2018 November 13 - سه شنبه 22 آبان 1397
نقد و بررسی سخنان شیخ الأزهر، بر ضد مبانی اعتقادی تشیع (8)
کد مطلب: ٨٥٩٤ تاریخ انتشار: ٠٢ دي ١٣٩٤ - ٠٩:٢٨ تعداد بازدید: 1185
خارج کلام مقارن » نقد سخنان شیخ الازهر
نقد و بررسی سخنان شیخ الأزهر، بر ضد مبانی اعتقادی تشیع (8)

جلسه بیست و چهارم 94/10/02

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

جلسه بیست و چهارم   94/10/02

 

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمد لله و الصلاه علی رسول الله و علی آله آل الله لا سیما علی مولانا بقیه الله و اللعن الدائم علی اعداءهم اعداء الله الی یوم لقاء الله.

«اخلاص»؛ عاملی مهم در موفقیت انسان!

طبق روزهای چهارشنبه که بنا شد یک نکته اخلاقی خدمت دوستان بیان بشود، عرض می کنیم که یکی از عوامل موفقیت انسان در زندگی دنیا و کارهای پیش روی او؛ ارتباط تنگاتنگ انسان با خدای عالم است. لازم است که انسان کارهای خودش را بر مبنای «اخلاص» انجام بدهد. چرا که مادامی که این اخلاص در ما شکل نگرفته باشد، انتظار موفقیت در زندگی، انتظار بی مورد و بی جائی است. چرا که فرموده اند هر آنچه که برای خدا باشد، رشد و نمو می کند و به نتیجه می رسد.

و اگر خدای ناکرده، کار برای غیر خدا باشد، قطعاً یا به نتیجه نمی رسد؛ و یا اگر به نتیجه برسد، برکت پیدا نمی کند. لذا بزرگان ما، روی مسئله «اخلاص»، و اینکه کارها باید برای خدای عالم باشد، تأکیدات فراوانی داشتند.

و همچنین تأکید داشتند بر اینکه کارها باید بر اساس دستورات الهی و دستورات ائمه اهلبیت(علیهم السلام) صورت بگیرد، تا به نتیجه برسد.

گلایه از موضع گیری های شیخ الأزهر!

بحث ما در روزهای آخر هفته، پیرامون صحبتهای آقای دکتر طیب بود در یک ماه سخنرانی خود در ماه مبارک رمضان. که بر ضد شیعه و مبانی آن، صحبتها و بعضاً تعابیر نادرستی داشتند.

اینگونه صحبتها و تعابیر، اگر از یک وهابی سر بزند، خیلی زیاد جای تعجب نیست. ولی وقتی این حرفها، از یک فردی در حد دکتر «طیب»، شیخ الأزهر مصر - که همواره منادی وحدت بین شیعه و سنی بوده اند - صادر می شود، خیلی جای تعجب، و البته جای نگرانی است.

الأزهر مصر، همواره تلاش می کردند که بین مذاهب مختلف اسلامی، وحدت ایجاد بکنند و هجمه های سنگین وهابیت را به یک نوعی پاسخ بدهند. لذا وقتی به سلفی ها رسیدند با این تعبیر که «اینها خوارج عصر ما هستند»؛ با آنها برخورد کردند.

موضع گیری تند دکتر طیب درباره وهابیت!

شیخ الازهر جناب دکتر احمد طیب بنا به نقل مجله «الحياة»، در تاریخ چهارم آوریل ۲۰۱۱ مطابق ۱۵ فروردین ۱۳۹۰ رسماً اعلام کرد:

«و أن السلفیین الجدد هم خوارج العصر»

 و سلفی های جدید و وهابیت معاصر خوارج عصر ما شمرده می شوند.

 ایشان در مصاحبه ای که با شبکه CNN داشت، تعابیر تند و غیر قابل انتظاری بر علیه این وهابی ها و سلفی ها به کار برد و گفت:

«این سلفی ها و وهابی ها دارند خودشان را به مذهب احمد بن حنبل منتسب می کنند، و حال آنکه اینها مذهب احمد بن حنبل را نجس کردند!!»

تغییر جهت ناگهانی دکتر طیب؛ و اهانت به شیعیان!

متأسفانه آقای دکتر «طیب»، با همه این موضع گیری ها و سخنرانی ها بر علیه وهابیت؛ امسال در ماه مبارک رمضان، به یکباره تغییر جهت دادند و یک ماه تمام، بر ضد شیعه سخن گفتند. برخی از تعابیری که ایشان در این ماه رمضان به کار بردند، زیبنده فردی به نام دکتر طیب نبود. مثل این تعبیر که گفت:

«و خاصَّةُ عایِشة (رضی الله عنها) أُم المُؤمنین، أمُّنا و أمُّ المُؤمنین و أمُّ الشّیعَةِ رَغمَ أنُوفِهِم شَاؤُو أم أبَوا»

مخصوصاً عایشه که مادر مؤمنین است، مادر ماست، و مادر شیعه است، هر چند پوزشان بر زمین مالیده شود، بخواهند با نخواهند مادر شیعیان هم است.

این تعبیر، یک تعبیر بسیار وقیح و زشتی است. و از شخصی مثل آقای طیب، هرگز به کار گیری این تعابیر انتظار نیست.

یا اینکه بگوید: « آنهائی که معتقد به این باشند که علی(علیه السلام) به عنوان خلیفه منصوب رسول اکرم است، اینها آدمهای منحرفی هستند! و نتیجه اعتقاد به خلافت علی بن ابیطالب این است که صحابه در حق علی و پیغمبر خیانت کردند و همچنین ابوبکر و عمر و عثمان، حق علی بن ابیطالب را غصب کردند! آیا انحرافی بالاتر از این که کسی معتقد باشد به غصب خلافت از ناحیه ابوبکر و عمر؟ و یا معتقد باشد صحابه ای که عدالتشان از آسمان نازل شده است و خداوند عدالت اینها را تأیید کرده است، در حق پیامبر خیانت کرده باشند؟!»

این تعابیر از شخص اول الأزهر، تعابیر واقعاً زشت و نادرستی است. و هرگز چنین انتظاری از ایشان نیست.

جدیدترین موضع گیری دکتر طیب نسبت به شیعیان!

جدیدترین تعبیری را هم که ایشان همین چند وقت پیش داشتند این بود که گفتند:

«هیچ عاقلی از درخواست عده ای برای حمایت از شیعیان با دادن کرسی در پارلمان به آنها حمایت نمی کند... واقعیت این است که در مصر شیعه وجود ندارد و صرفاً مشتی منفعت طلب، دلال دین و فتنه گر هستند. و هر گونه درخواستی برای اختصاص کرسی به شیعیان در پارلمان مصر، درخواست صریح برای فتنه بین مردم مصر است.»

این صحبت آقای دکتر طیب، حدود ده روز پیش ایراد شده است. که در شبکه «المصریه» مصر پخش شد. متأسفانه مدتی است ایشان مشغول تاخت و تاز عقاید شیعه و توهین به شیعیان هستند. تمام مصاحبه ها و صحبتهای آقای دکتر طیب را هم، شما دوستان می توانید در سایت ایشان به نشانی  http://www.azhar.eg/  ببینید.

روشی برای اعتراض به دکتر طیب شیخ الأزهر

پیشنهاد من به دوستان – خصوصاً دوستانی که زبان عربی مسلط هستند -  این است که با تأسیس وبلاگ، حضور در سایتهای مختلف، ایمیل زدن به سایت خود الأزهر و یا ایمیل زدن به خود دکتر طیب؛ اعتراض خود را به ایشان و نحوه صحبت کردن ایشان برسانید. و بیان کنید که اینگونه سخن گفتن با سابقه الأزهر در ایجاد وحدت بین مسلمین و نیز سابقه خود شما؛ به هیچ وجه همخوانی ندارد.

آقای دکتر طیب! شما وقتی می آیید شیعه را به عنوان یک «فتنه گر» و «دلال دین» معرفی می کنید، نتیجه اش این می شود که فردا دهها مثل شهید شحاته ها، جنازه هایشان در کوچه ها و خیابانها کشیده می شود و به نمایش گذاشته می شود.

جناب آقای طیب! وقتی شما می گوئید که شیعیان دلال دین و فتنه گر هستند؛ فردا امثال «جبهة النصره» و «داعش» و امثال اینها، در کشتن شیعه، جری تر می شوند! در حقیقت این الفاظ و کارها و صحبتهای شما، زمینه ساز قتل شیعه می شود.

نکته دیگری که در اینجا حائز اهمیت است، این است که این صدای اعتراض، باید از طریق رسانه های مستقلی مثل شبکه «المیادین» که جزء شبکه های پربیننده مصر است، و تلاش بر اطلاع رسانی اساسی به مخاطبین خود دارد، به گوش «الأزهر» رسانده شود.

«مناظره تلویزیونی»، روشی معقول برای حل اختلافات!

نکته مهم دیگری که مطرح است و متأسفانه اینها هنوز جوابی بر این تقاضا ندادند، مسئله مناظره است. آنهم مناظره رسمی تلویزیونی بین نماینده حوزه علیمه قم که نماینده تشیع است؛ و بین نماینده الأزهر که نماینده اهل سنت است.

متأسفانه این آقایان می آیند و مباحث مربوط به شیعه را از کانال شبکه های موسوم به «شیرازی ها» و یا شبکه موسوم به «فدک»، اخذ می کنند. اینها تصور می کنند که این شبکه ها، نماینده رسمی شیعه هستند و گفتارشان گفتار و نظر رسمی شیعه است. در حالی که هرگز اینچنین نیست.

امروز باید هر کسی به اندازه توان خودش، وارد معرکه بشود و در روشنگری این مسئله بکوشد. کوتاه آمدن در این زمینه، به نظر من گناه کبیره است! زیرا مسئله «الأزهر»، مسئله عربستان سعودی و امثال این نیست که بگوئیم اینها وهابی هستند و هر چه بر علیه ما بگویند، به نفع ما هست! نه؛ هر چه آتش الأزهر زودتر خاموش شود، به نفع شیعه است. به هر قیمتی هم که خاموش بشود باز هم به نفع شیعه است.

لذا عرض می کنیم که بهترین راه برای حل این قضایا، متقاعد کردن «الأزهر» برای یک مناظره تمام عیار تلویزیونی است. یعنی نماینده رسمی الأزهر و نماینده حوزه علمیه قم، بنشینند و با هم گفتگو بکنند تا مشخص بشود این موضع گیری های آقا طیب، شیخ الأزهر، بی اساس و بی پایه است. و ارتباطی به شیعه ندارد.

همچنین مشخص بشود که این صحبت شما که می گوئید «اعتقاد به خلافت بلافصل امیرالمؤمنین، نتیجه اش خائن بودن صحابه و غاصب بودن خلفاء است»؛ این مطلب قطعی و واقعی است. و در کتاب های شما مطرح شده است.

بحث وصایت و خلافت امیرالمؤمنین(سلام الله علیه)، بحثی نیست که ما مدعی باشیم که فقط در کتب شیعه آمده است. بلکه در کتب معتبر شما و با اسانید صحیح ذکر شده اند. شما بیائید موقف خودتان را با این روایات و مدارک معتبر، برای ما مشخص بکنید.

تعابیری مثل «انت خلیفتی فی کل مؤمنی من بعدی»؛ « انت امام کل مؤمن و مؤمنة»؛ و یا «علی امام المتقین»؛ تعابیر کوچکی نیستند که بشود به راحتی از کنار آنها عبور کنیم.

جناب آقای طیب! اگر کسی از شما سؤال بکند که در برابر این احادیث صریح و صحیحی که درباره ولایت امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) است، موقف و موضع شما چیست، چه پاسخی دارید؟ بیائید اینها را برای مردم روشن کنید.

آیا تجلیل فوق عصمتی از صحابه، با منطق قرآن سازگاری دارد!؟

بحث «صحابه» که شما این قدر به آن بهاء می دهید، و از ایشان تجلیل می کنید، آیا اساساً این نحوه تجلیل از صحابه، با منطق قرآن کریم همخوانی دارد یا ندارد!؟ اصلاً منطق قرآن، این صحابه ای را که شما به دنیا معرفی می کنید، قبول دارد یا ندارد!؟

جناب آقای دکتر طیب!، این آیه مربوط به کفار نیست که می فرماید:

( ان جائکُم فاسقٌ بِنبأٍ فَتبَینوا)

هرگاه فرد فاسقی برای شما خبری را آورد، تحقیق کنید

سوره حجرات(49): آیه 6

این آیه مربوط به یهود و نصاری و منافقین نیست. مربوط به صحابه است. ده ها آیه دیگری که ما در مذمت صحابه داریم، شما چه جوابی دارید؟!

بله؛ فقط می گوئید که خداوند فرموده است:

(لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنينَ إِذْ يُبايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَة)

به تحقیق خداوند از مؤمنین راضی شد زمانی که زیر درخت با تو بیعت کردند.

سوره فتح(48) : آیه 18

اگر بنابر این است و این آیه ملاک صحابه است؛ درباره بنی اسرائیل که بالاتر از این آیه داریم! خداوند می فرماید:

(يا بَني‏ إِسْرائيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتي‏ أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَ أَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعالَمين)

ای بنی اسرائیل! نعمتی را که من به شما داده ام را به یاد آورید و اینکه من شما را بر جهانیان برتری دادم.

سوره بقرة(2): آیه 47 ‏

یعنی اگر عبارت «رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنينَ » 30 درجه ارزش داشته باشد، «فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعالَمين» 90 درجه ارزش دارد. ولی خدای عالم همین بنی اسرائیلی را که درباره آنها می فرماید « فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعالَمين»؛ به صراحت درباره اینها می فرماید:

(فَبِما نَقْضِهِمْ ميثاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَ جَعَلْنا قُلُوبَهُمْ قاسِيَة)

اما بخاطر پيمان شكنى، آنها را از رحمت خويش دور ساختيم و دلهاى آنها را سخت و سنگين نموديم

سوره مائدة(5): آیه 13

«صحابه» با تمام قداستشان، به جایگاه بنی اسرائیل که نمی رسند که خداوند تعبیر «فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعالَمين» را در موردشان به کاربرده است.

همین تعبیر «لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنينَ إِذْ يُبايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَة» که در آیه 18 مطرح شده است، در آیه 10 همین سوره دارد که:

(إِنَّ الَّذينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْديهِمْ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلى‏ نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفى‏ بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتيهِ أَجْراً عَظيماً)

آنها كه با تو بيعت مى‏كنند در حقيقت فقط با خدا بيعت مى‏نمايند، و دست خدا بالاى دست آنهاست، هر كس پيمان‏شكنى كند به زيان خود پيمان شكسته است و آن كس كه نسبت به عهدى كه با خدا بسته وفا كند به زودى پاداش عظيمى به او خواهد داد

سوره فتح(48): آیه10

خداوند متعال به صراحت می فرماید که این رضایت خدای عالم از هر بنده ای مشروط به استمرار وفاداری بنده به عهد و پیمان خداوند عالم است و مطلق نیست.

«بلعم باعور»؛ یک مصداق عینی و قابل توجه!

شما ببینید درباره «بلعم باعور»، خداوند چه تجلیلی کرده است. او را به مقام اولیاء الله می رساند و می فرماید:

(وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذي آتَيْناهُ آياتِنا)

و بخوان بر این مردم حکایت آن کسی را که ما آیات خود را به او عطا کردیم.

سوره أعراف(7): آیه 175

ولی با همه اینها کار «بلعم باعور» به خاطر انحرافش به جائی می رسد که خداوند درباره او می فرماید:

(فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْب)

حکایت او حکایت سگ است

سوره أعراف(7): آیه 176 ‏

آیا دلیلی واضح تر و روشن تر از این می خواهید!؟ ما وقتی یک وهابی می آید و «یؤمنون ببعض الکتاب و یکفرون ببعض الکتاب» می کند؛ (بعضی آیات را می بیند و بعضی آیات را نمی بیند)، ما گلایه نمی کنیم. ولی وقتی شیخ الأزهر می آید و این آیات را نادیده می گیرد، جای تعجب و گلایه است!

چرا دانشگاه الأزهر مصر، حاضر به مناظره با حوزه علمیه قم نیست!؟

سؤال ما این است که چرا اینها حاضر به مناظره نیستند!؟ با وجود اینکه آیةالله العظمی مکارم در نامه ای که آخر ماه مبارک رمضان امسال به ایشان نوشت، رسماً از ایشان دعوت به مناظره کرد. ایشان نوشت که بهترین راه برای حل این قضایا، گفتگوی علمی میان نمایندگان الأزهر، و نمایندگان حوزه علمیه قم است. و نتیجه این گفتگوی علمی، حجت باشد هم برای شیعه، و هم برای اهل سنت!

چرا نمی آیند؟ آیا خوف این دارند که اگر برای مناظره بیایند مشتشان باز می شود!؟ یا اینکه نه؛ دست های دیگری در پشت پرده است!؟

البته ما قبلاً همچین عقیده ای نداشتیم. ولی الآن داریم به این نتیجه می رسیم که امروز «الأزهر»، آلت دست وهابیت شده است!! وهابیت امروز قصد دارد که حرف های خودش را از زبان دکتر طیب بزند! وگر نه این الفاظ و این تعابیر، و این نحوه هجمه و حمله به شیعه، اصلاً با سیاستهای الأزهر، هیچگونه همخوانی ندارد.

آقای طیب! اگر شما مشکل سیاسی هم با ایران داشته باشید، باید سیاستمداران شما بیایند و سیاست ایران را نقد بکنند. ولی شما می خواهید برخی سیاستهای ایران را ملاک قرار بدهید و شیعه را بکوبید!؟

ما ادعا نداریم که نماینده اسلام هستیم. جمهوری اسلامی ایران، نماینده شیعه که نیست! یک حکومتی است برخواسته از فرهنگ شیعه! برخی مشکلات را داریم ولی هزاران خوبی دیگر هم داریم. در مقابل ما، مگر عربستان سعودی داعیه حکومت اسلامی ندارد!؟ آیا آنها نماینده اسلام هستند!؟ آیا پاکستان نماینده اسلام است!؟

بله؛ مراجع شیعه گفتارشان، گفتار شیعه است. گفتارشان، گفتار اسلام است. این را ما قبول داریم. اگر شما از مراجع ما اشکالی بگیرید و این را به پای مذهب بنویسید، ما دستمان بالاست. ولی امروز مراجع ما به صراحت آمده اند و درباره این قضایا موضع گرفته اند و هرگونه اهانت به مقدسات اهل سنت را حرام اعلام کرده اند.


والسلام علیکم و رحمة الله

 






Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی:
  

آخرین مطالب
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | فروشگاه | طرح پرسش | گنجینه ولایت | نسخه موبایل | آثار و تألیفات | العربیة | اردو | English