2018 May 27 - يکشنبه 06 خرداد 1397
آيا آيه «ومن عنده علم الكتاب» در باره امام علي (ع) نازل شده ؟
کد مطلب: ٥٠٣٨ تاریخ انتشار: ١٣ تير ١٣٩٤ تعداد بازدید: 10346
پرسش و پاسخ » امام علي (ع)
آيا آيه «ومن عنده علم الكتاب» در باره امام علي (ع) نازل شده ؟

سؤال كننده : فرهاد.ف

طرح سؤال :

جايگاه و مرجعيت علمي اهل بيت عليهم السلام ، به ويژه امير المؤمنين عليه السلام در قرآن و سنت از مسائلي است كه از دير باز در ميان مذاهب اسلامي مطرح بوده وهمواره در عرض مرجعيت ديني ، و سياسي قرار مورد بحث قرار گرفته است .

حال اين پرسش به وجود مي آيد كه همان گونه كه پيشواي وزعامت سياسي وديني امير المومنين عليه السلام در كتاب وسنت تصريح گرديده است ، آيا جايگاه وشخصيت علمي اميرالمو منين عليه السلام نيزدر قرآن بيان شده است ؟

و آيا آيه اي «قُلْ كَفي بِاللَّهِ شَهيداً بَيْني وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتاب» در صدد بيان مرجعيت علمي امير المو منين عليه السلام است ؟

نوشته حاضر به دنبال دريافت پاسخ سؤال مزبور بوده تا با بررسي تطبيقي آيه مزبور از از نظر مفسرين فرقين مسأله را مورد تحليل وبررسي قرار داده وجواب كامل پرسش را به دست بي آوريم . ازين رو ضروري است كه اين مسأله را ازدو ديدگاه بررسي كنيم .

پاسخ:

الف: ديد گاه شيعه

از نظر شيعه ، اهل بيت عليهم السلام ودر رأس آن ها اميرالمؤمنين عليه السلام از موقعيت و جايگاه رفيع علمي و دانش الهي بر خوردار بوده به گونه اي كه رسول خدا (صلي الله عليه وآله ) در بيان مرجعيت اهل بيت عليهم السلام فرمودند: «إني تارك فيكم ما إن تمسكتم به لن تضلوا كتاب الله وعترتي » و در باره جايگاه علمي امير المومنين عليه السلام تعبير به درب شهر علم نموده وفرمود ند : « أنا مدينة العلم وعلي بابها فمن أراد المدينة فليأت الباب». « من شهر علم هستم وعلي عليه السلام درب آن كسي كه بخواهد وارد شهر گردد از درب آن وارد گردد » . بديهي است كه اين دانش و آگاهي عادي و معمولي نيست كه مسبوق به خطا و لغزش باشد ؛ بلكه اين معرفت و شناخت الهي است كه خداوند براي هدايت وزعامت انسان آن راعنايت نموده است .

لذا نظر دانشوران شيعه بر اين است كه « من عنده علم الكتاب » از آيات مكي است و منظور از« الكتاب » در اين آيه قرآن كريم بوده و مصداق واقعي اين آيه اميرالمومنين عليه السلام مي باشد .

و نيز رواياتي متعدد و صحيح السندي در منابع فرقين وجود دارد كه « من عنده علم الكتاب» را به اميرالمؤمنين عليه السلام تفسير نموده است ، كه اينك به برخي از آن ها اشاره مي گردد .

بررسي روايا ت :

علي بن ابراهيم قمي با سند صحيح از امام صادق عليه السلام نقل مي كند :

حدثني أبي عن ابن أبي عمير عن ابن أذينة عن أبي عبد الله عليه السلام قال : الذي عنده علم الكتاب هو أمير المؤمنين عليه السلام .

تفسير القمي ، ج 1 ، ص 367 .

امام صادق عليه السلام فرمود :

آن كسي كه علم كتاب در نزد او است ، امير المو منين عليه السلام مي باشد .

محمد بن حسن صفار در بصائرالدرجات با سند صحيح از امام با قرعليه السلام نقل مي كند به اين كه مصداق اين آيه ما اهل بيت هستيم كه اول وافضل و بهترين ما بعد از پيامبر صلي الله عليه وآله علي عليه السلام مي باشد . در اين باره مي نويسد :

حدثنا محمد بن الحسين و يعقوب بن يزيد عن ابن أبي عمير عن بريد بن معاوية قال قلت لأبي جعفر عليه السلام قل كفي بالله شهيدا بيني و بينكم و من عنده علم الكتاب قال إيانا عني و علي أو لنا و أفضلن و خيرنا بعد النبي صلي الله عليه وآله .

بصائر الدرجات ، ص 236 .

بريد بن معاويه گفته است : به امام باقر عليه السلام عرض كرديم : آيه اي « بگو خدا و كسي كه علم كتاب نزد اوست، براي گواهي ميان من و شما كافي است» را عرض كردم ، فرمود : مقصود ما اهل بيت هستيم و علي بعد از پيغمبر صلّي اللَّه عليه و آله اول ما و افضل ما و بهتر ما خاندان ا ست .

شيخ صدوق در كتاب امالي با سند صحيح از پيامر صلي عليه وآله نقل مي كند كه رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمودند :

حدثنا محمد بن موسي بن المتوكل قال : حدثنا محمد بن يحيي العطار ، قال : حدثنا أحمد بن محمد بن عيسي ، عن القاسم بن يحيي ، عن جده الحسن بن راشد ، عن عمرو بن مغلس ، عن خلف ، عن عطية العوفي ، عن أبي سعيد الخدري ، قال : سألت رسول الله صلي الله عليه وآله عن قول الله : قال الذي عنده علم من الكتاب . قال : ذاك وصي أخي سليمان بن داود . فقلت له : يا رسول الله ، فقول الله عز وجل : قل كفي بالله شهيدا بيني وبينكم ومن عنده علم الكتاب ، قال : ذاك أخي علي بن أبي طالب .

الأمالي ، الشيخ الصدوق ، ص 659 .

ابي سعيد خدري گفته است : از رسول خدا راجع به آيه « ومن عنده علم الكتاب » سؤال كردم ، فرمود : كسي كه علمي از كتاب در نزد او است آن كس وصي و برادرم سليمان بن داود است . گفتم يا رسول اللَّه در گفتار ديگري خداوند عز و جل : « بگو بس است به خدا گواه ميان من و شما و كسي كه نزد او است علم كتاب » فرمودند : آن كس برادرم علي بن ابي طالب است .

البته در اين باره روايات زيادي وجود دارد كه ما به همين چند روايت بسنده مي كنيم .

نتيجه :

رواياتي كه مفسرين شيعه راجع به مصداق « من عند ه علم الكتاب » ذكر كرده اند از نظر سند صحيح و از نظر دلالت قطعي است ؛ بنابر اين به اين نتيجه مي رسيم كه آيه مزبور ، در صدد بيان جايگاه و موقعيت علمي رفيع امير المومنين عليه السلام بوده وتا بع اراده و مشيت الهي مي داند .

ب: د يدگاه اهل سنت

مرجعيت علمي اهل بيت عليهم السلام ؛ به ويژه امير المؤمنين عليه السلام در ميان مذاهب اهل سنت ، پوشيده و مخفي نبوده و مورد اعتراف و قبول بزرگان اهل سنت قرارگرفته و روي كرد غالب مفسيرين وعلما ي اهل سنت ، در تفسير آيه « من عنده علم الكتاب » امير المومنين عليه السلام بوده ، و رواياتي متعددي را در ذيل اين آيه متذكر مي شوند كه مصداق واقعي آيه اي مزبور را امير المومنين عليه السلام مي داند .

اگر چه در بين مفسرين اهل سنت روي كرد متفاوتي ديگري در تفسير و مصداق اين آيه وجود دارد كه به موجب آن رويكرد برخي مصداق اين آيه را عبد الله بن سلام و برخي جبرائيل و برخي سلمان فارسي را مي دانند اما اين رويكرد ها هيج كدام از دليل محكم و قطعي بر خوردار نيست و روايا تي كه براي تأيد اين رويكرد اراء گرديده يا مشكل دلالي دارد ويا مشكل سندي . مفسرين اهل سنت كه آيه را به امير المومنين عليه السلام به عنوان مصداق واقعي تفسر نموده اند و به روايات متعددي تمسك نموده اند كه براي روشن شدن بحث به بعضي ازآن روايات اشاره مي كنم .

بررسي روايات اهل سنت :

ثعلبي در اين كه منظور از « من عنده علم الكتاب » كيست روايتي را از ابي جعفر عليه السلام ذكر مي كند كه متظور ازاين آيه امير المومنين عليه السلام مي باشد ، در اين باره مي نويسد :

ابن عطاء قال : كنت جالسا مع أبي جعفر في المسجد فرأيت ابن عبد الله بن سلام جالسا في ناحية فقلت لأبي جعفر : زعموا أن الذي عنده علم الكتاب عبد الله بن سلام . فقال : إنما ذلك علي بن أبي طالب عليه السلام عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتاب.

از ابي جعفر عليه السلام در باره آيه سوال گرديد كه « من عنده علم الكتاب » در اين آيه عبدالله ابن سلام است ؟ امام با قر عليه السلام فرمودند : نه خير ، كسي كه علم كتاب در نزد اواست علي عليه السلام مي باشد .

تفسير الثعلبي ، ج 5 ، ص 303 .

حاكم حسكاني در شواهد التنزيل نيز چندين روايت را نقل مي كند كه مراد از كسي كه علم كتاب در نزد او است ، حضرت علي عليه السلام مي باشد . حال به برخي از اين روايت اشاره مي گردد .

حاكم از طريق ابن عباس و محمد حنفيه روايتي را نقل مي كند به اين كه آيه اي مزبور « من عنده علم الكتاب » در باره امير المو منين عليه السلام نازل شد ه و در اين باره مي نويسد :

عن ابن عباس في قوله تعالي : « ومن عنده علم الكتاب » قال هو علي بن علي طالب . عن ابن الحنفية في قوله تعالي : « ومن عنده علم الكتاب » قال : هو علي بن أبي طالب .

از ابن عباس وابن حنفييه راجع به آيه مز بور سوال شد گفت : كسي كه علم كتاب درنزد او است علي بن عليه السلام مي باشد.

عن أبي عبد اللّه عليه السّلام: «أنّ المراد بمن عنده علم الكتاب علي بن أبي طالب و أئمّة الهدي عليهم السّلام »

امام صادق عليه السلام فرمود : مراد از : « من عنده علم الكتاب » علي ابن ابي طالب و ائمه هدي علهم السلام است .

روي بريد بن معاوية عن أبي عبد اللّه عليه السّلام أنّه قال : « إيّانا عني ، و علي أولنا ، و أفضلنا ، و خيرنا بعد النبيّ صلّي اللّه عليه و آله و سلّم »

بريد بن معاويه از امام صادق عليه السلام نقل مي كند كه : منظور از اين آيه ما اهل بيت هستيم كه اول و افضل ما بعد از پيامبر ، اميرالمومنين عليه السلام مي باشد .

و در ادامه مي نويسد :

و يؤيّد ذلك ما روي عن الشعبي أنّه قال : ما أحد أعلم بكتاب اللّه بعد النبيّ من عليّ بن أبي طالب عليه السّلام .

مويد اين مطلب روايتي شعبي است كه فرمود : هيج كس دانا تر از علي عليه السلام به كتاب خدا بعد از پيامبر صلي الله عليه وآله نيست .

شواهد التنزيل ، ّالحاكم الحسكاني ، ج 1 ، ص 402 .

سليمان قندوزي از سعيد خدري در تفسير آيه « من عنده علم الكتاب » روايتي را نقل مي كند كه مراد ازين آيه علي عليه السلام بوده وي در اين باره مي نويسد :

عن عطية العوفي عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه قال : سألت رسول الله صلي الله عليه وآله وسلم عن هذه الآية « الذين عنده علم من الكتاب » قال : ذاك أخي سليمان بن داود عليهما السلام . وسألته عن قوله الله عز وجل « قل كفي بالله شهيدا بيني وبينكم ومن عنده علم الكتاب » قال : ذاك أخي علي بن أبي طالب صاحب المناقب .

ابي سعيد خدري گويد از رسول خدا را جع به آيه « عنده علم من الكتاب » سؤال كردم ، فرمود : او وصي برادرم سليمان بن داود بود ه است : گفتم : يا رسول اللَّه در گفتار ديگر خداي عز و جل « بگو بس است بخدا گواه ميان من و شما و كسي كه نزد او است علم كتاب » فرمود مقصود از آن برادرم علي بن ابي طالب است .

ونيز در رويتي كه از طريق متعدد آمده نقل مي كند به اين كه .

روي عن محمد بن مسلم وأبي حمزة الثمالي وجابر بن يزيد عن الباقر عليه السلام . وروي علي بن فضال والفضيل عن الرضا عليه السلام ، وقد روي عن موسي بن جعفر ، وعن زيد بن علي عليه السلام ، وعن محمد بن الحنفية ، وعن سلمان الفارسي ، وعن أبي سعيد الخدري وإسماعيل السدي أنهم قالوا في قوله تعالي : « قل كفي بالله شهيدا بيني وبينكم ومن عنده علم الكتاب » هو علي بن أبي طالب عليه السلام .

در روايتي ديگري آمده است ، كه آيه مز بور درباره امير المو منين عليه السلام نازل شده است .

ينابيع المودة ، القندوزي ، ج 1 ، ص307 .

شواهد :

علاوه بر آنچه گذشت ، رواياتي ديگري نيز در باره جايگاه علمي امام علي عليه السلام در منابع رواي اهل سنت و جود دارد و به عنوان شواهد و مويدات اين مطلب كه مصداق قطعي « و من عنده علم الكتاب » امير المومنين عليه السلام بوده مي باشد ، كه به بر خي ازين روايات اشاره مي گردد :

الف : أنا مدينة العلم و علي بابها ...

حاكم نشابوري روايتي را از ابن عباس نقل مي كند كه پيامبر صلي الله عليه وآله فر مودند : من شهر علم هستم وعلي عليه السلام دروازه آن است و هركسي بخواهد وارد اين شهر گردد بايد از دروازه آن وارد گردد . حاكم تصريح به صحت اين روايت نموده و دراين باره مي نويسد :

حدثنا أبو العباس محمد بن يعقوب ثنا محمد بن عبد الرحيم الهروي بالرملة ثنا أبو الصلت عبد السلام بن صالح ثنا أبو معاوية عن الأعمش عن مجاهد عن بن عباس رضي الله عنهما قال قال رسول الله صلي الله عليه و آله : « أنا مدينة العلم و علي بابها فمن أراد المدينة فليأت الباب » . هذا حديث صحيح الإسناد و لم يخرجاه و أبو الصلت ثقة مأمون ...

از ابن عباس نقل مي كند كه رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند : من شهر علم و دانش هستم و در وازه آن و كسي بخواهد وارد شهر گردد پس بايد از دروازه آن وارد گردد . اين حديثي صحيح السند است اما بخاري و مسلم آن را در كتب رواي نياورده اند در صورتي كه ابا صلت هروي ثقه و مأمون از كذب بوده است .

النيسابوري ، محمد بن عبدالله أبو عبدالله الحاكم الوفاة : 405 هـ ، المستدرك علي الصحيحين ، دار النشر : دار الكتب العلمية ، بيروت - 1411هـ - 1990م ، ج 3 ص 126 ، الطبعة : الأولي ، تحقيق : مصطفي عبد القادر عطا .

عبد البر مي نويسد : عمر بن خطاب گفته است كه علي عليه السلام از همه صحابه در مقام داوري وبيان مقرات الهي آگاه ودانا تر است .

قال عمر بن الخطاب: علي أقضانا ...

يوسف بن عبد الله بن محمد بن عبد البر الوفاة : 463 ، الاستيعاب في معرفة الأصحاب ، ج 3 ، ص 1102 ، دار النشر : دار الجيل ، بيروت ، 1412 ، الطبعة : الأولي ، تحقيق : علي محمد البجاوي.

جويني روايتي را از پيامبر صلي الله عليه وآله نقل مي كند كه حضرت در جمع صحابه فرمودندك :.

قال صلي الله عليه و سلم في أصحابه : أقضاهم علي بن أبي طالب عليه السلام أنا مدينة العلم و علي عليه السلام بابها ...

علي عليه السلام از همه اي شما آگاه تر به داوري و قضاوت است . و من شهر علم هستم و علي عليه السلام در وازه آن .

أبو المعالي عبد الملك بن عبد الله بن يوسف الجويني الوفاة : 478 هـ ، كتاب التلخيص في أصول الفقه ج 3 ، ص 12 ، دار النشر دار البشائر الإسلامية بيروت ، 1417هـ، 1996م ، تحقيق : عبد الله جولم النبالي وبشير أحمد العمري .

ب : سلوني عن كتاب الله تعالي

بلا ذري روايتي را از علي عليه السلام نقل مي كند كه حضرت فرموند :

. سلوني عن كتاب الله تعالي فوالله ما من آية إلا وأنا أعلم أبليل نزلت أم بنهار أفي سهل أو في جبل .

از كتاب خدا از من سوال كنيد . قسم به خدا كه هيج آيه اي وجود ندارد كه من آگا هي به آن نداشته باشم چه در شب نازل شده باشد وچه در روز چه دركوه نازل شد ه باشد وچه درسطح .

ونيز از مسيب نقل مي كند :

و قال ابن المسيب ما كان أحد من الناس يقول سلوني غير علي رضي الله عنه و قيل لعطاء أكان أحد في أصحاب رسول الله e أعلم من علي كرم الله تعالي و جهه قال والله.

مسيب گفته است كه تا كنون كسي مثل علي عليه السلام نبوده كه بگويد : از من بپرسيد . براي عطا گفته شد كه آيا در بين اصحاب رسول خدا كسي از امير المو منين عليه السلام اعلم وآگاه تر بوده است ؟ عطاگفت : نه قسم به خدا .

انساب الاشراف ، احمد بن يحي بن جابر بلاذري ، متوفا 279 ، ج 1 ، ص 279 .

معاويه وقتي شهادت امير المومنين عليه السلام را شنيد در باره شخصيت حضرت گفت :

و قال معاوية رضي الله عنه حين بلغه قتل علي رضي الله عنه و الله لقد ذهب العلم و الفقه

به تحقيق كه علم و فقه رفت .

ابن طفيل روايتي از امير المومنين عليه السلام نقل مي كند كه حضرت فرمودند :

ابن يونس أخبرنا أبو بكر بن عياش عن نصير عن سليمان الأحمسي عن أبيه قال قال علي عليه السلام : و الله ما نزلت آية إلا و قد علمت فيما نزلت و أين نزلت و علي من نزلت إن ربي و هب لي قلبا عقولا و لسانا طلقا .

هيج آيه اي نازل نشده مگر اين كه به درستي مي دانم كه چه زماني نازل شده و در مورد چه كسي نازل گرديده و بدرستي پروردگارم قلب فهيم و زبان گويا برايم بخشيده است.

در روايتي كه ابي طفيل از علي عليه السلام نقل مي كند اميرالمومنين عليه السلام فرموده است:

أخبرنا عبد الله بن جعفر الرقي أخبرنا عبيد الله بن عمرو عن معمر عن و هب بن أبي دبي عن أبي الطفيل قال قال علي عليه السلام : سلوني عن كتاب الله فإنه ليس من آية إلا و قد عرفت بليل نزلت أم بنهار في سهل أم في جبل .

از من در باره كتاب خدا سوال كنيد بدرستي كه آيه اي نيست كه من از آ ن آگاهي نداشته باشم چه درشب نازل شده يا در روز و كوه و يادر همواره .

الطبقات الكبري ، محمد بن سعد بن منيع أبو عبدالله البصري الزهري الوفاة : 230 ، ج 2 ، ص 338 . دار النشر : دار صادر بيروت .

يحيي بن معين مي نويسد :

حدثنا يحيي قال حدثنا سفيان بن عيينة عن يحيي بن سعيد عن سعيد بن المسيب قال ما كان في أصحاب النبي صلي الله عليه و سلم أحد يقول سلوني غير علي بن أبي طالب .

ابن معين رواتي كه از بن سعيد نقل مي كند به اين كه هيج كسي از اصحاب پيامبر صلي الله عليه آله نبوده كه است كه بگويد : از من بي پرسيد به جز علي عليه السلام .

تاريخ ابن معين « رواية الدوري » ، يحيي بن معين أبو زكريا الوفاة : 233 ، ج 3 ، ص 143 ، دار النشر : مركز البحث العلمي و إحياء التراث الإسلامي ، مكة المكرمة ، 1399 - 1979 ، الطبعة : الأولي ، تحقيق : تاريخ ابن معين ، رواية الدوري .

ابن حنبل نيز رواتي به اين مضمون نقل مي كند :

حدثنا عبد الله نا عثمان بن أبي شيبة نا سفيان عن يحيي بن سعيد قال أراه عن سعيد قال لم يكن أحد من أصحاب النبي صلي الله عليه و سلم يقول سلوني الا علي بن أبي طالب .

أحمد بن حنبل أبو عبد الله الشيباني الوفاة : 241 ، فضائل الصحابة ، ج 2 ، ص 646 ، دار النشر ، مؤسسة الرسالة ، بيروت ، 140 - 1983 ، الطبعة : الأولي ، تحقيق : وصي الله محمد عباس .

ابن جوزي در تفسير و مصداق « من عنده علم الكتاب » چند نظريه را مطرح مي كند كه در يك نظريه اميرالمومنين عليه السلام مصداق اين آيه قرار داده شده وگفته است :

أنه علي بن أبي طالب ، قاله ابن الحنفية.

مراد از آيه اميرالمومنين عليه السلام مي باشد .

كساني كه عبدالله ابن سلام را مصداق آيه قرار داد ه اند مي نويسد :

هو عبد الله بن سلام ؟ قال : و كيف ، و هذه السورة مكية ؟ و أخرج ابن المنذر عن الشعبي قال : ما نزل في عبد الله بن سلام رضي الله عنه شيء من القرآن .

اين سوره مكي است مربو ط به عبدالله بن سلام نمي گردد . شعبي نقل مي كند كه در باره عبدالله چيزي از قرآن نازل نشده است .

ابن الجوزي ، أبو الفرج ، 508هـ 597 ،6 - 1201 . زاد المسير ، ج 4 ص 16 . و نيز : السُّيوطي ، جلال الدين ، 849 - 911 هـ، 1445 - 1505 ، الدر المنثور ، ج 6 ، ص 30 .

نتيجه گري وجمع بندي نهاي :

با توجه به رويكرد مفسرين اهل سنت در تفسيري آيه اي سوره رعد و رواياتي را كه در ذيل اين آيه به آن استدلال و استناد نموده اند به اين نتيجه و جمع بندي نهائي مي رسيم كه : آيه مزبور در باره امير المؤمنين عليه السلام نازل شد ه و به خوبي مرجعيت و جايگاه علمي ، معنوي و سياسي علي عليه السلام را در بين مسلمانان بعد از رسول صلي الله عليه وآله روشن مي كند ، وافزون بر آن شواهدي هم از روايات براين مطلب وجود د ارد كه رسول خدا صلي الله عليه وآله درمواردي تصريح به جايگاه علمي علي عليه السلام نموده است .

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)





Share
1 | hossein | , ایران | ١٢:٠٠ - ٠١ دي ١٣٨٧ |
اتفاقا کوير جان اين هم سوالي است که من مدت ها به آن فکر مي کنم اما....
2 | كوير | , ایران | ١٢:٠٠ - ٠١ دي ١٣٨٧ |
با توجه به سخناني كه شرح داده شد چرا اهل سنت باز بر سر حرفهاي خود هستند و همچنان ادعاي اين را دارند كه حق حضرت علي را نخوردند و خود بر حقند؟
3 | مياوقي | , ایران | ١٢:٠٠ - ٠٢ دي ١٣٨٧ |
با سلام
آيا مطالب ذکر شده در قسمت دوم (ديدگاه اهل سنت) همان ديدگاه اهل سنت نيست ؟ اگر هست پس مشاهده ميشود که نه تنها در بين مذاهب مختلف بلکه در داخل يک مذهب نيز اختلاف عقيده و تفسير وجود دارد و اينست همان اسلام عدالت محور که همه در اعتقادات و بيان آنها آزادند و بر هيچکس عيبي وارد نيست پس اينکه آيا اين آيه درمورد علي(ع) است يا ديگري چيزي را ثابت نميکند و از طرفي نه تنها اهل سنت نمي توانند برجستگي علي (ع) را انکار کنند بلکه هيچگاه اين انکار را نکرده اند پس بهتر است کمي منصفانه نسبت به ديدگاههاي ديگران نسبت به شخصيتهاي ديني برجسته بنگريم .
علي چراغ هدايت و کشتي نجاتي است که بي علي بودن مساوي گمراهي و غرق شدن است .
4 | سلمان علوي | , ایران | ١٢:٠٠ - ٠٢ دي ١٣٨٧ |
السلام عليک يا صاحب الزمان
دوستان عزيز کوير و حسين؛ سوال شما براي بنده نيز وجود داشت.
آيا تا بحال شده است که شما در مواجهه با يک حقيقت که آن را کاملاً فهميده‌ايد، از پذيرش آن سر باز زده باشيد؟ براي بنده که پيش آمده است. دقيقاً همين حالت در مورد پذيرش ولايت اميرالمومنين سلام الله عليه نيز وجود دارد (البته عوامل ديگري نيز وجود دارد) يعني همان عاملي که باعث شد بنده حقيقت مورد نظر را (پس از فهميدن حقيقت بودن آن) نپذيرم، همان عامل باعث مي شود که ولايت اميرالمومنين سلام الله عليه از سوي برخي پذيرفته نشود (با وجود اينکه آن را فهميده اند) و عذاب آنها هم به اين دليل خواهد بود که اين حقيقت را متوجه شده اند اما آن را بصورت اختياري نپذيرفته اند.
يا علي مدد
5 | محمد حسين ابياري | , ایران | ١٢:٠٠ - ١٠ دي ١٣٨٧ |
عالي بود خيلي استفاده برديم
6 | ثاني عشر | , ایران | ١٢:٠٠ - ١١ دي ١٣٨٧ |
فقط ميتونم بگم اجرتون با صاحب العصر و الزمان عج
خيلي ممنون
7 | ابوطالب | , ایران | ١٢:٠٠ - ٠٤ بهمن ١٣٨٧ |
با سلام
واقعا خسته نباشيد بسيار عالي است اجرتان با خداوند
8 | سيد مرتضي حسيني | , ایران | ١٢:٠٠ - ٠٧ بهمن ١٣٨٧ |
در جواب آقاي مياوقي بايد عرض كنم، بله، ما هم مي دانيم كه اكثريت اهل سنت علي و حتي بقيه امامان را دوست دارند؛ اما اينكه ابوسفيان و معاويه و يزيد و عمر بن سعد و عمرو عاص و ... را نيز صحابه رسول خدا مي دانند و عادل و معتقدند كه به آنان هم بايد به ديده احترام نگريست، اين جاي سوال دارد. آيا مي توان علي را دوست داشت و معاويه و عمرو عاص و خالد بن وليد و ... را هم؟؟؟؟!!!!!!
9 | مياوقي | , ایران | ١٢:٠٠ - ٠٧ بهمن ١٣٨٧ |
با سلام
جناب آقاي سيد مرتضي حسيني ، اولا از حسن نظرو نگرش منصفانه جنابعالي نهايت تشکر و قدرداني را دارم ولي بنده بعنوان يک اهل سنت اين مطلب را جهت استحضار جنابعالي و همه برادران شيعه بايستي عرض کنم که ما حقيقت گويي و انتقاد را چه در مورد خليفه اول و ... و حتي حضرت علي قبول داريم و در صورت داشتن سند معتبر باجان و دل ميپذيريم و در عمل نيز اهل سنت همين مطلب را اثبات کرده است بعنوان مثال اهل سنت برخي انتقادها در مورد خليفه سوم را جايز ميداند مثل ساده لوحي و بکارگماردن بيش ازحد فاميلهاي خود در امور مديريتي حکومت و ... و اين مطلب از اعتقاداتمان سرچشمه ميگيرد که اساسا ما معتقديم خليفه يا امام (ولي فقيه) علاوه بر اينکه بايستي معيارهاي قرآن و سنت و اهل بيت پيامبر را داشته باشد مي تواند جايزالخطا (در حد و حدود معيارهاي ذکرشده) نيز باشد و عصمت لازمه ولايت ديني و سياسي بر مردم در هرعصري پس از پيامبر نيست که اين امر نيز در عمل هم توسط اهل سنت و هم توسط اهل شيعه قابل اثبات است بعنوان مثال پس از پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي (که حقيقتا افتخاري براي همه مسلمانان جهان آفريده شد) ولايت فقيه حکومت را در دست گرفت و يقينا شرايط زمانه بسته به مقتضيات زماني بسيار سختتر از زمان امامان ما بوده است در حاليکه هيچکدام از مراجع هرگز ادعاي معصوميت نکرده اند در هرصورت منظور از اين مطالب اينست که شايد اهل سنت حقايقي را از خلفا ذکر کنند ولي دليل بر رد خلافت آنها نيست همچنانکه شايد برخي نکات مثبت در مورد يزيد و ... در کتب اهل سنت ديده شود ولي اين سخنان نيز دليل بر حب يزيد و ... نيست و جالب است اين را هم عرض کنم که اگر حتي اهل سنت به امام حسين (روحنافداه)هم احترام قائل نباشند در مورد حضرت ابوالفضل چه ميتوان گفت که خواهر زاده خليفه دوم است .
يا علي مدد .
10 | اميني | , ایران | ١٢:٠٠ - ٠٨ بهمن ١٣٨٧ |
با سلام جناب آقاي مياوقي اين که گفتيد اگر در مورد امام حسين (عليه السلام) احترام قائل نباشند !!! که حتما چنين است ؛ چون همين سني ها بودند که امام حسين را کشتند ؛ مگر نه اينکه گفتند چون عثمان را تشنه شهيد کرديد تو را تشنه مي کشيم !!! در مورد قمر بني هاشم فرموديد که ايشان خواهر زاده خليفه دوم است !!!! ظاهرا اشتباه (به قول برادران خارجي فارس زبان ، غلط) فرموديد ؛ چون آنچه در کتب تاريخي آمده است نسبت فاميلي قمر بني هاشم با شمر است آنهم نه خواهر زادگي ؛ بلکه از يک قبيله بودن ؛ مادر قمر بني هاشم از قبيله بني کلاب بود . اگر شما عمر را برادر شمر مي دانيد ، از نظر ما مشکلي ندارد (چون ؟؟؟ مادر جناب خليفه دوم ، عمر در بين عرب مشهور بود) و اگر بگوييد که خليفه دوم برادر همسر امير مومنان است ، اين را قبول داريم که روزي امير مومنان با خواهر خليفه دوم ازدواج موقت کردند ؛ از اين جهت کلام شما مقبول است ؛ اما قمر بني هاشم فرزند آن زن نبودند . دوستدار دوستداران امير مومنان
11 | مياوقي | , ایران | ١٢:٠٠ - ١١ بهمن ١٣٨٧ |
باسلام
جناب آقاي اميني ، توصيه ميكنم که به هنگام عصبانيت سخني نگفته و صحبتي در سايت درج نفرمائيد .
البته بنده کينه اي از سخنان شما به دل نميگرم زيرا هر کس که دوستدار حيدر کرار باشد ما و تمامي اهل سنت او را دوست ميداريم و برادر خود ميدانيم .
((يا قمر بني هاشم ))
12 | امير | , ایران | ١٢:٠٠ - ١٢ بهمن ١٣٨٧ |
سلام
وقتي معاويه از بزرگترين جعل كننده هاي احاديث مي باشد معلوم ِ نكات مثبت در مورد يزيد ديده مي شود
13 | ح.ي | , ایران | ١٢:٠٠ - ٠٤ اسفند ١٣٨٧ |
باتشکر از استاد گرانقدرحسيني قزويني خداوند بر طول عمر ايشان بيافزايد
14 | حسين سرابندي | , ایران | ١٢:٠٠ - ١٢ ارديبهشت ١٣٨٨ |
درود خداوند بر شما دست اندركاران سايت وليعصر(ع)
15 | ميثم | , ایران | ١٢:٠٠ - ١٦ ارديبهشت ١٣٨٨ |
سلام سوال : اگر امام علي بن ابي طالب دروازۀ علم است، پس چگونه حكم مذي را نمي داند و كسي را نزد پيامبر ميفرستد تا احكام متعلق به مذي را به او بياموزد؟ جواب(ايت الله استادي استادي) :فرض کنيم حرف ايشان درست است .اما حديث «أنا مدينة‌العلم و عليّ بابها» را متجاوز از صد و چهل و سه محدث سني در كتابهاي خود نقل كرده-اند و ذكر نام و شماره صفحه كتابها به درازا مي انجامد. در اين مورد به كتاب الغدير(الغدير: ج6، ص86-111.) مراجعه كنيد تا از صحت خبر مطلع شود. اگر اعتراضي داريد بر گفتار پيامبر متوجه است نه علي. از اين گذشته علي از روز نخست عالم و آگاه آفريده نشده، و از روز نخست حضور در محضر پيامبر به تدريج چيزهايي از او آموخته تا اينكه به مقام محدّثي رسيده است. و اعزام فردي به نزد رسول خدا براي سؤال اين مسأله مي تواند توجيه-هاي گوناگوني داشته باشد. و شايد يكي از وجوه اين باشد كه به مردم بفهماند: آنچه مي گويد، در سنت و اسلام از شخص پيامبر است. www.shiaanswering.blogfa.com در پناه حق

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
اين نكته بايد پررنگ شود كه اصل ماجراي جهالت امير مومنان به يك حكم را اهل سنت نقل كرده اند و ما شيعيان آن را قبول نداريم.
در واقع اين روايت جزو روايات متعارضه اهل سنت است .
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
16 | محمد | , ایران | ١٢:٠٠ - ١٧ ارديبهشت ١٣٨٨ |
اين آيه فقط مقام علمي امير مومنان عليه السلام را ثابت نمي كند بلكه ولايت تكويني آن حضرت را نيز ثابت مي كند . به نظر مي رسد كه گروه پاسخ به شبهات در اين زمينه كم كاري كرده باشد

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
طبيعي است كه وقتي در مورد «الذي علم من الكتاب» چنين تصرفات تكوينيه ثابت شود ، «من عنده علم الكتاب» داراي چنين مقامي است .
ذكر نشدن اين مطلب به خاطر وضوح بوده است .
با اينهمه از تذكر شما متشكريم
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
17 | عبد الله آثم | , ایران | ١٥:١٥ - ٢٢ خرداد ١٣٨٩ |
با سلام به گروه پاسخ به شبهات به چه دليل كتاب در آيه «الذي علم من الكتاب» همان كتاب در آيه «ومن عنده علم الكتاب» است؟ درقرآن" الكتاب "به معاني ديگري هم غير از قرآن به كار رفته است.مثلا به معني تورات يا انجيل درآيه" وَ لَمَّا جاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُمْ نَبَذَ فَريقٌ مِنَ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ كِتابَ اللَّهِ وَراءَ ظُهُورِهِمْ كَأَنَّهُمْ لا يَعْلَمُونَ (101.سوره بقره)" يا آيه "يا أَهْلَ الْكِتابِ قَدْ جاءَكُمْ رَسُولُنا يُبَيِّنُ لَكُمْ كَثيراً مِمَّا كُنْتُمْ تُخْفُونَ مِنَ الْكِتابِ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثيرٍ قَدْ جاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَ كِتابٌ مُبينٌ "(المائده-15) يا آيه وَ إِذْ آتَيْنا مُوسَى الْكِتابَ وَ الْفُرْقانَ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ (53-بقره) يا آيه قَدْ نَرى‏ تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّماءِ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضاها فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ حَيْثُ ما كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ وَ إِنَّ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ (-بقره144) يا در آيه "وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ ميثاقَ النَّبِيِّينَ لَما آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ قالَ أَ أَقْرَرْتُمْ وَ أَخَذْتُمْ عَلى‏ ذلِكُمْ إِصْري قالُوا أَقْرَرْنا قالَ فَاشْهَدُوا وَ أَنَا مَعَكُمْ مِنَ الشَّاهِدينَ (81.آل عمران)"به معناي هر كتاب آسماني پيامبر هر زماني است. يا درآيه" وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُجادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ لا هُدىً وَ لا كِتابٍ مُنيرٍ" (8_بقره) كتاب نكره است ولزوما قرآن نيست. در هرصورت درآيه"الذي علم من الكتاب"الكتاب معلوم نيست چه نوع كتابي است ووضوحي هم وجود ندارد كه كتاب در اين دو آيه يكي باشد. خواهشمند است نظرتان را درباره اين مطلب ذر سايت قرار دهيد

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي؛ در اين دو جا سخن از علمي است كه در كتاب قرار دارد با اين تفاوت كه در يكي «عنده علم من الكتاب» است كه علمش جزئي بوده و در يكي «عنده علم الكتاب» است ولي در آيات ديگر سخن از علم كتاب نيست بلكه در آنها سخن از نزول كتاب به همراه يك رسول است كه ظاهر در كتاب آسماني آن رسول است.
در ثاني روايات متفاوت آن را تفسير كرده اند: چنانكه در حديثى از «ابو سعيد خدرى» از پيامبر صلى الله عليه و آله آمده است: من از معنى «الَّذِى عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتابُ» (كه در داستان سليمان آمده) از محضرش سؤال كردم، فرمود: او وصى برادرم سليمان بن داود عليه السلام بود، عرض كردم «وَ مِنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابُ» از چه كسى سخن مى ‏گويد؟ فرمود: «ذاكَ أَخِى عَلِىُّ بْنِ أَبِيْطالِبِ»: «او برادرم على بن ابيطالب است»!. (( اين حديث را گروهى از مفسران و علماى اهل سنت به همين عبارت يا شبيه آن نقل كرده‏ اند، براى توضيح بيشتر به « احقاق الحق»، جلد سوم، صفحات 280 و 281 مراجعه شود.))
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
(1)
18 | شيعه جنوب_امير علي علوي | , ایران | ١٤:١٥ - ٠٣ دي ١٣٩١ |
سوال: چرا برادران پر مدعا نميخواهند قبول کنند که راسخون در آيه مورد نظر اهل بيت و ائمه شيعه ست؟ از دير باز شنيده ام که آقايان پر مدعا که ادعا آنها گوش فلک رو کر کرده است مدام در محافل خود بر شيعه خورده ميگرفتند که شيعه قرآن را نميداند و در حق ائمه خود غلو و فراتر از حد آنها اعتقاد دارند چند روز پيش که به مسجدي از اهل سنت پيرو مدهب شافعي بود رفته تا نماز بخوانم بعد از نماز براي اينکه استراحتي کنم به کتابخانه ايي که در گوشه مسجد بود رفته و کتابي برداشتم تا مطالعه کنم و مذهب شافعي را بيشتر بشناسم به مطلبي بسيار مهمي برخوردم که تا قبل از آن نميدانستم و فکر ميکردم که فقط ما شيعيان اين عقيده را داريم حالا متن آن چي بود با هم ميخوانيم: راي علماي اسلام درباره آيات و احاديثي كه بر جسمانيت خداوند دلالت دارند . بر اين اساس علماي اسلام در اين موضوع دو دسته شده‌اند . گروه اول: مذهب تفويض ( واگذاري امر به خداوند) كه مذهب سلف (پيشينيان و صدر اسلام ) است . از آنجا كه گفتند : ما به اين قبيل اوصاف كه در قرآن و سنت آمده است ايمان داريم كه كلام خدا و رسولست و در تفسير آنها تعمق و غور نمي‌كنيم . لذا از تاويل خودداري كردند و گفتند : خدا داناتر است به (حقيقت) آنها ، در حاليكه تشبيه و جسماني بودن او را رد كرده‌اند . به اين خاطر وقتي كه از امام مالك بن اَنَس (رض)سوال شد كه معني استواء آيه 5 سوره طه (الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى )چيست ؟ گفت : معني استواء در لغت روشن است ولي كيفيت و چگونگي آن بر ما مجهول است ، سوال كردن از آن بدعت است و ايمان به آن واجب است گروه دوم : مذهب تاويل (شرح و تفسير) كه مذهب خَلَف ( آيندگان) است . بعد از اينكه قلمرو اسلام توسعه يافت و بسياري از ملت‌هائي كه متاثر از آراء فلسفي و عقايد ايراني كه اعتقاد به حلول خداوند (در اشياء) و جسماني بودن او داشتند وارد اسلام شدند و سبب برانگيختن اين شبهات نسبت به خداوند متعال گرديدند و در عين حال به آنچه كه در زبان عربي و ظواهر آياتي كه عقايدشان را تاييد مي كرد استناد كردند ، بناچار خلف به تاويل الفاظي كه دلالت بر جسمانيت و حلول اند پرداختند لذا استوي در آيه (الرحمن علي العرش استوي) را به استيلاء و اقتدار تاويل كردند (تفسير آلوسي 16/155) منشاء اختلاف در بين سلف و خلف : اختلاف متقدمين و متاخرين در آيات متشابه از تفسير آية 7 آل عمران ناشي مي‌شود . (وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا) سَلَف بر (الا الله) وقف كردند و (الراسخون) را بعنوان جمله جديدي كه مبتدا است و خبر آن جمله (يقولون) است، در نظر گرفتند . پس معني آيه در نزد آنان چنين است : « و جز خداوند كسي تاويل آنها را نمي‌داند ، و كسانيكه ثابت در علم و فرزانه هستند مي گويند ما به همه آنها ايمان داريم همه از سوي پروردگار ما است .» اما خَلَف بر (والراسخون) وقف كردند و جمله (يقولون) را جمله حاليه گرفتند براي ضمير جمع در (راسخون) پس معني آيه در نزد اينان چنين است : «و جز خداوند و كسانيكه در علم ثابت و فرزانه هستند تاويل آنها را نمي‌دانند ، در حاليكه اين فرزانگان مي گويند ما به همة آنها ايمان داريم همه از سوي پروردگار ما است . » به اين خاطر گفته شده است : راه سلف سالمتر است و راه خلف استوارتر . نکته پاياني: آقايان و برادران خلف ما همان سلف ماست .اهل بيت و ائمه ما همان نظر دارند که تازه شما ها به آن رو کرده ايد ..برويد پاي درس ائمه ما بنشينيد تا اعتقادات سالم را از آن بزرگواران بياموزيد.
19 | محمدهادي موسوي | , ایران | ١٣:٤٤ - ٢٢ مهر ١٣٩٣ |
با سلام

آخه اين آيه كجا...امام علي(ع) كجا...!!!
من بارها و بارها بهتون گفتم ومثل اينکه باز مجبورم که بگم:
عقل نعمت بسيار بزرگيه که خدا به ما داده,چه خوبه که از اون به نحو احسن استفاده کنيم...

لاحول ولا قوة الا بالله العلي العظيم
20 | سلام | , فرانسه | ١٧:٤٧ - ٣٠ بهمن ١٣٩٣ |
سلام
میدونم روایت (سلوني قبل أن تفقدوني) چند سند داره و صحیحه ولی یک سند در تفسیر عبدالرزاق داره که اینجوریه:
عن معمر , عن وهب بن عبد الله , عن أبي الطفيل , قال شهدت عليا وهو يخطب ويقول: سلوني...
روات سند به نظر ثقه هستند فقط یه اشکالی در مورد معمر هست که ابن حجر در موردش گفته:
وقال أبو حاتم ما حدث معمر بالبصرة فيه أغاليط
و راوی که قبل از معمر در این سند وهب (وهب بن عبد الله بن أبى دبى -->الكوفى<--) هست ولی عجلی گفته بصری هست:
وقال العجلى : بصرى ثقة
این سندش چی مشیه؟ صحیح؟ حسن؟ ضعیف؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
با سلام
دوست گرامي
روايت « سلوني قبل ان تفقدوني» با اسانيد مختلف و معتبر و با عبارات مختلف در کتب اهل سنت نقل شده است که به چند مورد در اين خصوص اشاره مي کنيم:
حاکم دو روايت صحيح را اين چنين نقل کرده است:
أخبرني أبو جعفر محمد بن علي الشيباني بالكوفة حدثنا أحمد بن حازم الغفاري حدثنا أبو نعيم حدثنا بسام الصيرفي حدثنا أبو الطفيل عامر بن واثلة قال سمعت عليا رضي الله عنه قام فقال سلوني قبل أن تفقدوني ولن تسألوا بعدي مثلي فقام بن الكواء فقال من الذين بدلوا نعمة الله كفرا وأحلوا قومهم دار البوار قال منافقوا قريش قال فمن الذين ضل سعيهم في الحياة الدنيا وهم يحسبون أنهم يحسنون صنعا قال منهم أهل حروراء هذا حديث صحيح عال وبسام بن عبد الرحمن الصيرفي من ثقات الكوفيين ممن يجمع حديثهم ولم يخرجاه
المستدرك على الصحيحين  ج 2   ص 383
وي در جاي ديگر نيز مي نويسد:
حدثنا أبو الطفيل قال رأيت أمير المؤمنين علي بن أبي طالب رضي الله عنه قام على المنبر فقال سلوني قبل أن لا تسألوني ولن تسألوا بعدي مثلي قال فقام بن الكواء فقال يا أمير المؤمنين ما ) والذاريات ذروا ( قال الرياح قال فما ) فالحاملات وقرا ( قال السحاب قال فما ) فالجاريات يسرا ( قال السفن قال فما ) فالمقسمات أمرا ( قال الملائكة قال فمن ) الذين بدلوا نعمة الله كفرا وأحلوا قومهم دار البوار جهنم ( قال منافقوا قريش هذا حديث صحيح الإسناد ولم يخرجاه
المستدرك على الصحيحين  ج 2   ص 506
ابن ابي شيبه نيز گويد:
 ثُمَّ قال سَلُونِي فَإِنَّكُمْ َلاَ تَسْأَلُونِي عن شَيْءٍ فِيمَا بَيْنَكُمْ وَبَيْنَ السَّاعَةِ وََلاَ عن فِئَةٍ تَهْدِي مِائَةً وَتَضِلُّ مِائَةً إَلاَ حَدَّثْتُكُمْ وََلاَ شَايَعَهَا قال
مصنف ابن أبي شيبة  ج 7   ص 528
ابن عبد البر نيز مي نويسد:
قال أحمد بن زهير وأخبرنا إبراهيم بن بشار قال حدثنا سفيان بن عيينة حدثنا يحيى بن سعيد عن سعيد بن المسيب قال ما كان أحد من الناس يقول سلونى غير على بن طالب رضى الله تعالى عنه
الاستيعاب  ج 3   ص 1103
روايتي که نقل کرديد راويان آن همه مورد اعتماد هستند
 معمر که ثقات و  از روايت صحيح مسلم و بخاري است و هر نوع جرحي نيز داشته باشد چون از روايت صحيحن است مورد قبول است
اما آن دو راوي ديگر وهب و ابي طفيل هر دو صحابه هستند که نياز به بررسي سند ندارند
همچنين در جاي ديگر آمده است
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
1 |ابواسحاق||١٧:٢٧ - ٠٢ اسفند ١٣٩٣ |
0
 
0
بنام خدا
با سلام به شما جناب سلام
همونطور گروه پاسخ به شبهات در جواب شما گفتند راویهای این سند همگی مورد اعتماد هستند ولی در مورد راوی مورد نظر شما یکی "بصری" گفته باشند و دیگری "الکوفی" به نسب مربوط میشه نه به وثاقت راوی در حالی نسبهای دیگه هم براش ذکر شده "الهنائي و الأزدي" که مشکلی در وثاقت راوی ندارد البته به لینک زیر بروید متوجه میشوید:
http://library.islamweb.net/hadith/RawyDetails.php?RawyID=8176
موفق باشید
2 |حامد||١٥:٠٣ - ٠٤ اسفند ١٣٩٣ |
0
 
1
سلام
با تشکر از جواب گروه پاسخ به شبهات و جناب ابواسحاق
بله حدیث صحیحه چون از غیر معمر با سند صحیح نقل شده ولی باز هم مشکل در این سند باقیه خود معمر توثیقات زیادی داره اما چند موردش استثناء شده و خودتون هم بهتر میدونید در مورد خیلی از روات این مساله هست حتی روات بخاری و مسلم مثلا گفتند راوی ثقه هست الا در مورد روایاتش از فلانی یا قبل از اختلاطش و یا ... الان منظور من هم همین بود با توجه به اون چیزی که گفتم (وقال أبو حاتم ما حدث معمر بالبصرة فيه أغاليط) و شیخ معمر یعنی وهب که بنا به قولی بصری بوده چون ظاهرا خود معمر مدتی هم با حسن بصری تو بصره بوده به نظرم نتیجه این میشه که این سند دچار خدشه میشه
پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
در خصوص «قال أبو حاتم ما حدث معمر بالبصرة فيه أغاليط» بايد بگوييم :
اولا: ذهبي اين مطلب را مورد نقد قرار داده و گويد: معمر بن راشد أبو عروة إمام ثقة قال أبو حاتم صالح الحديث وما حدث بالبصرة ففيه أغاليط قلت ما نزال نحتج بمعمر حتى يلوح لنا خطؤه بمخالفة من هو أحفظ منه أو نعده من الثقات .معمر امام و ثقه است و و آنچه که درباره اغاليط او در بصره گفته شده است ما مي گوييم ما هميشه به روايات معمر احتجاج مي کنيم تا اينکه خطاي او بر ما با مخالفت کسي که او از معمر حافظتر است و نزد ما از ثقات است، روش شود.
الرواة الثقات المتكلم فيهم بما لا يوجب ردهم ،  الذهبي ج 1   ص 166 دار النشر : دار البشائر الإسلامية - بيروت - لبنان - 1412هـ - 1992م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : محمد إبراهيم الموصلي
با اين بيان مشخص مي شود که  صرف گفتن اينکه معمر در بصره اغلاط داشته است، منجر به رد روايت او در بصره نمي شود بلکه بايد خطاي او در خصوص آن روايت ثابت شود ان هم به اين صورت که کسي از معمر حافظتر است با روايت معمر مخالفت کند
ثانيا: ذهبي ذهبي روايت عبد الرزاق از معمر از اغلاط معمر جدا کرده و گويد روايت عبد الرزاق از او از صحيحترين روايات است چون او از کتاب معمر نقل ورايت کرده است
ومع كون معمر ثقة ثبتا فله أوهام لا سيما لما قدم البصرة لزيارة أمه فإنه لم يكن معه كتبه فحدث عن حفظه فوقع للبصريين عنه أغاليط وحديث هشام وعبد الرزاق عنه أصح لأنهم أخذوا عنه من كتبه والله أعلم
سير أعلام النبلاء ، ج 7   ص 12  محمد بن أحمد بن عثمان بن قايماز الذهبي أبو عبد الله الوفاة: 748 ، دار النشر : مؤسسة الرسالة - بيروت - 1413 ، الطبعة : التاسعة ، تحقيق : شعيب الأرناؤوط , محمد نعيم العرقسوسي
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
3 |ابواسحاق||٢٢:٢٨ - ٠٥ اسفند ١٣٩٣ |
0
 
0
بنام خدا
با سلام
جناب حامد شما در مورد معمر گفتید :(وقال أبو حاتم ما حدث معمر بالبصرة فيه أغاليط) استادان گروه پاسخ به شبهات زحمت کشیدند و جواب شما رو دادند ولی بنده تا اونجایی که از سخنان شما فهمیدم اگه شیخ معمر اگه بصری باشه سند دچار خدشه میشه ولی بنده تا اوجایی که جستجو کردم دو رایت از صحیح مسلم میارم که معمر از شیوخ بصری نقل روایت کرده است:
------
روایت اول
حَدَّثَنَا عَبْدُ بْنُ حُمَيْدٍ، أَخْبَرَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ، أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ، عَنْ ثَابِتٍ، عَنْ أَنَسٍ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
صحیح مسلم، ج1، ص131، المحقق: محمد فؤاد عبد الباقي، الناشر: دار إحياء التراث العربي – بيروت
منظور از "ثابت" در این سند رو مزی و همچنین ذهبی نوشته اند:
6104 - ع: معمر بن راشد الأزدي الحداني (2) ، أبو عروة ابن أَبي عَمْرو البَصْرِيّ،
ورَوَى عَن: ..... وثابت البناني (خت م 4) .... ، والجعد أَبِي عثمان (م س) ، ....
رَوَى عَنه: ..... وعبد الرزاق بن همام (ع)
تهذيب الكمال في أسماء الرجال، ج28، ص304
ذهبی:
374 - ع: مَعْمَر بْن راشد أَبُو عُروة الأزديُّ، مولاهم الْبَصْرِيّ الإمام [الوفاة: 151 - 160 ه]
رَوَى عَنْ: ... وثابت البناني، ... والجعد أَبِي عثمان
رَوَى عَنْهُ: .... وعبد الرزاق
تاريخ الإسلام وَوَفيات المشاهير وَالأعلام، ج4، ص223، المحقق: الدكتور بشار عوّاد معروف
الناشر: دار الغرب الإسلامي
{{{نکته: شما "الجعد ابی عثمان" رو به یاد داشته باشید که در روایت دوم باهاش کار داریم.}}}
در شرح حال و مشایخ و تلامیذ "ثابت البنانی" ذهبی می نویسد:
35 - ع: ثَابِتُ بْنُ أَسْلَمَ البُنَانِيُّ، أَبُو مُحَمَّدٍ. [الوفاة: 121 - 130 ه]
أَحَدُ أَئِمَّةِ التَّابِعِينَ في الْبَصْرَةِ.
عَنْ: ... وَأَنَسِ بْنِ مَالِكٍ .....
وَعَنْهُ: ... وَمَعْمَرٌ ...
تاريخ الإسلام وَوَفيات المشاهير وَالأعلام، ج3، ص382، المحقق: الدكتور بشار عوّاد معروف
الناشر: دار الغرب الإسلامي

بخاری نیز او را اینگونه معرفی میکند:
1539 - وَهُوَ ثَابت بن أسلم أَبُو مُحَمَّد الْبَصْرِيّ الْبنانِيّ
التاريخ الأوسط، ج1، ص319، المحقق: محمود إبراهيم زايد، الناشر: دار الوعي , مكتبة دار التراث - حلب , القاهرة
عجلی هم می نویسد:
180- ثابت البُناني: "بصري"، تابعي، ثقة، رجل صالح1
الثقات العجلی، ص89، الناشر: دار الباز، الطبعة: الطبعة الأولى 1405هـ-1984م
-------
روایت دوم
95 - (1428) وحَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ رَافِعٍ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ، حَدَّثَنَا مَعْمَرٌ، عَنْ أَبِي عُثْمَانَ، عَنْ أَنَسٍ قَالَ: ....
صحیح مسلم، ج2، ص1052، المحقق: محمد فؤاد عبد الباقي، الناشر: دار إحياء التراث العربي – بيروت
همانطور که قبلا متذکر شده بودم منظور از ابی عثمان همان "الجعد أَبِي عثمان" می باشد که بخاری میگوید:
2317- جَعد بْن دينار، أَبو عثمان اليَشكُري، الْبَصْرِيّ.
سَمِعَ أَنسًا، وأبا رجاء، سَمِعَ منه يونس، وشُعبة، وحماد بْن زيد.
قَالَ حجاج: حدَّثنا حَماد، عَنْ جَعد أَبِي عثمان، صاحب الحُلي.
التاريخ الكبير، ج2، ص239، الطبعة: دائرة المعارف العثمانية، حيدر آباد – الدكن، طبع تحت مراقبة: محمد عبد المعيد خان
ابن حجر نیز میگوید:
778- "ق - أبو عثمان" اسمه الجعد بن دينار اليشكري الصيرفي البصري تقدم.
تهذيب التهذيب، ج12، ص163، الناشر: مطبعة دائرة المعارف النظامية، الهند
مزی می نویسد:
926 - خ م د ت س: الجعد بن دينار (1) ، ويُقال: ابن عثمان اليشكري، أَبُو عثمان الصيرفي البَصْرِيّ، يُقَال لَهُ: صاحب الحلي.
رَوَى عَن: أنس بْن مالك (خ م د ت س) ، ....
رَوَى عَنه: .... ومعمر ابن راشد (م س) ....
تهذيب الكمال في أسماء الرجال، ج4، ص560
ذهبی میگوید:
43 - خ م د ت ن: الْجَعْدُ أَبُو عُثْمَانَ الْيَشْكُرِيُّ الصَّيْرَفِيُّ. [الوفاة: 121 - 130 ه]
بَصْرِيٌّ ثِقَةٌ.
عَنْ: أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ، ...
وَعَنْهُ: مَعْمَرٌ، ...
تاريخ الإسلام وَوَفيات المشاهير وَالأعلام، ج3، ص387
بنابراین اگه روایت معمر از شیوخ بصری در سند دچار خدشه بشه، آیا اعتبار صحیح مسلم زیر سوال نمیره؟؟؟
موفق باشید
21 | ابواسحاق | , ایران | ١٧:١٩ - ٠٢ اسفند ١٣٩٣ |
بنام خدا
با سلام
ببخشید شما در جواب نظر قبلی گفتید که "وهب" و "ابي طفيل" هر دو صحابه هستند.
در حالی که فقط "ابي طفيل" صحابی می باشد و فکر کنم شما "وهب بن عبد الله بن أبى دبى" رو با "أبو جحيفة السوائي" که اسم اون هم وهب بن عبدالله می باشد، اشتباه گرفتید.
ابن حجر العسقلانی در شرح حال "أبو جحيفة السوائي" میگوید:
281 - "ع - وهب" بن عبد الله ويقال بن وهب أبو جحيفة السوائي يقال له وهب الخير قيل مات النبي صلى الله عليه وسلم قبل أن يبلغ الحلم روى عن النبي صلى الله عليه وسلم وعن علي والبراء بن عازب وعنه ابنه عون وسلمة بن كهيل والشعبي والسبيعي وإسماعيل بن أبي خالد وزياد الأعسم وأبو عمر المنبهي وعلي بن الأقمر والحكم بن عتيبة قال الواقدي مات في ولاية بشر بن مروان وقال غيره سنة أربع وسبعين وقال أبو بكر بن أبي شيبة مات أبو جحيفة قبل أبي عبد الرحمن السلمي قلت: هو قول بن حبان وقال أبو نعيم كان على شرطة علي واستعمله على خمس المتاع ويقال أن عليا هو سماه وهب الخير.
تهذيب التهذيب، ج11، ص164، الناشر: مطبعة دائرة المعارف النظامية، الهند، الطبعة: الطبعة الأولى، 1326هـ
البته ابن حجر توثیقاتی رو از "وهب بن عبد الله بن أبى دبى" در همین جا نقل میکند:
280- "وهب" بن عبد الله بن أبي دبي الكوفي وقد ينسب إلى جده ويقال بن أبي الأسود وعنه بحر بن كنيز السقاء وديلم بن غزوان وعبيد بن عيينة العنقزي وعيسى بن يزيد بن علي بن الحسين ومعمر قال عثمان الدارمي عن بن معين: ثقة قلت: وقال العجلي بصري ثقة وأفاد بن ماكولا أنه روى عن سلمان الفارسي قلت: فإن جاءت عنه رواية فهي مرسلة.
تهذيب التهذيب، ج11، ص164، الناشر: مطبعة دائرة المعارف النظامية، الهند، الطبعة: الطبعة الأولى، 1326هـ
همونطور که مشخصه ابن حجر نظر یحیی بن معین و عجلی رو که راوی رو ثقه میدونند، آورده است که البته از نظر خود ابن حجر هم ثقه می باشد:
7478- وهب ابن عبد الله ابن أبي دبي بموحدة مصغر الهنائي بضم الهاء ونون ومد الكوفي وقد ينسب لجده ثقة من الخامسة وروايته عن سلمان مرسلة عس
تقريب التهذيب، ج1، ص585، المحقق: محمد عوامة، الناشر: دار الرشيد - سوريا
البته همانطور که شما گفتید همه راوایان مورد اعتماد هستند و در نتیجه روایت صحیح می باشد البته نکته دیگه اینکه ذهبی این روایت رو در تخلیص المستدرک حاکم که شما آوردید، صحیح میدونه:
[التعليق - من تلخيص الذهبي] 3736 - صحيح
المستدرك على الصحيحين ج 2 ص 506، تحقيق: مصطفى عبد القادر عطا، الناشر: دار الكتب العلمية – بيروت
اگه بنده درست گفتم، لطفا اصلاح بفرمایید.
با تشکر

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
همچنانکه حود شما نيز ذکر کرديد وهب بن عبد الله سوائي از براء بن عازب صحابي نقل روايت کرده است که به او أبو الطفيل نيز گويند همچنانکه سخاوي گويد:
براء بن عازب بن الحارث بن عدي بن جشم أبو عمارة وقيل أبو عمرو أو أبو الطفيل الأنصاري الحارثي
التحفة اللطيفة في تاريخ المدينة الشريفة ج1 ص211الامام شمس الدين السخاوي ، دار النشر دار الكتب العلمية - بيروت - 1414هـ/ 1993م ، الطبعة : الأولى
سيوطي نيز گويد:
بن عازب بن الحارث بن عدي الأوسي الحارثي أبو عمارة وقيل أبو عمرو وقيل أبو الطفيل نزل الكوفة روى عن النبي صلى الله عليه وسلم وعن علي وبلال وأبي أيوب في آخرين وعنه عبد
اسعاف المبطأ ج1 ص6  عبدالرحمن ابن أبي بكر أبو الفضل السيوطي ، دار النشر : المكتبة التجارية الكبرى - مصر - 1389 - 1969
هر چند به وا
و گفته شده است که يکي کساني که از براء نقل روايت کرده است همان وهب سوائي صحابي است و در برنامه جوامع الکلم نيز اين وهب در روايت «سلوني» را همان وهب سوائي صحابي ذکر کرده اند
هر چند ابوطفيل به برخي ديگر از صحابه نيز گفته  مي شده است اما در  اين روايت را گويند مراد براء است که وهب صحابي از او نقل روايت کرده است
و در هر صورت  هر دو احتمال در خصوص اين روايت مي رود که مراد همان وهب صحابي باشد يا وهب بن عبد الله بن أبى دبى
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
22 | ابواسحاق | , ایران | ١٨:٥٧ - ٠٣ اسفند ١٣٩٣ |
بنام خدا
با سلام به گروه پاسخ به شبهات
با تشکر از اطلاعاتی که دادید، بنده خودم رو شاگرد شما و همچنین شاگرد استادان دانشگاه شبکه ولایت میدونم و شما باعث شدید که بنده از شیعه شناسنامه ای به یک شیعه که با تحقیق به حقیقت رسیده تبدیل بشم، اگر مزاحم میشوم در همین جا عذر خواهی میکنم.
همانطور که شما فرمودید هر دو احتمال ممکنه ولی میخوام از اول پیش بریم این روایت در کتاب تفسیر عبدالرزاق صنعانی با این سند اومده:
2970 - عَنْ مَعْمَرٍ , عَنْ وَهْبِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ , عَنْ أَبِي الطُّفَيْلِ , قَالَ شَهِدْتُ عَلِيًّا وَهُوَ يَخْطُبُ وَيَقُولُ: سَلُونِي فَوَاللَّهِ لَا تَسْأَلُونِي عَنْ شَيْءٍ يَكُونُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ إِلَّا حَدَّثْتُكُمْ بِهِ وَسَلُونِي عَنْ كِتَابِ اللَّهِ , فَوَاللَّهِ مَا مِنْ آيَةٍ إِلَّا وَأَنَا أَعْلَمُ بِلَيْلٍ نَزَلَتْ أَمْ بِنَهَارٍ وَأَمْ فِي سَهْلٍ , أَمْ فِي جَبَلٍ , فَقَامَ إِلَيْهِ ابْنُ الْكَوَّاءِ , وَأَنَا بَيْنَهُ وَبَيْنَ عَلِيٍّ وَهُوَ خَلْفِي
تفسير عبد الرزاق، ج3، ص234، دراسة وتحقيق: د. محمود محمد عبده، الناشر: دار الكتب العلمية - بيروت.، الطبعة: الأولى، سنة 1419هـ
منظور از معمر در این سند "معمر بن راشد" می باشد که مزی این رو ذکر کرده:
3415 - ع: عبد الرزاق بن همام بن نافع الحميري (1) ، مولاهم، اليماني، أبو بكر الصنعاني.
رَوَى عَن: .... ، ومَعْمَر بن راشِد (ع) ، ...
تهذيب الكمال في أسماء الرجال، ج18، ص54، المحقق: د. بشار عواد معروف، الناشر: مؤسسة الرسالة – بيروت، الطبعة: الأولى، 1400 – 1980
در وثاقت "عبدالرزاق" شکی نیست و از راویهای صحیح بخاری و مسلم نیز می باشد که ابن حجر در موردش میگوید:
4064- عبد الرزاق ابن همام ابن نافع الحميري مولاهم أبو بكر الصنعاني ثقة حافظ مصنف شهير
تقريب التهذيب، ج1، ص354، المحقق: محمد عوامة، الناشر: دار الرشيد - سوريا
معمر بن راشد هم از روایهای صحیحین می باشد.
ابن حجر میگوید:
6809- معمر ابن راشد الأزدي مولاهم أبو عروة البصري نزيل اليمن ثقة ثبت فاضل
تقريب التهذيب، ج1، ص541، المحقق: محمد عوامة، الناشر: دار الرشيد - سوريا
مزی در مورد شیوخ و تلامیذ او می نویسد:
6104 - ع: معمر بن راشد الأزدي الحداني (2) ، أبو عروة ابن أَبي عَمْرو البَصْرِيّ،
ورَوَى عَن: ..... ووهب بن أَبي دبي (عس)
رَوَى عَنه: ..... وعبد الرزاق بن همام (ع)
تهذيب الكمال في أسماء الرجال، ج28، ص305
مزی در جای دیگه نوشته:
• عس: وهْب بْن أَبي دبي، هُوَ: وهْب بن عَبد اللَّهِ بن أَبي دبي.
تهذيب الكمال في أسماء الرجال، ج31، ص128
يحيى بن معين نیز میگوید:
3641 - سَمِعت يحيى يَقُول قد سمع معمر بن رَاشد من وهب بن أبي دبي وَكَانَ يَقُول وهب بن عبد الله
تاريخ ابن معين (رواية الدوري)، ج4، ص149، المحقق: د. أحمد محمد نور سيف، الناشر: مركز البحث العلمي وإحياء التراث الإسلامي - مكة المكرمة
بنابراین منظور از وهب بن عبد الله در سند به احتمال فراوان همان " وهْب بن عَبد اللَّهِ بن أَبي دبي" می باشد که قبلا توثیقاتش رو ذکر کرده و شما هم این را متذکر شده بودید.
مزی در مورد تلامیذ و شیوخ او می نویسد:
6759 - عس: وهْب بن عَبد اللَّهِ بن أَبي دبي الكوفي (2) ، وقد ينسب إلى جَدِّه، ويُقال: وهْب بْن عَبد اللَّهِ بْن كعب بن سور الأزدي الهنائي.
روى عن: أَبِي الطفيل عامر بن وائلة الليثي (عس) ،
رَوَى عَنه: .... ومَعْمَر بْن راشِد (عس) .
تهذيب الكمال في أسماء الرجال، ج31، ص132
اما در بین تلامیذ "وهب بن عبدالله أبو جحيفة السوائي" نامی از معمر بن راشد نبود البته تا جایی که بنده جستجو کردم.
همچنین شما روایت زیر رو در متن مقاله آورید که به جای وهب بن عبد الله در سند از وهب بن ابی دبی ذکر شده است که از معمر شنیده و از ابی الطفیل نقل کرده است :
أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ الرَّقِّيُّ. أَخْبَرَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ عَمْرٍو عَنْ مَعْمَرٍ عَنْ وَهْبِ بْنِ أَبِي دُبَيٍّ عَنْ أَبِي الطُّفَيْلِ قَالَ: قَالَ عَلِيٌّ: سَلُونِي عَنْ كِتَابِ اللَّهِ فَإِنَّهُ لَيْسَ مِنْ آيَةٍ إِلا وَقَدْ عَرَفْتُ بِلَيْلٍ نَزَلَتْ أَمْ بِنَهَارٍ. فِي سَهْلٍ أَمْ فِي جَبَلٍ.
الطبقات الكبرى ، محمد بن سعد بن منيع أبو عبدالله البصري الزهري الوفاة : 230 ، ج 2 ، ص 338 . دار النشر : دار صادر بيروت .
با این توصیفات یکی از احتمالات قوت بیشتری میگیرد که البته فرقی هم نمیکند چونکه روایت صحیح می باشد، به هر حال بازهم عذرخواهی میکنم.
با تشکر

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
همچنانکه شما نيز به اين مطلب اشاره کرديد احتمال قوي اين است که مراد از وهب، همان وهب بن عبد الله بن أَبي دبي باشد ولي از آنجا که اين روايت با همين سند در جامع البيان ابن عبد البر به اين صورت آمده است: عن معمر عن وهب بن عبد الله عن أبي الطفيل قال شهدت عليا رضي الله عنه وهو يخطب ويقول سلوني فوالله . جامع بيان العلم وفضله - ابن عبد البر - ج 1 ص 114 در بررسي سندي اين روايت در برنامه جوامع الکلم  خودشان اعتراف کرده اند که مراد وهب سوائي صحابي است لذا نقل ما نيز بخاطر اين بررسي بوده است
از تذکر و نقل مطالب شما نيز در اين خصوص تشکر مي کنيم
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
23 | ابواسحاق | , ایران | ١٧:٢٧ - ٠٤ اسفند ١٣٩٣ |
بنام خدا
با سلام به استادان گرامی گروه پاسخ به شبهات ببخشید که دوباره مزاحم شدم.
آدرسی رو که در برنامه جوامع الکلم دادید بنده قبلا ندیده بودم به همین خاطر برام نا آشنا بود ولی بعد از اینکه مراجعه کردم دیدم حق با شماست.
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=696
24 | محمد رضایی 17 از قم | , ایران | ١٢:٠٨ - ٠٣ مهر ١٣٩٤ |
عالی بود خدا خیرتون بده.
25 | محمدزمانی | , ایران | ١٠:٠٩ - ٠٨ مهر ١٣٩٤ |
سلام برشما توصیه و سفارش حضرت رسول (ص) مبنی براینکه دینتان را از علی (ع) بگیرید در کدام باب از سنن ابن ماجه آمده ؟ عبارتی شبیه لا یقضینی دینی الا انا او علی(ع)

پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
در خصوص روایتی که نقل کردید، موارد فراوان با عبارت مختلف آمده است که در سنن ابن ماجه به این صورت است
حدثنا أبو بَكْرِ بن أبي شَيْبَةَ وَسُوَيْدُ بن سَعِيدٍ وإسماعيل بن مُوسَى قالوا ثنا شَرِيكٌ عن أبي إسحاق عن حُبْشِيِّ بن جُنَادَةَ قال سمعت رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يقول عَلِيٌّ مِنِّي وأنا منه ولا يُؤَدِّي عَنِّي إلا عَلِيٌّ
سنن ابن ماجه  ج 1   ص 44
در منابع دیگر نیز با این عبارت آمده است:
 حدثنا عبد الله قال حدثني أبي نا يحيى بن أبي بكير وابن آدم يعني يحيى قالا نا إسرائيل عن أبي إسحاق عن حبشي بن جناده قال بن آدم السلولي وكان قد شهد حجة الوداع قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم علي مني وانا منه ولا يقضي عني ديني الا انا أو علي قال بن آدم ولا يؤدي عني الا أنا أو علي
فضائل الصحابة لابن حنبل  ج 2   ص 594
همچنین ذکر شده است:
ناشريك بن عبد الله عن الأعمش عن المنهال بن عمرو عن عباد بن عبد الله الأسدي عن علي بن أبي طالب أن النبي صلى الله عليه وسلم جمع قريشا ثم قال لا يؤدي أحد عني ديني إلا علي
تاريخ مدينة دمشق  ج 42   ص 47
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی:
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | فروشگاه | طرح پرسش | رسانه | گنجینه ولایت | نسخه موبایل | سایت قدیم | العربیة | اردو | English