2024 July 3 - چهار شنبه 13 تير 1403
«صحيح بخاري» كتابي "مسخره" است
کد مطلب: ٥١١ تاریخ انتشار: ٢٠ مرداد ١٣٩٣ تعداد بازدید: 6139
اخبار » عمومي
«صحيح بخاري» كتابي "مسخره" است

كتاب بخاري، پيامبر اكرم اسلام صلي الله عليه و آله و سلم مورد فحاشي و توهين قرار گرفته و او را يك فرد مورد جادو قرار گرفته، معرفي كرده اند.
به گزارش شيعه آنلاين، شيخ «محمد عبدالله نصر» سخنران ميدان التحرير كه يكي از سرشناس ترين چهره هاي ديني مصر به شمار مي رود، طي اظهاراتي بي سابقه كتاب "صحيح بخاري" را به شدت مورد حمله و انتقاد قرار داد.

وي در اظهارات جنجال برانگيز خود، ضمن اينكه كتاب "صحيح بخاري" را كتابي "مسخره" ناميد، اسناد آن را زير سؤال برد و بسياري از احاديث آن را احاديثي كه به پيامبر اكرم اسلام صلي الله عليه و آله و سلم مربوط نمي شود، دانست.

اين سخنران و چهره ديني سرشناس مصري كه در يكي از برنامه هاي تلويزيوني شبكه ماهواره اي "المحور" سخن مي گفت، در ادامه افزود: كتاب صحيح بخاري كتابي است كه باعث مسخره اسلام و مسلمين مي شود.

شيخ «محمد عبدالله نصر» همچنين گفت: كتاب بخاري، پيامبر اكرم اسلام صلي الله عليه و آله و سلم مورد فحاشي و توهين قرار گرفته و او را يك فرد مورد جادو قرار گرفته، معرفي كرده اند.

او در اين باره گفت: مثلا بخاري در بخشي از كتاب خود بد ترين اقدامات غير اخلاقي را به پيامبر اكرم اسلام صلي الله عليه و آله و سلم نسبت داده است.


Share
1 | احمد | Iran - Tehran | ٢٠:٢٤ - ٢٠ مرداد ١٣٩٣ |
0
 
10
پاسخ نظر
کليپ سخنان اين عالم سرشناس مصري:

http://www.aparat.com/v/6TKqm
2 | علي | Germany - Falkenstein | ١١:١٦ - ٢١ مرداد ١٣٩٣ |
57
 
5
پاسخ نظر
صحيح بخاري صحيح ترين کتاب بعد از قرآن کريم مي باشد بلکه کتاب هاي شما رافضي ها مسخره و چرند هستند از جمله بحارالانوار شما و ساير کتاب هاي مسخره ي شما لعنت به رافضي هاي کافر
1 |بی دل|Iran - Tehran |٠٢:٢٥ - ١٩ اسفند ١٣٩٣ |
7
 
13
بچه پروووووووووو تو یک ؟؟؟؟؟ هستی لطفا از ؟؟؟؟ جونت بپرس چطوری متولد شدی...سادیسمی بیچاره با ؟؟؟؟ (بزرگانت) محشور بشی الهی
2 |محمد جواد|Iran - Tehran |١٤:٥٨ - ١٩ ارديبهشت ١٣٩٤ |
2
 
9
من که میدونم کجات داره میسوزه احمق!!



"خدا هدایتت کنه جاهل متعصب!! "



امثال تو که به بقیه لقب کافر و رافضی میدن، باید فکری به حال خودشون بکنن...
3 |ali|Iran - Khowy |١٧:٠٤ - ٢٨ ارديبهشت ١٣٩٤ |
1
 
11
اقا اولا ما مثل شما نمی گیم که همه احادیث کتابامون درسته اما شما می گین که خیلی درسته اصلا بحار الانوار در مورد فقه خیلی استفاده نمی شه و احادیثش ضعیف هسن کافر هم اون معاویه ملعون هست نه ما
4 |لیلا|Iran - Tehran |٢٠:٤٥ - ٢٥ خرداد ١٣٩٤ |
2
 
13
علی آقا خجالت بکش ازاین لحن صحبت کردن،نکنه از عمر جانت یاد گرفتی
ازطرفی ماهیچکدوم از کتابهامونو جز قرآن کانل و صحیح میدونیم
5 |علیرضا|Iran - Tehran |٠٦:٠٦ - ٠٥ تير ١٣٩٤ |
2
 
9
با توجه به تجربه اینجانب وقتی شخصی تو فضای مجازی کم میاره و احمقانه حرف میزنه ، بعنوان آخرین حرکت و از درموندگی ، اول فحش میده و بعدش بجای اسمش ، از اسمای ائمه استفاده میکنه.
اینو شما عزیزانه شیعه هم توجه کنید.
در ضمن این افرادو جدی نگیرید چون در حاله جهاده لواط هستند و اعصابشون از جایه دیگه داغونه که فحش میدن .
یا علی
6 |رضایی رافضی|Germany - Falkenstein |٠٧:٠٥ - ١١ تير ١٤٠٣ |
0
 
0
بر قاتل فاطمه زهرا و دوستداران ش لعنت
3 | مهدي | Iran - Isfahan | ١١:٣١ - ٢١ مرداد ١٣٩٣ |
ساعت خواب! شيخ!
4 | در جواب علي تكفيري | Iran - Īlām | ١٤:١٠ - ٢١ مرداد ١٣٩٣ |
0
 
12
پاسخ نظر
سلام

روايات دروغين در صحيح مسلم و بخاري – رسوائي ابوهريره با حديث آفرينش در هفت روز:
http://www.maktabevahy.org/Services/Document/View.aspx?OId=397

روايات دروغين در صحيح مسلم و بخاري – حديث ذُباب:
http://www.maktabevahy.org/Services/Document/View.aspx?OId=392

روايات دروغين در صحيح مسلم و بخاري – حديث لا عدوي ...:
http://www.maktabevahy.org/Services/Document/View.aspx?OId=391

روايات دروغين در صحيح مسلم و بخاري – قطعه سنگ لباس موسي را مي دزدد!:
http://www.maktabevahy.org/Services/Document/View.aspx?OId=390

روايات دروغين در صحيح مسلم و بخاري – سيلي زدن موسي به ملک الموت:
http://www.maktabevahy.org/Services/Document/View.aspx?OId=389

روايات دروغين در صحيح مسلم و بخاري – آميزش سليمان با صد زن در يک شب !:
http://www.maktabevahy.org/Services/Document/View.aspx?OId=388
5 | مرتضي رادمهر | Iran - Tehran | ١٤:١٧ - ٢١ مرداد ١٣٩٣ |
0
 
25
پاسخ نظر
جناب آقا علي
عالم شما گفته،فحشش رو به ما ميدين؟
عالم سني الازهر مصر گفته صحيح بخاري مسخره است،به شيعيان چرا فحش ميدي؟
:) :) :) :)
6 | مينا | United States - Ashburn | ١٤:٣٨ - ٢١ مرداد ١٣٩٣ |
0
 
12
پاسخ نظر
علي آقا حرص نخور برادر به هرحال چيزي که عيان است چه حاجت به بيان است از خودتون تيشه به ريشه تون ميزنن به ما فحش ميدي؟
خداومند همه رو رافضي کافر کنه
:) :)
7 | ذوالفقار2 | Iran - Tehran | ١٦:٤٧ - ٢١ مرداد ١٣٩٣ |
0
 
14
پاسخ نظر
جناب علي شما هرگزکتاب بخاري ومسلم را نخوانده ايد.اگر يک باراين دوکتاب را بدون تعصب وجهل بخوانيد وذره اي شرف وغيرت درخودتان به وجودبياوريد به الله متعال اين دوکتاب ضاله را به خاطراهانت هايشان به خدا ورسولش به اتش مي کشيديد.
8 | جواب علي داعشي | Iran - Tehran | ١٩:٠٥ - ٢١ مرداد ١٣٩٣ |
1
 
10
پاسخ نظر
اولا که مطمئنا اسمت علي نيست و لياقت اين اسمو نداري
دوما معلومه بدجور داري از يه جا داري ميسوزي . حق داري 1400 سال راهه جهنم و پيش گرفتيد معلومه الان بايد دردت بياد
سوما اگه شما جماعت ؟؟ ؟؟؟ جرات دارين به همه روايات صحيح بخاري عمل کنيد ببينيد به چه افتضاحي کشيده ميشيد
چهارما اگه جرات داري برو توي صفحاته ديگه بحث علمي کن
شعورت در حد خيارشوره
9 | دلسوخته | Iran - Kāshān | ٢١:١٨ - ٢١ مرداد ١٣٩٣ |
با سلام
جناب علي
بايد گفت حداقل کمي فکر و انديشه هم بد نيست.....شما ببنيد در کتاب بخاري يکي از راويان روزي هفتادا مرتبه امام علي عليه السلام را لعن ميکردند..اما روايتش در بخاري امده و موذد وثوثق است....اما کسي سب ابوبکر کند کافر است.....دوگانگي تا کي؟ جالب اينجاست با يکي از اين وهابي ها گفتگو ميکرديم در همين موارد....مي گفت اينا عادل هستند و علما اين ها را عادل دانشته اند و اينکه اختلافات لفظي است..و اينکه بايد ديد بر چه اعتقادي است....حر فهاي عجيبي مي زد که خود ذهبي هم نشنيده و الان هم که متن شما را خواندم در تعجم چطور صحيح بخاري را صحيي مي دانيد اما کدام علماي ما گفته اند که کل بحار يا کافي و ...صحيح هستند......برويد احاديث چرت و پرت خود را جمع کنيد در اين صورت ديگر احاديث کمي برايتان ئمي ماند
10 | مجتبي | United States - Torrance | ٠٣:٤٥ - ٢٣ مرداد ١٣٩٣ |
بسمه‌ تعالي
باسلام، ادب‌ واحترام دوستان‌ عزيز‌ شما‌ خيلي‌ از‌وهابيت‌ انتظار‌داريد جايي‌ که‌ وهابيت‌ باشد‌نه‌عقل‌هست‌ نه‌ منطق‌ اينهااگرعقل‌داشتنداين‌حال‌ و روزشان‌ نبود که‌ با‌ فتواي‌ يک‌ مفتکيشان‌‌ ناموسشان‌ به‌ حراج
به‌ اسم،جهاد‌ نمي‌گذاشتند.
علي‌ وهابي‌ از‌ اسمت‌ خجالت‌ بکش‌
11 | علي | Iran - Hashtgerd | ١٣:٣٩ - ٢٣ مرداد ١٣٩٣ |
اين شخص كه به كتاب شيعه توهين مي كند اسمش علي نيست و خود را با نام علي جا زده است بلكه اسم ايشان عمرابن شمر ذلجوشن است و نام مبارك علي ع را بر خود نهاده است
12 | رضا | Iran - Rasht | ١٠:٢٦ - ٠٤ شهریور ١٣٩٣ |
سلام.دوستاني اومدن و به حرفي که اين وهابي بنام علي نوشته رو نقد کردن ميخواستم بگم دوستان اين وهابي ها رو بشناسيد ميان يه حرف الکي بر ض شيعه حالا فحاشي توهين يا.... . رو ميزنن و ميرن تبيليغ وهابيت رو تو رسانه ها واينترنت ميکنن و سر ما شيعيان رو با اينا گرم ميکنن،البته بايد به شبهات اينا يا توهين هاشون بايد پاسخ داده بشه،ولي وقتي ميبينيد يکي جواب داداه شما وقتتون رو صرف اينجور چيزها نکنيد.
لطفا نظر رو تاييد و در سايت نمايش بديد.....التماس دعــا
13 | دکتر ؟؟؟؟؟؟؟؟ | Iran - Tehran | ١٧:١٣ - ١٩ اسفند ١٣٩٣ |
ایا روایت طاووس ین کیسان از بریده بن حصیب متصل است؟روایت ابن ابی غنیه از سعید بن جبیر چطور؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
از آنجا که شما چندين بار به علماي شيعه توهين کرديد از اين به بعد نظرات شما پاسخ داده نمي شود قبلا نيز اين را به شما گفتيم بويژه اينکه در ايدي خود به آيت الله قزويني توهين کرديد
اما در خصوص سوالتان بايد بگوييم از طرز سوالاتي که در اين زمينه مطرح مي کنيد معلوم است که اصلا نه تنها از قواعد رجالي خود اگاه نيستيد بلکه عواقب برخي از سوالات خود فکر نمي کنيد که طبق اعتقاد شما موجب کفر مي شود. البته مشخص است که شما به دنبال تضعيف روايت حديث غدير هستيد که اين روايان مورد نظر نقل کرده اند مگر نديديد که روايت غدير متواتر است بر فرض که روايت صحيح( البته خيلي از روايات غدير معتبر است) نيز در اين مورد نباشد،باز نياز به بررسي سند ندارد چون اين روايت متواتر است
ابن كثير دمشقي سلفي كه ازشاگردان ذهبي به شمار مي‌رود ، به نقل از استادش مي‌نويسد :
قال : وصدر الحديث متواتر أتيقن أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قاله ، وأما : «اللهم وال من والاه» فزيادة قوية الاسناد .
ذهبي گفت : اين حديث به صورت متواتر نقل شده است و من يقين كردم كه از رسول خدا ‌صلي الله عليه وآله صادر شده است، اما جمله: «اللهم وال من والاه» نيز سندش قوي است . ‌
ابن كثير الدمشقي ، أبو الفداء إسماعيل بن عمر القرشي ، السيرة النبوية ، ج 4 ، ص 426 و البداية والنهاية ، ج 5 ، ص 214 ، ناشر : مكتبة المعارف – بيروت . آلوسي (متوفاي1270هـ) آلوسي صاحب روح المعاني كه جايگاه ويژه‌اي در نزد وهابي‌ها دارد ، در تفسيرش مي‌نويسد :
وعن الذهبى أن «من كنت مولاه فعلى مولاه» متواتر يتقين أن رسول الله صلى الله عليه و سلم قاله وأما اللهم وال من والاه فزيادة قوية الاسناد .
حديث : «من كنت مولاه فعلي مولاه» متواتر است و به يقين سخن رسول خدا ‌است ؛ اما ادامه آن كه رسول خدا فرمود : خدايا دوست بدار هر كه علي را دوست دارد ، نيز سندش قوي است ... .‌‌‌‌‌
الألوسي البغدادي ، العلامة أبي الفضل شهاب الدين السيد محمود ، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني ، ج 6 ، ص 195 ، ناشر : دار إحياء التراث العربي – بيروت .
بنابراين در روايات متواتر و مستفيض اصلا نياز به بررسي سند نيست تا بياييد و با بررسي تک تک روايات بخواهند اين روايات را تضعيف بکنيد مگر اينکه بخواهيد قاعده انکار تواتر را که نتيجه آن کفر است، ناديده بگيرند
وأما من أنكر ما ثبت بالتواتر والإجماع فهو كافر بعد قيام الحجة
كتب ورسائل وفتاوى شيخ الإسلام ابن تيمية ، أحمد عبد الحليم بن تيمية الحراني أبو العباس الوفاة: 728 ، دار النشر : مكتبة ابن تيمية ، الطبعة : الثانية ، تحقيق : عبد الرحمن بن محمد بن قاسم العاصمي النجدي ج 1 ص 1
با اين وجود آيا اين را قبول مي کنيد که کار شما طبق نظر امامتان ابن تيميه کفر آميز بوده است؟
اما در خصوص روايت طاووس بن کیسان از بریده بن حصیب و روايت ابن ابی غنیه از سعید بن جبیر بايد بگوييم در اين خصوص به نرم افزار که توسط خود اهل سنت تهيه شده است رجوع کنيد تا بدانيد که هم بريده از شيوخ طاووس است و هم سعيد بن جبير شيخ ابن ابي غنيه
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
14 | علی | Iran - Gorgan | ١٥:٥١ - ٠٣ فروردين ١٣٩٤ |
آقای شیخ !!این یه حرفت کاملا درسته وانشاالله دهانت به راستگویی باز بشه.همین یکبار نباشه.
15 | مهدی | Iran - Markaz | ١١:٠٦ - ٠٩ فروردين ١٣٩٤ |
کتابی که توش پیامبرش به عنوان یه آدم بی روحیه نشون میده پیامبرش میخواد خود کشی کنه اون دین خیلی عقب مونده هستش.
16 | محمد زمانی | Iran - Shiraz | ١٣:٠٦ - ١٣ فروردين ١٣٩٤ |
آقایی که اسمش علی آقا ذکر شده, شما را به سوال وجواب دعوت میکنم اعلام آمادگی بفرمایید و از اعتقادات خود دفاع کنید بنده هم به سوالات شما پاسخ میدهم
17 | علی | Iran - Gorgan | ٠٦:٢٨ - ٠١ ارديبهشت ١٣٩٤ |
این کتاب هایی که علمای شماجماعت عامه نوشته اند خوب حالتون روگرفته وهرچه دست وپا می زنید بیشتر گرفتارمی شوید.مانده ایدکه بپذیریدیا نه،ازهرطرف که بگیرید باز به ضررشماست وبه قول همین شیخ واقعا مسخده هستند.
18 | محمد زمانی | Iran - Shiraz | ١١:٤٠ - ٠٩ خرداد ١٣٩٤ |
سلام برشما - ترتیب اعتبار صحاح سته را برای بنده ذکر بفرمایید . بغیر از بخاری و مسلم شنیده ام سنن ابی داوود درمکان سوم قرار دارد.

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
مشهور بين علماي اهل سنت اين است که بعد از صحيحن، سنن ابوداود، ، سنن ترمذی، سنن نسائی و سنن ابن ماجه در آخر ( البته سنن ابن ماجه اختلاف کرده و موطا را بجاي آن ذکر مي کنند) کتب معتبر هستند
علماي اهل سنت نيز هنگام شمردن اين کتب، ترتيب را نيز چنين آورده اند:
الصلاح الرابع أصحاب كتب الحديث الخمسة
البخاري ولد سنة أربع وتسعين ومائة ومات ليلة عيد الفطر سنة ست وخمسين ومائتين بقرية يقال لها خرتنك
ومسلم بن الحجاج توفي سنة إحدى وستين ومائتين عن خمس وخمسين سنة
أبو داود سنة خمس وسبعين ومائتين
الترمذي بعده بأربع سنين سنة تسع وسبعين
أبو عبد الرحمن النسائي سنة ثلاث وثلاثمائة
قلت وأبو عبد الله محمد بن يزيد بن ماجة القزويني صاحب السنن التي كمل بها الكتب الستة والسنن الأربعة بعد الصحيحين
الباعث الحثيث(اختصار علوم الحديث) ج 2 ص 660
وي در جاي ديگر همگام شمردن سنن اربعه ترتيب را چنين نقل کرده است
رواه أهل السنن الأربعة أبو داود والنسائى والترمذى وبن ماجه
كتب ورسائل وفتاوى ابن تيمية في الفقه ج 24 ص 360
ملا علي قاري نيز ترتيب را چنين ذکر مي کند:
الكتب الخمسة ، أو الأصول الخمسة فهي البخاري ومسلم وسنن أبي داود وجامع الترمذي ومجتنى النسائي . ( أبي عبد الله محمد بن يزيد بن ماجه ) بإثبات ألف ابن خطأ فإنه بدل من ابن يزيد ، ففي القاموس : ماجة لقب والد محمد بن يزيد صاحب السنن لأجده ، وفي شرح الأربعين إن ماجة اسم أمه ( القزويني ) بفتح القاف نسبة إلى بلد معروف ، وهو الإمام الحافظ صاحب السنن التي كمل به الكتب الستة والسنن الأربعة بعد الصحيحين ، قال الحافظ ابن حجر : وأول من أضاف ابن ماجة إلى الخمسة الفضل بن طاهر حيث أدرجه معها في أطرافه ، وكذا في شروط الأئمة الستة ، ثم الحافظ عبد الغني في كتاب الإكمال في أسماء الرجال الذي هذبه الحافظ المزي ، وقدموه على الموطأ لكثرة زوائده على الخمسة بخلاف الموطأ ، وهو كما قاله ابن الأثير كتاب مفيد قوي التبويب في الفقه لكن فيه أحاديث ضعيفة جداً بل منكرة ، بل نقل عن الحافظ المزي أن الغالب فيما انفرد به الضعف ولذا لم يضفه غير واحد إلى الخمسة بل جعلوا السادس الموطأ ، منهم رزين والمجد ابن الأثير ، وقال العسقلاني : ( ( ينبغي أن يجعل مسند الدارمي
مرقاة المفاتيح ج 1 ص 74
البته درسنن اين ماجه اختلاف بود لذا به عنوان اصول خمسه ذکر نکرد
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
19 | اتحاد اسلام | Iran - Gorgan | ١٤:٠٦ - ٢٦ خرداد ١٣٩٤ |
خدایا ای خدای مهربا ن و بخشنده چرا اسلام عزیز که دین رسول گرامی میباشد امروز الت دست هر بیشعوری شده است و تو ای خداوند قهار چرا کاری نمیکنی چرا ؟ایا قران معظم که ثول محفظت از انرا دادی محافظت نمیکنی چرا ای خداز بزرگ
20 | محمد زمانی | Iran - Shiraz | ٠٨:٤٠ - ٢٨ خرداد ١٣٩٤ |
سلام برشما . به همه برادران شیعه و سنی توصیه میکنم کتاب ینابیع الموده نوشته قندوزی حنفی را بخوانند من که با خواندن آن مست شدم و شما را هم دعوت میکنم
21 | امیر علی | United Kingdom - Slough | ٠١:٢٨ - ١١ تير ١٣٩٤ |
بابا اینا دیگه کین روی سنگ پای قزوینو کم کردن. عالمشون کتاب غلط بخاریو زیر سوال برده میان به شیعیان گیر میدن. خدایا یه پولی به من بده یه زره فقط یک زره در حد جلبک به اینا عقل بده که بتونن اینو حزم کنن
22 | مهدی | Iran - Tehran | ١٥:٢٤ - ٢٤ مرداد ١٣٩٤ |
واقعا کتاب مسخره ای کتابی که توش میگه پیامبرش خودکشی میکنه مردشور همچین پیامبری ببرم پیامبر که لخت. همه می بیننش این پیامبر ارزش نداره به حرفش گوش بدی پیامبر اگه قصد خودکشی داشته باشه یعنی جاهل بد تو همه رساله تقلید از انسان جاهل خیلی بده خدا میگه اطیعو الله و اطیعو رسول میگه از پیامبر اطاعت کنید واقعا حیف نیست آدم از این پیامبر اطاعت کنه پیامبر شیعة مطهر پیامبر سنی نجس چون قصد خودکشی داره و تو قانون اساسی میگه کسی که خودکشی کنه مجنون تو عربی به مجنون میگن نادان یعنی خاک بر سر کسی که از پیامبر مجنون اطاعت کنه واقعا حق معلوم شیعه هستش ولی تعصب حب خلفا زورشون میکنه حق ببینن یا علی خدانگهدار
23 | محمد | Iran - Gerāsh | ٠٠:٤٣ - ١٢ دي ١٣٩٤ |
در بخاری امده پیامبر در یک ساعت با یازده زن خودش همبستر می شد.
أَنَسُ بْنُ مَالِكٍ قَالَ كَانَ النَّبِيُّ يَدُورُ عَلَى نِسَائِهِ فِي السَّاعَةِ الْوَاحِدَةِ مِنْ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَهُنَّ إِحْدَى عَشْرَةَ قَالَ قُلْتُ لِأَنَسٍ أَوَكَانَ يُطِيقُهُ قَالَ كُنَّا نَتَحَدَّثُ أَنَّهُ أُعْطِيَ قُوَّةَ ثَلَاثِينَ
صحيح بخاري ج ۱ ص ۶۲ ح ۲۶۸
سوال
در سایت islampp امده پیامبر 11 همسر داشت:خدیجه.سوده.عایشه.حفصه.زینب بنت جحش.زینب بنت خزیمه.ام سلمه.ام حبیبه.میمونه.جویریه.صفیه.اگر به بخاری اوانس بدیم و ماریه قبطی و قتیله بنت قیس را هم جز همسران بدانیم.با توجه به اینکه حضرت خدیجه و سوده بقیه همسران را ندیدند و قتیله هم خود پیامبر را ندیده.پس همسران پیامبر در زمان انس بن مالک 10 نفر بودند پس چه جوری پیامبر با 11 نفر با هم همبستر شده.من مثل ملازاده در اینترنت جستجو کردم چیزی پیدا نشد.ایا پیامبر همسر دیگه ای داشته؟؟؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
البته در خصوص روايتي که ذکر کرديد در بين علماي اهل سنت نيز اختلاف است برخي بجاي يازده نفر، نه نفر را گفته اند همچنانکه در ادامه همان روايت از انس نقل شده است که نه زن بوده است
قُوَّةَ ثَلَاثِينَ وقال سَعِيدٌ عن قَتَادَةَ إِنَّ أَنَسًا حَدَّثَهُمْ تِسْعُ نِسْوَةٍ
صحيح البخاري ج 1 ص 105
در روايات ديگر نيز همين نفر نقل شده است
أخبرنا أبو عمرو محمد بن عبد الله الأديب أنبأ أبو بكر الإسماعيلي أخبرني أحمد بن الحسين بن نصر وأبو القاسم البغوي قالا أنبأ عبد الأعلى بن حماد ثنا يزيد بن زريع ثنا سعيد عن قتادة أن أنس بن مالك رضي الله عنه حدثهم أن نبي الله صلى الله عليه وسلم كان يطوف على نسائه في الليلة الواحدة وله يومئذ تسع نسوة رواه البخاري في موضع آخر من كتابه عن عبد الأعلى بن حماد
سنن البيهقي الكبرى ج 7 ص 54
البته برخي نيز بين اين دو روايت جمع کرده و گفته اند اين جريان مربوط به چندين حالت مي شود گاهي با نه زن و گاهي با يازده زن :
بعد أثنى عشر بابا بلفظ كان يطوف على نسائه في الليلة الواحدة وله يومئذ تسع نسوة وقد جمع بن حبان في صحيحه بين الروايتين بأن حمل ذلك على حالتين لكنه وهم في قوله أن الأولى كانت في أول قدومه المدينة حيث كان تحته تسع نسوة والحالة الثانية في آخر الأمر حيث اجتمع عنده إحدى عشرة امرأة وموضع الوهم منه أنه صلى الله عليه وسلم لما قدم المدينة لم يكن تحته امرأة سوى سودة ثم دخل على عائشة بالمدينة ثم تزوج أم سلمة وحفصة وزينب بنت خزيمة في السنة الثالثة والرابعة ثم تزوج زينب بنت جحش في الخامسة ثم جويرية في السادسة ثم صفية وأم حبيبة وميمونة في السابعة وهؤلاء جميع من دخل بهن من الزوجات بعد الهجرة على المشهور
فتح الباري ج 1 ص 378
البته برخي نيز اشاره کرده اند که هر چند در روايت يازده زن گفته شده است اما دو نفر جاريه بودند که داخل زنان ذکر شده اند
ليست فيما مضى . منها : ما أعطي النبي صلى الله عليه وسلم من القوة على الجماع ، وهو دليل على كمال البنية . ومنها : ما استدل به ابن التين لقول مالك بلزوم الظهار من الإماء بناء على أن المراد بالزائدتين على التسع ، مارية وريحانة ، وقد أطلق على الجميع لفظ نسائه ، وفيه نظر ، لأن الإطلاق المذكور بطريق التغليب . ومنها : ما استدل به ابن المنير على جواز وطء الحرة بعد الأمة من غير غسل بينهما ، ولا غيره للمنقول عن مالك إنه يتأكد الاستحباب في هذه الصورة .
عمدة القاري ج 3 ص 217
البته اينها مربوط به بودن پيامبر صلي الله عليه و آله در مدينه مي باشد
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
24 | مستشار | Iran - Tehran | ٠٨:٢٤ - ٢٧ مهر ١٣٩٥ |
اگر از نظر این یارو صحیح بخاری مسخره باشه پس بر ما واجبه که یه نسخه از کتاب کافی شریف برای ایشون بفرستیم تا ببینیم نظرشون چیه... :D
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها