لينک دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم
02/09/1402
موضوع: تأکید جدی حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) بر مسئله غدیرخم!
ویژه برنامه أم الائمه
فهرست مطالب این سخنرانی:
کتاب «ألفین»؛ و هزار دلیل بر حقانیت خلافت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه)
تأکید جدی حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) بر مسئله غدیرخم
گلایه استاد «حسینی قزوینی» از برخی مورّخین حوزه علمیه قم!
تنها جایی در قرآن که واژه «خلیفه» نسبت به وصی پیامبر، به کار رفته!
تأکید مقام معظم رهبری بر مسئله غدیرخم!
خبر غیبی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) از یک واقعه بسیار دردناک!
روایت دردناک مراجعه حضرت زهرا (سلام الله علیها) به درب منزل مهاجر و انصار
مجری:
بسم الله الرحمن الرحیم
این صفای سینه هامان از صفای فاطمه است * هرچه داریم و نداریم از عطای فاطمه است
چادر خاکی او بر قلب ما هم نور بود * بازهم در جان ما حال و هوای فاطمه است
بازهم این سفرههای هیئتی رونق گرفت * رونق این روضهها از اعتنای فاطمه است
اللهم صل علی فاطمة و أبیها و بعلها و بنیها بعدد ما أحاط به علمک اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
سلام و درود و ارادت و تحیت به محضر یکایک شما دوستان عزیزم، بینندگان گرانقدر «شبکه جهانی حضرت ولی عصر».
با توجه به ایامی که در پیش رو داریم برنامه زنده «أم الائمه» از امشب تقدیم حضور شما میشود. هرشب از ساعت 20:30 به وقت ایران عزیزمان به مدت شش شب مهمان خانههای شما هستیم.
قرار است در مورد حضرت مادر حضرت صدیقه طاهره فاطمه شهیده (سلام الله علیها) صحبت کنیم و رنگ و بوی شبکه و برنامههایمان و منازل شما فاطمی باشد.
بینندگانی که در گوشه و کنار ایران و این عالم هستند، تلاش کنیم فاطمیه اول کمرنگ و کم رونق نشود. نمیخواهیم بگوییم خیلی زیاد اما در آستانه فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه زهرا حال و هوای خانهها و کوچهها و خیابانهایمان را فاطمی کنیم. ان شاءالله با این کار نام حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (سلام الله علیها) باعث خیر و برکت و رزق و روزی زندگیهایمان و نورانیت دل و وجودمان باشد.
امشب در برنامه زنده «أم الائمه» توفیق داریم در محضر سرور عزیز و بزرگوارمان، صدیق معظم استاد گرانقدر حضرت آیت الله حسینی قزوینی باشیم. حضرت استاد خدمت شما سلام عرض میکنم و پیشاپیش شهادت حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیها) را هم خدمت شما تسلیت عرض میکنم.
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
السلام علیک یا بقیة الله فی أرضه السلام علیک یا میثاق الله الذی أخذه و وکده السلام علیک یا وعد الله الذی ضمنه السلام علیک یا صاحب المرئی و المسمع فما کان لنا شیء الا و انتم له السبب و الیه السبیل و عصمتنا بکم لدعائنا و صلاتنا و صیامنا و استغفارنا و سائر اعمالنا
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته؛ خدمت بینندگان عزیز و گرامی خالصانهترین سلامم را تقدیم میکنم و موفقیت روزافزون برای همه گرامیان از خداوند منّان خواهانم.
شهادت حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) و فرارسیدن فاطمیه اول را به پیشگاه مقدس مولایمان حضرت بقیة الله الأعظم (ارواحنا فداه) آن نازنین وجودی که؛
«وَ بِیمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَی وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاء»
زاد المعاد- مفتاح الجنان، نویسنده: مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق / مصحح: اعلمی، علاءالدین، ص 423، باب دعاء العدیلة الکبیر
تسلیت عرض میکنم. همچنین فرارسیدن ایام فاطمیه را خدمت شما گرامیان و بینندگان عزیز برنامه و کسانی که تکرار برنامه را میبینند تسلیت و تعزیت عرض میکنم.
خدا را به اشکهای جاری حضرت صدیقه طاهره و به قلب سوزان حضرت فاطمه زهرا سوگند میدهیم بر همه ما منت بگذارد و هرچه سریعتر مقدمات ظهور فرزندش حضرت ولی عصر را فراهم کند.
فاطمیه اعتقاد شیعه است * عشق زهرا در نهاد شیعه است
فاطمیه از ولایت تا ولی * یک سقیفه فتنه در حق علی
فاطمیه محو زهرا بودن است * افتخار نسل زنها بودن است
فاطمیه فصل یک تاریخ درد * این حدیث تلخ با دلها چه کرد
فاطمه رنج محتوم علی * یک سقیفه حق مظلوم علی
فاطمه سیلی و یاس و کبود * یا محمد جرم زهرایت چه بود
فاطمیه خطبههای آتشین * گفتن از حق در ظهور غائبین
فاطمیه مصحف رنج بتول * اولین غم نامه آل رسول
خدا را به آبروی حضرت زهرای مرضیه و به آبروی فاطمیه و به آبروی قلبهایی که در ایام فاطمیه میشکند و اشکهایی که از چشم دوستان حضرت صدیقه طاهره جاری میشود و دلهایی که شکسته میشود سوگند میدهیم، هرچه سریعتر فرج مولایمان را نزدیک کند و ما را از یاران خاص و سربازان فداکار و شهدای رکابش قرار بدهد.
مجری:
ان شاءالله، الهی آمین. خدا را به حق اول مظلوم عالم و اول مظلومه عالم سوگند میدهیم تا شرایط آزادی مردم مظلوم فلسطین را هم فراهم کند. این روزها شاهد شهادت تعداد زیادی از زنان و کودکان است که هرچه میگذرد بیشتر میشوند. ان شاءالله به زودی زود شاهد نابودی اسرائیل جنایتکار باشیم.
حضرت استاد یکی از ویژگیها و مؤلفههای زندگی حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (سلام الله علیها) که اتفاقاً باید برای ما هم الگو باشد، بحث ولایت مداری و دفاع آن بزرگوار از امامت و امام زمان خویش بود.
من دوست دارم امشب که اولین برنامه است در محضر حضرتعالی هستیم، دفاع حضرت فاطمه زهرا از امام خودشان را بررسی کنیم منتها میخواهیم با تکیه بر حدیث غدیر از منابع شیعه و سنی بفرمایید و اینکه پیام آن برای امروز ما و این دوره چه خواهد بود.
کتاب «ألفین»؛ و هزار دلیل بر حقانیت خلافت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه)
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمدلله و الصلاة علی رسول الله و علی آله آل الله لاسیما علی مولانا بقیة الله و اللعن الدائم علی اعدائهم اعداء الله إلی یوم لقاء الله أفوض أمری إلی الله إن الله بصیر بالعباد حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر یا أبا صالح المهدی ادرکنی
در رابطه با ادله اثبات ولایت و خلافت امیرالمؤمنین احادیث و ادله زیادی داریم. «مرحوم علامه حلی» متوفای 726 هجری کتابی به نام «ألفین» دارند. ایشان در بخش اول هزار دلیل برای اثبات امامت حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) ذکر کرده است.
کتاب «ألفین» حاوی دو هزار دلیل است؛ هزار دلیل برای اثبات خلافت امیرالمؤمنین و هزار دلیل برای بطلان خلافت غیر امیرالمؤمنین و پاسخ به شبهات حول امامت.
متأسفانه این کتاب در میان ما خیلی مظلوم است. پسر ایشان «فخر المحققین» صاحب کتاب «ایضاح الفوائد» میگوید پدرم «علامه حلی» را در خواب دیدم و از پدرم پرسیدم: شما که این همه کتاب و تألیفات و خدمات به اهلبیت داشتید به دردتان خورد؟!
«علامه حلی» در هر رشتهای اعم از کلام و فلسفه و فقه و اصول آثار زیادی دارند. ایشان تنها در کتاب دو جلدی «تحریر الأحکام» خود هفتاد هزار فرع فقهی ذکر کرده که سابقه ندارد.
ظاهراً مؤسسه «آل البیت» جدیداً این کتاب را تحقیق کرده است. کتاب «تذکرة الفقها» اثر «علامه حلی» در فقه مقارن شاید کتاب بی نظیر تاریخ شیعه است.
بنده گمان میکنم نه قبل از «علامه حلی» و نه بعد از ایشان کسانی که در فقه مقارن کار کردهاند، اینطور کار نکردهاند و «علامه حلی» بازهم گوی سبقت را از سایرین ربوده است.
پسر ایشان نقل میکرد که از پدرم پرسیدم: این همه آثاری که نوشتید در عالم برزخ مایه چشم روشنی شما شد. «علامه حلی» گفتند: پسرم! از هیچ کدام از این آثار خیری به من نرسید. تنها کتاب «ألفین» در برزخ به داد من رسید.
بنده گاهی اوقات این کتاب را مطالعه میکنم که عمدتاً ادله عقلی هست. یک سری نکاتی در این کتاب آمده که واقعاً انسان لذت میبرد. از میان هزار دلیلی که «علامه حلی» آورده است، شاید اوج و قله ادله، حدیث غدیر است. حدیث دار در حضور سی یا چهل نفر از قریش مطرح شده است.
حدیث منزلت در حضور تعدادی از مسلمان که به جنگ تبوک میرفتند مطرح شده است. در زمان بیان این حدیث عمده مسلمانان رفته بودند و تعداد اندکی این سخن رسول اکرم را شنیدند. شاید بتوان گفت صد یا دویست نفر بیشتر در این جلسه نبودند.
شما هرکدام از روایات را در نظر بگیرید، میبینید که تعداد اندکی از صحابه این روایت را شنیدند. در مقابل به گفته «سبط ابن جوزی» صد و بیست و چهار هزار نفر حدیث غدیر را شنیدهاند.
علمای اهل سنت آمار را بالا میبرند، اما متأسفانه بعضی از نورسیدههای ما با قدم نامبارکشان آمار را پایین میآورند. ما نمیدانیم آقایان چه هدفی دارند. حداقل بگویید فلان شخص گفته آمار کسانی که حدیث غدیر خم را شنیدهاند صد و بیست هزار نفر بوده و خودتان اظهارنظر نکنید!
«محمد فرید وجدی» میگوید: در واقعه غدیر خم بیش از هزار نفر جمعیت وجود داشت. ایشان صاحب کتاب «دایرة المعارف القرن العشرین» شخصیتی معتبر و ملاست و از متأخرین و معاصرین است.
قضیه غدیرخم یک بحث همگانی بود و همه شنیدند. سخنان پیغمبر اکرم بین نماز ظهر و عصر آن هم در آخرین روز اسفند ماه یا اولین روز فروردین مطرح شد. طبق محاسبهای که در نجوم میتوان به دست آورد، بین نماز ظهر و عصر سه ساعت و نیم فاصله بوده است و رسول اکرم سه ساعت سخنرانی کرده است.
بازهم بعضی از نورسیدههای نامبارک تشکیک میکنند فرصتی نبود که پیغمبر اکرم بیست یا سی صفحه صحبت کند. حضرت دو سه صفحه صحبت کردند و به همین اندازه کفایت کردند!
من نمیدانم این افراد به دنبال چه هستند. آنها تلاش میکنند مبانی اعتقادی شیعه را لاغر و لاغرتر کنند سپس به نخی آویزان کنند که با یک حرکت بریده شود و از بین برود.
این نظرات عمدتاً یا از بی سوادی این افراد سرچشمه میگیرد یا میخواهند حرفی بزنند که مخالفین خوششان بیاید. امیدواریم فردای قیامت خداوند این افراد را با مخالفین محشور کنند. ما بخیل نیستیم و حرفی نداریم که این افراد با مخالفین محشور شوند.
اگر ما را دربان بزرگانی چون «علامه امینی» و «میر حامد حسین» و «قاضی نورالله شوشتری» و «علامه حلی» و «شیخ طوسی» و «سید مرتضی» قرار بدهند هم افتخار میکنیم.
این افراد هم بروند با کسانی که به خاطر آنها دارند مبانی اعتقادی شیعه را لاغر میکنند محشور شوند و هرجایی رفتند با آنها بروند. اگر بهشت رفتند یا جای دیگر رفتند با آنها باشند. ما که نمیتوانیم تعیین کنیم، امیرالمؤمنین است که «قسیم الجنة و النار» است. آنجا خیلی سخت است. اگر انسان اینجا حرف بزند چند نفر خوشش میآید و چند نفر بدش میآید.
تأکید جدی حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) بر مسئله غدیرخم
ما میبینیم حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) روی مسئله غدیر خیلی تکیه میکنند، زیرا فاصله بین واقعه غدیر خم و رحلت پیغمبر اکرم حدود هفتاد و یکی دو روز بیشتر نیست. همه آنجا بودند و همه سخن پیغمبر اکرم را شنیدند.
همه دیدند که یکی از صحابه آمد و در حضور همه اعتراض کرد و گفت: یا رسول الله! شما گفتید نماز بخوانید و ما خواندیم. گفتید روزه بگیرید و گرفتیم. گفتید حج بروید و رفتیم. ما همه این کارها را کردیم و تنها مانده بود که پسرعمویت را بر ما مسلط کنی! اگر این حق است و خدا آن را فرموده است و تو هم این فرمایش خداوند را ابلاغ کردی، از خدا بخواه سنگی از بالا نازل شود و من از بین بروم.
«آلوسی سلفی» و «قرطبی» و دیگر علمای اهل سنت و شیعه نوشتهاند زمانی که این شخص داشت سوار اسب میشد تا برود، سنگی از آسمان فرود آمد و به مغز او اصابت کرد و از پایین بیرون آمد و همانجا به درک واصل شد.
بنابراین ما میبینیم از میان منابع شیعه «مرحوم طبرسی» در کتاب «احتجاج» جلد اول صفحه 80 مینویسد که در اولین هجومی که به خانه حضرت فاطمه زهرا شد و هنوز در آتش نگرفته بود و افراد وارد نشده بودند، حضرت پشت در رفتند و فرمودند:
«لَا عَهْدَ لِی بِقَوْمٍ أَسْوَأَ مَحْضَراً مِنْکمْ»
هیچ قومی را بدتر از شما ندیدم.
«تَرَکتُمْ رَسُولَ اللَّهِ جَنَازَةً بَینَ أَیدِینَا»
رسول خدا را فراموش کردید در حالی که جنازهاش هنوز روی دستان ما بود.
«وَ قَطَعْتُمْ أَمْرَکمْ فِیمَا بَینَکمْ وَ لَمْ تُؤَمِّرُونَا وَ لَمْ تروآ لَنَا حَقّاً کأَنَّکمْ لَمْ تَعْلَمُوا مَا قَالَ یوْمَ غَدِیرِ خُمٍّ»
شما دستورات پیامبر را رها ساختید و ما را به امارات خویش نخواستید و حق ما را نادیده گرفتید، مثل اینکه اصلاً ندانستید پیغمبر در غدیر خم به شما چه فرمود.
«وَ اللَّهِ لَقَدْ عَقَدَ لَهُ یوْمَئِذٍ الْوَلَاءَ لِیقْطَعَ مِنْکمْ بِذَلِک مِنْهَا الرَّجَاءَ وَ لَکنَّکمْ قَطَعْتُمُ الْأَسْبَابَ بَینَکمْ وَ بَینَ نَبِیکمْ»
به خدا قسم در آن روز پیامبر ولایت را برای علی بن أبی طالب منعقد ساخت تا امیدها و طمعهای شما برای کسب خلافت بریده شود، اما شما اسباب بین خود و پیامبر را قطع کردید.
«وَ اللَّهُ حَسِیبٌ بَینَنَا وَ بَینَکمْ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَة»
و خداوند میان ما و شما در دنیا و آخرت داوری میکند.
الإحتجاج علی أهل اللجاج، نویسنده: طبرسی، احمد بن علی، محقق / مصحح: خرسان، محمد باقر، ج 1، ص 80، باب ذکر طرف مما جری بعد وفاة رسول الله ص من اللجاج و الحجاج فی أمر الخلافة من قبل من استحقها
نکته دیگر این است که «محمد بن جریر طبری» در کتاب «دلائل الإمامة» مطلب مفصلی در این زمینه نقل کرده است. ما چند نفر به نام «ابو جعفر محمد بن جریر طبری» داریم. دو نفر از آنها سنی و دو تن دیگر شیعه هستند.
«طبری» در کتاب «دلائل الإمامه» صفحه 122 مینویسد که وقتی حضرت صدیقه طاهره شنید که فدک را غصب کردهاند، به مسجد آمد و سخنرانی مفصلی کرد. یکی از مطالبی که حضرت در این سخنرانی بیان کردند این بود که فرمودند: این ننگ تا ابد بر پیشانی شما میماند که خلیفه به حق رسول الله را کنار گذاشتید و فرد دیگری را جایگزین کردید. حضرت آیاتی نظیر:
(وَ سَیعْلَمُ الْکفَّارُ لِمَنْ عُقْبَی الدَّار)
و به زودی کفار میدانند سرانجام (نیک و بد) در سرای دیگر از آن کیست!
سوره رعد (13): آیه 42
و:
(وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللَّهُ عَمَلَکمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلی عالِمِ الْغَیبِ وَ الشَّهادَةِ فَینَبِّئُکمْ بِما کنْتُمْ تَعْمَلُونَ)
بگو عمل کنید، خداوند و فرستاده او و مؤمنان اعمال شما را میبینند و به زودی به سوی کسی باز میگردید که پنهان و آشکار را میداند و شما را به آنچه عمل میکردید خبر میدهد.
سوره توبه (9): آیه 105
که بسیار پیام داشت را برای مردم خواندند. زمانی که حضرت میخواستند به منزل بروند، «رافع بن رفاعه» آمد و گفت:
«یا سَیدَةَ النِّسَاءِ، لَوْ کانَ أَبُو الْحَسَنِ تَکلَّمَ فِی هَذَا الْأَمْرِ وَ ذَکرَ لِلنَّاسِ قَبْلَ أَنْ یجْرِی هَذَا الْعَقْدُ، مَا عَدَلْنَا بِهِ أَحَداً»
ای سرور زنان! اگر ابو الحسن قبل از شما این حرفها را میزد، ما هرگز با غیر از او بیعت نمیکردیم.
خیلی جای تأسف و تعجب است. حضرت صدیقه طاهره جواب زیبایی به او دادند.
«إِلَیک عَنِّی، فَمَا جَعَلَ اللَّهُ لِأَحَدٍ بَعْدَ غَدِیرِ خُمٍّ مِنْ حُجَّةٍ وَ لَا عُذْرٍ»
حضرت با عصبانیت حرف او را قطع کردند و فرمودند: از من دور شو، رسول اکرم در غدیر خم جای عذری برای کسی باقی نگذاشت.
دلائل الإمامة، نویسنده: طبری آملی صغیر، محمد بن جریر بن رستم، محقق / مصحح: قسم الدراسات الإسلامیة مؤسسة البعثة، ص 122، ح 36
ملاحظه کنید حضرت فاطمه زهرا میفرماید: «فَمَا جَعَلَ اللَّهُ»، نمیفرماید: «ما جعل النبی»! «رافع بن رفاعه» میگوید: اگر علی بن أبی طالب میگفت ما حرف او را قبول میکردیم، اما حضرت فاطمه زهرا میفرماید: علی بن أبی طالب و پیغمبر اکرم هیچ، غدیر خم به امر الهی بوده است.
این خود نکته ظریفی است! غدیر خم به امر نبوی نبود، بلکه نصب امامت الهی است. همانطور که قرآن کریم میفرماید:
(یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیک مِنْ رَبِّک وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یعْصِمُک مِنَ النَّاس)
ای پیامبر آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است کاملاً (به مردم) برسان و اگر نکنی، رسالت او را انجام ندادهای.
سوره مائده (5): آیه 67
ما بارها گفتیم که «آلوسی» در کتاب «روح المعانی» جلد 6 صفحه 193 از قول «عبدالله بن مسعود» مفسر عصر صحابه نقل میکند:
«کنا نقرأ علی عهد رسول الله یاأیها الرسول بلغ ماأنزل الیک من ربک إن علیا ولی المؤمنین وإن لم تفعل فما بلغت رسالته»
ما همگی در زمان پیغمبر این آیه را چنین میخواندیم: ای پیغمبر! به مردم بگو که علی ولی امر مؤمنین است و اگر ولایت علی معرفی نشود رسالت تو ناتمام است.
روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی، اسم المؤلف: العلامة أبی الفضل شهاب الدین السید محمود الألوسی البغدادی، دار النشر: دار إحیاء التراث العربی – بیروت، ج 6، ص 193، باب المائدة: (67) یا أیها الرسول... ..
نکته دیگر این است که «شیخ صدوق» در کتاب «خصال» صفحه 173 نقل میکند که وقتی حضرت فاطمه زهرا سخنرانی کرد، ولولهای در میان اصحاب افتاد. مخاطب اولیه حضرت فاطمه زهرا انصار بود، نه مهاجرین. این خود نکته ظریفی است.
اولین صفی که بعد از رحلت پیغمبر اکرم جدا میشود، فرقه مهاجرین و انصار است. ای کاش ما تاریخ را برای جوانان شیعه و اهل سنت خوب بیان میکردیم تا معلوم میشد بعد از رحلت پیغمبر اکرم بر اهلبیت چه گذشت. هنوز جنازه پیغمبر اکرم روی دست اهلبیت بود و داشتند حضرت را غسل میدادند و کفن میکردند و بر حضرت نماز بخوانند.
گلایه استاد «حسینی قزوینی» از برخی مورّخین حوزه علمیه قم!
عجیب است که «طبری» سه روایت دارد و هرسه با همدیگر تناقض دارند. وقتی این روایات را میخواندم، واقعاً قلبم از دست بعضی از مورخین درد گرفت.
ما چند شب قبل جلسهای با چند تن از مورخین ولایی بزرگوار حوزه علمیه داشتیم که به منزل ما تشریف آورده بودند. جلسه بسیار خوبی بود و ما و آقایان از این جلسه راضی بودیم. در این جلسه بحث این بود که من گفتم شما در تاریخ از «سیره ابن اسحاق» و «واقدی» مطلب نقل میکنید. «واقدی» که افرادی مثل «احمد بن حنبل» می گوید: ما شهادت میدهیم او کذاب بود و حدیث وضع میکرد.
«واقدی» متوفای 207 هجری است و «ابن سعد» متوفای 230 هجری است و «ابن اسحاق» متوفای 150 هجری است. همچنین از «طبری» متوفای 310 هجری روایت نقل میکنید، اما امام صادق چه گناهی کرده است؟!
«کلینی» معاصر «طبری» است. «طبری» متوفای 310 هجری است و «کلینی» متوفای 329 هجری است. ایشان تاریخ پیغمبر اکرم و تاریخ امیرالمؤمنین و تاریخ حضرت فاطمه زهرا و تاریخ امام حسن و تاریخ امام حسین را از امام صادق نقل میکند.
شما برای امام صادق به اندازه «واقدی» و «ابن اسحاق» و «ابن سعد» احترام قائل نیستید!! ما نمیگوییم که حرف «واقدی» و «ابن سعد» و «ابن اسحاق» را نیاورید، اما بگویید امام صادق و امام باقر و امام رضا هم در رابطه با تاریخ پیغمبر اکرم این فرمایش را دارند. فرمایشات ائمه اطهار را هم در کنار صحبتهای «واقدی» و دیگران بیاورید.
بگذارید کسی که کتاب تاریخ شما را میخواند آگاهانه بخواند و بفهمد علمای اهل سنت چه گفتهاند و ائمه اطهار چه فرمودهاند.
«شیخ مفید» متوفای 413 هجری است و «سید مرتضی» متوفای 436 هجری است. آن بزرگان کاملاً به این مسائل مسلط بودند. «سید مرتضی» (رضوان الله تعالی علیه) کتابخانهای داشت که هشتاد هزار جلد کتاب داشت. خیلی عجیب است! مخالفین هجوم آوردند و کتابخانه ایشان را با تمامی کتابهایش آتش زدند.
«شیخ مفید» توقیعاتی از حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) دارند که واقعاً انسان مبهوت میماند. حضرت صاحب الزمان در این توقیعات «شیخ مفید» را چنین خطاب میفرماید: "برادر عزیز و گرامی خداوند تو را در دفاع از حق و دفاع از ولایت موفق بدارد!"
جدیداً کتابی به ما دادند که میخواهند آن را به چند زبان ترجمه کنند و در کشورهای خارج منتشر کنند. بنده چند روز پیش به یکی از بزرگان زنگ زدم و گلایه کردم. بنده گفتم: ما هرچه فهرست مصادر را نگاه میکنیم، در یک صفحه سی یا چهل مصدر ذکر شده است که از این میان بیست و پنج مصدر آن مصدر اهل سنت است و تنها سه مورد آن مصدر شیعه است. جالب است که مصدر علمای شیعه را بعد از اینها هم ذکر کردهاند. یعنی دو مصدر از اهل سنت آوردهاند و یک مصدر از شیعه آوردهاند.
«اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکو إِلَیک فَقْدَ نَبِینَا وَ غَیبَةَ إِمَامِنَا وَ کثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ شِدَّةَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَینَا»
تهذیب الأحکام، نویسنده: طوسی، محمد بن الحسن، محقق / مصحح: خرسان، حسن الموسوی، ج 3، ص 111، ح 38
در اینجا هم حضرت صدیقه طاهره همین تعبیر را مطرح میکند. بنا به قول «شیخ صدوق» صحابه گفتند:
«یا بِنْتَ مُحَمَّدٍ لَوْ سَمِعْنَا هَذَا الْکلَامَ مِنْک قَبْلَ بَیعَتِنَا لِأَبِی بَکرٍ مَا عَدَلْنَا بِعَلِی أَحَدا»
ای دختر رسول الله! اگر قبل از اینکه با ابوبکر بیعت کنیم این حرفها را میشنیدیم، با غیر علی بیعت نمیکردیم.
در روایت قبل آمده است که اگر علی بن أبی طالب آمده بود و این حرفها را میزد، ما با غیر علی بیعت نمیکردیم.
حضرت صدیقه طاهره و امیرالمؤمنین و «ابن عباس» و دیگران در کنار جسد مطهر رسول اکرم مشغول غسل و کفن و دفن پیغمبر اکرم بودند. آیا روا بود بدن رسول گرامی اسلام را رها کنند و این مطالب را برای شما مطرح کنند؟!
«فَقَالَت وَ هَلْ تَرَک أَبِی یوْمَ غَدِیرِ خُمٍّ لِأَحَدٍ عُذْرا»
حضرت فاطمه زهرا فرمود: آیا پدرم روز غدیر خم برای کسی عذری باقی گذاشت؟
الخصال، نویسنده: ابن بابویه، محمد بن علی، محقق / مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 173، ح 228
رسول گرامی اسلام در آن جمع انبوه نزدیک به سه ساعت برای مردم صحبت کردند و فرمودند: شاهدین به غائبین خبر بدهند، پدران به فرزندانشان و نسلهای آینده خبر بدهند.
شما حرف پیغمبر اکرم را رها کردید، حال ادعا میکنید که اگر قبلاً این حرفها را زده بودید با غیر علی بیعت نمیکردیم!! من نمیدانم این افراد فردای قیامت چه جوابی دارند؟!
این مطالب از منابع شیعه بود. از میان منابع اهل سنت هم کتاب «نزهة الحفاظ» اثر «ابو موسی محمد بن عمر مدینی» صفحه 101 روایتی از حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) و فاطمیات نقل میکند که حضرت صدیقه طاهره در سخنرانیهایشان فرمودند:
«أَنَسِیتُمْ قَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ یوْمَ غَدِیرِ خَمٍّ مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِی مَوْلاهُ»
آیا سخن پیغمبر اکرم را در غدیر خم که فرمود: هرکسی من مولای اویم علی مولای اوست، فراموش کردید؟!
«وَقَوْلُهُ عَلَیهِ السَّلَام لعَلی أَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَی»
نزهة الحفاظ، المؤلف: محمد بن عمر بن أحمد بن عمر بن محمد الأصبهانی المدینی، أبو موسی (المتوفی: 581 هـ)، المحقق: عبد الرضی محمد عبد المحسن، الناشر: مؤسسة الکتب الثقافیة – بیروت، الطبعة: الأولی، 1406، ص 101، باب کتاب النِّسَاء
حضرت فاطمه زهرا در ادامه حدیث منزلت را هم مطرح میکنند.
تنها جایی در قرآن که واژه «خلیفه» نسبت به وصی پیامبر، به کار رفته!
در حقیقت خداوند عالم در قرآن کریم تنها در یک جا خلافت انبیاء را مفصل مطرح کرده است و آن هم قضیه خلافت حضرت هارون نسبت به حضرت موسی است.
حضرت موسی از خداوند عالم میخواهد که برادرم هارون را وزیر و جانشین من قرار بده، نمیآید خودش انتخاب کند. خداوند متعال هم میفرماید:
(قالَ قَدْ أُوتِیتَ سُؤْلَک یا مُوسی)
فرمود آنچه را خواستهای به تو داده شد، ای موسی!
سوره طه (20): آیه 36
در آیه بعد نسبت به حضرت موسی آمده است:
(وَ قالَ مُوسی لِأَخِیهِ هارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی)
و موسی به برادرش هارون گفت جانشین من در میان قوم من باش.
سوره اعراف (7): آیه 142
کلمه "خلیفه" در قرآن کریم نسبت به حضرت داود و حضرت آدم آمده است، آنجا که قرآن کریم میفرماید:
(إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَة)
من در روی زمین جانشین و حاکمی قرار خواهم داد.
سوره بقره (2): آیه 30
و:
(إِنِّی جاعِلُک لِلنَّاسِ إِماماً)
من تو را امام و رهبر مردم قرار دادم.
سوره بقره (2): آیه 124
اما اینکه نسبت به اوصیاء انبیاء واژه "خلیفه" به کار رفته باشد تنها در یک جا آمده است که آن هم قضیه حضرت هارون و حضرت موسی است. لذا پیغمبر اکرم فرمودند:
«أَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَی»
البته «شمس الدین جزری» متوفای 883 هجری در کتاب «مناقب الأسد» صفحه 14 همین عبارت را آورده است و مینویسد حضرت فرمود:
«أنسیتم قول رسول الله یوم غدیر خم: من کنت مولاه فعلی مولاه وقوله أنت منی بمنزلة هارون من موسی»
مناقب الأسد الغالب، المؤلف: شمس الدین ابن الجزری، محمد بن محمد بن یوسف (المتوفی: 833 هـ)، المحقق: طارق الطنطاوی، الناشر: مکتبة القرآن، الطبعة: الأولی 1994، ص 14، ح 5
این قضایا کاملاً نشانگر این است که حضرت صدیقه طاهره از میان این همه احادیث حدیث غدیر را مطرح میکند.
تأکید مقام معظم رهبری بر مسئله غدیرخم!
در خصوص فرمایش حضرتعالی که فرمودید پیام آن برای عصر معاصر ما چیست، من نکتهای را از مقام معظم رهبری نقل کنم تا بعضی از کسانی که قدری بیراهه میروند سر عقل بیایند.
مصیبت ما این است که بعضی افراد پشت سر مقام معظم رهبری سنگر میگیرند و فقط خودشان را محق میدانند و دیگران را غیر محق میدانند. بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری در تاریخ 23 مرداد 1398 چنین است:
"در کار غدیر باید هدف را مشخص کرد. در کار فرهنگی باید مانند «علامه امینی» و «سید شرف الدین» کار کرد که «الغدیر» و «المراجعات» تحویل دادند. کار در موضوع غدیر باید پیوسته و دائم باشد و در مورد غدیر باید متخصص تربیت کرد."
اگر ما در رابطه با غدیر متخصص داشتیم، این همه کتاب و مطالب نادرست و خلاف عقیده شیعه نوشته نمیشد.
"عید غدیر عید ولایت است، عید سیاست است، عید دخالت مردم در امر حکومت است، عید آحاد ملت و امت اسلامی است."
فرمایشات مقام معظم رهبری نشانگر این است که باید قدری را روشن کرد. مطلب دیگری در سایت «Khamenei.ir» پیرامون پیام غدیر آمده است. ایشان مینویسند:
"تکلیف امت اسلامی در زمینه هدایت و در زمینه حکومت در این حادثه غدیر معین شده است."
به گفته مقام معظم رهبری در حادثه غدیر دو پیام و مسئله روشن شده است. تکلیف امت هم در زمینه حکومت که روشن میکند مرجع سیاسی آن بزرگواران هستند و هم در زمینه هدایت که مشخص میکند مرجعیت علمی ائمه اطهار هستند.
بدون مرجعیت علمی سیاسی دیگر چیزی در وسط نمیماند. مقام معظم رهبری در ادامه نکته جالبی مطرح میکنند و میفرمایند: "حرفی نیست که بر طبق توصیه پیامبر اعظم در غدیر عمل نشد."
«وَ هَلْ تَرَک أَبِی یوْمَ غَدِیرِ خُمٍّ لِأَحَدٍ عُذْرا»
و:
«أَنَسِیتُمْ قَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ یوْمَ غَدِیرِ خَمٍّ مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِی مَوْلاهُ»
ببینید همان فرمایشات حضرت فاطمه زهرا از زبان فرزند حضرت صدیقه طاهره مطرح شده است.
"پیغمبر اکرم هم طبق بعضی از روایات خبر داده بودند که عمل نخواهد شد. این انتخاب پیغمبر اکرم نبود، انتخاب خداوند متعال بود."
من تقاضا میکنم بعضی از دوستان فریب بعضی از آقایانی که دم از امت واحده میزنند که پشت سر آن تفرقه امت اسلامی خوابیده است، فرمایشات این سید بزرگوار را الگو قرار دهند. ما معتقدیم در زمان غیبت فرمایشات مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید برای ما حجت است.
خبر غیبی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) از یک واقعه بسیار دردناک!
«ابو نعیم اصفهانی» متوفای 430 هجری در کتاب «حلیة الأولیاء» جلد اول صفحه 64 دارد که حضرت فرمود:
«إن تستخلفوا علیا وما أراکم فاعلین تجدوه هادیا مهدیا یحملکم علی المحجة البیضاء»
پیغمبر فرمود: اگر زیر بار خلافت علی بن أبی طالب بروید گرچه می دانم این کار را نمیکنید، هم هدایت شده است و هم هدایتگر است و شما را هم به آن راه روشن و نورانی که به خدا برساند وادار میکند.
حلیة الأولیاء وطبقات الأصفیاء، اسم المؤلف: أبو نعیم أحمد بن عبد الله الأصبهانی، دار النشر: دار الکتاب العربی - بیروت - 1405، الطبعة: الرابعة، ج 1، ص 64، باب 4
همانطور که قرآن کریم میفرماید:
(أَ فَمَنْ یهْدِی إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یتَّبَعَ أَمَّنْ لا یهِدِّی إِلاَّ أَنْ یهْدی)
آیا کسی که هدایت به حق میکند برای پیروی شایستهتر است یا آن کس که خود هدایت نمیشود مگر هدایتش کنند.
سوره یونس (10): آیه 35
همچنین «بزار» متوفای 292 هجری که اواخر عمر امام هادی و امام حسن عسکری را درک کرده است، در کتاب «مسند» جلد هفتم مینویسد که پیامبر فرمود:
«إِنْ تَسْتَخْلِفُوهُ وَلَنْ تَفْعَلُوا یسْلُک بِکمُ الطَّرِیقَ وَتَجِدُوهُ هَادِیا مَهْدِیا»
پیغمبر فرمود: اگر علی را خلیفه قرار دهید گرچه هرگز این کار را نمیکنید، هم هدایت شده است و هم هدایت کننده است و شما را هم به آن راه روشن و نورانی که به خدا برساند وادار میکند.
البحر الزخار، اسم المؤلف: أبو بكر أحمد بن عمرو بن عبد الخالق البزار، دار النشر: مؤسسة علوم القرآن، مكتبة العلوم والحكم - بيروت , المدينة - 1409، الطبعة: الأولى، تحقيق: د. محفوظ الرحمن زين الله؛ ج 7، ص 299، ح 2895
در اینجا «لَنْ» لفی ابد به کار رفته است، یعنی می دانم که هرگز این کار را نمیکنید! ما در روایت داریم که پرسیدند صراط مستقیم چیست، حضرت فرمود: علی صراط مستقیم است. اگر کسی به علی برسد به خدا رسیده است!
ان شاءالله حضرتعالی یک وقت یادآوری کنید تا در این خصوص صحبت کنیم که چرا خداوند فرموده است:
(اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیم)
ما را به راه راست هدایت فرما.
سوره فاتحه (1): آیه 6
چرا خداوند متعال نفرموده است که ما را به بهشت برسان یا به خودت برسان؟! یک مرتبه شخصی درخواست میکند که مرا به مشهد ببر، میخواهم به زیارت امام رضا بروم.
در حالت اول شخصی او را سوار ماشین میکند یا بلیط هواپیما میگیرد و خودش هم کنارش مینشیند و به مشهد حرم امام رضا میرود. در حالت دوم شخصی به او میگوید: برو بلیط اتوبوس یا بلیط قطار بگیر یا اگر با ماشین خودت میروی این شهرها را طی کن تا به مشهد برسی و به او آدرس میدهد.
خداوند عالم به ما آدرس داده است و قرآن کریم میفرماید: خدایا ما را به راه مستقیم هدایت کن، نمیفرماید که ما را به خودت برسان یا به بهشت برسان! از طرف دیگر میفرماید:
(إِنَّ رَبِّی عَلی صِراطٍ مُسْتَقِیم)
پروردگار من بر صراط مستقیم است.
سوره هود (11): آیه 56
چرا نمیگوییم که خدایا ما را به خودت برسان و می گوییم ما را به صراط مستقیم برسان؟! حتماً رمزی در (اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیم) هست که ان شاءالله در یکی از شبها به آن میپردازیم.
بنابراین پیام سخنان حضرت صدیقه طاهره در فرمایشاتشان چنین است. ما از امام خمینی هم مطالب زیادی داریم، اما به جهت اینکه فرصت نیست به همین اندازه اکتفا میکنیم. من در خدمت حضرتعالی هستم.
مجری:
حضرت استاد بسیار ممنون و متشکرم. سؤال دوم من به صورت خاص و ویژه این است که آیا رفتن حضرت فاطمه زهرا به خانه مهاجرین و انصار و دعوت آنها برای دفاع از وجود نازنین مولا امیرالمؤمنین در کتب شیعه و اهل سنت آمده است یا خیر؟!
روایت دردناک مراجعه حضرت زهرا (سلام الله علیها) به درب منزل مهاجر و انصار
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
حضرت صدیقه طاهره برای مهاجرین و انصار خطبه خواندند، اما هیچ جوابی از آنها نشنید. شعر جالبی است که خیلی از آن خوشم میآید. حضرت صدیقه طاهره در کنار قبر پدر بزرگوارش میفرماید:
بر فراز منبرت گردید حقم پایمال * هرچه نالیدم لبی هم در جوابم وا نشد
بهر ذی القربی مودت خواست قرآنت ولی * جز به قتل من ادا حق ذوی القربی نشد
همسری چون من به راه شوهر خود جان نداد * کودکی چون محسنم قربانی بابا نشد
ای قلم بنویس، ای تاریخ در خود ثبت کن * یک نفر در موج دشمن حامی زهرا نشد
زنهای مهاجر به منزل حضرت فاطمه زهرا آمدند و حضرت برای آنها سخنرانی کرد، اما دید فایدهای ندارد. شبها حضرت صدیقه طاهره به خانه مهاجرین و انصار میرفت. البته در بعضی از منابع عباراتی آمده است. «ابن قتیبه دینوری» متوفای 270 هجری در کتاب «الإمامة و السیاسة» صفحه 16 مینویسد:
«وخرج علی کرم الله وجهه یحمل فاطمة بنت رسول الله علی دابة لیلا فی مجالس الأنصار تسألهم النصرة»
علی بن أبی طالب، فاطمه زهرا را شبانه بر روی حیوانی سوار میکرد و به در خانههای انصار برای طلب یاری میرفتند.
حضرت فاطمه زهرا غیر از سخنرانی در مسجد در خانه تک تک انصار میرفت.
«فکانوا یقولون یا بنت رسول الله قد مضت بیعتنا لهذا الرجل ولو أن زوجک وابن عمک سبق إلینا قبل أبی بکر ما عدلنا به»
انصار میگفتند: ای دختر رسول خدا! حال ما با این مرد بیعت کردهایم. اگر همسر و پسر عمویت قبل از بیعت ما با ابوبکر بر خلافت خود استدلال میکرد، ما با او بیعت نمیکردیم.
«فیقول علی کرم الله وجهه أفکنت أدع رسول الله فی بیته لم أدفنه وأخرج أنازع الناس سلطانه»
علی بن أبی طالب فرمودند: شما تصور میکنید که من باید جنازه پیغمبر را بدون غسل و دفن رها میکردم و در رابطه با حکومت و خلافتم با مردم نزاع میکردم؟
«فقالت فاطمة ما صنع أبو الحسن إلا ما کان ینبغی له»
فاطمه زهرا فرمود: علی همان کاری را کرد که وظیفهاش بود و شایستگی آن را داشت.
هیچ چیزی برای امیرالمؤمنین مهمتر از غسل و کفن و دفن پیغمبر اکرم نبود!
«ولقد صنعوا ما لله حسیبهم وطالبهم»
فردای قیامت حقیقت معلوم میشود.
الإمامة والسیاسة، اسم المؤلف: أبو محمد عبد الله بن مسلم ابن قتیبة الدینوری، دار النشر: دار الکتب العلمیة - بیروت - 1418 هـ - 1997 م.، تحقیق: خلیل المنصور، ج 1، ص 16، باب إبایة علی کرم الله وجهه بیعة أبی بکر رضی الله عنهما
آقای «عمر رضا کحاله» یکی از علمای بزرگ و سرشناس اهل سنت که مقبولیتی عامه دارد، همین مطلب را نقل کرده است. ایشان هم در کتاب «أعلام النساء» جلد چهارم همین تعبیر را دارد و مینویسد: امیرالمؤمین حضرت فاطمه زهرا را بر حیوانی سوار میکردند و به در خانه انصار میرفتند.
«ابن ابی الحدید معتزلی» در کتاب «شرح نهج البلاغه» جلد یازدهم مطلبی دارد که جالب است. ایشان مینویسد که امیرالمؤمنین بعد از سقیفه هرچه حرف زد و سخنرانی کرد فایدهای نداشت.
«و کان یحمل فاطمة لیلا علی حمار و ابناها بین یدی الحمار و هو ع یسوقه فیطرق بیوت الأنصار و غیرهم و یسألهم النصرة»
علی بن أبی طالب شبها فاطمه زهرا را بر الاغی سوار میکرد و حسن و حسین هم جلوی فاطمه زهرا حرکت میکردند. آنها در خانه انصار و غیر انصار را دق الباب میکردند و از آنها نصرت میخواستند.
شرح نهج البلاغة لابن أبی الحدید، نویسنده: ابن أبی الحدید، عبد الحمید بن هبة الله، محقق / مصحح: ابراهیم، محمد ابوالفضل، ج 11، ص 14، باب من أخبار طلحة و الزبیر
ایشان سپس مینویسد که جز چهل نفر کسی به اهلبیت عصمت و طهارت پاسخ نداد. آنها قرار بود فردا با سرهای تراشیده بیایند، اما جز چهار نفر کسی نیامد. آن چهار نفر هم «زبیر» و «مقداد» و «ابوذر» و «سلمان» بودند.
از میان منابع شیعه هم «مرحوم طبرسی» در کتاب «احتجاج» جلد اول صفحه 81 از قول سلمان مینویسد:
«فَلَمَّا کانَ اللَّیلُ حَمَلَ عَلِی فَاطِمَةَ عَلَی حِمَارٍ وَ أَخَذَ بِیدِ ابْنَیهِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ فَلَمْ یدَعْ أَحَداً مِنْ أَهْلِ بَدْرٍ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَ لَا مِنَ الْأَنْصَارِ إِلَّا أَتَی مَنْزِلَهُ»
علی بن بی طالب شبها فاطمه زهرا را بر الاغی سوار میکرد و دست فرزندانشان را میگرفت و در خانه تمام کسانی که از مهاجرین و انصار در جنگ بدر بودند میرفت.
کسانی که در جنگ بدر بودند یک سر و گردن از دیگر صحابه بالاتر هستند.
«وَ ذَکرَ حَقَّهُ وَ دَعَاهُ إِلَی نُصْرَتِهِ فَمَا اسْتَجَابَ لَهُ مِنْ جَمِیعِهِمْ إِلَّا أَرْبَعَةٌ وَ أَرْبَعُونَ رَجُلا»
اهلبیت حق خود را گوشزد میکردند و از آنها نصرت میطلبیدند، اما هیچکسی به آنها پاسخ نداد جز چهل و چهار نفر.
الإحتجاج علی أهل اللجاج، نویسنده: طبرسی، احمد بن علی، محقق / مصحح: خرسان، محمد باقر، ج 1، ص 81
«مرحوم شیخ مفید» در کتاب «الإختصاص» صفحه 184 مینویسد حضرت فاطمه زهرا بیرون میآمد؛
«وَ حَمَلَهَا عَلِی عَلَی أَتَانٍ عَلَیهِ کسَاءٌ لَهُ خَمْلٌ»
در حالی که علی بن أبی طالب ایشان را روی الاغ ماده سوار میکردند و پارچه نرمی هم روی الاغ کشیده بودند.
«فَدَارَ بِهَا أَرْبَعِینَ صَبَاحاً فِی بُیوتِ الْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ ع مَعَهَا»
حضرت صدیقه طاهره چهل شب در خانه مهاجرین و انصار را میزدند و حسین و حسین هم همراهشان بود.
«وَ هِی تَقُولُ یا مَعْشَرَ الْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ انْصُرُوا اللَّهَ»
حضرت فاطمه زهرا میفرمود: ای مهاجرین و انصار! خدا را یاری کنید.
این بدان معناست که یاری علی بن أبی طالب یاری خداوند متعال است.
«فَإِنِّی ابْنَةُ نَبِیکمْ»
من دختر پیغمبر شما هستم.
«وَ قَدْ بَایعْتُمْ رَسُولَ اللَّهِ یوْمَ بَایعْتُمُوهُ أَنْ تَمْنَعُوهُ وَ ذُرِّیتَهُ مِمَّا تَمْنَعُونَ مِنْهُ أَنْفُسَکمْ وَ ذَرَارِیکمْ فَفُوا لِرَسُولِ اللَّهِ ص بِبَیعَتِکمْ قَالَ»
سپس مینویسد:
«فَمَا أَعَانَهَا أَحَدٌ وَ لَا أَجَابَهَا وَ لَا نَصَرَهَا»
مهاجرین و انصار نه به حضرت فاطمه زهرا جواب مثبت دادند، نه کمک کردند و نه یاری کردند.
الإختصاص، نویسنده: مفید، محمد بن محمد، محقق / مصحح: غفاری، علی اکبر و محرمی زرندی، محمود، ص 184، باب حدیث فدک
ما دو مصدر از اهل سنت آوردیم و دو مصدر هم از شیعه آوردیم. البته مصادر دیگری هم هست، اما به جهت اینکه فرصت نیست از بیان آنها صرفنظر میکنیم.
در اینکه حضرت صدیقه طاهره در خانه مهاجرین و انصار آمده است شکی نیست. «صَبَاحاً» به این معناست که حضرت فاطمه زهرا هر روز و شب در خانه مهاجرین و انصار میآمدند و طلب نصرت میکردند.
شاید حضرت به این جهت شبها میرفتند که مقید بودند زیاد خود را به نامحرم نشان ندهند. همچنین شاید مهاجرین و انصار روزها به دنبال کار و زندگی بودند، عدهای در بیابانها کشاورز بودند و عده دیگری در بازار دلالی و خرید و فروش حیوان میکردند.
آنها روزها پراکنده هستند و شب به خانه میآمدند، به همین خاطر حضرت فاطمه زهرا شب را انتخاب کردند تا در خانه آنها بروند. این قضایا خیلی دردآور است. پیام این عمل و سیره حضرت صدیقه طاهره به ما این است که حضرت فاطمه زهرا سخنرانی کردند، اما نتیجه ندیدند. حضرت تهدید کردند و نفرین کردند، اما نتیجه ندیدند. حضرت صدیقه طاهره چهل روز در خانه مهاجرین و انصار را زدند.
ما در این زمان با وجود انبوه شبهاتی که مطرح میکنند برای امیرالمؤمنین چکار کردیم؟! چند روز قبل دوستان شبهاتی از مؤسسه برای من فرستادند که به قدری وقیحانه و بی ادبانه است که انسان احساس میکند آقایان شرم و حیا را کنار گذاشتند. آقایان نسبت به حضرت صدیقه طاهره وقیحترین تعابیر را به کار میبرند. ما برای آن بزرگواران چکار کردیم؟!
حضرت صدیقه طاهره چهل شبانه روز در خانه مهاجرین و انصار را زد. آیا ما یک روز وقت گذاشتیم تا با پاسخ شبهات آشنا شویم و در فضای مجازی منتشر کنیم؟!
الآن همانند زمان سابق نیست که ما جمعیت را جمع کنیم در مسجد و حسینیه صحبت کنیم. آن هم باید باشد، اما امروزه وضع تبلیغ یا جهاد تبیین رنگ و بوی دیگری گرفته است.
مجری:
حضرت استاد بسیار از شما ممنونم. خداوند ان شاءالله سایهتان را مستدام بدارد. دوستان عزیز از شما هم ممنون و سپاسگذارم.
شاید برایتان سؤال باشد چرا در ایام شهادت بحث دفاع از امیرالمؤمنین توسط حضرت فاطمه زهرا را مطرح کردیم.
نتیجه استناد به خطبه غدیر و رفتن در خانه مهاجرین و انصار این است که حضرت فاطمه زهرا شهیده ولایت هستند. حضرت صدیقه طاهره پای امیرالمؤمنین ایستادند، پای ولایت ایستادند، پای امامت ایستادند تا جان شریفشان را فدای امام و ولی زمان خود کردند.
نتیجه آنچه امشب بیان شد این است که اگر ما در ایام فاطمیه این مباحث را مطرح میکنیم، میخواهیم به عالمیان بگوییم که بدانید اگر زهرای ما را به شهادت رساندند به خاطر این است که از امامش دفاع کرد و پای امامش ایستاد.
حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) پای ولی زمان خود ایستاد و نهایتاً به شهادت رسید. ان شاءالله که ما مورد دعای حضرت مادر قرار بگیریم.
ممنونم که امشب هم برنامه «أم الائمه» را همراهی فرمودید. ان شاءالله به مدت شش شب هرشب از ساعت 20:30 در خدمت شما خواهیم بود.
یا علی مدد، خدانگهدارتان