2019 August 26 - دوشنبه 04 شهرويور 1398
جستاري در ازدواج دو نور
کد مطلب: ١٢٧٩٤ تاریخ انتشار: ١٦ مرداد ١٣٩٨ - ١٧:٢٩ تعداد بازدید: 91
مقالات » عمومي
جدید
جستاري در ازدواج دو نور

 
 

ازدواج يکي از مقدس ترين بنيان هاي اسلام بوده و روايات اهل بيت عليهم السلام بر اهميت اين مساله تاکيد دارد. اصل اين بناي اسلامي مستحب بوده اما اگر کسي به سبب ازدواج دچار حرام شود، بر او واجب است که ازدواج کند. در روايتي نوراني، رسول خدا صلي الله عليه و آله کامل شدن نصف دين را در گرو ازدواج بيان فرمودند:

مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ أَحْرَزَ نِصْفَ دِينِه‏.

الكليني الرازي، محمد بن يعقوب بن إسحاق (المتوفى329 ق)، الكافي، ج5، ص329، صححه وعلق عليه علي أكبر الغفاري، ناشر: دار الكتب الاسلامية ‏، تهران‏، الطبعة الثالثة، 1388هـ.

هر كه ازدواج كند نصف دين خود را حفظ كرده‏ است.

يکي از نمونه ترين ازدواج هاي صورت گرفته در تاريخ اسلام، ازدواج حضرت علي عليه السلام و حضرت زهرا سلام الله عليها مي باشد که ثمره اين ازدواج، فرزنداني بود که مسير امامت را پيمودند و راه سعادت بشري را هموار کردند.

از جمله مهم ترين شرايط ازدواج، هم شأن بودن خانواده ها و دو طرف مي باشد. اساسا هم فرهنگي و وجود اشتراکات اعتقادي و ساختاري خانواده ها يکي از مهم ترين اولويت هاي ازدواج بوده و مسير زندگي را هموار تر و مشکلات بعدي که منجر به طلاق مي شود را به حداقل خود مي رساند که لازم است در مسير انتخاب همسر مورد توجه قرار بگيرد چرا که يکي از موارد ايجاد اختلاف در بين خانواده ها، يکسان نبودن رسومات بوده که خود شروعي براي برخي از اختلافات ولو ساده مي باشد.

اميرالمؤمنين و حضرت زهرا سلام الله عليهما از نظر شأنيت و ديگر موارد هم کفو يکديگر بودند که در روايات متعددي بدان اشاره شده است.

در روايتي رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند:

عَنْ عَلِيٍّ عليه السلام قَالَ: قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه و آله يَا عَلِيُّ لَقَدْ عَاتَبَتْنِي رِجَالٌ مِنْ قُرَيْشٍ فِي أَمْرِ فَاطِمَةَ وَ قَالُوا خَطَبْنَاهَا إِلَيْكَ فَمَنَعْتَنَا وَ تَزَوَّجْتَ عَلِيّاً فَقُلْتُ لَهُمْ وَ اللَّهِ مَا أَنَا مَنَعْتُكُمْ وَ زَوَّجْتُهُ بَلِ اللَّهُ تَعَالَى مَنَعَكُمْ وَ زَوَّجَهُ فَهَبَطَ عَلَيَّ جَبْرَئِيلُ عليه السلام فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ جَلَالُهُ يَقُولُ لَوْ لَمْ أَخْلُقْ عَلِيّاً عليه السلام لَمَا كَانَ لِفَاطِمَةَ ابْنَتِكَ كُفْوٌ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ آدَمُ فَمَنْ دُونَه‏.

الصدوق، محمد بن علي بن الحسين بن بابويه (المتوفي381ق)، عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج1، ص203، تحقيق: تصحيح وتعليق وتقديم: الشيخ حسين الأعلمي، ناشر: مؤسسة الأعلمي للمطبوعات - بيروت – لبنان، سال چاپ: 1404 – 1984م.

حضرت علي عليه السلام نقل کردند که رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: يا علي، مرداني از قريش مرا در امر [ازدواج] فاطمه مورد سرزنش خود قرار دادند و گفتند: ما از او خاستگاري کرديم، [از ازدواج] او با ما منع کردي و علي را به ازدواج او در آوردي. من به آنان گفتم: به خدا قسم من شما را منع نکردم و او را به تزويج در نياوردم، بله خداوند متعال شما را منع کرد و او را به تزويج [علي] در آورد. جبرئيل بر من نازل شد و عرضه داشت: اي محمد، خداوند بزرگ مرتبه مي فرمايد: اگر علي عليه السلام را خلق نمي کردم براي دخترت فاطمه از آدم تا پايين تر از او، کفو و هم شأني برايش وجود نداشت.

با دقت در اين متن روايت، خداوند متعال اميرالمؤمنين و حضرت زهرا سلام الله عليهما را هم کفو خود قرار داده که اهميت اين مساله را نيز مي رساند.

از آنجائي که رسول خدا صلي الله عليه و آله از جانب خداوند مأمور بود تا اين ازدواج و وصلت را سامان دهد، خطاب به ام ايمن تصريح فرمودند که حضرت علي عليه السلام بهترين کفو آن حضرت بوده است:

وَ اللَّهِ يَا أُمَّ أَيْمَنَ، زَوَّجْتُهَا كُفْوًا شَرِيفاً وَجِيهاً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ.

الطوسي، ابوجعفر، محمد بن الحسن (المتوفى460هـ)، الأمالي، ص355، تحقيق : قسم الدراسات الاسلامية - مؤسسة البعثة، ناشر: دار الثقافة ـ قم ، الطبعة: الأولى، 1414هـ

اي ام ايمن، به خدا قسم او را به هم کفوي شريف تزويج کردم که که در دنيا و آخرت داراي شرافت و برتري بوده و از نزديکان [نسبت به خداوند] مي باشد.

زندگي سراسر نور حضرت علي و حضرت زهرا صلوات الله عليهما هر چند مدت کم و کوتاهي را به خود ديد و با هجوم منفعت طلبانانِ دنيا دوست و با شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها به پيايان رسيد، نمونه ترين ازدواجي است که در عالم امکان به وقوع پيوست و سرمشقي نيکو در زندگي همه خواهد بود.

از آنجائي که حضرت علي عليه السلام نمونه يک مرد کامل مسلمان بوده، براي حضرت زهرا سلام الله عليها بهترين شوهر بوده است چنان چه رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند:

وَ اللَّهِ لَوْ كَانَ فِي أَهْلِي خَيْرٌ مِنْهُ مَا زَوَّجْتُكِهِ وَ مَا أَنَا زَوَّجْتُهُ وَ لَكِنَّ اللَّهَ زَوَّجَكِ.

الكليني الرازي، محمد بن يعقوب بن إسحاق (المتوفى329 ق)، الكافي، ج5، ص378، صححه وعلق عليه علي أكبر الغفاري، ناشر: دار الكتب الاسلامية ‏، تهران‏، الطبعة الثالثة، 1388هـ.

به خدا قسم اگر در بين اهلم بهتر از علي بود، تو را به تزويج او در نمي آوردم [بلکه تو را به آن فرد بهتر تزويج مي کردم]، من تو را به تزويج او در نياوردم، بلکه خدا وند تو را به ازدواج او در آورد.

در اين روايت نيز رسول خدا تصريح کردند که حضرت علي عليه السلام بهترين همسر براي حضرت زهرا سلام الله عليها بوده است.

فضيلت و برتري حضرت علي عليه السلام در مقام ازدواج با حضرت زهرا سلام الله عليها تا جايي داراي اهميت بوده است که وجود مقدس حضرت ابا عبد الله الحسين سلام الله عليه در استدلال خود در مقابل يک صد نفر از صحابه رسول خدا صلي الله عليه و آله چنين فرمودند:

قَالَ أَ تَعْلَمُونَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص فَضَّلَهُ عَلَى جَعْفَرٍ وَ حَمْزَةَ حِينَ قَالَ لِفَاطِمَةَ عليها السلام زَوَّجْتُكِ خَيْرَ أَهْلِ بَيْتِي أَقْدَمَهُمْ سِلْماً وَ أَعْظَمَهُمْ حِلْماً وَ أَكْثَرَهُمْ عِلْماً قَالُوا اللَّهُمَّ نَعَم‏.

الهلالي، سليم بن قيس (المتوفى80هـ)، كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج2، ص792، تحقيق محمد باقر الأنصاري الزنجاني، ناشر : دليل ما، چاپخانه : نگارش، چاپ : الأولى، سال چاپ : 1422 - 1380 ش.

حضرت [سيد الشهداء سلام الله عليه] فرمود: آيا مي دانيد که رسول خدا ايشان [حضرت علي عليه السلام] را بر جعفر و حمزه هنگامي که به فاطمه سلام الله عليها فرمود: همسر تو بهترينِ اهل من، با سابقه ترين مسلمان و از نظر حلم بزرگترين و از نظر علم بزرگترين آنان است، برتري داد؟ آنان گفتند: آري.

در اين روايت نيز که يک صد نفر از صحابه رسول خدا گواهي دادند، امام حسين سلام الله عليه برتري اميرالمؤمنين عليه السلام بر جعفر و حمزه گوشرد نمودند و به ازدواج آن حضرت اشاره فرمودند.

آنچه نيز بايد مورد عنايت قرار بگيرد، مهريه معنوي حضرت زهرا سلام الله عليها مي باشد که در روايات متعدد بدان اشاره شده است.

در روايتي رسول مهر و رحمت، حضرت محمد مصطفي صلي الله عليه و آله ضمن گفتگو با اميرالمؤمنين سلام الله عليه، مهريه حضرت زهرا صلوات الله و سلامه عليها را زمين معرفي فرمودند:

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه و آله يَا عَلِيُّ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى زَوَّجَكَ فَاطِمَةَ وَ جَعَلَ صَدَاقَهَا الْأَرْضَ فَمَنْ مَشَى عَلَيْهَا مُبْغِضاً لَهَا مَشَى حَرَاماً.

ابن طاووس الحلي، ابي القاسم علي بن موسي (المتوفي664هـ)، الطرائف في معرفة مذاهب الطوائف، ج1، ص254، چاپخانه: الخيام ـ قم، چاپ: الأولى1399ق.

پيامبر خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: يا علي، خداوند متعال فاطمه را به ازدواج تو در آورد و مهريه او را زمين قرار داد، هر کسي که بغض او را داشته باشد و بر روي زمين راه برود، راه رفتنش حرام است.

اين روايت که در منابع بسياري نقل شده است، حاکي از مقام والاي حضرت زهرا سلام الله عليها مي باشد که خداوند علاوه بر ازدواج ايشان، مهريه آن حضرت را زمين قرار داده تا همگان ملزم به محبت صديقه کبري سلام الله عليها باشند حال تکليف کساني که ايشان را به شهادت رسيدند و دستان ناپاکي که دست به تحريف فضائل ايشان در کتب مختلف مي زنند، آيا براستي محب آن بانوي يگانه هستند و يا دشمن؟ تکليفشان چيست؟

در روايتي ديگر امام صادق سلام الله عليه مهريه حضرت زهرا سلام الله عليها را چنين بيان فرمودند:

إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى أَمْهَرَ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلَامُ رُبُعَ الدُّنْيَا، فَرُبُعُهَا لَهَا، وَ أَمْهَرَهَا الْجَنَّةَ وَ النَّارَ، تُدْخِلُ أَعْدَاءَهَا النَّارَ، وَ تُدْخِلُ أَوْلِيَاءَهَا الْجَنَّةَ، وَ هِيَ الصِّدِّيقَةُ الْكُبْرَى.

الطوسي، ابوجعفر، محمد بن الحسن (المتوفى460هـ)، الأمالي، ص668، تحقيق : قسم الدراسات الاسلامية - مؤسسة البعثة، ناشر: دار الثقافة ـ قم ، الطبعة: الأولى، 1414هـ

خداوند متعالي مهريه فاطمه سلام الله علهيا را يک چهارم دنيا قرار داد که يک چهارم دنيا از آن اوست، همچنين مهر او را بهشت و جهنم قرار داد، دشمنان او را بر جهنم وارد و دوستان او را به بهشت وارد مي کند، اوست که زني راستگو و والا مرتبه است.

آري محبت حضرت زهرا سلام الله عليها چيزي  جز بهشت نيست. در روايتي ديگر رسول خدا صلي الله عليه و آله ثمره محبت حضرت زهرا سلام الله عليها را چنين فرمودند:

يا سلمان حبّ فاطمة ينفع في مائة من المواطن أيسر تلك المواطن الموت و القبر و الميزان و الحشر و الصراط و المحاسبة.

الديلمي، الحسن بن محمد (متوفاي قرن 8)، إرشاد القلوب، ج2، ص294، ناشر: انتشارات الشريف الرضي، چاپ : الثاني، سال چاپ : 1415 - 1374ش.

اي سلمان، محبت فاطمه در يک صد جا مفيد است که راحت ترين آنها عبارت است از: مرگ، قبر، ميزان، حشر [در آن دنيا]، پل صراط و و حساب [نامه اعمال].

آري اين چنين محبان حضرت زهرا سلام الله عليها از محبت آن بانوي مظلومه بهره مند مي گردند.

در بحث تاريخ ازدواج آن دو نور الهي روايات و نقل هاي متعددي وجود دارد که مرحوم انصاري زنجاني در مجموعه سترگ «الموسوعة الکبري عن فاطمة الزهراء سلام الله عليها» تفصيل روايات را چنين بيان فرموده اند:

ازدواج پنج ماه بعد از هجرت 11 حديث؛

ازدواج يک سال بعد از هجرت 16 حديث؛

ازدواج دو سال بعد از هجرت 90 حديث؛

ازدواج سه سال بعد از هجرت 12 حديث؛

ازدواج در اول و يا ششم ذي الحجة 16 حديث؛

ازدواج بعد از جنگ بدر 6 حديث؛

ازدواج بعد از جنگ احد 10 حديث؛

ازدواج بدون ذکر سال 7 حديث.

که قضاوت و داوري در اين زمينه کمي مشکل به نظر مي رسد چرا که در هر دسته از موارد هشتگانه مذکور، روايات و اقوالي وجود دارد.

آري ازدواج نوراني اميرالمؤمنين سلام الله عليه و حضرت زهرا صلوات الله عليها از بهترين ازدواج هايي است که صورت پذيرفته است تا الگويي نيکو براي همه ما قرار بگيرد ان شاءالله.

موفق باشيد

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر

عجل الله تعالي فرجه الشريف

 



مطالب مرتبط:
پيوند آسماني


Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | فروشگاه | طرح پرسش | گنجینه ولایت | نسخه موبایل | آثار و تألیفات | العربیة | اردو | English