2024 June 19 - چهار شنبه 30 خرداد 1403
امام علی (ع) از دیدگاه اندیشمندان غیرمسلمان
کد مطلب: ٥٩١٧ تاریخ انتشار: ٢١ فروردين ١٤٠١ - ١٦:٣٧ تعداد بازدید: 44974
يادداشت » عمومي
امام علی (ع) از دیدگاه اندیشمندان غیرمسلمان

حضرت علی (علیه السلام) شخصیتی بزرگ و بی بدیل است که در طول تاریخ همواره مورد مدح و ستایش بزرگان قرار گرفته و حتی کسانی که به امامت علی (علیه السلام) باور ندارند نیز ، او را در نوع خود یگانه و بی نظیر می دانند؛ مطلبی که پیش رو دارید نمونه ای است از گفتار اندیشمندان غیر مسلمان درباره علی (علیه السلام) ... :

 

"جبران خلیل جبران" که از علمای بزرگ مسیحیت، مرد هنر و صاحب ذوق بدیعی است لب به ستایش علی گشوده و چنین می گوید: "به عقیده من علی بن ابیطالب (پس از پیامبر) نخستین مرد از قوم عرب است که وجودش، همه فضائل کامل بودن را در قوم خویش دمید و آهنگ آن را به گوش مردمی رسانید که پیش از آن مانند آن را نشنیده بودند و در بین تاریکی های جاهلیت از روش روشن او متحیر ماندند؛ پس کسی که طریق علی را پسندید به فطرت سلیم بازگشت و آن که از باب خصومت وارد شد جاهیلت را ترجیح داد."جبران معتقد بود که: "دو طایفه شیفته روش علی بودند یکی خردمندان پاکدل و دیگری نیکو سرشتان با ذوق، علی بن ابیطالب شهید عظمت خویش گشت او از دنیا رفت در حالی که نماز بر زبانش جاری و دلش از شوق خدا لبریز بود. مردم عرب، حقیقت مقام او را درک نکردند تا گروهی از مردم کشور همسایه آنها (ایران) برخاسته، این گوهر گرانبها را از سنگ تشخیص داده و او را شناختند."

جبران اضافه می کند که : "علی (علیه السلام) مانند پیغمبران درگذشت، مقام و شأن او در بصیرت و بینایی چون پیغمبران، مختص شهر ، بلد ، قوم ، زمان و مکان نبوده و شخصیتی بین المللی داشت."

جبران همیشه نام علی (علیه السلام) را در مجالس خاص و عام به زبان می آورد ، تعظیم می کرد و می گفت علی از جهان رفت در حالی که هنوز رسالتش را به کمال، تبلیغ نکرده بود.

"شبلی شمیل" دانشمندی است که در سال 1335 هجری درگذشت ، وی شاگرد برجسته مکتب داروین بود و نخستین کسی است که نظریه "قوه" را در شرق منتشر کرد سپس برخلاف مکتب استاد خود که فردی الهی بود، به انکار مقدسات و جهان ماوراء طبیعت برخاست و تا لحظه مرگ از مکتب مادیگری پیروی نمود.

وی با اصراری که در انکار توحید داشت، در برابر شخصیت علی (علیه السلام) سر تعظیم فرود آورده و در مورد او چنین می گوید: "امام و پیشوای انسان ها علی بن ابیطالب بزرگ بزرگان و یگانه نسخه ای است که با اصل خود «پیامبر(صلی الله علیه و آله)» مطابق است هرگز اهل شرق و غرب، سخنرانی نظیر او در گذشته و حال ندیده است."

"میخائیل نعیمه" که از دانشمندان مسیحی است در مقدمه ای که بر کتاب "صوت العدالة الانسانیة" نوشته درباره حضرت علی (علیه السلام) چنین می گوید: "پهلوانی امام (علیه السلام) تنها در میدان جنگ نبود بلکه او در روشن بینی، پاکدلی، بلاغت، سحر بیان ، اخلاق فاضله ، شور ایمان، بلندی همت ، یاری ستمدیدگان و ناامیدان، متابعت حق و راستی و بالجمله در همه صفات پهلوان بود. اگرچه مدت زیادی از حضور او گذشته، اما هرگاه بخواهیم بنیاد زندگی نیکو و سعادتمندی را بگذاریم باید به روش او رجوع کرده و دستور و نقشه را از او بگیریم.""جرج جرداق" مسیحی، نویسنده معروف لبنانی در کتاب "صوت العدالة الانسانیة " درباره علی (علیه السلام) چنین می نویسد: ای دنیا چه می شد اگر همه نیروهایت را در هم می فشردی و دوباره شخصیتی مانند علی با آن عقل، قلب، زبان و شمشیر نمودار می کردی؟""کارلایل" فیلسوف انگلیسی ، هر گاه به نام علی (علیه السلام) می رسید بزرگی علی چنان او را به وجد می آورد و نیروی عظمت آن حضرت چنان تحریکش می کرد که از بحث علمی بیرون می شد و بی اختیار شروع به مدیحه سرایی او می کرد ، او درباره علی چنین می گوید: "ما نمی توانیم علی را دوست نداشته باشیم و به وی عشق نورزیم زیرا هر چه خوبی هست که ما آن را دوست داریم همه در علی جمع است. او جوانمرد شریف و بزرگواری بود که دلش سرشار از مهر و عطوفت و دلیری بود، از بشر شجاع تر، اما شجاعتش آمیخته با مهر و عطوفت و لطف و احسان بود.

پیش از رحلت خود درباره قاتلش از او نظر خواستند ، فرمود: اگر زنده ماندم خود می دانم چه کنم و اگر درگذشتم اختیار با شماست، اگر می خواهید او را قصاص کنید یک ضربه بیشتر به او نزنید و اگر عفو کنید به تقوا نزدیکتر است."

"لامنس" یک کشیش بلژیکی است که در زبان عربی و تاریخ عرب مهارت داشت. او درباره علی (علیه السلام) می گوید: "برای عظمت علی این بس که تمام اخبار و تواریخ علمی اسلامی از او سرچشمه می گیرد. او حافظه و قوه شگفت انگیزی داشت. علمای اسلام از مخالف و موافق، از دوست و دشمن مفتخرند که گفتار خود را به علی مستند دارند چه گفتار او حجیت قطعی داشت، او باب مدینه علم بود و با روح کلی پیوستگی تام داشت.""مادام دیالافوا" ، در مقام تعریف حضرت علی (علیه السلام) چنین می نویسد: "احترام علی (علیه السلام) در نزد شیعه به منتهی درجه است و حقاً هم باید این طور باشد زیرا این مرد بزرگ علاوه بر جنگها و فداکاری هایی که برای پیشرفت اسلام کرد، در دانش ، فضائل ، عدالت و صفات نیک بی نظیر بود و نسلی پاک و مقدس نیز از خود باقی گذارد. فرزندانش نیز از او پیروی کردند و برای پیشرفت مذهب اسلام مظلومانه تن به شهادت دادند. علی (علیه السلام) کسی است که در قضاوت به منتها درجه عدالت رفتار می کرد و در اجرای قوانین الهی اصرار و پافشاری داشت. علی کسی است که اعمال و رفتارش نسبت به مسلمانان منصفانه بود، او کسی است که تهدید و نویدش قطعی بود. "

 

 

"مادام دیالافوا " در ادامه این بحث می گوید:" چشمان من گریه کنید، اشک های خود را با آه و ناله من مخلوط نمایید و برای اولاد پیامبر که مظلومانه شهید شدند، عزاداری کنید."

 

"پطروشفسکی" استاد دانشگاه لنینگراد می گوید: "علی (علیه السلام) تا سرحد شور و عشق پای بند دین، صادق و راستگو بود... و مقام صفات اولیاءالله در وجودش جمع بود."

 

 


 

مطلبی که پیش رو دارید نمونه‌ای است از گفتار اندیشمندان غیر مسلمان درباره علی (علیه السلام) ... :

 

 

بی نظیری علی ( علیه السلام )

 

 

مادام دیالافوا ـ سیاح فرانسوی ـ گوید : « احترام علی ( علیه السلام ) در نزد شیعه به منتهی درجه است ، و حقاً هم باید این طور باشد ؛ زیرا این مرد بزرگ علاوه بر جنگ ها و فداکاری ها که برای پیشرفت اسلام کرد ، در دانش ، فضایل ، عدالت و صفات نیک بی نظیر بود ، و نسلی پاک و مقدس هم از خود باقی گذارد . فرزندانش نیز از اوپیروی کردند ، و برای پیشرفت مذهب اسلام مظلومانه تن به شهادت دادند . امیرالمومنین علی ( علیه السلام ) کسی است که همه ی بت هایی را که اعراب ، شریک خدای یگانه می پنداشتند شکست ، و وحدت و یگانه پرستی را تبلیغ کرد . علی کسی است که تمام اعمال و رفتارش نسبت به مسلمانان منصفانه بود . علی ( علیه السلام ) کسی است که تهدید و نویدش قطعی بود . « مادام دیالافوای مسیحی » در ادامه ی این بحث ، خطاب به خود چنین می گوید :

 

 

چشمان من ! گریه کنید و اشک های خود را با آه و ناله ی من مخلوط نمایید ! و برای اولاد پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) که مظلومانه شهید شدند ، عزاداری کنید » . (1)

 

علی ( علیه السلام ) دارای بزرگواری و شرافت نفس

 

 

ژنرال سرپرسی سایکس ـ از مشاهیر خاورشناسان انگلیسی ـ می گوید : « او [ علی بن ابیطالب ( علیه السلام ) ] از میان خلفا به شرافت و بزرگواری نفس مشهور ، و به غایت مراقب حال زیردستان خود بود . القائات فرستاده ها و نماینده ها در او تأثیری نداشت . به هدیه های آنان ترتیب اثر نمی داد ، با حریف مکار و غدار خود معاویه ابداً طرف نسبت نبود که برای رسیدن به مقصودی که داشت سخت ترین جنایات را مرتکب شده و رذل ترین وسایل را برای پیشرفت خودش بر می انگیخت . دقت و مراقبت های خیلی سخت او [ علی ( علیه السلام ) ] در امانت و دیانت باعث شده بود که اعراب حریص که تمام امپراطوری را غارت کرده بودند از وی ناراضی باشند . لیکن صداقت ، صحت عمل ، دوستی کامل ، ریاضت ، عبادت از روی صدق ، خلوص یا تجرد، وارستگی ، آداب و خصایل محموده ی قابل توجهی که در او وجود داشت حقیقتاً صورت قابل ستایشی به وی داده بود . این که اهالی ایران در او مقام ولایت قایل شده و او را به اصطلاح سرپرست حقیقی و مربی الهی می دانند واقعاً این قاعده قابل تحسین و شایان بسی تمجید است . اگر چه مقام و مرتبه ی او خیلی بالاتر از این ها است » . (2)

 

تنها راه چاره ، دوست داشتن علی ( علیه السلام )

 

 

جانین ـ شاعر آلمانی ـ گوید : « علی ( علیه السلام ) را جز آن که دوست بداریم و شیفته او باشیم چاره ای نداریم ؛ زیرا جوان شریف و بزرگواری بود ، وجدان پاکی داشت که از مهربانی و نیکی لبریز بود ، و قلبش مملو از یاری و فداکاری بود ، و از شیر شرزه شجاع تر بود ، ولی شجاعتی ممزوج با رقت ، لطف ، دلسوزی ، مهر و عاطفه » . (3)

 

برترین افراد عرب

 

 

پروفسور استانسیلاس ـ گوریارد ـ فرانسوی ـ گوید : « معاویه از بسیاری جهات برخلاف قواعد اسلام رفتار کرده است ، چنان که با علی بن ابی طالب ( علیه السلام ) که پس از پیغمبر اسلام ( صلی الله علیه و آله ) بزرگ ترین ، شجاع ترین ، پرهیزگارترین ، فاضل ترین ، و خطیب ترین افراد عرب به شمار می رفت ، در افتاد » . (4)

 

تخطی نکردن علی علیه السلام از راه راست

 

 

جرجی زیدان ـ نویسنده و دانشمند مسیحی عرب ـ گوید : « معاویه و دوستانش برای پیشرفت مقاصد فردی خود از هیچ جنایتی دریغ نداشتند ، اما علی ( علیه السلام ) و همراهان او ، هیچ گاه از راه راست ، و دفاع از حق و شرافت ، تخطی و تجاوز نمی کردند ... » . (5)

 

بالاتر از مسیح ( علیه السلام )

 

 

جرجی زیدان : « اگر بگویم مسیح از علی ( علیه السلام ) بالاتر است عقلم اجازه نمی دهد ، و اگر بگویم علی ( علیه السلام ) از مسیح بالاتر است دینم اجازه نمی دهد » . (5)

 

پهلوانی در عین دلیری دلسوز و رقیق القلب

 

 

بارون کاردایفو ـ دانشمند فرانسوی ـ گوید : « علی ( علیه السلام ) مولود حوادث نبود ، بلکه حوادث را او به وجود آورده بود ؛ اعمال او مخلوق فکر و عاطفه و مخیله ی خود اوست ؛ پهلوانی بود در عین دلیری دلسوز و رقیق القلب ، و شهسواری بود که هنگام رزم آزمایی ، زاهد از دنیا گذشته بود . به مال و منصب دنیا اعتنایی نداشت ، و در حقیقت جان خود را فدا نمود . روحی بسیار عمیق داشت که ریشه ی آن ناپیدا بود و در هر جا خوف الهی او را فرا گرفته بود » . (6)

 

پای بند دین در حد شور و عشق

 

 

ایلیا پاولویچ ـ پطروشفسکی مورخ و خاور شناس روسی ـ گوید : « علی ( علیه السلام ) ، پرورده ی محمد ( صلی الله علیه و آله ) عمیقاً به وی در امر اسلام وفادار بود . علی ( علیه السلام ) تا سر حد شور و عشق پای بند دین ، صادق و راستگو بود . در امور اخلاقی بسیار خرده گیر بود . هم سلحشور بود و هم شاعر ، و همه ی صفات لازمه ی اولیاء الله در وجودش جمع بود ... » . (7)

 

شجاع بی همتا و قهرمان یکه تاز

 

 

بارون کارادوو ـ مورخ و محقق فرانسوی ـ گوید : « علی ( علیه السلام ) آن شجاع هبی همتا و قهرمان یکه تازی بودکه پهلو به پهلوی پیامبر می جنگید. و به اعمال برگزیده و معجزه آسایی قیام نمود ؛ در معرکه ی بدر ، بیست ساله بود که با یک ضرب دست ، یکه سوار قریش را دو نیم کرد؛ در احد شمشیر پیامبر ( ذوالفقار ) را به دست گرفت و بر سرها ، خود ( کلاهخود ) می شکافت و بر تن ها جوشن می درید ، و در یورش بر قلعه های یهود خیبر ، با یک دست دروازه سنگین آهنین را از جای کند ، و آن را بالای سر خود سپر ساخت . و اما پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) ، او را بسیار دوست می داشت و به او بسی وثوق داشت . روزی به سوی علی ( علیه السلام ) اشاره کرد و گفت : « من کنت مولاه فعلی مولاه » . (8)

 

بسیار زیرک و سریع الادراک

 

 

جرج جرداق ـ نویسنده ی مسیحی عرب ـ می گوید : « علی بن ابی طالب ( علیه السلام ) ـ در منبر ، با آرامش خاطر و اعتماد کامل به خویشتن و سخن عادلانه ی خود ، می ایستاد و سخن می گفت : او بسیار زیرک و سریع الادراک بود . و راز دل مردم ، هو س ها و خواست های درونی آنان را به خوبی می دانست . دلی داشت مالامال از مهر ، آزادی ، انسانیت و فضیلت ، ... علی بن ابی طالب ( علیه السلام ) با راستی و راست گویی در زندگی شناخته شد و امتیاز یافت » . (9)

 

« واقعاً سزاوار است که در جهان امروز ، آتش افروزان جنگ ، عوامل و مسببان بدبختی های ملت ها و افراد ، به سخنان و کمک قهرمان اندیشه ی عربی ، بزرگ مرد وجدان انسانی علی بن ابی طالب ( علیه السلام ) گوش فرا دهند و آن ها را حفظ کنند و در مقابل گوینده ی بزرگ آن سخنان ، سر تعظیم فرود آوردند .» (10)

 

علی ( علیه السلام ) شهید عظمت خود

 

 

جرج جرداق در جای دگر کتابش می نویسد : « در نظر من ، فرزند ابوطالب ( علیه السلام ) نخستین مرد عرب بود که با روح کلی ، یار و همنشین بود ؛ علی ( علیه السلام ) شهید عظمت خود شد ؛ او در حالی جان سپرد که نماز را در میان دو لب داشت ، او با دلی سرشار از عشق خدا در گذشت . تازیان ( عرب ها ) قدر و مقام راستین وی را نشناختند تا آن که از همسایگان پارسی آنان مردمانی برخاستند که گوهر و سنگریزه را به خوبی از یکدیگر باز شناختند » . (11)

 

بیدار کننده بردگان

 

 

جرج جرداق مسیحی در بحث « بردگی » نظر علی ( علیه السلام ) و عمر بن خطاب را مقایسه نموده ، می گوید :

 

« عمر گفت : مردم را چرا به بندگی گرفتید ؟ و در حال که مادرانشان آنان را آزاده زاده اند . این گفتار متوجه اربابان است و جز نصیحتی بیش نیست . ولی علی بن ابی طالب ( علیه السلام ) بردگان را بیدار می کرد و می فرمود :

 

« بنده ی دیگری مباش که خداوند تو را آزاد آفریده است » بلندی اندیشه را بنگر » . (12)

 

علی ( علیه السلام ) کشته عدالت

 

 

جرج جرداق کلام رسایی درباره عدالت امام علی ( علیه السلام ) دارد : « قتل فی محرابه لعدالته » علی ( علیه السلام ) به خاطر عدالت خویش در محراب نمازش کشته شد » . (13)

 

متلاطم نشدن دریای وجود علی ( علیه السلام )

 

 

جرج جرداق : « آب های عالم ؛ آب حوض ، آب استخر ، آب دریاچه و آب اقیانوس قابلیت تلاطم را دارد ، ولی چیزی که متلاطم نشد ، دریای وجود علی ( علیه السلام ) بود که هیچ کس و هیچ چیزی نتوانست آن را متلاطم کند » . (14)

 

قطب عالم اسلام

 

 

جرج جرداق : « علی بن ابی طالب ، در خرد ، یگانه بود ، او قطب اسلام و سرچشمه ی معارف و علوم عرب بود ، هیچ دانشی در عرب وجود ندارد ، مگر آن که اساسش را علی علیه السلام پایه گذاری کرده ، یا در وضع آن ، سهیم و شریک بوده است » . (15)

 

سلطنت بردل ها

 

 

جرج جرادق : « ای دنیا چه می شود اگر تمام نیروهای خود را فشرده سازی ، و در هر زمان مردی چون علی را ، با خرد و قلب و زبان و ذوالفقارش بیاوری . اگر چه علی ( علیه السلام ) چون امویان بر مردم حکومت نکرد و رسالتش برای چنان حکومتی نبود ، اما حکومت بر دل های مردم پاک سیرت را از دست نداد . ویژگی هایی که او به عنوان یک انسان نمونه و والا داشت ، این شایستگی را به وی داد که بر دل ها سلطنت کند » . (16)

 

شهید بزرگوار

 

 

جرج جرداق ـ ادیب و نویسنده مشهور لبنانی ـ گوید : « علاقه علی ( علیه السلام ) نسبت به مردم ، و محبت و دوستی مردم نسبت به علی ( علیه السلام ) ، گواه آن است که بزرگوار حقیقی ، کسی است که دوستدار نیکی باشد و در راه آن شهید شود ، علی ( علیه السلام ) همان شهید بزرگوار است » . (17)

 

کوه استوار

 

 

جرج جرداق : « آری علی ( علیه السلام ) در گذرگاه تاریخ به عنوان امام حق و نیکی ، همانند کوهی استوار قرار گرفته ، به گونه ای که حوادث کوبنده و بادهای سخت ، آن را متزلزل نمی کند . آنان که با علی بن ابی طالب ( علیه السلام ) دشمنی می کردند هم خود گمراه شدند و هم دیگران را گمراه ساختند و سرانجام سربه زیر خاک فرو بردند و خاموش شدند و از آن ها نام و نشانی ، جز لعن و نفرین اسنان های آگاه باقی نماند .

 

وجدان پاک انسان ها ، آن ها را از بین رفته و ذلیل می شمارد ، اگر گناه و زشتی و تبه کاری ، در پیشگاه وجدان انسان ، ارزش داشته باشد آن ها هم ارزشی دارند » . (18)

 

علی ( علیه السلام ) شعله های فروزان در دل ها

 

 

جرج جرداق : « علی بن ابی طالب ( علیه السلام ) شعله های فروزان در دل ها ، و حرارتی نیرو بخش در جان ها ، و منطقی شفابخش در عقل ها است . او مستند شناخته و معتقد است که پیامبر ( صلی الله علیه و اله ) اسلام وصیت کرده ، و حتی از صحابه ، قلم و دوات خواسته که حضرت علی ( علیه السلام ) را به جانشینی خود کتباً منصوب کند . ولتر از اجرا نشدن این وضعیت متأسف است و می گوید : آخرین اراده ی پیامبر اسلام ( صلی الله علیه و اله ) اجرا نشد»، زیرا او علی ( علیه السلام ) را به جانشینی خود منصوب کرده بود ، و حال آن که پس از مرگش ، عده ای ابوبکر را برگزیدند » . (19)

 

یگانه نسخه ی عالم

 

 

شبلی شمیل ـ از پیشتازان مکتب مادیگری ـ می گوید : « امام علی ابن ابی طالب ( علیه السلام ) بزرگ بزرگان ، یگانه نسخه ای است که نه شرق و نه غرب ، نه در گذشته و نه در امروز صورتی مطابق این نسخه ندیده است » . (20)

 

همانند پیامبران (علیه السلام)

 

 

جبران خلیل جبران ـ یکی از بزرگترین نویسندگان و متفکران مسیحی عرب ـ می گوید : « من معتقدم که فرزند ابوطالب نخستین عرب بود که با روح کلی ، رابطه برقرار کرد . او نخستین شخصیت از عرب بود که لبانش نغمه ی روح کلی را در گوش مردمی طنین انداز نمود که پیش از او نشنیده بودند ... او از این دنیا رخت بر بست در حالی که رسالت خود را به جهانیان نرسانیده بود . او چشم از این دنیا پوشید مانند پیامبرانی که در جوامعی مبعوث می شدند که گنجایش آن پیامبران را نداشتند ، و به مردمی وارد می شدند که شایسته ی آن پیامبران نبودند ، و در زمانی ظهور می کردند که زمان آنان نبود . خدا را در این کار حکمتی است که خود داناتر است » . (21)

 

شهید عدالت

 

 

کارلایل ـ فیلسوف بزرگ انگلیسی ـ می گوید : « ما را نمی رسد جز آن که علی ( علیه السلام ) را دوست بداریم و به او عشق بورزیم ، چه او جوان مردی است بس عالی قدر و بزرگ نفس ، از سرچشمه ی وجدانش خیر و نیکی می جوشید ، از دلش شعله های شور و حماسه زبانه می زد ، شجاع تر از شیر ژیان بود ولی شجاعتی ممزوج با لطف ورحمت و عواطف رقیق و رافت ... در کوفه کشته شد ، شدت عدلش موجب این جنایت گردید ، چنانکه هر کس را ماند خود عادل می دید ، پیش از مرگش درباره ی قاتل خود گفت : و اگر زنده ماندم خودم نمی دانم [ با ضارب چه کار کنم ] و اگر در گذشتم کار به دست شما است ، اگر خواستید قصاص نمایید در برابر یک ضربت تنها زنید ، اگر در گذرید به تقوا نزدیک تر است . (22)

 

علی ( علیه السلام ) مظهر حق

 

 

میخائیل نعمیه ـ نویسنده صاحب نظر و متفکر مسیحی عرب ـ می گوید : « قدرت نمایی و قهرمانی امام علی ( علیه السلام ) تنها در حدود میدان های جنگ نبود ، قهرمانی بود در صفای بصیرت ، و طهارت وجدان ، و سحر بیان ، و حرارت ایمان ، و عمق روح انسانیت ، و بلندی همت ، و نرمی طبیعت ، و یاری محروم و رهایی مظلوم از چنگال متجاوز و ظالم ، و فروتنی برای حق به هر صورت و مظهری که حق برایش تجلی نماید ، این نیروی قهرمانی همیشه محرک و انگیزنده است گر چه روزگارها از آن بگذرد ...

 

دانشمندان غربی پای منبر علی ( علیه السلام )

 

 

نویسیان ـ دانشمند مسیحی ـ می گوید : « اگر امام علی ( علیه السلام ) این خطیب با عظمت و این گوینده ی زبر دست ، امروز در همین عصر ، بر منبر کوفه می نشست ، شما می دیدید که مسجد کوفه با آن همه وسعت ، از مردم مغرب زمین و دانشمندان جهان برای استفاده از دریای خروشان علم علی ( علیه السلام ) موج می زد » . (23)

 

شیر خدا

 

 

واشنگتن ارونیک ـ محقق و نویسنده آمریکایی ـ می گوید : « علی ( علیه السلام ) از برجسته ترین خانواده های نژاد عرب ، یعنی قریش بود . او دارای سه خصلت بزرگ : شجاعت ، فصاحت ، و سخاوت بود . روح دلیر و شجاع او بود که او را شایسته عنوان ( شیرخدا ) نمود ، لقبی که پیغمبر ( صلی الله علیه و آله ) به او عطا فرمود» . (24)

 

ستاره درخشان علم و ادب

 

 

دکتر بولس سلامه ـ ادیب و حقوق دان بزرگ مسیحی ـ می گوید : « علی ( علیه السلام ) به مقامی رسیده است که یک دانشمند ، او را ستاره درخشان آسمان علم و ادب می بیند ، و یک نویسنده برجسته ، از شیوه نگارش او پیروی می کند ، و یک فقیه ، همیشه بر تحقیقات و ابتکارات او تکیه دارد . علی ( علیه السلام ) در قضاوت های خود استثنایی قایل نمی شد ، و به طور مساوی آنچه را که شایسته بود حکم می کرد ، و تفاوتی میان ارباب و بنده نمی گذاشت . علی ( علیه السلام ) همواره از وضع رقت بار یتیمان و فقیران بسیار متأثر و غمگین می شد » . (25)

 

دانشمند بی نظیر اسلام

 

 

رودلف زیگر ـ محقق و نویسنده آلمانی ـ می گوید : « در صدر اسلام علی ابن ابی طالب ( علیه السلام ) ، یکی از دانشمندان بی نظیر اسلام بود . علی ( علیه السلام ) در کشورهای دیگر به خصوص در ایران به خوبی شناخته می شد در حالی که مردی جوان به شمار می آمد ، و کمتر اتفاق می افتاد که یک دانشمند جوان بتواند در خارج از زادگاه خویش معروفیت و احترام پیدا کند » . (26)

 

نمونه کامل تقوی

 

 

ویل دورانت ـ خاورشناس مشهور انگلیسی ـ می گوید : « علی ( علیه السلام ) در جوانی ، نمونه کامل تواضع ، تقوا ، نشاط و اخلاص ، در راه دین است . خوش منظر و نیکو خصال ، و پر اندیشه و درست پیمان بود » . (27)

 

دروازه ی شهر علم

 

 

لامنس ـ خاورشناس معروف بلژیکی ـ می گوید : « برای علی ( علیه السلام ) این بس است که تمام اخبار و معارف اسلامی ، از او سرچشمه می گیرد ، او حافظه و نیروی شگفت انگیزی داشته است . همه علما و دانشمندان ، اخبار و احادیث خود را برای وثوق و اعتبار به او می رسانند . علمای اسلام از مخالف و موافق ، از دوست و دشمن ، مفتخرند که گفتار خود را به علی ( علیه السلام ) مستند کنند ؛ چه گفتار او حجیت قطعی داشت و او دروازه ی شهر علم بود ، و با روح کلی پیوستگی کامل داشت » . (28)

 

دریا فضایل

 

 

رینولدالین نیکلسون ـ محقق و خاورشناس معروف انگلیسی ـ می گوید : « علی ( علیه السلام ) برجستگی ها و فضایل بسیار داشت . او هوشیار ، دور اندیش ، شجاع ، صاحب رای ، حلیم ، وفادار و شریف بود » . (29)

 

علی ( علیه السلام ) مرد عقیده و احتجاج

 

 

ابوالفرج اهرون مشهور به ابن العبری ـ مورخ و دانشمند مسیحی ـ می گوید : « علی ( علیه السلام ) بود که در عصر خلفا ، خلأ ناشی از فقدان حضرت رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله ) را جبران نمود . او مبارزات عقیدتی را ، پس از پیغمبر ( صلی الله علیه و آله ) بر عهده داشت . احتجاجات و مناظرات آن حضرت ، در تاریخ گواه این مدعی است .

 

وجود مقدس حضرتش ، در کنار خلفا ،خلأیی را که از فقدان مقام والای نبوی حاصل شده بود ، پر می کرد و کتاب های شیعه و سنی ، سرشار است از این گونه مسایل ، و نمونه بارزش سخن عمر : « لولا علی لهلک عمر» است ؛ که حداقل هفتاد بار آن ، در تاریخ ضبط گردیده است » . (30)

 

پی نوشت :

 

 

1. اسد علیزاده ، اکبر ، امام علی علیه السلام از نگاه اندیشمندان غیر شیعه ، ص 100 -101 .

 

2. همان ، ص 101 - 102 .

 

3. سراج ، محمد ابراهیم ، امام علی علیه السلام خورشید بی غروب ، ص 324 .

 

4. همان .

 

5. همان ، ص 325 .

 

6. کریم خانی ، صمدانی ، علی علیه السلام فرانسوی ادیان ، ص 16 .

 

7. سراج ، محمد ابراهیم ، امام علی علیه السلام خورشید بی غروب ، ص 325 .

 

8. همان ، ص 331 .

 

9. همان ، ص 333 .

 

10. جرج جرداق ، امام علی علیه السلام صدای عدالت انسانی ، ترجمه ی هادی خسرو شاهی ، ج 4 ، ص 468 .

 

11. همان ، ص 467 .

 

12. جرج جرداق ، الأمام علی علیه السلام صوت العداله الأنسانیه ، ج 5 ، ص 1222.

 

13. جرج جرداق ، امام علی علیه السلام صدای عدالت انسانی ، ترجمه ی هادی خسرو شاهی ، ج 1 ، ص 227 .

 

14. مظاهری ، حسین ، چهارده معصوم ، ص 49.

 

15.همان ، ص 52 .

 

16.جرج جرداق ، الأمام علی علیه السلام صوت العداله الأنسانیه ، ج 1 ، ص 103 .

 

17. رهبر ، محمد تقی ، علی علیه السلام ابر مرد مظلوم ، ص 292 .

 

18. جرج جرداق ، امام علی علیه السلام صدای عدالت انسانی ، ترجمه هادی خسرو شاهی ، ج 6 ، ص 716 .

 

19. همان ، ص 716 - 717 .

 

20. جمعی از دبیران ، داستان غدیر ، ص 293 .

 

21. جعفری ، محمد تقی ، ترجمه و تفسیر نهج البلاغه ، ج 1 ، ص 171 .

 

22. عبدالفتاح عبد المقصود ، الأمام علی بن ابی طالب علیه السلام ، ج 1 ، مقدمه ، ترجمه ی سید محمد مهدی جعفری ، ص سیزده .

 

23. همان ، ص پانزده .

 

24. رضایی ، عبدالرحمن ، در آستانه آفتاب ، ص 39 .

 

25. کریم خانی ، صمدانی ، علی علیه السلام فراسوی ادیان ، ص 15 .

 

26. همان ، ص 20 .

 

27. همان ، ص 23 .

 

28. همان ، ص 24 .

 

29. همان ، ص 25 .

30.همان ، ص 27 .



Share
1 | مهرداد | Iran - Tabriz | ١٢:٠٠ - ٠٥ مهر ١٣٨٧ |
بسيار بسيار بسيار عالي بود - اجرکم عندا...
2 | رضا | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ١٢ مهر ١٣٨٧ |
چرا از جرج جرداق چيزي ننوشته ايد؟
3 | مهدي | Iran - Isfahan | ١٢:٠٠ - ٢٣ بهمن ١٣٨٧ |
متن جالب و كاملي بود ممنون . مي خواهم با اجازه شما از مطالب بالا در سايت خودم استفاده كنم البته قسمتي از آنها . درصورت علاقه به وبلاگ من هم سري بزيند و نظر بدهيد. آدرس وبلاگ من :‌ (نوكرمولا.بلوگفا.كام)انگليسي قبول نكرد بنويسم.
4 | مهرداد | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ١٩ تير ١٣٨٨ |
لطفا اگر ممكن است منابع همه ي اين جملات را جهت استفاده و استدلال بيان كنيد. مثلا اين جمله غوغايي است براي استدلال كردن اما منبعش كدام كتاب است؟ "شبلي شميل" دانشمندي است که در سال 1335 هجري درگذشت ، وي شاگرد برجسته مکتب داروين بود و نخستين کسي است که نظريه "قوه" را در شرق منتشر کرد سپس برخلاف مکتب استاد خود که فردي الهي بود، به انکار مقدسات و جهان ماوراء طبيعت برخاست و تا لحظه مرگ از مکتب ماديگري پيروي نمود. وي با اصراري که در انکار توحيد داشت، در برابر شخصيت علي (عليه السلام) سر تعظيم فرود آورده و در مورد او چنين مي‌گويد: "امام و پيشواي انسان‌ها علي بن ابيطالب بزرگ بزرگان و يگانه نسخه‌اي است که با اصل خود «پيامبر(صلي الله عليه و آله)» مطابق است هرگز اهل شرق و غرب، سخنراني نظير او در گذشته و حال نديده است." باتشكر ياحق

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
اين سخن در كتاب «الإمام علي صوت العدالة الإنسانية» ج 1 ص 37 آمده است .
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات

5 | momen abdullah | Malaysia - Kuala Lumpur | ١٢:٠٠ - ١٧ شهریور ١٣٨٨ |
سلام عليکم
با عرض تشکر. انشاالله که اجر زحمات شما با مولي اميرالمومنين علي عليه السلام.

هرچند به موضوع بحث مرتبط نيست ولي بهتر است نکاتي را در مورد «شبلي شميل» عرض کنم.

اولا ايشان شاگرد مکتب داروين بوده است نه شاگرد خود شخص داروين.
اصولا داروين در سنه هشتاد و دو از قرن نوزدهم در انگلستان از دنيا رفته است. و در آن هنگام «شبلي شميل» هنوز مشغول تحصيل طب در فرانسه بوده است.
اصولا «شبلي شميل» با تفکرات داروين مدتها پيش آشنا شده بود.
دوما شبلي شميل از مسيحيان سوري(لبنان کنوني) بوده است. دليلي بر ارتداد ايشان از دين مسيحيت بنده پيدا نکرده ام. آري ايشان از مبلغان داروينيسم بود ولي بنده دليلي بر الحاد ايشان نيافتم مگر سخن کساني که داروينيسم و الحاد را يکي دانسته اند.

«كان الشميل جذرياً في مقاربته المادية للأمور، واعتبر أن المفهوم العلمي المادي ليس نظرة جزئية وحسب بل نظرة شاملة الى الواقع بأكمله، ولابد من إعتماد الطرق العلمية عوضاً عن الدين والماورائيات ليحلّ التنوير الفكري مكان التعمية الدينية والأفكار التقليدية السائدة»

زياده روي در اعتقاد به علم آنهم از جانب يک نصاري با آنهمه خرافات در دينشان به معني «الحاد» نيست.
حتي خود داروين يک «شکاک» بود تا موحد. هرچند که بعضي ادعا کرده اند در لحظات آخر به آغوش مسيحيت بازگشت.
به ياد داشته باشيد که مسلمانان از پيشگامان نظريه تکامل بوده اند:
http://en.wikipedia.org/wiki/Early_Islamic_philosophy#Evolution
و اين نظريه با توحيد هيچ گونه تناقضي ندارد.
در ضمن نقش اين فرد در پيدايش ناسيوناليسم عربي را فراموش نکنيد.
اينها همه بيانگر شخصيت عجيب مولي اميرالمومنين علي عليه السلام است که يک فرد کاملا علوم طبيعي گرا را به خشوع در برابر خود واداشت.

علي ولي الله
يا علي
6 | محمد اكرمي | United States - Citrus Heights | ١٢:٠٠ - ٢٣ شهریور ١٣٨٨ |

خداوند متعال شما را خير بدهد همش جالب ومزه دار بود دست علي ع همراي شما باشدږ
7 | حامد علي سعادت | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ١٤ آذر ١٣٨٨ |
تاعمربود ذكر علي گويم وبس تاكورشود هرانكه نتواند ديد
8 | علي پيله ور | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ١٦ دي ١٣٨٨ |
مطالب بسيار آموزنده بود. موفق و مويد باشيد ان شاالله
9 | باقر پيغامي | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ١٩ دي ١٣٨٨ |
خواهشمندم در مورد مهدويت مطالبي را از انديشمندان غير مسلمان بنويسيد.اجركم عند ا...
10 | پيغامي_ باقر | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ٢٠ دي ١٣٨٨ |
دوستتان دارم.اميدوارم مطالب جالب و آموزنده اي ديگري را در سايتتان قرار دهيد.
11 | علي و باقر پيغامي و نويد وفابخش | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ٢٦ دي ١٣٨٨ |
سلام. حالتون خوبه؟ ما هم خوبيم. دستتون درد نکنه اجرتون با امام عصر(ع) قربان شما. خدا حافظتان باشد...
12 | علي | Seychelles - De Quincey Village | ١٢:٠٠ - ١٧ بهمن ١٣٨٨ |
احسنت
13 | محمد ايماني | Iran - Zanjan | ١٢:٠٠ - ٠٩ فروردين ١٣٨٩ |
با سلام به کساني که راهرو آبروي خلقت ، علي (ع) هستند مي خواستم بپرسم آيا کتابي هست که مجموعه نظريات انديشمندان را درباره علي بيان نمايد لطفا کمک نماييد
14 | محمد رضا حشمت خواه | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ١٣ ارديبهشت ١٣٨٩ |
بسيار متشكريم
15 | حسن | United Kingdom - London | ٠١:٣٠ - ٢٦ خرداد ١٣٨٩ |
حضرت محمد(ص) فرمودند: يا علي(ع) تورا هيچكس جز خداوند عالم و من انطور كه شايسته است نشناخت.
16 | مهدي نوين | Iran - Tabriz | ١٣:١٤ - ٠٣ تير ١٣٨٩ |
از اينکه مردم رابا علي (ع)بيشترآشنا ميکنيد متشکرم . اجرتان باعلي ولي الله.
17 | شهرام فرهمند | Iran - Tehran | ٠٨:٣٣ - ٢٦ تير ١٣٨٩ |
اينها همه بيانگر شخصيت عجيب مولي اميرالمومنين علي عليه السلام است که يک فرد کاملا علوم طبيعي گرا را به خشوع در برابر خود واداشت.

18 | شاهين | Iran - Tehran | ١٨:٣٩ - ٢٩ مرداد ١٣٨٩ |
بس تجربه كرديم دراين دير مكافات
با آل علي هركه درافتاد برافتاد
19 | مهدي | Norway - Oslo | ٢٢:٣٢ - ٠٨ شهریور ١٣٨٩ |
سلام.
ايام سوگواري مولاي شور و شعور را به تمام شيفتگان مکتبش تسليت عرض مي نمايم.
يا حق
20 | متين مرتضوي | Malaysia - Kuala Lumpur | ٢٢:٤٢ - ٠٨ شهریور ١٣٨٩ |
سلام عليکم
ضمن عرض خسته نباشيد و تسليت به مناسبت شهادت مولايمان اميرالمومنين (ع)

نکته اي بسيار ريز و کم اهميت در متن بود که لازم ديدم متذکر شوم.
فرموده ايد:
"شبلي شميل" دانشمندي است که در سال 1335 هجري درگذشت ، وي شاگرد برجسته مکتب داروين بود و نخستين کسي است که نظريه "قوه" را در شرق منتشر کرد سپس برخلاف مکتب استاد خود که فردي الهي بود ..."
داروين پس از تحقيقات خود در زمينه ي "سير تکاملي" يا "Evolution" به طور کلي از عقايد خود برگشت و خدا را انکار کرد. پس او انساني "الهي" نبود. ميتوانيد اين مطلب را به راحتي در اينترنت پيدا کنيد. براي مثال:
http://www.christiananswers.net/q-aig/darwin.html

التماس دعا
يا علي
21 | حسين لطفي | Iran - Bushehr | ١١:٢٣ - ١٤ آبان ١٣٨٩ |
خوب است اما تحقيقات را گسترده كرده و امام را انطور كه شايسته است بشناسانيد
22 | سميه كريمي | | ٠٩:٣٤ - ٣٠ فروردين ١٣٩٠ |
دست علي يار همه ي اون هايي که براي علي کاري انجام بدن علي يارتون
23 | سعيد | | ٢٢:٣١ - ٢٥ خرداد ١٣٩٠ |
اللهم عجل الوليك الفرج . < ياعلي >
24 | زينب | | ١٥:٠٣ - ٢٩ خرداد ١٣٩٠ |
سلام واقعا دستتون درد نكنه.چندروز بيش من به شخصي برخوردم كه ادعا ميكرد ابوبكر از امام علي برتره .متاسفانه به دليل مطالعات كمي كه تو اين زمينه داشتم نتونستم برتري امام رو ثابت كنم و دلم خيلي سوخت.به همين خاطر بفكر اين افتادم كه مطالعم رو تو اين زمينه بيشتر كنم .ممنون از مطالب خوبتون
25 | محمد | | ١٥:٣٥ - ١٥ مرداد ١٣٩٠ |
سلام.اين نکات عالي بود واي کاش کمي مرتب تر و آراسته تر نگارش ميشد.
يا علي
26 | راهگشا | | ١١:٤٩ - ١٧ مرداد ١٣٩٠ |
غير مسلمانها از علي تعريف مي كنند چون عملكرد علي دقيقا مطابق با اعتقادات خود اونها بود.
27 | مجيد م علي | | ٠٢:٣٨ - ١٨ مرداد ١٣٩٠ |
با سلام
جناب راه گشاد حسوديت شد ناراحت نباشد در عوض خيلي از علماي صهيونيستي و نيو كان و نازيسم از ابوبكر و عمر و عثمان و خصوصاً ابن هند تعريف كرده اند مسلمان عمل كردشان باعث تداوم افكار اين جماعت شده .

لبيك يا علي
28 | مريم | | ١٤:٢٢ - ٠٣ شهریور ١٣٩٠ |
سلام
خيلي جالب بود..نظرات ارزشمندي بودند كه بهره بردم!
متشكرم

التماس دعا
29 | محمد بن ابوبكر | | ٢١:٥٩ - ٢١ شهریور ١٣٩٠ |
عالي بود
30 | صيقل | | ١٠:٥٢ - ٢٨ شهریور ١٣٩٠ |
سلام دست آقاي مجيد م علي درد نکنه واقعا دندان شکن بود. به جناب راهگشا هم يک توصيه مي کنم بره نهج البلاغه رو بخونه و دنبال رو افرادي چون معاويه که بنا به نقل خودتون در چهارشنبه نماز جمعه خواند نباشيد البته گفتارها در مورد سه تاي اولي هم زياده که واقعا مي شه يک کتاب جک نوشت مراجعه کنيد به الغدير که تمامش روايات مورد قبول خود برادران اهل سنته.
31 | نفس مجد | | ٢٣:١٤ - ٢٤ آبان ١٣٩٠ |
قابل توجه راهگشا غير مسلمونايي که درمورد مولا علي صحبت ميکنن اکثر قطع به يقين توي رشته خودشمون انديشمند و صاحب نظرند و مثل شما نيستند که دست و رو نشسته مياي جلو کامپيوترت ميشيني و هر خزولاتي که دلت ميخواد بنويسي علي با حرفاي حقيري مثل تو چيزي ازش کم نميشه.....وقتي در مورد مولا چيزي نميدوني حرفي نزن فقط گوش بده معلوماتت برن بالا ....درضمن اگه عقايد علي مثل حال حاضر اوناست خودش نشون از تفکر معجزه گونه علي داره که بعد از اين همه سال تازه انديشمندان دارن به تفکرات علي نزديک ميشن نه آدماي بيسواد غرب بلکه انديشمندان .....البته اگه بدوني به کي ميگن انديشمند....
32 | شاهرخ عبدالله زاده | | ٠٢:٥١ - ٠٢ آذر ١٣٩٠ |
دست شما درد نکند. واقعا عالي بود. هر چه از مولا تعريف شود، باز هم کم است.
يا حيدر کرار
33 | مهران | | ٢٣:٠٢ - ٠١ دي ١٣٩٠ |
عشق من علي
34 | بهناز حسيني | | ٢٢:٣٣ - ١٤ ارديبهشت ١٣٩١ |
سلام اصولي ر اين بود که منابع اين مطالب را به صور زير نويس عنوان ميکرديد ا هم خواننده با اطمينان بيشري مطلب را بخواند و هم قابل انتقال وعنوان کردن براي ديگران باشد ممنون

پاسخ:
باسلام
كاربر گرامي
به اطلاع مسئول مربوطه خواهد رسيد. انشاء الله اعمال مي گردد.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
35 | داش علي زمانشعار | | ١٢:٤٨ - ٢٤ ارديبهشت ١٣٩١ |
نوكر عاشقاي مولا هستم
36 | مقصود تقي زاده هريس | | ٢٣:٠٤ - ٠١ خرداد ١٣٩١ |
بسمه تعالي با درود بي پايان به روح بلند علي(ع) و آل پاک او. قطعا و يقينا امير مؤمنان علي (ع) يگانه نسخه ي بي بديل عالم بشريت است. و اين مسئله اي است که همه ي آن کساني که به قول مرحوم علامه جعفري(ره) زندگي در نظر آنان «تورم خود طبيعي» نيست،آن را قبول دارند. به نظر بنده اگر کسي تنها اين امام بزرگ را واقعا بشناسد،هم خدا را شناخته و هم به حقانيت پيامبر اسلام و اهل بيت ايشان يقين پيدا مي کند و ديگر در مقابل هر جوجه روشنفکر و جوجه فيلسوفي خود را نمي بازد. ضمنا شرح و تفسير علامه جعفري درباره ي نهج البلاغه و سخنان باارزش ايشان در مورد حضرت علي (ع) در شناخت بهتر اين اعجوبه ي بشري خيلي مفيد و راهگشاست. التماس دعا...
37 | مغان آراز بارسا | | ٠١:٤٤ - ١٥ خرداد ١٣٩١ |
فوق العاده جالب بود.مرسي
38 | رضا | | ٠٧:٠٥ - ٢٠ خرداد ١٣٩١ |
ره) زندگي در نظر آنان «تورم خود طبيعي» نيست،آن را قبول دارند. به نظر بنده اگر کسي تنها اين امام بزرگ را واقعا بشناسد،هم خدا را شناخته و هم به حقانيت پيامبر اسلام و اهل بيت ايشان يقين پيدا مي کند و ديگر در مقابل هر جوجه روشنفکر و جوجه فيلسوفي خود را نمي بازد. ضمنا شرح و تفسير علامه جعفري درب
39 | غضنفري | | ١٢:٤٠ - ٢١ خرداد ١٣٩١ |
با سلام خدمت تمامي دوستان:
اين موضوع برام عجيبه كه چرا مخالفان در اين مقاله نظر نميدن؟!!!!
البته اين راه گم كرده شماره26واقعا از مشاعرش معلومه كه گمراهه.واشتباهي اومده
40 | جوادي | | ٠٢:٤٢ - ١٩ مرداد ١٣٩١ |
خواستم در جوابيه شماره 26 عرض کنم که روش امام علي (ع) راه تمامي ازادمردان وتوحيديان است کسي که ازاد مرد باشدو به وحدانيت خدا اعتقاد داشته باشد همان راهي را مي رود که اما علي (ع) رفت وگرنه در گمراهي افتاد
  بعدی [1] [2]  
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها