سؤال كننده: رضا طاهري
سلام عليکم.
خسته نباشيد از شما تقاضا دارم و خواهش ميکنم که جواب سوال هاي بنده را مستند بدهيد. يکي از دوستان با مشاهدهي شبكههاي ماهوارهي، سوالاتي از بنده پرسيده و من چون اطلاع کاملي از آنها نداشتم کامل جوابش را ندادم، لطفا و خواهشا جواب هاي اين سوالات را به ايميل بنده بفرستيد و در سايت قرار دهيد.
يكي از سؤالاتش اين است: «در کتب شيعه آمده است كه گوشت الاغ و همچنين متعه در جنگ خیبر تحريم شد؟ آيا اين روايت صحيح است يانه؟
الاستبصار طوسي جلد 2 صفحه 142»
پاسخ اول:
روايت مورد سؤال شما را مرحوم شيخ طوسي در كتاب «تهذيب و استبصار» اين گونه آورده اين است:
محمد بن يحيى عن أبي جعفر عن أبي الجوزا عن الحسين بن علوان عن عمرو بن خالد عن زيد بن علي عن آبائه عن علي عليهم السلام قال : حرم رسول الله صلى الله عليه وآله يوم خيبر لحوم الحمر الأهلية ونكاح المتعة.
از علي عليه السلام نقل شده كه فرمود: رسول خدا صلي الله عليه وآله در روز خيبر گوشت الاغ اهلي و نكاح موقت را حرام كرد.
الطوسي، الشيخ ابوجعفر، محمد بن الحسن بن علي بن الحسن (متوفاى460هـ)، تهذيب الأحكام، ج 7، ص252، تحقيق: السيد حسن الموسوي الخرسان، ناشر: دار الكتب الإسلامية ـ طهران، الطبعة الرابعة،1365 ش .
متن روايت فوق از نظر علماي شيعه مورد قبول نيست؛ زيرا اين روايت از روي تقيه صادر شده است. از اين رو، هيچ يكي از علماي شيعه بر اساس آن فتوا نداده اند.
مرحوم شيخ طوسي بعد از نقل اين روايت مي فرمايد:
فان هذه الرواية وردت مورد التقية وعلى ما يذهب إليه مخالفوا الشيعة ، والعلم حاصل لكل من سمع الاخبار ان من دين أئمتنا عليهم السلام إباحة المتعة فلا يحتاج إلى الاطناب فيه . وإذا أراد الانسان ان يتزوج متعة فعليه بالعفائف منهن العارفات دون من لا معرفة لها منهن.
اين روايت از روي تقيه و بر طبق مذهب مخالفان شيعه وارد شده است. كساني كه روايات شيعه را شنيده اند، برايش علم حاصل مي شود كه جواز ازدواج موقت در تعاليم ائمه ما مي باشد؛ بنابراين نياز به بحث طولاني در اين زمينه نيست. وقتي انسان بخواهد ازدواج موقت كند، بايد با زنان عفيف و پاكدامن ازدواج كند نه با كساني كه نسبت به عفت شان شناختي ندارند.
الشيخ الطوسي، تهذيب الأحكام، ج 7، ص252
و در كتاب استبصار نيز ميگويد:
فَالْوَجْهُ فِي هَذِهِ الرِّوَايَةِ أَنْ نَحْمِلَهَا عَلَى التَّقِيَّةِ لِأَنَّهَا مُوَافِقَةٌ لِمَذَاهِبِ الْعَامَّةِ وَ الْأَخْبَارُ الْأَوَّلَةُ مُوَافِقَةٌ لِظَاهِرِ الْكِتَابِ وَ إِجْمَاعُ الْفِرْقَةِ الْمُحِقَّةِ عَلَى مُوجَبِهَا فَيَجِبُ أَنْ يَكُونَ الْعَمَلُ بِهَا دُونَ هَذِهِ الرِّوَايَةِ الشَّاذَّةِ.
توضيح پيرامون اين روايت اين است كه آن بر تقيه حمل مي كنيم؛ زيرا با مذاهب اهل سنت موافق است. رواياتي نيز كه قبل از اين روايت نقل شد، موافق با ظاهر قرآن است و اجماع فرقه بر حق شيعه نيز بر طبق همان روايات قبل از اين است. بنابراين واجب است به آن روايات عمل كنيم نه اين روايت شاذ (تك و خلاف قاعده).
الشيخ الطوسي، الاستبصار، ج 3، ص 142
مرحوم شيخ حر عاملي نيز بعد از نقل روايت ميگويد:
أقول : حملت الشيخ وغيره على التقية - يعني في الرواية - لان إباحة المتعة من ضروريات مذهب الإمامية ، وتقدم ما يدل على ذلك، ويأتي ما يدل عليه ...
ميگويم: شيخ و غير ايشان اين روايت را بر تقيه حمل كرده اند؛ زيرا حلال بودن متعه از ضروريات مذهب شيعه است و رواياتي كه بر اين مطلب دلالت ميكند، قبل از اين آمد و در ادامه نيز دلايلي كه بر جايز بودن ازدواج موقت دلالت مي كند، مي آيد. ...
الحر العاملي، محمد بن الحسن (متوفاى1104هـ)، تفصيل وسائل الشيعة إلي تحصيل مسائل الشريعة، ج 21، ص 12، تحقيق و نشر: مؤسسة آل البيت عليهم السلام لإحياء التراث، الطبعة: الثانية، 1414هـ.
پاسخ دوم:
بر فرض صحت سند و بر فرض اين كه از روي تقيه هم صادر نشده باشد، چون متن روايت موافق با روايات اهل سنت و مخالف روايات صحيح ديگر شيعه و عقيدهي شيعه است، اين روايت براي ما ارزشي ندارد و مورد قبول نيست.
*موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف)
علاوه بر این اصلا روایت ضعیف هست
شخصی به نام حسین علوان در سند روایت هست که باعث ضعف روایت میشه
از گروه پاسخ خواهش می شود که بررسی سندی این روایت هم در ویرایش بعدی در متن بگنجاند
پاسخ: