2019 February 19 - سه شنبه 30 بهمن 1397
شيعه به روايت فوكوياما
کد مطلب: ٦٠٥٠ تاریخ انتشار: ١٨ اسفند ١٣٨٧ تعداد بازدید: 20889
يادداشت » عمومي
شيعه به روايت فوكوياما

فوكوياما كيست ؟!

فرانسيس فوكوياما( متولد 1952 در شيكاگو) فيلسوف پرآوازه آمريكايي و استاد در رشته اقتصاد سياسي بين الملل است كه هم اكنون در دانشگاه جان هاپكينز واشينگتن به تدريس اشتغال دارد .
وي همچنين داراي سابقه كار در اداره امنيت امريكا و نيز تحليلگر نظامي در شركت (رند) از شركتهاي وابسته به پنتاگون مي باشد .
وي پس از نگارش مقاله پايان تاريخ و واپسين انسان (the End of History and the last man) در 1368/1989 كه در 1370 / 1991 با تفصيل بيشتر و به همين نام ، به صورت كتاب در آمد ، به شهرت جهاني رسيد .
در اين دو نوشته ، فوكوياما به دفاع تاريخي از ارزشهاي سياسي غربي برخاست و استدلال كرد كه رويدادهاي اواخر قرن بيستم نشان مي دهد كه اجماعي جهاني به نفع دموكراسي ليبرال به وجود آمده است . اين اجماع ، مساوي است با پايان تاريخ به معناي اين كه در شكل گرفتن اصول و نهادهاي بنيادي دموكراسي ، پيشرفت بيشتري به وجود نخواهد آمد . البته ، باز هم رويدادهايي خواهد بود ، ولي تاريخ ، به معناي داستان جهاني رشد و شكوفايي آدمي ، خاتمه يافته است .
نظريه هاي فوكوياما درباره پايان تاريخ و نيز نظريه هاي جنگ تمدن ها و نظريه جنگ مذاهب از هانتينگتون از پايه هاي فكري تحولات بين المللي در چند سال گذشته بوده است و اتفاقاتي كه در سال هاي گذشته پيش آمده و شكست نماينده فكري غرب (آمريكا ) و شكست اسرائيل و پيروزي هاي چشمگير كشورها و گروه هاي اسلامي شيعي نظريه هاي اين متفكر غربي را زير سوال برده است .
فوكوياما نظريه هاي معروف و نيز اعترافات معروفي دارد كه در سال هاي اخير بسيار مورد توجه قرار گرفته است كه شما در اين جا بخشي از اعترفات او را از گفته ها و نوشته هايش مي خوانيد .

شيعه به روايت فوكوياما
در سال 1986 يعني در اوج پيروزي هاي رزمندگان اسلام در جبهه مقاومت عليه استكبار جهاني ، فرانسيس فوكوياما در كنفرانسي در اورشليم تحت عنوان " بازنشناسي هويت شيعه " كه توسط صهيونيستها برگزار شد ، گفت شيعه پرنده ايست كه افق پروازش خيلي بالاتر از تيرهاي ماست ، پرنده اي كه دو بال دارد ، يك بال سبز و يك بال سرخ ، بال سبز اين پرنده همان مهدويت و عدالتخواهي اوست ، چون شيعه در انتظار عدالت به سر ميبرد، اميدوار است و انسان اميدوار هم شكست ناپذير است .
او همچنين گفت : نمي توانيد انساني را تسخير كنيد كه مدعي است كسي خواهد آمد كه در اوج ظلم و جور ، دنيا را پر از عدل و داد خواهد كرد . شيعه با اين دو بال ، افق پروازش خيلي بالاست و تيرهاي زهر آگين سياسي ، اقتصادي ، اجتماعي ، فرهنگي ، اخلاقي و .... به آن نمي رسد.
از نظر فوكوياما شيعه بعد سوم هم دارد كه بسيار مهم است . اين پرنده ، زرهي به نام ولايت پذيري بر تن دارد . در بين كليه مذاهب اسلامي ، شيعه تنها مذهبي است كه نگاهش به ولايت فقهي است . يعني فقيه مي تواند ولايت داشته باشد . اين نگاه ، برتر از نظريه نخبگان افلاطون است .

شايد اين استدلال هاي قوي را از نظريه پردازان شيعه هم كم شنيده باشيم كه فوكوياما به عنوان يكي از معماران نظريه هاي دنياي نو به زبان مي آورد .





Share
81 | df | , انگلستان | ٠٧:٣٧ - ١٧ مرداد ١٣٩٧ |
دروغ پشت دروغ
82 | حسيني | , اتریش | ١١:٣٥ - ٠٩ دي ١٣٩٧ |
با سلام مطلب بسيار زيبا بود

اجازه هست رو سايتم بزارم

http://moshaveranzamil.blog.ir/

پاسخ:
سلام علیکم
با ذکر منبع بی اشکال است.
گروه پاسخ به شبهات
83 | امير | , آلمان | ٢٢:٣٠ - ٠٩ دي ١٣٩٧ |
سلام یک وهابی میگفت طبق استدلال شیعه چرا فقط باید روی پا رو مسح کشید در صورتی که اگر شیعه راست می گوید قرآن گفته است که کل پا باید مسح شود یعنی هم روی پا و هم کف پا در صورتی که شیعه فقط روی پا رو مسح می کشد .......لطفا هر چه سریع تر جواب دهید

پاسخ:
سلام علیکم
با دقت در آیه که فرموده الی الکعبین حدود مسح مشخص شده و اینکه مقصود همه ی پا نیست و در روایات اهل سنت هم آمده که:
«احمد بن حنبل» نقل می‌کند که «ابو مالک اشعری» تعدادی از اقوامش را جمع کرد و گفت:
 
«اجْتَمِعُوا أصلی بِکمْ صَلاَةَ رسول اللَّهِ»
 
جمع شوید تا برای شما نماز پیغمبر را بخوانم.
 
«فلما اجْتَمَعُوا قال هل فِیکمْ أَحَدٌ من غَیرِکمْ»
 
وقتی که جمعیت جمع شدند، گفت: آیا غیر خودی هم در میان شما هست؟
 
 
«قالوا لا الا بن أُخْتٍ لنا»
 
یکی از حاضران گفت: خواهرزاده‌ام اینجاست که از فامیل‌های من است.
 
«قال بن أُخْتِ الْقَوْمِ منهم»
 
خواهرزاده‌ها جزء قوم هستند.
 
او ظرف آبی خواست و شروع به وضو گرفتن کرد.
 
«فَتَوَضَّأَ وَمَضْمَضَ وَاسْتَنْشَقَ وَغَسَلَ وَجْهَهُ ثَلاَثاً وَذِرَاعَیهِ ثَلاَثاً ثَلاَثاً»
 
سپس می‌گوید:
 
«وَمَسَحَ بِرَأْسِهِ وَظَهْرَ قَدَمَیهِ»
 
سر و روی پایش را مسح کشید.
 
«ثُمَّ صلی بِهِمْ»
 
مسند الإمام أحمد بن حنبل، اسم المؤلف: أحمد بن حنبل أبو عبدالله الشیبانی، دار النشر: مؤسسة قرطبة – مصر، ج 5، ص 342، ح 22949
 
این نماز، نماز مفصلی است که آقایان می‌توانند در کتاب «مسند احمد بن حنبل» جلد 5 صفحه 342 آن را مشاهده کنند.
 
مراد ما از این روایت این است که ایشان وقتی می‌خواهد نماز پیامبر را بخواند، وضوی پیامبر به مردم نشان بدهد، می‌گوید:
 
«وَمَسَحَ بِرَأْسِهِ وَظَهْرَ قَدَمَیهِ»
 
آقای «طبرانی» تقریباً با هفت یا هشت سند این قضایا را از آقای «ابومالک اشعری» نقل می‌کند. تقریباً شش یا هفت سند در کتاب «معجم الکبیر» اثر «طبرانی» جلد 3 صفحه 280 و 281 نقل شده است.
 [1] [2] [3]   قبلی
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | فروشگاه | طرح پرسش | گنجینه ولایت | نسخه موبایل | آثار و تألیفات | العربیة | اردو | English