2024 June 16 - يکشنبه 27 خرداد 1403
وجود افکار انحرافی در جامعه علمی
کد مطلب: ١٥٣٦٣ تاریخ انتشار: ٢٥ دي ١٤٠١ - ١٧:٠٤ تعداد بازدید: 1119
خارج فقه الحکومه » فقه
وجود افکار انحرافی در جامعه علمی

(جلسه هشتم 23 07 1401)

 بسم الله الرحمن الرحیم

درس خارج فقه آیت الله حسینی قزوینی (دام عزه) - سال نوزدهم

 (جلسه هشتم  23 07 1401)

موضوع:  وجود افکار انحرافی در جامعه علمی 

اللهم صل علی محمدٍ وآل محمد وعجل فرجهم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمدلله والصلاة علی رسول الله وعلی آله آل الله لاسیما علی مولانا بقیة الله واللعن الدائم علی اعدائهم اعداء الله إلی یوم لقاء الله، الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی هَدانا لِهذا وَ ما کُنَّا لِنَهْتَدِیَ لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللَّه‏، وَ أُفَوِّضُ أَمْری إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِباد حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیل‏ نِعْمَ الْمَوْلى‏ وَ نِعْمَ النَّصیر

  پرسش:

حاج آقا این همایش های که به مناسبت هفته وحدت برگزار شد چطوری است؟

پاسخ:

نمی دانم الان چهل سال است ما داریم دم از وحدت می زنیم هنوز بحث شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی را آقا دارد مطرح می کند. بعد از چهل سال هنوز نتوانستیم این قضیه را حل کنیم.

پرسش:

استاد بخشی از مردم جامعه به هر دلیلی این حکم الهی (حجاب) را انجام نخواهد داد آیا حکومت این ها را سرکوب کند یا با این ها مدارا و مماشات کند؟

در مسائل اجتماعی آیا پیامبر و حضرت امیر با کسانی که مخالف بودند همچنین کاری کردند؟

پاسخ:

من روایتش را خواندم حضرت امیر (سلام الله علیه) وقتی می بیند در طواف یک آقایی دارد به ناموس مردم نگاه می کند آن چنان سیلی زد که چشم طرف ضربه دید.

طرف رفت نزد عمر شکایت کرد، عمر هم در طواف بود گفت عین الله دیده و یدالله هم زده است. روایت هم ما زیاد داریم نزدیک ده – دوازده روایت در این زمینه داریم.

پرسش:

حضرت پیامبر در قضیه فضل مماشات و مدارا کردند.

پاسخ:

بعضی وقت ها هست که حالت هتاکی نیست قضیه فضل که پشت سر رسول اکرم سوار شده حضرت می آید صورتش را برمی گرداند این طرف و آن دختر این طرف می آید حضرت دوباره صورتش را به طرف دیگر می گرداند. بعضی وقت ها هتک حرمت نیست، ولی بعضی وقت ها نه ! طرف آمده کارش چشم چرانی به ناموس مردم است، موارد فرق می کند. یک جایی که حالت جزئی است حضرت می آید صورتش را برمی گرداند می گوید آقا جان نگاه نکن شیطان بین اجنبی و اجنبیه زمینه گناه را فراهم می کند.

می گویند دختری هم که آن جا بود هم «اجمل النساء» فی العرب بود. یک حالت محرکه هم داشته است. آن یک مورد است و این هم یک مورد از حضرت امیر (سلام الله علیه) است.

لذا من معتقدم امر به معروف یک حالت عمومی باید باشد، دولتی کردن این کار به صلاح نیست.

پرسش:

حاج آقا یک نفر که نیست تهران اکثرشان بد حجاب هستند.

پاسخ:

این مسئله اگر به این شکل حالت عمومی باشد اثر می گذارد. ما فقط این کار را به نیروی انتظامی واگذار کردیم این ها بیایند تذکر بدهند این هم حساسیت ایجاد کرده است.

اگر توده ی مردم وسط بیایند، خانم های با حجاب، دخترهای با حجاب بیایند نصیحت بکنند، مؤثر است. یعنی به تعدادی از خانم ها وظیفه بدهند که اصلا کارتان این باشد در کوچه و خیابان بروید افراد بد حجابی که می بینید تذکر بدهید.

این تذکرها اثر وضعی در روح این افراد می گذارد، یا مغازده دارها ملتزم باشند به افراد بی حجاب چیزی نفروشند. راههای زیادی برای جلوگیری از این که یک حکمی از احکام الهی زیر دست و پا له نشود وجود دارد.

پرسش:

سوال همین است که بخشی از جامعه حدود پنجاه درصد جامعه مایل به انجام این حکم نیستند.

پاسخ:

نه، این طور نیست پنجاه درصد نیست

آیا الان در اروپا اجازه می دهند یک زنی لخت در خیابان بیاید بچرخد؟ مقررات شان این است می گوید آقا زن حق ندارد لخت این جا بیاید. همین خانمی که در آمستردام لخت شد در اخبار خواندم این را گرفتند و زندان انداختند. گفتند شما بر خلاف قانون هلند همچنین کاری کردید! این ها که با کسی تعارف ندارند. طرف ایرانی هم بود.

پرسش:

این قضیه حجاب را که این طوری است قضیه ماهواره چه این هم قانون است کسی که استفاده می کند مجرم است.

پاسخ:

 قضیه ماهواره فرق می کند. بحث ماهواره طریقی به گناه است ولی این جا نفس گناه است.

...

ماهواره در خانه است طرف خودش نگاه می کند ولی حجاب به همه مربوط می شود.

پاسخ:

بله. الان بحث حجاب را نگاه کنید حجاب یک بحث اجتماعی است وقتی می آید طرف خودش را هفت قلم آرایش می کند و موهایش را هم چنین و چنان می کند بیرون می آید این در حقیقت دارد به جامعه ضرر می زند. برود در داخل خانه اش هرکاری می خواهد بکند.

پرسش:

در این چهل سال همین کار را کردیم ...

پاسخ:

ببینید بحث سر این است که ما آن اطلاع رسانی که باید انجام بدهیم آن را انجام ندادیم رسانه های ما انجام ندادند، طلبه های ما انجام ندادند. مراکز فرهنگی ما در انجام وظیفه شان در رابطه با بصیرت افزایی کوتاهی کردند.

فقط ما منتظریم یک اتفاق بیفتد نیروی انتظامی طرف را بگیرد و دادگاه هم بیاید حکم صادر کند. ما در این چهل سال عمدتا با این نگاه به جامعه نگاه کردیم.

اسلام این نیست ما باید ابتدا اطلاع رسانی کنیم، بصیرت افزایی کنیم بیاییم یک سری مقرراتی

پرسش:

از نظر فقهی چطوری است؟

پاسخ:

از نظر فقهی اگر منکری در جامعه ایجاد شود و این منکر یک مرتبه است که ضرر شخصی دارد مثلا طرف می رود شراب می خورد. یک گوشه ای در یک مغازه می نشیند شراب می خورد. یک دفعه است که شراب را می گیرد و می رود در خیابان و در ملأ عام می خورد.

یک مرتبه است که این طرف می رود در داخل ساختمانی و مرکزی بدحجابی می کند، یک دفعه می آید در جامعه بد حجابی می کند یعنی این اضافه بر این که هتک حرمت دین است در حقیقت این قانون و مقررات اجتماعی را هم از بین برده است.

وقتی قانونی در مجلس در مورد حجاب تصویب می شود طبق قانون می آیند آن مراحل نهی از منکر را که است از زبانی گرفته تا مراحل آخر آخر که ... می شود

پرسش:

استاد همه این اتفاق افتاده نهی از منکر شده

پاسخ:

نه، نشده است. همین گشت ارشاد را هنوز مجلس تصویب نکرده است. فقط طرح دادند.

پرسش:

استاد هرچیزی یک سری زمینه ها و عوامل دارد این که نبی مکرم اسلام حضرت محمد (صلی الله علیه واله وسلم) به مردم یک سری توصیه های فرمودند آی مردم «اغسلوا ثیابکم و خذوا من شعورکم و استاکوا و تزیّنوا و تنظّفوا» وقتی که من مرد در خانه به خودم نرسم بیرون می آیم به خودم برسم، خانم من و دختر من تلویزیون را که می بیند، آن سلبریتی ها را که می بیند می گوید آن ها خوب هستند. چرا من فقط آرایش و زیبایی که می خواهم داشته باشم برای بیرون باشد؟ یک مقدار مقصر من مرد هستم.

از طرف دیگر وقتی می خواهد امر به معروف بشود خیلی از افراد متأسفانه اصلا نمی دانند معروف چه است منکر چه است؟ و مسئله سوم اگر قانون گذاری هم است آن قانونگذار فقط برای صنفی نیست مثلا فقط سادات امر به معروف کنند. نیروی انتظامی این کار را بکنند در حالیکه امر به معروف یک وظیفه شرعی است.

پاسخ:

(کُنْتُمْ خَیرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ...)

شما بهترین امتی بودید که به سود انسانها آفریده شده‌اند؛ (چه اینکه) امر به معروف و نهی از منکر می‌کنید و به خدا ایمان دارید...

سوره آل عمران (3):‌ آیه 110

پرسش:

به قول دوستم اقای نصیری جهاد تبیین است. (ببخشید وقت کلاس را می گیرم) بعضی وقت ها من چون معمم هستم نمی توانم به این دختر نگاه کنم ... نباید نگاه کنم بعضی وقت ها این شکلی است به همین دلیل ما احساسی می شویم عقلانی وارد نمی شویم متأسفانه به جای این که ترمیم کنیم تخریب می کنیم.

پاسخ:

یکی از موارد تقصیر رسانه های ملی همین سلبریتی هایی هستند که امروز علیه نظام زبان در آوردند در جشنواره های دهه فجر با همان وضع آشفته می آیند و تلویزیون هم تصویر این ها را نشان می دهد این که دیگر مال خودمان است این دیگر مال امر به معروف خیابانی نیست.

صدا و سیما باید بگوید خانم شما که می خواهی این جا بیایی باید حجابت را رعایت کنی. اگر نمی خواهی پاشو برو. ببینید ما عکس قضیه را انجام دادیم وقتی هنر پیشه آن جا با وضع آن چنانی می آید و تصویریش هم از تلویزیون پخش می شود این در روحیه افراد اثر منفی می گذارد.

یکی از مروجین بد حجابی صدا و سیما است، بعضی از فیلم هایی که دارد پخش می کنند. یا الان همین پدر و مادرها این گوشی های موبایل بازی های آن چنانی که دارند پخش می کنند بچه ها تمام این قضایا را در موبایل می بینند.

وقتی این ها را می بیند. این اولا مقصر کسانی هستند که فضای مجازی را رها کردند و به فکرش نیستند. شما ببینید در کشورهای اروپایی به این سادگی نیست.

پاسخ:

در هر صورت...

مسئله این است که آن جا ها هم محدودیت است یعنی به این شکل که ما تصور می کنیم که این عزیزمان بحث ماهواره را مطرح کرد نیست.

الان ترکیه آمده گفته هر خبرنگاری خبر خلاف واقع منتشر بکند سه سال زندان دارد. روزنامه های اصلاح طلبان ما در همین قضیه اخیر چقدر مطالب نادرست مطرح کردند و چقدر مطالب دروغ منتشر کردند. هیچ کس هم بالای سرشان نیست. از هر جهت رها است.

پرسش:

خدا آقای سلحشور را رحمت کند در مدرسه ما آمده بود از خاطراتش نقل می کرد می گفت در صدا و سیما خانم ها که وارد می شوند یک خانمی بزک کرده آمد نگهبانی جلویش را گرفت زنگ زد آن زمان مدیر صدا و سیما اقای هاشمی بود آن وقت آمدند این نگهبان را زدند و گفتند تو بی خود کردی جلوی این خانم را گرفتی.

پاسخ:

خدا اموات شما را رحمت کند مرحبا بناصرنا. ببینید یک سری از مشکلات مال ما است یعنی رسانه های ما، حوزه های علمیه ما. من کمتر از دو ماه قبل با یک بزرگواری جلسه داشتم به نقل از آقای حجازی می گفت: آقا فرمود من از مراجع فرهنگی کشور راضی نیستم.

این ها را ما فردای قیامت باید جواب بدهیم، این جا اگر بتوانیم در برویم آن جا سر پل صراط جلوی مان را می گیرند.

یا نباید به نظام جمهوری اسلامی ملتزم باشیم آری نباید بگوییم یا اگر آری گفتیم باید به ملزوماتش هم عمل کنیم.

آغاز درس...

بحث ما در رابطه با حدیث «کُلُّ رَایَةٍ تُرْفَعُ قَبْلَ قِیَامِ الْقَائِمِ فَصَاحِبُهَا طَاغُوت‏»؛ بود عرض کردیم قضیه حکومت حالا اسلامی یا غیر اسلامی یک امر عقلی است که ما آیه و روایت هم در این زمینه نداشته باشیم عقل حکم می کند بر این که ما ناگزیر هستیم در جامعه حاکم داشته باشیم.

بعد فرمایش حضرت امیر (سلام الله علیه) را در خطبه چهل را خواندیم برای بعضی از عزیزان یک مقداری هضمش سخت تر بود. در واقع هم خیلی سخت است حضرت فرمود:

«لَا بُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَمِیرٍ بَرٍّ أَوْ فَاجِر»

جامعه باید امیر، حاکم و رئیسی داشته باشد، حالا این حاکم، حاکم عادل باشد یا حاکم فاسق باشد.

نهج البلاغة (للصبحی صالح)؛ نویسنده: شریف الرضى، محمد بن حسین، ناشر: هجرت، محقق/ مصحح: فیض الاسلام، ص 82

حالا یک دفعه ما می خواهیم ابن بحث را در کشورهای غیر اسلامی پیاده کنیم هیچ مشکلی ندارد. ولی در کشور اسلامی می خواهیم پیاده کنیم این فرمایش حضرت امیر یک حالت فرضیه است.

بر فرض این که ما حاکم عادلی نداشتیم یا به قول طلبه ها بر فرض محال اگر حاکم عادل نداشتیم ناگزیر از حاکم ظالم هستیم.

 حاکم ظالم بیاید دشمن را از کشور بیرون کند و حدود و مرزهای کشور را تثبیت کند در حدّ توان اقامه عدل بکند و مالیات از مردم بگیرد و آن را در میان مردم توزیع کند حدود و دیات الهی را اجرا کند بهتر از این است که کشور حالت هرج و مرج داشته باشد.

در این جا ما قبلا هم خواندیم روایت از اقا امام رضا (سلام الله علیه) از فضل ابن شاذان است و روایت هم خیلی طولانی است در آن جا حضرت می فرماید:

«أَنَّا لَا نَجِدُ فِرْقَةً مِنَ الْفِرَقِ وَ لَا مِلَّةً مِنَ الْمِلَلِ بَقُوا وَ عَاشُوا إِلَّا بِقَیِّمٍ وَ رَئِیسٍ»

هیچ فرقه و هیچ ملتی نیست که اگر بخواهد این فرقه و ملت زندگی داشته باشد و باقی بماند نیاز به قیم و رئیس دارد.

«وَ لِمَا لَا بُدَّ لَهُمْ مِنْهُ فِی أَمْرِ الدِّینِ وَ الدُّنْیَا»

بعد حضرت بحث دیگری را مطرح می کند، بحث فلسفه امامت را مطرح می کند و می فرماید:

«لَوْ لَمْ یَجْعَلْ لَهُمْ إِمَاماً قَیِّماً أَمِیناً حَافِظاً مُسْتَوْدَعاً لَدَرَسَتِ الْمِلَّةُ وَ ذَهَبَ الدِّینُ وَ غُیِّرَتِ السُّنَنُ وَ الْأَحْکَامُ وَ لَزَادَ فِیهِ الْمُبْتَدِعُونَ وَ نَقَصَ مِنْهُ الْمُلْحِدُون‏»

عیون أخبار الرضا (علیه السلام)؛ نویسنده: ابن بابویه، محمد بن على، مصحح: لا جوردی، مهدی، ناشر: نشر جهان، ج2، ص101

هر روز هم ما می بینیم در جامعه یک مطالبی منتشر می شود که واقعا قلب انسان به درد می آید چه در حوزه علمیه قم باشد چه در حوزه های علمیه دیگر باشد باعث تأسف است.

یکی از آقایان البته تعدادی از سخنرانی هایش را جناب اقای دکتر رفیعی به ما دادند و الان صلاح نیست نام ایشان را ببرم چهل تا از سخنرانی های ایشان را برای اساتید جامعه المصطفی و حوزه فرستاده است. ما دادیم دوستان این ها را پیاده کردند من وقتی مطالعه کردم واقعا قلبم به درد آمد، اصلا می آید ادبیاتی به کار می برد که این ادبیات، ادبیات چاله میدان بگوییم چه بگوییم حتی آن اراذل و او باش خیابانی هم نسبت به مقدسات این ادبیات را به کار نمی برند.

می گوید امام وجودش برکت دارد، گاو و گوسفند و کافر هم وجودش برکت دارد. من نمی دانم این ها اصلا در چه وضع و حالی هستند!

دارد که امام معجزه علمی دارد، این جن گیرها و این ها هم معجزه علمی دارند. نمی دانم کسی به این اقا بگوید اگر کسی در مورد پدر و مادر شما این را بگوید پدر و مادر شما برای جامعه منفعتی دارد گاو و الاغ و سگ هم منفعت دارد خوشت می آید که شما نسبت به معصومین این تعبیر را به کار می برید؟ و دهها از این مطالب و قضایا را مطرح کرده است.

یا می گوید اصلا بزرگ فلسفه قیام امام حسین این بود که امامت موروثی نشد حالا این را از کجا درآورده خدا می داند.

دارد که در غدیر بیعتی صورت نگرفت، تمام این ها دروغ است در دنیا و دنیای اسلام فقط یک بیعت صورت گرفته و آن هم بیعت گرفتن معاویه برای پسرش یزید بوده است.

در ماه محرم بود یکی از روزها ایشان در برنامه سوره برنامه داشت برنامه اش را برای من فوروارد کرده بود من هم نوشتم انا لله و انا الیه راجعون، بعد یک مقداری در فضای مجازی باهم درگیر شدیم.

آن روز دیدم حاج آقای رفیعی که مسؤلیت و ریاست مدرسه امام خمینی را به عهده دارد گفت اقایان این ها پیش من آمده بودند عصبانی و ناراحت بودند با فلانی جلسه مناظره بگذارید که دارد علیه من صحبت می کند.

من گفتم ما کاملا موافقم که مناظره باشد، اساتید هم باشند و زنده پخش بشود ما با آقایانی که تاریخ اسلام نوشته بودند کل مقدسات شیعه را به باد داده بودند جلسه مناظره گذاشتیم و بعضی از دوستان ما هم آمدند جلسه در مدرسه امام کاظم بود.

الان پنج – شش ماه است که از این جلسه گذشته است این ها نه خودشان مطالب آن جلسه را در فضای مجازی گذاشتند و نه به ما اجازه دادند که بگذاریم که ای وای نگذارید آبروی ما می رود مال حوزه و دانشگاه است و چنین و چنان است.

حتی یک روزی من جلسه داشتم اقایان زنگ زدند آقا خبرگزاری تسنیم آمده عکس شما را گذاشته و آن جا نوشته که آیت الله قزوینی گفته تدریس یک صفحه این کتاب خلاف شرع بیّن و حرام است. شما سریع دستور بدهید این را حذف کنند. گفتم مگر دروغ است؟ الان هم دارم می گویم یک صفحه تدریس این کتاب خلاف شرع بیّن است.

اگر خلاف شرع نبود حوزه علمیه مرکز مدیریت جلوی تدریس این کتاب را نمی گرفت معلوم می شود که مطالب تان، مطالب نادرست است.

ما یک جلسه یک ماه قبل داشتیم گفتم شیعه سه تا تاریخ اصلی و ریشه ای دارد یکی غدیر است، یکی فاطمیه است و یکی هم عاشورا است. شما در این کتاب تاریخ سه جلدی تان آیا سه صفحه در رابطه با این سه تا موضوع نوشتید؟ سه تا صفحه به من نشان بدهید!

شما سه صفحه به من نشان بدهید که در رابطه با غدیر، فاطمیه و عاشورا مطلب نوشتید. بلکه بر عکسش را آوردید. آورده اند که آیه ابلاغ در عرفه نازل شده است گفتم هیچ سنی و هیچ مستشرق مسیحی، یهودی در این 1400 سال نگفته آیه ابلاغ در عرفه نازل شده است.

در مورد آیه اکمال گفته اند. بعد ما بعد از جلسه دیدیدیم این ها معرکه گرفته اند آقا شما این طوری گفتید حضرت امام در سخنرانی هایش دارد بر این که آیه ابلاغ در عرفه نازل شده است. گفتم ما اصلا روایتی نداریم هرکس گفته باشد اشتباه است.

گفتم برای من بفرستید فرستاد دیدم امام آیه اکمال را می گوید در عرفه نازل شده است. گفتم برادر بزرگوار یک مقدار دقت کن! بحث در آیه اکمال نیست بحث در آیه ابلاغ است.

(یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ)

ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملا (به مردم) برسان! و اگر نکنی، رسالت او را انجام نداده‌ای! خداوند تو را از (خطرات احتمالی) مردم، نگاه می‌دارد؛ و خداوند، جمعیت کافران (لجوج) را هدایت نمی‌کند.

سوره مائده (5): آیه 67

در این مورد ما شاید دویست تا روایت از شیعه و سنی داریم که آیه ابلاغ در هیجده ذی الحجه در غدیر نازل شده است. این طور دارد تهدید می کند. نسبت به آیه اکمال به همین شکل و نسبت به دیگر مسائلش به همین شکل.

گفتم اقا صفحه اول کتاب تان را باز کنید چاپ بعدی را که اصلاح کردید، جلویشان بود. بد نیست من این را بیاورم عزیزان هم ببینند.

آن روز به دوستان گفتم این را بردارند حتما ... تهیه کنند ما دیگر خسته شدیم بنا بود این ها اصلاح کنند که هم ما خودمان در سایت بگذاریم و هم آن ها در سایت حوزه و دانشگاه بگذارند.

در صفحه اول کتاب شان که چاپ دوم هم هست و آقایان اصلاح هم کردند و مرکز مدیریت هم اجازه نداده است آرمش را آن جا بگذارند در چاپ های اول آرام مرکز مدیریت بود ولی در چاپ دوم اجازه نداده اند.

در صفحه اول کتاب نوشته اند رسول اکرم در آخرین لحظات زندگیش خلافت حضرت امیر را مطرح کرد. و به عنوان وصی خود انتخاب کرد یعنی تمام احادیث مانند احادیث دار و حدیث منزلت و این ها رفت این چه است که شما نوشتید؟  این را یک طلبه برود بالای منبر بخواند شما چه کار می کنید؟

در مورد ولادت رسول اکرم که حالا مناسبت هم دارد به قولی بد نیست هم چاپ قبلی را و هم چاپ بعدی را ببینید. چاپ قبلیش که با آرام مرکز مدیریت دفتر تدوین متون و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بود آمده است: سیره رسول الله هنگام ولادت رسول خدا اتفاق ها عجیب و باعث شگفت فراوان گزارش شده اند که اسناد بسیاری از آن ها مرسل و صحت برخی محل تردید است. از طریق راویانی چون کعب الاحبار، ابو هریره و هب ابن منبه یا افرادی مجهول نقل شده است.

گفتم شما بیایید من چندین روایت برای شما بیاورم این روایت مال شیخ صدوق است سندش هم صد در صد صحیح است تمام حوادث شب میلاد را دارد:

«أَصْبَحَتِ الْأَصْنَامُ کُلُّهَا صَبِیحَةَ وُلِدَ النَّبِیُّ ص لَیْسَ مِنْهَا صَنَمٌ إِلَّا وَ هُوَ مُنْکَبٌّ عَلَى وَجْهِهِ وَ ارْتَجَسَ فِی تِلْکَ اللَّیْلَةِ إِیوَانُ کِسْرَى وَ سَقَطَتْ مِنْهُ أَرْبَعَ عَشْرَةَ شُرْفَةً وَ غَاضَتْ بُحَیْرَةُ سَاوَةَ وَ فَاضَ وَادِی السَّمَاوَةِ وَ خَمَدَتْ‏ نِیرَانُ فَارِسَ وَ لَمْ تَخْمُدْ قَبْلَ ذَلِکَ بِأَلْفِ عَامٍ وَ رَأَى الْمُؤبَدَانُ فِی تِلْکَ اللَّیْلَةِ فِی الْمَنَامِ إِبِلًا صِعَاباً تَقُودُ خَیْلًا عِرَاباً قَدْ قَطَعَتْ دِجْلَةَ وَ انْسَرَبَتْ فِی بِلَادِهِمْ وَ انْقَصَمَ طَاقُ الْمَلِکِ کِسْرَى مِنْ وَسَطِهِ وَ انْخَرَقَتْ عَلَیْهِ دِجْلَةُ الْعَوْرَاءُ وَ انْتَشَرَ فِی تِلْکَ اللَّیْلَةِ نُورٌ مِنْ قِبَلِ الْحِجَازِ ثُمَّ اسْتَطَارَ حَتَّى بَلَغَ الْمَشْرِقَ وَ لَمْ یَبْقَ سَرِیرٌ لِمَلِکٍ مِنْ مملوک [مُلُوکِ‏] الدُّنْیَا إِلَّا أَصْبَحَ مَنْکُوساً وَ الْمَلِکُ مُخْرِساً لَا یَتَکَلَّمُ یَوْمَهُ ذَلِکَ وَ انْتُزِعَ عِلْمُ الْکَهَنَةِ وَ بَطَلَ سِحْرُ السَّحَرَةِ وَ لَمْ یَبْقَ کَاهِنَةٌ فِی الْعَرَبِ إِلَّا حُجِبَتْ عَنْ صَاحِبِهَا وَ عَظُمَتْ قُرَیْشٌ فِی الْعَرَب‏...»

الأمالی (للصدوق)؛ ابن بابویه، محمد بن على، محقق/ مصحح: ندارد. ناشر: کتابچى، ص286

دیروز هم مقام معظم رهبری باز همین اتفاقات شب میلاد را به صراحت گفتند. گفتم وقتی شما این طوری می نویسید طلبه نمی خواند می بیند خود امام (رضوان الله تعالی علیه) در صحبت هایش اتفاقات شب میلاد را آورده است. برای شان از صحیفه نور آوردم، که امام تمام قضایای شب میلاد مثل آتشکده فارس که خاموش شد، کاخ کسرا فرو ریخت، و حوادثی که اتفاق افتاده است را آورده است.

ما نزدیک شش – هفت تا روایت صحیح از شیعه داریم و از اهل سنت من تقریبا بیش از بیست کتاب اهل سنت را نگاه کردم قضیه حوادث شب میلاد رسول اکرم را به همین شکلی که شیعه مطرح کرده آن ها هم آورده اند.

همه شان، یعنی اصلا شما مراجعه بفرمایید بروید ببینید اسد الغابه دارد، تاریخ طبری دارد، دلائل النبوه دارد زمخشری و ابن عساکر ، سبط ابن جوزی دارد ابی الفدا و ذهبی همه شان این قضایا را مطرح کرده اند.

یعنی این ها دنبال این هستند که یک چیزی را مطرح بکنند خالف تعرف، حالا چه مسائلی را این آقایان دنبالش هستند واقعا ما نمی دانیم.

بعد هم این اقا در صحبت های اخیرش گفت: آقا ما بیست سال است این حرف ها را مطرح کردیم هیچ اتفاقی در حوزه نیفتاده است، یعنی هیچ کسی نیامده به ما اعتراض کند که چرا شما این حرف ها را می زنید؟

دارد که زیارت عاشورا دروغ است اصلا «لَعَنَ اللَّهُ بَنِی أُمَیَّةَ قَاطِبَة» صحیح نیست. اصلا رابطه امیر المؤمنین با خلفاء‌ رابطه خیلی دوستانه بوده است. خلافت ابوبکر و عمر در دو قرن اول اجماعی بوده است!

آخر این دیگر خود صحیح بخاری است که از قول خلیفه دوم می گوید:

«أَنَّ الْأَنْصَارَ خَالَفُونَا ... وَخَالَفَ عَنَّا عَلِیٌّ وَالزُّبَیْرُ وَمَنْ مَعَهُمَا»

الجامع الصحیح المختصر؛ اسم المؤلف: محمد بن إسماعیل أبو عبدالله البخاری الجعفی الوفاة: 256، دار النشر: دار ابن کثیر , الیمامة - بیروت - 1407 - 1987، الطبعة: الثالثة، تحقیق: د. مصطفى دیب البغا، ج6، ص2505، ح6442

این که حدیث خود صحیح بخاری است. آن وقت این ها می گویند اجماعی بوده است! من نمی دانم این آقایان دنبال چه هستند.

نسبت به شیعه می آیند اهانت می کنند شیخ مفید را یک طور و سلیم ابن قیس را یک طور دیگر. از آن طرف طبری و ابن اثیر را بالا می برند.

یکی از مسائلی که قبلا هم مطرح کردیم در مورد آقای درایتی بود که ما باعث شدیم بساط شان تعطیل شد ولی الان در جاهای دیگر مشغول کار است.

می گوید امامت الهیه غیر از آیه: (الْیوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا) به دست نمی آید چون علی خودش فرمود هرگاه زمامدار مسلمین درگذشت باید مسلمانان قبل از هر اقدامی به انتخاب یک زمامدار بپردازند.

بعد می گوید بله معلوم می شود که حضرت علی زمامداری را امر انتخابی می دانسته نه انتصابی و به همین سبب نفرمود تا من و یازده فرزندم هستم مسلمین باید ما را زعیم بدانند.

ما سیصد و اندی روایت در این باره داریم این که خلفاء بعد از رسول اکرم دوازده نفر هستند و نام آن ها در کتب شیعه و سنی هم مطرح شده است.

از آن طرف هم این برقعی خبیث خدا ان شاء الله عامله الله بعدله که وهابی ها به دروغ آیت الله العظمی علامه سید ابو الفضل برقعی! هم علامه، هم آیت الله و هم عظمایش کردند کتابی نوشته به اسم تضاد مفاتیح الجنان با قرآن.

شما ببینید خیلی جالب است عزیزان خیلی دقت کنند به قول مفسر عالی مقام و برادر ... ما آقای سید مصطفی طباطبایی! خود آقای آیت الله سبحانی چندین بار به من فرمود من شبهه ای در ناصبی بودن طباطبایی ندارم.

ما یک مناظره هفت – هشت سال قبل با ایشان داشتیم سه ساعت و نیم تا چهار ساعت طول کشید موضوع مناظره هم در رابطه با حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) بود ایشان هر اشکالی کرد ما جواب دادیم.

آخرین حرفش این بود آقا ولادت حضرت مهدی فقط به یک خانمی به نام حکیمه خاتون بسته و وصله است و این خانم هم معلوم نیست عادل و ثقه باشد. گفتم آیا شما که به دنیا می آمدید پنجاه تا مرد داشتند نگاه می کردند تا شهادت بدهند که شما به دنیا آمدید.

معلوم است که قابله در آن جا بوده، حکیمه خاتون بوده بعد هم نزدیک دویست و پنجاه نفر در آن پنج سال با حضرت دیدار کردند. دویست و پنجاه نفر کم جمعیتی نیست.

ببینید این اقا آدم خیلی اخلاقی هم هست دیگر به قدری شرمنده شد بلند شد بدون هیچ خدا حافظی جلسه را ترک کرد و سه ماه هم تدریسش را تعطیل کرده بود بعد گفته بود من اشتباه کردم با فلانی مناظره کردم. اشتباه دومم این بود که در رابطه با حضرت مهدی بحث کردم این ها دست شان خیلی پر است.

ای کاش در رابطه با علوم قرآن بحث می کردم که این ها دست شان خالی است. گفتم باشد در رابطه با علوم قرآن هم بحث می کنیم من که حرفی ندارم ما از خدا می خواهیم که بیاید باهم بحث کنیم.

چون ایشان هر کجا می نشست نسبت به آقای مکارم جسارت می کرد، نسبت به اقای سبحانی و نسب به آقای مصباح جسارت می کرد می گفت ما با این ها بحث کردیم این ها دلیل و حرفی برای گفتن نداشتند.

 ما گفتیم اقا جان ما شاگرد کوچک این ها هستیم ما که ندیدیم شما با این ها بحث کردی چه بوده است یکبار هم بیا با ما بحث کن، این هم با فشار مراکز امنیتی بود وگرنه خودش نمی آمد.

ببینید ایشان چه می گوید؟ می گوید در منابع شیعه مذکور است علی (علیه السلام)  خود  فرموده هرگاه زمامدار مسلمین در گذشت باید مسلمانان قبل از هر اقدامی به انتخاب یک زمامدار بپردازند. معلوم می شود که علی زمامداری مسلمین را امر انتخابی می دانسته نه انتصابی. اقای درایتی هم از همین جا گرفته و دارد بلغور می کند.

پرسش:

روایتش کجا است که این ها از آن استفاده کرده اند؟

پاسخ:

مجمع البیان طبرسی ابتدای تفسیر سوره مائده. بفرمایید این تفسیر مجمع البیان است.

«والمروی عن الإمامین أبی جعفر وأبی عبد الله علیهما السلام أنه إنما أنزل بعد أن نصب النبی صلى الله علیه وآله وسلم علیا علیه السلام للأنام ، یوم غدیر خم منصرفه عن حجة الوداع»

تفسیر مجمع البیان؛ نویسنده : الشیخ الطبرسی (وفات : 548)، تحقیق: تحقیق وتعلیق: لجنة من العلماء والمحققین الأخصائیین ناشر: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات - بیروت – لبنان: 1415 – 1995 م، ج3، ص274

«لما نزلت الیوم أکملت لکم دینکم قال النبی صلى الله علیه وسلم: الله أکبر على اکمال الدین واتمام النعمة ورضى الرب برسالتی وولایة علی بن أبی طالب علیه السلام بعدی»

ما چیزی در اول تفسیر مجمع البیان سوره مائده ندیدیم که دال بر این باشد و خیلی هم ما این سه چهار صفحه اول مقدمه را مطالعه کردیم چنین چیزی ندیدیم.

حالا شما هم بروید مطالعه کنید در اول سوره مائده مجمع البیان اصلا چیزی در این زمینه دارد یانه؟ ما که خیلی خودمان را به زحمت انداختیم تا ببینیم قضیه چیست. آخر رفتیم دیدیم که این قضیه مربوط به کتاب سلیم است تکه ای از روایت را این ها آوردند و اصل و بزنگاه روایت را حذف کردند.

ببینید روایت حضرت امیر این است:

«وَ الْوَاجِبُ فِی حُکْمِ اللَّهِ»

کتاب سلیم جلد 2 صفحه 752 من عبارت را از این جا می خوانم چون روایت خیلی طولانی حدود هفت – هشت صفحه است. می گوید:

 «وَ الْوَاجِبُ فِی حُکْمِ اللَّهِ وَ حُکْمِ الْإِسْلَامِ عَلَى الْمُسْلِمِینَ»

این همان تعبیری است که در خطبه 40 بود این جا آمده، این معلوم می شود که آن جا می گوید بر فرض محال اگر ما امام عادل و معصومی نداشتیم جامعه ناگزیر است که برای خودش امامی را انتخاب کند عادلا کان او فاجرا. می گوید: حُکْمِ اللَّهِ وَ حُکْمِ الْإِسْلَامِ این است:

«بَعْدَ مَا یَمُوتُ إِمَامُهُمْ أَوْ یُقْتَلُ ضَالًّا کَانَ أَوْ مُهْتَدِیاً مَظْلُوماً کَانَ أَوْ ظَالِماً»

این حاکم که از دنیا رفت هرچه باشد ظالم باشد، مظلوم باشد.

 «حَلَالَ الدَّمِ أَوْ حَرَامَ الدَّمِ»

این حاکم حلال الدم باشد یا حرام الدم

 «أَنْ لَا یَعْمَلُوا عَمَلًا وَ لَا یُحْدِثُوا حَدَثاً وَ لَا یُقَدِّمُوا یَداً وَ لَا رِجْلًا وَ لَا یَبْدَءُوا بِشَیْ‏ءٍ»

اصلا دست روی دست بگذارد و اصلا دستش تکان نخورد

«قَبْلَ أَنْ یَخْتَارُوا لِأَنْفُسِهِمْ إِمَاماً»

این فرمایش حضرت امیر است. بعد می گوید:

«فَإِنْ کَانَ اللَّهُ جَلَّ اسْمُهُ جَعَلَ الِاخْتِیَارَ إِلَى الْأُمَّةِ»

اگر خدا اختیار را دست امت داده که امام انتخاب کنند

 «هُمُ الَّذِینَ یَخْتَارُونَ وَ یَنْظُرُونَ لِأَنْفُسِهِمْ وَ نَظَرُهُمْ لَهَا خَیْرٌ لَهُمْ...»

بعد دارد:

«وَ إِنْ کَانَ اخْتِیَارُ اللَّهِ وَ اخْتِیَارُ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه واله وسلم) خَیْراً لَهُمْ وَ أَرْشَدَ مِنِ اخْتِیَارِهِمْ لِأَنْفُسِهِمْ وَ نَظَرِهِمْ لَهَا»

این چه است؟

«فَقَدِ اخْتَارَنِی اللَّهُ وَ رَسُولُهُ لِلْأُمَّةِ وَ اسْتَخْلَفَانِی عَلَیْهِمْ وَ أَمَرَاهُمْ بِنُصْرَتِی وَ طَاعَتِی»

کتاب سلیم بن قیس، نویسنده: هلالى، سلیم بن قیس، محقق / مصحح: انصارى زنجانى خوئینى، محمد؛ ناشر: الهادى‏؛ ج‏2، ص 752 - 756

یا در همین جا باز می گوید «کَانَ اخْتِیَارُ اللَّهِ وَ اخْتِیَارُ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه واله وسلم) خَیْراً لَهُمْ وَ أَرْشَدَ مِنِ اخْتِیَارِهِمْ لِأَنْفُسِهِمْ» می گوید اگر اختیار مردم هم باشد مردم من را انتخاب کردند اگر اختیار هم دست خدا و دست پیغمبر باشد «فَقَدِ اخْتَارَنِی اللَّهُ» خدا من را اختیار کرده پیغمبر من را اختیار کرده است.

خدا و پیغمبر من را خلیفه قرار داده است. این ذیلش را آقایان نمی آورند. آن اولش را که می گوید اگر یک حاکمی از دنیا رفت وظیفه امت است دست تکان دهند و حرکتی نکنند قدمی بر ندارند الا این که حاکم انتخاب کنند.

بله این در صورتی است که «إن کان الله جعل الخیار الی الامة»؛ «و ان کان الاختیار الله و اختیار رسوله» خدا من را اختیار کرد. بروید ذیلش را هم نگاه کنید این طور مردم را به گمراهی می کشانید می گوید (لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ) ‏، مردم نماز نخوانید.

این (لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ) به دنبالش «وَ أَنْتُمْ سُکارى» هم دارد. یا دارد (قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ) مثل شما بشر هستم ولی ذیلش که دارد: (یُوحى‏ إِلَیَّ) را نیاورید همه چیز بهم می ریزد.

اقایان می آیند این قسمت را مطرح می کنند ذیلش را فراموش می کنند. روایتی که در کتاب سلیم است خیلی مفصل است من از دوستان می خواهم روایت را مفصل مطالعه کنند این روایت هفت – هشت صفحه است.

من شاید کمتر روایتی بوده که این قدر برای پیدا کردنش به زحمت افتادم چون همه این ها ترجمه (غلط) فارسی کرده بودند.

همین اقا باز یک مطلبی گفته که من دیشب خیلی گشتم پیدا نکردم دوستان اگر پیدا کردند به ما برسانند چون بعضی از دوستان در قسمت های فضای مجازی الحمدلله از ما زرنگتر هستند.

می گوید پیغمبر اکرم یک دختر جوانی را پشت سرش سوار کرد و این دختر جوان از ترسش حائض شد. این یکی از صحبت های این آقا است. من هرچه گشتم پیدا نکردم اگر رفقا مدرکش را پیدا کردند به ما برسانند.

البته این را شریعتی در کتاب اسلام شناسی خودش آورده بود و حاج آقای خزعلی هم مفصل جواب داد. گفت منِ خزعلی اگر یک دختر نامحرمی را پشت سر خودم سوار کنم مردم می آیند من را از شورای نگهبان بیرون می اندازند تا چه رسد به نبی مکرم!

آن جا شریعتی دارد ولی او هم مدرکش را نگفته که از کجا آورده ولی این آقا در همین سخنرانی های اخیرش می گوید که پیغمبر یک دختر جوانی را پشت سرش سوار کرد آن دختر از ترس حائض شد. دوستان زحمت بکشند اگر مدرکش را پیدا کردند ما ممنون می شویم.

«والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته»



Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها