب او را به عنوان محقق ياد کرده اند اما به اين نکته نيز اشاره شده است که اگر قول شعيب حق بود پذيرفته مي شود والا نه همچنين گفته شده است قول علماي قبل او بر قول شعيب مقدم است
افالشيخ شعيب الأرناؤوط أحد العلماء الذين عرفوا بعلم الحديث في زمننا هذا، وله تحقيقات جيدة لعدد من الكتب المهمة، وهو كغيره من علماء الحديث يخطئ في أحكامه ويصيب، وربما حكم على حديث بالصحة يرى غيره أنه ضعيف، ولا ضير في هذا، فلم يزل المحدثون يختلفون في أحكامهم على الأحاديث، وكتبهم شاهدة بذلك.
وطالب العلم إن كان ممن يستطيع النظر في هذا العلم فله أن ينظر في قول شعيب وقول غيره، وما رآه أقرب إلى الصواب أخذ به، وإن كان ممن لم يبلغ تلك المرتبة فله تقليد من يثق بعلمه ودينه، وهناك من أئمة الحديث وعلماء السنة من يقدم في تقليده على شعيب وغيره من علماء عصرنا، كالإمام ابن عبد البر، والحافظ ابن حجر رحمهما الله والحافظ الزيلعي والإمام النووي والحافظ العراقي وأمثال هؤلاء، وكذلك بالأحرى من تقدموا عليهم، كأمثال الإمام أحمد والبخاري وأبي زرعة وأبي حاتم الرازيين.
هؤلاء أولى بالتقليد ممن جاء بعدهم لوفرة علمهم ودرايتهم بهذا الفن.
http://fatwa.islamweb.net/fatwa/index.php?page=showfatwa&Option=FatwaId&Id=24274
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
7 | سیدمجید | , ایران | ١٨:٥٦ - ١٢ تير ١٣٩٥ |
فاطمه زهرا بر مزار حمزه سید الشهداء (احد)
روزی در احد بر مزار عموی پدرش «حمزه سیدالشهداء» ایستاده بود و عزاداری می کرد. محمود بن لبید فرصت را نیمت شمرده، پس از عزاداری پرسید: ای دختر پیامبر خدا(ص)، آیا برای امامت و زعامت علی بن ابی طالب(ع) از سخنان پیامبر خدا(ص) دلیلی به یاد داری؟
فاطمه فرمود:
و اعجبا انسیتم یوم غدیر خم؟... اشهد الله تعالی لقد سمعته یقول: علی خیر من اخلفه فیکم و هو الامام و الخلیفة بعدی و سبطای و تسعة من صلب الحسین، ائمة ابرار، لئن اتبعتموهم وجدتموهم هادین مهدیین و لئن خالفتموهم لیکون الاختلاف فیکم الی یوم القیامة.[1] .
شفگتا! آیا حادثه عظیم غدیر خم را فراموش کرده اید؟... خدا را گواه می گیرم که خود شنیدم آن بزرگوار می فرمود: علی بهترین کسی است که او را در میان شما جانشین خود قرار می دهم، علی [علیه السلام] امام و خلیفه بعد از من است.
دو فرزندم حسن و حسین[علیهما السلام] و نه نفر از فرزندان حسین[ع] پیشوایان و امامانی پاک و نیک اند.اگر از آنان اطاعت کنید، شما را هدایت خواهند کرد و اگر با آنها مخالفت ورزید، تا روز قیامت تفرقه و اختلاف در میانتان حاکم خواهد بود.
بحارالانوار، ج 36، ص 353 - 354 اسمی المناقب، علامه شمس الدین ابن جزری، ص 32 نهج الحیاه، ص 38.
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی:
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها