بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه هفتادم 96/12/13
آشنایی با فرَق کلامی اهل سنت (36) – آشنایی با مبانی کلامی وهابیت
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمدلله و الصلاة علی رسول الله و علی آله آل الله لا سیما علی مولانا بقیة الله و اللعن الدائم علی أعدائهم أعداء الله الی یوم لقاء الله.
بحث ما در رابطه با عبارتی از بن جبرین بود ایشان به صراحت میگوید شیعه به 4 دلیل كافر است یك مورد آن:
« طعنهم في القرآن وادعاؤهم أنه قد حذف منه أكثر من ثلثيه»
اين را ما قبلا جواب دادیم، فایل تحریف قرآن را كه آماده كردیم خدمت شما میدهم كه آیا شیعه معتقد به تحریف قرآن است یا معتقد به تحریف قرآن نیست؟ این را ما مفصل بحث كردیم كه چه مطالبی در اینجا هست. علمای شیعه در عدم تحریف قرآن و علمای منصف اهلسنت هم مطالبی دارند.
محمد ابو زهره، غزالی و دیگران میگویند این كه شما یك عمری است دارید میگویید شیعه قرآنی غیر از این قرآن دارد
«لماذا لم یطلع الانس والجن علی نسخة منه خلال هذا الدهر الطویل»
در طول این مدت طولانی چرا تا به حال جن و انسی به این قرآن دسترسی پیدا نكرده است! كه شما میگویید شیعه قرآنی غیر از قرآن دیگر مسلمانها دارد!
از آن طرف ما عبارتی از خود خلیفه دوم آوردیم كه میگوید دو سوم قرآن حذف شده 200 آیه از اول سوره احزاب حذف شده، آیه رجم را عمر آورد گفت بنویسند چون شاهد نداشت ننوشتند!
عایشه میگوید در قرآن عشر رضعات بوده بعد به خمس رضعات تبدیل شده یعنی اگر یك كسی بچهای را اول گفت ده بار شیر بدهد محرم میشود بعد نسخ شد گفت اگر پنج بار هم شیر بدهد باز محرم میشود!
پیامبر صلی الله علیه واله و سلم كه از دنیا رفت
«وَهُنَّ فِيمَا يُقْرَأُ من الْقُرْآنِ»
صحيح مسلم، ج 2، ص 1075، اسم المؤلف: مسلم بن الحجاج أبو الحسين القشيري النيسابوري الوفاة: 261 ، دار النشر : دار إحياء التراث العربي - بيروت ، تحقيق : محمد فؤاد عبد الباقي
هنگام وفات پیامبر صلی الله علیه واله وسلم در قرآن خوانده و قرائت میشد، آقایان میگویند لفظش نسخ شده معنایش مانده است! اگر لفظش نسخ شده، كجا نسخ شده است؟
(مَا نَنْسَخْ مِنْ آيةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا)
سوره بقر (2): آيه 106
بفرمایید این پنج رضعاتی كه میٰفرمایید در قرآن بوده پیغمبر صلی الله علیه واله وسلم هم از دنیا رفت این در قرآن بوده نسخ توسط چه كسانی انجام شده است؟ توسط پیغمبر صلی الله علیه واله وسلم كه نسخ نشده؛ چون میگویید هنگام وفات پیامبر ، این آیات بوده و تلاوت میشده است. اگر توسط صحابه نسخ شده که این عین تحریف است، صحابه چه حقی دارند كه بخواهند یك آیهای را نسخ كند و یا نسخ نكند. نسخ توسط خدای عالم و ابلاغ آن هم توسط رسول اكرم صلی الله علیه واله وسلم است یا اینكه میگوید:
«وَلَقَدْ كان في صَحِيفَةٍ تَحْتَ سَرِيرِي»
سنن ابن ماجه، ج 1، ص 625، اسم المؤلف: محمد بن يزيد أبو عبدالله القزويني الوفاة: 275 ، دار النشر : دار الفكر - بيروت - - ، تحقيق : محمد فؤاد عبد الباقي
آیه رجم و رضاعهی كبیر عشرا، كه اگر یك مرد بیست سالهی سبیل دار و ریش دار بیاید ده مرتبه از یك خانمی شیر بخورد این محرمش میشود!
عایشه میگوید این آیه نازل شد این را ما در یك ورقی نوشته بودیم زیر رختخواب من هم بود پیغمبر صلی الله علیه واله وسلم كه از دنیا رفت یعنی هنوز جزء قرآن بوده است، بعد بز آمد و آن را خورد!!
آیه عشر رضعات و آیه رجم
«الشیخ والشیخه إذا زنیا فارجموهما»
الطبقات الكبرى، ج 3، ص 334، اسم المؤلف: محمد بن سعد بن منيع أبو عبدالله البصري الزهري الوفاة: 230 ، دار النشر : دار صادر - بيروت - -
خورده شد، ببینید این آقایان میخ را در چشم خودشان نمیبینند تكهای چوب را در چشم دیگران اینطور مطرح میكنند!
پرسش:
شنیدم كه این كار را در اداراتشان انجام میدهند وقتی كه با خانمی همكار هستند.
پاسخ:
بعضی از اینها در مصر فتوا دادند، یكی از علمای وهابی فتوا داد كه مثلا اگر یك خانمی برای رفت و آمد به اداره رانندهای دارد این خانم چند روزی به این راننده شیر بدهد تا به راننده محرم بشود!
ما در یك جلسهای در آلمان بودیم این را گفتم بعضیها گفتند حاج آقا كجا ما میتوانیم وهابی بشویم؟! ما در دوران بچگی کم شیر خوردیم!!
ببینید مسخره بازیهایی را كه انجام میدهند؛ اینها با شریعت بازی كردن است من عقیدهام این است كه اینها به خود عایشه هم افترا میبندند. اگر چنین صحبتی مطرح میشد، صدای عموم مردم در میآمد.
این یك چیزی نیست كه صحابه بتوانند در برابر این كوتاهی كنند یا خود حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام عكس العمل نشان ندهند، اینها همه ساخته و پرداختهی دوران بنی امیه است.
پرسش:
استاد! انگیزهشان چه میتواند باشد؟
پاسخ:
از نظر انگیزه اینها دنبال این بودند كه پیغمبر صلی الله علیه واله وسلم را تخریب كنند که نتوانستند لذا آمدند عایشه را كه به قول اهل سنت نمادی از رفتار و كردار پیغمبر صلی الله علیه واله وسلم بود تخریبش كردند مسائل جنسی از او نقل كردند.
پرسش:
خواستند زیادی بزرگش كنند.
پاسخ:
هم زیادی بزرگ كردن بود در برابر امیرالمؤمنین سلام الله علیه و هم اینكه میخواستند از این كانال ابهت پیامبر صلی الله علیه واله وسلم را بشكنند اینها دنبال این قضیه بودند. به نظر من اینطوری بگوییم بهتر است. حفظ احترام پیغمبر صلی الله علیه واله وسلم از همه برای ما لازمتر است، واقعیت هم اگر نداشته باشد به این شكل اگر به میدان بیاییم به صلاح ما است.
پرسش:
استاد ببخشید! اینها كه در مورد شیعه میگویند شیعه قرآن جدا دارد من یك كلیپی از اینها دیدم كه از تلویزیون هم پخش شده بود ایشان ادعا كرده بود كه قرآن شیعه در روایاتشان پراكنده است من اینها را جمع كردم، مثل همان مواردی كه در كتابهای تفسیری است اینها میگویند قرآن شیعه اینطوری است.
پاسخ:
ما به آن كار نداریم میگوییم اگر ما ده تا روایت داریم شما سی تا روایت دارید. شما از روایات تحریفتان چه جواب میدهید ما هم همان جواب را میدهیم، شما میگویید
«آیات نسخت قرأئته وبقیت احكامه»
ما هم همان را میگوییم، شما میگویید صحابه اینطوری بوده اند، ما هم میگوییم، شما میگویید آنها شأن نزول بوده ما هم میگوییم. دعوا كه باهم نداریم. اگر اشكال است، اشكال به هردو مذهب است و در این وسط چه كسانی استفاده میكنند؟ یهودیان و مسیحیان و آنهایی كه با اسلام دشمنی دارند استفاده میكنند.
میگویند فقط انجیل ما تحریف نشده، تورات ما فقط تحریف نشده، قرآن مسلمانها هم تحریف شده شیعیان هم اینطور میگویند و سنیها هم اینطور میگویند. یعنی از این دعوا جز اینكه دشمنان اسلام استفاده میكنند چیز دیگری نیست در همین شبكه المستقله حدود 10 – 12 سال قبل شیعیان با این وهابیها بحث میكردند.
شیعیان مانند دكتر عبدالزهرا و دیگران ثابت كردند كه شیعه معتقد به تحریف قرآن نیست وهابیها میگفتند اگر این است ما هم قبول داریم بعد آمدند به مباركی امر خیر یك برّهی بریانی را جلویشان گذاشتند و شروع به خوردن كردند. بعد از آن قضیه گفتند دیگر تمام شد. دیگر بعد از این نه شیعه قائل به تحریف قرآن است و نه سنی قائل به تحریف قرآن است.
یك هفته بعد در همان شبكه دوباره آمدند گفتند شیعه قائل به تحریف قرآن است! ببینید اینها دنبال كشف حقیقت نیستند، اینها دنبال ماجراجویی هستند، دنبال طعنه و فتنه هستند. چون خیلی از سخنرانیها كه خیلی داغ و پر درآمد است آن سخنرانیهایی است كه علیه شیعه مردم را تحریك كنند، وقتی كه این دعوا بخوابد دیگر خیلی از سخنرانیهای اینها تعطیل و بازارشان كساد میشود و بهم میریزد. حاضر نیستند بازارشان كساد بشود، چون اینها از اختلاف شیعه و سنی دارند ارتزاق میكنند. و با حل اختلافات ارتزاق درش بسته میشود، مراجع ما بارها اعلام كردند آقای شیخ الازهر! مفتی عربستان سعودی! بیایید باهم بشینیم مناظره كنیم. آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، آقای مکارم شیرازی، آقای سبحانی، آقای نوری همهشان اعلام مناظره کردند شما در اینترنت بزنید این قضیه برای زمان المستقله بود که اینها سر و صدا میکردند.
چرا هیچ کدام برای مناظره حاضر نشدند؟ چون اینها میدانند اگر برای مناظره بیایند مشتشان باز میشود فتنهگریهایی که اینها در مدت هفتصد هشتصد سال بعد از ابن تیمیه دارند انجام میدهند این فتنهگریها میخوابد.
ما هفت هشت سال است داریم داد میزنیم آقایان، سرانتان برای مناظره با ما بیایند، میگویند ما حاضر نیستیم و از عکس فلانی هم میترسیم! چرا میترسند؟ از این منطقی که ما داریم و حقانیت شیعه را بیان میکنیم از این میترسند و وحشت دارند نمیتوانند به میدان بیایند. مثل آقایان احمد الحسنیها، دنبال این هستند که در گوشه و کناری یک آدم مظلوم و بیخبری پیدا کنند و گمراهش کنند.
میگویند چون دادگاه به ما اجازه نمیدهد ما مناظره بکنیم!
دادگاه شما را محکوم کرده چه مناظره کنید و چه مناظره نکنید شما رسوا شدهاید! آب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب!
ما حاضر هستیم حتی این آقا یک روزی بیاید اینجا در این بحثی که ما داریم نیم ساعت را تقسیم میکنیم پنج دقیقه ایشان حرف بزند پنج دقیقه هم من حرف بزنم. همه رفقا هم اینجا شاهد باشند اینها دنبال ماجراجویی هستند دنبال این هستند که یک افراد نا آگاهی را پیدا بکنند همین مطلبی را كه قبلا گفتم یکی از بچههای ما تهران رفته و با یكی از بزرگانشان مناظره کرده است. میگفت وقتی ما بحث نسبت شرک به امام حسین علیه السلام را مطرح کردیم میگفت همه آنهایی که آنجا بودند آنچنان ناراحت و غضبناک شدند که جلسه به هم ریخت. میگفت این هم همینطور. میگفتند بعد از رفتن ما نیم ساعت سرش را پایین انداخته بود حرف نمیزد، بحث علمی با اینها فایدهایی ندارد حضرت امیر علیه السلام به ابن عباس میگوید برو با خوارج مناظره کن میگوید مبادا به آیات قرآن استدلال کنی!
زیرا آیات ذو وجوه است شما هر چه بگویی میگوید مراد خدا این و آن بوده یکی از مشکلات بچههای ما که با اینها مناظره میکنند این است که از روش و فنّ مناظره بیخبر هستند. در بحثهای علمی میگوید آقا در این روایت برداشت من این است و او هم میگوید برداشت من هم این است!
شما تناقضات و کفریّات اینها را مطرح کن اول ثابت کن که این آقا مسلمان است، تازه ما به اینکه ادعا میکند پسر حضرت مهدی ارواحنا له الفداه است کاری نداریم. اصلاً مسلمان بودن این را برای ما ثابت کن بعد سراغ بحثهای دیگر میرویم.
متأسفانه ما ریشه و تنه را گذاشتیم رفتیم روی شاخهها با اینها بازی میکنیم، این قطعاً اشتباه و نادرست است ان شاء الله ما در رابطه با تناقضات اینها مطالبی را داریم آماده میکنیم و ان شاء الله تقدیم همه دوستان خواهیم كرد.
پرسش:
استاد! این ادعا كه مکتب نجف داشته علمای ما را دعوت به مناظره میکرده از طرف شما جوابی به ایشان داده شده؟
پاسخ:
ما اصلاً کاری به آنها نداریم. مثل این میماند كه یک کارگر ساختمان بگوید استاد دانشگاه بیاید با من مناظره کند! همه میخندند اهل مناظره هستید هر گروهی برای خودش افرادی برای مناظره دارد شما راست میگویید بیایید.
ما کاری به حوزه علمیه نجف نداریم بنده با دوستانمان مدت 20 سال است در رسانهها با وهابیت بحث و مناظره و گفتگو داریم، راست میگویید بیایید با ما حرف بزنید.
من چند بار هم گفتم با توجه به آبرویی که اهلبیت علیهم السلام به ما داده حداقل چهار- پنج میلیون نفر در ایران و خارج از ایران پیرو داریم كه به ما علاقه دارند اگر بیایند ما را احمد الحسنی کنند یقیناً دو سه میلیون نفر احمد الحسنی میشوند اگر واقعاً راست میگویند به سرچشمه بیایند.
من قول شرف میدهم اگر من را متقاعد کنند من این شهامت را دارم اعلام میکنم و به دنبال آن شاید میلیونها نفر از داخل و خارج جوانها از احمد الحسن، تبعیت میکنند. بیایند اینها دنبال چه میگردند؟ ولو اینکه دادگاه بگیرد و اعدامشان هم بکند میارزد یا نمیارزد؟!
به میدان بیایند اگر هم با ما مناظره نمیکنند با شاگردان ما مناظره کنند اگر این را قبول کردند ما حاضر هستیم قبول بکنیم . من در اینکه این شخص (احمد الحسن) مسلمان نیست شکی ندارم. اصلا بحث به اینکه او نماینده حضرت مهدی است نمیرسد. ما نزدیک به دویست جلد از کتابهایشان را از این طرف و آن طرف گیر آوردیم بعضیهایی که در اینترنت نبوده از بازار خریدیم سطر به سطر خواندیم.
من همین دیروز دو- سه تا از كتابهای اینها را از اول تا آخر به دقت مطالعه کردم یک کتابی در رابطه با خواب دارند که فلانی خواب دید من حق هستم فلانی خواب دید که حضرت مهدی را دیده است.
آخر کدام یک از انبیاء یا کدام یک از اوصیاء برای حقانیت خودش از خواب استفاده کرده؟ بله خواب، آن هم خوابی که انبیاء مانند حضرت ابراهیم خواب میبیند حضرت ابراهیمی که متصل به وحی است؛ به این استدلال میکند که بنابراین خوابی که فلان چوپان و فلان شتر چران دیده حق است! خواب پیغمبر صلی الله علیه وآله که متصل به وحی است کجا و خواب یک فرد معمولی کجا؟! نمیدانم اینها میفهمند یا نمیفهمند؟
یک دفعه پیغمبری مثل رسول اکرم صلی الله علیه وآله خواب میبیند حضرت ابراهیم علیه السلام خواب میبیند، خواب و بیداری آنها یکی است بیداریشان متصل به وحی است خوابشان هم متصل به وحی است به اضافه بعد از اینکه خواب هم میبیند
(لَقَدْ صَدّقَت الرُّؤْيا)
سوره صافات : آیه 105
از طرف خداوند عالم میآید بعد از خواب رسول اکرم صلی الله علیه وآله، جبرئیل میآید و خواب حضرت را تفسیر میکند.
یک بحثی دیگری كه خیلی مهم است بخش دوم است من ندیدم دوستان در این زمینه کار کرده باشند.
«طعنهم في السنة وأحاديث الصحيحين »
شیعهها در سنت پیغمبر و احادیث صحیحین طعن میزنند.
اشکال میکنند و اینها ایراد میگیرند و رد میکنند چرا طعن میزنند؟
«لأنها من رواية الصحابة »
چون سنتی که ما داریم صحابه نقل کرده
« الذين هم كفار في اعتقادهم »
از دیدگاه شیعه همه صحابه کافر هستند.
معتقد هستند
«أن الصحابة كفروا بعد موت النبی إلا علی و ذریته»
ببینید چند تا اشکال در اینجا است، شاید این بحث، گل سر سبدِ بحث امسال ما است خوب دقت کنید من ندیدم نه علامه امینی رضوان الله تعالی علیه که کارش به کرامت و معجزه شبیه است نه میر حامد حسین نه اعاظمی که الان دارند کار میکنند این كار را به آن شکلی که واقعاً مقنع باشد ندیدم کسی کار کرده باشد، متفرقه کار شده ولی به این شكل كار نشده است.
من دوست دارم این سه چهار مطلب را تحقیق كنید:
این ها میگویند یک شیعه معتقد است
«ارتد الناس بعد رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) إلا ثلاثة»
مستدرك سفينة البحار - الشيخ علي النمازي الشاهرودي - ج 4 ص 116
مرتب این را یک چماقی کردند و به سر شیعه میزنند که شیعه میگوید:
«ارتد الناس بعد رسول الله الا ثلاثه»
سلمان و ابوذر و مقداد و عمار بعضیها مقداد را هم دارند خارج میکنند این یكی از بحثهاست كه باید جواب داده بشود.
فقط تنها کسی که در اینجا جواب مفصل داده حضرت آیتالله سبحانی است. جواب خوبی داده البته جوابی که ما میخواهیم عرض کنیم از فرمایش ایشان، خیلی مبسوطتر است که هم جواب نقضی را ما داریم و هم مفصلتر از این بزرگوار جواب حلّی خواهیم داد.
غیر از ایشان من ندیدم من هر چه گشتم پیدا نکردم در کتاب اضواءٌ علی عقیدة الشیعة الإمامیة در آنجا ایشان یک صفحه و نیم از این حدیث جواب داده این باید جواب داده بشود آیا شیعه معتقد است
«ارتد الناس إلا ثلاثه»
این روایت سنداً صحیح است یا صحیح نیست و این روایت مضمونش چیست؟ مراد از اینکه:
«ارتد الناس بعد رسول الله»
چیست؟ آیا این کلام معصوم است؟ اینکه حضرت آیتالله سبحانی هم از نظر مبارکشان مانده این است که در اینجا راوی میگوید:
«ارتد الناس بعد رسول الله الا ثلاثه»
حضرت به این اعتراض میکند میگوید أین فلان؟ اَین فلان؟ أَین فلان؟ اصلاً این مقبول خود امام هم نیست. اینها یک مقداری دقت کافی میخواهد همانطوری که ما در فقه، اصول، طهارت و نجاست دقت میکنیم همه الفاظ امام، صدر و ذیل روایت را بررسی میکنیم به این شکل بررسی نشده است این باید بررسی بشود و اساس کار هم هست. یعنی جزء شبهات اساسی است که شیعه باید جواب خوب بدهد.
«ارتد الناس»
آیا این درست است؟! تهذیب التهذیب ابن حجر، تهذیب الکمال، تاریخ دمشق روایتی نقل میکنند که
«ارتد الناس بعد رسول الله إلاّ خمسه»
در شیعه سه تا شما هم دو تا اضافه فرمودید شما از این روایت چه جوابی دارید؟
«ارتد الناس بعد رسول الله الاّ خمسه»
من فقط این را به عنوان نمونه عرض میکنم
پرسش:
ارتدت العرب قاطبة را چه میگویند؟
پاسخ:
آن هم جدا است «ارتدت العرب» را میتوانند جواب بدهند.
در کتاب رجال کشّی راوی میگوید:
«قلت لأبی عبدالله ارتد الناس الا ثلاثه ابوذر، سلمان... فقال أین ابوسنان، ابو عمرة الانصاری»
یعنی حضرت این عقیده را دارد رد میکند ده تا روایت هم ما داشته باشیم این روایت همه را رد میکند.
البدایة والنهایة از عایشه نقل میكند
«عن عائشة قالت لما قبض رسول الله ارتدت العرب قاطبة و اشرأبت النفاق»
...نفاق در میان مردم بالا گرفت
البداية والنهاية ، ج 6، ص 304، اسم المؤلف: إسماعيل بن عمر بن كثير القرشي أبو الفداء الوفاة: 774 ، دار النشر : مكتبة المعارف - بيروت
اگر در اینجا ما میگوییم فقط سه نفر مرتد نشدند، در این روایت میگوید: ارتدت العرب.
در تهذیب الکمال آقای مزی میگوید:
«لما مات النبي صلى الله عليه وسلم كفر الناس إلا خمسة»
تهذيب الكمال ، ج 21، ص 557، اسم المؤلف: يوسف بن الزكي عبدالرحمن أبو الحجاج المزي الوفاة: 742 ، دار النشر : مؤسسة الرسالة - بيروت - 1400 - 1980 ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : د. بشار عواد معروف
ارتدت قابل توجیه است میگویند ارتداد مثلاً به عنوان ترک اهمّ واجبات است ولی
«کفر الناس»
دیگر قابل توجیه نیست
«لما مات النبي صلى الله عليه وسلم كفر الناس إلا خمسة»
پرسش:
اسم نمیآورند این پنج نفر چه کسانی هستند؟
پاسخ:
ما خبر نداریم به همین اندازه میگویند جز پنج نفر کسی نیست حتماً ابابکر و عمر و عثمان و عایشه و ابو عبیده جراح هستند! باید پنج نفر باشند!
پرسش:
عشره مبشره چه میشود؟!
پاسخ:
در هر صورت... این، نیاز به جواب دارد و جواب خوب هم باید داده بشود این یک.
بحث دیگری که ایشان مطرح میکند که ما باید به آن جواب درست و حسابی هم بدهیم اینها میگویند شیعیان به روایت صحابه عمل نمیکنند چون معتقد هستند
«صحابه کلهم کفار»
آیا واقعاً این درست است یا درست نیست؟
بحث دیگر میگویند در احادیث صحیحین طعن دارند آیا این درست است یا درست نیست؟ در سنتی که ما نقل میکنیم اینها طعن دارند درست است یا درست نیست؟ این چهار تا سوال باید کاملاً جواب داده بشود.
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته