2024 April 20 - شنبه 01 ارديبهشت 1403
آيا ازدواج دو دختر پيامبر (ص) با عثمان صحت دارد ؟
کد مطلب: ٥١٣٥ تاریخ انتشار: ٢٠ آذر ١٣٨٨ تعداد بازدید: 88523
پرسش و پاسخ » اهل سنت
آيا ازدواج دو دختر پيامبر (ص) با عثمان صحت دارد ؟

سؤال كننده : ميلاد فنائي

پاسخ :

يكي از فضيلت هايي كه براي عثمان بن عفان نقل كرده اند ، ازدواج با دو دختر نبي مكرم اسلام صلي الله عليه وآله وسلم به نام هاي رقيه و ام كلثوم است . در اين باره نظريات مختلفي وجود دارد ، اهل سنت با قاطعيت تمام بر آن پافشاري مي كنند ؛ اما از طرف ديگر برخي از محققين شيعه بر اين اعتقاد هستند كه همسران عثمان هيچ كدامشان دختر پيامبر نبودند ؛ بلكه ربيبه آن حضرت و دختران خواهر حضرت خديجه بوده اند و براي اين احتمال دلايلي نيز ذكر كرده اند كه ما بدون هيچگونه اظهار نظر اين دلايل را به صورت مختصر نقل و قضاوت به عهده خوانندگان گرامي وا مي گذاريم .

دوستان عزيزي كه مايل به تحقيق بيشتر در اين باره هستند مي توانند به اين كتاب ها مراجعه بفرمايند : ازواج النبي و بناته ، تأليف الشيخ نجاح الطائي و الصحيح من سيرة النبي الأعظم نوشته سيد جعفر مرتضي و... .

اما دلايلي كه در اين باره آورده شده است :

1 . عدم وجود رابطه صميمانه بين پيامبر و ديگر دختران آن حضرت :

با رجوع به سيره نبي مكرم اسلام و دقت در آن ، در مي يابيم كه روايات بسياري از رابطه بسيار صميمانه نبي مكرم اسلام و دختر بزرگوارش صديقه طاهره سلام الله عليها حكايت مي كند ؛ تا جايي هر زماني پيامبر اسلام به سفر مي رفت ، آخرين كسي كه با او خدا حافظي مي كرد ، فاطمه زهرا بود و وقتي از سفر بر مي گشت ، قبل از هر كاري به ديدار فاطمه مي رفت و در خانه او را مي زد . روايات فراواني در كتاب هاي شيعه و سني اين رابطه بسيار صميمانه را ثابت مي كند ؛ از جمله بسياري از علماي شيعه و سني يكي از القاب آن حضرت را « ام أبيها » نقل كرده اند . ابن حجر عسقلاني در تهذيب و الإصابه ، ذهبي در سير اعلام النبلاء و الكاشف خود نوشته اند :

فاطمة الزهراء ... كانت تكني أم أبيها .

الإصابة - ابن حجر - ج 8 - ص 262 و سير أعلام النبلاء - الذهبي - ج 2 - ص 118 - 119 و الكاشف في معرفة من له رواية في كتب الستة - الذهبي - ج 2 - ص 514 و تهذيب الكمال - المزي - ج 35 - ص 247 و أسد الغابة - ابن الأثير - ج 5 - ص 520 و الاستيعاب - ابن عبد البر - ج 4 - ص 1899 .

اما هيچ روايتي ؛ حتي يك روايت ضعيف نيز در كتاب هاي شيعه و سني نقل نشده است كه پيامبر اسلام حتي يكبار درِ خانه رقيه و ام كلثوم را زده باشد . چرا پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله وسلم اين رابطه بسيار صميمانه را با ديگر دختران خود نداشته است ؛ نه در مدينه و نه حتي در مكه ؟ مگر نه اين كه به ادعاي اهل سنت آن ها نيز يادگار خديجه بودند ؟

هر چند كه فاطمه زهرا از هر نظر از تمامي زنان عالم متمايز بوده است ؛ ولي اگر پيامبر دختري غير از فاطمه داشت ، شايسته بود كه اين رابطه صميمانه بين آن ها نيز وجود داشته باشد .

و يا در زماني كه كفار قريش پيامبر اسلام را آزار و اذيت مي كردند ، ديگر دختران رسول خدا كجا بودند كه از پدر حمايت كنند ؟ بخاري و مسلم در صحيحشان نوشته اند :

عَنْ ابْنِ مَسْعُودٍ قَالَ بَيْنَمَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي عِنْدَ الْبَيْتِ وَأَبُو جَهْلٍ وَأَصْحَابٌ لَهُ جُلُوسٌ وَقَدْ نُحِرَتْ جَزُورٌ بِالْأَمْسِ فَقَالَ أَبُو جَهْلٍ أَيُّكُمْ يَقُومُ إِلَي سَلَا جَزُورِ بَنِي فُلَانٍ فَيَأْخُذُهُ فَيَضَعُهُ فِي كَتِفَيْ مُحَمَّدٍ إِذَا سَجَدَ فَانْبَعَثَ أَشْقَي الْقَوْمِ فَأَخَذَهُ فَلَمَّا سَجَدَ النَّبِيُّ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَضَعَهُ بَيْنَ كَتِفَيْهِ قَالَ فَاسْتَضْحَكُوا وَجَعَلَ بَعْضُهُمْ يَمِيلُ عَلَي بَعْضٍ وَأَنَا قَائِمٌ أَنْظُرُ لَوْ كَانَتْ لِي مَنَعَةٌ طَرَحْتُهُ عَنْ ظَهْرِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَالنَّبِيُّ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَاجِدٌ مَا يَرْفَعُ رَأْسَهُ حَتَّي انْطَلَقَ إِنْسَانٌ فَأَخْبَرَ فَاطِمَةَ فَجَاءَتْ وَهِيَ جُوَيْرِيَةٌ فَطَرَحَتْهُ عَنْهُ ثُمَّ أَقْبَلَتْ عَلَيْهِمْ تَشْتِمُهُمْ .

صحيح البخاري - البخاري - ج 1 - ص 65 و صحيح مسلم - مسلم النيسابوري - ج 5 - ص 179 .

از ابن مسعود روايت شده است كه گفت : هنگامي كه پيغمبر اكرم صلّي اللّه عليه و آله در برابر خانه كعبه نماز مي گزارد ، ابو جهل و همدستانش در نزديكي خانه نشسته بودند و يك روز قبل از آن ، بچه شتري نحر شده بود . ابو جهل به همدستان خود گفت : كداميك از شما حاضر است برود و شكمبه آن شتر را بياورد و هنگامي كه محمد صلّي اللّه عليه و آله در سجده است ، آن ها را روي شانه او بيفكند ؟ بدترين آنها پيشقدم شد و دستور ابو جهل را عملي ساخت . در حالي كه پيغمبر اكرم صلّي اللّه عليه و آله در سجده بود ، آن شكمبه آلوده را روي شانه رسول خدا صلّي اللّه عليه و آله افكند . ابو جهل و همدستانش از مشاهده اين منظره بسيار خنديدند به طوري كه بعضي از آن ها از شدت خنده به روي ديگري مي افتاد !

ابن مسعود مي گويد : من در اين هنگام گوشه اي ايستاده بودم و جريان را مشاهده مي كردم ، ليكن جرئت آن را نداشتم كه شكمبه را از روي شانه حضرتش بردارم . پيغمبر اكرم صلّي اللّه عليه و آله همچنان در حال سجده بود و سر از سجده برنمي داشت تا اين كه مردي به حضور حضرت زهرا عليها السّلام شتافت و جريان را به عرض رسانيد . حضرت فاطمه عليها السّلام در حالي كه از شنيدن اين سخن به شدت ناراحت شده بود ، آمد و آن را از روي دوش حضرت رسول اكرم صلّي اللّه عليه و آله برداشت و آن ها را مورد شماتت و ملامت قرار داد .

در تمامي گرفتاري هايي كه براي نبي مكرم اسلام پيش مي آمد ، تنها كسي كه مي آمد پدر را دلداري مي داد ، زخم هاي او را مداوا مي كرد ، فاطمه زهرا بود . اگر آن ها نيز دختر رسول خدا بودند ، شايسته بود كه آن ها نيز فاطمه را در دفاع از پدر ياري كنند .

بعد از جنگ احد كه صورت نبي مكرم زخمي شده بود ، رقيه و ام كلثوم كجا بودند كه همانند فاطمه بيايند و زخم هاي پدر را شستشو بدهند ؟

مگر نه اين كه به قول آن ها ، آن دو نيز دختران پيامبر بودند ؛ پس چرا هيچ نوع رابطه اي بين پيامبر اسلام با دختران ديگرش نقل نشده است ؟

2 . در قضيه مباهله كه پيامبر تمام بستگان درجه يك خود را انتخاب كرد ، چرا ديگر دختران خود را نبرد و از بين «نساء» خود فقط فاطمه را انتخاب كرد ؟

مسلم در صحيح خود مي نويسد :

عَنْ عَامِرِ بْنِ سَعْدِ بْنِ أَبِي وَقَّاصٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ أَمَرَ مُعَاوِيَةُ بْنُ أَبِي سُفْيَانَ سَعْدًا فَقَالَ مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسُبَّ أَبَا التُّرَابِ فَقَالَ أَمَّا مَا ذَكَرْتُ ثَلَاثًا قَالَهُنَّ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَنْ أَسُبَّهُ لَأَنْ تَكُونَ لِي وَاحِدَةٌ مِنْهُنَّ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ حُمْرِ النَّعَمِ ... وَلَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ { فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ } دَعَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلِيًّا وَفَاطِمَةَ وَحَسَنًا وَحُسَيْنًا فَقَالَ اللَّهُمَّ هَؤُلَاءِ أَهْلِي .

صحيح مسلم ، ج 5 ، ص 23، كتاب فضائل الصحابة ، باب من فضائل علي بن أبي طالب، ح 32 .

عامر بن سعد بن ابيوقاص از پدرش (سعد بن ابيوقاص) نقل كرده است كه معاويه سعد را امر كرد و گفت : تو را چه مانع است كه ابوتراب (علي بن ابي طالب ـ عليه السلام ـ) را دشنام دهي ؟ (سعد) گفت : من سه چيز (سه فضيلت) را از او در خاطر دارم ، كه رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ درباره وي فرموده است ، هرگز وي را دشنام نخواهم داد. چنانچه من يكي از اين سه فضيلت را مي داشتم از شتران سرخ مو برايم محبوبتر بود ... وقتي اين آيه نازل گرديد : (... فقل تعالوا ندع أبناءنا و أبناءكم و نساءنا و نساءكم و أنفسنا و أنفسكم ...) پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ علي و فاطمه و حسن و حسين ـ عليهم السلام ـ را فراخواند و فرمود : «خدايا، اينان اهل من هستند ».

آيا «نساءنا » شامل ديگر دختران پيامبر نمي شد ، يا پيامبر دختر ديگري غير از صديقه طاهره نداشت ؟

3 . چرا هيچ كس از ديگر دختران پيامبر خواستگاري نكردند ؟

قضيه ديگري كه بطلان اين قضيه را روشن مي كند ، اين است كه در هيچ جايي از تاريخ ثبت نشده است كه در مدينه ، احدي از مهاجرين و يا انصار به خواستگاري ام كلثوم رفته باشد ؛ با اين كه براي خواستگاري از فاطمه زهرا و رسيدن به افتخار دامادي پيامبر ، بر يكديگر پيش دستي مي كردند و هر كس دوست داشت اين افتخار نصيب او شود . آيا ام كلثوم دختر پيامبر نبود يا اصلاً چنين دختري وجود خارجي نداشت ؟

4. حرمت جمع بين دختران رسول خدا و دختران دشمن خدا :

علما و محدثين اهل سنت براي خرده گيري از امير المؤمنين عليه السلام نقل كرده اند كه آن حضرت در زماني كه فاطمه سلام الله عليها همسر او بود ، دختر ابو جهل را نيز خواستگاري كرد . اين امر باعث شد كه صديقه طاهره ناراحت شده و شكايت خود را پيش پيامبر ببرد !! پيامبر اسلام وقتي از اين قضيه با خبر شدند ، با عصبانيت به مسجد آمد و فرمود :

وَإِنَّ فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّي وَإِنِّي أَكْرَهُ أَنْ يَسُوءَهَا وَاللَّهِ لَا تَجْتَمِعُ بِنْتُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَبِنْتُ عَدُوِّ اللَّهِ عِنْدَ رَجُلٍ وَاحِدٍ .

صحيح البخاري - ج 4 - ص 212 - 213

فاطمه پاره تن من است ، من دوست ندارم كسي او را ناراحت كند ، به خدا قسم نبايد دختر رسول خدا و دختر دشمن خدا در نزد يك نفر جمع شود .

و در روايت ديگري نوشته اند كه آن حضرت فرمود :

إِلَّا أَنْ يُرِيدَ ابْنُ أَبِي طَالِبٍ أَنْ يُطَلِّقَ ابْنَتِي وَيَنْكِحَ ابْنَتَهُمْ فَإِنَّمَا هِيَ بَضْعَةٌ مِنِّي يُرِيبُنِي مَا أَرَابَهَا وَيُؤْذِينِي مَا آذَاهَا .

صحيح البخاري ج 6، ص 158، ح 5230، كتاب النكاح، ب 109 - باب ذَبِّ الرَّجُلِ عَنِ ابْنَتِهِ، فِي الْغَيْرَةِ وَالإِنْصَافِ و صحيح مسلم، ج 7، ص 141، ح 6201، كتاب فضائل الصحابة رضي الله تعالي عنهم، ب 15 -باب فَضَائِلِ فَاطِمَةَ بِنْتِ النَّبِيِّ عَلَيْهَا الصَّلاَةُ وَالسَّلام .

علي (عليه السلام) اگر مي خواهد دختر ابوجهل را بگيرد ، بايد دختر من را طلاق بدهد . فاطمه پارهء تن من است ، آن چه كه موجب رنجش فاطمه بشود ، مرا مي رنجاند ... .

از آن جايي كه بحث تنقيص مقام امير المؤمنين عليه السلام در ميان است ، علماي اهل سنت اين قضيه را با آب و تاب فراواني نقل كرده اند ؛ غافل از اين كه عثمان بن عفان نيز عملاً بين دختران پيامبر و دختران دشمان خدا نه يكبار كه چندين بار جمع كرده است .

رملة بنت شيبة ، يكي از همسران عثمان است كه در مكه با او ازدواج كرد و از كساني بود كه همراه عثمان به مدينه مهاجرت كرد . ابن عبد البر در اين زمينه مي نويسد :

رملة بنت شيبة بن ربيعة كانت من المهاجرات هاجرت مع زوجها عثمان بن عفان.

الاستيعاب ، ج 4 ، ص 1846 رقم 3345 .

رملة ، دختر شيبه از كساني بود كه همراه همسرش عثمان به مدينه مهاجرت كرد .

و شيبة از دشمنان پيامبر اسلام است كه در جنگ بدر به هلاكت رسيده است ؛ چنانچه ابن حجر مي نويسد :

رملة بنت شيبة بن ربيعة بن عبد شمس العبشمية قتل أبوها يوم بدر كافرا .

الإصابة، ج 8، ص 142 - 143 رقم 11192.

رمله ، دختر شيبه ... پدرش در جنگ بدر كشته شد ، در حالي كه كافر بود .

در حالي كه نوشته اند در همان زمان رقيه دختر رسول خدا ! نيز همسر عثمان بوده است . ابن اثير در اسد الغابة مي نويسد :

ولما أسلم عثمان زوجّه رسول الله صلي الله عليه وسلم بابنته رقية وهاجرا كلاهما إلي أرض الحبشة الهجرتين ثم عاد إلي مكة وهاجر إلي المدينة .

أسد الغابة، ج 3، ص 376 .

زماني كه عثمان اسلام آورد ، رسول خدا دخترش رقيه را به همسري او درآورد ، هر دوي آن ها به سرزمين حبشه مهاجرت كردند ، سپس وقتي از آن جا بازگشتند ، به مدينه مهاجرت كردند .

علاوه براين ، عثمان با أم البنين بنت عيينة و فاطمة بنت الوليد بن عبد شمس نيز ازدواج كرده است ؛ در حالي كه پدر هر دوي آن ها نيز در آن زمان از دشمنان خدا بوده اند .

اگر واقعاً جمع بين دختر رسول خدا و دختر دشمن خدا ، حرام بوده است ، چرا عثمان اين عمل حرام را بارها و بارها مرتكب شده است ؟ و اگر حرام نبوده ، چرا پيامبر اسلام به قول اهل سنت اجازه چنين كاري را به امير المؤمنين نداد و نعوذ بالله مي خواست حلال خدا را حرام كند ؟ پس معلوم مي شود كه يا قضيه خواستگاري از دختر ابوجهل از اختراعات بني اميه و براي تنقيص مقام امير المؤمنين است ، يا پيامبر اسلام دختري غير از صديقه طاهره نداشته است ؟

5 . از دلايلي كه دروغ بودن اين قضيه را روشن مي سازد ، اين است كه بسياري از علماي اهل سنت و از جمله ضياء المقدسي گفته اند :

عن قتادة ، قال : ولدت خديجة لرسول الله ( صلي الله عليه وآله وسلم ) : عبد مناف في الجاهلية ، وولدت له في الاسلام غلامين ، وأربع بنات : القاسم ، وبه كان يكني : أبا القاسم ، فعاش حتي مشي ، ثم مات ، و عبد الله ، مات صغيرا . وأم كلثوم . وزينب . ورقية . وفاطمة ... .

البدء والتاريخ ، ج 5 ، ص 16 و ج 4 ، ص 139 .

قتاده گفته است : خديجه براي نبي مكرم اسلام ، در عهد جاهليت ، عبد مناف را به دنيا آورد و بعد از اسلام ، دو پسر و چهار دختر به نام هاي : قاسم ـ به خاطر او كنيه پيامبر را «ابوالقاسم » گذاشتند ، آن قدر زنده بود كه مي توانست راه برود بعد از آن فوت كرد ـ و عبد الله كه خردسال فوت كرد ، و ام كلثوم ، زينب ، رقيه و فاطمه را به دنيا آورد .

شهاب الدين قسطلاني بعد از نقل سخن مقدسي مي نويسد :

وقيل : ولد له ولد قبل المبعث ، يقال له : عبد مناف ، فيكونون علي هذا اثني عشر ، وكلهم سوي هذا ولد في الاسلام بعد المبعث .

المواهب اللدنية ، ج 1 ، ص 196 .

گفته اند كه كه خديجه قبل از مبعث يك پسر براي او به دنيا آورد كه به او عبد مناف مي گفتند ، غير از عبد مناف بقيه فرزندان پيامبر بعد از مبعث متولد شده است .

و ابن عبد البر در الإستيعاب مي نويسد :

وقال الزبير ولد لرسول الله صلي الله عليه وسلم القاسم وهو أكبر ولده ثم زينب ثم عبد الله وكان يقال له الطيب ويقال له الطاهر ولد بعد النبوة ثم أم كلثوم ثم فاطمة ثم رقية .

الاستيعاب - ابن عبد البر - ج 4 - ص 1818 .

زبير گفته : نخستين فرزند رسول خدا كه به دنيا آمد ، قاسم بود و او از همه بزرگتر بود ، پس او زينب ، و پس از وي عبد الله كه به وي طيب و يا طاهر نيز مي گفتند بعد از نبوت متولد شد ، پس از آن ام كلثوم ، سپس فاطمه و پس از وي رقيه به دنيا آمدند .

از طرف ديگر نوشته اند كه رقيه ، كوچكترين دختر رسول خدا و حتي از حضرت زهرا سلام الله عليها نيز كوچكتر بوده است . چنانچه ابن كثير دمشقي مي نويسد :

أكبر ولده عليه الصلاة والسلام القاسم ، ثم زينب ، ثم عبد الله ، ثم أم كلثوم ثم فاطمة ثم رقية ...

بزرگترين فرزند ، پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم قاسم ، و پس از آن ، زينب ، عبد الله ، ام كلثوم ، فاطمه و پس از آن رقيه بوده است .

با اين تفصيل ، چگونه مي توان اين سخن اهل سنت را تصديق كرد كه رقيه با عثمان ازدواج كرده ، بعد با او به حبشه مهاجرت نموده و حتي در داخل كشتي فرزندي از او سقط شده است !!! . با اين كه مي دانيم ، هجرت اول به حبشه در سال پنجم بعد از بعثت بوده است .

و همچنين بسياري از علماي اهل سنت نوشته اند كه ام كلثوم رقيه قبل از اين كه با عثمان ازدواج كند در عقد پسران أبي لهب بوده اند و بعد از آن كه سوره تبّت در حق أبي لهب نازل شد ، وي به فرزندانش دستور داد كه دختران رسول خدا را طلاق بدهند . ابن أثير در اسد الغابة مي نويسد :

قد زوج ابنته رقية من عتبة بن أبي لهب وزوج أختها أم كلثوم عتيبة بن أبي لهب فلما نزلت سورة تبت قال لهما أبوهما أبو لهب وأمهما أم جميل بنت حرب بن أمية حمالة الحطب فارقا ابنتي محمد ففارقاهما ...

أسد الغابة - ابن الأثير - ج 5 - ص 456 .

رسول خدا ، دخترش رقيه را به عتبه پسر أبي لهب و ام كلثوم را به عتيبه پسر ديگر ابولهب داد ، وقتي سوره تبت نازل شد ، ابولهب و همسرش ام جميل كه همان «حمالة الحطب » باشد ، به پسرانش دستور دادند كه دختران محمد را طلاق دهند . پس آن ها را طلاق دادند ...

در حالي كه مي دانيم ، سوره تبت در زماني نازل شده است كه مسلمين در شعب أبي طالب در محاصره بودند . سيوطي در الدر المنثور مي نويسد :

وأخرج أبو نعيم في الدلائل عن ابن عباس قال ما كان أبو لهب الا من كفار قريش ما هو حتي خرج من الشعب حين تمالأت قريش حتي حصرونا في الشعب وظاهرهم فلما خرج أبو لهب من الشعب لقي هندا بنت عتبة ابن ربيعة حين فارق قومه فقال يا ابنت عتبة هل نصرت اللات والعزي قالت نعم فجزاك الله خيرا يا أبا عتبة قال إن محمدا يعدنا أشياء لا نراها كائنة يزعم أنها كائنة بعد الموت فما ذاك وصنع في يدي ثم نفخ في يديه ثم قال تبا لكما ما أري فيكما شيئا مما يقول محمد فنزلت تبت يدا أبي لهب قال ابن عباس فحصرنا في الشعب ثلاث سنين وقطعوا عنا الميرة حتي أن الرجل .

الدر المنثور - جلال الدين السيوطي - ج 6 - ص 408

و محاصره در شعب أبي طالب در سال ششم بعثت و بعد از هجرت به حبشه بوده است .

با اين حال چگونه مي توان تصديق كرد كه همسر عثمان دختر پيامبر بوده است ؟

6 . محمد بن اسماعيل بخاري مي نويسد ، شخصي پيش عبد الله بن عمر آمد و از او سؤالاتي كرد ؛ از جمله نظر او را در باره عثمان و امام علي عليه السلام پرسيد ، وي در مقايسه بين عثمان و حضرت علي عليه السلام مي گويد :

أَمَّا عُثْمَانُ فَكَأَنَّ اللَّهَ عَفَا عَنْهُ وَأَمَّا أَنْتُمْ فَكَرِهْتُمْ أَنْ تَعْفُوا عَنْهُ وَأَمَّا عَلِيٌّ فَابْنُ عَمِّ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَخَتَنُهُ ... .

صحيح البخاري - البخاري - ج 5 - ص 157 .

اما عثمان ، خداوند از گناه او ( فرار عثمان در جنگ احد ) درگذشت ؛ ولي شما دوست نداريد كه او را ببخشيد ، اما علي عليه السلام پس او پسر عموي رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم و داماد او است .

ملاحظه مي فرماييد كه دفاع عبد الله بن عمر از عثمان فقط در اين مطلب خلاصه مي شود كه خداوند از گناه فرار وي در جنگ احد درگذشته است ؛ ولي صحابه اي كه عليه او خروج كردند ، او را نبخشيده و عثمان را كشتند ؛ ولي اين كه عثمان داماد پيامبر نيز باشد ، متذكر نمي شود . اما نسبت به امير المؤمنين عليه السلام استدلال مي كند كه او پسر عموي پيامبر و داماد آن حضرت است .

اگر عثمان داماد پيامبر بود ، بايد ابن عمر به آن استدلال مي كرد ؛ زيرا وي تمام تلاش خود را مي كند كه در برابر هر نوع تهمتي را از عثمان دفع كند و معنا ندارد كه وقتي دليل قويتري همانند دامادي پيامبر وجود دارد ، وي به دليل سخيف و ضعيف استدلال كند ؛ زيرا عفو خداوند فقط شامل كساني مي شود كه بعد از فهميدن زنده بودن پيامبر از فرار دست كشيده و برگشتند و شامل عثمان كه بعد از سه روز برگشت ، نمي شود . حتي اگر فرض كنيم كه عفو خداوند شامل عثمان نيز مي شود ، سبب نخواهد شد كه خداوند تمامي گناهان او را كه حتي بعد از آن نيز انجام داده بخشيده باشد ؛ بلكه حد اكثر شامل فرار او در همان جنگ مي شود .

بنابراين شايسته بود كه اگر دامادي عثمان صحت داشت ، به آن استناد مي كرد .

7 . حضرت زهرا سلام الله عليها بعد از غصب فدك توسط ابوبكر به مسجد آمد و خطبه غرائي خواند كه بسياري از علماي اهل سنت آن را نقل كرده اند . آن حضرت در بخش هاي از اين خطبه مي فرمايد :

أنا فاطمة بنت محمد أقول عودا علي بدء ، وما أقول ذلك سرفا ولا شططا... فإن تعزوه تجدوه أبي دون نسائكم وآخا ابن عمي دون رجالكم ، فبلغ الرسالة صادعا بالرسالة ناكبا عن سنن مدرجة المشركين ، ضاربا لثجهم آخذا بأكظامهم ، داعيا إلي سبيل ربه بالحكمة والموعظة الحسنة .

مناقب علي بن أبي طالب (ع) وما نزل من القرآن في علي (ع) - أبي بكر أحمد بن موسي ابن مردويه الأصفهاني - ص 202 و السقيفة وفدك - الجوهري - ص 142 .

اي مردم آگاه باشيد كه من فاطمه و پدرم محمّد است ، گفتارم تماما يك نواخت از سر صدق بوده و از غلط و نادرستي به دور است ... اگر تحقيق كنيد (پيامبر اسلام ) پدر من بود نه پدر زنان شما ، و در عقد اخوّت پسر عموي من بود نه شما .

اگر زنان عثمان دختران پيامبر بودند ، نبايد فاطمه زهرا سلام الله عليها كه سرور زنان بهشت است ، چنين سخني بگويد و از طرف ديگر عثمان نيز مي توانست به اين سخن حضرت اعتراض كند كه زنان من نيز دختران پيامبر بودند .

8 . ابن الدمشقي و محب الدين طبري مي نويسند :

أن رسول الله صلي الله عليه وسلم قال لعلي : أوتيت ثلاثا لم يؤتهن أحد ولا أنا ، أوتيت صهرا مثلي ولم أوت أنا مثلي ، وأوتيت زوجة صديقة مثل بنتي ولم أوت مثلها زوجة ، وأوتيت الحسن والحسين من صلبك ولم أوت من صلبي مثلهما ، ولكنكم مني وأنا منكم .

جواهر المطالب في مناقب الإمام علي (ع) - ابن الدمشقي - ج 1 - ص 209 و الرياض النضرة ج 2 ص 202 .

رسول خدا صلّي اللّه عليه و آله به علي عليه السّلام فرمود : يا علي خداي تعالي سه گونه موهبت به تو عنايت فرموده است كه به من و هيچيك از مردم ، عنايت نفرموده است :

1. پدر زني مانند من به تو ارزاني داشته است كه به من عنايت نكرده است ؛ 2. همسر پاكيزه گوهر راستگو و راست رو به تو مرحمت داشته كه به من عنايت نفرموده است ؛ 3 . حسن و حسيني از پشت تو به وجود آورده است كه چنان دو فرزندي از پشت من بوجود نياورده است ؛ آري ! من از شمايم و شما از من مي باشد .

در اين روايت پيامبر اسلام به صراحت مي گويد كه به احدي غير از علي عليه السلام پدر زني مثل من داده نشده است ، معلوم مي شود كه پيامبر دختر ديگري نداشته است و گرنه چنين سخني نمي فرمود .

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)



Share
81 | خسن كامراني | United Arab Emirates - Dubai | ٠٢:٢٠ - ١٦ آذر ١٣٨٩ |
تو از خدا نمي ترسي همش دروغ به خورد مردم مي دهي
82 | مسلم | Iran - Tehran | ٠١:١٦ - ٢٥ آذر ١٣٨٩ |
حسن آقا!!!!!!اينهاحقيقت است كه براي شماتلخ است بزرگانتان دروغ تحويلتان داده اندشماكوريدحقيقت رادرك نمي كنيد
83 | ا | Iran - Mashhad | ١٤:٣٩ - ١٥ فروردين ١٣٩٠ |
پس چرا امام علي عليه السلام در خطبه اي از نهج البلاغه ازدواج عثمان با دو دختر پيامبر را مطرح کرده است؟

پاسخ:

با سلام

دوست گرامي

در بخش نظرات همين مقاله ، و مقاله آيا عثمان قاتل دو دختر پيامبر (ص) است ، به اين سوال پاسخ داده شده است .

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

84 | امين | Iran - Tehran | ٢٣:٥٧ - ١٩ فروردين ١٣٩٠ |
سلام خدا بر شما. خيلي ممنونم. شبه ي منو حل کرديد. راحت شدم. خدا اهل سنت رو به نور ولايت هدايت کنه تا اينقدر مذهبي بريده از آسمان نداشته باشند.
85 | سعيد | Iran - Mashhad | ١٩:٤٤ - ١٥ تير ١٣٩٠ |
با سلام اگر رقيه و ام كلثوم دختران پيامبر نبودن پس چرا خداوند در قرآن به پيامبر خودش ميفرمايد يا ايها النبي قل لازواجك و بناتك . بگو براي زنان خودت و دختران خودت .يعني يا صيغه جمع آورده نگفته و قل لبنتك گفته لبناتك براي دختران خودت بگو واگر شما ميگيد اونا دختران ربيبه پيامبر بوده باز هم به مشكل ميخوريد چون خداوند دختران ربيبه را دختران خطاب نميكند به لفظ ربيبه خطاب ميكند مانند اين فرموده خداوند حرمت عليكم امهاتكم و بناتكم الي و ربائبكم اللتي في حجوركم من نسائكم اللتي دخلتم بهن . حرام شده بر شما ازدواج با مادران شما و دختران شما و ربيبه هاي شما يعني دختراني كه با شما زندگي ميكنند و از شوهران قبلي زنانتان است و آن زناني كه با آنها نزديكي كرديد لطفا آقاي قزويني جواب بفرمايند اجركم عند الله

پاسخ:

با سلام

دوست گرامي

در قرآن خداوند متعال بارها و بارها الفاظ جمع به كار برده است و مقصود از آنها مفرد است :

1- در ماجراي عبد الله بن ابي سلول رئيس منافقين مدينه «يقولون لئن رجعنا الي المدينة ...»

2- در ماجراي مباهله «ونسائنا...» كه طبق روايات صحيح السند اهل سنت تنها حضرت زهرا مقصود است ؛ و همچنين «وانفسنا» كه طبق روايات صحيح السند اهل سنت تنها اميرمومنان مقصود است ؛ و همچنين «وابنائنا» كه طبق روايات صحيح اهل سنت با وجود اينكه جمع آمده است مقصود تنها حسن و حسين عليهما السلام است

و...

همچنين ممكن است مقصود از بنات ، كل دختران امت باشد كه چون رسول خدا (ص) پدر امت به حساب مي‌آيد آنها را دختر به حساب آورده است .

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

86 | جعفر الصادق | Iran - Birjand | ١٧:٣٢ - ٢٦ تير ١٣٩٠ |
با سلام: با تيزبازي در آورديد! پيام سعيد خان رو سايت رفت ولي پيام من هم در اينجا وهم در مقاله سجده عايشه مدتيزيادي است كه گذاشتم رويسايت نيامده علت؟؟؟؟؟

پاسخ:

!!!

علت را بارها در نظرات مشابه شما به شما گفته‌ايم ؛ شما مي‌خواهيد پاسخ شما بلافاصله بعد از ارسال نظر داده شود !

گروه پاسخ به شبهات

87 | جعفر الصادق | Iran - Birjand | ١٩:٣٢ - ٢٧ تير ١٣٩٠ |
السلام عليكم: اميد است اگر جوابيه اي داده مي شود به موقع ومثل جوابيه موافقان روي سايت برود نه اينكه الان بارها اتفاق افتاده پيام هاي موافقانتان وجوابيه افراد كم سوادتر ديرتر از من گذاشته مي شود ولي زودتر از جوابيه بنده روي سايت مي رود موفق باشيد

پاسخ:

!!!

88 | مجيد م علي | United States - Fremont | ٠١:٤٩ - ٢٨ تير ١٣٩٠ |
با سلام
جناب جفري 100 دق سوال ؟؟؟؟ چه سوالي ميتواني داشته باشي . شايد مثل بعضي از وهابيون ملحد از جمله عبد الشيطان ملحدزاده لندني و اصحاب كور فقط بلدي شايعه پراكني كني .
جناب اگر جواب صحيح و كامل ميخواهي انهم با سند صبر كن اين اتفاق براي من در همين سايت افتاد شخصي وهابي با ارائه سند صحيح از يكي از كتابهاي علماي شبهه اي را براي من بوجود اورده بود بعد از مدتي نسبتاً طولاني كه من منتظر بودم و ان جوان وهابي فكر ميكرد در اين مورد پيروز شده بود جوابم امد پازه متوجه شدم اين وهابيون چقدر حرام زاده هستند چونكه سه صفحه اول و چهار صفحه اخر را بريده بودند و فقط به دو صفحه وسط استناد كرده بودند وقتي كه جواب سايت را برايش فرستادم بجاي اينكه از تاريكي و جهل حداقل در اين مورد بيرون بياد شبهه ديگري برايم طرح كرد كه خوشبختانه ايندفعه خودم جوابش را دادم .
خوبي اين سايت اينه كه به روشنگري خودش ادامه ميدهد هرچند مخاطب خودشو حتي ابن تيميه بنامد . درست بمثل امامشان كه بارها به خلفايتان كمك كرد هرچند كه انها را دروغگو حيله گر و خائن بودند .
چون به مسلم تان خيلي علاقه داري اين حديث را برايت و ديگران نقل ميكنم .

« فلمّا توفّي رسول اللّه - صلى اللّه عليه وسلّم - قال أبو بكر : أنا وليّ رسول اللّه ، فجئتما . . . فرأيتماه كاذباً آثماً غادراً خائناً . . . ثمّ‏توفّي أبوبكر فقلت : أنا وليّ رسول‏اللَّه - صلى اللّه عليه وسلّم - ووليّ أبي بكر ، فرأيتماني كاذباً آثماً غادراً خائناً »
صحيح مسلم ، ج 5 ، ص 152 ، كتاب الجهاد ، باب 15 ، حكم الفئ حديث 49 . .




لبيك يا علي
89 | سعيد حسيني (شاه اسماعيل صفوي) | Iran - Tehran | ٠٤:٠٧ - ٢٨ تير ١٣٩٠ |
جناب جعفر کذاب
---------------------

اتفاقا ميران سواد شما در پاسخ به سئوالات بنده کاملا مشخص شده است !!!

کابران عزيز لطفا به پاسخهاي عالمانه ي جناب جعفر کذاب در لينکهاي زير توجه نمايند ::::

http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=13538

http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=13880

لبيک يا علي امير المومنين ع
90 | جعفر الصادق | Iran - Birjand | ١١:١٠ - ٢٨ تير ١٣٩٠ |
با سلام: اگر يادتان باشد در چند ماه قبل گفتم شيعه حتي بديهي ترين موارد ثبت شده در تاريخ را مي خواهد کتمان کند وتاريخي جديد از اسلام بر اساس متفرقات وحواشي در تواريخ بسازد.يکي از اين مسايل تکذيب دو دختر پيامبر و ازدواج آنها با حضرت عثمان است در صورتي كه بسياري از علما’ شيعه اين قضيه را تاييد مي كنند شما ديگر اين كار را مي كنيد بعيد است از شما وفضائل شما. در ضمن آقاي قزويني نيز شبي در شبكه ولايت گفت اين قضيه كه اين ها ربايب بوده اند را من نيز به آن اعتقاد ندارم. اولا: قرآن در آيه59سوره احزاب مي فرمايد:يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ .بنات در عربي جمع است پس پيامبر چند دختر داشته است نه يك دختر وخدا هم آگاه بوده والكي جمع بكار نبرده است. ثانيا:در منتهي الامال شيخ قمي آمده است: فصل هشتم : در بيان احوال اولاد امجاد پيغمبر اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم.(نقل عين مطلب از كتاب) در ((قُرْب الا سْناد)) از حضرت صادق عليه السّلام روايت شده است (341) كه از بـراى رسـول خـدا صلى اللّه عليه و آله و سلم از خديجه متولد شدند: طاهر و قاسم و فـاطـمـه و ام كـلثـوم و رقـيـّه و زيـنب. در ادامه:و امّ كـلثـوم را بـه عـثـمـان بـن عـُفـّان و پيش از آنكه به خانه عثمان برود به رحمت الهى واصـل شـد و بـعـد از او حـضـرت ، رقـيـّه را بـه او تـزويـج نمود همچنين:فـقـيـر گـويـد: آنـچـه مشهور است و مورّخين نوشته اند تزويج امّ كلثوم به عثمان بعد از وفات رقيّه است و رُقيّه در سال دوم هجرى در هنگامى كه جنگ بدر بود وفات كرد اين هم سايت كتاب مذكور: http://www.ghadeer.org/site/dowran/masomin/INDEX.htm ثالثا:شما كه مي گوييد اينها ربايب خديجه بودند چرا در اصول كافي چيز ديگري ذكر شده: وتزوّج خديجة وهو ابن بضع وعشرين سنة فولد له منها قبل مبعثه القاسم والرقية وزينب وام کلثوم.اصول کافي جلد2ص323روايت1ابواب التاريخ مولود النبي و وفاته. چرا گفته اين سه دختر از خديجه بدنيا آمده اند؟؟؟ رابعا:سايت پژوهشكده امام باقر هم چيز ديگري گفته است؟ رسول گرامي اسلام از همسر خويش "خديجه بنت خويلد" داراي چهار دختر بودند. دختر بزرگ ايشان با "ابوالعاص بن ربيع" و دختر ديگرشان "حضرت فاطمه زهرا(س)" با "علي‌ بن ابي‌طالب(ع)" ازدواج كردند و دو دختر ديگر آن حضرت، "رقيه" و "ام‌كلثوم" مي‌باشند. http://www.pajoohe.com/fa/index.php?Page=definition&UID=34397 خامسا:شما كه عثمان را لعن ميكنيد براي اينكه دخترهاي پيامبر را اذيت كرده است پس ثابت مي شود دخترهاي پيامبر زن عثمان بوده اند: اللهم صل على رقية بنت نبيك والعن من آذى نبيك فيها، اللهم صل على ام كلثوم بنت نبيك والعن من آذى نبيك فيها، اللهم صل على ذرية نبيك، اللهم اخلف نبيك في أهل بيته،الكافي ج 1 ص 182 الفقيه ج 2 ص 63في الدعاء في العشر الاواخر سادسا:مدرك ديگر: هي سيدة النساء وقرة عين والدها (صلى الله عليه وسلم ومن أحب الناس إليه ولدت قبل البعثة بخمس سنوات وهي(عليها سلام) رابعة البنات سبقتها إلى الدنيا زينب ورقية وأم كلثوم. خزعلي عبد الحفيظ: تراجم أعلام البيت - ط -2004، ص3 سابعا:سايت حوزه هم چيز ديگر گفته كه مويد علت لعن شما بر عثمان است: پرسش:در اين جا عثمان بن عفان خليفه سوم مشهور به ذوالنورين است يعني کسي که با دو دختر پيامبر(ص) ازدواج کرده آيا واقعاً اين دو دختر از خون پيامبر(ص) بوده اند. آيا واقعيت دارد که عثمان يکي از آنها را کشته است؟ پاسخ: اگر چه اختلافي در تاريخ وجود دارد، ولي معروف آن است که، دو همسر عثمان فرزندان پيامبر اکرم(ص) بوده اند، و در مورد اين که عثمان جناب رقيه را شهيد کرده است، شواهدي در تاريخ وجود دارد، حقيقت آن است که اين گونه ازدواج ها، بر اساس مصالح مسلمين بوده است. ههههههه (همش مصلحت وتقيه وترس!!!!) http://www.hawzah.net/FA/QuestionView.html?QuestionID=11563 والسلام عليكم

پاسخ:

با سلام
جناب جعفر صادق !
طبق عادت هميشگي به جاي اينكه به اشكالات مطرح شده در مقاله كه هيچ راه فراري از آنها نداريد ، پاسخ دهيد ، ادله خود را ذكر كرده‌ايد ! كه اين از روش منطقي بحث به دور است .
1- فرموده‌ايد «اولا:اما قرآن در آيه59سوره احزاب مي فرمايد:يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ .بنات در عربي جمع است پس پيامبر چند دختر داشته است نه يك دختر وخدا هم آگاه بوده والكي جمع بكار نبرده است»
البته اگر بخش نظرات همين مقاله را ملاحظه مي فرموديد ، پاسخ اين اشكال داده شده بود ؛ و چون شما هميشه گمان مي‌كنيد كه نهايت اشكال به شيعه در دست شما است و ديگر كسي مانند شما نمي‌تواند اشكال كند ، و شيعه نيز پاسخي براي شما ندارد ، نه مقاله‌هاي ما را درست مي‌خوانيد و نه مطالب مربوط به آن را !
اما پاسخ اين اشكال :
در قرآن بارها و بارها در ماجراهاي شبيه اين ، براي مفرد جمع به كار رفته است :
ا. در مورد عبد الله بن ابي سلول «يقولون لئن رجعنا الي المدينة ليخرجن الاعز منها الاذل»!
با اينكه به اقرار مفسرين اهل سنت ، گوينده تنها يك نفر بود و بس
ب. در مورد فاطمه زهرا و امام حسن و امام حسين و اميرمومنان عليهم السلام در آيه مباهلة :
«ابناءنا (در مورد مثني) ونسائنا (در مورد مفرد) وانفسنا (در مورد مفرد)
و...
همچنين ممكن است مقصود از بنات در اين آيه ، تمامي دختران مسلمان باشد ، كه رسول خدا (ص) براي آنها مانند پدر به شمار مي‌آيد
2- فرموده‌ايد «ثانيا:در منتهي الامال شيخ قمي آمده است:فصل هشتم : در بيان احوال اولاد امجاد پيغمبر اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم» و اين مطلب را ايشان از قرب الاسناد نقل كرده است و احتمال زياد قرب الاسناد نيز سند دارد !!!
چرا شما كه ادعا مي‌كنيد اهل علم هستيد و روش بحث علمي را خوب وارديد ،‌اين مطلب را بررسي سندي نكرديد ؟!
البته چون مي‌دانيد كه :
ا. از كتاب قرب الاسناد نسخه معتبري وجود ندارد
ب. در سند مسعدة بن صدقة قرار دارد كه مشترك بين عامي و مجهول است !
3- گفته‌ايد «ثالثا:شما كه مي گوييد اينها ربايب خديجه بودند چرا در اصول كافي چيز ديگري ذكر شده: وتزوّج خديجة وهو ابن بضع وعشرين سنة فولد له منها قبل مبعثه القاسم والرقية وزينب وام کلثوم.اصول کافي جلد2ص323روايت1ابواب التاريخ مولود النبي و وفاته.»
آيا مرحوم كليني براي اين سخن ، مدركي ذكر كرده‌اند ؟!‌يا نظر ايشان است ؟ ظاهرا شما اعتقاد شيعه را مي‌دانيد كه نظر مجتهدين ، براي ديگر مجتهدان و مقلدان آنها حجت نيست !
4- در مدركي بسياري قوي‌تر و قديمي‌تر گفته‌ايد «رابعا:سايت پژوهشكده امام باقر هم چيز ديگري گفته است...»‌! ظاهرا شما به جاي اينكه در كتب تاريخي و روايي دنبال مدرك بگرديد ، در سايت‌ها به دنبال سند هستيد !
5- به دعايي اشاره كرده‌ايد كه جداي از اشكال در سند ، اختلاف درمتن نيز دارد ؛ مرحوم شيخ طوسي (كه در نقل معتبر‌تر است) اين روايت را به صورت ذيل نقل كرده‌اند :
وصل على فاطمة بنت رسولك والعن من آذى نبيك فيها ، وصل على رقية وزينب والعن من آذى نبيك فيهما ، وصل على إبراهيم والقاسم ابني نبيك
مصباح المتهجد - الشيخ الطوسي - ص 80
ساير مدارك شما نيز مانند همين‌ها است و نيازي به بررسي ندارد !
اما شما يكي از مداركي كه ما مطرح كرده‌ايم بررسي نكرده‌ايد و تنها و تنها به ابراز نظر خود پرداخته‌ايد كه همانطور كه در ابتدا گفتيم ، اين از روش بحث علمي به دور است !
در هر صورت مي دانيم كه نمي توانيد مدارك مطرح شده توسط ما را منكر شويد (زيرا در بخاري و ... آمده است) اما با وجود اين ، قبل از اينكه به نظر شما پاسخ داده شود ، در چند نظر كه براي ما ارسال كرديد ، چنان نوشتيد كه هر خواننده‌اي گمان كند شما جوابيه اي مبتني بر روايات صحيحه و... براي ما فرستاده‌ايد ! بهتر است به جاي هوچيگري ، كمي به علمي‌كردن متن‌هاي خود بپردازيد و در صورت علاقه ، مطالبي را كه ما مطرح مي‌كنيم نيز مورد بررسي قرار دهيد .
گروه پاسخ به شبهات

91 | سيد محمد حسيني | Iran - Tehran | ١١:٤٠ - ٢٨ تير ١٣٩٠ |
******************************************************************** جواب نظر ------------------------------------------جعفرخان------------------------------------ بلاخره صحت روايت سجده ي شکر ام المومنين را پذيرفتيد يا نه؟ دوما هنوز بنده منتظرم پيام هايي را که ادعا کرده ايد سانسور شده است را براي من بفرستيد. يا حق ******************************************************************
92 | هادي | Iran - Mashhad | ١٩:٢٧ - ٠٥ مرداد ١٣٩٠ |
با سلام
در بعض از منابع شيعه مثل بحار علامه محمد باقر مجلسي، ج ۲۲، ص ۱۵۲و ۱۵۱، مؤسسه الوفاء، بيروت، ۱۴۰۴ هـ ق هم زينب و رقيه و ام کلثوم بعنوان دختران پيامبر ثبت و ضبط کرده اند.
در كتاب «تقريب القرآن» نوشته مرحوم آيت الله العظمى حاج آقا محمد شيرازى: ج4 ص358 در تفسير «وبناتک» آمده است: «فقد کانت للرسول صلى الله عليه وآله فاطمة عليها السلام ولعل بعض بناته الاُخر کانت في الحياة» يعنى: در موقع نزول آيه کريمه قطعاً حضرت زهرا عليها السلام بودند و شايد بعضى ديگر از دختران حضرت در قيد حيات نيز بوده‌اند.
با اين همه در اينکه زينب و رقيه و ام کلثوم دختران واقعي يا دخترخواندگان پيامبر هستند محّل اختلاف است.

93 | mansor | United States - Los Angeles | ١٨:٤٣ - ٢٣ مهر ١٣٩٠ |
با سلام . به خدا قسم اينهايي که مي گيد همه اش دور از واقعيت است . خواهشا شبه پراکني نکنيد دنبال واقعيات برويد سعي کنيد مطالب مفيد روي سايتتون بياوريد اين بحثها هيچ فايده اي ندارد.
94 | مجيد م علي | Iran - Tehran | ١٤:٣٦ - ٢٤ مهر ١٣٩٠ |
با سلام
عفان جناب mansor يك دليل قوي تر بياور مثلاً يك حديث متفق عليه بين شيعيان و اهل سنت و صحيح بياور كه حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و اله در مورد اين دو دختر ( خوانده اش ) گفته باشد بمثل احاديث در مورد حضرت فاطمه سلام الله عليه .


لبيك يا علي
95 | علي | United States - Los Angeles | ١٢:٥٩ - ١٧ آذر ١٣٩٠ |

اصلا بگو عثمان (رض ) از نظر شما وجود داشته است
با يه خورده استدلال ميتوني به خودت بفهموني که عثمان نبوده
بعيد ميدونم به خودتم بتوني بفهموني باقي را که جاي خود دارد
96 | يحيي محمدلو | Iran - Tehran | ١٢:٠٦ - ١٩ آذر ١٣٩٠ |
در جواب جعفر مبني بر اينکه در ايه چون بناتک گفته حتما پيامبر چند دختر داشته لطفا جواب اينرا بدهند که در ايه
وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّياني‏ صَغيراً (24) سوره اسرا
ايا پيامبر موقع نزول اين ايه پدر مارشان زنده بودند که خدا امر به مراعات حالشان کرده است
پسر خوب به در ميگن تا تخته بشنوه
97 | abdollha jadali | Iran - Tehran | ١٨:٢٢ - ٠٢ دي ١٣٩٠ |
سلام از زحمات مسولين سايت متشكرم
98 | رضا | United Arab Emirates - Dubai | ٠١:٠٥ - ٣٠ فروردين ١٣٩١ |
من از امروز به بعد اصلا مذهبم رو تغيير ميدم بخدا كه حرف عالم هاي سني همش درسته خودمان همش به سنيها را لعنت ميكنيم ولي انها هيچكس را لعنت نميكنند.
99 | سيد محمد حسيني | Iran - Tehran | ١٠:٤١ - ٠٦ ارديبهشت ١٣٩١ |
جواب نظر
جناب---------------------------------------------------------رضا-------------------------------------------------------------------------
1.بهتر است بجاي مذهب دينتان را تغيير دهيد!زيرا در جاهاي مختلف قرآن افرادي مورد لعن قرار گرفته اند.
2.در صحيحين از زبان پيامبر و صحابه لعن وارد شده است(البته اگر بدانيد صحيحين يعني چه!)
3.بهتر است سري به شبكه هاي وهابي بزنيد تاببينيد علاوه بر لعن از فحش هاي ناموسي نيز استفاده ميكنند.
4.البته ما ميدانيم كه شما قبلا چه مذهبي داشته ايد و چرا اينگونه صحبت ميكنيم.
100 | عرفان حيدر نقوي | Germany - Frankfurt am Main | ٠٥:٥١ - ٠٢ تير ١٣٩١ |
برادر در تاريخ آمدہ کہ زينب ( دختر پيامبر ) با ابو العاص ازدواک کردہ بود و بدر ابوالعاص ربيع بودہ و مادر او ھالہ نتب خويلد اگر شما زينب را دختر پيامبر نمي دانيد پس چطور ازدواج زينب و ابوالعاص را توجيہ مي کنيد ؟؟؟

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي
اگر اينطور كه شما مي فرماييد صحيح باشد ازدواج دختر خاله با پسر خاله مي شود و اشكالي ندارد و اگر اينطور نباشد هم ازدواج غير فاميلي مي شود كه باز هم اشكالي ندارد. چه چيزي را بايد توجيه كنيم؟
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
(1)
101 | اميد وار | Iran - Tajrīsh | ١٢:٣٤ - ٠٨ مرداد ١٣٩١ |
بسم الله الرحمن الرحيم مگر اين طور نيست كه حضرت علي يك تنه بدون صلاح در مقابل 20,30 نفر مي ايستد چه طور ميشود دو نفر با چهار پنج نفر همراه از راه برسند اين همه كار انجام دهند و علي(ع)هيچ كاري نكند و بعد هم سكوت كند پس غيرت و ناموس؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
در باره اين موضوع با اين آدرس مراجعه كنيد
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
102 | مجيد م علي | Iran - Tehran | ٠١:١٩ - ٠٩ مرداد ١٣٩١ |
الله اكبر با سلام جناب اميدوار مگر حضرت محمد صلي الله عليه و اله شجاعتشان با لاتر از حضرت علي عليه السلام نبود ؟؟؟ ما شعيان معتقديم كه شجاعت ايشان حتي از علي ابن ابي طالب بيشتر بود ..... قبول . مگر در وقت شهادت جناب ياسر و همسر كراميشان جناب سميه , حضرت علي عليه السلام و حضرت جعفر بن ابي طالب عليه السلام را در كنار خودشان نداشتند . اين را چه ميگوئيد ؟؟؟؟ اما در مورد سيوطي چگونه ميتوان او را عالم دانست ؟؟؟ او در الدر المنثور ج 6 - ص 408 اينگونه مينويسد كه ابي لهب به پسرانشان دستور داد كه بايد دختران حضرت محمد ( صلي الله عليه و اله وسلم ) را طلاق بدهند ..... ايا اين بدين معني نيست كه حضرت محمد صلي الله عليه و اله و سلم به باقي ماندن اين دو دخترش در نكاح كفار راضي بوده ( البته و صد البته من عامي نمي توانم اصل اين ازدواج را قيول كنم ) اما عالم نما هاي ّ××× ّ براحتي اين چرنديات را بخورد مردمشان ميدهند . خدايا شكرت به عالم بودن علماي شيعه . لبيك يا علي
103 | mehdi | Iran - Tehran | ٠٨:٤٧ - ٢٠ مرداد ١٣٩١ |
نوشتيد:
پس معلوم مي‌شود كه يا قضيه خواستگاري از دختر ابوجهل از اختراعات بني اميه و براي تنقيص مقام امير المؤمنين است ، يا پيامبر اسلام دختري غير از صديقه طاهره نداشته است ؟
از آنجا که معتقيد پيامبر تنها يک دختر داشته و آن فاطمه است پس فرض اولتان بايد صحيح باشد و قضيه خواستگاري از دختر ابوجهل و ناراحتي و فاطمه وپيامبر از حضرت علي صحيح باشد.
چرا بايد براي اثبات يک موضوع بي اهميت يعني ازدواج دختران پيامبر با عثمان و و جود چند دختر براي پيامبر،چنين جوايي در حق حضرت علي کنيد.
بالفرض که پيامبر دختران ديگري داشته باشد مگر گرفتن دختر از پيامبر بالذات شرفي دارد.دختر پيامبر بودن هم شرفي ندارد.شرف در ايمان و دينداريست. براي همين هم حتما پيامبر بيشتر به فاطمه و علي توجه مي کرده
104 | حسام-د | Iran - Tehran | ١١:١٧ - ٠٨ آذر ١٣٩١ |
من يک شيعه هستم سئوالات زيادي درباره عملکرد انبيا وامامان دارم براي نمونه يک سئوال دارم چراوقتي امام حسين براي جنگ به کوفه رفت تمام خانواده اش راهمراه خود برد درحاليکه ما درهيچ کجاي تاريخ درجنگ هاي نطامي چنين چيزي نديديم ممنون ميشم اگه جواب سئوالم روبدي...؟؟؟

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي
شهيد مطهري در اين مورد چنين مي گويد:
فلسفه ي همراه بردن اهل‌بيت توسط امام حسين ـ عليه‌السّلام ـ اين بود كه قيام حضرت بدون آنها كامل نمي‌شد. امام حسين ـ عليه‌السّلام ـ با تدبير و حسابگري دقيق زنان و فرزندان را همراه خود به كربلا برد تا راوي رنج‌ها و گزارشگر صحنه‌هاي عاشورا و پيام رسان خون شهيدان باشند و سلطه ي يزيدي نتواند بر آن جنايت عظيم پرده بكشد يا قضايا را به گونه‌اي ديگر وانمود كند. از اين رو وقتي ابن عباس به حضرت گفت: چرا زنان و كودكان را به عراق مي‌بري پاسخ داد «انّ اللّه قدشاءِ اَنْ يراهُنَّ سبايا...» خدا خواسته كه آنان را اسير ببيند، اين اشاره به همان برنامه حساب‌شده دارد.
به گفته مرحوم كاشف الغطاء اگر حسين ـ عليه‌السّلام ـ و فرزندان او كشته مي‌شدند ولي آن سخنراني ها و افشاگري‌هاي اهل‌بيت در آن موقعيت‌هاي حساس نبود آن آثار و اهدافي كه امام حسين در واژگون ساختن حكومت يزيدي داشت محقق نمي‌شد. اسارت اهل‌بيت با آن وضع رقت‌بار عواطف مردم را به نفع جبهه حق و به زيان حكومت يزيد برانگيخت و سخنان حضرت زينب و امام سجاد ـ عليه‌السّلام ـ در طول اسارت لذت پيروزي را در ذائقه يزيد و ابن‌زياد چون زهر تلخ ساخت و جلوي تحريف تاريخ را گرفت.
حضرت مي‌دانست كه اصحابش توسط سپاه يزيد به شهادت مي‌رسند و هيچ‌كس از افراد بشر به اين فاجعه و هدف آن آگاه نمي‌شوند. پس احتياج به مروجيني دارد كه نداي حق و حقيقت را به گوش انسان‌هاي عاقل برسانند و آن مروجين اهل‌بيت و زن‌ها و بچه‌هاي او بودند كه مكمل قيام خونين كربلا بودند. يكي از هدف‌هاي تبليغاتي حضرت اين بود كه اهل‌بيت و كودكان خود را همراه خود ببرد و به اين وسيله در واقع دشمن را ناآگاهانه استخدام كرد كه حامل يك عده مبلغ براي امام حسين ـ عليه‌السّلام ـ و براي اسلام حسيني عليه يزيد باشد و اين يكي از مهم‌ترين عناصر تبليغي امام حسين ـ عليه‌السّلام ـ بود.(حماسه حسيني، چاپ صدرا، ج 3، ص 340.)
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
(1)
105 | رضا | Iran - Tehran | ١٥:٢٢ - ٣٠ آذر ١٣٩١ |
جالب بود
106 | جواد | Spain - Badalona | ٢٠:٣٠ - ٢٥ فروردين ١٣٩٢ |
بسمه تعالي مقاله اي بسيار خواندني و جالب و در عين حال علمي و استدلالي بود .از نويسنده محترم كمال تشكر و قدرداني را دارم
107 | Hossein Dabiri | United Kingdom - Sheffield | ٢٠:٠٨ - ١٣ خرداد ١٣٩٢ |
Ba salam haj aghayeh ghazvini Sepas Khoda ra keh be shoma ne`amateh Khedmat dar velayat tv,va.. enayat kardeh.2 matlab kholaseh konam.1.Chetor ommateh islami (tasanon) mitavanad Ghabool konad keh fardi chon mo`aviah farzand abu sofyan darayeh madari chon Hendeh jegar khar parchamdareh lashgareh kofr alaiheh Rasool... vah Pedareh koshandeh Shabain ahlal jannah Giram keh Tobeh kardeh valiah muslemin shavad Aya mishad Fardi chon rajavi monafegh tobeh kardeh vah na tanha kandidayeh riasat jomhoori balkeh reyeeseh jomhooreh iraneh Islami shavad..2 Velayat tv khedmateh bozorgi be farsi zabanan kardeh keh niaz be tozih nadarad/Ama agar in khedmat be zabaneh enflisi era`eh shavad donya zire roo mishavad chon tribooneh shoma jahani mishavad vah kesi ra yarayeh moghabeleh ba chenin manteghi nakhahad bood .khodavand hami vah Negahdareh shoma bashd
108 | عمر حسين | Iran - Tehran | ١٩:١٤ - ١٥ خرداد ١٣٩٢ |
اول اينکه خدا هدايتت کنه که به پيامبر توهين ميکني به فرض محال دختر پيامبر نبوده باشن ايا با عدالت پيامبر همخواني دارد که انچه را که براي دخترش نمپسندد براي فاميلش بپسندد خوشم مياد شبکه هاي اهل سنت (نور-کلمه-وصال) بد جور حالتون رو گرفتن که يواش يواش همه چيز رو منکر ميشين همان طور که منکر امالکثوم دختر فاطمه طهرا شدين و گفتين که دختر خوانده علب (ع) بوده در اونجا هم باز بايد همون جمله بالارو جواب بدين.
109 | ناشناس | Iran - Tehran | ٢٢:٣٥ - ١٨ مرداد ١٣٩٢ |
هو
سلام
با توجه به تبليغات گسترده وهابيت و... در طي چند سال اخير
پيرامون ازدواج کذب حضرت ام الکلثوم س و عمر
وبلاگ http://www.weneedhelpmygod.blogfa.com/
در 6 پست مفصل اين روايت کذب و دروغ رو از زواياي مختلف استدلالي و عقلي و منابع شيعه و سني بررسي کرده
در ترويج آن کوشا باشيد
در صورت تمايل به تبادل لينک اطلاع بديد
پاسخ به شبهات وهابيت
يا علي ع
110 | محمدي | Iran - Zanjan | ١٤:٤٠ - ١٢ شهریور ١٣٩٢ |
البته بنده فکر ميکنم که اگر سيدنا رسول الله_صلي الله عليه و آله و سلم_به جزء حضرت صديقه فاطمه بانو ام ابيها زهراي مرضيه_سلام الله عليها_نيز دختر ديگري داشتند بازهم فقط حضرت فاطمه زهراء_سلام الله عليها_شايستگي شرکت در مباهله رو داشتن.....بانو فاطمه(س) خانم پاک و صديقه و مبارکه و سرور و بانوي زنان دو جهان هستن.....
جناب عمر حسين!البته بهتر بود مطالعه ميفرموديد و مشاهده ميکرديد که نووي _عالم سني و مهم ترين شارح صحيح مسلم_در کتاب _تهذيب الاسماء و اللغات_ميگه ام کلثومي که با عمر ازدواج کرده دختر ابي بکر بوده.......
ماهم حال ميکنيم که علماي ما از آغاز تا الآن حقانيت تشيع رو از کتب شما اثبات کردن ......همين طور شبکه هاي ما مثل سلام نيز حال برخي رو گرفتن...._!!!_
111 | علي | Iran - Bandar-e Anzali | ٢٣:١٠ - ٠٨ آبان ١٣٩٢ |
ازدواج با دخترهاي پيامبر که در مورشون شک وجود داره مهمتره يا
يا علت نامشخص بودن دردانه و جگرگوشه آن حضرت که کسي بر وجود پاکش شکي نداره؟
112 | زينب ح | Uruguay - Montevideo | ٠٨:٠٠ - ١٤ آبان ١٣٩٢ |
سلام.
از مطلب دقيق و صحيحح و كاملتون ممنونم و از خداوند
هدايت تمامي مردم بالخصوص مسلمانان غير شيعه را ميخواهم.
چون واقعاً حيف است كه تا نصف راه آمده باشي و به مقصد
امن الهي نرسي.
برادران اهل سنت ، اگر فقط يك درصد احتمال بديد كه شما آن
فرقه ي حقي كه پيامبر گرامي فرمودند نباشيد و جزو آن 72 فرقه
ديگر باشيد روز قيامت چطور ميتوان به چشمان پيامبر دلسوزمان
نگاه كرد.
بياييد راجع به شبهات در ذهنمان تحقيق كنيم ،سوال كنيم بحث كنيم و
خودمان دين و مذهب حق را انتخاب كنيم و صرف اينكه پدرمان
فلان دين يا مذهب را دارد، اينگونه از دنيا نرويم.
پيشنهاد من به برادران اهل سنت، سخنراني هاي آقاي استاد رائفي پور
هست كه بسياري برادران اهل سنت و اديان ديگه جواب شبهات و سوالات
خود را از صحبتهاي بسيار دقيق و شفاف ايشون كه همه با سند و مدرك
هستند، گرفتند. و لطف خدا شامل حالشون شده.
با تشكر ، به اميد آمدن آن سپيدي كه با آمدنش
همه در كنار هم در صلح مطلق
زندگي خواهيم كرد و سياهي از بين خواهد رفت.
113 | محمد | Iraq - Erbil | ١٢:٢٢ - ٢٢ آبان ١٣٩٢ |
چرا باور نمي کنيد کە عثمان با دو دختر پيامبر ازدواج کردە؟ اگر فطمە دختر رسول اکرم باشد، رقيە و ام کلثوم هم دختر رسول هستند، ولي بعضي ميگن کە پيامبر هيچ فرزند ندارد، دخترها همش مال خديجة هستن ، وسلام
114 | شيخ داود | Iran - Nūr | ٢٢:١٥ - ٢٥ آذر ١٣٩٢ |
بسم الله الرحمن الرحيم
سلام عليکم
خدا خيرتون بده با اثبات جانانه و دندان شکن.
علي علي
115 | فرناز | Iran - Zanjan | ١٨:٥٥ - ٠٨ بهمن ١٣٩٢ |
خود صحيح بخاري نقل کرده که حضرت فاطمه الزهراء_سلام الله عليها_ سرور زنان اهل بهشت هستن...
بانو فاطمه(س)برترين فرزند رسول گرامي اسلام(ص) هستن...
116 | naser | Iran - Tehran | ١٩:٤٧ - ١٥ اسفند ١٣٩٢ |
با سلام و تشكر وافر از مطلب بسيار عالي و مستند و مستدلتان مطالعاتي پيرامون اين مساله داشته بودم اما هيچ كدام به كاملي متن شما نبود خداوند بر توفيقاتتان بيفزايد و در رابطه با نظراتي كه بعض از دوستان گذاشته بودند به نظر من حالا كه خداوند اين توفيق رو به من و شما عنايت كرده كه يا به صورت تصادفي ويا با اطلاع قبلي وارد چنين سايت دقيقي شده ايم به جاي پارازيت هاي بي جا و با جا كه جز اتلاف وقت بهره اي ندارد از ساير اطلاعات اين سايت هم بهره وافر ببريم هر كدام را هم كه نمي پذيريد حداقل يه تحقيقي خودتان بكنيد شايد شما هم ان شاء الله به همين جوابها برسيد اگر به جواب ديگري هم رسيد در صورتي كه واقعا به قصد رسيدن به واقع اين كار را انجام داديد ان شاء الله ماجوريد .
117 | محمد | Iran - Tehran | ٠١:٤٥ - ٠٧ فروردين ١٣٩٣ |
با سلام شما که روا?ات خودتون روهم قبول ندار?د ?ه عثمان بن عفان د?گر روهم درست کن?د و بگ?ن مثلا اهل ?من بوده واقعا عجب فرقه ناج?ه ا? شما که م?گ?ن اصول کاف? رو امام زمان تا??د کرده چطور نظرات آقا? کل?ن? رو ز?ر سوال م?بر?د کم? عاقلانه فکرکن?د باتشکر

پاسخ:
باسلام

دوست گرامي؛ چه کسي گفته که اصول کافي رو امام زمان عجل الله تعالي فرجه تاييد کرده است؟ در اين مورد مي توانيد به «کليپ از سخنراني آيت الله قزويني در آپارات» و همچنين مقاله اي تحت عنوان «آيا تمامي روايات كتاب كافي ، صحيح السند هستند ؟» مراجعه کنيد.

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

(1)
118 | مسعود--م | Iran - Ardabil | ٢٠:٠٧ - ١٠ تير ١٣٩٣ |
مگه شيعه ها چ هيزمي ب شما اهل سنت فروختن/خدايي مشکلتون چيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟همه چيزو انکار ميکنين/از کي طرفداري ميکنين ي نگا بکنين ب بزرگاتون اگه 10برگ نهج البلاغه رو بتونن بنويسن/؟؟؟؟؟؟؟؟تو عدالت و قضاوت مرجعتون چيه؟نکنه خودتون قاضي هستين/شماها نميخايين امام علي رو قبول کنين/چون مث اون نيستين ونميشين
119 | مريم -م | United States - Fremont | ١٥:١٢ - ٢٦ تير ١٣٩٣ |
با سلام به نظر من حتي اگر اين دختران فرزند واقعي رسول الله هم بوده باشند باز نشانه اي براي اثبات حقانيت حضرت زهرا هستند زيرا خداوند به هيچکدام از انها فرزندي نداد و همه بدون فرزند و قبل از رسول خدا از دنيا رفتند حال اگر يکي از انها تنها يک فرزند داشت بعدها اين فرزند مدعي امامت ميشد اما خداوند براي حفظ مقام والاي امامت و نشان دادن جايگاه فاطمه (س) به هيچ کدام از آنها فرزندي نداد، اين امر که تنها حصرت خديجه از پيامبر داراي فرزند شد و بقيه همسران پيامبر داراي فرزند نشدند و ساير دختران پيامبر حتي اگر فرزند اصلي ايشان بوده باشند نيز صاحب فرزند نشدند يک معجزه و دليلي براي اثبات امامت است.
120 | فائزه | Iran - Īlām | ٢٠:٢١ - ٢٨ تير ١٣٩٣ |
واقعا ازتون تشکر ميکنم بخاطر مطالب ارزشمندتون.
دوستان اهل سنت اگر لطف بکنن بجاي اينکه خوشون رو حق نشون بدن و تلاش کنن که توي جواب دادن از اهل تشيع کم نيارن يک مقدار به اسناد ضد و نقيض خودشون فکر کننو اگه از اخرت ميترسن بجاي لجبازي ببينن حرف شيعه درسته يانه اگه چشم و گوش خودشون رو نبندن خيلي چيزا براشون اشکار ميشه
يا علي
  بعدی [1] [2] [3] [4]   قبلی
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها