با سلام
این که می گویید مستقیم از خدا بخواهیم دیگر توسل چه معنی پیدا می کند؟
معنی توسل این است که ما از پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام درخواست کنیم که آن ها از خداوند بخواهند.
شما وسیله را فقط چیزی می دانید که خدا به وسیله آن امور خود را انجام می دهد.
اگر چنین باشد دیگر خداوند نباید به ما امر کنید که وسیله بگیرید؛ در حالی که در قرآن خداوند به ما امر کرده است که بین خود و خدا وسیله ای قرار دهیم:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ
سوره مائده آیه 35
در رابطه با جواز توسل می توانید به لینک های زیر مراجعه کنید:
https://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=6392
و
https://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=5205
و
https://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=6905
و
https://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=5253
و
https://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=4973
و
https://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=4971
و
https://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=4972
و
https://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=6424
و
https://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=6330
وقتی بیماری به حضرت عیسی علی نبینا و آله و علیه السلام مراجعه می کرد، حضرت عیسی به او می گفت که برو از خدا بخواه؛ چون وسیله ها دست خدا است و اگر خدا خواست من را وسیله قرار دهد من تو را خوب می کنم یا آن شخص را شفا می داد؟
وقتی برادران یوسف از پدر خود درخواست کردند که برای آن ها طلب بخشش کند، حضرت یعقوب علی نبینا و آله و علیه السلام به آن ها گفت بروید از خدا بخواهید؛ چون وسیله ها دست خدا است و اگر خدا من را وسیله قرار داد برای شما کاری می کنم یا این که فرمود: به زودی برای شما استغفار می کنم؟
در توسل به تمامی انبیاء و اولیاء مقرب الهی می توان متوسل شد.
در مورد این که حضرت یسع زودتر از پیامبر صلی الله علیه و آله حاجت مان را می دهد، این به خاطر عدم شناخت شما از پیامبر صلی الله علیه و آله است، حضرت یسع افضل عالمین در عصر خودش بود نه تمامی اعصار.
پیامبر صلی الله علیه و آله همان طور که در روایات است افضل انبیاء در تمامی اعصار است.
این که چه زمانی پیامبر صلی الله علیه و آله طلب مغفرت برای امت خود می کنند زمانی است که امت دچار لغزش و گناه شوند؛ اما طلب شفاعت اعم است؛ یعنی گاهی شفاعت کسی را می کنند به خاطر اشتباهی که از او سر زده است و گاهی شفاعت کسی را می کنند برای این که برای او علو درجه بگیرند و هرد شفاعت است؛ پس دو شق نیستند؛ بلکه شفاعت اعم است که شامل طلب مغفرت هم می شود.
در مورد این که مقام کدام پیامبر صلی الله علیه و آله بالاتر است، خدا عالم است؛ ولی هر کدام از آن ها مقام بالاتری داشته باشند در اصل توسل و شفاعت به آن ها تفاوتی ایجاد نمی کند.
موفق و مؤید باشید
گروه پاسخ به شبهات
مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)