1. یکی از راههای تشخیص روایت جعلی، بررسی سازگاری آن با حقایق مسلم و قطعی تاریخی است. برای مثال اگر روایتی بگوید: «عائشه دختر ابوبکر مادر فرزندان رسولخدا صلی الله علیه و آله است»، احدی در دروغ بودن این روایت، تردید نمی کند؛ زیرا همگان یقین دارند، عائشه هیچ فرزندی برای پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به دنیا نیاورده است.
2. «انس بن مالک» از صحابه معروف و معتبر نزد اهلسنت است. بخاری از او در صحیحش روایت عجیبی نقل میکند! بنگرید:
«حَدَّثَنِى مُحَمَّدٌ حَدَّثَنَا عَبْدُ الصَّمَدِ حَدَّثَنَا أَبِى حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ صُهَيْبٍ حَدَّثَنَا أَنَسُ بْنُ مَالِكٍ - رضى الله عنه - قَالَ أَقْبَلَ نَبِىُّ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم - إِلَى الْمَدِينَةِ وَهْوَ مُرْدِفٌ أَبَا بَكْرٍ ، وَأَبُو بَكْرٍ شَيْخٌ يُعْرَفُ ، وَنَبِىُّ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم - شَابٌّ لاَ يُعْرَفُ ، قَالَ فَيَلْقَى الرَّجُلُ أَبَا بَكْرٍ فَيَقُولُ يَا أَبَا بَكْرٍ ، مَنْ هَذَا الرَّجُلُ الَّذِى بَيْنَ يَدَيْكَ فَيَقُولُ هَذَا الرَّجُلُ يَهْدِينِى السَّبِيلَ...».
«... انس بن مالك روايت ميكند: نبی خدا صلی الله علیه و آله به سوی مدینه حرکت کرد در حالی که آن حضرت پشت سر ابوبکر بود.[سوار بر مرکب ابوبکر یا مرکب جداگانه پشت سر او] ابوبکر [در آن زمان] پیرمردی شناخته شده بود و در مقابل، رسول خدا صلی الله علیه و آله جوانی بود که کسی او را نمی شناخت.[ابوبکر از پیامبر صلی الله علیه و آله مسن تر، جاافتادهتر و مشهورتر بود] انس میگوید: مردی با ابوبکر برخورد نمود و گفت: ای ابوبکر! این مردی که در روبروی تو است، چه کسی است؟[ابوبکر را شناخت ولی رسول خدا صلی الله علیه و آله را نشناخت!] ابوبکر در پاسخ گفت: این کسی است که راه را به من نشان داده است... .»
(به تصویر سند در زیر مراجعه کنید)
البخاري الجعفي، محمد بن إسماعيل أبو عبدالله، صحيح البخاري، مناقب الأنصار، باب هِجْرَةُ النَّبِىِّ - صلى الله عليه وسلم - وَأَصْحَابِهِ إِلَى الْمَدِينَةِ، ح: 3699، دار ابن كثير ، اليمامة – بيروت، الطبعة الثالثة ، 1407 – 1987، تحقيق: د. مصطفى ديب البغا أستاذ الحديث وعلومه في كلية الشريعة - جامعة دمشق، عدد الأجزاء : 6
3. از مسلمات تاریخی شیعه و اهلسنت آن است که پیامبر صلی الله علیه و آله و ابوبکر دو سال بعد از وفات آن حضرت ، در شصت و سه سالگی از دنیا رفتند. با یک حساب ساده دانسته میشود که پیامبر صلی الله علیه و آله بالای دو سال از ابوبکر مسن تر بودند! اینجاست که دروغ بودن روایت بخاری خود را نشان می دهد؛ چون در این روایت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله که بیش از دو سال از ابوبکر مسن تر بوده و در هجرت به مدینه، بالای 53 سال داشته، به عنوان جوانی ناآشنا معرفی شده! در مقابل ابوبکر که دو سال کمتر از آن حضرت داشت، شیخی معروف{و مورد اعتماد}توصیف شده است.
4. هدف از این اکاذیب چیست؟ تنقیص رسول خدا صلی الله علیه و آله؟ شخصیت دادن و فضیلت تراشی برای ابوبکر؟ آیا این نشان نمی دهد که برخی از صحابه_ همانند انس بن مالک- و روات در صدد جعل فضائل برای ابوبکر بودند؟