2017 May 1 - دوشنبه 11 ارديبهشت 1396
امام هادي سلام الله عليه در بينش اهل سنت
کد مطلب: ١٠٠٨٤ تاریخ انتشار: ١٢ فروردين ١٣٩٦ - ٠٨:٤٣ تعداد بازدید: 609
مقالات » عمومي
امام هادي سلام الله عليه در بينش اهل سنت

 

ابن خلکان (متوفاي 681 هـ):

ذهبي (متوفاي 748 هـ):

صفدي (متوفاي 764 هـ):

يافعي (متوفاي 768 هـ):

ابن کثير (متوفاي 774 هـ):

ابن صباغ (متوفاي متوفاي 855 هـ):

ابن حجر هيثمي (متوفاي 973 هـ):

قرماني (متوفاي 1019 هـ):

شبراوي (متوفاي 1171 هـ):

زرکلي (متوفاي 1396 هـ):

نتيجه:

 

 

وجود مقدس دهمين حجت خدا، حضرت علي بن محمد الهادي سلام الله عليهما در نيمه ماه ذي الحجة سال دويست و دوازده در محلي به نام صريا در اطراف مدينه منوره ديده به جهان گشود. پدر بزرگوار ايشان، نهمين امام حضرت جواد الائمه سلام الله عليه و مادر گرامي ايشان حضرت سمانه سلام الله عليها زني با فضيلت و با تقوا بود. شرايط زندگاني آن امام به نحوي بود که همراه با فرزند برومند خود، حضرت حسن بن علي العسکري سلام الله عليهما و همسر ايشان حضرت نرجس خاتون سلام الله عليها و همچنين حضرت حکيمه خاتون سلام الله عليها؛ فرزند امام جواد سلام الله عليه در سامراء و در عسکر (منطقه اي حفاظت شده مانند پادگان) زندگي مي کردند. شرايط زندگاني آن حضرت باعث شد كه ميزان دست يابي و استفاده علمي از محضر ايشان کمتر از ديگر اهل بيت عليهم السلام باشد. سر انجام امام هادي عليه السلام پس از آنکه سي وسه سال سکان داري هدايت مردم، در سال دويست و پنجاه و چهار در شهر سامراء به شهادت و در خانه خود به خاک سپرده شدند. هم اکنون نيز بارگاه مقدس و منور آن امام همام، ملجأ و مأواي شيعيان و دوست داران آن حضرت مي باشد.

در نوشته پيش روي شما، گذري مختصر بر شخصيت آن حضرت از منظر علماي اهل تسنن مي باشد.

ابن خلکان (متوفاي 681 هـ):

ابن خلکان از بزرگان شافعي مذهب اهل سنت از امام هادي سلام الله عليه چنين ياد مي کند:

أبو الحسن العسكري أبو الحسن علي الهادي بن محمد الجواد بن علي الرضا ... كان قد سعي به إلى المتوكل وقيل إن في منزله سلاحا وكتبا وغيرها من شيعته وأوهموه أنه يطلب الأمر لنفسه فوجه إليه بعدة من الأتراك ليلا فهجموا عليه في منزله على غفلة فوجدوه وحده في بيت مغلق وعليه مدرعة من شعر وعلى رأسه ملحفة من صوف وهو مستقبل القبلة يترنم بآيات من القرآن في الوعد والوعيد ليس بينه وبين الأرض بساط إلا الرمل والحصى فأخذ على الصورة التي وجد عليها وحمل إلى المتوكل في جوف الليل فمثل بين يديه والمتوكل يستعمل الشراب وفي يده كأس فلما رآه أعظمه وأجلسه إلى جنبه.

ابوالحسن علي هادي بن محمد جواد بن علي رضا ... نزد متوکل از او سعايت [بد گويي] گرديد و گفته شد که در منزل او اسلحه و نوشته‌ها و اشياء ديگري است که از شيعيان او رسيده و براي به دست گرفتن حکومت قصد شورش دارد، متوکل عده‌اي از ترک ها را ناگهان به منزل ايشان فرستاد و آنان شبانه به خانه‌ي او [امام هادي سلام الله عليه] هجوم بردند ولي هر چه جستجو کردند چيزي به دست نياوردند. آنگاه آن حضرت را در اطاقي تنها ديدند که در به روي خود بسته و جامه‌ي پشمين بر تن دارد و بر زمين مفروش از شن و ماسه نشسته و به عبادت خدا و تلاوت قرآن پيرامون وعده و وعيد الهي مشغول است. مأموران متوکل، امام را با همان حال که زير لب قرآن تلاوت مي كرد، نزد او بردند. وقتي امام را وارد مجلس متوکل کردند او در بزم شراب بود و جام شرابي در دست داشت و چون امام را ديد، عظمت و هيبت وي متوکل را فرا گرفت و بي‌اختيار حضرت را احترام کرد و در کنار خود نشانيد.

إبن خلكان، ابوالعباس شمس الدين أحمد بن محمد بن أبي بكر (متوفاى681هـ)، وفيات الأعيان و انباء أبناء الزمان، ج 3 ص 272 ، تحقيق احسان عباس، ناشر: دار الثقافة - لبنان.

ذهبي (متوفاي 748 هـ):

شمس الدين ذهبي از علما و استوانه هاي علمي اهل تسنن پيرامون امام هادي سلام الله عليه چنين مي­نويسد:

وكذلك ولده الملقب بالهادي شريف جليل.

 وهمچنين فرزند او [امام جواد سلام الله عليه]، لقبش هادي، فردي شريف و با جلالت بود.

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى748 هـ)، سير أعلام النبلاء، ج 13 ص 121 ، تحقيق: شعيب الأرنؤوط، محمد نعيم العرقسوسي، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ.

وي در كتاب العِبَر نيز چنين مي نويسد:

وكان فقيها إماما متعبدا.

ايشان [امام هادي عليه السلام] امامي فقيه و فردي عبادت پيشه بود.

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، العبر في خبر من غبر، ج 2 ص 12 ، تحقيق: د. صلاح الدين المنجد، ناشر: مطبعة حكومة الكويت - الكويت، الطبعة: الثاني، 1984.

صفدي (متوفاي 764 هـ):

صفدي شافعي پيرامون مقام علمي امام هادي سلام الله عليه داستاني را چنين نقل مي کند:

علي بن محمد بن علي بن موسي... هو أبوالحسن الهادي بن الجواد بن الرضا بن الکاظم بن الصادق بن الباقر بن زين‌العابدين، أحد الأئمة الإثني عشر عند الإمامية ... کان المتوکل قد اعتل، فقال: إن برأت لأتصدقن بمال کثير. فلما عوفي، جمع الفقهاء و سألهم عن ذلک، فأجابوه مختلفين. فبعث الي علي الهادي عليه‌السلام. فقال: يتصدق بثلاثة ثمانين دينار قالوا: من أين لک هذا؟ قال: لأن الله تعالي قال: (لقد نصرکم الله في مواطن کثيرة) (توبه، آيه 25). و روي أهلنا ان المواطن کانت ثلاثة و ثمانين موطنا.

علي بن محمد... ابوالحسن هادي بن جواد بن رضا بن کاظم بن صادق بن باقر بن زين العابدين يکي از ائمه‌ي دوازده‌گانه نزد اماميه [شيعيان دوارده امامي] است. روزي متوکل بيمار شد و نذر کرد که اگر شفا يابد، تعداد کثيري دينار در راه خدا صدقه دهد، هنگامي که بهبود يافت، فقها را جمع کرد و پرسيد: چند دينار بايد صدقه دهم که بر آن «کثير» صدق کند؟ فقها در اين باره فتاواي مختلف دادند، متوکل ناگزير مسأله را از حضرت هادي عليه‌السلام سؤال کرد. ايشان پاسخ داد که بايد 83 دينار بپردازي. فقهاء از اين فتوا تعجب کردند و به متوکل گفتند از او بپرسيد اين فتوا براساس چه مدرکي است؟ حضرت فرمود: خدا در قرآن مي‌فرمايد: (لقد نصرکم الله...) خداوند شما را در موارد «کثير» ياري کرده است و از طريق ما اهل‌بيت روايت شده است که جنگها و سريه‌هاي پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله 83 فقره بوده است. [بنابراين بايد 83 دينار صدقه بدهي].

الصفدي، صلاح الدين خليل بن أيبك (متوفاى764هـ)، الوافي بالوفيات، ج 22 ص 49 ، تحقيق أحمد الأرناؤوط وتركي مصطفى، ناشر: دار إحياء التراث - بيروت - 1420هـ- 2000م.

يافعي (متوفاي 768 هـ):

يافعي از علماي اهل سنت پيرامون آن حضرت چنين مي نگارد:

سنة اربع وخمسين ومائتين فيها توفي العسكرى أبو الحسن على الهادى بن محمد الجواد بن على الرضأ بن موسى الكاظم بن جعفر الصادق العلوى الحسينى عاش اربعين سنة وكان متعبدا فقيها اماما.

حوادث سال دويست و پنجاه و چهار: در اين سال عسکري، ابوالحسن هادي بن محمد جواد بن علي رضا بن موسي کاظم بن جعفر صادق علوي حسيني وفات کرد. چهل سال زندگي کرد. او اهل عبادت، فقيه، و امام و پيشوا بود.

اليافعي، ابومحمد عبد الله بن أسعد بن علي بن سليمان (متوفاى768هـ)، مرآة الجنان وعبرة اليقظان، ج 2 ص 159 و 160 ، ناشر: دار الكتاب الإسلامي - القاهرة - 1413هـ - 1993م.

ابن کثير (متوفاي 774 هـ):

ابن کثير دمشقي وي نيز از برجسته ترين شاگردان ابن تيميه مي باشد، امام هادي سلام الله عليه را چنين توصيف مي کند:

وأما أبو الحسن علي الهادي ... وقد كان عابدا زاهدا ... وهو على التراب ليس دونه حائل.

ابو الحسن هادي ... او فردي عابد و زاهدي بود ... روي خاك مي نشست در حالي که زير اندازي زير پايش نبود (کنايه از زهد و ساده زيستي حضرت).

ابن كثير الدمشقي، ابوالفداء إسماعيل بن عمر القرشي (متوفاى774هـ)، البداية والنهاية، ج 11 ص 15 ، ناشر: مكتبة المعارف – بيروت.

ابن صباغ (متوفاي متوفاي 855 هـ):

ابن صباغ مالكي مالکي وجود مقدس امام هادي سلام الله عليه را چنين معرفي مي کند:

فضل أبي‌الحسن علي الهادي قد ضرب علي المجرة قبابه و مد علي نجوم السماء اطنابه و ما تعد منقبة الا و له أفخرها و لا تذکر مکرمة الا و له فضيلتها و لا تورد محمدة الا و له تفصيلها و جملتها. استحق ذلک بما في جوهر نفسه من کرم تفرد بخصائصه فکانت نفسه مهذبة و اخلاقه مستعذبة و سيرته عادلة و افعاله فاضلة و هو من الوقار و السکون و الطمأنينة و الفقه و النزاهة و الزهادة و النباهة علي السيرة النبوية و الشنشنة العلوية و نفس زکية و همة عالية لا يقاربها أحد من الأنام و لا يداينها.

گنبد فضل ابوالحسن علي هادي بر کهکشانها سر زده شعاع فضائلش تا ستارگان آسمانها امتداد يافته است و هيچ فضيلت و منقبتي نيست مگر اين که افتخار آميزترين آن پيش او است و براي اين شايسته اين فضيلت است که در جوهر ذات او کرامتي که در ويژگيهاي آن يگانه است و سرستش پاکيزه شده از عيب و نقص، و اخلاقش خوش و شيرين و سيرت و روشش متعادل و افعالش با فضيلت مي‌باشد او در وقار و سکون و طمأنينه و فقه و نزاهت و پرهيزگاري و دانائي و آگاهي مطابق روش پيامبر و خوي و عادت علوي بود و داراي سرشت پاک و همت عالي بود که کسي از مردم به آن حد نمي‌رسيد.

المالكي، علي بن محمد بن أحمد المالكي المكي المعروف بابن الصباغ (متوفاي885هـ)، الفصول المهمة في معرفة الأئمة، ج 2 ص 1073 و 1074 ، تحقيق: سامي الغريري، ناشر: دار الحديث للطباعة والنشر مركز الطباعة والنشر في دار الحديث – قم، الطبعة الأولى: 1422 هـ .

ابن حجر هيثمي (متوفاي 973 هـ):

ابن حجر از علماي متعصب اهل تسنن پيرامون علم و سخاوت آن حضرت چنين مي نويسد:

وكان وارث أبيه علما وسخاء.

او علم و سخاوت را از پدرش به ارث برده بود.

الهيثمي، ابوالعباس أحمد بن محمد بن علي ابن حجر (متوفاى973هـ)، الصواعق المحرقة علي أهل الرفض والضلال والزندقة، ج 2 ص 598 ، تحقيق: عبد الرحمن بن عبد الله التركي - كامل محمد الخراط، ناشر: مؤسسة الرسالة - لبنان، الطبعة: الأولى، 1417هـ - 1997م.

قرماني (متوفاي 1019 هـ):

احمد بن يوسف قرماني بعد از ذکر نام امام هادي سلام الله عليه، شخصيت امام را چنين باز گو مي کند:

و اما مناقبه فنفيسة و اوصافه شريفة.

مناقبش گرانبها و اوصافش شريف مي‌باشد.

القرماني، أحمد بن يوسف، (المتوفى: 1019هـ)، أخبار الدول و آثار الأول في التاريخ، ج 1 ص 349 ، المحقق، الدکتور فهمي سعد، الدکتور أحمد حطيط، دار النشر: عالم الکتاب، الطبعة الأولي: 1412 هـ.

شبراوي (متوفاي 1171 هـ):

شبراوي شافعي پس از ذکر نام امام هادي سلام الله عليه اشاره مي کند که فضائل آن حضرت بسيار زياد است:

و کراماته کثيره.

 و کرامات او بسيار زياد است.

الشبراوي، الشافعي، عبدالله بن محمد بن عامر، الاتحاف بحب الاشراف، ص67 ، مطعبة مصطفي البابي الحلبي وأخويه بمصر .

زرکلي (متوفاي 1396 هـ):

زرکلي از نويسندگان اهل تسنن پيرامون دهمين خورشيد امامت و ولايت مي نويسد:

علي (الملقب بالهادي) ابن محمد الجواد ابن علي الرضى بن موسى بن جعفر الحسيني الطالبي: عاشر ائمة الاثني عشر عند الإمامية، وأحد الأتقياء الصلحاء ولد بالمدينة.

لقب ايشان هادي و نام او علي  بن محمد جواد بن علي رضا بن موسي بن جعفر حسيني از نسل [حضرت] ابوطالب [عليهم السلام]، دهمين امام نزد شيعه دوازده امامي و يکي از صالحين پرهيزگار بود که در مدينه متولد شد.

الزركلي، خير الدين، الأعلام، ج 4، ص 323، چاپ پنجم، ناشر : دار العلم للملايين - بيروت – لبنان، 1980 م.

نتيجه:

مطالبي که از نظر گذشت، تنها قطره اي از نظرات علماي اهل تسنن پيرامون وجود مقدس و منور امام هادي سلام الله عليه بود که بر اساس برخي از منابع اهل سنت ذکر گرديد و مدح و منقبت آن حضرت بيش از آن است که در اين مجال بگنجد.

 

موفق باشید

گروه پاسخ به شبهات

موسسه تحقيقاتي ولي عصر (عج)

 





Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی:
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها