2018 November 14 - چهار شنبه 23 آبان 1397
نقد و بررسی سخنان شیخ الأزهر، بر ضد مبانی اعتقادی تشیع (18)
کد مطلب: ٨٨٠٤ تاریخ انتشار: ٢٨ بهمن ١٣٩٤ - ١٧:٥٢ تعداد بازدید: 1124
خارج کلام مقارن » نقد سخنان شیخ الازهر
نقد و بررسی سخنان شیخ الأزهر، بر ضد مبانی اعتقادی تشیع (18)

جلسه پنجاه و ششم 94/11/28

 

بسم الله الرحمن الرحیم 

جلسه پنجاه و ششم     94/11/28

 

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمدلله و الصلاة علی رسول الله و علی آله آل الله لاسیما علی مولانا بقیة الله و اللعن الدائم علی اعدائهم اعداءالله الی یوم لقاءالله.

دیروز عرض کردیم که آقای «طیب»، متأسفانه عدالت در گفتار و صداقت در بیان ندارد. ایشان وقتی به مسئله «سب صحابه» می رسد، از طرفی می گوید که «مذهب شیعه»، کارش اهانت و سب صحابه است! ولی از آن طرف می گوید که «بعضی از علمای شیعه»، سب صحابه را جایز نمی دانند و رضایت از این کار ندارند!!

یعنی در حقیقت ایشان، رعایت عدالت در گفتار را ندارند. ما دیروز فتاوای مراجع معظم را در لزوم حفظ وحدت میان شیعه و سنی و پرهیز از اهانت به مقدسات اهل سنت را بیان کردیم و گفتیم که اکثر مراجع ما، اهانت به مقدسات اهل سنت را جایز نمی دانند.

تعابیری عجیب از دکتر «طیب»!

جالب این است که ایشان یک تعابیری دارد که واقعاً انسان متعجب می شود. ایشان در یکی از این برنامه ها می گوید:

«من در ملاقاتی که با برخی از فضلای شیعه امامیه داشتم، اینها مسئله سب صحابه را منکر شدند و تأکید کردند که کسانی که صحابه پیامبر را دشنام می دهند و سب می کنند، آدم های سفیهی هستند. ما از آنها نیستیم و آنها نیز از ما نیستند!

این گفتار این فضلاء، سخن خوبی است اگر منتشر بشود و به صورت یک قانون کلی و عمومی در بیاید. با توجه به اینکه بشارت دادن به مذهب شیعه، آنچنان که از افراد مورد اعتماد به من رسیده است، با صیغه شهادت و اهانت به عایشه شروع می شود!

و آن صیغه تشیع این است: اشهد أن لااله الا الله، اشهد أن محمداً رسول لله، اشهد أن علیاً ولی الله و اشهد أن عایشه فی النار!!

اینها چگونه شهادت به رسالت پیغمبر می دهند در حالی که همسر او و حبیبه او را لعن می کنند؟ این تناقض است و صحیح نیست و عقل این را نمی پذیرد. و واجب است که این مسئله بی ادبی و بی احترامی به صحابه و عایشه، فوراً متوقف شود!

اگر همچنان این درب باز باشد، هرگز به هیچ وجه، هیچ تفاهم و وحدتی بین شیعه و سنی رخ نخواهد داد. چگونه اهل سنت با شیعه تفاهم و ملاقات داشته باشند، در حالی که اهل سنت، این بی ادبی ها و اهانتها را از بسیاری از کسانی که منتسب به شیعه هستند، می شنود.

در مقابل اینها، یک عده کمی از اهل سنت، نسبت به شیعه تندروی می کنند. مثل اینکه برخی افراد، شیعه را تکفیر می کنند و یا آنها رافضی می نامند. و این سزاوار نیست و ما نمی پسندیم و لذا ما از علمایی که به وحدت شیعه و سنی اهتمام دارند، انتظار داریم که این خلأ را پر بکنند و این کشت و کشتاری که بین دو طرف هست، باید از بین برود.»

شما ببینید که ایشان وقتی به شیعه می رسد، می گوید که «مذهب شیعه»، کارش اهانت و سب صحابه است. ولی در برائت و تبری از سب صحابه، می گوید که بعضی از فضلای شیعه، از سب صحابه تبری می جویند. شما این عبارات عجیب و چینش این عبارات را ببینید! یعنی اکثر علماء و بزرگان شیعه، از نظر طیب، موافق و عامل به سب صحابه هستند!!

در مورد شیعه وقتی سخن می گوید، عبارت «این کار فوراً باید متوقف بشود» را بر زبان می آورد ولی به خودشان که می رسد می گوید: «این کار سزاوار نیست»!!

بررسی مسئله «قذف همسران انبیاء الهی»!

من در اینجا نکته ای را باید متذکر بشوم که عزیزان باید خوب توجه بکنند. این آقای «طیب»، میآید اصل «مذهب شیعه» را به «سب و اهانت به صحابه» متهم می کند و از میان اینها هم، «عایشه» را مطرح می کند. و می گوید که شیعه، عایشه را مورد سب و لعن قرار می دهند!! ما هیمن مسئله را از منابع اهل سنت مورد بررسی قرار می دهیم تا مشخص بشود که آیا این سخن ایشان صحت دارد یا ندارد!

1-    دیدگاه «آلوسی»:

«آلوسی» در این زمینه به صراحت می نویسد:

«ونسب للشيعة قذف عائشة رضي الله تعالى عنها بما برأها الله تعالى منه و هم ينكرون ذلك أشد الإنكار و ليس في كتبهم المعول عليها عندهم عين منه ولا أثر أصلاً»

به مذهب شیعه نسبت داده شده که معتقد به قذف عایشه هستند در حالی که اینها به شدت منکر این نسبت هستند. البته در کتابهای معتبر اینها، هیچ اثری و عبارتی از قذف عایشه وجود ندارد.

روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني، اسم المؤلف: العلامة أبي الفضل شهاب الدين السيد محمود الألوسي البغدادي، دار النشر: دار إحياء التراث العربي – بيروت؛ ج 18، ص 122

2-    دیدگاه «شیخ طوسی»:

از علمای شیعه هم، مرحوم «شیخ طوسی»، می گوید:

«وما زنت امرأة نبي قط ، لما في ذلك من التنفير عن الرسول وإلحاق الوصمة به، فمن نسب أحدا من زوجات النبي إلى الزنا، فقد أخطأ خطأ عظيماً»

هیچ همسری از هیچ پیامبری، هرگز زنا نکرده است. چرا که این کار باعث تنفر مردم از پیامبر می شود. و باعث لکه ننگی می شود بر ایشان. پس هر کس یکی از همسران پیامبر را به زنا نسبت بدهد، به تحقیق اشتباه بسیار بزرگی را مرتکب شده است.

التبیان فی تفسیر القرآن، الشیخ طوسی، ج10، ص52

3-    دیدگاه «ابن جوزی»:

«ابن جوزی» از علمای بزرگ اهل سنت، در «زاد المسیر» می نویسد:

«أنه ولد على فراشه من لغير رشدة و لم يكن ابنه روى ابن الأنباري باسناده عن الحسن أنه قال لم يكن ابنه إن امرأته فجرت وعن الشعبي قال لم يكن ابنه إن امرأته خانته وعن مجاهد نحو ذلك وقال ابن جريج ناداه نوح وهو يحسب أنه ابنه وكان ولد على فراشه»

فرزند نوح پیامبر، از خود او نبود. بلکه نطفه اش از اجنبی بود و در دامن نوح بزرگ شد. زن نوح خیانت کرد و زنا داد. شعبی می گوید فرزند نوح مال نوح نبود. و زن او به او خیانت کرد. مجاهد هم همین را گفته است. ابن جریج نیز می گوید که نوح او را صدا کرد به تصور اینکه پسرش است در حالی که او فرزند اجنبی بود در دامان نوح.

زاد المسير في علم التفسير، اسم المؤلف: عبد الرحمن بن علي بن محمد الجوزي، دار النشر: المكتب الإسلامي - بيروت - 1404، الطبعة: الثالثة؛ ج 4، ص 113

آقای دکتر طیب، در تمام ماه رمضان و الآن هم در روزهای جمعه، تمام درد و غمش، بحث عایشه است! هیچ کاری با دیگر صحابه ندارد. گاهاً هم ابوبکر و عمر را مطرح می کند.

گویا نبی مکرم، غیر از این سه نفر، دیگر هیچ صحابه ای نداشته است. گویا سب امیرالمؤمنین، توسط معاویه، که در صحیح مسلم نقل شده است، به گوش آقای طیب اصلاً نخورده است!!

اینکه بالای هفتاد هزار منبر، علی سب می شد، گویا به گوش این آقا نخورده است!! و اگر هم خورده، به هیچ وجه پرده های گوشش را تکان نداده تا به مغزش برسد!!

صحابه از دیدگاه آقای «طیب»، همین سه چهار نفر است!! ابوبکر است و عمر و عایشه! حتی با «عثمان» هم کاری ندارد! من در صحبتهایش از اول ماه رمضان تا آخر ماه، ندیدم که از عثمان، دفاعی بکند! حتی از «طلحه» و «زبیر» هم، ایشان هیچ دفاعی نمی کند.

4-    دیدگاه «ناصرالدین البانی»:

آقای «ناصر الدین البانی» معتقد است که همسران انبیاء، خصوصاً عایشه، از زنا و فاحشه متبری نیستند:

«ولكنه سبحانه صان السيدة عائشة رضي الله عنها وسائر أمهات المؤمنين من ذلك كما عرف ذلك من تاريخ حياتهن، و نزول التبرئة بخصوص السيدة عائشة رضي الله عنها، وإن كان وقوع ذلك ممكنا من الناحية النظرية لعدم وجود نص باستحالة ذلك منهن»

خداوند متعال عایشه و دیگر همسران پیامبر را از زنا و فاحشه مصون کرده است. همانگونه که از تاریخ زندگی ایشان مشخص است. و آیه در تأیید تبرئ ایشان به خصوص عایشه نازل شده است. اگر چه وقوع زنا و فاحشه از آنها ممکن است. زیرا نصی مبنی بر محال بودن این اعمال از ایشان نداریم.

سلسلة الأحاديث الصحيحة وشيء من فقهها وفوائدها؛ المؤلف: أبو عبد الرحمن محمد ناصر الدين، بن الحاج نوح بن نجاتي بن آدم، الأشقودري الألباني (المتوفى: 1420هـ)، الناشر: مكتبة المعارف للنشر والتوزيع، الرياض، الطبعة: الأولى، (لمكتبة المعارف)؛ ج6، ص27

و یا در جای دیگر می گوید:

«أن النبي صلى الله عليه وسلم لم يقطع ببراءة عائشة رضي الله عنها إلا بعد نزول الوحي. ففيه إشعار قوي بأن الأمر في حد نفسه ممكن الوقوع»

همانا پیغمبر به برائت عایشه یقین نکرد مگر بعد از نازل شدن وحی. این مسئله به خوبی نشان می دهد که وقوع اعمالی مثل زنا و فاحشه، از همسر پیغمبر ممکن است.

سلسلة الأحاديث الصحيحة وشيء من فقهها وفوائدها؛ المؤلف: أبو عبد الرحمن محمد ناصر الدين، بن الحاج نوح بن نجاتي بن آدم، الأشقودري الألباني (المتوفى: 1420هـ)، الناشر: مكتبة المعارف للنشر والتوزيع، الرياض، الطبعة: الأولى، (لمكتبة المعارف)؛ ج6، ص27

جناب آقای «طیب»! اگر یک عالم شیعی، یا عالم نمای شیعی مثل «یاسرالحبیب» بیاید و یک حرفی را نسبت به عایشه بزند، شما یک ماه رمضان تمام بر علیه او منبر می روید و حرف می زنید، در ماهواره ها پخش می شود و بعد از ماه رمضان هم رهایش نمی کنید و هر هفته جمعه ها هم سخنرانی می کنید؛ ولی اگر «البانی» بیاید یک همچین حرفی را بزند، هیچ ایرادی ندارد و شما اصلاً عین خیالتان هم نیست!!

الآن «البانی» برای اهل سنت و مخصوصاً وهابیها، به «بت» تبدیل شده است. شما اگر شبکه های مصری را نگاه بکنید، وقتی اساتید الأزهر می خواهند در تضعیف و یا تصحیح روایات کتابهای خودشان، سخن بگویند، عمدتاً به نظریات «البانی» استناد می کنند.

5-    دیدگاه «بخاری»:

«محمد بن اسماعیل بخاری» در صحیح خود نقل می کند که پیغمبر فرمود:

«مَا تُشِيرُونَ عَلَيَّ فِي قَوْمٍ يَسُبُّونَ أَهْلِي، مَا عَلِمْتُ عَلَيْهِمْ مِنْ سُوءٍ قَطُّ »

در مورد گروهي که خانواده من (عائشه در قضيه افك) را دشنام مي‌دهند و من در گذشته از ايشان هيچ بدي نديده‌ام ، چه نظري را به من پيشنهاد مي‌کنيد؟

الجامع المسند الصحيح المختصر (صحيح البخاري)، المؤلف: محمد بن إسماعيل أبو عبدالله البخاري الجعفي، المحقق: محمد زهير بن ناصر الناصر، الناشر: دار طوق النجاة (مصورة عن السلطانية بإضافة ترقيم ترقيم محمد فؤاد عبد الباقي)، الطبعة: الأولى، 1422هـ؛ ج9، ص 113، ح 7370

ما از آقای «طیب» سؤال می کنیم که این «قوم» که بخاری نقل می کند، کیست؟ آیا یهودی ها بودند؟ یا مسیحی ها بودند؟ یا نه، «عبدالله بن سبأ» چند سال زودتر به دنیا آمده بود و در زمان پیغمبر این را منتشر کرده بود؟ یا منافقین بودند؟

جالب است که خود بخاری، این قوم را مشخص می کند و ما از آقای طیب و همفکرانشان می خواهیم که این عبارت بخاری را برای مردم معنا بکنند:

«لَمْ يُسَمَّ مِنْ أَهْلِ الإِفْكِ أَيْضًا إِلَّا حَسَّانُ بْنُ ثَابِتٍ، وَ مِسْطَحُ بْنُ أُثَاثَةَ، وَ حَمْنَةُ بِنْتُ جَحْشٍ»

عروه نقل مي كند كه كسي از اهل افك نام برده نشد جز حسان بن ثابت و مسطح بن اثاثه و حمنة دختر جحش.

الجامع المسند الصحيح المختصر (صحيح البخاري)، المؤلف: محمد بن إسماعيل أبو عبدالله البخاري الجعفي، المحقق: محمد زهير بن ناصر الناصر، الناشر: دار طوق النجاة (مصورة عن السلطانية بإضافة ترقيم ترقيم محمد فؤاد عبد الباقي)، الطبعة: الأولى، 1422هـ؛ ج5، ص 116، ح 4141

چه کسانی به عایشه نسبت فحشا دادند؟

کسانی که به «عایشه» نسبت فحشا دادند، سه نفر از صحابه بودند!!

نفر اول: «حَسَّانُ بْنُ ثَابِتٍ» که از شعرای بنام رسول الله بود. حسان بن ثابت، همان کسى است که در زمان جاهلیت شاعر انصار بود و در زمان اسلام «شاعر رسول الله» لقب گرفت. و اشعار مربوط به غدیر نیز، عمدتاً از زبان اوست.

«بخارى» در صحیح خود مى‌نویسد:

«حدثنا حَفْصُ بن عُمَرَ حدثنا شُعْبَةُ عن عَدِیِّ بن ثَابِتٍ عن الْبَرَاءِ رضی الله عنه قال قال النبی صلى الله علیه وسلم لِحَسَّانَ اهْجُهُمْ أو هَاجِهِمْ وَ جِبْرِیلُ مَعَکَ.»

براء بن عازب گفته است که رسول خدا به حسّان گفت: هجو کن (جواب کسانى را که شعرهاى زشت در باره رسول خدا مى‌سرودند با شعر بده) چون جبرئیل با تو است.

صحیح البخاری، ج3، ص1176، ح3041، کِتَاب بَدْءِ الْخَلْقِ، بَاب ذِکْرِ الْمَلَائِکَةِ، تحقیق د. مصطفی دیب البغا، ناشر: دار ابن کثیر

نفر دوم: «مِسْطَحُ بْنُ أُثَاثَةَ» است. پسرخاله ابوبکر است. و جزء صحابه است. جالب است که خود «ابن تیمیه حرانى» در این زمینه مى‌نویسد:

«فان الذین قذفوا عائشة أم المؤمنین کان فیهم مسطح بن اثاثة وکان من أهل بدر.»

از کسانى به عائشه تهمت زنا زدند، مسطح بن أثاثة بود که او در جنگ بدر نیز حضور داشته است.

کتب ورسائل وفتاوی شیخ الإسلام ابن تیمیة، ج7، ص487، تحقیق: عبد الرحمن بن محمد بن قاسم العاصمی النجدی، ناشر: مکتبة ابن تیمیة، الطبعة: الثانیة.

نفر سوم: «حَمْنَةُ بِنْتُ جَحْشٍ» است. خواهر زن پیغمبر است. خواهر زینب بنت جحش است.

آقای طیب! اینها، هم صحابی هستند، و هم فامیل نزدیک پیامبر و ابوبکر هستند. این سه نفر آمدند و به عایشه نسبت فحشاء دادند. شما که می گوئید آنهائی که به عایشه ناسزا گفتند از اسلام خارج هستند، مرتد هستند. ما نمی توانیم با آنها ملاقات و وحدت داشته باشیم و... شما بفرمائید که نبی مکرم، نسبت به این سه نفر، چکار کردند؟

آیا حکم به کفر اینها داد؟ که شما الآن حکم به کفر شیعه می دهید! حکم به خروج از اسلام اینها داد؟ حکم ارتداد اینها را صادر کرد؟

رسول اکرم نهایت کاری که کردند، این بود که به اینها حد زدند! بفرمائید این تفسیر «قرطبی» است که نقل می کند:

«أن النبي صلى الله عليه وسلم حد أهل الإفك عبد الله بن أبي و مسطح بن أثاثة و حسان بن ثابت و حمنة بنت جحش»

پیغمبر به صاحبان افک، یعنی عبدالله بن ابی و مسطح بن أثاثة و حسان بن ثابت و حمنة بنت جحش، حد جاری کرد.

الجامع لأحكام القرآن، المؤلف: أبو عبد الله محمد بن أحمد بن أبي بكر بن فرح الأنصاري الخزرجي شمس الدين القرطبي (المتوفى: 671 هـ)، المحقق: هشام سمير البخاري، الناشر : دار عالم الكتب، الرياض، المملكة العربية السعودية،الطبعة: 1423 هـ/ 2003 م؛ ج12، ص 201

«مسطح بن أثاثة»، صحابی بود، پسرخاله ابوبکر هم بود، و جیره خوار ابوبکر هم بود. وضع مالی خوبی نداشت و ابوبکر خرج خانه اش را می داد. بعد از اینکه در جریان افک، حد خورد، ابوبکر مواجبش را قطع کرد. او آمد داد و بی داد و سر و صدا راه انداخت، مجبور شدند دوباره مواجبش را پرداخت کردند!!

آقای طیب! نسبت به «عایشه» همسر پیغمبر، تو غیرتت بیشتر است یا خود پیغمبر!؟ این را به ما جواب بدهید.

دوستان باید این مطالب را به صورت سؤال در بیاورند و در فضای مجازی منتشر بکنند و از آقای «طیب» مطالبه بکنند! چرا وقتی دو تا آدم بی سر و پا در «لس آنجلس» و «لندن» نسبت به صحابه فحش می دهند، اینها شروع می کنند به سر و صدا کردن و این را به کل مذهب شیعه نسبت می دهند!!

ولی ما از این روایات صحیح بخاری یا خبر نداریم، یا برای ما خیلی اینها مهم نیست. چرا اینها را منتشر نمی کنیم تا آقایان ببینند!

پیامبر اکرم، در مقابل تهمت فحشا به همسرش، چه کرد؟

شما ببینید که پیغمبر وقتی به همسرش تهمت می زنند، نمی آید داد و بیداد بکند که ای مردم! به همسر من تهمت نزنید. آنهایی که به همسر من تهمت بزنند، از اسلام خارج هستند و...، بلکه می آید و می گوید:

«و َإِنْ كُنْتِ أَلْمَمْتِ بِذَنْبٍ، فَاسْتَغْفِرِي اللَّهَ وَ تُوبِي إِلَيْهِ»

ای عایشه! اگر گناهی مرتکب شده ای، از خداوند طلب بخشش بکن و به سوی او توبه کن.

الجامع المسند الصحيح المختصر (صحيح البخاري)، المؤلف: محمد بن إسماعيل أبو عبدالله البخاري الجعفي، المحقق: محمد زهير بن ناصر الناصر، الناشر: دار طوق النجاة (مصورة عن السلطانية بإضافة ترقيم ترقيم محمد فؤاد عبد الباقي)، الطبعة: الأولى، 1422هـ؛ ج5، ص 116، ح 4141

ما در اینجا چندتا سؤال داریم:

یک: غیرت پیغمبر بیشتر است یا آقای طیب؟

دو: پیغمبر اکرم چرا نیامد در میان مردم، همسرش را تبرئه بکند؟ پیامبر که واقع قضیه را خبر داشت و از همه چیز مطلع بود. در صحیح بخاری هم هست که پیغمبر وقتی نماز می خواند، پشت سرش را نیز می دید! و با وحی هم در ارتباط است.

سه: اگر واقعاً برای پیغمبر، عمل خلاف عایشه محرز بود، چرا به عایشه حد نزد؟ چرا فقط گفت اگر این کار را کردی توبه کن!! حد که فقط برای مَرد نیست.

اگر ثابت بشود که تجاوز به عنف بوده، آن آقایان نباید حد بخورند، بلکه باید کشته بشوند. چون حکم تجاوز به عنف، قتل است. چرا پیغمبر نیامد همسرش را تبرئه بکند؟

جالب است که «آلوسی» می گوید پیغمبر در اینجا به عایشه گفت:

«يا عائشة إن كنت فعلت هذا الأمر فقولي لي حتى أستغفر الله تعالى لك»

ای عایشه! اگر تو مرتکب زنا شده ای، به من بگو تا برای تو استغفار بکنم.

روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني، المؤلف: شهاب الدين محمود بن عبد الله الحسيني الألوسي (المتوفى: 1270هـ)، المحقق: علي عبد الباري عطية،الناشر: دار الكتب العلمية – بيروت، الطبعة: الأولى، 1415هـ؛ ج9، ص 317

این آقایانی که می گویند توسل شرک است، چطور آقای آلوسی برای فحشای عایشه، توسل را جایز می داند!؟ «محمد بن عبدالوهاب» که مطلق توسل را حرام می داند:

«من جعل بينه و بين الله وسائط يدعوهم أنه كافر مرتد حلال المال و الدم»

هر كس بين خود و خداوند واسطه قرار دهد و آن را صدا كند، كافر و مرتد است و اموال آن مباح و خونش هدر است.

مؤلفات محمد بن عبد الوهاب، اسم المؤلف: محمد بن عبد الوهاب، دار النشر: جامعة الإمام محمد بن سعود - الرياض، تحقيق: عبد العزيز زيد الرومي د. محمد بلتاجي د. سيد حجاب؛ ج1، ص 47

6-    دیدگاه «ابن تیمیه حرانی»:

ابن تیمیه می گوید:

«و كان قد ارتاب في أمرها»

پیغمبر در مورد عمل عایشه دچار تردید شده بود.

منهاج السنة النبوية، اسم المؤلف: أحمد بن عبد الحليم بن تيمية الحراني أبو العباس، دار النشر: مؤسسة قرطبة - 1406، الطبعة: الأولى، تحقيق: د. محمد رشاد سالم؛ ج 7، ص 80

آقای طیب! شما چرا درباره همین «ابن تیمه» که اینچنین حرفی را می زند، چرا همان حرفهایی که به شیعه می زنید را به او نمی زنید؟

جالب است که «صحیح بخاری» نقل می کند که «عایشه» به پدر و مادرش می گوید که اگر من به شما بگویم که همچین کاری نکردم، حرف مرا قبول نمی کنید. و اگر اعتراف بکنم به من می گوئید که احسنت، کاری خوبی کردی!!

الجامع المسند الصحيح المختصر (صحيح البخاري)، المؤلف: محمد بن إسماعيل أبو عبد الله البخاري الجعفي، المحقق: محمد زهير بن ناصر الناصر، الناشر: دار طوق النجاة (مصورة عن السلطانية بإضافة ترقيم ترقيم محمد فؤاد عبد الباقي)،الطبعة: الأولى، 1422ه؛ ج3، ص 173، ح2661

یعنی خود ابوبکر و «ام رمان» مادر عایشه، در کار عایشه مشکوک بودند!!

7-    دیدگاه «طبرانی»:

جالب است که «طبرانی» نقل می کند که:

«جَاءَ أَبُو بَكْرٍ فَدَخَلَ عَلَيَّ، فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللهِ مَا تَنْتَظِرُ بِهَذِهِ الَّتِي خَانَتْكَ وَ فَضَحَتْنِي»

ابوبکر پیش من آمد و گفت ای رسول خدا! در مورد عایشه چرا منتظری؟ کسی که به تو خیانت کرده و مرا رسوا کرده است.

المعجم الكبير، المؤلف: سليمان بن أحمد بن أيوب بن مطير اللخمي الشامي، أبو القاسم الطبراني (المتوفى: 360هـ)، المحقق: حمدي بن عبد المجيد السلفي، دار النشر: مكتبة ابن تيمية – القاهرة، الطبعة: الثانية؛ ج23، ص 117

آقای طیب! شما باید اولاً «طبرانی» را به خاطر این روایت تکفیر بکنید. و ثانیاً ابوبکر را هم باید تکفیر بکنید که به پیغمبر می گوید عایشه به تو خیانت کرده! و من را هم بی آبرو کرده!

چرا اینجا را جواب نمی دهید؟

والسلام علیکم و رحمة الله






Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی:
  

آخرین مطالب
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | فروشگاه | طرح پرسش | گنجینه ولایت | نسخه موبایل | آثار و تألیفات | العربیة | اردو | English