بسم الله الرحمن الرحیم
تاریخ: 96/09/02
موضوع: فضائل امیر المؤمنین علیه السلام- خیر البریّه
برنامه اخلاق علوی
مجری:
بسم الله الرحمن الرحیم
شکر ایزد که من علی دارم
بر سرم سایه ولی دارم
چون رضای علی رضای خداست
روز و شب ذکر «یا علی» دارم
با نام و یاد خدای عزیز و بخشنده و مهربان کلام را آغاز میکنیم که نامش بهترین نامها و یادش آرامش جانها و دلهاست.
سلام و درود و ارادت به پیشگاه مهربان و باصفا و دوست داشتنی شما اهالی «شبکه جهانی ولایت» برنامه زنده «اخلاق علوی». انشاءالله هرکجا هستید خوب و خوش و سلامت باشید. عزیزانی که در گوشه و کنار ایران اسلامی با برنامه «اخلاق علوی» همراه هستند و چه عزیزانی که در گوشه و کنار این کره خاکی نگاه مهربانشان را همراه کردند و این شبکه را برای دیدن انتخاب کردند، بهترینها را برای شما آرزومندم.
این ایام بسیار مبارک را تبریک عرض میکنم. ماه ربیع الأول ماه شادی اهلبیت عصمت و طهارت است. ما بعد از شهادت امام حسن عسکری (علیه السلام) مناسبت بسیار بزرگی داریم.
آغاز ولایت و امامت آقایمان، مولایمان، نور چشممان، امام زمانمان (ارواحنا و ارواح العالمین له الفداء) و بعد از آن هم هفته وحدت را در پیش داریم.
دوازدهم ربیع الاول ولادت نبی گرامی اسلام به روایت عزیزان اهل سنت و هفده ربیع الاول جشن ولادت پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) و وجود نازنین امام صادق (علیه السلام) را در پیش داریم.
این ایام بر همه شما مبارک باشد، البته به شادی این روزها و شبهایی که دل همه محبان و عاشقان اهلبیت به خاطر پیروزی رزمندگان سپاه مقاومت شاد است که حتماً خبرهای آن را شنیدید و در شبکههای مختلف مطرح شده است. البته قطعاً دشمنان حقایق را سانسور میکنند و واقعیتها را بازگو نمیکنند. الحمدلله امروز در فضای مجازی دیگر نامی به نام حکومت دولت اسلامی و حکومت داعش وجود ندارد و بحمدالله در کشور سوریه تمامشان نابود شدند.
البته ممکن است در گوشه و کنار حرکاتی انجام بدهند، اما خدا را شکر وعدهای که سردار سپاه اسلام سردار «قاسم سلیمانی» داده بود محقق شد و دیگر اثری از حکومت داعش و داعشیان نیست.
انشاءالله خداوند سایه همه کسانی که در این راه زحمت میکشند و تلاش میکنند را بر سر ما مستدام بدارد.
یاد میکنیم از همه شهدای عزیز مدافع حرم که جان عزیز و شیرین خود را دادند تا ذرهای آسیب به حرم عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری در سوریه و ذرهای آسیب به حرم اهلبیت عصمت و طهارت در عراق وارد نشود.
برنامه زنده «اخلاق علوی» همانطور که میدانید همیشه با حضور استاد عزیز و ارجمندمان حضرت آیت الله دکتر حسینی قزوینی بود و در خدمتشان بودیم.
امشب علاوه بر حضور حضرت استاد یک مهمان عزیز و خوب و مهربان و دوست داشتنی هم داریم که خدمت شما معرفی میکنم. جناب استاد خدمت شما سلام عرض میکنم:
آیت الله دکتر حسینی قزوینی:
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته؛ بنده هم خدمت همه بینندگان عزیز و گرامی و دوست داشتنی که در هرکجای این کره خاکی بیننده این برنامه هستند یا تکرار برنامه را میبینند، خالصانهترین سلامم را همراه با آرزوی موفقیت روزافزون تقدیم میکنم.
فرارسیدن ربیع المولود و روز تاجگذاری حضرت بقیة الله الأعظم (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) و رسیدن حضرت به مقام شامخ امامت و ولایت و میلاد نبی گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و امام صادق علیه السلام را به همه شما گرامیان تبریک و تهنیت عرض میکنم.
خدا را به آبروی این سه نور بزرگ سوگند میدهم فرج مولایمان را نزدیک نموده و همه ما و شما گرامیان را از یاران باوفا، سربازان فداکار و شهدای رکابش قرار بدهد. از خداوند متعال میخواهیم دغدغههای فکری همه ما را برطرف سازد، دعاهای ما را به اجابت برساند و حوائج همه ما و شما را برآورده بنماید.
من هم خدمت مهمان عزیز و گرامی و سرور عزیزمان سلام عرض میکنم. انشاءالله خودشان با معرفی خودشان چهره نورانی خودشان را با اهدای سلام به شما گرامیان معرفی خواهند کرد.
مجری:
جناب استاد از شما بسیار متشکرم. بینندگان عزیز در کشور ترکیه بیننده «شبکه جهانی ولایت» هستند و بارها و بارها به مناسبتهای مختلف برای ما پیام دادند و پیام میدهند. ما برای همیشه به یاد بینندگان عزیزمان هستیم، مخصوصاً عزیزان خارج از کشور ؛ امشب مهمان عزیز ما از دیار کشور شما هستند. برادر عزیز و گرامی «شیخ صلاح الدین» رهبر شیعیان ترکیه. جناب آقای «شیخ صلاح الدین» خدمت شما سلام عرض میکنم، خیلی خوش آمدید:
شیخ صلاح الدین اوزگوندوز:
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته؛ بنده هم به نوبه خود از این دعوت شما تشکر میکنم. بنده هم برای شما آیت الله دکتر قزوینی دوست و استاد عزیز و بزرگوارم و هم همکاران شما در این شبکه مبارکه آرزوی موفقیت دارم. انشاءالله روز به روز صدایتان بلندتر و شاملتر باشد. جامعتر که هست.
من به بینندگان عزیز این شبکه مبارکه عرض سلام و آرزوی موفقیت دائم برایشان دارم. هر آرزوی مشروعی که دارند، انشاءالله خداوند عالم به دست مبارک امیرالمؤمنین که «اخلاق علوی» برنامه شماست و ذریه طاهرینش برآورده به خیر کند.
بدون تعارف عرض میکنم این شبکه قوت قلب شد و شجاعت داد. شجاعت بحث داد. گاه گاهی بعضیها در آنجا هستند که در بعضی از قنوات علیه تشیع و اعتقاداتشان حرف میزنند. بنده با جرئت میگویم علم ناموس دارد و ناموس آن این است که راست بگویید، اغراق نکنید، تدلیس نکنید، حقایق را پس و پیش نکنید. هر حقیقتی که به آن رسیدید را بگویید، نه چیزی که دلخواهتان است. هرچیزی ناموسی دارد.
اگر میخواهید درباره تشیع این ملت عزیز ترک را صاحب معلومات کنید و بدانند شیعه به چه معناست، لازمه آن این است که یک روحانی شیعه بنشیند خود معرفی کند. اگر این کار را نمیکنید، لااقل خودتان راست بگویید و دروغ نگویید.
درباره تشیع آیات و احادیثی که وجود دارد، علی الخصوص آیه شریفه هفتم از سوره مبارکه «بینة» که میفرماید:
(إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِک هُمْ خَیرُ الْبَرِیة)
(اما) کسانی که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند بهترین مخلوقات (خدا) هستند.
سوره بینة (98): آیه 7
رسول گرامی اسلام فرمودند: بعد از این مقام چه رتبهای خواهیم داشت؟! تمام مخلوقات در یک طرف و این رتبه از همه آنها بالاتر و بافضیلتتر است. خداوند متعال فرمود: این رتبه علی بن أبی طالب و شیعیان او هست.
در میان منابع اهل سنت ، «امام سیوطی شافعی» یکی از علمای بزرگ اهل سنت است. ایشان در کتاب «الدر المنثور» ذیل این آیه شریفه این حدیث را از رسول گرامی اسلام نقل میکند. شیعه به معنای آقای عالم و (خَیرُ الْبَرِیة) است.(خَیرُ الْبَرِیة) خود به معنای ما خلق الله است. اگر به بعضی از اشخاص همانند معاویه و امثال معاویهها رتبهها میدهید که خداوند آن را لطف نفرموده است. «امام نسائی» صاحب یکی از صحاح سته زمانی که به او فشار آوردند که چرا درباره معاویه حدیثی نقل نمیکنید، گفت: من درباره ایشان حدیث صحیح که به فضیلت ایشان دلالت کند، ندارم غیر از :
«لا اشبع الله بطنه»
ا لنیسابوری القشیری، ابوالحسین مسلم بن الحجاج (متوفاى261هـ)، صحیح مسلم، ج8، ص27، ناشر: دار الفكر – بیروت، بیتا.
مورد بحث من این است که با کمال اطمینان از خودباوری به اتکاء به آیت الله العظمی قزوینی و همکارانش اول توکل بر خداست. -آن به جای خود- این جرئت را به ما میدهد، زیرا از خودشان هم قول گرفتم.
بفرمایید شما چند نفر میخواهید هیئت درست کنید و چند نفر هم من هیئت درست کنم. خواه دو نفر باشد، خواه سه نفر باشد و خواه پنج نفر باشد. در کدام شبکه میخواهید بنشینیم و مردانه صحبت کنیم با قرآن عظیم الشأن و سنت صحیحه نه احادیث مجعوله.
باید ببینیم حق با چه کسی است. من اعلام میکنم که شیعه برحق است و هرچه ضد اوست بر حق نیست، یعنی بسیط. من این ادعا را دارم و چهل سال است که در استانبول به اشکال مختلف هم در تلویزیونها و هم در خطبهها که در سایتها میرود اعلام میکنم که اگر وحدت میخواهید من حاضرم شما را با آن حالتان به عنوان برادر قبول کنم.
ائمه ما چنین فرموده اند، قرآن ما چنین فرموده است و رسول ما چنین فرموده است. مراجع عظام تقلید ما به ما یاد دادند که اهل سنت برادران ما هستند و مال و جان و عرضشان به قدر یک شیعه محترم است. شما چه مانعی دارید که بیایید یکدیگر را به آغوش بگیریم، برادر باشیم و صمیمی باشیم. در این مورد اگر اشکالی دارید، بفرمایید من در خدمت شما هستم. سنت صحیح و قرآن عظیم الشأن هرچه میفرماید را قبول کنیم و چشم بگوییم. هرچه ما خرافات داریم را دور میاندازیم تا برادر باشیم. دیگر چه حرفی برای گفتن دارید. شما ادعا کردید که چرا شما زنجیر میزنید. شیوخ و طریقتهای شما هم کارهایی میکنند که در زمان رسول اکرم نبوده است.
با تمام این احوالات من زنجیر را برداشتم و به جای آن به مردم گفتم که بعد از این زنجیر نزنید و به جای آن خونریزی به هلال احمر خون بدهید تا جان کسی را نجات بدهید و مردم هم قبول کردند. مردم هم قبول کردند. شما این اشکال را داشتید و ما هم برطرف کردیم. دیگر چه میفرمایید بگویید تا من برطرف کنم.
فقهای ما هم به ما این دستور را ندادند که با زنجیر خودمان را هلاک کنیم. دیگر چه اشکالی دارید؟ اگر واقعاً حدیث صحیحی داشتید که خلاف آن را فرمودید «القول، قول محمد». این عین حرف ماست، حرف اول ماست، حرف آخر ماست، حرف خود ماست، حرف امام ماست.
بر فرض محال و خدای ناکرده که میگویند: فرض محال، محال نیست. عدهای شدند که در «بخاری» و صحاح دیگر این قضیه وجود دارد. «ابن عباس» هم برای این قضیه خیلی گریه میکردند و در «مسند احمد بن حنبل» این قضیه وجود دارد.
مصیبت کبری آن بود که کسی پیدا شد که رسول اکرم که میخواست ما را از ضلالت بیمه کند که در راه هدایت باشیم، همیشه در راه هدایت باشیم. حضرت میخواست ما را بیمه کند که فرمود:
«ائْتُونِی بِکتَابٍ أَکتُبْ لَکمْ کتَابًا لَا تَضِلُّوا بَعْدَهُ»
کاغذ و قلم بدهید تا برای شما وصیتی بنویسم که هرگز گمراه نشوید.
این لطف بسیار بزرگی برای این امت بود، زیرا تا قیامت از ضلالت نجات پیدا میکردیم. یک نفر پیدا شد و گفت:
«إِنَّ النبی غَلَبَهُ الْوَجَعُ وَعِنْدَنَا کتَابُ اللَّهِ حَسْبُنَا فَاخْتَلَفُوا وَکثُرَ اللَّغَطُ»
الجامع الصحیح المختصر، اسم المؤلف: محمد بن إسماعیل أبو عبدالله البخاری الجعفی، دار النشر: دار ابن کثیر, الیمامة - بیروت - 1407 - 1987، الطبعة: الثالثة، تحقیق: د. مصطفی دیب البغا، ج 1، ص 54، ح 114
او ادعا کرد که کتاب خدا در دست ماست و آن کافی است. رسول الله در تأثیر مرض و رنج است. در کتب دیگر وارد شده است که میگوید:
«فقال عمر إن الرجل لیهجر حسبنا کتاب الله»
منهاج السنة النبوة، اسم المؤلف: أحمد بن عبد الحلیم بن تیمیة الحرانی أبو العباس، دار النشر: مؤسسة قرطبة - 1406، الطبعة: الأولی، تحقیق: د. محمد رشاد سالم، ج 6، ص 19
من حتی جرئت نقل آن را هم ندارم که کسی نسبت به پیغمبر اکرم فخر عالم شاه انبیاء حبیب اله العالمین چنین تعبیری را به کار ببرد. دلم و زبانم لال شود که چنین تعبیری کسی نسبت به مصطفی محمد احمد (صلوات الله و سلامه علیه) عرض کنم.
بنده جرئت نمیکنم اصلاً گستاخی کنم و این تعبیر را عرض کنم و بگویم. شخصیتی پیدا شد که این حرف را گفت. بعضی از مردم هم گفتند که حرف صحیح حرف اوست. اقلیتی هم گفتند قول، قول محمد است.
اینکه عرض کردم فرض محال، محال نیست حرف است. خدای ناکرده اگر علی بن أبی طالب هم آنطرف بود و میگفت: قول، قول فلانی است و خلاف قول محمد است، والله من بازهم میگفتم الآن هم میگویم و تا دم مرگ هم خواهم گفت که قول، قول حضرت محمد است.
در مقابل هرچه میخواهد باشد، هرکسی که میخواهد باشد و تمام عالم باشد حتی دوازده امام هم آنطرف باشد من بازهم خواهم گفت که قول، قول حضرت محمد است.
به دلیل اینکه دوازده امام ما قول حضرت محمد را با اعمالشان تصدیق میکنند، ما آنها را دوست داریم. به دلیل اینکه حضرت محمد آنها را دوست دارد، ما آنها را دوست داریم.
قرآن کریم امر میفرماید که آنها را دوست بدارید و ما هم آنها را دوست میداریم. رسول فرموده است که آنها را دوست بدارید.
«أَنّ النبی صلی اللَّهُ علیه وسلم أَخَذَ بِیدِ الْحَسَنِ وَالْحُسَینِ فقال من أَحَبَّ هَذَینِ وَأَبَاهُمَا وَأُمَّهُمَا کان مَعِی فی دَرَجَتِی یوم الْقِیامَةِ»
پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) دست حسن و حسین (علیهما السلام) را گرفت و فرمود: کسی که حسن و حسین و پدر و مادرشان را دوست دارد، روز قیامت همراه من در درجه من خواهد بود.
المعجم الکبیر، اسم المؤلف: سلیمان بن أحمد بن أیوب أبو القاسم الطبرانی، دار النشر: مکتبة الزهراء - الموصل - 1404 - 1983، الطبعة: الثانیة، تحقیق: حمدی بن عبدالمجید السلفی، ج 3، ص 50، ح 2654
بنده چنین تعبیر میکنم که پیغمبر اکرم همین حرف را فرمود. اگر انسان صد جان داشته باشد، صد جان خود را فدا میکند که روز قیامت روز بقا با مصطفی همسایه باشد. اگر انسان صد بار شهید و کشته شود، بازهم زنده شود و بازهم کشته شود ارزش دارد که در بهشت همسایه حضرت محمد باشد. اگر انسان صد هزار بار هم کشته شود، بازهم ارزش چنین کاری را دارد. وقت معین و وقت معلوم در مقابل عدد معنایی ندارد و سلطنت و سعادت ابدی است و آن هم یک جان است. اصلاً ارزش دارد صدها جان فدا کنیم که حضرت محمد از ما قهرکنان نرود. کسی در دو مورد بیشتر میخواهد دوستان و اقاربش را ببیند.
حضرت عبدالمطلب قبل از ابوطالب آخرین وصی انبیاء قبل است. ایشان در هنگام ارتحال فرمود: فرزندان و دختران من جمع شوید. الآن برای من مرثیه بخوانید و من میخواهم بشنوم. حال این رسول به شهادت الله نسبت به ما:
(حَرِیصٌ عَلَیکمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُفٌ رَحِیم)
رسولی از خود شما به سویتان آمد که رنجهای شما بر او سخت است، و اصرار به هدایت شما دارد و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است.
سوره توبه (9): آیه 128
رئوف بودن و رحیم بودن صفات خداست و این رسول هم به تعبیر قرآن کریم نسبت به ما رئوف و رحیم است. چنین رسولی که به ما رئوف و رحیم است، حریص است. حضرت هنگام ارتحال میفرمایند:
«قال رسول اللَّهِ قُومُوا»
از خانه من بیرون بروید.
آیا مصیبتی بزرگتر از این میخواهید؟
مجری:
مصیبتی بالاتر از این که پیامبر کسی را از خانه خود بیرون کند!!
شیخ صلاح الدین اوزگوندوز:
این روایت در کتاب «صحیح بخاری» در باب مستقلی تحت عنوان «بَاب قَوْلِ الْمَرِیضِ قُومُوا عَنِّی» وارد شده است.
ما باید به متن پیغمبر اکرم فکر کنیم. ما چکار کردیم پیغمبری که تا این اندازه نسبت به ما رئوف و رحیم و حریص است، قهرکنان از دنیا رفت و فرمود: بلند شوید و از خانه من بیرون بروید.
آیت الله دکتر حسینی قزوینی:
اجازه بدهید من روایت را با ذکر سند برایتان بیاورم. در «بَاب قَوْلِ الْمَرِیضِ قُومُوا عَنِّی» وارد شده است:
«فقال عُمَرُ إِنَّ النبی قد غَلَبَ علیه الْوَجَعُ وَعِنْدَکمْ الْقُرْآنُ حَسْبُنَا کتَابُ اللَّهِ فَاخْتَلَفَ أَهْلُ الْبَیتِ فَاخْتَصَمُوا منهم من یقول قَرِّبُوا یکتُبْ لَکمْ النبی کتَابًا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ وَمِنْهُمْ من یقول ما قال عُمَرُ فلما أَکثَرُوا اللَّغْوَ وَالِاخْتِلَافَ عِنْدَ النبی قال رسول اللَّهِ قُومُوا»
الجامع الصحیح المختصر، اسم المؤلف: محمد بن إسماعیل أبو عبدالله البخاری الجعفی، دار النشر: دار ابن کثیر, الیمامة - بیروت - 1407 - 1987، الطبعة: الثالثة، تحقیق: د. مصطفی دیب البغا، ج 5، ص 2146، ح 5345
همچنین در عبارتهای دیگر هم وارد شده است که حضرت فرمود:
«قُومُوا عَنِّی»
الجامع الصحیح المختصر، اسم المؤلف: محمد بن إسماعیل أبو عبدالله البخاری الجعفی، دار النشر: دار ابن کثیر, الیمامة - بیروت - 1407 - 1987، الطبعة: الثالثة، تحقیق: د. مصطفی دیب البغا، ج 1، ص 54، ح 114
به دلیل اینکه شیخ صلاح الدین فرمود «قُومُوا» ما این روایت را آوردیم تا نشان بدهیم.
شیخ صلاح الدین اوزگوندوز:
ما امت محمد باید روی این مسائل فکر کنیم، اما نه برای اینکه کسانی را در تاریخ محکوم کنیم. درد من این نیست، درد من این است که اگر پیغمبر اکرم از ما راضی نشود ما سعادت نخواهیم داشت.
«الرَّاضِی بِفِعْلِ قَوْمٍ کالدَّاخِلِ فِیهِ مَعَهُم»
شرح نهج البلاغة لابن أبی الحدید، نویسنده: ابن أبی الحدید، عبد الحمید بن هبة الله، محقق / مصحح: ابراهیم، محمد ابوالفضل، ج 18، ص 362، باب 148 [و من کلامه ع فی الرضا بأفعال الناس]
که در کتب شیعه و سنی فراوان یافت میشود. ما باید ببینیم محمدی هستیم یا غیر محمدی هستیم. اول برای ما اهم و مهم این است که محمدی بمانیم. من با اسم مذاهب کار ندارم، بلکه ترجیحمان را باید در اینجا بگذاریم.
ما باید ببینیم قوم، قول چه کسی است و ما طرف چه کسی هستیم که اگر او حرفی برای ما فرموده است، تمام است. باید تعصبات مذهبی را کنار بیندازیم. ما با کسی دشمنی نداریم. کسانی که اختلاف داشتند از عشیره یکدیگر بودند و همگی قریشی بودند.
ما بین آنها چهکار داریم، بلکه میگوییم اول پیغمبرمان را ببینیم کجا میگذاریم. ما میتوانیم غیر از خدا به مرتبه قوم به کسی احترام قائل شویم یا اختلاف میان آن و دیگران ترجیح ما چیست که آن را باید در آنجا بگذاریم و آنوقت راهمان درست خواهد شد.
در آن زمان اشتباهی شد و ما از آن وصیت که بیمه هدایت ما بود، محروم ماندیم. ما مطمئن هستیم که رسول ما را محروم نگذاشته است. قبلاً گفته است و بعد از این که آنها رفتند هم باز حرفهایی فرمودند. ما اگر بخواهیم به قول امیرالمؤمنین حق و راه راست را پیدا کنیم، راه راست و واضح و روشن جلوی ماست. ما اصلاً دنبال راه راست هستیم یا نه.
راه راست که هر روز در نمازهای پنج گانه و واجب بگوییم و از خداوند بخواهیم:
(اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیم)
ما را به راه راست هدایت فرما.
که بعد از آن هم تفسیر فرموده است:
(صِراطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ غَیرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیهِمْ وَ لا الضَّالِّین)
راه کسانی که آنها را مشمول نعمت خود ساختی، نه راه کسانی که بر آنها غضب کردهای و نه گمراهان!
سوره فاتحه (1): آیات 6 و 7
چه کسانی هستند؟ بازهم قرآن خود تفسیر فرموده است:
(أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیهِمْ مِنَ النَّبِیینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِین)
خدا نعمت خود را بر آنها تمام کرده، از پیامبران و صدیقان و شهداء و صالحان.
سوره نساء (4): آیه 69
«حاکم حسکانی» و دیگران چنین تصریح کردند که منطق هم همانطور است. از احادیث و آیات دیگر هم استفاده میکنیم که مصداق اکمل شاه نبیین رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی است. مراد از صدیقین، صدیقین ثلاثه هستند.
«الصدیقون ثلاثة: حبیب النجار مؤمن آل یس قال: (یا قوم اتبعوا المرسلین) وحزقیل مؤمن آل فرعون الذی قال: (أتقتلون رجلا أن یقول ربی الله) وعلی بن أبی طالب وهو أفضلهم»
کنز العمال فی سنن الأقوال والأفعال، اسم المؤلف: علاء الدین علی المتقی بن حسام الدین الهندی، دار النشر: دار الکتب العلمیة - بیروت - 1419 هـ-1998 م، الطبعة: الأولی، تحقیق: محمود عمر الدمیاطی، ج 11، ص 276، ح 32898
شاه اولیاء و شاه صدیقین حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) مصداق اکمل صدیقین است. ما کار نداریم صدیق دیگری داریم یا نداریم آن به جای خودش است. به قول رسول گرامی اسلام شاه صدیقین حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) است.
(وَ الشُّهَداءِ) کسی از مسلمین و مذاهب اربعه و علمای آنها نمیآیند بگویند حسین شاه شهیدان نیست. مصداق اکمل ایشان هستند. در مورد (وَ الصَّالِحِین) قرآن کریم به ما بشارت میدهد:
(وَ لَقَدْ کتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکرِ ان الارض یرثها عبادی الصالحون)
ما در" زبور" بعد از ذکر (تورات) نوشتیم.
مفسرین میگویند تورات بوده است و زبور نیست. مفسرین میگویند مراد از (الذِّکرِ) در (وَ لَقَدْ کتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکرِ) تورات بوده است. تورات نوشتیم و زبور هم نوشتیم. قرآن کریم سپس میفرماید:
(أَنَّ الْأَرْضَ یرِثُها عِبادِی الصَّالِحُون)
که بندگان صالح من وارث (حکومت) زمین خواهند شد.
سوره انبیاء (21): آیه 105
این بدون تنظیم، سازماندهی و ریاست نیست. رئیس صالحین هرکسی هست. احادیث متواتر است و بیش از چهارصد حدیث صحیح در مورد حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) داریم. بیش از دو هزار حدیث داریم که چهارصد مورد آن صحیح است. شما که یکی از عقاید رؤیة الله را روی یک حدیث خبر واحد گذاشتید، برای شما عقیده شد. ما میگوییم که صدها حدیث صحیح در مورد مهدویت وجود دارد. بنابراین امام صالحین (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مصداق اکمل این صالحین است. معنای این حرف این است که ما لااقل در پنج نماز وجوبا ده بار باید بگوییم: "خدایا ما را به راه محمد، علی، حسین و مهدی هدایت کن" و هر روز از خداوند آن را بخواهیم.
اگر خودمان آن بزرگواران را رد میکنیم و به جای آنها افراد دیگری را میگذاریم، آیا خداوند به ما امان نمیدهد؟! ما خود را محاکمه کنیم و بگوییم: "بی عرضه! خودت دیگران را به آنها ترجیح میدهی و هر روز ده بار از من میخواهی که تو را به راه آنها هدایت کنم!"
بنابراین راه معلوم است و هرکسی میخواهد برود راه راست و صراط مستقیم مشخص است. قرآن کریم میفرماید:
(وَ أَنَّ هذا صِراطِی مُسْتَقِیماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکمْ عَنْ سَبِیلِه)
و اینکه این راه مستقیم من است از آن پیروی کنید و از راههای مختلف (و انحرافی) پیروی نکنید که شما را از راه حق دور میسازد، این چیزی است که خداوند شما را به آن سفارش میکند تا پرهیزگار شوید.
سوره انعام (6): آیه 153
خداوند راههای جداگانهای ندارد و این قول معروف است. ببینید از کدام راه میخواهید بروید. خداوند یک راه دارد، آدرس خداوند یکی است و غیر از آن، راههای دیگر ضلالت است؛ خواه از راست باشد یا از چپ باشد.
«الْیمِینُ وَ الشِّمَالُ مَضَلَّةٌ وَ الطَّرِیقُ الْوُسْطَی هِی الْجَادَّة»
نهج البلاغة، نویسنده: شریف الرضی، محمد بن حسین، محقق / مصحح: صالح، صبحی، ص 58، باب و من هذه الخطبة و فیها یقسم الناس إلی ثلاثة أصناف
خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: یک راه داریم که انسان را به جنت میرساند. ما تنها یک راه داریم و راههای دیگری نداریم که آن هم راهی است که رسول گرامی اسلام میفرماید:
«من سرّه أن یحیا حیاتی ویموت مماتی ویسکن جنة عدن غرسها ربی فلیوال علیا من بعدی ولیوال ولیه ولیقتد بالأئمة من بعدی فانهم عترتی خلقوا من طینتی رزقوا فهما وعلما وویل للمکذبین بفضلهم من أمتی للقاطعین فیهم صلتی لا أنالهم الله شفاعتی»
حلیة الأولیاء وطبقات الأصفیاء، اسم المؤلف: أبو نعیم أحمد بن عبد الله الأصبهانی، دار النشر: دار الکتاب العربی - بیروت - 1405، الطبعة: الرابعة، ج 1، ص 86، باب 4 علی بن أبی طالب
این روایت در کتب مختلف هم موجود است. در این روایت وارد شده است که هرکسی میخواهد محمدی زندگی کند و محمدی بمیرد یک راه دارد و آن هم اینکه به ولایت امیرالمؤمنین داخل شود، دوست علی باشد، دوستدار علی باشد، اما این کفایت نمیکند.
ما الحمدلله دوستدار علی هستیم، اما چه حکمتی دارد که دشمن اولیاء و دوستان علی هستیم. رسول گرامی اسلام در اینجا این قید را گذاشته است.
«ولیوال ولیه»
باید دوستان امیرالمؤمنین را دوست بداریم.
به فرمایش رسول گرامی اسلام ما هم باید امیرالمؤمنین را دوست بداریم و هم دوستان آن بزرگوار را هم دوست بداریم. این شرط است و امیرالمؤمنین هم فرموده است که دوستان شما سه دسته هستند: دوستتان، دوستِ دوستتان و دشمنِ دشمنتان.
این قاعده کلی است. اگر شما میگویید که من حضرت محمد را دوست دارم و دشمن ایشان را هم دوست میداریم! امکانپذیر نیست. قاعده کلی است و خودتان هم نمیتوانید این دوستی را قبول کنید که دوستتان، دشمن شما را هم دوست میدارد.
بگذارید به اصل حرف خود برگردم. ما علی رغم اینکه تا حدی کتابخانهای داریم که چندین هزار جلد کتاب اعم از کتب شیعه و اهل سنت در آن موجود است و حاج آقا آن را دیدند، اما (شبکه) ولایت است که در سایه حضرت آیت الله دکتر حسینی قزوینی به ما جرئت داده است. آیت الله دکتر حسینی قزوینی و طلاب و همکاران و شاگردان ایشان به ما این جرئت را داده اند که بگوییم هرچه دارید بیاورید و کمکهایتان هرآنچه قرآن میفهمد را بیاورید. من هم یکی دو مورد میآورم. ایشان به ما این جرئت را دادند.
دعا میکنیم انشاءالله همیشه این شبکه به ریاست و مدیریت آیت الله العظمی دکتر قزوینی و با حمایتهای مرجعیت عالیقدر آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی ادامه داشته باشد. امیدوارم از فیوضات این شبکه نه تنها ما، بلکه تمام مسلمین و حتی حق جویان از هر دین و مذهبی باشند استفاده کنیم. حرف مستدل میزنند و به کسی توهین نمیکنند، اما باید حرفهای خود را بگویند. ما نباید حق را به خاطر کسانی بگذاریم که اگر حق را بگوییم دل شکسته میشوند. شما با حق چه مشکلی دارید؟ رسول گرامی اسلام در بعضی از روایات فرمودند: علم گمشده ماست و ما باید به دنبال آن باشیم. تعصب کور بیمعناست. چنین نباشد که فرض کنیم بین دو عرب دعوا شده است و من در طرف دیگری هستم. بنی آدم اعضای یکدیگرند!
آنچه رسول و الله به ما فرموده است مقدس است و باید آن را تقدیس کنیم، نه اینکه از خودمان ائمه ایجاد کنیم. «ابو نعیم» در ادامه همین روایت به نقل از «ابن عباس» مینویسد:
«ولیقتد بالأئمة من بعدی فانهم عترتی خلقوا من طینتی رزقوا فهما وعلما وویل للمکذبین بفضلهم من أمتی للقاطعین فیهم صلتی لا أنالهم الله شفاعتی»
در این روایت وارد شده است که به ائمه خودساخته اقتدا نکنید. ائمه از عترت و طینت من خلق شدند. آیا شما آن را کوچک میشمارید؟
حسین بودن پدری همانند امیرالمؤمنین و مادری همانند حضرت فاطمه زهرا و جدی مانند حضرت محمد و جدهای مانند خدیجه و فاطمه بنت أسد میخواهد که در بالاترین ذروه باشد.
از چنین مادری این نسل به وجود میآید. اسماعیل بودن پدری همانند ابراهیم میخواهد. شما میگویید که فرزند من با فرزند حضرت محمد و ذریه حضرت فاطمه زهرا یکی خواهد شد؟! آیا این امر امکان پذیر است؟!
«خلقوا من طینتی»
طینت حضرت محمد چیز دیگری است. طینت و شجره ناس شتی و مختلفه است، اما شجره رسول گرامی اسلام مبارکه است و برکت ترشح میکند و ما شجرهای مبارکتر از این نداریم. آیا مسلمانی هست که بگوید که فلان شجره از این شجره مبارکتر است؟ اگر شما به جای این، شجره ملعونه را تقدیس کنید، عقلتان مشکل دارد. پیغمبر اکرم فرمودند به این ائمه اقتدا کنید و ما هم به آنها اقتدا میکردیم. اگر رسول گرامی اسلام میفرمودند به «اسامة بن زید» اقتدا کنید، ما این کار را میکردیم و چشم میگفتیم و به اذن الله فرار نمیکردیم.
مجری:
جناب شیخ صلاح الدین از شما متشکرم. بسیار پر انرژی صحبت میکنید و انسان دوست دارد دائماً صحبتهای شما را بشنود و لذت ببرد. من سعی کردم وسط فرمایشات شما صحبت نکنم.
عزیزان بیننده جناب شیخ صلاح الدین اوزگوندوز که رهبر شیعیان ترکیه هستند، مهمان امشب ما هستند و از این بابت خیلی خوشحالیم.
استاد! ما ابتدا به مردم یک تبریک گفتیم و این شادی که در دل همه مردم نه تنها ایران، بلکه عراق و سوریه و لبنان و جاهای مختلف هست. هرجایی که انسان آزادهای هست، دلش این روزها به واسطه این اتفاق مبارک و پیروزی سپاه مقاومت بر داعشی و داعشیان شاد است.
ما میخواهیم قدری در خصوص این موضوع صحبت کنیم و احیاناً اتفاقاتی که ممکن است بعد از این بیفتد.
آیت الله دکتر حسینی قزوینی:
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمدلله و الصلاة علی رسول الله و علی آله آل الله لاسیما علی مولانا بقیة الله و اللعن الدائم علی اعدائهم اعداء الله إلی یوم لقاء الله أفوض أمری إلی الله إن الله بصیر بالعباد حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر رب أدخلنی مدخل صدق و أخرجنی مخرج صدق و اجعلنی من لدنک سلطانا نصیرا
ما از بیانات بسیار شیوا و زیبا و گرم برادر بسیار عزیز و گرامی حاج آقا شیخ صلاح الدین استفاده کردیم. واقعاً تسلط ایشان در روایات و دیگر مباحث برای بنده بسیار لذتبخش بود.
بنده تا به حال شاهد سخنرانیهای ایشان نبودم، اما امشب احساس کردم که الحمدلله خداوند عالم به مردم ترکیه نعمت بزرگی عنایت کرده است و با این بیان شیوا صحبت میکنند.
علی رغم اینکه زبان فارسی زبان دوم ایشان هست و به زبان ترکیه تسلط بیشتری دارند. بنده واقعاً از ایشان تشکر میکنم و به مردم ترکیه توصیه میکنم که قدر این نعمتها را بدانند.
(لَئِنْ شَکرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکمْ وَ لَئِنْ کفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِی لَشَدِید)
اگر شکر گزاری کنید (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود و اگر کفران کنید مجازاتم شدید است!
سوره ابراهیم (14): آیه 7
در رابطه با پیروزیهای اخیر (علیه داعش) بینندگان عزیز ما میدانند وهابیت تکفیری توسط قدرتهای شرقی و صهیونیست و با پشتیبانی مالی عربستان سعودی که مرکز شرارت و فساد و ناامنی در منطقه است تأسیس شد.
علی رغم اینکه تکفیریها و دواعش میگفتند ما ساخته و پرداخته آمریکا و یهود هستیم و از عربستان سعودی پشتیبانی میکنیم و آمریکاییها میگفتند آنها را ما ساختیم، اما متأسفانه در شبکههای شیطانی و صهیونیستی شعار میدادند: داعش ساخته ایران است.
این قضیه برای همگان روشن شد و با برچیده شدن بساط داعش از عراق و سوریه حداقل دنیا فهمید که واقعاً داعش را چه کسانی تأسیس کردند و ساختند و چه کسانی داعش را برای همیشه در زبالهدان تاریخ افکندند.
من به نوبه خودم از ملت غیور سوریه و رزمندگان «حشد شعبی» در عراق و همه نیروهای نظامی و انتظامی در عراق و سوریه و همچنین کلیه عزیزان ما از ایران، افغانستان، پاکستان، لبنان و همگان به نوبه خودم تشکر میکنم و به آنها خسته نباشید میگویم.
اینها نه تنها به سوریه و عراق کمک کردند، بلکه به جامعه بشری بر کل کره هستی خدمت کردند. دنیا فهمید کسانی که ائتلافی علیه داعش درست کرده بودند، جز حمایت داعش در منطقه کار دیگری را انجام نمیدادند.
دوستان عزیز، بینندگان گرامی! داعش برای همیشه تمام شد، اما فکر داعشی هنوز تمام نشده است. تفکر داعشی هنوز هست و تبلیغات داعشی بعد از این دو چندان خواهد شد. ما کاملاً باید حواسمان را جمع کنیم.
نکته دیگری که میخواهم به مردم شریف و غیور افغانستان عرض کنم، این است: برادران عزیز و شیعیان غیور افغانستان! اهل سنت عزیز افغانستان! بیدار باشید و حواستان را جمع کنید. خدای ناکرده خودتان را به خواب نزنید. به تعبیر امیرالمؤمنین:
«وَ مَنْ نَامَ لَمْ ینَمْ عَنْه»
کسی که خود را به خواب زده است، دشمنش بیدار است.
نهج البلاغة، نویسنده: شریف الرضی، محمد بن حسین، محقق / مصحح: صالح، صبحی، ص 452، خ 62 و من کتاب له ع إلی أهل مصر مع مالک الأشتر [رحمه الله] لما ولاه إمارتها
و:
«مَنْ نَامَ عَنْ عَدُوِّهِ أَنْبَهَتْهُ الْمَکاید»
کسی که از حیله و کید دشمن به خواب رود، یک مرتبه میبیند دشمن اطرافش را فراگرفته است.
عیون الحکم و المواعظ، نویسنده: لیثی واسطی، علی بن محمد، محقق / مصحح: حسنی بیرجندی، حسین، ص 441، ح 7668
چنین شخصی نه توان دفاع دارد و نه امکان فرار دارد. طبق آنچه که این افراد زمزمه دارند، میخواهند دشمن را به خاک پاک سرزمین افغانستان منتقل کنند. عزیزان ما شیعه و سنی تلاش کنید این شجره خبیثه داعش را در نطفه خفه کنید و نگذارید در آنجا لانه بگذارند و تردد کنند. شیعه و سنی با تمام توان در صف واحد در برابر دشمن بشریت بایستید.
مشاهده کردید که داعش در سوریه و عراق چقدر از عزیزان اهل سنت را به خاک و خون کشاند. عزیزان اهل سنت! فریب این افراد را نخورید. والله تالله بالله داعش و وهابیت و سلفیت دشمن بشریت هستند. آنها دشمن دین شما، دشمن دنیای شما، دشمن ناموس شما و دشمن آخرت شما هستند.
بنده به یاد دارم یک شب آقایی از عراق زنگ زد و ظاهراً انسان مسنی بود. او گفت: "مدتی است داعشیها همسر و دخترم را بردهاند و از سرنوشت آنها خبر ندارم." خدا میداند هروقت به یاد این شخص میافتم بغض گلویم را میگیرد. برای یک مرد چقدر سخت و دشوار است که دشمن ناموس او را ببرد و خبری از ناموسش نداشته باشد. عزیزانی که قدر ناموس خود را میدانید، عزیزانی که غیرت دارید، عزیزانی که برای دین خود ارزش قائل هستید بدانید که وهابیت، تفکرات «ابن تیمیه»، تفکرات «محمد بن عبدالوهاب» و تفکرات طرفداران آنها دشمن دین و دنیا و ناموس شما هستند.
اگر علاج واقعه قبل از وقوع نکنید و خدای ناکرده آنها برای خودشان جایی را گرم کنند، مشکل خواهد بود و باید هزینههای سنگینی را بپردازید.
بنده به همه عزیزانی که در فضای مجازی و رسانهای کار میکنند توصیه میکنم تا میتوانند فساد آئین وهابیت و مبانی فکری وهابیت را برای مردم بیان کنند.
اگر این افراد راست میگویند، ما نزدیک به هفت سال است که داد میزنیم بیایید باهم مناظره و بحث کنیم، اما آنها فرار میکنند و میگویند از عکس فلانی هم میترسیم!
همانطور که برادر عزیزمان جناب آقای شیخ صلاح الدین اشاره کردند اینها از رودررو شدن با یک شیعه وحشت دارند و میترسند، زیرا میدانند چیزی در آستین ندارند.
وهابیت به مجرد اینکه با یک روحانی شیعه مواجه شوند مشتشان باز میشود و رسوا میشوند و طرفدارانشان را از دست میدهند.
من با توجه به سی سال تجربه درگیری فکری با وهابیت به این نتیجه رسیدم که نود درصد کسانی که فریب وهابیت و سلفیت را میخورند ناآگاه و بیاطلاع هستند.
بنده بارها با طرفدارانشان چه در ایران، عراق، سوریه و خاک عربستان سعودی بحث کردم و قضیه روشن شده است. کتاب را با جلد و صفحه بیان کردم و آنها گفتند که این مسائل در کتابهای ما هست در حالی که خود از آن بیخبر هستیم و اساتید ما این حرفها را برایمان بازگو نمیکنند.
تعدادی از عزیزان از مصر تشریف آورده بودند که عدهای خبرنگار بودند، کارشناس شبکههای ماهوارهای بودند، استاد دانشگاه بودند و من حدود چهل دقیقه برای آنها صحبت کردم. آنها اشکشان جاری بود و میگفتند: مطالبی که شما از کتابهای ما برایمان بیان میکنید را تا به حال نشنیده بودیم. یکی از آنها که استاد دانشگاه بود، میگفت: این مطالب در کتابهای ما هست و ما از آن بیخبریم.
وقتی که بنده شماره صفحه و جلد کتاب را نشان دادم، مبهوت مانده بودند و التماس میکردند این پاورپوینت و تصاویر را به ما بدهید تا در مصر ببریم. آنها ادعا میکردند که اگر این مطالب را در رسانهها و ماهوارهها مطرح کنیم، بسیاری از جوانان ما بیدار میشوند.
دوستان عزیز، طلاب گرامی، اساتید دانشگاه، معلمان، دبیرها! اگر نگوییم زیاد، اما مقداری هم ما مقصر هستیم. ما حقایق را برای مردم بیان نمیکنیم و بصیرت افزایی نمیکنیم.
ما باید فردای قیامت خود را برای سؤال و جواب در برابر خداوند عالم و خانوادههایی که توسط وهابیت ذبح میشوند و خانههایی که نابود میشوند، آماده کنیم. ما بصیرت افزایی نکردیم و به آنها آگاهی ندادیم. نود درصد جوانانی که فریب وهابیت را میخورند چه در داخل کشورهای عربی و چه کسانی که از کشورهای آسیای میانه میآیند و چه آنها که از کشورهای اروپایی و آمریکایی میآیند ناآگاه و بیخبر هستند. لذا یکی از کارهایی که ما باید امروزه انجام دهیم و با تمام توان و چندین برابر در میدان حضور داشته باشیم، حضور فرهنگی ما در مواجهه با تفکرات تکفیری است.
مجری:
جناب استاد از شما بسیار متشکرم. خیلی از دوستان بیننده هم پیام دادند و از بیانات خوب و ارزشمند جناب شیخ صلاح الدین تشکر کردند.
بخشی از پیامکهای بینندگان برنامه:
آقای باقر رحمتی از شادگان گفتند: صحبتها و بیانات ایشان خیلی جالب بود و خیلی استفاده کردیم.
آقای جاوید از تبریز هم یک احسنت جانانه به مهمان عزیز ما گفتند.
آقا رسول نور از استانبول پیام فرستادند: خیلی تشکر از برنامه مفیدتان. ما افتخار میکنیم رهبری همانند شیخ صلاح الدین داریم.
برنامه زنده «اخلاق علوی» را از «شبکه جهانی ولایت» تماشا میکنید. علاوه بر اینکه در محضر حضرت آیت الله دکتر حسینی قزوینی هستیم، مهمان عزیزمان شیخ صلاح الدین رهبر شیعیان ترکیه هم مهمان ما هستند. از وضعیت شیعیان ترکیه برای ما بفرمایید.
شیخ صلاح الدین اوزگوندوز:
بنده اولاً از دوستانی که با پیامشان ما را تشویق کردند تشکر میکنم و به آنها سلام عرض میکنم. با عنایات ولی عصر و عون خداوند عالم مذهب جعفری در ترکیه در ذروه هست و همه به آن احترام دارند. هیچکس با چشم بد به آن نگاه نمیکند و تا حدی رضایتبخش است. ما ملت ترکیه اتحاد داریم و اتحاد مسلمین در آنجا وجود دارد. علی رغم اینکه سعودیها میلیاردها دلار خرج کردند و در شبکهها کسانی را وارد کردند.
ترکیه، ایران و پاکستان از قدیم با هم دوست هستند. از مدرسههای وهابی که در پاکستان هست، قبل از چهل سال هم به ترکیه میآمدند، اما ما نمیدانستیم متاعی که آنها به ما میدهند مال پاکستان نیست. مردم ما این را نمیدانستند و با این وجود ملت ما در مودت اهلبیت (علیهم السلام) و در حسینی بودن اجماع دارند. یک کشور عزیز هشتاد میلیونی یک یزید ندارد و به روایتی تنها یک اسم معاویه بوده است. این در حالی است که در تمام خانوادهها خواه علوی باشد یا سنی باشد اسم اهلبیت را نامگذاری میکنند.
طبق معلومات استاتیکی مشخص شده است که بیشترین اسماء ملت عزیز ترکیه اسماء اهلبیت است. بعد از رئیس بیت و صاحب بیت نام اهلبیت بر اسامی مردم وجود دارد. در بیشتر برادران اهل سنت کسانی هستند که دو اسم دارند.
به عنوان مثال در میان ما حسن یا حسین نامگذاری میشود، اما در میان اهل سنت برای یک نفر اسم حسن حسین میگذارند. الحمدلله مردم ما در این مورد هم اجماع دارند. در مورد فقهی اختلاف داریم، خدا را شکر میکنیم که اختلاف داریم و این را برای خودمان رحمت میدانیم.
این ذهنیت فاشیستی است که بخواهیم همه را یک شکل بار بیاوریم. خدا را شکر که ما حنفی داریم، خدا را شکر که ما شافعی داریم، خدا را شکر که ما جعفری داریم، خدا را شکر که همه ما محب آل محمد (صلوات الله علیهم اجمعین) هستیم.
از زمان «احمد یسویها» و مریدانش ده نفر اولیاء از مریدان او به آن منطقه آمدند و قبل از عثمان این منطقه را مسلمان کردند. مولاناها و «حاج بایرام ولیها» به تمام خاک آن کشور و سلولهای ترکها و ملت نجیب عشق اهلبیت را نقش کردهاند.
لذا نه سعودی و نه کسی دیگر نمیتواند این عشق را از بین ببرد. در مورد داعش باید بگویم که داعش مقطعی زایل شد و تنها نبود. رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که رئیس جمهور قبل و وزیر خارجه قبل داعش را درست کرد.
کسی که در سوریه و عراق مغلوب شد آمریکا و اسرائیل بود و واقعاً هم همینطور است، اما تمام نشده است و نام آن عوض شده است. استاد عزیزمان آن جریان را فرمودند که واقعاً حزنآور و مصیبت است و خداوند مسلمین را با این مصیبتها ابتلاء نکند.
برادران ما در سومالی، نیجریه، لیبی و افغانستان با همین مصیبت روبرو هستند. باید ذهنیت داعش از بین برود و سرچشمه آن سعودی است. داعش را انگلیسها برای از بین بردن وحدت مسلمین درست کردند. آن روز در امپراطوری عثمانی یک دولت ترک و اجداد ما متجسم بود. آنها دشمن ما ملت ترک شدند و دولت ما را تجریه کردند. انگلیس هم با آنها همداستان شدند و دهها هزار تن از اجداد ما، سربازان ما، مجاهدین ما، همسر و فرزندان ما را در حجاز محاصره کردند.
در مقابل در قوت العماره آیت الله شیعه با عثمانی علی رغم ظلمهای فراوانی که از آنها دیده بودند به دلیل آنکه مسلمان بود با هم شدند و انگلیسها را محاصره و اسیر کردند.
وفا ایجاب میکند که شیعه با اینکه قریب به هفتاد درصد آن کشور را تشکیل میدادند و مابقی را ادیان و اقوام مختلف تشکیل میدادند، در آن کشور صد سال از حکومت محروم شدند به خاطر اینکه طرف عثمانی ترک را گرفتند و طرف انگلیس را نگرفتند.
ما باید این مسائل را خود حساب کنیم. آل سعود از بین نرفته است، با اسماء مختلف خواهد آمد. تفکر داعشی در آفریقا برادران و خواهران ما را ذلیل کردند.
حال فلانی میگوید شرک است. آثار تاریخی از نفت باارزشتر است و این نعمت است. برای موصل که اهل سنت هم هست شما نعمت و رزق آنها را از دست آنها گرفتید و آثار تاریخی را از بین بردید.
حال سعودیها در یمن همین کار را میکنند و خودشان که دولت هستند همین کاری را که داعش در موصل، در پالمیرا که آن هم آثار تاریخی چند هزار ساله دارند را از بین میبرند.
داعش آثار تاریخی یمن، آب آشامیدنی مردم و مدرسهها را از بین میبرند و بچهها را زیر آوار میکشند. انشاءالله داعش و امثال آنها همانند القاعده و الشباب از بین بروند. انشاءالله آل سعود از بین بروند و مسلمین از شر آنها در امان باشند.
در آفریقا شیعه نداریم و شما خیال میکنید مجاهدین اهل سنت هستند که شیعه را میزنند، آنها تمام مسلمین را میزنند. سومالی خراب شد. زن و فرزند چه گناهی دارند؟
مشرکین و کسانی که زنده به گور شدند، دختران مشرکین بودند. خداوند میفرمایند:
(وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ بِأَی ذَنْبٍ قُتِلَت)
و روزی که از دختران زنده به گور شده سؤال شود که به کدامین گناه کشته شدند؟
سوره تکویر (81): آیات 8 و 9
بر فرض که پدر مشرک باشد، آیا فرزند او چه گناهی دارد؟ خداوند متعال میفرماید: من حساب فرزند مشرک را از شما میکشم.
خدا را شکر آل سعود را که هم دین و هم حکومت آن را انگلیسیها در مقابل امپراطوری عثمانی درست کردند، ترکیه را نگرفت. مسلمین ترکیه اعم از شیعه و سنی به مذهب و اتحاد خود باقی هستند.
مجری:
الحمدلله با نابودی آل سعود شجره خبیثه ملعونه و اربابانشان آمریکا و اسرائیل روزی شاهد آن باشیم که نابود شوند و همه از دستشان راحت شویم.
حاج آقا قزوینی خیلی فرصت نداریم. در بخشهای اولیه که خدمت جناب شیخ صلاح الدین بودیم، به روایتی اشاره کردند و واژه (خَیرُ الْبَرِیة) را بسیار زیبا و قشنگ بیان کردند.
قرار ما در «شبکه جهانی ولایت» این است که هرچیزی میگوییم با سند و مدرک باشد. اگر صلاح بدانید به این قضیه بپردازیم.
آیت الله دکتر حسینی قزوینی:
جناب آقای شیخ صلاح الدین نام کتاب «الدر المنثور» اثر «سیوطی» را آوردند. در ذیل سوره مبارکه بینة وارد شده است:
(إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِک هُمْ خَیرُ الْبَرِیة)
اهل سنت و بعضی از سلفیها به صراحت آوردند که این آیه در حق امیرالمؤمنین سلام الله علیه نازل شده است. بنده ابتدا کتاب «الدر المنثور» که جناب شیخ صلاح الدین نام این کتاب را آوردند، میآورم.
در کتاب «الدر المنثور» جلد 8 صفحه 589 نقل شده است که «ابن عساکر» از «جابر بن عبدالله» نقل میکند و میگوید: نزد رسول اکرم بودیم که امیرالمؤمنین آمد. پیغمبر اکرم فرمود:
«والذی نفسی بیده إن هذا وشیعته لهم الفائزون یوم القیامة»
قسم به خدایی که جانم در قبضه قدرت اوست، علی و شیعیان او فردای قیامت رستگارند.
«ونزلت (إن الذین آمنوا وعملوا الصالحات أولئک هم خیر البریة) فکان أصحاب النبی إذا أقبل علی قالوا: جاء خیر البریة»
سپس آیه شریفه: "(اما) کسانی که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند بهترین مخلوقات (خدا) هستند"، نازل شد. هرگاه امیرالمؤمنین میآمد، اصحاب پیغمبر میگفتند که خیر البریة آمد.
ایشان همچنین از «ابن مردویه» نقل میکند بعد از اینکه این آیه نازل شد، پیغمبر اکرم به امیرالمؤمنین فرمود: خیر البریة تو و شیعیانت هستی. در روز قیامت تو و شیعیانت از خداوند راضی هستید و خداوند هم از شما راضی است.
همچنین آقای «آلوسی» متوفای 1270 علی رغم اینکه سلفی مسلک است، در جلد آخر از تفسیر «روح المعانی» از «ابن مردویه» از قول امیرالمؤمنین نقل میکند که حضرت میفرماید پیغمبر اکرم به من فرمودند:
«ألم تسمع قول الله: (إن الذین آمنوا وعملوا الصالحات أولئک هم خیر البریة) أنت وشیعتک وموعدی وموعدکم الحوض إذا جئت الأمم للحساب تدعون غرا محجلین»
آیا آیه (إن الذین آمنوا وعملوا الصالحات أولئک هم خیر البریة) را نشدیدی؟ آنها تو و شیعیان تو هستید. وعدهگاه من و شما و شیعیانت کنار حوض کوثر هست، وقتی که تمام مردم برای حساب میآیند شما سربلند و روسفید خواهید بود.
الآلوسی البغدادی الحنفی، أبو الفضل شهاب الدین السید محمود بن عبد الله (متوفاى1270هـ)، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی،ج30، ص207، ناشر: دار إحیاء التراث العربی – بیروت.
ایشان روایات متعدد دیگری هم مطرح میکند. همچنین در کتاب «تاریخ دمشق» جلد 42 صفحه 371 همین روایت را نقل میکند که هروقت امیرالمؤمنین میآمد، اصحاب پیغمبر میگفتند: خیر البریة آمد. همچنین کتاب «شواهد التنزیل» اثر «حسکانی» که ایشان هم به آن اشاره کردند، صفحه 467 حدیث 1139 همین روایت از «جابر بن عبدالله انصاری» نقل شده است. آقای «طبری» متوفای 310 در کتاب تفسیر خود جلد 24 صفحه 556 روایات متعددی نقل میکند مبنی بر اینکه آیه 7 سوره مبارکه بینه در حق امیرالمؤمنین نازل شده است.
مجری:
امشب چه شبی شد! الحمدلله که هرآنچه شنیدیم از کرامات و فضائل مولا امیرالمؤمنین و شیعیان و محبان آن بزرگوار بود؛ خدا را شکر. چقدر پیام برای ما فرستادید.
بخشی از پیامکهای بینندگان برنامه:
آقای عصمت الله فروغی گفتند: دارم برنامه خوب شما را نگاه میکنم. ایشان صمیمانه از جناب شیخ صلاح الدین تشکر کردند.
عزیزی گفتند: با سلام خدمت شما مهمان گرامی. ایشان توصیه کردند که شما را نزد خودمان نگاه بداریم و نگذاریم بروید.
آقای علی شیخی از زابل برای ما پیام فرستادند که از ایشان ممنونم.
آقای ناصری از بروجرد برای ما پیام فرستادند.
همه بینندگان از حضور و فرمایشات شما تشکر کردند.
آقای مهزیار از تهران هم تشکر کردند.
آبیل از گلستان برای ما پیام فرستادند.
آقای حمید عمودی از اهواز برای ما پیام فرستادند.
عزیزی گفتند: شیخ عزیز! سلام ما را به برادران شیعه و اهل سنت ما در ترکیه برسانید.
بسیاری از پیامهای دیگر هم به دست ما رسیده است و دیگر فرصت نیست.
جناب شیخ! از شما خیلی متشکرم، استفاده کردیم. تشکر میکنم از اینکه دعوت ما را پذیرفتید و امشب تشریف آوردید، از حضور گرمتان بهرهمند شدیم. ما از بیانات و فرمایشات شیوا و شیرین شما سیر نمیشویم، منتها فرصت برنامه به پایان رسیده است.
آیت الله دکتر حسینی قزوینی:
اگر ایشان در قم بمانند، ما هر هفته یک جلسه از خدمتشان به صورت مستقل استفاده میکنیم.
خدایا به آبروی حضرت محمد و آل محمد سوگند میدهیم فرج مولای ما حضرت بقیة الله الأعظم را نزدیک بگردان. خدایا ما را از یاران خاص آن بزرگوار قرار بده. خدایا رفع گرفتاری از همه گرفتاران بنما. خدایا گرفتاریهای مورد نظر را به حق حضرت محمد و آل محمد را برطرف فرما.
خدا به حق حضرت محمد و آل محمد حوائج حاجت مندان، حوائج این حقیر، حوائج دست اندرکاران «شبکه جهانی ولایت»، حوائج مهمان عزیزمان، حوائج بینندگان عزیز، حوائج ولایت یاوران گرامی را برآورده نما. خدایا دعاهای ما را به اجابت برسان.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
مجری:
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
خیلی ممنونم از توجه و نگاههای مهربان تک تک شما بینندگان عزیز و گرامی «شبکه جهانی ولایت» و برنامه زنده «اخلاق علوی».
البته امشب فرصت نشد که ما به موضوعاتی که هفتههای گذشته به آن میپرداختیم بحث غیبت و آثاری که دارد و راهکارهای فرار از گناه بپردازیم. در خدمت شما خواهیم بود و از محضر استاد استفاده خواهیم کرد. فردا هم روز جمعه و متعلق به وجود نازنین مولایمان، آقایمان، نور چشممان، امام زمانمان (ارواحنا و ارواح العالمین له الفداء) است. عرضه میداریم:
تو که یک گوشه چشمت غم عالم ببرد
حیف باشد که تو باشی و مرا غم ببرد
اللهم عجل فی فرج مولانا صاحب العصر و الزمان
یا علی مدد، خدانگهدار.