2022 June 26 - يکشنبه 05 تير 1401
روایات قیام «یمانی» مقیّد روایات نهی از قیام
کد مطلب: ١٥١١٣ تاریخ انتشار: ٠٢ خرداد ١٤٠١ - ١٦:٤٧ تعداد بازدید: 170
خارج فقه الحکومه » فقه
روایات قیام «یمانی» مقیّد روایات نهی از قیام

جلسه هشتادم 02 03 1401

 بسم الله الرحمن الرحیم

(جلسه هشتادم  02 03 1401)

موضوع:  روایات قیام «یمانی» مقیّد روایات نهی از قیام

اللهم صل علی محمدٍ وآل محمد وعجل فرجهم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمدلله والصلاة علی رسول الله وعلی آله آل الله لاسیما علی مولانا بقیة الله واللعن الدائم علی اعدائهم اعداء الله إلی یوم لقاء الله، الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی هَدانا لِهذا وَ ما کُنَّا لِنَهْتَدِیَ لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللَّه‏، وَ أُفَوِّضُ أَمْری إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِباد حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیل‏ نِعْمَ الْمَوْلى‏ وَ نِعْمَ النَّصیر

...

شما وارد سایت مؤسسه ولی عصر بشوید، سایت به چهار زبان است. تمام کتاب های ما موجود است حتی کتاب هایی را که ما هنوز چاپ نکردیم روی اینترنت گذاشتیم تا مردم استفاده کنند.

 پشت جلد کتاب هم که چاپ کردیم نوشتیم نشرش آزاد است. مثلا برای کتاب قفاری در دهه هشتاد آن زمانی که دلار تقریبا پانصد تومان بود فقط چهارصد و پنجاه میلیون هزینه تحقیق دادم.

پشت جلد کتاب هم نوشتم چاپ برای عموم ناشرین آزاد است هرکس می خواهد چاپ کند. الان نجف و جاهای دیگر کتاب را دارند چاپ می کنند و کتاب درسی بعضی از حوزه های علمیه هم شده است.

می خواهیم چه کار کنیم؟ آیا می خواهیم این پول ها را به کجا ببریم؟

از من به دوستان وصیت اگر یک کلمه هم از ما یاد گرفتند از باب:

«مَن عَلّمنی حَرفاً، فقد صَیَّرنی عبداً»

اگر حق امر کردن بنده داشته باشم به همه شما امر می کنم، کتاب که می نویسید پشتش ننویسید این مخصوص فلان انتشارات و این ها است بگویید چاپ کتاب برای عموم ناشرین آزاد است. الان در کشور ما غیر از ما و آقای قرائتی ظاهرا هیچ کس همچنین کاری نکرده است.

خدا آقای قرائتی را خیر بدهد تمام کتاب هایی که دارد ایشان هم همین کار را کرده است این را خودش به من گفت. ما گفتیم هر ناشری کتاب های ما را چاپ کند آزاد است هر ناشری هم می خواهد چاپ بکند شرط کنید من حق تألیف نمی خواهم متن کتاب من باید روی فضای مجازی باشد، شما دو هزار تا چاپ می کنید ده سال طول می کشد تا بفروشید در فضای مجازی می گذارید در یک سال سی هزار نسخه از آن دانلود می شود.

مهم‌تر از همه مسلمان های خارج از کشور هستند که دسترسی به کتاب ندارند اطلاع هم ندارند، چون خبر ندارند که همچنین کتابی منتشر شده است ولی شما وقتی روی فضای مجازی گذاشتید می آید کتاب را می بینند دانلود می کنند و استفاده می کنند.

اگر هدف ما این است که نشر معارف اهل بیت باشد امروز راهش این است، و اگر ما بخواهیم درآمدی داشته باشیم، حق تألیف و... راهش جدا است.

مرحوم شهید در کتاب منیة المرید می گوید: خدای عالم روزی تمام خلائق را با اسباب و مسببات می دهد ولی روزی طالب علم را بدون اسباب و مسببات می دهد فقط مشکل ما یک کلمه است:

) مَنْ یَتَّقِ اللَّه‏)

از ما:

(وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ)

از خدا، اگر ما این را رعایت کنیم خدای عالم قطعا و قطعا و قطعا به ما کمک می کند در آن هیچ شک نداشته باشید. مشکل ما این است قسمت اول که خدا از ما خواسته است انجام نمی دهیم لذا آن دومی هم نمی آید.

 آغاز بحث...

یکی از روایاتی که می آید روایت:

«کُلُّ رَایَةٍ تُرْفَعُ قَبْلَ قِیَامِ الْقَائِمِ فَصَاحِبُهَا طَاغُوت‏»

الکافی (ط - الإسلامیة)؛ نویسنده: کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، محقق/ مصحح: غفارى على اکبر و آخوندى، محمد، ناشر: دار الکتب الاسلامیة، ج8، ص295.

را نقض می کند روایاتی است که در رابطه با یمانی است. روایات یمانی به عبارت های مختلف آمده من فقط یک روایتی که مرحوم علامه مجلسی در جلد 52 کتاب بحار الانوار آورده برای شما می خوانم.

روایت از آقا امام صادق (سلام الله علیه) است و روایت خیلی مفصل است حضرت می فرماید:

«وَ لَیْسَ فِی الرَّایَاتِ أَهْدَى مِنْ رَایَةِ الْیَمَانِیِّ»

در میان پرچم ها، هدایتگرتر از پرچم یمانی نیست.

 «هِیَ رَایَةُ هُدًى»

این پرچم هدایت است.

«لِأَنَّهُ یَدْعُو إِلَى صَاحِبِکُمْ»

برای این که یمانی دعوت به نفس نمی کند. مردم را به صاحب شریعت به حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) دعوت می کند.

همان تعبیری که ما در رابطه با زید داشتیم.

 «فَإِذَا خَرَجَ الْیَمَانِیُّ حَرَّمَ بَیْعَ السِّلَاحِ عَلَى النَّاسِ وَ کُلِّ مُسْلِمٍ»

بعد می گوید:

 «وَ إِذَا خَرَجَ الْیَمَانِیُّ فَانْهَضْ إِلَیْهِ»

با عجله

 «فَإِنَّ رَایَتَهُ رَایَةُ هُدًى وَ لَا یَحِلُّ لِمُسْلِمٍ أَنْ یَلْتَوِیَ عَلَیْهِ»

کسی حق ندارد بر او برتری بجوید

 «فَمَنْ فَعَلَ فَهُوَ مِنْ أَهْلِ النَّارِ»

یعنی اگر کسی بخواهد با او درگیر بشود و اطاعت نکند اهل آتش است.

 «لِأَنَّهُ یَدْعُو إِلَى الْحَقِّ وَ إِلى‏ طَرِیقٍ مُسْتَقِیمٍ»

پس معلوم می شود: «کُلُّ رَایَةٍ یدعو، تدعو الی الحق تدعوا الی آل محمد» این رایت، رایت هدایت است. هر رایتی که تدعوا الی الضلالة، تدعوا الی الطاغوت، تدعوا الی النفس این رایت رایت ضلالت و گمراهی است. معیار ما این است.

 ما در هر جامعه دیدیم یک کسی قیام کرده دعوت به نفس می کند مشخص است بر طبق این روایات، روایت هم در حد مستفیض است نیاز به بررسی سندی ما نداریم، این قیام ارزش ندارد.

اگر مجموع این روایت ها جمع بشود شاید بالای بیست تا روایت بشود، این بیست تا روایت را اقایان می گویند اگر از سه تا بیشتر شد مستفیض می شود و روایات مستفیض دیگر احتیاج به بررسی سندی ندارد.

پرسش:

چطور می شود تشخیص داد که قیام، قیام یمانی است؟...

پاسخ:

ببینید یک مسئله است فعلا به قولی گفتنی نیست؛ ولی این که الان همین قضیه سلام فرمانده که فعلا دنیا را گرفته یعنی شما حساب کنید آن روز ما دیدیم در هند بچه مسلمان ها آمدند اجرا کردند، در آفریقا به همین شکل در کشورهای مختلف به اجرا در آمده است.

من با تمام وجودم معتقد هستم این ها یکی از علایم ظهور و نشانه آمادگی مردم است اصلا در طول این 1400 سال سابقه نداشته است.

مخصوصا در بعضی از کلیپ ها که بچه های کوچک پنج، شش ساله می خواند و گریه می کند اشک می ریزد این دیگر غیر طبیعی است.

عرض کردم یک سری مطالب است که نمی شود بیان کرد ولی همین قضیه یمن یک سری مسائلی پشت پرده است که این ها ان شاء الله متصل به قیام حضرت حجت (ارواحنا فداه) خواهد شد لولا بدا والمانع! من یک گرایی دادم مابقی آن با خودتان است.

این که مراد از یمانی چه کسی است؟ شکی نیست روایت متعدد داریم که از صنعا بر می‌ خیزد این دجال احمد الحسن که می گوید من یمانی هستم دروغ می گوید مشخص است که مال عراق و بصره است. ربطی به یمن ندارد.

شما خصوصیات سید یمانی را ملاحظه کنید تمام روایات صراحت دارد از یمن و از شهر صنعا است که بر می‌ خیزد و به حضرت ولی عصر می پیوندد.

شما موسوعه امام مهدی که اقای کورانی و این ها نوشتند ملاحظه کنید خیلی مفصل است.

بحار الأنوارالجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (ط - بیروت)؛ نویسنده: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، ناشر: دار إحیاء التراث العربی، محقق/ مصحح: جمعی از محققان، ج52، ص232

باز روایاتی در همین زمینه داریم، روایت از امام باقر (سلام الله علیه) است:

«إِذَا رَأَیْتُمْ نَاراً مِنْ قِبَلِ الْمَشْرِقِ شِبْهَ الْهُرْدِیِّ الْعَظِیمِ»

از طرف مشرق می آید...

هردی العظیم در لغت به معنای رنگ زردچوبه است. یعنی یک حالتی که نه قرمز است و نه زرد است.

«تَطْلُعُ ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ أَوْ سَبْعَةً»

این ها سه روز یا هفت روز قیام شان طول می کشد

در آن جا:

 «فَتَوَقَّعُوا فَرَجَ آلِ مُحَمَّدٍ (علیهم السلام) إِنْ شَاءَ اللَّه‏»

بعد یکی از مسائلی که قیام احمد الحسن بصری را صد در صد باطل می کند این روایت است.

«خُرُوجُ السُّفْیَانِیِّ وَ الْیَمَانِیِّ وَ الْخُرَاسَانِیِّ فِی سَنَةٍ وَاحِدَةٍ وَ فِی شَهْرٍ وَاحِدٍ فِی یَوْمٍ وَاحِدٍ»

این ها در یک روز قیام می کنند، هم سفیانی، هم یمانی و هم سید خراسانی

«نِظَامٍ کَنِظَامِ الْخَرَزِ»

این ها مثل دانه های تسبیح به هم پیوسته هستند

 «یَتْبَعُ بَعْضُهُ بَعْضاً فَیَکُونُ الْبَأْسُ مِنْ کُلِّ وَجْهٍ»

دیگر ترس واهمه و دلهره سراسر جهان را فرا می گیرد.

 «وَیْلٌ لِمَنْ نَاوَاهُمْ»

وای بر کسانی که با این ها مخالفت کند.

بعد می گوید:

 «وَ لَیْسَ فِی الرَّایَاتِ أَهْدَى مِنْ رَایَةِ الْیَمَانِیِّ»

در میان این ها حتی سید خراسانی و ... هیچ پرچمی هدایتگرتر از پرچم یمانی نیست.

«هِیَ رَایَةُ هُدًى لِأَنَّهُ یَدْعُو إِلَى صَاحِبِکُمْ»

باز در این جا هم دارد:

 «فَإِذَا خَرَجَ الْیَمَانِیُّ حَرَّمَ بَیْعَ السِّلَاحِ عَلَى النَّاسِ...»

الغیبة (للنعمانی)؛ ابن أبی زینب، محمد بن ابراهیم، محقق- مصحح: غفارى، على اکبر، ناشر: نشر صدوق، ص255، باب 14 ما جاء فی العلامات التی تکون قبل قیام القائم (علیه السلام) و یدل على أن ظهوره یکون بعدها کما قالت الأئمة (علیهم السلام)، ح13

بحار الأنوارالجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (ط - بیروت)؛ نویسنده: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، ناشر: دار إحیاء التراث العربی، محقق/ مصحح: جمعی از محققان، ج52، ص232

این روایت در کتاب غیبت مرحوم نعمانی متوفای 360 است. باز ما دسته دیگر روایت داریم روایت کل رایة ترفع قبل قیام المهدی را نقض می کند روایتی است که:

«یَخْرُجُ أُنَاسٌ مِنَ الْمَشْرِقِ فَیُوطِئُونَ لِلْمَهْدِیِّ یَعْنِی سُلْطَانَهُ»

این روایت را مفصل مرحوم علامه مجلسی از رسول اکرم آورده است

 «یَخْرُجُ أُنَاسٌ مِنَ الْمَشْرِقِ فَیُوطِئُونَ لِلْمَهْدِیِّ»

زمینه سازی برای حضرت مهدی می کنند

چه زمینه سازی؟

 «یَعْنِی سُلْطَانَهُ»

یعنی زمینه سازی حکومت جهانی حضرت را فراهم می کند یبلغ سلطانه الی المشرق والمغرب بعد می گوید:

«هَذَا حَدِیثٌ حَسَنٌ صَحِیحٌ رَوَتْهُ الثِّقَاتُ وَ الْأَثْبَاتُ أَخْرَجَهُ الْحَافِظُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ بْنُ مَاجَةَ الْقَزْوِینِیُّ فِی سُنَنِهِ.»

بحار الأنوارالجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (ط - بیروت)؛ نویسنده: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، ناشر: دار إحیاء التراث العربی، محقق/ مصحح: جمعی از محققان، ج51، ص87

تاریخ ابن خلدون هم در مقدمه اش این تعبیر را دارد:

«یخرج ناس من المشرق فیوطئون للمهدی یعنی سلطانه»

مقدمة ابن خلدون؛ اسم المؤلف: عبد الرحمن بن محمد بن خلدون الحضرمی الوفاة: 808، دار النشر: دار القلم - بیروت - 1984، الطبعة: الخامسة، ج1، ص321

یک اشکال سندی می گیرد و بعد رد می کند. کتاب معجم اوسط طبرانی، ایشان در جلد اول صفحه 94 حدیث 285 دارد:

«قال رسول الله یخرج قوم من قبل المشرق فیوطئون للمهدی سلطانه»

المعجم الأوسط؛ اسم المؤلف: أبو القاسم سلیمان بن أحمد الطبرانی الوفاة: 360، دار النشر: دار الحرمین - القاهرة - 1415، تحقیق: طارق بن عوض الله بن محمد ,‏عبد المحسن بن إبراهیم الحسینی، ج1، ص94، ح285

باز کتاب سبل الهدی والرشاد – صالحی شامی متوفای 942 ایشان هم همین تعبیر را دارد:

«یخرج قوم من قبل المشرق فیوطئون للمهدی سلطانه»

سبل الهدى والرشاد فی سیرة خیر العباد؛ اسم المؤلف: محمد بن یوسف الصالحی الشامی الوفاة: 942هـ، دار النشر: دار الکتب العلمیة - بیروت - 1414هـ، الطبعة: الأولى، تحقیق: عادل أحمد عبد الموجود وعلی محمد معوض، ج10، ص171

کتاب کنز العمال متقی هندی همین تعبیر را در جلد 14 صفحه 118 دارد:

«یخرج ناس من المشرق فیوطؤن للمهدی سلطانه»

کنز العمال فی سنن الأقوال والأفعال؛ اسم المؤلف: علاء الدین علی المتقی بن حسام الدین الهندی الوفاة: 975هـ، دار النشر: دار الکتب العلمیة - بیروت - 1419هـ-1998م، الطبعة: الأولى، تحقیق: محمود عمر الدمیاطی، ج14، ص118، ح38657

آقای ابن کثیر دمشقی متوفای 774 شاگرد ابن تیمیه در جلد 19 ایشان هم یک تعبیری دارد:

لأعن عبد الله بن الحارث بن جزء الزبیدی قال: قال رسول الله صلى الله علیه وسلم: (یخرج ناس من المشرق فیوطئون للمهدی یعنی سلطانه)

النهایة فی الفتن والملاحم؛ اسم المؤلف: الامام أبو الفداء الحافظ ابن کثیر الدمشقی الوفاة: 774هـ، دار النشر: دار الکتب العلمیة - لبنان / بیروت - 1408هـ - 1988م، الطبعة: الاولى، تحقیق: ضبطه وصححه: الاستاذ عبد الشافعی، ج1، ص25

سنن ابن ماجه که آقایان نقل کردند این هم متن سنن ابن ماجه قزوینی است:

«قال رسول اللَّهِ صلى الله علیه وسلم یَخْرُجُ نَاسٌ من الْمَشْرِقِ فَیُوَطِّئُونَ لِلْمَهْدِیِّ یَعْنِی سُلْطَانَهُ»

سنن ابن ماجه؛ اسم المؤلف: محمد بن یزید أبو عبدالله القزوینی الوفاة: 275، دار النشر: دار الفکر - بیروت -  -، تحقیق: محمد فؤاد عبد الباقی، ج2، ص1368

روایات متعدد داریم که شیعه ها آورده اند، چون سنی ها آورده بودند و مسأله تمام است دیگر از روایات شیعه صرف نظر کردیم. این که تعدادی یک لشکری و گروهی سپاهی و یا یک کشوری از مشرق قیام می کنند و زمینه قیام حضرت مهدی را فراهم می کنند.

حتی بعضی که اهل دل هستند معتقدند خود انقلاب اسلامی ایران از سال 57 در حقیقت نویدی برای ظهور ولی عصر (ارواحنا فداه) بود.

شما می بینید در طول این سی - چهل سال بچه هایی که به نام مهدی متولد شده مقایسه کنید با بچه هایی به نام مهدی در چهارده قرن گذشته. نه بیست سال و نه سی سال! این ها کاملا مشخص است که یک توجه و عنایات خاصی است.

این که توجه به حضرت ولی عصر در سراسر دنیا کاملا یک مسئله فراگیر شده قبلا نبوده است. دشمنان شیعه از عربستان سعودی گرفته تا آمریکا و اسرائیل الان مسئله قیام حضرت مهدی را به عنوان یک خطر جدی تلقی می کنند و با تمام توان دارند برنامه ریزی می کنند تا الان هالیود فیلم های زیادی در رابطه با تخریب چهره حضرت مهدی (ارواحنا فداه) ساخته است.

یکی از این فیلم ها را دو ماه قبل اکران کردند و در فضای مجازی هم پخش شده است. این ها همه نشان می دهد که یک خبر هایی است و دنیا دارد آماده می شود. آن ها که اهل دل هستند می گویند ان شاء الله ملائکه هم دارند آماده می شوند.

البته نمی شود وقت تعیین کرد:

«کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ إِنَّا أَهْلُ بَیْتٍ لَا نُوَقِّت‏»

الکافی (ط - الإسلامیة)، نویسنده: کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، محقق/ مصحح: غفارى على اکبر و آخوندى، محمد، ناشر: دار الکتب الاسلامیة، ج1، ص368، بَابُ کَرَاهِیَةِ التَّوْقِیت‏، ح3

افرادی در جامعه ما هستند که در اثر عمل به تقوا به این مقامات رسیده اند. همان روایت توقیع شان است شیعیان ما اگر عمل کنند به آن چه که تعهد دارند خدای عالم توفیق زیارت ما را از ان ها سلب نمی کند و علت این که توفیق زیارت ما را ندارند کارهایی است که انجام می دهند و ما کراهت داریم.

ما باید یک مقدار خودمان حواس مان را جمع کنیم و خودمان را آماده کنیم من این را بارها خدمت دوستان گفتم آن یک سالی که خدمت آیت الله بهجت بودیم شاید سی بار حداقل این جمله را ایشان گفت هر وقت برای حضرت ولی عصر دعا می کنید برای خودتان هم دعا کنید.

با این واژه که هر وقت برای فرج حضرت دعا می کنید برای فرج خودتان هم دعا کنید معلوم نیست حضرت بیاید ما در کدام صف هستیم در صف کنار حضرت هستیم یا در صف مخالفین و رو بروی حضرت هستیم.

البته این را هم بشارت دادند در فتنه آخر الزمان امن ترین جا شهر قم و اطراف قم است.   

والسلام علیکم ورحمة الله و برکاته



Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها