2024 June 17 - دوشنبه 28 خرداد 1403
بررسی روایات نهی از قیام قبل از ظهور امام عصر ارواحنا فداه
کد مطلب: ١٥١٠٢ تاریخ انتشار: ٢١ اسفند ١٤٠٠ - ١٧:٢٩ تعداد بازدید: 4766
خارج فقه الحکومه » فقه
بررسی روایات نهی از قیام قبل از ظهور امام عصر ارواحنا فداه

جلسه شصت و نهم 21 12 1400

 بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه شصت و نهم  21 12 1400

موضوع:  بررسی روایات نهی از قیام قبل از ظهور امام عصر ارواحنا فداه

اللهم صل علی محمدٍ وآل محمد وعجل فرجهم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمدلله والصلاة علی رسول الله وعلی آله آل الله لاسیما علی مولانا بقیة الله واللعن الدائم علی اعدائهم اعداء الله إلی یوم لقاء الله، الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی هَدانا لِهذا وَ ما کُنَّا لِنَهْتَدِیَ لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللَّه‏، وَ أُفَوِّضُ أَمْری إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِباد حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیل‏ نِعْمَ الْمَوْلى‏ وَ نِعْمَ النَّصیر

بحث ما در رابطه با حدیث شریف:

«کُلُّ رَایَةٍ تُرْفَعُ قَبْلَ قِیَامِ الْقَائِمِ فَصَاحِبُهَا طَاغُوت‏»

الکافی (ط - الإسلامیة)؛ نویسنده: کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، محقق/ مصحح: غفارى على اکبر و آخوندى، محمد، ناشر: دار الکتب الاسلامیة، ج8، ص295.

بود. در رابطه با حدیث «کُلُّ رَایَةٍ تُرْفَعُ قَبْلَ قِیَامِ الْقَائِمِ فَصَاحِبُهَا طَاغُوت‏»؛ در این مورد یک دسته روایات مطلق است که هشت – نه تا روایت است که ما باید این ها را جداگانه ملاحظه کنیم دیگر بررسی سندی هم نمی کنیم چون روایات در حد مستفیض است. فقط باید بررسی دلالی بشود.

اولین روایتی که ما با آن مواجه هستیم روایت غیبت نعمانی در صفحه 114 و 115 است. روایت از حسن ابن علی ابن ابی حمزه از پدرش علی ابن حمزه بطائنی است که این ها بنیانگذاران مذهب واقفیه بودند.

این ها داستان مفصلی دارند که از اصحاب خاص امام کاظم (سلام الله علیه) بودند به خاطر بعضی از اموالی که در اختیارشان بود مذهب واقفیه را تأسیس و اعلام کردند که امام کاظم (سلام الله علیه) شهید نشده و زنده است.

گفتند امام کاظم همان مهدی موعود است ما این اموال را نگه داشته ایم تا به او بدهیم. در برابر امام رضا (سلام الله علیه) ایستادند. شما ببینید که مال دنیا با انسان چه کار می کند به طوری که مذهبی تأسیس کند و در برابر امام معصوم بایستد و ان هم چه کسی؟ کسی که مورد تأیید امام کاظم (سلام الله علیه) بوده.

افرادی مانند زیاد ابن مروان قندی، علی ابن ابی حمزه بطائنی که در رأس واقفیه بودند و این ها هم شروع به تحریک کردن دیگر اصحاب امام کاظم کردند، سراغ صفوان ابن یحیی رفتند که یک وزنه  در آن زمان در میان اصحاب امام کاظم و امام رضا (علیهما السلام) بود. خیلی اصرار کردند که او هم به آن ها بپیوندد ولی به آن ها نپیوست و انحرافشان را برای مردم مطرح کرد، این یک مقداری مشکل شد، البته این ها تا زمان امام هادی و امام عسکری بیشتر نبودند و منقرض شدند و رفتند حتی در زمان حضرت عسکری (سلام الله علیه) هم از فطحی ها و واقفی ها کسی نمانده بود.

علی ابن ابی حمزه بطائنی جزء ان ها است، او از مالک ابن اعین جهنی از امام باقر (سلام الله علیه) روایت می کند:

«کُلُّ رَایَةٍ تُرْفَعُ قَبْلَ رَایَةِ الْقَائِمِ (علیه السلام) صَاحِبُهَا طَاغُوتٌ.»

هر پرچمی بر افراشته شود قبل از قیام حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) صاحب این پرچم طاغوت است.

الغیبة( للنعمانی)؛ ابن أبی زینب، محمد بن ابراهیم، محقق- مصحح: غفارى، على اکبر، ناشر: نشر صدوق، ص114، باب 5 دما روی فیمن ادعى الإمامة و من زعم أنه إمام و لیس بإمام و أن کل رایة ترفع قبل قیام القائم فصاحبها طاغوت‏، ح9

این دیگر خیلی صریح و روشن است. در این جا کلمه «کلّ» هم از ادات استغراق است این که بعضی از اعاظم فرمودند دال بر استغراق نیست این فرمایش ایشان یک مقدار قابل تأمل است. من همین دیشب بود درس خارج یکی از مراجع بزرگواری که ما ارادت خاصی خدمت ایشان داریم گوش می دادم دیدم کلمه «کلّ» را ایشان می خواهد زیر سوال ببرد.

کلمه کُلّ از نظر وضع لغوی برای استغراق وضع شده است. استغراق تام الا قرینه باشد برای عدم استغراق کامل افراد.

این روایات کاملا مستفیض است بعض از سندهایش هم سندهای معتبر است ما از نظر سندی نمی توانیم این روایات را مورد خدشه قرار بدهیم فقط از نظر دلالی این ها مخدوش است شاید ما هفت یا هشت دلیل بر بطلان دلالی این روایات داریم.

اولینش تقیّد این روایات در روایات دیگر است پنجاه تا روایت هم باشد ما اگر یکی دو تا روایت مقید داشتیم حاکم، روایات مقیّد است.

روایت دوم هم در غیبت نعمانی است:

«کُلُّ رَایَةٍ تُرْفَعُ قَبْلَ قِیَامِ الْقَائِمِ (علیه السلام) صَاحِبُهَا طَاغُوتٌ»

الغیبة( للنعمانی)؛ ابن أبی زینب، محمد بن ابراهیم، محقق- مصحح: غفارى، على اکبر، ناشر: نشر صدوق، ص115، باب 5 دما روی فیمن ادعى الإمامة و من زعم أنه إمام و لیس بإمام و أن کل رایة ترفع قبل قیام القائم فصاحبها طاغوت‏، ح11

روایت دیگری در کتاب غیبت نعمانی در همان صفحه است از امام باقر (سلام الله علیه):

«کُلُّ رَایَةٍ تُرْفَعُ أَوْ قَالَ تَخْرُجُ قَبْلَ قِیَامِ الْقَائِمِ (علیه السلام) صَاحِبُهَا طَاغُوتٌ»

هر پرچمی بر افراشته شود یا هر پرچمی خروج کند قبل از قیام قائم صاحب آن طاغوت است.

الغیبة( للنعمانی)؛ ابن أبی زینب، محمد بن ابراهیم، محقق- مصحح: غفارى، على اکبر، ناشر: نشر صدوق، ص115، باب 5 دما روی فیمن ادعى الإمامة و من زعم أنه إمام و لیس بإمام و أن کل رایة ترفع قبل قیام القائم فصاحبها طاغوت‏، ح12

شیخ حر عاملی در کتاب اثبات الهدی جلد 5 صفحه 154 روایتی با این تعبیر نقل می کند:

«کل رایة ترفع قبل قیام القائم فهی طاغوت‏»

إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات؛ شیخ حر عاملى، محمد بن حسن، محقق / مصحح: ندارد، ناشر: اعلمى - بیروت، 1425 ق، ج‏5، ص154

«کل رایة ترفع قبل قیام القائم فهی طاغوت‏» دیگر در این جا صاحبها طاغوت ندارد. می گوییم پرچم طاغوت است. نه صاحب پرچم؛ یعنی این پرچمی که بر افراشته شده است قبل از قیام حضرت ولی عصر (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) این پرچم طاغوت است.

ولی ایشان در کتاب وسائل الشیعه جلد 15 صفحه 52 کلمه صاحبها را اورده است.

«کُلُّ رَایَةٍ تُرْفَعُ قَبْلَ قِیَامِ الْقَائِمِ (علیه السلام) فَصَاحِبُهَا طَاغُوتٌ یُعْبَدُ مَنْ دُونِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.»

تفصیل وسائل الشیعة إلى تحصیل مسائل الشریعة؛ شیخ حر عاملى، محمد بن حسن، ناشر: مؤسسة آل البیت علیهم السلام،  محقق/ مصحح: مؤسسة آل البیت علیهم السلام، ج15، ص52، بَابُ حُکْمِ الْخُرُوجِ بِالسَّیْفِ قَبْلَ قِیَامِ الْقَائِمِ (علیه السلام)‏‏، ح6

حدیث پنجم حدیث کتاب سرائر است:

«عَنْ رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِنَا»

دیگر سند مشخص شد چه است.

«ذُکِرَ بَیْنَ یَدَیْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) مَنْ خَرَجَ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ فَقَالَ (علیه السلام) لَا أَزَالُ أَنَا وَ شِیعَتِی بِخَیْرٍ مَا خَرَجَ الْخَارِجِیُّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ وَ لَوَدِدْتُ أَنَّ الْخَارِجِیَّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ خَرَجَ وَ عَلَیَّ نَفَقَةُ عِیَالِهِ»

می گوید ما در انتظار این بودیم که یک نفر خروج کننده و قیام کننده از آل محمد برای مبارزه با حکومت بنی العباس قیام بکند و هرکس از آل محمد خروج کند «عَلَیَّ نَفَقَةُ عِیَالِهِ»؛ هزینه عیال او بر عهده من است.

نام کتاب: السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی( و المستطرفات)؛ نویسنده: ابن ادریس، محمد بن احمد (تاریخ وفات مؤلف: 598 ق‏)، محقق / مصحح: الموسوى، حسن بن احمد و ابن مسیح، ابو الحسن‏، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‏: 1410 ق‏، ج3، ص569

 مراد از عیال در این جا شاید زن و بچه اش باشد که این دارد قیام می کند، جبهه می رود زن و بچه اش نیاز به کمک مالی دارد من می پردازم یا اگر شهید شد هزینه زن و بچه اش را می پردازم یا مراد از کلمه عیال در این جا عیال این سپاه است این سپاهی که یک نفر از آل محمد قیام کرده سپاهی تشکیل داده هزینه این سپاه به عهده من است.

عرض کردیم سندا ضعیف است ولی این روایات در برابر آن ها قرار می گیرد. روایت ششم روایتی است که مرحوم نعمانی در صفحه 199 دارد کتاب بحار الانوار در جلد 52 صفحه 139 دارد:

«مَنْ خَرَجَ مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ قَبْلَ قِیَامِ الْقَائِمِ مَثَلُ فَرْخٍ طَارَ فَوَقَعَ مِنْ وَکْرِهِ فَتَلَاعَبَتْ بِهِ الصِّبْیَانُ»

هرکس از ما اهل بیت قبل از قیام قائم خروج کند مثل یک بچه گنجشکی است که طاقت پریدن ندارد ولی پرواز می کند نمی تواند پرواز کند می رود در یک پنچره وارد می شود و بچه‌ها او را می گیرند «فَتَلَاعَبَتْ بِهِ الصِّبْیَانُ» و با او بازی می کنند.

الغیبة( للنعمانی)؛ ابن أبی زینب، محمد بن ابراهیم، محقق- مصحح: غفارى، على اکبر، ناشر: نشر صدوق، ص199، باب 11 ما روی فیما أمر به الشیعة من الصبر و الکف و الانتظار للفرج و ترک الاستعجال بأمر الله و تدبیره‏‏، ح14

بحار الأنوارالجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (ط - بیروت)؛ نویسنده: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، ناشر: دار إحیاء التراث العربی، محقق/ مصحح: جمعی از محققان، ج52، ص139

این کاملا در کنار آن روایاتی که عرض کردیم تنافی دارد. روایت هفتم روایتی است که از امام سجاد (سلام الله علیه) است

«وَ اللَّهِ لَا یَخْرُجُ وَاحِدٌ مِنَّا قَبْلَ خُرُوجِ الْقَائِمِ (علیه السلام)»

قسم به خدا هیچ کسی از ما قبل از خروج حضرت مهدی قیام نمی کند.

«إِلَّا کَانَ مَثَلُهُ مَثَلَ فَرْخٍ طَارَ مِنْ وَکْرِهِ قَبْلَ أَنْ یَسْتَویَ جَنَاحَاهُ»

مثل بچه پرنده است قبل از این که بال هایش قدرت بگیرد و توان پریدن داشته باشد از لانه اش پرواز می کند.

 «فَأَخَذَهُ الصِّبْیَانُ فَعَبِثُوا بِهِ.»

بچه ها او را می گیرند و با او بازی می کنند.

«عَنْ رِبْعِیٍّ رَفَعَهُ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ (علیه السلام)‏»

الکافی (ط - الإسلامیة)، نویسنده: کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، محقق/ مصحح: غفارى على اکبر و آخوندى، محمد، ناشر: دار الکتب الاسلامیة، ج8، ص264

این روایت مرفوعه است ولی در کنار آن ها یک بحث دیگری است. روایت هشتم روایت صحیفه سجادیه است که خیلی از افرادی که سواد آن چنانی ندارند به این تمسک می کنند و می گویند اگر این روایت ضعیف باشد کل صحیفه سجادیه زیر سوال می رود.

و حال آن که این مقدمه بعد از نوشتن صحیفه سجادیه اضافه شده سند صحیفه سجادیه این نیست آقایان یک مقدار دچار اشتباه شده اند

امام صادق (سلام الله علیه) فرمودند:

«مَا خَرَجَ وَ لَا یَخْرُجُ مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ إِلَى قِیَامِ قَائِمِنَا أَحَدٌ لِیَدْفَعَ ظُلْماً»

هرکدام از ما اهل بیت قیام کند قبل از قیام حضرت مهدی که ظلمی را از بین ببرد.

 «أَوْ یَنْعَشَ حَقّاً»

یا حقی را اجرا کند.

«إلَّا اصْطَلَمَتْهُ الْبَلِیَّةُ»

بلا و گرفتاری او را خردش می کند.

 لوَ کَانَ قِیَامُهُ زِیَادَةً فِی مَکْرُوهِنَا وَ شِیعَتِنَا.»

قیام او باعث ناراحتی ما و ناراحتی شیعیان ما می شود.

الصحیفة السجادیة؛ على بن الحسین علیه السلام، محقق / مصحح: ندارد، ناشر: دفتر نشر الهادى - قم، 1376ش. مقدمه ص20

مقدمه صحیفه سجادیه صفحه 20 و صحیفه سجادیه کامله صفحه 623.

مرحوم سید جعفر مرتضی (رضوان الله تعالی علیه) در کتاب مختصر مفید جلد 3 صفحه 169 ایشان یک تعبیری دارد می گوید:

«إن اصطلام البلیة للخارج منهم لا یعنی حرمة خروجه»

این که کسی قیام کند و باعث بیشتر شدن ناراحتی ما و شیعیان ما بشود این دلیل بر حرمت قیام نیست.

 «کما أن المکروه الذی یزداد لیس بالضرورة أن یکون محرماً»

همان طور که زیادی کراهت زِیَادَةً فِی مَکْرُوهِنَا وَ شِیعَتِنَا این مکروه نیست.

 «بل قد یکون مما یجب الإقدام علیه»

بلکه گاهی اوقات واجب است انسان اقدام کند.

کتاب: مختصر مفید؛ نویسنده : السید جعفر مرتضى العاملی (وفات: معاصر)، ناشر: المرکز الإسلامی للدراسات، بیروت: 1423 - 2002 م، ج3، ص 169

قیام بکند ولو این که باعث زِیَادَةً فِی مَکْرُوهِنَا وَ شِیعَتِنَا باشد. ولی ضمن احترام به این بزرگوار خدا روح شان شاد است شادتر کند و مقام شان عالی است عالی تر کند و حق بزرگی به گردن شیعه دارد با این آثار خیلی گران سنگشان، ولی تحلیل های این بزرگوار یک مقداری تحلیل های محکم و قوی نیست. وقتی حضرت می فرماید که:

«کَانَ قِیَامُهُ زِیَادَةً فِی مَکْرُوهِنَا وَ شِیعَتِنَا»

این باعث مکروه ما می شود ما از این بزرگوار سوال می کنیم من اگر یک کاری انجام بدهم موجب رنجش قلب حضرت ولی عصر باشد آیا این ذاتاً حرام است یا حرام نیست؟ کسی کاری انجام بدهد موجب رنجش قلب رسول الله باشد آیا این ذاتاً حرام است یا حرام نیست؟ این که شاید در بعضی از موارد مثل قضیه سید الشهداء (سلام الله علیه) «خرجَ بالدلیلٍ» در آن هیچ شکی نیست آن ها که «خرجَ بالدلیل» که ناراحتی ها و ... دارند با آن کار نداریم.

ما هستیم و این روایت که آیا از این روایت ما حرمت می فهمیم یا حرمت نمی فهمیم؟

این که در یک زمانی که آقا سید الشهداء زائری نداشت و متوکل عباسی، پدرش و پسرش (لعنت الله علیهم اجمعین) و بنی العباس دنبال این بودند که کلاً زیارت قبر امام حسین را محو کنند برای کسی که در این زمینه می خواهد قیام بکند و به زیارت برود در حقیقت مسئله مشکلات، تحمل اقلّ محذورین هست که آیا زیارت امام حسین محو بشود و سید الشهداء از زبان ها بیافتد یا نه 50 تا 100 تا شیعه هم کشته شود؟

همچنین در رابطه با زیارت آقا امام هشتم (سلام الله علیه) دارد که زیارت امام هشتم معادل زیارت سید الشهداء (سلام الله علیه) است در آن جا خیلی صراحت دارد چون مردم به زیارت امام هشتم نمی آیند باید کسی بیاید زیارت امام هشتم را احیاء بکند نه الان که الحمد لله رب العالمین زوارش از زیارت امام حسین هم بیشتر است.

بله ثواب زیارت حضرت علی ابن موسی الرضا (علیه السلام) جای خودش دارد یک بحث جدا است ولی ما روایاتی بیاوریم که در یک مقطع زمانی صادر شده و به علل خاصی هم صادر شده این ها را تعمیم بدهیم این دون شأن فقه الروایه است.

 یا در رابطه با عبد العظیم حسنی

«یا مَنْ بِزِیارَتِهِ ثَوابُ زِیارَةِ سَیدِ الْشّهَدآءِ یرْتَجی»

زیارت سید الشهداء:

«لا یعادل بها شیء»

حتی زیارت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) را نمی شود با زیارت سید الشهداء مقایسه کرد جای رسول الله مشخص است امام حسین هر چه دارد از پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) دارد. ولی:

«حسین منی، وأنا من حسین، أحبّ الله من أحب حُسینا»

مسند ابن أبی شیبة؛ اسم المؤلف: أبی بکر عبد الله بن محمد بن أبی شیبة الوفاة: 235هـ، دار النشر: دار الوطن - الریاض - 1997م، الطبعة: الأولى، تحقیق: عادل بن یوسف العزازی و أحمد بن فرید المزیدی، ج2، ص308

شما بینید ثواب زیارت یا گریه برای امام حسین با گریه برای امیر المؤمنین (سلام الله علیه) یا گریه برای رسول اکرم اصلاً روایات قابل مقایسه نیست.

 یک مقداری من از همه عزیزان تقاضا دارم به این روایات که بر می خورند با فکر باز برخورد کنند بعضی از روایاتی که قرائن قطعیه است یا متصله یا خارجیه در یک مقطعی صادر شده و به علل خاصی صادر شده این را تعمیم دادن صحیح نیست و اضافه بر این که بعضی از این روایات ترفیع مقام یک امام، تقلیل مقام  دیگر امام است.

در هر صورت ...

فرمایش این بزرگوار را ما نمی توانیم بپذیریم در ضمن احترام خاص به این بزرگوار و زحمات زیادی که جناب آقای سید جعفر مرتضی کشیدند شاید بشود گفت زحمات اگر بی نظیر نباشد کم نظیر است.

 روایت بعدی در کتاب کافی است که امام صادق (سلام الله علیه) به سُدیر صیرفی فرمود:

«الْزَمْ بَیْتَکَ»

ملازم خانه ات باش از خانه تکان نخور

« وَ کُنْ حِلْساً مِن أَحْلَاسِهِ»

مثل زیلو و فرش خانه ات باش.

 همان طور که فرش خانه ات چسبیده به خانه است تکان نمی خورد تو هم از خانه ات تکان نخور

«وَ اسْکُنْ مَا سَکَنَ اللَّیْلُ وَ النَّهَارُ»

تو ساکت باش مادامی که شب و روز هم ساکت است.

«فَإِذَا بَلَغَکَ أَنَّ السُّفْیَانِیَّ قَدْ خَرَجَ فَارْحَلْ إِلَیْنَا»

شنیدی که سفیانی قیام کرده رحل اقامت ببند پیش ما بیا

«وَ لَوْ عَلَى رِجْلِکَ‏»

 

ولو با پای پیاده باشی.

الکافی (ط - الإسلامیة)، نویسنده: کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، محقق/ مصحح: غفارى على اکبر و آخوندى، محمد، ناشر: دار الکتب الاسلامیة، ج8، ص365

این روایت ظاهرش دلالت می کند که هرگونه قیام قبل از خروج سفیانی جایز نیست.

 روایت دیگری مرحوم علامه مجلسی دارد این را بخوانیم بلکه این دو سه روزه بتوانیم مسئله را ببندیم روایت خیلی مفصل است، مفضل خدمت امام صادق (سلام الله علیه) است در رابطه با یاران حضرت مهدی صحبت می کند که این ها چنین و چنان می کنند بعد می گوید:

«یَا سَیِّدِی فَبِغَیْرِ سُنَّةِ الْقَائِمِ (علیه السلام) بَایَعُوا لَهُ قَبْلَ ظُهُورِهِ وَ قَبْلَ قِیَامِهِ»

قبل از این که حضرت ولی عصر قیام کند یاران حضرت می آیند با سید حسنی، با یمانی بیعت می کنند چون در ذهن مفضل هست که هرگونه بیعتی قبل از قیام حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) محکوم به حرمت و بطلان است.

حضرت فرمود:

«یَا مُفَضَّلُ کُلُّ بَیْعَةٍ قَبْلَ ظُهُورِ الْقَائِمِ (علیه السلام) فَبَیْعَتُهُ کُفْرٌ وَ نِفَاقٌ وَ خَدِیعَةٌ»

هر بیعتی قبل از قیام حضرت مهدی (ارواحنا فداه) بیعت کفر، نفاق و خدیعه است

«لَعَنَ اللَّهُ الْمُبَایِعَ لَهَا وَ الْمُبَایَعَ لَهُ»

خدا بیعت کننده و بیعت شونده را لعنت کند.

بحار الأنوارالجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (ط - بیروت)؛ نویسنده: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، ناشر: دار إحیاء التراث العربی، محقق/ مصحح: جمعی از محققان، ج53، ص8

خیلی عبارت تند و معرکه آراء است تقریباً 10 تا روایت بود -البته روایات دیگری هم هست- ولی ما به همین اندازه اکتفاء می کنیم من فقط یک جمله برای این که ذهن عزیزان مشوش نشود عرض کنم زیرا برخی از همین روایت استفاده می کنند که هر قیامی قبل از قیام حضرت مهدی، صاحب طاغوت و ... است یا هر بیعتی کفر و نفاق است با این، ولایت فقیه را زیر سوال می برند این را در نظر داشته باشند ولی فقیه به عنوان یک حکومت مستقل مورد بیعت قرار نمی گیرد بلکه نیابت از حضرت است نه اینکه بطور مستقل بخواهند بیعت کنند.

مرحوم کلینی در کافی از احمد ابن محمد ابن عیسی از حسین ابن سعید اهوازی، حماد ابن عیسی، حسین ابن مختار از ابی بصیر نقل می کند روایت هم معتبر است مرحوم علامه مجلسی در مرآة، جلد 26، صفحه 325 می گوید روایت موثق است تمام این 10 تا روایاتی که خواندیم 20 تا روایت هم به آن اضافه کنید 30 تا می شود 40 تا روایت هم اضافه کنید 50 تا بشود این روایت می آید همه این ها را تقیید می زند. امام صادق فرمود:

«کُلُّ رَایَةٍ تُرْفَعُ قَبْلَ قِیَامِ الْقَائِمِ (علیه السلام) فَصَاحِبُهَا طَاغُوتٌ یُعْبَدُ مَنْ دُونِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.»

هر پرچمی قبل از قیام حضرت مهدی بر افراشته شود صاحبش طاغوت است و هدفش عبادت «مِنْ دون الله» است.

الکافی (ط - الإسلامیة)، نویسنده: کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، محقق/ مصحح: غفارى على اکبر و آخوندى، محمد، ناشر: دار الکتب الاسلامیة، ج8، ص295

مشخص است «کُلُّ رَایَةٍ تُرْفَعُ قَبْلَ قِیَامِ الْقَائِمِ (علیه السلام) فَصَاحِبُهَا طَاغُوتٌ» یعنی «فَصَاحِبُهَا طَاغُوتٌ»

که این چنین صفت دارد: «یُعْبَدُ مَنْ دُونِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ » نه رایت و پرچمی مثل قیام سید الشهداء، قیام زید، زید ابن علی ابن الحسین، قیام شهدای فخ و امثال این ها. این ها، همگی نشان می دهد که تمام این روایاتی که ما ذکر کردیم ده برابر هم باشد مقیّد می شود یا با روایات دیگر مثل این:

«مَنْ رَفَعَ رَایَةَ ضَلَالَةٍ فَصَاحِبُهَا طَاغُوتٌ.»

هر کس پرچم ضلالتی را بر افراشته کند صاحب آن طاغوت است.

الکافی (ط - الإسلامیة)، نویسنده: کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، محقق/ مصحح: غفارى على اکبر و آخوندى، محمد، ناشر: دار الکتب الاسلامیة، ج8، ص297

والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته



Share
1 | رضا | Germany - Falkenstein | ٢٠:٤٩ - ١١ آذر ١٤٠٢ |
یه اشتباه بزرگ دارید و اون هم این هست که

خروج یمانی و خراسانی و سفیانی ، در همان روزی هست که امام زمان ظهور می‌کنه!!!
2 | کامران | Germany - Falkenstein | ١٧:٠٣ - ٢٠ فروردين ١٤٠٣ |
یکی از عظیم ترین گناهان که لعنت حق بر آن وارد و آتش ابدی جهنم بدنبال دارد تفسیر و شرح آیات قران و احادیث عمدا به غلط در جهت منافع دنیوی اشخاص است.. معنی حدیث به وضوح و روشنی هرچه تمام چنین است که هر پرچم و رائیتی که تا قبل از ظهور برافراشته شود صاحب و پیروان آن پرچم طاغوت هستند؛ حدیث تبصره ای خاص و اگر و مگر ندارد.. حضرت چنین نفرموده که هر پرچمی که بر افراشته شود صاحب آن پرچم طاغوت است مگر… افرادی که به چنین و چنان دعوت میکنند آنها‌ طاغوت نیستند.. معنی حدیث و آنچه به روشنی تمام از آن استنباط میشود این است که تا قبل از ظهور و شنیده شدن صیحه از آسمان جمیع پرچم ها طاغوت است فرقی ندارد که صاحب پرچم چه دین و عقیده و تفکری دارد..صاحب پرچم اگر شیعه باشد و به تشیع هم دعوت کند او هم به یقین طاغوت و پرچم او و کسانی که در زیر پرچم او جمع هستند نیز به یقین طاغوت هستند و این امر بسیار ساده ای است؛ غیر از ۱۴ نور مقدس جمیع مردمان گناه کار و خطاکار و جاهل مطلق هستند؛ چنین کسی که معصوم نیست و علم ندارد و از جانب حق جز اطاعت مطلق و نوکری از امام زمان علیه السلام وظیفه دیگری ندارد چنین کسی بخواهد علم دین برافراشته کند و در اموری دخالت کند که کاملا از ان امور جاهل و بی اطلاع است در حالی که امام زمان علیه السلام موجود است.. مشخص است که چنین شخصی کاملا برخلاف دستور حق و امام علیه السلام رفتار کرده و چنین شخصی به یقین طاغوت و مورد لعنت حق بوده و خواهد بود..
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها