روايت: « فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي» با سند معتبر + تصوير
يكي ديگر از رواياتي كه عظمت و جايگاه ويژه حضرت زهرا سلام الله عليها را در نزد رسول خدا صلي الله عليه وآله ، بيان مي كند، روايت «بضعة مني» است.
اين روايت با سند معتبر در كتاب «المستدرك» حاكم نيشابوري با سند ذيل نقل شده است:
(4747)- [345] أَخْبَرَنِي أَحْمَدُ بْنُ جَعْفَرٍ الْقَطِيعِيُّ، ثنا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ حَنْبَلٍ، حَدَّثَنِي أَبِي، ثنا أَبُو سَعِيدٍ مَوْلَي بَنِي هَاشِمٍ، ثنا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ، حَدَّثَتْنَا أُمُّ بَكْرِ بِنْتُ الْمِسْوَرِ بْنِ مَخْرَمَةَ، عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي رَافِعٍ، عَنِ الْمِسْوَرِ، أَنَّهُ بَعَثَ إِلَيْهِ حَسَنَ بْنَ حَسَنٍ يَخْطُبُ ابْنَتَهُ، فَقَالَ لَهُ: قُلْ لَهُ فَلْيَقْانِي فِي الْعَتَمَةِ، قَالَ: فَلَقِيَهُ، فَحَمِدَ اللَّهَ الْمِسْوَرُ وَأَثْنَي عَلَيْهِ، ثُمَّ قَالَ: أَمَا بَعْدُ، وَايْمُ اللَّهِ مَا مِنْ نَسَبٍ وَلا سَبَبٍ وَلا صِهْرٍ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ نَسَبِكُمْ وَسَبَبِكُمْ وَصِهْرِكُمْ، وَلَكِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ قَالَ: " فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي يَقْبِضُنِي مَا يَقْبِضُهَا، وَيَبْسُطُنِي مَا يَبْسُطَهَا، وَإِنَّ الأَنْسَابَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ تَنْقَطِعُ غَيْرَ نَسَبِي وَسَبَبِي وَصِهْرِي "، وَعِنْدَكَ ابْنَتُهَا وَلَوْ زَوَّجْتُكَ لَقَبَضَهَا ذَلِكَ، فَانْطَلَقَ عَاذِرًا لَهُ.
هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحُ الإِسْنَادِ، وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ.
مسور بن مخزمه مي گويد:
حسن بن حسن از دختر مسور خواستگاري كرد. مسور گفت: وقتي هوا تاريك شد به ملاقات من بيا. حسن مي گويد: او را ملاقات كردم، مسور پس از حمد و ثناي خدا گفت: سوگند به خدا هيچ سبب و نسب و خويشاوندي نزد من محبوب تر از نسب و سبب و خويشاوندي با شما نيست؛ اما رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمود: فاطمه پاره تن من است، ناراحت مي كند آنچه كه او را ناراحت كند و خوشحال مي كند آنچه كه او را خوشحال كند. و همانا نسب ها در روز قيامت قطع مي شود جز نسب و سبب و خويشاوندي من.
آنگاه مسور گفت: دختر رسول خدا در نزد تو است، اگر دخترم را به ازدواج تو در بياورم، حضرت زهرا از آن ناراحت مي شود؛ پس با اين نيرنگ مسور از نزد حسن بن حسن رفت.
الحاكم النيسابوري، ابو عبدالله محمد بن عبدالله (متوفاي405 هـ)، المستدرك علي الصحيحين، ج3، ص172، تحقيق: مصطفي عبد القادر عطا، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت الطبعة: الأولي، 1411هـ - 1990
تصحيح حاكم و ذهبي
حاكم نيشابوري، پس از ذكر روايت، به صحت سند آن تصريح كرده و مي گويد:
هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحُ الإِسْنَادِ، وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ.
اين روايت سندش صحيح است اما بخاري و مسلم آن را نقل نكرده اند.
اكنون تصوير اين روايت را از كتاب «المستدرك علي الصحيحين» ملاحظه فرماييد:
تصوير1
تصوير2
تصوير 3
همانگونه كه در تصوير سوم ملاحظه مي شود، در پاورقي كتاب، تصحيح ذهبي نيز نقل شده است.
4747- قال في التلخيص: صحيح.
ذهبي در كتاب تخليص گفته است: اين روايت صحيح است.
نتيجه:
اين روايت، از نظر حاكم نيشابوري و ذهبي كه هردو از علماي بزرگ رجال اهل سنت هستند، صحيح است.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)