چه كسي سوسمار ميخورد؟
يكي از روشهاي ناشايست و رايج براي اهانت به اقوام ، منتسب كردن تمامي افراد يك قوم ، به خصوصيت برخي از آنها است ؛ اصطلاحاتي كه در زندگي خود بارها آنها را شنيدهايم ؛ يكي از اين اصطلاحات «عرب سوسمارخور» است كه متاسفانه براي كوبيدن تمامي اعراب به كار ميرود ؛ براي اينكه مشخص شود اين كار سيره تمامي اعراب نبوده است ، نيم نگاهي به روايات در مورد اين كار مياندازيم :
1. نظر رسول خدا (ص) و اهل بيت عليهم السلام در مورد خوردن سوسمار :
علي بن جعفر ، برادر حضرت موسي بن جعفر عليه السلام از ايشان روايت ميكند كه :
[ 228 ] وسألته عن الضب واليربوع أيحل أكله ؟ قال : " لا "
از امام موسي بن جعفر عليه السلام در مورد حكم سوسمار و موش صحرايي سوال كردم ، كه آيا خوردن آن جايز است ؟ آن حضرت فرمود : خير .
مسائل علي بن جعفر - ابن الإمام جعفر الصادق (ع) - ص 157
همچنين مرحوم كليني در كتاب كافي چنين روايت ميكند :
5 - علي بن إبراهيم ، عن أبيه ، عن ابن أبي عمير ، عن حماد ، عن الحلبي ، عن أبي عبد الله عليه السلام قال : سألته عن أكل الضب فقال : إن الضب والفارة القردة والخنازير مسوخ .
از امام صادق عليه السلام در مورد خوردن سوسمار سوال كردم ، آن حضرت فرمودند : سوسمار و موش و ميمون و خوك ، حيواناتي مسخ شده هستند (و خوردن آنها جايز نيست)
الكليني الرازي، أبو جعفر محمد بن يعقوب بن إسحاق (متوفاي328 هـ)، الأصول من الكافي، ج 6 ص 245 ، ناشر: اسلاميه، تهران، الطبعة الثانية،1362 هـ.ش.
هيثمي نيز در مجمع الزوائد مجموعهاي از اين روايات را نقل ميكند :
( باب ما جاء في الضب ) عن عبد الرحمن بن حسنة قال كنا مع النبي صلي الله عليه وسلم في سفر قال فنزلنا أرضا كثيرة الضباب قال فأصبنا منها وذبحنا قال فبينا القدور تغلي بها إذ خرج علينا رسول الله صلي الله عليه وسلم فقال إن أمة من بني إسرائيل فقدت وإني أخاف أن تكون هي فاكفؤها فكفأناها وإنا لجياع .
رواه أحمد والطبراني في الكبير وأبو يعلي والبزار ورجال الجميع رجال الصحيح . وعن عبد الرحمن بن عتم قال قال رسول الله صلي الله عليه وسلم إن سبطا من بني إسرائيل هلك لا يدري أين مهلكه وأنا أخشي أن تكون هذه الضباب .
رواه أحمد وقد ذكر لعبد الرحمن بن عتم ترجمة فهو مرسل حسن الاسناد أو متصل علي رأي الإمام أحمد .
وعن سمرة بن جندب قال أتي نبي الله صلي الله عليه وسلم رجل أعرابي من بني فزارة وهو يخطب فقطع عليه خطبته فقال يا رسول الله كيف تقول في الضب فقال أمه من بني إسرائيل مسخت فلا أدري أي الدواب مسخت .
رواه أحمد من رواية حصنين بن قبيصة عن رجل عن سمرة . ورواه من طرق عن حصين عن سمرة وكذلك رواه البزار والطبراني في الكبير ورجاله ثقات .
وعن عائشة أن رسول الله صلي الله عليه وسلم أهدي إليه ضب فلم يأكله فقالت عائشة فقلت يا رسول الله ألا تطعمه المساكين فقال لا تطعموهم مما لا تأكلون .
رواه أحمد وأبو يعلي ورجالهما رجال الصحيح .
وعن حذيفة قال قال رسول الله صلي الله عليه وسلم إن الضب أمة مسخت دواب في الأرض .
رواه البزار وأحمد بنحوه محال علي حديث ثابت بن وديعة ورجاله رجال الصحيح .
وعن سمرة أن النبي صلي الله عليه وسلم سأله رجل كيف يري في الضب قال أمة مسخت والله أعلم.
عبد الرحمن بن حسنة ميگويد : همراه رسول خدا (ص) در سفري بوديم ، و به منطقهاي رسيديم ، كه پر از سوسمار بود ، ما تعدادي از آنها را شكار كرده و ذبح كرديم و در حالي كه ديگها از آنها ميجوشيد ، رسول خدا (ص) بيرون آمده و فرمودند : گروهي از بني اسرائيل مفقود شدند و من ميترسم كه همين سوسمارها باشند ، آنها را خالي كنيد ، ما نيز ديگها را خالي كرديم ، با اينكه گرسنه بوديم . (سند روايت صحيح است)
عبد الرحمن بن عتم نيز از رسول خدا (ص) روايت كرده است كه يك گروه از بنياسرائيل هلاك شدند و مشخص نشد چطور هلاك شدند ، و من ميترسم كه همانها تبديل به سوسمار شده باشند . (سند روايت حسن است)
از سمرة نيز روايت شده است كه يك اعرابي از بني فزاره به نزد رسول خدا (ص) آمد و آن حضرت در حال سخنراني بودند ؛ او خطبه حضرت را قطع كرده و گفت : اي رسول خدا ! در مورد سوسمار چه حكمي ميدهيد ؟ حضرت فرمودند : امتي از بني اسرائيل مسخ شدند و مشخص نيست به صورت كدام جاندار مسخ شدهاند .( راويان روايت ثقهاند)
از عائشه نيز روايت شده است كه يك سوسمار به رسول خدا (ص) هديه داده شد ، اما آن حضرت نخورند ، عائشه گفت : اي رسول خدا ! آيا اين سوسمار را به نيازمندان نمي دهيد تا بخورند ؟ آن حضرت فرمودند : تنها چيزي را به مساكين بدهيد كه خود ميخوريد . (سند صحيح است) از حذيفه نيز روايت شده است كه رسول خدا (ص) فرمود : سوسمار امتي مسخ شده است كه در زمين جايگرفتهاند . (سند صحيح است) از سمره نيز روايت شده است كه شخصي از آن حضرت در مورد سوسمار سوال كرد ، آن حضرت فرمودند كه امتي مسخ شده هستند .
الهيثمي، ابوالحسن نور الدين علي بن أبي بكر (متوفاي 807 هـ)، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، ج 4 ص 37 ، ناشر: دار الريان للتراث/ دار الكتاب العربي - القاهرة، بيروت – 1407هـ.
بنا بر اين طبق روايات اهل سنت نيز ، خوردن سوسمار جايز نيست.
2. چه كسي سوسمار مي خورد؟
اما در كتب اهل سنت ، رواياتي آمده است كه بعضي از صحابه ، علاقه خاصي به خوردن سوسمار داشتند ! و سيره همانهاست كه باعث شده است چنين صفتي در مورد عرب به كار برده شود ، از مشهورترين آنها عمر بن خطاب خليفه دوم اهل سنت است !
حدثنا أبو بكر قال حدثنا محمد بن بشر قال حدثنا مسعر عن زياد بن علاقة أن عمر رأي رجلا حسن الجسم فسأله أني خبره فقال من أكل الضباب فقال عمر وددت أن في كل جحر ضب ضبين
حدثنا أبو بكر قال حدثنا وكيع عن سفيان عن زياد بن علاقة عن سعد بن معبد أن عمر رأي رجلا من محارب سمينا في عام سنة فقال ما طعامك قال الضباب قال وددت أن لي في كل جحر ضب ضبين
حدثنا أبو بكر قال حدثنا وكيع عن شعبة عن قتادة عن سعيد بن المسيب قال قال عمر ضب أحب إلي من دجاجة.
عمر شخصي خوشهيكل را ديد و از او پرسيد (كه چه ميكند) پاسخ داد : به خاطر خوردن گوشت سوسمار است ! عمر گفت : اي كاش در هر لانه سوسمار ، به جاي يك سوسمار ، دو سوسمار بود (تا ميشد بيشتر سوسمار خورد)
... عمر شخصي از محارب را كه چاق بود در سال خشكسالي ديد ؛ از او پرسيد : غذاي تو چيست ؟ گفت : سوسمار ! عمر گفت : دوست داشتم كه براي من در هر سوراخ سوسماري ، دو سوسمار بود !
عمر گفت : سوسمار براي من دوستداشتني تر از مرغ است !
مصنف ابن أبي شيبة ج 5 ص 125 ش 24352 ، 24355 و 24356
بررسي سندي روايت آخر :
(عبد الله بن محمد بن إبراهيم بن عثمان) ابوبكر (بن ابي شيبة مصنف كتاب)
او يكي از بزرگان علماي اهل سنت است ،
وكيع بن الجراح
ابن حجر در باره او مينويسد:
وكيع بن الجراح بن مليح الرؤاسي بضم الراء وهمزة ثم مهملة أبو سفيان الكوفي ثقة حافظ عابد من كبار التاسعة مات في آخر سنة ست وأول سنة سبع وتسعين وله سبعون سنة ع
وكيع بن جراح، مورد اعتماد، حافظ (كسي كه يك صد هزار حديث حفظ است)، عابد و از بزرگان طبقه نهم بود.
العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاي852هـ)، تقريب التهذيب، ج1 ص581، رقم:7414 ، تحقيق: محمد عوامة، ناشر: دار الرشيد - سوريا، الطبعة: الأولي، 1406 - 1986.
شعبة بن الحجاج
شعبة بن الحجاج بن الورد العتكي مولاهم أبو بسطام الواسطي ثم البصري ثقة حافظ متقن كان الثوري يقول هو أمير المؤمنين في الحديث وهو أول من فتش بالعراق عن الرجال وذب عن السنة وكان عابدا من السابعة مات سنة ستين ع
شعبة بن الحجاج، مورد ، اعتماد، حافظ و ثابت قدم بود. ثوري ميگفت: او در علم حديث «امير المؤمنين» بود، نخستين كسي است كه در عراق در باره علم رجال تحقيق و از سنت دفاع كرد و عابد بود.
تقريب التهذيب، ج1 ص266، رقم:2790
قتادة:
قتادة بن دعامة بن قتادة السدوسي أبو الخطاب البصري ثقة ثبت يقال ولد أكمه وهو رأس الطبقة الرابعة مات سنة بضع عشرة ع
قتادة بن دعامة، مورد اعتماد، و ثابت قدم بود. گفته شده كه او لال به دنيا آمد.
تقريب التهذيب ج1 ص453، رقم: 5518 .
سعيد بن المسيب:
سعيد بن المسيب بن حزن بن أبي وهب بن عمرو بن عائذ بن عمران بن مخزوم القرشي المخزومي أحد العلماء الأثبات الفقهاء الكبار من كبار الثانية اتفقوا علي أن مرسلاته أصح المراسيل وقال بن المديني لا أعلم في التابعين أوسع علما منه مات بعد التسعين وقد ناهز الثمانين ع.
سعيد بن مسيب، يكي از علماي ثابت قدم و از فقهاي بزرگ بود. علماي اتفاق دارند كه مرسلات او صحيحترين مرسلات است. ابن مديني گفته: در ميان تابعين داناتر از او نميشناسم.
تقريب التهذيب ج1 ص241، رقم:2396
محمد بن جرير طبري، در كتاب تهذيب الآثار، مسند عمر بن الخطاب، 14 روايت نقل كرده است كه ثابت ميكند خليفه دوم علاقه فراواني به خوردن سوسمار داشته است و حتي خوردن سوسمار را بر خوردن گوشت شتر و مرغ ترجيح ميداد:
267 - حدثنا هناد بن السري ، حدثنا ابن أبي زائدة ، أنبأنا عبد الرحمن ابن إسحق ، عن القاسم بن عبد الرحمن ، قال : جاء أعراب إلي عمر بن الخطاب أصابتهم مجاعة ، فجعل يرضخ لهم في أيديهم ، فرأي رجلا سمينا فسأل عنه ، فقالوا : سمن من أكل الضباب . فقال عمر : وددت أن في جحر كل ضب ضبين ، اللهم اجعل رزقهم في بطون التلاع ورؤوس الآكام .
گروهي از اعراب به نزد عمر آمدند كه دچار خشكسالي شده بودند ، و به آنها غذا داد . اما شخصي را ديد كه چاق است ، در مورد او سوال كرد ، گفتند : او از خوردن سوسمار چاق شده است ! عمر گفت : آرزو داشتم كه به جاي هر يك سوسمار دو سوسمار در سوراخ بود ! خداوندا به اين مردم از درون سوراخها (لانه سوسمار) و سر تپهها قرار بده
268 - حدثنا هناد بن السري ، حدثنا ابن أبي زائدة ، أنبأنا إسرائيل ، عن الركين بن الربيع ، عن أبي ربعي الفزاري ، قال : أتينا عمر بن الخطاب فذكر مثل حديث القاسم ثم قال لنا : أما تأكلون الهبيد يعني الحنظل لقد كانت أمنا تصنعه فنأكله .
269 - حدثنا هناد ، حدثنا أبو معاوية ، عن عبد الرحمن بن إسحاق ، عن القاسم بن عبد الرحمن ، عن عبد الله قال : رأي عمر أعرابيا سمينا في [ عام ] مجاعة ، فقال : من أي شيء سمن هذا ؟ فقالوا : من أكل الضباب . فقال : والله لوددت أن في جحر كل ضب ضبين ، اللهم اجعل رزقهم في بطون الآكام ورؤوس التلاع.
270 - حدثني العباس بن محمد ، حدثنا خالد بن مخلد ، حدثنا إبرهيم بن إسماعيل بن أبي حبيبة ، عن داود بن الحصين ، عن يزيد بن رومان ، عن عروة ، عن عائشة قالت ، قال عمر : ما أحب أن لي مئة ناقة ، كلها سود الحدقة ، بحظ العرب من الضباب .
عمر گفت : من دوست ندارم كه در مقابل لذتي كه عربها از خوردن سوسمار ميبرند به جاي آن صد شتر سياه چشم داشته باشم
271 - حدثنا محمد بن سنان ، حدثنا محمد بن جعفر ، حدثنا شعبة ، عن قتادة ، عن سعيد بن المسيب ، عن عمر بن الخطاب قال : ما أحب أن لي مكان كل ضب دجاجة .
عمر گفت : من دوست ندارم كه به جاي سوسمار ، مرغ داشته باشم !
272 - حدثنا أبو كريب محمد بن العلاء ، حدثنا وكيع ، عن شعبة ، عن قتادة ، عن سعيد بن المسيب قال ، قال عمر : لضب أحب إلي من دجاجة .
عمر گفت : سوسمار نزد من دوستداشتنيتر از مرغ است .
273 - حدثنا ابن بشار ، حدثني ابن أبي عدي ، / عن سعيد ، عن قتادة ، عن الحسن : أن رجلا شكا إلي عمر الجوع ، فقال : ألست بأرض مضبة ؟ قال : بلي . قال : ما يسرني بحظي من الضباب حمر النعم .
شخصي از گرسنگي به عمر شكايت كرد! عمر گفت : آيا در جايي نيستي كه سوسمار زياد است ؟ لذتي كه من از سوسمار ميبرم از شتران سرخموي نميبرم .
274 - حدثنا هناد ، حدثنا يعلي ، عن المسعودي ، عن زياد بن علاقة ، قال : رأي عمر رجلا سمينا في عام سنة فقال : ما أسمنك ؟ فقال : الضباب . فقال عمر : لوددت أن في جحر كل ضب ضبين .
275 - حدثني عبدة بن عبد الله الصفار ، حدثنا عباد بن ليث ، حدثنا شعبة ، عن قتادة ، عن سعيد بن المسيب قال ، قال عمر : ما يسرني أن لي مكان كل ضب دجاجة .
276 - حدثنا محمد بن عبد الله المخرمي ، حدثنا قراد أبو نوح ، قال المسعودي ، أنبأنا عن زياد بن علاقة ، عن عمه قطبة بن مالك قال : رأي عمر رجلا راعيا سمينا ، في عام سنة ، فقال : ما أسمنك ؟ فقال : الضباب . فقال عمر : وددت أن في جحر كل ضب ضبين .
275 - حدثني عبدة بن عبد الله الصفار ، حدثنا عباد بن ليث ، حدثنا شعبة ، عن قتادة ، عن سعيد بن المسيب قال ، قال عمر : ما يسرني أن لي مكان كل ضب دجاجة .
276 - حدثنا محمد بن عبد الله المخرمي ، حدثنا قراد أبو نوح ، قال المسعودي ، أنبأنا عن زياد بن علاقة ، عن عمه قطبة بن مالك قال : رأي عمر رجلا راعيا سمينا ، في عام سنة ، فقال : ما أسمنك ؟ فقال : الضباب . فقال عمر : وددت أن في جحر كل ضب ضبين .
277 - حدثنا محمد بن عبد الله المخرمي ، حدثنا أبو كامل مظفر بن مدرك ، حدثنا شريك ، عن زياد عن علاقة ، عن رجل من قومه يقال له معبد بن سويد أو غيره : أن عمر رأي رجلا سمينا في عام الرمادة ، فقال : ما أسمنك ؟ قال : الضباب . فقال عمر : وددت أن في جحر كل ضب ضبين .
278 - حدثنا محمد بن العلاء الهمداني ، حدثنا وكيع ، عن سفيان ، عن زيد بن علاقة ، عن سعد بن معبد : أن عمر رأي رجلا من محارب سمينا في عام سنة ، فقال : ما طعامك ؟ قال : الضباب . قال : وددت أن في جحر كل ضب ضبين .
279 - حدثنا محمد بن المثني ، حدثنا عبد الرحمن بن مهدي ، حدثناشعبة ، عن زياد بن علاقة ، عن رجل من قومه : أن عمر رأي رجلا سمينا ، فقال : ما هذا ؟ قال : الضباب . قال : وددت أن مكان كل ضب ضبين .
280 - حدثنا ابن المثني ، حدثني وهب بن جرير ، حدثنا شعبة ، عن زياد بن علاقة ، عن رجل من قومه : أن عمر رأي رجلا دحداحا ، فقال : ما الذي أسمنك ؟ فذكر نحوه .
تهذيب الآثار وتفصيل الثابت عن رسول الله من الأخبار تهذيب الاثار مسند عمر بن الخطاب 1 ص 169 ـ 174، اسم المؤلف: أبي جعفر محمد بن جرير بن يزيد الطبري الوفاة: 310هـ ، دار النشر : مطبعة المدني - القاهرة ، تحقيق : محمود محمد شاكر
همچنين علماي اهل سنت در مورد يكي از بزرگان خويش بدون تصريح به نام او (به هر علتي) گفتهاند كه :
والمكن بيض الضب، يقال ضبة مكون، وروي عن بعض الصالحين أنه قال: ضبة مكون أحب إليّ من دجاجة سمينة. وقال أبو الهندي:
ومكن الضباب طعام العريب ولا تشتهيه نفوس العجم
مكن، تخم سوسمار است، گفته ميشود: سوسماري كه در شكمش تخم است . از بعضي از صالحين نقل شده است كه گفت: سوسماري كه در شكمش تخم باشد، براي من از مرغي چاق دوست داشتنيتر است .
و ابو الهندي گفته است :
سوسماري كه در شكمش تخم باشد، غذاي عربها است؛ اما عجمها به آن ميلي ندارند.
الدينوري، ابومحمد عبد الله بن مسلم ابن قتيبة (متوفاي276هـ)، المعاني الكبير ، ج 1 ص 154 ، طبق برنامه الجامع الكبير.
امين آغاي عزيز
تو ثابت کن که ابراهيم نمي خورد
اگر يک آيه دليل آوردي که سموسمار حرام است من شيعه مي شوم
در ثاني مسولين سايت نظرقبلي مرا نگذاشتند نمي دانم چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
...........................
سيدمحمد حسيني
تو که خود را منتسب به حسين مي دوني دليلي براي شراب خواري عمر داري ؟؟
چرا افترا مي بندي از خدا بترس