2024 April 19 - جمعه 31 فروردين 1403
نقد و بررسی سخنان شیخ الأزهر، بر ضد مبانی اعتقادی تشیع (22)
کد مطلب: ٩٠٧٦ تاریخ انتشار: ٠٧ ارديبهشت ١٣٩٥ - ١٧:١٧ تعداد بازدید: 2490
خارج کلام مقارن » نقد سخنان شیخ الازهر
نقد و بررسی سخنان شیخ الأزهر، بر ضد مبانی اعتقادی تشیع (22)

جلسه هفتاد و هشتم 95/02/07

بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه هفتاد و هشتم 95/02/07

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمدلله و الصلاة علی رسول الله و علی آله آل الله لاسیما علی مولانا بقیة الله و اللعن الدائم علی اعدائهم اعداءالله الی یوم لقاء الله.

قضیه «عبدالله بن سبأ»، وسیله ای برای هجمه به شیعه!

در جلسه دیروز که در رابطه با «عبدالله بن سبأ» صحبت شد، دوستان می توانند مشروح این بحث را در رابطه با شخصیت عبدالله بن سبأ و نظرات علمای شیعه و سنی را در «جلسه 57، تاریخ 19/ 11/ 93» ببینند که ما در آنجا مفصل در مورد ایشان بحث کردیم و نظرات و اقوال علمای اهل سنت و علمای شیعه را درباره او بیان کردیم.

به نظر من این بحث، برای عزیزان، ضروری است. چون الآن قضیه عبدالله بن سبأ برای شیعه در هاله ای از ابهام است. و وسیله هجمه در دست وهابیت است! چرا که برخی از علمای شیعه معتقد هستند که عبدالله بن سبأ وجود خارجی نداشته، و در مقابل وهابی ها می آیند از کتب شیعه روایاتی را مطرح می کنند مبنی بر وجود عبدالله بن سبأ!

لذا آن راه حلی که من دیروز عرض کردم را دوستان در ذهن داشته باشند. که گفتیم «عبدالله بن سبأ» در تاریخ دو چهره دارد:

چهره اول: داشتن نقش اساسی در قتل عثمان، و جنگ جمل؛ که این چهره، هرگز واقعیت نداشته و دروغ محض است.

چهره دوم: داشتن غلو نسبت به امیرالمؤمنین(سلام الله علیها)؛ نسبت الوهیت، و نبوت به امیرالمؤمنین داده است. امیرالمؤمنین هم او را تبعید کرده و یا چون تبعید کارساز نبوده و به غلو خود ادامه داده، حضرت دستور قتل او و سپس سوزاندن جنازه او را داده است.

این چهره از عبدالله بن سبأ واقعیت دارد و حقیقت دارد و در آن هیچ شک و شبهه ای نیست. کتاب های رجالی ما، کتاب های روائی ما و حتی کتاب های فقهی ما، مملو از این قضیه است! فقهای ما به استناد همین قضیه، در کتابهای فقهی خودشان فتوا داده اند. یعنی در حقیقت این قضیه هم «شهرت» دارد، و هم «معمول به» عند الفقهاء است!

نگرانی شدید دکتر طیب شیخ الأزهر، از گسترش تشیع!

در رابطه با بحثی که ما آخر هفته داشتیم درباره سخنان دکتر طیب، شیخ الأزهر، که در ماه مبارک رمضان، بر ضد مبانی اعتقادی شیعه داشتند، نکاتی را خدمت دوستان تقدیم کردیم.

ایشان در بحث هایی که در ماه رمضان داشتند، در مورد شیعه بحث کردند و عمده ناراحتی ایشان هم این بود که در «مصر»، جوانهای سنی دارند شیعه می شوند. این علت عمده ناراحتی آقای طیب است که یک ماه تمام در نقد عقاید شیعه و تثبیت عقاید اهل سنت سخنرانی کرد.

الآن هم روزهای جمعه، ساعت دو به وقت ما، بعد از نماز جمعه، هر هفته ایشان در شبکه «المصریه» برنامه سخنرانی دارد. البته خدا پیغمبری، ایشان آدم مؤدبی است. آدم متین و خوش برخوردی است. ولی همانگونه که عرض کردم، وقتی پول و مال دنیا به وسط می آید، دیگر اینها نمی توانند خودشان را حفظ بکنند. قرآن کریم هم می فرماید:

(كَلاَّ إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى‏)

چنين نيست كه انسان حقشناس باشد مسلما طغيان مى‏كند. به خاطر اينكه خود را بى نياز مى‏بيند.

سوره علق (96): آیه 6

در آخرین بحثی که داشتیم، عرض کردیم که آقای دکتر طیب، بحث تبشیر شیعی را مطرح کردند و گفتند که:

«نُنَبِّه عَلی ضَرورةِ وَقفُ التَّبشیرِ بِالمَذهب الشیعی فِی مَحافِل أهل السُّنة الذینَ یُمَثِّلونَ تِسعونَ بِالمَئه مِن مَجموعِ المُسلمین فِی العَالم و مِصر بَلدٌ سُنیٌ و لَا نُرید أن یَتَحوَّلَ شَعبَهُ المُسلِم إلی طَائِفتَین»

من اعلام می کنم که مسئله تبشیر مذهب شیعه، در محافل اهل سنت باید متوقف بشود. اهل سنتی که امروز نود درصد مسلمانهای جهان را تشکیل می دهند. مصر یک کشور سنی نشین است. ما نمی خواهیم که مردم مسلمان مصر، به دو طائفه شیعه و سنی تبدیل شوند.

منبع: سایت «بوابة الأزهر الإلکترونیة»

ایشان بر اساس آنچه در سایت «القدس العربی» منتشر شده است می گوید که:

«ضرورت دارد که مسئله تبشیر مذهب شیعه، در محافل اهل سنت متوقف بشود. اموالی که در اختیار جوانهای سنی قرار می دهند و اینها را شیعه می کنند، باید این کار متوقف بشود. اینهایی که این اموال را پخش می کنند، دلال مذهب هستند!»

در جای دیگر ایشان بنابر نقل روزنامه «الوطن» که از روزنامه های مشهور مصر است، می گوید:

«ما در مصر، اصلاً شیعه نداریم. به همین خاطر عده ای دنبال ایجاد فتنه در مصر هستند. اینها به دنبال تشکیل تشکلهای جوانان شیعی و تأسیس حسینیه ها هستند که بعد از این نیز جوانان شیعی، جوانان اهل سنت را بکشند و با یکدیگر درگیر بشوند و مصر گرفتار همان درگیری های مذهبی بشود که دیگر کشورهای اسلامی به آن گرفتار هستند.»

این سخن آقای طیب در حالی است که الآن 13، 14% مصر شیعه هستند. آقای « احمد راسم النفیس» از رهبران بزرگ شیعه در مصر است که خیلی هم فعال است. حتی وقتی دکتر طیب گفته بود که ما حاضریم با شیعیان گفتگو کنیم، ایشان موضع گرفت و گفت که اگر آقای طیب واقعاً حاضر است با شیعه بحث و گفتگو داشته باشد، باید یک دعوتنامه رسمی برای ما بفرستد. و ما صحبتهای ایشان را فقط از طریق تلویزیون شنیده ایم و دعوت رسمی از ایشان نداریم!

البته این نکته را هم اضافه کنم که تا به حال شیعه در مصر، در سایه حرکت می کرد. اخیراً آیة الله کورانی در یک سفر به مصر، یک حسینیه ای را افتتاح کردند و شیعه را از سایه بیرون آورده و علنی کردند و این در حقیقت خیلی به ضرر شیعه تمام شد! و این از سایه درآمدن شیعه در مصر، خیلی برای شیعه مشکل ایجاد کرد.

آقای دکتر «طیب»، باز در جای دیگر بنابر نقل روزنامه «الیوم السابع» که از رونامه های رسمی مصر است، می گوید:

«در اینجا تلاشهای خبیث و مکارانه ای وجود دارد که می خواهند استقرار و استقلال مصر را با دعوت کردن جوانان مصری به ترک مذهب اهل سنت، و روی آوردن به مذهب شیعه؛ فراهم بکنند. و لذا واجب است که الأزهر در مقابل این تبشیر شیعی، و این جنگ مذهبی بایستد!!»

این تعبیر ایشان خیلی عجیب است. تا حالا مسئله «تبشیر شیعه» مطرح بود، حالا مسئله «جنگ مذهبی» هم اضافه شد. یعنی «تبشیر شیعی» به «جنگ شیعی» تبدیل شده است.

ایشان در طول این ماه رمضان، مکرر مسئله «تبشیر شیعی» را مطرح می کند و می گوید که «کثر علینا الهجوم من التبشیر الشیعی» بعد می گوید که من جوانان اهل سنت را نصیحت می کنم که حرف مبلغین شیعه را قبول نکنند. حرفهای اینها دروغ و ساختگی است. و هیچ مؤمن صادقی رضایت نمی دهد که این حرف ها را بپذیرد!!

جالب است که ایشان جوانان شیعه را هم نصیحت می کند و می گوید که من جوانان شیعه را نصیحت می کنم که از این سفسطه ها دست بردارند!

جالب است که ایشان از طرفی می گوید ما در مصر شیعه نداریم! ولی از این طرف دارد جوانان شیعه را نصیحت می کند!

آقای دکتر «طیب»، در جای دیگر می گوید:

«یکی از مستشرقین صهیونیست به نام «برنارد لویس» کتابی را در سال 2000 میلادی نوشته است تحت عنوان «پیشگوئی های برنارد لویس». در آنجا می گوید که ما پیشگوئی می کنیم که اختلافات شیعه و سنی، از مخفی گاه به علنی تبدیل می شود. و در آینده، ایران شیعی با ترکیه سنی، درگیری مذهبی و جنگ مذهبی خواهند داشت. و الآن هم این پیشگوئی ها محقق شده است!»

خب اگر محقق شده است، پس درگیری مذهبی ایران و ترکیه کجاست!؟ اگر پیشگوئی کرده بود که ایران و سوریه و عراق وارد یک درگیری می شوند، می شد انسان تا حدودی قبول کند. ولی این قضایایی که امروز وجود دارد، کاملاً دروغگو بودن این آقای «برناد لویس» را ثابت می کند!

اینها که عرض کردیم، نمونه هایی از نگرانی ها و دغدغه های آقای دکتر طیب بود از گسترش شیعه و فرهنگ شیعی، که در طول ماه رمضان ایراد کرده بود.

وقتی دکتر طیب، خود را از مراجع معظم شیعه بالاتر می داند!!

خب ایشان هم در جهان اسلام مقبولیت دارد. همانگونه که مراجع ما در میان شیعیان مقبولیت دارند، او نیز در میان اهل سنت، مقبولیت دارد. حتی او خودش را از مراجع ما هم بالاتر می داند!

شما ببینید که حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی در آخر ماه مبارک رمضان، به ایشان نامه نوشتند که شما در طول این ماه رمضان، همواره تأکید می کردید که علمای شیعه و سنی بنشینند با یکدیگر گفتگو کنند، و نتیجه این گفتگو هم برای هر دو طرف حجت باشد. ما پیشنهاد می کنیم که در هر کجایی که شما بگوئید در ایران در الأزهر، علمای طراز اول شیعه با علمای طراز اول شما بنشینند، با یکدیگر نسبت به مسائل اختلافی بحث کنند، و خروجی این جلسات هم برای شما و هم برای ما حجت باشد!

خب آقای طیب حدود یک ماه از نوشتن این نامه، جوابی نداد. حاج آقای مکارم به من فرمود که شما این نامه ما را علنی کنید. ما نیز خبرنگاران را دعوت کردیم و این نامه را علنی کردیم. وقتی این اتفاق افتاد، ایشان تقریباً بعد از یک هفته به نامه حاج آقای مکارم جواب نوشت!

جواب داد که بله ما از شما تشکر می کنیم و چنین و چنان. بعد گفت اگر بنا شد که یک همایشی برگزار کنیم، اولین کسی که دعوت خواهیم کرد، شخص شما خواهید بود!!

ببینید که ایشان چگونه با مرجع عالی مقام شیعه برخورد می کند!؟ البته الآن هم بعد از ده یازده ماه که از ماه رمضان گذشته، هیچ خبری نشده است. الآن هم مرتب دارند به شیعه می تازند و حاضر نیستند که همچین جلسه ای برگزار بشود.

البته ما با همه این تندروی های ایشان، عرض می کنیم که لنگه کفش آقای طیب، سگ طیب، به این وهابی ها، یا این سنی های تندرو، که ظاهراً دم از شیعه می زنند ولی باطناً می روند با عربستان هستند؛ هزار شرف دارد!!

عده ای از این سنی های تندروی داخل کشور، پول ایران را می گیرند ولی سنگ عربستان را به سینه می زنند! سگ طیب به این افراد هزار شرف دارد. با همه اشکالاتی که ما به فرمایشان آقای طیب داریم. ما باید تلاش کنیم که انصاف را رعایت کنیم.

ولی اگر جلساتی برگزار بشود و بعضی از بزرگان ما که هم مدافع ولایت هستند و هم معتقد به تقریب هستند، در این جلسات باشند، بسیار مفید خواهد بود.

بزرگان ما چند دسته اند. دسته ای مدافع ولایت هستند ولی تند هستند. اصلاً عقیده ای به تقریب ندارند. خب جز تخریب، چیز دیگری از اینها ساخته نیست. دسته دوم، معتقد به تقریب هستند ولی به ولایت اعتقادی ندارند! اینها هم مخرب هستند.

ما نیاز به دسته سومی داریم که هم معتقد به ولایت باشند و هم معتقد به تقریب باشند. یعنی هر دو جنبه را داشته باشند. هم از عقیده شیعه جانانه دفاع بکنند، و به تعبیر شهید مطهری، حاضر نباشند به خاطر وحدت، از کوچکترین مستحبی و مکروهی دست بردارند؛ و هم از طرف دیگر، تقریب را از ضروریات دین بدانند. نه از ضروریات مذهب!

افرادی که همچین عقیده ای داشته باشند، بروند با علمای اهل سنت بنشینند، شبهات آنها را جواب بدهند، من معتقد هستم که بسیاری از قضایا حل خواهد شد. یعنی نود درصد این بدبینی ها که وجود دارد، با گفتگو کردن حل می شود.

دعوت به همکاری!!

من مقید بودم که تمام جلسات ایشان را در ماه رمضان گوش بدهم. یعنی از باء بسم الله تا تای تمت را گوش دادم و فیلمهایش هم موجود است. چون روزنامه ها و خبرگزاری ها، این جملات تند ایشان را حذف کردند و نقل کردند. لذا ما همه صحبتهای ایشان را ضبط شده داریم.

الآن هم دنبال یک بزرگواری که به زبان عربی مسلط باشد می گردیم که این بحث های ماه رمضان آقای «طیب» را برای ما پیاده بکند.

و همچنین برنامه ای که دو روز پیش، آقای دکتر «قفاری» که ما سه جلد کتاب در نقد ایشان نوشته ایم؛ در شبکه «وصال» داشتند که یک ساعت و اندی طول کشید. البته دوستان ما آقای ابوالقاسمی و دیگران، بلافاصله در شبکه ولایت، جواب ایشان را دادند.

ما گفتیم که این بحث ایشان پیاده بشود، ولی گفتند ما کسی را که عربی مسلط باشد، مخصوصاً عربی محلی و عامیانه را بداند، یعنی ذاتاً خودش عرب باشد نداریم که این بحث های دکتر طیب و آقای دکتر قفاری را پیاده کند. لذا دوستان اگر کسی را می شناسند حتماً معرفی کنند تا از محضرشان استفاده بکنیم.

البته لازم است که این مترجم، در بحث های علمی هم وارد باشد. چون این بحث های آقای طیب یا قفاری، بحث علمی و حوزوی است. حرفهای عادی نیست. لذا ما می خواهیم که هم صحبتها پیاده بشود و هم مصادر و منابع آن ذکر بشود.

چند نکته در جواب دکتر طیب، شیخ الأزهر

در جواب افاضات آقای دکتر طیب، من چند نکته را عرض می کنم.

نکته اول: ایشان که این همه از جوانان اهل سنت اظهار نگرانی می کند و می گوید پیرو این جوانان شیعه نباشید؛ سؤال ما این است که منظور ایشان از جوانان شیعه، جوانان شیعه مصر است!؟ یا جوانان غیر مصری مثل ایران و عراق و... مراد است!؟

اگر مراد ایشان جوانان غیر مصری است، باید عرض کنیم که این جوانان، توانایی اینکه بروند در مصر، و جوانان مصری را شیعه بکنند را ندارند! اصلاً ارتباطی با یکدیگر ندارند که بخواهند آنها را شیعه بکنند!

و اگر نه، مراد ایشان جوانان داخل مصر است، باز باید بگوئیم که جوانان شیعه مصری نیز قدرتی ندارند که همچین کاری بکنند! که بیایند به زور، جوانان سنی را شیعه بکنند! در هر دو صورت فرمایش ایشان نادرست است.

نکته دوم: آقای دکتر «کریمه»، استاد فقه مقارن دانشگاه الأزهر، - که مدتی هم در قم بودند و ما در خدمتشان بودیم - در یکی از مصاحبه های خودش می گوید:

«خود آقای خامنه ای گفت که ما قصد نداریم مذهب شیعه را به مناطق سنی نشین صادر کنیم. زیرا اگر چنانچه بنای این کار را داشتیم، در خود ایران در مناطق سنی نشین این کار را می کردیم... من در یکی از مدارس سنی در استان کردستان رفتم دیدم که هزینه های این مدارس را که برای ترویج مذهب سنی است، دولت جمهوری اسلامی تأمین می کند.»

ایشان خودش شخصاً آمده، حوزه های علمیه اهل سنت در ایران را دیده، و نظرش این است که شیعه به هیچ وجه قصد صدور مذهب خود را ندارد. قصد ندارد که جوانان سنی را شیعه کند. بلکه به آنها پول هم می دهد که مذهب اهل سنت را ترویج بکنند!!

نکته سوم: آقای طیب که این همه از تبشیر شیعه می ترسد، چرا از تبشیر وهابی بر جوانان اهل سنت مصر نمی ترسد!؟ جالب است که ایشان در حالی از تبشیر وهابی هیچ سخنی نمی گوید و اشاره به تبلیغ وهابیت نمی کند، که خودش در مورد وهابیت این تعبیر تند را دارد که:

«أن السَلفیون الجُدد، هم خوارج العصر،... ولکنّهم نَجّسوا و غیّرو مذهب الحنابله»

سلفی های جدید، خوارج عصر ما هستند. و اینها خودشان را به مذهب احمد بن حنبل منتسب می کنند، و حال آنکه اینها مذهب احمد بن حنبل را نجس کردند!!

بنا به نقل مجله «الحیاة» تاریخ چهارم آوریل 2011 مطابق 15 فروردین 1390

این تعبیر، خیلی تعبیر تندی است. سایتهای مختلفی این تعبیر ایشان را نقل کرده اند. ایشان می گوید که وهابیت، خودشان را به مذهب حنبلی نسبت می دهند ولی اینها مذهب احمد بن حنبل را نجس کردند!!

حالا ما نمی دانیم که این تعبیر ایشان آیا توهین به حنبلی ها هست یا نیست!؟ اگر یک شیعی بیاید و همچین حرفی را بزند، حنابله بر علیه او قیام می کنند!

البته چک هایی که عربستان در اختیار الأزهر گذاشته بود، ظاهراً برگشت خورده! چون آقای طیب مدتی است که بر ضد خود وهابیت موضع گیری می کند و کمتر به شیعه می تازد.

البته این را عرض هم بکنم که بحث تمویل و پول گرفتن از عربستان، تمویل شخصی نبوده است. یعنی ما هیچ دلیلی نداریم که عربستنان به خود شخص دکتر «طیب» پول داده باشد! آنچه که ظاهراً قطعی هست و آقای «کوفی عنان» هم به آن اعتراف کرد، کمکهای مالی عربستان به دانشگاه الأزهر بوده است.

چون الأزهر برای کارهای عادی خودش هم، دچار مشکل مالی است. و دولت مصر هم امکاناتی ندارد که الأزهر را پشتیبانی مالی بکند! لذا اینها مجبور هستند برای اینکه رضایت عربستان را به دست بیاورند، چهار تا مطلبی هم علیه شیعه بیان بکنند!

البته همانگونه که عرض کردم، اخیراً دو سه ماهی است که چک ها برگشت خورده، و آقای طیب هم، نظرش برگشته و از آن نظر تند خودش نسبت به شیعه کاسته است.

نکته چهارم: ما فرض می گیریم که چهار تا جوان شیعه در مصر، یک شامی، ناهاری، پولی به جوانان سنی مصری می دهند و آنها را شیعه می کنند؛ بر فرض صحت؛ خب شما ببینید که آقای سرلشگر «زاهی خلفان»، رئیس پلیس دبی امارات، به صراحت اعلام می کند که ما سالانه «10میلیارد دلار» خرج می کنیم تا شیعیان منطقه را سنی بکنیم!!

جالب است که در انتهای این مصاحبه می گوید: «سَنُعید ایران سُنیتاً کما کانت باذن الله: ما با این پولها ایران را سراسر سنی خواهیم کرد همانگونه که قبلاً سنی بودند!!!

خب جناب آقای دکتر طیب! این مطلب در تمام روزنامه ها و سایت ها و خبرگزاری ها پخش شده است. شما چطور به یک طرف غش می فرمائید!!؟ چرا اینها را نمی بینید که می گویند ما سالی 10 میلیارد دلار هزینه می کنیم تا شیعیان را سنی بکنیم!؟

آیا این تبشیر اهل سنت نیست!؟ شما فقط تبشیر شیعی را می بینید!؟ در ثانی عمده این شبکه های تبشیر اهل سنت، در خود مصر قرار دارند! شبکه خلیجیه، الحکمه، الرحمة، الشدا، الرسالة و... تقریباً هفتاد، هشتاد درصد این شبکه های وهابی در خود مصر هستند و فعالیت می کنند!

چرا شما این تبشیر وهابی را نمی بینید و به آن توجهی ندارید!؟

والسلام علیکم و رحمة الله



Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب