2024 October 8 - سه شنبه 17 مهر 1403
آيا حديث ثقلين بر وجود حضرت مهدي (ع) دلالت مي كند؟
کد مطلب: ٤٩٩١ تاریخ انتشار: ٢٧ اسفند ١٤٠٠ تعداد بازدید: 16305
پرسش و پاسخ » مهدويت
آيا حديث ثقلين بر وجود حضرت مهدي (ع) دلالت مي كند؟

سؤال كننده: معصومه محمدي

پاسخ:

وجود امام زمان عليه السلام از آيات قرآن، روايات رسول خدا و ائمه معصومين عليهم السلام و ادله قطعي عقلي قابل اثبات است. ان شاء الله در مقالات ديگر، مباحث مربوط به آيات و ادله عقلي بررسي خواهد شد، در اين مقاله تلاش مي كنيم وجود نازنين آن حضرت را از حديث ثقلين كه شيعه و سني صحت و حتي تواتر آن را قبول دارند، مورد بررسي قرار دهيم.

براي روشن شدن بهتر مسأله، به طور اختصار ابتدا متن روايت را از معتبرترين كتاب هاي اهل سنت آورده و سپس ديدگاه علماي آنان را در مورد اين حديث بررسي كرده و بعد از آن چگونگي دلالت اين روايت را بر وجود امام زمان عليه السلام بيان خواهيم كرد.

متن حديث ثقلين:

حديث ثقلين در منابع اهل سنت با الفاظ و عبارت مختلف نقل شده است كه ما عين همان عبارات را از منابع متعبر شان مي آوريم.

احمد بن حنبل در دو كتاب مسند و فضائل الصحابه اين روايت را با الفاظ مختلف نقل كرده است:

1. تارك فيكم الثقلين، لن يفترقا:

از ابي سعيد خدري و زيد بن ارقم نقل كرده ست:

حدثنا عبد اللَّهِ حدثني أبي حدثنا أَسْوَدُ بن عَامِرٍ أخبرنا أبو إِسْرَائِيلَ يعني إِسْمَاعِيلَ بن أبي إِسْحَاقَ الملائي عن عَطِيةَ عن أبي سَعِيدٍ قال: قال رسول اللَّهِ صلي الله عليه وسلم: اني تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَينِ أَحَدُهُمَا أَكْبَرُ مِنَ الآخَرِ كِتَابُ اللَّهِ حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنَ السَّمَاءِ إلي الأَرْضِ وعترتي أَهْلُ بيتي وانهما لَنْ يفْتَرِقَا حتي يرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ.

ابوسعيد خدري مي گويد: رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمود: من دو چيز گرانبها را كه يكي بزرگتر از ديگري است در ميان شما مي گذارم، يكي كتاب خدا؛ ريسماني است كه از آسمان تا زمين امتداد دارد، و ديگري عترت و اهل بيت من. اين دو، تا هنگامي كه بر حوض كوثر بر من وارد شوند هرگز از هم جدا نمي شوند.

الشيباني، ابوعبد الله أحمد بن حنبل (متوفاي241هـ)، مسند أحمد بن حنبل، ج3، ص14، ح11119، و ص371، ناشر: مؤسسة قرطبة - مصر؛

الشيباني، ابوعبد الله أحمد بن حنبل (متوفاي241هـ)، فضائل الصحابة، ج2، ص779، تحقيق د. وصي الله محمد عباس، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: الأولي، 1403هـ - 1983م.

2. تارك فيكم خليفتين، لن يتفرقا:

روايت فوق، با الفاظ ديگر در مسند و فضائل الصحابه از زيد بن ثابت اين گونه نقل شده است:

حدثنا عبد اللَّهِ حدثني أبي ثنا الأَسْوَدُ بن عَامِرٍ ثنا شَرِيكٌ عَنِ الرُّكَينِ عَنِ الْقَاسِم بن حَسَّانَ عن زَيدِ بن ثَابِتٍ قال: قال رسول اللَّهِ صلي الله عليه وسلم: اني تَارِكٌ فِيكُمْ خَلِيفَتَينِ كِتَابُ اللَّهِ حَبْلٌ مَمْدُودٌ ما بين السَّمَاءِ وَالأَرْضِ أو ما بين السَّمَاءِ إلي الأَرْضِ وعترتي أَهْلُ بيتي وَإِنَّهُمَا لَنْ يتَفَرَّقَا حتي يرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ.

زيد بن ثابت مي گويد: رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: من دو چيز را به عنوان جانشين در ميان شما مي گذارم، يكي كتاب خدا ريسمان كشيده شده در ميان آسمان و زمين و ديگري عترت اهل بيت من است و اين دو تا هنگامي كه بر حوض كوثر بر من وارد مي شوند، هرگز از هم جدا نمي شوند.

الشيباني، ابوعبد الله أحمد بن حنبل (متوفاي241هـ)، مسند أحمد بن حنبل، ج5، ص181، ح21618، ناشر: مؤسسة قرطبة - مصر؛

الشيباني، ابوعبد الله أحمد بن حنبل (متوفاي241هـ)، فضائل الصحابة، ج2، ص603، تحقيق د. وصي الله محمد عباس، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: الأولي، 1403هـ - 1983م.

3. تركت فيكم ما ان اخذتم به... الثقلين:

حدثنا عبد اللَّهِ حدثني أبي ثنا بن نُمَيرٍ ثنا عبد الْمَلِكِ بن أبي سُلَيمَانَ عن عَطِيةَ العوفي عن أبي سَعِيدٍ الخدري قال قال رسول اللَّهِ صلي الله عليه وسلم اني قد تَرَكْتُ فِيكُمْ ما ان أَخَذْتُمْ بِهِ لَنْ تَضِلُّوا بعدي الثَّقَلَينِ أَحَدُهُمَا أَكْبَرُ مِنَ الآخَرِ كِتَابُ اللَّهِ حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنَ السَّمَاءِ إلي الأَرْضِ وعترتي أَهْلُ بيتي الا وانهما لَنْ يفْتَرِقَا حتي يرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ.

به نقل ابي سعيد خدري رسول خدا فرمود: من دوچيز گرانبها را كه يكي بزرگتر از ديگري است در ميان شما گذاشتم كه اگر به آن تمسك كنيد هر گز بعد از من گمراه نمي شويد....

الشيباني، ابوعبد الله أحمد بن حنبل (متوفاي241هـ)، مسند أحمد بن حنبل، ج3، ص59، ح11578، ناشر: مؤسسة قرطبة - مصر.

ترمذي در سنن و طبراني در معجم الكبير، و برخي ديگر نيز روايت را با همين عبارت آورده اند:

الترمذي السلمي، ابوعيسي محمد بن عيسي (متوفاي 279هـ)، سنن الترمذي، ج ص663، تحقيق: أحمد محمد شاكر وآخرون، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.

الطبراني، ابوالقاسم سليمان بن أحمد بن أيوب (متوفاي360هـ)، المعجم الكبير، ج5، ص153، تحقيق: حمدي بن عبدالمجيد السلفي، ناشر: مكتبة الزهراء - الموصل، الطبعة: الثانية، 1404هـ - 1983م.

در برخي نقل ها، به جاي «ما ان اخذتم به»، عبارت «ما ان تمسكتم به» آمده است.

4. «لن ينقضيا حتي يردا علي الحوض»:

طبراني در معجم الكبير، حديث را از دو طريق با اين عبارت آورده است:

حدثنا محمد بن الْفَضْلِ السَّقَطِي ثنا سَعِيدُ بن سُلَيمَانَ ح وَحَدَّثَنَا محمد بن عبد اللَّهِ الْحَضْرَمِي وَزَكَرِيا بن يحيي السَّاجِي قَالا ثنا نَصْرُ بن عبد الرحمن الْوَشَّاءُ ثنا زَيدُ بن الْحَسَنِ الأَنْمَاطِي ثنا مَعْرُوفُ بن خَرَّبُوذَ عن أبي الطُّفَيلِ عن حُذَيفَةَ بن أُسَيدٍ الْغِفَارِي أَنّ رَسُولَ اللَّهِ صلي اللَّهُ عليه وسلم قال أَيهَا الناس إني فَرَطٌ لَكُمْ وَارِدُونَ عَلَي الْحَوْضَ حَوْضٌ أَعْرَضُ ما بين صَنْعَاءَ وَبُصْرَي فيه عَدَدُ النُّجُومِ قِدْحانٌ من فِضَّةٍ وَإِنِّي سَائِلُكُمْ حين تَرِدُونَ عَلَي عَنِ الثَّقَلَينِ فَانْظُرُوا كَيفَ تَخْلُفُونِي فِيهِمَا السَّبَبُ الأَكْبَرُ كِتَابُ اللَّهِ عز وجل سَبَبٌ طَرَفُهُ بِيدِ اللَّهِ وَطَرَفُهُ بِأَيدِيكُمْ فاسْتَمْسِكُوا بِهِ وَلا تَضِلُّوا وَلا تُبَدِّلُوا وَعِتْرَتِي أَهْلُ بَيتِي فإنه قد نَبَّأَنِي اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ أَنَّهُمَا لَنْ ينْقَضِيا حتي يرِدَا عَلَي الْحَوْضَ.

حذيفة بن اسيد غفاري مي گويد: رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: اي مردم! من

الطبراني، ابوالقاسم سليمان بن أحمد بن أيوب (متوفاي360هـ)، المعجم الكبير، ج3، ص67، ح2683، تحقيق: حمدي بن عبدالمجيد السلفي، ناشر: مكتبة الزهراء - الموصل، الطبعة: الثانية، 1404هـ - 1983م.

سند ديگر طبراني اين است:

حدثنا محمد بن عبد الله الحضرمي وَزَكَرِيا بن يحيي السَّاجي قَالا ثنا نَصْرُ بن عبد الرحمن الْوَشَّاءُ؛ وَحَدَّثَنَا أَحْمَدُ بن الْقَاسِمِ بن مُسَاوِرٍ الْجَوْهَرِي ثنا سَعِيدُ بن سُلَيمَانَ الْوَاسِطِي قَالا ثنا زَيدُ بن الْحَسَنِ الأَنْمَاطِي ثنا مَعْرُوفُ بن خَرَّبُوذَ عن أبي الطُّفَيلِ عن حُذَيفَةَ بن أُسَيدٍ الْغِفَارِي قال:...

الطبراني، ابوالقاسم سليمان بن أحمد بن أيوب (متوفاي360هـ)، المعجم الكبير، ج3، ص180، ح3052، تحقيق: حمدي بن عبدالمجيد السلفي، ناشر: مكتبة الزهراء - الموصل، الطبعة: الثانية، 1404هـ - 1983م.

اعتبار حديث ثقلين از ديدگاه علماء اهل سنت

بسياري از بزرگان اهل سنت براي اين روايت اعتبار ويژه ي قائل هستد:

1. محمد بن عيسي ترمذي

ترمذي حديث ثقلين را از زيد بن ثابت نقل كرده و در پايان مي گويد:

هذا حديث حسن غريب.

الترمذي السلمي، ابوعيسي محمد بن عيسي (متوفاي 279هـ)، سنن الترمذي، ج5، ص663، تحقيق: أحمد محمد شاكر وآخرون، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.

2. حاكم نيشابوري:

حاكم در مستدرك بعد از اين كه اين روايت را از زيد ابن ارقم نقل كرده، مي گويد:

هذا حديث صحيح علي شرط الشيخين و لم يخرجاه.

اين حديث بر شرط مسلم و بخاري صحيح است ولي آن را نياورده اند.

الحاكم النيسابوري، ابو عبدالله محمد بن عبدالله (متوفاي 405 هـ)، المستدرك علي الصحيحين، ج3، ص160، تحقيق: مصطفي عبد القادر عطا، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت الطبعة: الأولي، 1411هـ - 1990م.

3. ابن كثير دمشقي:

ابن كثير سلفي در تفسيرش مي نويسد:

وقد ثبت في الصحيح م 2408 أن رسول الله صلي الله عليه وسلم قال في خطبة بغدير خم إن تارك فيكم الثقلين كتاب الله وعترتي وإنهما لم يفترقا حتي يردا علي الحوض.

در صحيح مسلم به شماره 2408 ثبت شده است كه رسول خدا صلي الله عليه و آله در خطبه اش در غدير خم فرمود: من دو چيز گرانبها را در ميان شما مي گذارم....

ابن كثير الدمشقي، ابوالفداء إسماعيل بن عمر القرشي (متوفاي774هـ)، تفسير القرآن العظيم، ج4، ص114، ناشر: دار الفكر - بيروت - 1401هـ.

4. ابو الحسن هيثمي:

هيثمي در مجمع الزوائد بر اعتبار سند روايتي كه كلمه «خليفتين» دارد، تصريح كرده و مي گويد:

رواه أحمد وسنده جيد.

اين حديث را احمد بن حنبل در كتاب مسندش نقل كرده و سند آن نيكو است.

الهيثمي، ابوالحسن علي بن أبي بكر (متوفاي 807 هـ)، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، ج9، ص163، ناشر: دار الريان للتراث/ دار الكتاب العربي - القاهرة، بيروت - 1407هـ.

و در جاي ديگر مي گويد:

ورجاله ثقات.

رجال حديث ثقلين همه موثق اند.

الهيثمي، ابوالحسن علي بن أبي بكر (متوفاي 807 هـ)، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، ج1، ص170، ناشر: دار الريان للتراث/ دار الكتاب العربي - القاهرة، بيروت - 1407هـ.

5. سيوطي و محمد بن يوسف صالحي شامي

اين دو تن نيز كلام ترمذي و حاكم را در حسن و صحيح بودن حديث ثقلين نقل نموده و سخنان آنها را رد هم نكرده اند:

وأخرج الترمذي وحسنه والحاكم وصححه عن زيد بن أرقم أن النبي صلي الله عليه وسلم قال (إني تارك فيكم الثقلين كتاب الله وأهل بيتي)

السيوطي، أبو الفضل جلال الدين عبد الرحمن أبي بكر (متوفاي 911هـ)، الخصائص الكبري، ج2، ص466، دار النشر: دار الكتب العلمية - بيروت - 1405هـ - 1985م.

الصالحي الشامي، محمد بن يوسف (متوفاي942هـ)، سبل الهدي والرشاد في سيرة خير العباد، ج11، ص6، تحقيق: عادل أحمد عبد الموجود وعلي محمد معوض، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولي، 1414هـ.

6. حسن بن علي سقاف

سيد سقاف قرشي در شرح صحيح عقيده طحاويه مي نويسد:

ورواه الترمذي (5 / 663 برقم 3788) بسند صحيح بلفظ: «إني تارك فيكم ما إن تمسكتم به لن تضلوا بعدي، أحدهما أعظم من الآخر: كتاب الله حبل ممدود من السماء إلي الأرض، وعترتي أهل بيتي، ولن يتفرقا حتي يردا علي الحوض، فانظروا كيف تخلفوني فيهما».

ترمذي اين حديث را به اين شماره به سند صحيح با اين لفظ روايت كرده است: اني تارك... من دو چيز را به عنوان جانشين در ميان شما مي گذارم، يكي كتاب خدا ريسمان كشيده شده در ميان آسمان و زمين و ديگري عترت اهل بيت من است و اين دو تا هنگامي كه بر حوض كوثر بر من وارد مي شوند، هرگز از هم جدا نمي شوند. پس بنگريد پس از من چگونه با آنها برخورد مي كنيد.

السقاف القرشي الهاشمي، حسن بن علي (معاصر) صحيح شرح العقيدة الطحاوية أو المنهج الصحيح في فهم عقيدة أهل السنة والجماعة مع التنقيح، 654، ناشر: دار الإمام النووي - عمان - الأردن، الطبعة الأولي، 1416 - 1995 م.

7. الباني از مفتيان اهل سنت

الباني وهابي (متوفاي 1420) كه از او با عناوني «امير المؤمنين في الحديث» و «بخاري دوران» ياد مي كنند، نيز اين روايت را در كتاب «صحيح الجامع الصغير، حديث شماره 2457، تصحيح كرده است.

اينها نمونه اي از كلام بزرگان اهل سنت در مورد اين روايت بود كه به همين مقدار بسنده مي كنيم.

چگونگي دلالت اين روايت بر وجود امام زمان (ع)

اين روايت، نكته ها و مطالب ظريف فراواني را در بردارد؛ از جمله مي توان از اين روايت، اصل زنده بودن امام زمان و امتداد ائمه عليهم السلام را تا قيامت ثابت كرد.

استدلال علماي شيعه

يكي از مراجع تقليد، حضرت آيت الله العظمي وحيد خراساني در باره اين روايت مي گويد:

ومن الأدلة النقلية علي ضرورة وجوده حديث الثقلين، فإن هذا الحديث المتفق علي صحته عند الفريقين يدل علي وجود إمام في كل زمان من أهل بيت النبوة (عليهم السلام) إلي يوم القيامة، لا يفترق عن القرآن، ولا يفترق القرآن عنه (لن يفترقا حتي يردا علي الحوض).

از دلائل نقلي كه بر ضرورت وجود امام زمان عليه السلام دلالت مي كند، حديث ثقلين است؛ زيرا اين حديثي كه شيعه و سني بر صحت آن اتفاق دارند بر وجود امامي از اهل بيت رسول خدا عليهم السلام كه از قرآن جدا نمي شود و قرآن نيز از او جدايي ندارد؛ در هر زماني تا روز قيامت دلالت مي كند.

الخراساني، الشيخ وحيد (معاصر)، منهاج الصالحين، ج1، ص472.

حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني از مراجع تقليد، مي گويد:

از حديث ثقلين شش مطلب مهم استفاده مي شود:

1. وجوب تمسك به قرآن و عترت؛

2. انحصار راه نجات از ضلالت با تمسك به قرآن و عترت؛

3. شرط نجات از ضلالت، تمسك به قرآن و عترت است؛ نه يكي از آنها؛

4. عصمت اهل بيت از خطا و اشتباه؛

5. عترت دانا ترين مردم بعد از رسول خدا؛

6. خالي نبودن زمين از وجود حجت الهي.

«(السادس) بقاء العترة الهادية إلي يوم القيامة، وعدم خلو الزمان من عالم من أهل البيت تكون أقواله حجة كالكتاب المجيد.»

ششمين موردي كه از حديث ثقلين استفاده مي شود، باقي ماندن عترت هدايت گر تا روز قيامت است و اين كه عالم در هيچ زماني از وجود يك نفر از اهل بيت كه سخنان آنان همانند قرآن مجيد حجت است، خالي نيست.

و سپس براي اثبات مورد ششم اين گونه استدلال مي كند:

ويدل علي ذلك أمور:

1 - قوله صلي الله عليه وآله «اني تارك فيكم الثقلين» وقوله «اني مخلف فيكم» وقوله «اني تارك فيكم خليفتين» وقوله «اني قد تركت فيكم» وقوله «اني قد خلفت فيكم الثقلين» فإنها تدل علي أنه صلي الله عليه وآله ترك في أمته من يكون مرجعا في أمورهم وخليفته عليهم، وهو القرآن والعترة. ومن المعلوم ان احتياج الأمة اليهما ليس مختصا بزمان دون زمان، فلو لم يبق ما ترك في الأمة مدي الدهر لا يصدق عليه أنه ترك فيهم من يكون كذلك، وعليه فلا يصح صدور هذه التعابير والتصريحات منه. والفرق واضح بين أن يكون تاركا ومخلفا في الجميع ما ان تمسكوا به لن يضلوا أو في البعض، وهذه العبارات كلها صريحة في الأول دون الثاني.

2 - قوله صلي الله عليه وآله «ما ان تمسكتم به لن تضلوا» وقوله «ان تمسكتم بهما لن تضلوا» فان نفي الضلال علي سبيل التأبيد ان تمسكوا بالثقلين لا يصح الا إذا كان ما يتمسك به باقيا متأبدا.

3 - قوله صلي الله عليه وآله «لن يفترقا حتي يردا علي الحوض» فإنه لو لم يكن في زمن من الأزمنة من هو عدل الكتاب وقرينه لزم افتراق كل منهما عن الاخر، وهذا ينافي ما هو صريح الحديث من كونهما عدلين وعدم افتراقهما ابدا.

4 - قوله صلي الله عليه وآله «لن ينقضيا حتي يردا علي الحوض» فإنه يدل علي دوامهما وعدم انقضائهما ابدا.

اين روايت از چند جهت بر وجود امام زمان عليه السلام دلالت مي كند:

1. جمله هاي «اني تارك فيكم الثقلين»، «اني مخلف فيكم»، «اني تارك فيكم خليفتين»، «اني قد تركت فيكم» و «اني قد خلفت فيكم الثقلين»، دلالت مي كند كه رسول خدا در ميان امتش كساني را مرجع در امور و جانشين اوست در ميان امت باقي گذاشت. و روشن است كه احتياج امت به آنها منحصر به يك زمان نيست. پس اگر آن مرجع مدت زماني در ميان مردم نباشد اين كلام رسول خدا مصداق پيدا نخواهد كرد، و صدور اين تعبيرات از رسول خدا صحيح نباشد.

فرق بين اين دو عبارت روشن است كه بگويد: من آن را باقي گذاشتم تا مرجع و جانشين در همه امور باشد كه اگر به آن تمسك كنيد گمراه نمي شويد و يا اين كه بگويد: من آن را در بعض امور مرجع و جانشين قرار دادم، تمام اين عبارات حديث صريح در گفتار نخست است نه دومي.

2. جمله فرمايش رسول خدا صلي الله عليه و آله «لن تضلوا» مي رساند كه اگر به ثقلين تمسك كنيد براي هميشه گمراه نمي شويد، اين نفي ضلالت براي همشه، وقتي درست است كه شي مورد تمسك، براي هميشه باقي باشد.

3. جمله «لن يفترقا حتي...» مي گويد: قرآن و عترت كه عدل قرآن است هرگز ازهم جدا نمي شوند و اگر در زماني از زمانها عدل كتاب نباشد؛ افتراق تحقق مي يابد و عدل قرآن حساب نخواهد شد و اين منافات با نص حديث دارد.

4. جمله «لن ينقضيا حتي يردا... » نيز بر وجود دائمي و هميشگي قرآن و عترت دلالت دارد.

الصافي، الشيخ لطف الله (معاصر)، أمان الأمة من الضلال والإختلاف، ص140، چاپخانه: العلمية - قم، الطبعة الأولي1397

آيت الله سيد علي ميلاني مي گويد:

إن حديث الثقلين كما يدل علي إمامة الأئمة الاثني عشر من أهل البيت عليهم السلام وإمامة علي عليه السلام بلا فصل بعد رسول الله، كذلك يدل علي وجود الإمام الثاني عشر الحجة المنتظر وبقائه عجل الله تعالي ظهوره. وذلك لأن هذا الحديث يدل علي عدم افتراق الكتاب والعترة إلي يوم القيامة وحتي الورود علي الحوض، فكما أن القرآن باق إلي يوم القيامة فكذلك يجب وجود من يكون أهلا للتمسك والاقتداء به، وإماما للزمان وحجة للوقت من العترة الطاهرة إلي يوم القيامة.

حديث ثقلين همان گونه كه بر امامت دوازده امام عليهم السلام و امامت بلا فصل اميرمؤمنان عليه السلام بعد از رسول خدا صلي الله عليه و آله دلالت دارد؛ بر وجود امام دوازدهم، حجت منتظر و بقاء آن حضرت نيز دلالت مي كند؛ زيرا اين حديث مي رساند كه قرآن و عترت تا روز قيامت و تا هنگام ورود بر حوض، از همديگر جدا نمي شوند. پس همچنانكه قرآن تا روز قيامت باقي است، واجب است كسي كه مورد تمسك و اقتداء واقع مي شود و امام زمان و حجت وقت از عترت پاك رسول خدا است نيز تا روز قيامت موجود باشد.

الميلاني، السيد علي (معاصر)، نفحات الأزهار في خلاصة عبقات الانوار، ج2، ص262، چاپخانه: مهر، الطبعة الأولي:1414

استدلال علماي اهل سنت

علماي اهل سنت نيز با توجه به اين روايت، بر وجود امام زمان عليه السلام استدلال كرده اند كه به چند نمونه از آن اشاره مي كنيم:

مناوي از علماي اهل سنت كلام علامه سمهودي را از كتاب جواهر العقدين در باره دلالت حديث ثقلين اين گونه حكايت كرده است:

إنَّ ذلك يفهم وجود من يكون أهلاً للتمسك من أهل البيت والعترة الطاهرة في كلِّ زمان وجدوا فيه إلي قيام الساعة حتَّي يتوجَّه الحثُّ المذكور إلي التمسك به، كما أنَّ الكتاب العزيز كذلك، ولهذا كانوا كما سيأتي أمانًا لأهل الأرض، فإذا ذهبوا ذهب أهل الأرض.

از اين حديث استفاده مي شود كه در هر زمان بايد فردي اهل بيت و عترت پاك من كه سزاوار تمسك است، تا روز قيامت موجود باشد، تا امر به تمسك در اين حديث معنا پيدا كند؛ همان گونه كه كتاب عزيز چنين است. و لذا اهل بيت در رواياتي كه بعداً مي آيد، امان زمين معرفي شده اند كه هرگاه از روي زمين بروند، اهل زمين نيز نابود خواهند شد.

المناوي، محمد عبد الرؤوف بن علي بن زين العابدين (متوفاي 1031هـ)، فيض القدير شرح الجامع الصغير، ج3، ص15، ناشر: المكتبة التجارية - مصر، الطبعة: الأولي، 1356هـ.

ابن حجر هيثمي از محدثان اهل سنت، بعد از نقل اين روايت بر وجود امام اين گونه استدلال كرده است:

والحاصل ان الحث وقع علي التمسك بالكتاب والسنة وبالعلماء بهما من أهل البيت ويستفاد من مجموع ذلك بقاء الأمور الثلثة إلي قيام الساعة.

آنچه از روايت به دست مي آيد اين است كه تمسك به كتاب و سنت و عالمان به اين دو از اهل بيت رسول خدا تشويق و ترغيب شده است. و از مجموع اين سخن استفاده مي شود كه اين امور (كتاب، سنت و عالمان از اهل بيت رسول خدا) تا قيامت باقي هستند.

الهيثمي، ابوالعباس أحمد بن محمد بن علي ابن حجر (متوفاي973هـ)، الصواعق المحرقة علي أهل الرفض والضلال والزندقة، ج2، ص439، تحقيق عبد الرحمن بن عبد الله التركي - كامل محمد الخراط، ناشر: مؤسسة الرسالة - لبنان، الطبعة: الأولي، 1417هـ - 1997م.

بعد از اين كه رواياتي ديگري را در مورد تمسك به اهل بيت نقل مي كند مي گويد:

وفي أحاديث الحث علي التمسك بأهل البيت إشارةٌ إلي عدم انقطاع متأهل منهم للتمسك به إلي يوم القيامة، كما أنَّ الكتاب العزيز كذلك، ولهذا كانوا أماناً لأهل الأرض كما يأتي، ويشهد لذلك الخبر السابق: في كل خلَفٍ من أمتي عدول من أهل بيتي.

در احاديثي كه سفارش به اهل بيت شده، به اين نكته اشاره دارد كه تا روز قيامت زمين از اهل بيتي كه اهليت هدايت دارند خالي نخواهد بود؛ همان گونه كه كتاب عزيز چنين است، و لذا اهل بيت امان براي اهل زمين معرفي شده اند. شاهد بر اين مطلب روايت گذشته است كه مي فرمايد: در ميان هر قوم و دسته اي از امت من، عدولي از اهل بيت من وجود.

الهيثمي، ابوالعباس أحمد بن محمد بن علي ابن حجر (متوفاي973هـ)، الصواعق المحرقة علي أهل الرفض والضلال والزندقة، ج2، ص442، تحقيق عبد الرحمن بن عبد الله التركي - كامل محمد الخراط، ناشر: مؤسسة الرسالة - لبنان، الطبعة: الأولي، 1417هـ - 1997م.

آيت الله بروجردي رضوان الله تعالي عليه در جامع احاديث شيعه استدلال عجيلي صاحب كتاب ذخيرة المآل را در باره اين روايت اينگونه نقل كرده است:

وقال العجيلي: وهم الحافظون لكتاب الله وسنة رسوله لا يفارقونهما إلي يوم القيمة لأنه لا بد من قيام الله بحجة منهم ووراثة نبوته وخلافة رسوله فمنهم الظاهر ومنهم المختفي حتي يكون خاتمهم في الوراثة المهدي ولهذا يتقدم علي عيسي بن مريم وتقدم ان قطب الأولياء الذي به صلاح العالم لا يكون الا منهم.

آنان (عترت رسول خدا) حافظان كتاب خدا و سنت رسول خدا هستند كه تا روز قيامت از قرآن و سنت جدا نخواهند شد؛ زيرا بر خداوند است حجتي از عترت را كه وارث نبوت و جانشين رسول خداهستند بر مردم اقامه كند، برخي از آنان آشكار و برخي از ديدها پنهان اند و خاتم اين وارثان، حضرت مهدي عليه السلام است. به اين جهت است كه او بر عيسي بن مريم امامت مي كند. و در پيش گذشت اين كه محور و دائره اولياء، كه عالم را اصلاح مي كنند جز از ميان عترت كسي نيست.

البروجردي، حاج حسين طباطبايي (متوفاي1383هـ)، جامع أحاديث الشيعة، ج1، ص75، المطبعة العلمية - قم، سال چاپ: 1399

نتيجه:

اولاً: حديث ثقلين را بزرگان علماي اهل سنت مانند: مسلم نيشابوري، احمد حنبل، طبراني هيثمي و بقيه در كتابهاي خود ذكر كرده اند و بسياري از محدثان و نام آوران آنها سند اين روايت را صحيح دانسته و رجال روايت را موثق و مورد اعتبار مي دانند و در نتيجه اين روايت متواتر بين مسلمانان است.

ثانياً: علماي شيعه و برخي از علماي اهل سنت سني تصريح كرده اند كه: اهل بيت عليهم السلام عدل قرآن هستند؛ همان طور كه قرآن تا قيامت باقي است، يك نفر از اهل بيت عليهم السلام بايد همواره زنده باشد تا سخن رسول خدا صلي الله عليه وآله تكذيب نشود.

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)



Share
1 | فرامرز سروشان | Iran - Tabriz | ١٢:٠٣ - ٠٢ مهر ١٣٨٩ |
با سلام و تشكر از زحمات استاد حسيني.


اللهم عجل لوليك الفرج
2 | سيد علي | Iran - Mashhad | ١٣:٢٥ - ٠٢ مهر ١٣٨٩ |
سلام مي‌شه از مطالب سايت در وبلاگم استفاده کنم؟

پاسخ:

با سلام

دوست گرامي!

ما خوشحال مي‌شويم كه شما هم به جمع حاميان و مدافعان حريم امامت و ولايت و اهل بيت (عليهم السلام) بپيونديد.

با تشكر

معاونت اطلاع رساني

1 |رضایی رافضی|Germany - Falkenstein |١٢:٥١ - ٠٢ خرداد ١٤٠٢ |
0
 
0
فدای شما بشم ان شاء الله
3 | علي شاه محمدي | Iran - Mashhad | ١٦:٢٣ - ١٨ مهر ١٣٨٩ |
خداپدرشمارابيامرزد
4 | محمدناصر | Iran - Zahedan | ٢٢:١٥ - ٢٠ فروردين ١٣٩٠ |
با سلام مي خواهم بگوييم كه در زاهدان دريكي ازمساجد اهل سنت.مولوي بي سوادي داشت برنبودامام زمان حرف مي زد2 تا توصيه دارم به اهل سنت1 -اولاكتاب هاي صحيحين روبخونن بعدحرف بلغوركنن.تاتضادي بين كتاباشون وخودشون پيش نياد2-سعي كنن مثل شيعيان ازانسانهاي باسواد استفاده كنن تاجلوي من جلوي نمازگزاراكم نياره بگه يااونااشتباه كردن(كتابهاي اهل سنت) يامن.تكليف خودتون روروشن كنيداهل سنت/چهارراه رسولي مسجدخالدوليد.
5 | ابراهيم دارابي | Iran - Tehran | ٠٥:٥٥ - ٢١ خرداد ١٣٩١ |
سلام عليكم و رحمت الله خدمت استاد ابولقاسمي و سيد بزرگوار آقاي يزداني شاگردان برگزيده استاد قزويني سلام مي كنم و از فعاليت هاي مفيد شما كمال تشكر را دارم ابراهيم-اهواز
6 | حسين قديري | United Arab Emirates - Abu Dhabi | ٠٧:٣١ - ٢٣ مرداد ١٣٩١ |
آدم تعجب مي کند که اهل سنت با اين همه دليل و مدرک روشن تر از روز که بر حقانيت علي بن أبيطالب و حضرت زهراء و أولاد طاهرينشان - سلام الله عليهم أجمعين - در منابع مهم خودشون وجود داره , باز هم به غير از ايشان رجوع مي کنند و لاأقل به قول شهيد مطهري رحمه الله , اگر در مسأله خلافت ترديد دارند , چرا مرجعت علمي أهل بيت را انکار مي کنند و در مسائل علمي هم از أهل بيت پيامبر عليهم السلام فاصله گرفته و به غير از آنان مراجعه مي کنند ؟! تعصب جاهلي و کورکورانه انسان را به هلاکت مي کشاند . پناه بر خدا .
7 | محمد رضا خاكسار | Iran - Zarrīn Shahr | ٠٢:٣٨ - ٢٩ مرداد ١٣٩١ |
ابن حجر عسقلاني ميگويد: اخبار در حد تواتر دلالت دارد بر اين که مهدي (عجل الله فرجه)از اين امت اسلام است و به راستي ( عيسي بن مريم) از آسمان فرود مي آيد و پشت سر او نماز به مي ايستد. (فتح الباري- جلد 5- صفحه 362)
8 | بنيامين سلامي | Iran - Tehran | ٢٤:٤٢ - ٢٤ فروردين ١٣٩٣ |
خدا خيرتون بده،واقعا عالي بود
ان شاءالله خداوند هر دقيقه و هر ثانيه بر توفيقات شما بيفزايد
9 | موسي سلفي | Iran - Tehran | ٢٣:٠٣ - ١٩ خرداد ١٣٩٣ |
سلام.
بازم چرت.
وجدانا دليل ميسازيد که خودتونم قبولش ميکنيد
چون اهل بيت و قران از هم جدا نميشوند پس امام زمان بايد زنده باشد؟چه ربطي داشت؟
منم ميگم ان الله مع الصابرين.تو قرانه خب.پس هيچ وقت صابران نبايد بميرند!اگر مردند بايد خدا هم بميره!توابين و مطهرين هم اضافه کن.وجدانا چقدر خودتونو گول ميزنيد؟
منتظر جوابتونم

پاسخ:
باسلام

دوست گرامي

1. جسارت شما به مراجع و علما اعم از شيعه و سني، نشان از بي ادبي جنابعالي و خالي بودن دست شما از دليل و مدرک و سخن منطقي در اين زمينه است.

2. به متن روايت دقت نکرده ايد و الا چنين اشکالي نمي کرديد. روايت مي گويد: «لن يفترقا» و لن براي نفي ابد است يعني هيچ گاه اين دو از هم جدا نمي شوند تا اينکه در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند بخصوص که در برخي روايات مي گويد: «لَنْ ينْقَضِيا حتى يرِدَا عَلَي الْحَوْضَ» که تصريح بيشتري بر وجود هر دو، تا روز قيامت دارد.

3. «مقتضاي کلام»، دليل ديگر براي اين برداشت است چون رسول الله صلي الله عليه و اله قبل از بيان آن، سخن از وفات خود زده اند يعني من که مرجع ديني شما بودم دارم از بين شما مي روم ولي خيال نکنيد جهان از هادي و خليفه الهي خالي خواهد شد بلکه من بعد از خود قرآن و اهل بيت را براي هدايت شما مي گذارم و مطمئن باشيد که اين دو تا روز قيامت از همديگر جدا نخواهند شد پس شما هم از اينها جدا نشويد.

4. مگر مردم آن زمان چه مشخصه خاصي داشتند که قرار باشد براي آنها هادياني باشد ولي براي مردم ديگر عصرها نباشد. به همان دليلي که مردم آن زمان به وصي و قرآن هردو نياز داشتند ما هم نياز داريم بلکه بيشتر.

5. بسيار واضح است که اگر در يک زمان فردي از اهل بيت نباشد بين قرآن و اهل بيت جدايي افتاده است چون منظور رسول الله صلي الله عليه و آله همين دنيا بوده و الا بايد خود را هم ذکر مي کردند و نمي فرمودند که من بعد از خود بجاي مي گذارم.

بنا بر اين منظور کاملا رسا و مشخص و معلوم است اگر متوجه نمي شويد شايد در فضاي بحث قرار نگرفته ايد و يا با قلب شبهه زده و تعصب به مساله نگاه مي کنيد و الا استدلال واضح است بخصوص که برخي از علماي اهل سنت هم به اين واقعيت تصريح کرده اند.

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

(1)
10 | موسي سلفي | Iran - Tehran | ٢٠:٥٦ - ٢٠ خرداد ١٣٩٣ |
سلام.
جسارت به کدوم عالم؟اينکه ميگم چرت ننويسيد جسارت به علماي شماست؟ببخشيد.هميشه چرت بنويسيد.الان تعريف علماتون شد؟
ميگم اين قانوني که ساختيد الکيه.مثال هم زدم
ان الله مع الصابرين.تو قرانه.درست؟خب پس اينها اثبات ميشه:
1-صابران همه جا هستند!
2-صابران تا قيامت زنده اند!
3-صابران معجزه دارند!
4-عصمت هم دارند(چون با خدا هستند)
5-شرک نباشه خلقت هم ميشه بهشون نسبت داد.چون با خدا هستند ديگه!
وجدانا خودتون.....هستيد يا ملتو....تصور کرديد؟نقطه چين ميذارم که توهين نباشه

پاسخ:
باسلام

دوست گرامي

1. نمي دانيم واقعا متوجه نيستيد يا هدف ديگري از اين اطاله كلام و جر و بحث داريد؟ عزيز من! وقتي ما دلايل علما را بياوريم و شما بگوييد: «چرت»! آيا اين جسارت نيست؟

2. استدلال امروزتان بر جسارت واقعا نوبره!

2. ما مي گوييم در روايت، «مقتضاي كلام» و لفظ «لن» با «يفترقا» و ... وجود دارد كه از آنها استفاده مي شود اما در اين آيات كداميك از اين دلايل و قرائن وجود دارد؟

3. در اين آيه بحث سر جنگ است كه مي فرمايد شما در مقابل دشمن بهنگام مبارزه صبر كنيد يعني فرار نكنيد بدانيد خداوند(يعني عون الهي) با صابران است. اصلا همراهي مد نظر ما در اين بحث، اينجا مطرح نيست.

4. همراهي خداوند با همه اشياء و همه افراد و حضور او نزد همه و تسلط و احاطه بر اعمال همه، ثابت و مسلم است اينكه در اين آيه صابران را تنها ذكر كرده منظور عون و كمك الهي بوده است.

5. برداشتهاي شما از اين آيه هم آنقدر واضح البطلان است كه نياز به جواب ندارد.

اميدوارم فهميده باشد ..... كيست! البته نقطه چين گذاشتم كه توهين نباشه!!!

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

(1)
11 | موسي سلفي | Iran - Tehran | ١٦:٢١ - ٢١ خرداد ١٣٩٣ |
سلام.
بگم چي.بابا مطلب خودتو بخون.يکم حقه بازي هات رو بذار کنار.درست بحث کن.
سند حديث ثقلين رو دادي.خب.قبول.اين کدومش دلائل ماست؟يک مثال ميزنم
تو مناظره امام نهمتون(محمد بن علي بن موسي الجواد التقي الزکي رضي الله عنه) با يحيي بن اکثم،امام جوادتون گفته من منکر فضائل ابوبکر نيستم.
خب.تا اينجا کتاب شيعه هست.قبولشم داريد.خب.حالا من بنويسم دلالت اين سخن بر خلافت!بعد يک سري سند از علماي خودمون بدم.شما قبول ميکنيد؟
اولش سند حديث ثقلينو بررسي کردي.کسي هم نگفته ضعيفه.بعد چرت و پرت از علماي شيعه نوشتي خو.بخون خودت
وحيد خراساني و ميلاني و صافي گلپايگاني علماي ما شدند؟
اومده سند از علماي اهل سنت بده.از کيا داده:
مناوي متوفي سنه 1031:اينهمه عالم اهل سنت داريم.يک هزار سال هيچکسي اينو ننوشت اين پيداش کرد؟در ضمن ايشون هم حرف خودش نيست.لطفا دو کلمه قبل از متنشم بديد.
<تنبيه> قال الشريف : هذا الخبر يفهم وجود من يكون أهلا للتمسك به من أهل البيت والعترة الطاهرة في كل زمن إلى قيام الساعة حتى يتوجه الحث المذكور إلى التمسك به كما أن الكتاب كذلك فلذلك كانوا أمانا لأهل الأرض فإذا ذهبوا ذهب أهل الأرض.
ابن حجر.اما ابن حجر هيثمي که اولا زياد بزرگ نبود دوما از متاخرين هست.حالا بماند.فقط اسم کتابش رو بخونيد.من هيچي نميگم
الصواعق المحرقة علي أهل الرفض والضلال والزندقة
صاعقه هاي اتش گرفته بر اهل رفض(شماها) و گمراهي و زنديق ها(بي دين ها)
در ضمن ايشون هم از خودش ننوشته و نوشته قال الطبراني
بعدش هم سند از عالم بزرگ عجيلي(عالم رجالي بنام عجلي داريم.اما عجيلي نشنيدم)!داده.اسمشو که اصلا نشنيدم.تو گوگل هم سرچ کردم چند تا اومد اما هيچکدومشون عالم!اهل سنت نبودند.براي اطمينان با نرم افزار مکتبه الشامله جستجو کردم.فقط چند تا سند از شيعه اونم فقط در همين بحث امام زمان از حديث ثقلين اومده.هيچ چيز ديگه اي ازش نيست.تو الغدير هم اسمش رو نوشته شيخ احمد عجيلي شافعي.حتي اسم کتابش هم گشتم نتونستم کتابشو پيدا کنم.
اينها شد اسناد معتبر علماي اهل سنت!بابا برو خودتو رنگ کن.من خودم رنگ کارم.

پاسخ:
باسلام

دوست گرامي

1. استدلال به روايت از طرف هر کسي باشد بايد بررسي شود و با دليل رد يا قبول مي شود ربطي به دين او ندارد شما اگر جوابي داريد ارائه بفرماييد، طفره نرويد.

2. عدم انکار فضائل ابي بکر، تاييد فضائل او به حساب نمي آيد.

3. اما منظور از الشريف در سخن مناوي، الحافظ سمهودي شافعي است، وي از علماي بزرگ اهل سنت مي باشد که علامه سخاوي در ترجمه او سخنهاي فراواني گفته و چندين صفحه به آن اختصاص داده است و وي را «جمال لأهلِ المدينة عالِمٌ متفنِّنٌ متميِّزٌ في الفقهِ والأصلين...» دانسته است و مناوي هم سخن او را رد نکرده است.

4. نام کتاب، مورد استدلال ما نيست بلکه مطالب آن مورد استناد است، استدلال به سخن نيکوي يک فرد، ديگر سخنان او را توجيه و نيکو نمي کند.

5. خوب است ترجمه هيثمي را بخوانيد تا ببينيد علماي شما در مورد او چه گفته اند؛ مضاف به اينکه وي در قرن هشتم مي زيسته و ممکن است حديثي به او رسيده باشد ولي به ما نرسيده باشد.

6. اما نقل او از طبراني(از علماي بنام قرن چهارم) اعتراض و اشکال قبلي شما را جواب مي دهد و بر وثاقت مطلب مي افزايد.

7. عجيلي هم از علماي اهل سنت است که در حدود دويست و پنجاه سال قبل مي زيسته است، نام کامل کتاب او « ذخيرة المآل في شرح عقد جواهر اللئال في مناقب الال» و نام خودش «أحمد بن عبد القادر بن بکري العجيلى الشافعي» است.

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

(1)
12 | حسين قديري | Iran - Tehran | ١٣:١٧ - ٢٣ خرداد ١٣٩٣ |
سلام اين آقاي موسي سلفي چرا اينقدر عصبانيه؟ خب اگر حرف حساب داره با آرامش و با رعايت ادب, حرفشو بزنه. احتمال قريب به يقين ميدم که وهابي باشه -چنانچه از اسمش پيداست- و الا من با برادران اهل سنت بحث کردم و ميکنم. هم با ادب هستند و هم وقتي حرف مستدل براشون ميزنيم ميپذيرند. با اين الفاظي هم که اين آقا بحث ميکنه هيچ وقت حرف نمي زنند لاأقل من که نديدم. ضمناً اين آقا اگر اهل بحث هستند کتاب خاطرات مستر همفر انگليسي رو بخونند و قبل از اينکه بخواهند از قرآن در برابر ما استدلالي -يا به تعبير بهتر مغالطه اي- إرائه کنند, فکري براي ريشه انگليسيِ سلسله معتبرشون!!!! بکنند!! شما وهابيت سني هم نيستيد و اهل سنت هم شمارو قبول ندارند.
13 | موسي سلفي | Iran - Tehran | ١٥:٣٣ - ٢٣ خرداد ١٣٩٣ |
سلام.
ميگم شما برداشتيد حديث رو از کتب ما داديد.انوقت شرحش رو از خودتون؟
خب منم بگم همون عبارتي که امام نهم شما گفته.علامه فلاني از اهل سنت در شرحش گفته منظورش اين بوده که حضرت ابوبکر رضي الله عنه از همه بالاتر بود!کتاب فلان جلد فلان.شما قبول ميکنيد؟نه.چون عالم سني هست.نظرش را قبول نداريد.اگر قبول داريد بگيد تا يک عالمه سند بدهم.
عدم انکار،دليل بر تائيد نيست؟در فقه شماست خب.هرچيزي که دليل بر تحريمش نباشد حلال است.چيشده اينجا فقه و اصولتون يادتون رفت؟
اصلا فقه و اصول بماند.عوام مردم هم قبول دارند.الان يا روز است يا شب.اگر من بگويم الان شب نيست يعني چي؟يعني الان روز هست ديگه.يکم عقل فقط ميخواد.
اينکه منظورش چي بود بايد بررسي بشه.بالفرض حرف شما درست.باز هم اينهمه عالم اهل سنت رو رها کرديد از سمهودي سند ميديد؟ميخواد اثبات کنه که سمهودي عالم بزرگي هست از سخاوي سند ميده!خب بنده خدا يکي بايد همين سخاوي رو عالم درست حسابي معرفي کنه تا بعدش نظر بده.
مثل اينه من بگم من عالم بزرگ اهل سنتم.سند؟بقال سر کوچه مون.خب خود بقال يک شخصيتي باشه که حالا بخواد نظر بده خب.
سمهودي متولد 844 هست و متوفي 911 هست.يعني چي؟يعني سال فوت سيوطي.انوقت شما از خود سيوطي سند نميديد از اين سند ميديد؟از يک عالمي بنويس که متقدم باشه.قرن دو،سه،چهار نهايتش قرن 5 باشه.نه اينکه قرن دهم تازه اونم سمهودي!
من دارم ميگم اسم کتاب بر رد شماست.مطالبش ديگه واويلاست خب.مثل اينه من بگم اقا تو الغدير اومده لو کان بعدي نبي لکان عمر بن خطاب.الغدير ج 6 ص 352.خب.شما قبول کن ديگه.باشه؟خب شما نخونده ميگي الغدير بر رد ماست.حتما يک چيزي بوده که اينو نوشته.
در ضمن تو کتاب طبراني هم هرچي گشتم اين نبود.در واقع تو هيچ کتابي غير از اين صواعق و ينابيع الموده که اون هم از صواعق نقل کرده نيست
عجيلي!هم خوبه خودتون ميگيد 250 سال قبل بوده.يک سوال.چرا غير از شيعه اونم اول از همه عبدالحسين اميني،هيچکس اينو نميشناخت؟

پاسخ:
باسلام

دوست گرامي

1. مساله را با هم خلط کرده ايد. در فقه اصاله الحليه مطرح است که بر آن آيات و روايات دلالت دارد و به اين مساله ربطي ندارد.

2. در مثال خود هم دوباره دچار خلط شده ايد! اين مثال شما در صورتي با روايت مورد بحث تطابق خواهد داشت که در اينجا بگوييد: من منکر روز بودن نيستم. يعني ممکن است امروز روز باشد و من منکر آن نيستم يا ممکن است امروز روز نباشد و من منکر آن نيستم، پس دو معنا در مورد آن محتمل است.

3. در مورد فرمايش ديگر جنابعالي هم در نظر قبليتان جواب داديم که اين مطلب يک دليل عقلي است و نظرات علما را ما به عنوان مويد ذکر کرده ايم. شما بجاي اينکه به اصل مساله بپردازيد خود را به حواشي مشغول کرده ايد!

4. قرار نيست علما حتماً در مورد علماي قبل از خود يا هم عصر خود اظهار نظر کنند چه بسا عالمي در مورد هيچ يک از علما نظري ندهد ولي فرد ديگري در مورد آنها اظهار نظر کند. اگر شما از سيوطي در مورد ايشان قدحي بياوريد قبول است ولي عدم اظهار نظر دلالت بر رد کردن ايشان نمي شود.

5. سخاوي از شاگردان ابن حجر عسقلاني است که کتابهاي فراواني نوشته است و هم عصر سمهودي است. وي از علماي بزرگ اهل سنت است بطوري که وقتي در مدينه درگذشت وي را در بقيع کنار قبر «مالک بن انس» دفن نمودند. اگر در مورد فردي اطلاعي نداريد سعي نکنيد وي را رد کنيد بلکه مطالعات خود را در مورد او تکميل کنيد.

6. نام کتاب ربطي به اعتقاد فرد در کتاب ندارد. اگر اينطور است که جنابعالي استدلال مي کنيد پس ايشان بايد با اعتقاد ما در مورد توحيد و نبوت و ... هم مخالف باشد چون اينها هم از اعتقادات ماست! ايشان در اين کتاب با برخي از عقايدي که با ما مخالف است بحث کرده است و اين دليل نمي شود که در اين مورد هم چون شما قبول نداريد با ما مخالفت کند، بلکه در اين مورد با ما موافق است.

7. سخن ابن حجر در کتابش، اعتقاد اوست و با سخن علامه اميني عليه السلام که روايت را نقل و رد مي کند بسيار فرق دارد.

8. عدم شناخت شما از عالمي دلالت بر ناشناس بودن او ندارد.

اميدوارم عاقلانه و بدون تعصب به مسائل نگاه کنيد و حقايق را بپذيريد.

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

(1)
14 | روح اللہ | United States - Portland | ١٠:١٢ - ٢١ فروردين ١٣٩٤ |
با سلام میخواستم بدونم مشکلی ندارہ مطالب بہ زبان اردو ترجمہ بشہ و مورد استفادہ قرار بگیرہ
15 | رضا | Iran - Mashhad | ٢٢:٣٤ - ١٣ خرداد ١٣٩٤ |
سلام
آقای موسی سلفی با شما دارند بحث می فرمایند و به حساب خودشان دارند دلیل می آورند. دلیل ایشان هم این است که خدا با صابرین است پس نباید صابر بمیرد!!
آقا موسی! خدا با صابرین است چه در زمان حیات و چه بعد از ممات؛ و مرگ نیز بین صابرین با خدا را جدایی نمی اندازد پس این دلیل شما باید عوض شود.
نکته ی بعدی این که اگر واقعا طالب حق هستی دوست عزیز؛ فرض کن که همه ی ما شیعه ها را هم محکوم کردی و پیروز شدی؛ پس این فرض را بکن اما بعد از این پیروزی تصمیم جدی بگیر که کمی خارج از فضای تعصب، به مفاد حدیث ثقلین بیندیشی و از باورهای موروثی خودت که در مغزت جای داه اند و من حال و روز تو را به خوبی درک می کنم، موقتا بیرون بیا و با ذهنی خالی به فرموده ی پیامبرت دل بده. من مطمئنم که اگر چنین کاری را بکنی، ضرر نخواهی کرد.
تعصب داشتن به جون خودت هیچ نفعی برای تو به دنبال نخواهد داشت. حیف از توست که به خاطر بدبینی شدیدی که به ما شیعه ها داری، بنای اصلی ات را در بحث ها بر این گذارده ای که به هر قیمتی شده بر علیه شیعه چیزی بنویسی.
اگر کمی از فضا بیرون بیایی، خودت هم خواهی یافت که داری خودت و عقل خودت را می پیچانی!! و من از تو دوست گرامی می خواهم بی خیال جهنم یا بهشت رفتن ما باش اما هرگز بی خیال سعادت اخروی خودت نباش.
16 | سيد | Germany - Eschborn | ٢٢:٠٥ - ٢٥ بهمن ١٣٩٤ |
سلام علیکم در سلسله روایتی در کتاب الغیبه نعمانی امد : حدثني محمد بن عبد الله بن زرارة، عن محمد بن مروان، عن الفضيل بن يسار
می خواستم بدانم این محمد بن مروان توثیق دارد یا خیر ؟ در کتاب المفید من معجم الرجال امده : 11766 - محمد بن مروان : روى في تفسير القمي - وقع في سند 83 رواية ، منها عن
أبي جعفر ، وأبي عبد الله ( ع ) - مشترك بين جماعة و
التمييز إنما هو بالراوي والمروي عنه .
اگر توثیق دارد لطف کنید با ذکر ادرس بیاورید

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
محمد بن مروان کسي است که چند تن از اصحاب اجماع از او روايت نقل کرده اند لذا نقل اصحاب اجمال دلالت بر توثيق او مي کند چون اصحاب اجماع از غير ثقه نقل نمي کنند به عنوان مثال به دو مورد اشاره مي کنيم:
1.مُحَمَّدِ بْنِ جُمْهُورٍ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَرْوَانَ عَنِ الْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ قَا
الكافي ج : 1 ص : 371
2. عَنْ صَفْوَانَ عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَرْوَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ جَبْرَئِيلَ ع أَتَانِي فَقَالَ إِنَّا مَعْشَرَ الْمَلَائِكَةِ لَا نَدْخُلُ بَيْتاً فِيهِ كَلْبٌ وَ لَا تِمْثَالُ جَسَدٍ وَ لَا إِنَاءٌ يُبَالُ فِيهِ
الكافي ج : 3 ص : 393
شيخ طوسي در خصوص نقل اصحاب اجماع گويد:
ولأجل ذلك سوت الطائفة بين ما يرويه محمد بن أبي عمير وصفوان بن يحيى ، وأحمد بن محمد بن أبي نصر وغيرهم من الثقات الذين عرفوا بأنهم لا يروون ولا يرسلون إلا عمن يوثق به
الشيخ الطوسي ، العدة في أصول الفقه ( عدة الأصول ) ج 1 ص 154 ، تحقيق : محمد رضا الأنصاري ، قم چاپ : الأولى، سال چاپ : ذوالحجة 1417 - 1376 ش
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
17 | حمیدرضا | Iran - Tehran | ٠٦:٣٠ - ١٣ خرداد ١٣٩٥ |
اساتید محترم از شما عذر خواهی میکنم،شما سوالی را که الان پرسیدم را قبلا جواب داده اید،لذا نیازی به پاسخ مجدد حضرات عالی نیست.ممنون از شما
البته مطلب دیگری هم هست که من چندین بار خدمتتان عارض شدم ولی متاسفانه ترتیب اثر ندادین.بنده سوالی با کد 19718 از شما پرسیدم و شما هم جواب را ارسال فرمودید ولی متاسفانه دسترسی به جواب برای بنده مقدور نیست لذا خواهشمندم آنرا برایم پیامک کنین.یا علی مدد

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
چون شما سوال خود را احتمالا چندين بار فرستاديد لذا پاسخ به سوال نيز از اين باب بوده است
در خصوص سوال ديگرتان لطفا سوال خود را دوباره ارسال کنيد
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها