نسخه موبایل
www.valiasr-aj .com
معارفی پیرامون امام زمان (ارواحنا فداه)
کد مطلب: 15842 تاریخ انتشار: 30 خرداد 1403 - 19:48 تعداد بازدید: 1208
خارج فقه الحکومه » فقه
معارفی پیرامون امام زمان (ارواحنا فداه)

(جلسه هفتاد و پنجم 04 02 1403)

 
 
 

 

لينک دانلود
  

درس خارج فقه آیت الله حسینی قزوینی (دام عزه) – سال بیستم

 (جلسه هفتاد و پنجم  04 02  1403)

موضوع:  معارفی پیرامون امام زمان (ارواحنا فداه)

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِه‏ مُحَمَّد وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم‏ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيم‏، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ وَبِهِ نَسْتَعين وَهُوَ خَيرُ نَاصِرٍ وَ مُعِينْ الْحَمْدُلِلَّه ‏وَ الصَّلَاةِ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ وَعلَیٰ آلِهِ آل الله لَا سِيَّمَا علَیٰ مَوْلانَا بَقِيَّةَ اللَّه‏ وَ الّلعنُ الدّائمُ‏ علَیٰ أَعْدائِهِمْ أعداءَ الله إلىٰ يَوم لِقَاءَ اللّه‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي هَدانا لِهذا وَ ما كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللَّه. وَ أُفَوِّضُ أَمْري إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصيرٌ بِالْعِباد حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكيل‏ نِعْمَ الْمَوْلى‏ وَ نِعْمَ النَّصير

این که ویژگی های واقعی یاران حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) چه است؟ یک سری از ویژگی ها تقریباً عمومی است یک سری ویژه است و یک سری هم خیلی خصوصی است.

بیش از بیست نفر از اوتاد هستند یا افرادی هستند که در محضر حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) از آغاز غیبت بودند و الان هم هستند، واضح شدن این ها خیلی به ما کمک کند که این ها چه ویژگی های داشتند.

باید بتوانیم خودمان را با این ویژگی ها تطبیق بدهیم آن طوری که حضرت می خواهد باشیم نه آن طوری که خودمان می خواهیم.

چند روز قبل دوستانی از نجف به منزل ما آمده بودند می گفتند الان در عراق نزدیک 50 نفر مدعی مهدویت داریم نه مدعی بابیت!

زمانی که بحث رجال می گفتیم جلوی مدرسه دار الشفاء جوانی آمد سلام کرد گفت من مهدی هستم!! به آقای خامنه ای بگویید حکومت را به من تحویل بدهد!! گفتم برو خدا شفایت بدهد!

بعضی ها بیمار هستند بعضی ها نه «فی قلوبهم مرض» مرض نیستند.

یا قضیه احمد الحسن که پیش آمده

ما بارها گفتیم برای مناظره با این ها حاضر هستیم نه این که احمد الحسن فرزند حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه)است نه این که فرستاده حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه)است. در رابطه با ارتداد و کفر ایشان حاضر هستیم مناظره و مباهله کنیم.

 گفتم من حاضر هستم زن و فرزندانم را بیاورم این ها هم هر عزیزی دارند بیاورند مباهله کنیم موضوع مباهله هم ارتداد احمد الحسن باشد. هیچ جوابی ندادند.

با این که احمد الحسن در سال 1426 در نامه ای که داده بود نفر اول اسم مقام معظم رهبری بود، نفر دوم اسم من را آورده بود.

ملاحظه بفرمایید بعد از نفر اول نفر دوم: «إلی السید القزوینی فی إیران» وقتی اعلام مناظره کردیم . ابتدا همه شان گفتند حتی مکتب نجف گفتند بله قطعاً احمد الحسن می آید یا یک نفر از مکتب نجف با آقای قزوینی مناظره می کند.

بعد از یکی دو هفته نیامد طرفدارانش فشار آوردند چرا برای مناظره نیامدی؟ بیانیه دادند این قزوینی ایران است نظر ما قزوینی عراق بوده! گفتیم ایشان در نامه اش «إلی السید القزوینی فی إیران» دارد.

 غیر از این هم بود، هفت، هشت مورد بود این ها دنبال این بودند که ما را جذب کنند دیدند نمی شود.

 یا بحث هایی که داشتیم با عباس فتحیه و ... درگیر شدیم صحبت های او علیه ما موجود است. به توهین های او کار ندارم ما گفتیم احمد الحسن کافر است چون می گوید حضرت یونس از شکم ماهی داخل آتش جهنم رفت تا قیامت در آتش جهنم است.

گفتم اولاً این انکار آیه قرآن است قرآن می گوید: (وَنَجَّينَاهُ مِنَ الْغَمِّ)

(فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّينَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ)

ما دعای او را به اجابت رسانديم؛ و از آن اندوه نجاتش بخشيديم؛ و اين گونه مؤمنان را نجات می ‌دهيم!

سور انبیاء (21): آیه 88

(وَأَرْسَلْنَاهُ إِلَى مِائَةِ أَلْفٍ أَوْ يزِيدُونَ)

و او را به سوی جمعيت يکصد هزار نفری -يا بيشتر- فرستاديم!

سوره صافات (37): آیه 147

این منطق قرآن است ولی احمد الحسن می گوید نه! حضرت یونس به جهنم رفت!

 اضافه بر این قرآن می گوید:

(وَإِنَّ يونُسَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ)

و يونس از رسولان (ما) است!

(وَمَا أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ مِنَ الْمُرْسَلِينَ)

ما هيچ يک از رسولان را پيش از تو نفرستاديم

سوره صافات (37): آیه 139

گفتم از هر مکتبی از یهودی، مسیحی و زرتشتی سوال کنید اگر کسی بگوید یک پیغمبری اهل جهنم است حکمش چه است؟ (قطعا چنین شخصی را کافر می دانند.)

این مطلبی که در مورد حضرت یونس فرمودید از مطالب ایشان است؟

پاسخ:

بله، کتاب متشابهات سید احمد الحسن، انتشارات انصار امام المهدی: حضرت یونس در شکم ماهی مرد روحش به ظلمات جهنم نگریست ...

تا اینجا که: من حقیقت را آشکار می کنم جسد او در بیابان عریان و بی سرپناه است روحش در طبقات جهنم (نستجیر بالله) تا روز بر انگیخته شدن باقی ماند.

 چون این ها وقتی بحث های ما را دیدند و مشاهده کردند که ما همه کتاب هایشان را چه متن عربی و چه متن فارسی همه را در شبکه نشان دادیم به وحشت افتادند.

«إنّ یونس مات في بطن الحوت و روحه ... الی ظلمات جهنم ولكني أبين الحقيقة: وهي أن يُنبَذ جسده بالعراء، وروحه: تلبث في طبقات جهنم إلى يوم يبعثون»

دیگر کفر و ارتداد شاخ و دم ندارد این منطق قرآن است.

(فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّينَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ)

ما دعای او را به اجابت رسانديم؛ و از آن اندوه نجاتش بخشيديم؛ و اين گونه مؤمنان را نجات می ‌دهيم!

سوره انبیاء (21): آیه 88

سنت الهی است. یعنی قضیه حضرت یونس یک سنت شده است

(فَنَبَذْنَاهُ بِالْعَرَاءِ وَهُوَ سَقِيمٌ * وَأَنْبَتْنَا عَلَيهِ شَجَرَةً مِنْ يقْطِينٍ * وَأَرْسَلْنَاهُ إِلَى مِائَةِ أَلْفٍ أَوْ يزِيدُونَ * فَآمَنُوا فَمَتَّعْنَاهُمْ إِلَى حِينٍ)

(به هر حال ما او را رهايی بخشيديم و) او را در يک سرزمين خشک خالی از گياه افکنديم در حالی  که بيمار بود! و بوته کدوئي بر او رويانديم (تا در سايه برگ های پهن و مرطوبش آرامش يابد)! و او را به سوی جمعيت يکصد هزار نفری -يا بيشتر- فرستاديم! آنها ايمان آوردند، از اين رو تا مدت معلومی آنان را از مواهب زندگی بهره‌مند ساختيم!

سوره صافات (37): آیات 145 تا 148

بعد امام صادق فرمودند:

«فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ يَا يُونُسُ لِمَ لَمْ تَرْحَمْ مِائَةَ أَلْفٍ أَوْ يَزِيدُونَ وَ أَنْتَ تَجْزَعُ مِنْ أَلَمِ سَاعَةٍ- فَقَالَ يَا رَبِّ عَفْوَكَ عَفْوَكَ، فَرَدَّ اللَّهُ عَلَيْهِ بَدَنَهُ وَ رَجَعَ إِلَى قَوْمِهِ وَ آمَنُوا بِه‏»

تفسير القمي؛ قمى، على بن ابراهيم، محقق/ مصحح: : موسوى جزائرى، طيّب‏، ناشر: دار الكتاب، ج1، ص319

آن آیه قرآن است این هم حدیث ما.

در هر صورت...

یک مقدار ما باید روشن باشیم چنین نیست که حضرت تشریف آوردند حتما از ما تشکر خواهند کرد و به ما مسئولیت خواهند داد و تقدیر خواهند کرد!! بله افرادی که واقعاً خالصانه دارند کار می کنند و مخلص هستند خودشان را واگذار کردند به یاد حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه)هستند اعمال و رفتارشان دقیق و مطابق نظر حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه)است هیچ شک و شبهه ای ندارند، حضرت تشریف بیاورند قطعاً از آن ها تقدیر خواهند کرد چه بسا به بعضی از افراد مسئولیت هم بدهند ولی این را داشته باشیم ظهور حضرت (خَافِضَةٌ رَافِعَةٌ) است.

  (خَافِضَةٌ رَافِعَةٌ)

(اين واقعه) گروهي را پايين مي‌آورد و گروهي را بالا مي‌برد!

سوره واقعه (56): آیه 3

این را از من یادگاری داشته باشید. یک دسته افرادی که قبل ظهور خیلی مقام دارند و بیا - برو دارند این ها در برابر حضرت می ایستند و این ها را حضرت ذلیل می کند یک عده افراد گمنام هستند چه بسا افرادی که مورد توجه هم نیستند ولی خالص برای خدا و حضرت کار می کنند این ها بالا می آیند.

 در دعاها هم است:

«إلهی و لَا تَفْضَحْنِي‏ عَلى‏ رُؤُسِ الْأَشْهاد»

یکی از مصادیق «وَلا تَفْضَحنی عَلى‏ رُؤُسِ الْأَشْهاد» هنگام ظهور حضرت ولی عصر است

ولذا باید خیلی دقت کنیم که هر روز اعمال مان را بررسی کنیم ببینیم واقعاً این اعمال مان مرضی حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) است یا نه آن که دل مان می خواهد است.

منبر می رویم صحبت می کنیم واقعاً صحبت هایمان روی این است که مردم خوش شان بیاید، خودمان را امتحان کنیم کاری با هیچ چیزش نداریم. الان بنده صحبت می کنم آیا نیت من این است که دوستان خوش شان بیاید لذت ببرند، یا هدف من این است که روشنگری کنم احکام را برای مردم بگویم؟

آیت الله العظمی بهجت بارها می فرمودند شما که حرف می زنید قبل از این که صدای شما به گوش تان برسد حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه)می شنوند. شما چیزی را نگاه می کنید قبل از این که ببینید حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه)می بینند.

 آیا ما واقعاً بیننا وبین ربنا این طور عقیده داریم؟ دوستان زیارت آل یاسین که در بحار و مزار کبیر است را با دقت ملاحظه کنند.

غیر از زیارت آل یاسینی است که در مفاتیح است چون دو مرتبه از حضرت صادر شده است این زیارت آل یاسین مقداری تفاوت دارد مزار کبیر با بحار، ولی من بحار را بیشتر قبول دارم

«السَّلَامُ عَلَيْكَ صَاحِبَ الْمَرْأَى وَ الْمَسْمَع‏»

سلام بر تو که همه چیز را می بینی و می شنوی

«فَمَا شَيْ‏ءٌ مِنَّا إِلَّا وَ أَنْتُمْ لَهُ السَّبَبُ وَ إِلَيْهِ السَّبِيل‏»

هیچ بخششی انجام نمی شود شما سبب آن و راه رسیدن به آن هستید

«فَلَا نَجَاةَ وَ لَا مَفْزَعَ إِلَّا أَنْتُم‏»

جز شما هیچ نجات و پناهگاهی نیست

«وَ لَا مَذْهَبَ عَنْكُمْ»

راه گریزی از شما نیست

«يَا أَعْيُنَ اللَّهِ النَّاظِرَةَ»

بحار الأنوارالجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (ط - بيروت)؛ نویسنده: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، ناشر: دار إحياء التراث العربي، محقق/ مصحح: جمعی از محققان، ج99، ص93

کتاب بحار، جلد 102 چاپ ایران و چاپ بیروت جلد 99 می شود.

در همان ابتدا ببینید چه تعبیری دارد:

«قَدْ آتَاكُمُ اللَّهُ يَا آلَ يَاسِينَ خِلَافَتَهُ وَ عِلْمَ مَجَارِي‏ أَمْرِهِ فِيمَا قَضَاهُ وَ دَبَّرَهُ وَ رَتَّبَهُ وَ أَرَادَهُ فِي مَلَكُوتِه»

همان تعبیر:

«إِرَادَةُ الرَّبِّ فِي مَقَادِيرِ أُمُورِهِ تَهْبِطُ إِلَيْكُمْ وَ تَصْدُرُ مِنْ بُيُوتِكُم‏»

الكافي (ط - الإسلامية)؛ نویسنده: كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، محقق/ مصحح: غفارى على اكبر و آخوندى، محمد، ناشر: دار الكتب الاسلامیة، ج4، ص577، بَابُ زِيَارَةِ قَبْرِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ (علیه السلام)، ح2

در ادامه دارد:

«فَكَشَفَ لَكُمُ الْغِطَاءَ وَ أَنْتُمْ خَزَنَتُهُ وَ شُهَدَاؤُهُ وَ عُلَمَاؤُهُ وَ أُمَنَاؤُهُ وَ سَاسَةُ الْعِبَادِ وَ أَرْكَانُ الْبِلَادِ وَ قُضَاةُ الْأَحْكَامِ وَ أَبْوَابُ الْإِيمَانِ وَ سُلَالَةُ النَّبِيِّينَ وَ صَفْوَةُ الْمُرْسَلِينَ وَ عِتْرَةُ خِيَرَةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ مِنْ تَقْدِيرِهِ مَنَائِحَ الْعَطَاءِ بِكُمْ إِنْفَاذُهُ مَحْتُوماً مَقْرُوناً فَمَا شَيْ‏ءٌ مِنَّا إِلَّا وَ أَنْتُمْ لَهُ السَّبَبُ وَ إِلَيْهِ السَّبِيل‏»

تا این جا می رسد:

«السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا صَاحِبَ الْمَرْأَى وَ الْمَسْمَع‏ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ وَ دَلِيلَ إِرَادَتِه‏»

بحار الأنوارالجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (ط - بيروت)؛ نویسنده: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، ناشر: دار إحياء التراث العربي، محقق/ مصحح: جمعی از محققان، ج99، ص93

احساس می کنم عبارت علامه مجلسی تقریباً دقیق تر است تا مزار مشهدی، کتاب های دیگر هم دارد مصباح کفعمی هم دارد این زیارت مفصل ده، دوازده صفحه است.

پرسش:

این زیارت از طرف کدام حضرات معصومین (علیهم السلام) است؟

پاسخ:

از طرف حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه)و خود حضرت است این جا مفصل آورده است.

«إِذَا أَرَدْتُمُ التَّوَجُّهَ بِنَا إِلَى اللَّهِ وَ إِلَيْنَا فَقُولُوا كَمَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَى سَلَامٌ عَلَى آلِ يس‏ ذَلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْمُبِينُ، وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ*، لِمَنْ يَهْدِيهِ صِرَاطَهُ الْمُسْتَقِيمَ التَّوَجُّهُ: قَدْ آتَاكُمُ اللَّهُ يَا آلَ يس»

ابتدای امر به همان سطر اول ایمان داشته باشیم. ایمان یعنی واقعاً معتقد باشیم با رگ، پوست و استخوان ما عجین شده باشد همان طوری که عشق به پدر، مادر و فرزند با پوست، گوشت و استخوان ما عجین شده است این عبارت:

«قَدْ آتَاكُمُ اللَّهُ يَا آلَ يس خِلَافَتَهُ وَ عِلْمَ مَجَارِي أَمْرِهِ، فِيمَا قَضَاهُ وَ دَبَّرَهُ، وَ أَرَادَهُ فِي مَلَكُوتِهِ»

المزار الكبير (لابن المشهدي)؛ نویسنده: ابن مشهدى، محمد بن جعفر، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، محقق/ مصحح: قيومى اصفهانى، ص568

همین عجین شده باشد یعنی الان داریم حرف می زنیم شما که دارید حرف می شنوید هر چه قوه شنوایی شما قوی باشد حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه)بی نهایت قوی تر از شما حرف را می شنوند. اگر این شکلی بودیم قطعاً کاری که خلاف نظر حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) باشد انجام نمی دهیم.

مرحوم نائینی (رضوان الله تعالی علیه) که استاد آقای خویی هم هست در ولایت تکوینی ایشان به همین استدلال می کند. در کتاب مکاسب درس خارج ایشان است.

«الولاية التكوينية التي هي عبارة عن تسخير المكونات تحت إرادتهم ومشيتهم بحول الله وقوته كما ورد في زيارة الحجة أرواحنا له الفداء بأنه ما من شئ إلا وأنتم له السبب»

كتاب المكاسب والبيع؛ نويسنده : تقرير بحث النائيني للآملي (وفات: 1355) ناشر: مؤسسة النشر الإسلامي التابعة لجماعة المدرسين بقم المشرفة؛ ج2، ص332

همان عبارتی بود که از زیارت آل یاسین عرض کردیم

پرسش:

مضامین این زیارت در منابع دیگر تأیید شده است؟

پاسخ:

کاملا. شما این عبارت را ملاحظه بفرمایید

«إِرَادَةُ الرَّبِّ فِي مَقَادِيرِ أُمُورِهِ تَهْبِطُ إِلَيْكُمْ وَ تَصْدُرُ مِنْ بُيُوتِكُم‏»

الكافي (ط - الإسلامية)؛ نویسنده: كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، محقق/ مصحح: غفارى على اكبر و آخوندى، محمد، ناشر: دار الكتب الاسلامیة، ج4، ص577، بَابُ زِيَارَةِ قَبْرِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ (علیه السلام)، ح2

این عبارت را کامل الزیارات، کافی، من لایحضره الفقیه همه دارند. شیخ صدوق هم می گوید:

«وَ قَدْ أَخْرَجْتُ فِي كِتَابِ الزِّيَارَاتِ وَ فِي كِتَابِ مَقْتَلِ الْحُسَيْنِ (علیه السلام) أَنْوَاعاً مِنَ الزِّيَارَاتِ وَ اخْتَرْتُ هَذِهِ لِهَذَا الْكِتَابِ لِأَنَّهَا أَصَحُّ الزِّيَارَاتِ عِنْدِي مِنْ طَرِيقِ الرِّوَايَةِ وَ فِيهَا بَلَاغٌ وَ كِفَايَةٌ.»

من لا يحضره الفقيه؛ نویسنده: ابن بابويه، محمد بن على، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم مصحح: غفاری، علی اكبر، ج2، ص598

می گویند اگر در خانه کس است یک حرف بس است.

«مَنْ أَرَادَ اللَّهَ بَدَأَ بِكُمْ بِكُمْ يُبَيِّنُ اللَّهُ الْكَذِبَ وَ بِكُمْ يُبَاعِدُ اللَّهُ الزَّمَانَ الْكَلِبَ وَ بِكُمْ فَتَحَ اللَّهُ وَ بِكُمْ يَخْتِمُ اللَّهُ وَ بِكُمْ يَمْحُو مَا يَشَاءُ وَ بِكُمْ يُثْبِتُ وَ بِكُمْ يَفُكُّ الذُّلَّ مِنْ رِقَابِنَا وَ بِكُمْ يُدْرِكُ اللَّهُ تِرَةَ كُلِّ مُؤْمِنٍ يُطْلَبُ بِهَا وَ بِكُمْ تُنْبِتُ الْأَرْضُ أَشْجَارَهَا وَ بِكُمْ تُخْرِجُ الْأَشْجَارُ أَثْمَارَهَا وَ بِكُمْ تُنْزِلُ السَّمَاءُ قَطْرَهَا وَ رِزْقَهَا وَ بِكُمْ يَكْشِفُ اللَّهُ الْكَرْبَ وَ بِكُمْ يُنَزِّلُ اللَّهُ الْغَيْثَ وَ بِكُمْ تَسِيخُ الْأَرْضُ الَّتِي تَحْمِلُ أَبْدَانَكُمْ وَ تَسْتَقِرُّ جِبَالُهَا عَنْ مَرَاسِيهَا إِرَادَةُ الرَّبِّ فِي مَقَادِيرِ أُمُورِهِ تَهْبِطُ إِلَيْكُمْ وَ تَصْدُرُ مِنْ بُيُوتِكُم»‏

الكافي (ط - الإسلامية)؛ نویسنده: كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، ناشر: دار الكتب الإسلامية، محقق/ مصحح: غفارى على اكبر و آخوندى، محمد، ج‏4، ص576

اگر دوستان بتوانند کتاب مصباح الهدایه امام را با شرحی که آقای ممدوحی نوشته است مطالعه کنند خیلی خوب است.

شما تمام کتاب هایی که در رابطه با مقام اهل بیت نوشته شده مقایسه کنید کسی مثل حضرت امام پرده از روی مقامات اهل بیت نتوانسته بردارد. هرکجا هم امام می آید مطالبی مطرح می کند در کنارش می گوید این موضوع در احادیث اهل بیت هم آمده است. شش – هفت تا روایت مطرح می کند.

لذا کتاب مصباح الهدایه امام برای ما خیلی مهم است. اگر به فلان عالم یک مقدار از نظر علمی اعتماد نداریم دقت در سند نمی کند نسبت به حضرت امام اگر ما به مسائل سیاسی هم مشکل داشته باشیم روی مسائل علمی شکی نداریم، ایشان جزء بزرگان عصر ما در مسائل علمی است.

امام نکات ظریفی در مصباح الهدایه دارد می شود گفت یا احدی نگفته یا افرادی در گوشه و کنار گفتند و این ها به گوش همگان نرسیده است.

چهار نفر مصباح الهدایه را شرح زده اند الحق و الانصاف بهترینش شرح آقای ممدوحی است، البته آقای اصغر طاهر زاده اصفهانی هم شرحش به صورت صوت است ایشان هم خوب شرح کرده است. آقای امینی نژاد هم شرحی دارد بصورت صوت است.

والسلام علیکم ورحمة الله و برکاته

 



Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :