بسم الله الرحمن الرحیم
تاریخ: 96/01/02
مجری:
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
بهترین درود و سلام و ارادت و تهیت به پیشگاه مهربان و باصفای شما بینندگان عزیز و ارجمند «شبکه جهانی ولایت». انشاءالله که خوب و خوش و سلامت باشید.
فرارسیدن سال نو و عید نوروز را خدمت شما تبریک عرض میکنم. انشاءالله دلهایتان همیشه خوش باشد، سالی پر از نور و معنویت داشته باشید و روزهای ابتدایی سال را به خوبی شروع کرده باشید.
انشاءالله امسال، سال 1396 سال ظهور آقا و مولایمان حضرت صاحب الزمان (ارواحنا و ارواح العالمین له الفداه) باشد.
بنده به عزیزانی که در ایران اسلامی هستند و در شمال و جنوب و شرق و غرب و مرکز ایران زندگی میکنند و هم مخاطبین و بینندگان عزیزی که در جای جای این کره خاکی برنامه زنده «اخلاق علوی» را از «شبکه جهانی ولایت» همراهی میکنند سلام و تبریک میگویم.
برای همه شما بهترینها را برایشان آرزومندم. این برنامه، اولین برنامه زنده ما در سال جدید است و انشاءالله از امشب هرشب ساعت 21 به وقت ایران اسلامی خدمت شما میرسیم و برنامه زنده «اخلاق علوی» را تقدیم میکنیم.
ما به هر صورت نیاز داریم که اخلاق، رفتار و کردارمان شبیه آقاجان و مولایمان حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) باشد.
خیلی شیرین است که سال جدید را با «اخلاق علوی» و شنیدن اوصاف و ویژگیهایی که در اخلاق و رفتار وجود نازنین حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) هست بدانیم و انشاءالله به آن عمل کنیم.
ما منتظر هستیم که پیامهای شما را دریافت کنیم. دوستانم زحمت کشیدند و همین الآن راههای ارتباطی را برای شما زیرنویس کردند.
اگر دوست دارید به هموطنان عزیز و بینندگان عزیز «شبکه جهانی ولایت» عید را تبریک بگویید و همچنین اگر سؤال، مطلب و یا نکتهای در مورد موضوع برنامه ما و بحث «اخلاق علوی» دارید، خیلی خوشحال میشویم پیامک بدهید و پیامهای شما را دریافت کنیم.
احساس میکنم حال و هوای عید در ایران اسلامی مقداری ملموستر از خارج کشور باشد. نهایتاً ایرانیهای عزیز در ایران اسلامی حال و هوای عید را دارند و سفره هفت سین را پهن کردند و اگر دوست یا آشنایی در همان شهر و کشور داشته باشند به دیدار آنها میروند.
شاید رنگ و بودی عید در کشورهای دیگر کمتر باشد. البته برخی از کشورها که فارسی زبان هستند از این قاعده مستثنی هستند.
به عنوان مثال تاجیکستانیهای عزیزمان و عزیزان افغانستانی ما که به زبان فارسی صحبت میکنند عید را گرامی میدارند. همچنین برخی از کشورهای دیگر هستند که به زبان فارسی صحبت میکنند و یا احیاناً عید نوروز را جشن میگیرند.
انشاءالله همیشه دلهایتان شاد و سبز باشد و در پناه اهلبیت و وجود نازنین حضرت حیدر کرار باشید. ما منتظر پیامهای شما هستیم. بعد از گذشت چند دقیقه از برنامه دوستانم تلفنها و راههای ارتباطی را برای شما زیرنویس میکنند.
شما میتوانید تماس بگیرید و حتی ارتباط تلفنی هم داشته باشیم تا صدای گرمتان را در این روزهای اول سال نو و سال جدید بشنویم و لذت ببریم.
امشب هم توفیق داریم در خدمت استاد عزیزمان حضرت آیت الله دکتر حسینی قزوینی باشیم. بنده و حضرت استاد و جمعی از همکاران به خاطر این برنامه شبها خدمت شما میآییم و به صورت زنده خدمت شما هستیم.
البته برخی از همکاران من شبانه روز در اینجا هستند و برنامهها را تقدیم میکنند، منتها برنامهای که به صورت زنده توفیق داریم در خدمتتان باشیم همین برنامه است و در محضر حضرت استاد هستیم. استاد سلام علیکم و رحمة الله؛ عیدتان مبارک باشد:
آیت الله دکتر حسینی قزوینی:
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته؛ عید حضرتعالی هم مبارک باشد. خدمت همه بینندگان عزیز و گرامی و دوست داشتنی که در هرکجای این کره خاکی بیننده این برنامه هستند، تکرار این برنامه را میبینند، سیدی برنامه را میبینند سال نو را تبریک عرض میکنم.
سالی سرشار از موفقیت، سربلندی، سرافرازی، سلامتی و دوری از هرگونه ناراحتی و دغدغه فکری از خداوند عالم برای همه شما گرامیان و خودم و دست اندرکاران «شبکه جهانی ولایت» آرزومندم.
خدا را قسم میدهیم به آبروی حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیها) که امسال ما مقرون به ولادت موفور السرور این بزرگوار بوده است عیدی ما را فرج سریع مولایمان و سرورمان و تاج سرمان و صاحب نعمتمان آقا ولی عصر (ارواحنا لتراب مقدمه الفداه) قرار بدهد.
از خداوند متعال میخواهیم همه ما را از یاران خاص، سربازان فداکار و شهدای در رکاب حضرت بقیة الله الأعظم (ارواحنا له الفداه) قرار بدهد.
از خداوند متعال میخواهیم حوائج همه ما و شما را برآورده کند و با رسیدن به آرزوهایمان قلبهای ما را به آبروی حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداه) شاد گرداند و دعاهای ما را به اجابت مقرون کند؛ انشاءالله.
مجری:
از دعاهایی که استاد در ابتدای برنامه برای همه ما کردند ممنونم. معمولاً استاد در برنامهها هم ابتدا در حق ما و دوستان خوب بیننده و همه شما عزیزانی که همراه هستید دعا میکنند و هم در انتهای برنامه دعا میکنند.
بالأخره دعاهای حضرت استاد لطف و عنایتی است که شامل حال ما میشود. انشاءالله که دعاها همه به درجه استجابت برسد.
ایام نوروز برای ما فرصت است تا علاوه بر اینکه سعی کنیم ظاهر و شکل و شمایل منازل خود را همانند طبیعت که به واسطه دگرگون میشود نو و جدید کنیم، وظیفه داریم به دیگران کمک و مساعدت و دستگیری کنیم.
کمک مالی راهی برای کمک به دیگران است و راه بسیار خوبی است، اما تنها کمک مالی ملاک نیست. گاهی اوقات انسان میتواند آبرو به خرج دهد تا دو خانواده را با هم آشتی بدهد.
گاهی اوقات انسان میتواند با قلم، زبان، قدم خود به دیگران کمک کند و گرهی را از زندگی دیگران باز کند.
اتفاقاً ما در جلسات گذشته برنامه زنده «اخلاق علوی» در رابطه با موضوع کمک و مساعدت و دستگیری دیگران از دیدگاه حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) مطالبی را بیان کردیم.
ما در جلسات گذشته در دریای روایات نورانی و ملکوتی امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در کتاب شریف «نهج البلاغه» سیر کردیم و استاد بحث مساعدت و کمک به دیگران از نگاه حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) را برای ما بیان کردند.
جناب استاد! اگر صلاح میدانید خلاصهای از موضوعات گذشته بفرمایید تا من انشاءالله سؤالات جدید را عرض کنم.
خلاصه مطالب جلسه قبل:
آیت الله دکتر حسینی قزوینی:
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمد الله و الصلوة علی رسول الله و علی آله آل الله لا سیما علی مولانا بقیة الله و اللعن الدائم علی اعدائهم اعداء الله الی یوم لقاء الله افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر
همانطوری که عزیزم اشاره فرمودند ما در گذشته بحثی را در رابطه با فضیلت و جایگاه و ارزش کمک کردن به دیگران، مساعدت دیگران، رفع گرفتاری و قضاء حوائج دیگران که از اهم مسائل از دیدگاه امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) است آغاز کردیم.
شاعر میگوید:
عبادت به جز خدمت خلق نیست
اگر این خدمت به مردم برای خداوند متعال باشد عین عبادت است، اما اگر برای ریا باشد فردای قیامت همین مسئله وبال گردن ما خواهد شد.
در عصر حاضر گرفتاریها و مشکلات مالی و اخلاقی از حد گذشته است. امیدواریم انشاءالله ما و عزیزان بیننده و کسانی که این مطالب ما را به واسطه یا بدون واسطه میشنوند بتوانیم خود را مزین به اخلاق علوی کنیم.
سخنان امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) پایینتر از سخنان خداوند متعال و مافوق سخنان بشر است و برگرفته از منبع وحی و سینه پاک رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) که مزین به آیه شریفه:
(وَ ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوی إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْی یوحی)
و هرگز از روی هوای نفس سخن نمیگوید. آنچه آورده چیزی جز وحی نیست که به او وحی شده است.
سوره نجم (53): آیات 3 و 4
هست، گرفته شده است. انشاءالله این مطالب آویزه گوش ما باشد و ما بتوانیم به این دست دستورات زیبا و نورانی حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) عمل کنیم.
با عمل کردن به سخنان امیرالمؤمنین زندگیمان را نورانی و علوی میکنیم. زمانی که زندگی علوی شد، قطعاً به دنبال آن نعمتهای الهی و علوی بر سر ما سرازیر میشود. زمانی که دنیای ما علوی شد، قطعاً آخرت ما هم علوی خواهد شد.
بنابراین ما تنها نباید به این فکر کنیم که اگر سخنان امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) را امروز در زندگی خود پیاده میکنیم تنها برای زندگی امروز من سودمند است. سخن حضرت برگرفته از سخنان خداوند متعال است، همو که میفرماید:
(أَلا بِذِکرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب)
آگاه باشید با یاد خدا دلها آرامش مییابد.
سوره رعد (13): آیه 28
پیاده کردن سخنان امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) همچنین برای خانواده ما هم آرامبخش، لذتبخش و مسرتبخش است.
عمل به فرمایشات امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) زندگی ما را به زندگی علوی تبدیل میکند و زندگی علوی یعنی گلستان و بهشت!! یکی از ویژگیهای بهشت این است که وقتی در قیامت افرادی را به بهشت میبرند آنها میگویند:
(قالُوا هذَا الَّذِی رُزِقْنا مِنْ قَبْل)
میگویند این همان است که قبلاً به ما روزی شده بود.
سوره بقره (2): آیه 25
یکی از ویژگیهای اخلاق علوی این است که زندگی ما به زندگی بهشتی مبدل میشود. در این صورت زن به حق خودش قانع است، مرد به حق خودش قانع است، پدر به حق خودش قانع است، فرزند به حق خودش قانع است.
امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) تمام آنچه که ما باید در زندگی داشته باشیم را فرموده و خود هم به آن عمل کرده است. ما اگر به اخلاق علوی عمل کردیم جامعه ما به جامعه علوی و در حقیقت جامعه بهشتی مبدل میشود.
آنچه را که دیگران در خواب آن را آرزو میکردند، ما با عمل به اخلاق علوی در خارج مشاهده میکنیم.
با عمل به اخلاق علوی همسایه از ما راضی است و ما از همسایه راضی هستیم، صاحبکار از ما راضی است و ما هم از صاحبکار راضی هستیم، مدیر اداره از کارمندان راضی است و کارمندان هم از او راضی هستند، وزیر و زیردستان از همدیگر راضی هستند.
به عبارت دیگر اگر اخلاق علوی حاکم باشد، در حقیقت دنیای ما به دنیای بهشتی مبدل میشود.
دوستان عزیز در میان کلمات بزرگان جستجو کنید که از حضرت آدم و صد و بیست و چهار هزار پیغمبر اکرم، تمام اوصیاء، صحابه همه انبیاء و صحابی نبی گرامی اسلام جستجو کنید که فرمایشی همانند فرمایشات امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) کسی آورده، یانه!؟ البته در نظر داشته باشید امیرالمؤمنین با تمام عظمتی که از دیدگاه ما دارد، میفرماید:
«أَنَا عَبْدٌ مِنْ عَبِیدِ مُحَمَّدٍ (صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ)»
من بندهای از بندگان حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) هستم.
کافی، نویسنده: کلینی، محمد بن یعقوب، محقق / مصحح: دارالحدیث، ج 1، ص 225، ح 242
امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در برابر رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) چنین خاضع و متواضع است. البته ما میدانیم کردار علوی و رفتار علوی خیلی بالاست و اصلاً فکر ما به آنجا نمیرسد.
حضرت در نامهای به «عثمان بن حنیف» نایب و وکیلشان در بصره مطالبی میفرماید که بنده هروقت این نامه را میخوانم خدا شاهد است که بدنم به لرزه درمیآید.
حضرت در نامه 45 «نهج البلاغه» در مورد «ضرورت سادهزیستی کارگزاران» میفرماید:
«أَمَّا بَعْدُ یا ابْنَ حُنَیفٍ فَقَدْ بَلَغَنِی أَنَّ رَجُلًا مِنْ فِتْیةِ أَهْلِ الْبَصْرَةِ دَعَاک إِلَی مَأْدُبَةٍ فَأَسْرَعْتَ إِلَیهَا تُسْتَطَابُلَک الْأَلْوَانُوَ تُنْقَلُ إِلَیک الْجِفَانُ»
ای پسر حنیف، به من گزارش دادند که مردی از سرمایه داران بصره تو را به مهمانی خویش فرا خواند و تو به سرعت به سوی آن شتافتی که خوردنیهای رنگارنگ برای تو آوردند و کاسههای پر از غذا پی در پی جلوی تو نهادند.
«وَ مَا ظَنَنْتُ أَنَّک تُجِیبُ إِلَی طَعَامِ قَوْمٍ عَائِلُهُمْ مَجْفُوٌّإ وَ غَنِیهُمْ مَدْعُوٌّ فَانْظُرْ إِلَی مَا تَقْضَمُه»
گمان نمیکردم مهمانی مردمی را بپذیری که نیازمندانشان با ستم محروم شده و ثروتمندانشان بر سر سفره دعوت شدهاند.
مشاهده کنید که امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) از مدینه یا کوفه، بصره را میبینند. سفرهای عاملش سر آن نشسته را میبیند و میفرماید: علی بن أبی طالب در کنار سفرهای نمینشیند که جای فقرا در کنار آن سفره خالی باشد.
دوستان بارها شنیدهاند که امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) شبها غذا تهیه میکردند و با دست خودشان پشت در خانه فقرا و مستمندان میگذاشتند، بدون آنکه در خانه را بزند و خود را معرفی کند.
بعد از آنکه حضرت به شهادت رسیدند، مردم فهمیدند کسی که شبها خواروبار و آذوقه پشت در آنها میگذاشت، امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) بوده است.
«فَانْظُرْ إِلَی مَا تَقْضَمُهُ مِنْ هَذَا الْمَقْضَمِ فَمَا اشْتَبَهَ عَلَیک عِلْمُهُ فَالْفِظْهُ وَ مَا أَیقَنْتَ بِطِیبِ [وَجْهِهِ] وُجُوهِهِ فَنَلْ مِنْهُ»
اندیشه کن در کجایی و بر سر کدام سفره میخوری پس آن غذایی که حلال و حرام بودنش را نمیدانی دور بیفکن، و آنچه را به پاکیزگی و حلال بودنش یقین داری مصرف کن.
«أَلَا وَ إِنَّ لِکلِّ مَأْمُومٍ إِمَاماً یقْتَدِی بِهِ وَ یسْتَضِیءُ بِنُورِ عِلْمِهِ»
آگاه باش هر پیروی را امامی است که از او پیروی میکند و از نور دانشش روشنی میگیرد.
«أَلَا وَ إِنَّ إِمَامَکمْ قَدِ اکتَفَی مِنْ دُنْیاهُ بِطِمْرَیهِ وَ مِنْ طُعْمِهِ بِقُرْصَیهِ أَلَا وَ إِنَّکمْ لَا تَقْدِرُونَ عَلَی ذَلِک»
آگاه باش امام شما از دنیای خود به دو جامه فرسوده و دو قرص نان رضایت داده است.
امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در تمام زندگی جز دو قرص نان نداشتند و هیچگاه پانصد کیلو برنج یا آذوقههای دیگر در منزل احتکار نکردند. حضرت میفرمایند:
«أَلَا وَ إِنَّکمْ لَا تَقْدِرُونَ عَلَی ذَلِک وَ لَکنْ أَعِینُونِی بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَاد»
بدانید که شما توانایی چنین کاری را ندارید، امّا با پرهیزکاری و تلاش فراوان و پاکدامنی و راستی مرا یاری دهید.
نهج البلاغة، نویسنده: شریف الرضی، محمد بن حسین، محقق / مصحح: صالح، صبحی، ص 416، خ 45
واقعاً تمام دنیا باید در برابر سخنان امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) باید زانوی ادب به زمین بزند و مشاهده کند که حضرت چه مطالبی را بیان فرمودند.
بنده بارها گفتم که یکی از بزرگان میگوید: یکی از بالاترین مظلومیت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) این است که آن بزرگوار را نشناختند و ما هم نشناختیم.
ماجرایی از یکی از بزرگان نقل شده که خیلی برایم عجیب است و ظاهراً تا به حال نقل نکردهام. نقل شده است که مرحوم آیت الله العظمی دربندی از مراجع بزرگ شیعه در عصر مرحوم «صاحب جواهر» بودند.
بعد از «صاحب جواهر» مرجعیت عامه شیعه به عهده مرحوم «شیخ انصاری» صاحب مکاسب شد و کتاب درسی ایشان به نام «رسائل» و «مکاسب» هم کتاب درسی سطوح عالی حوزه است.
ایشان تنها مرجع تقلید شیعیان جهان بوده و در زهد و تقوا هم در تاریخ ضرب المثل هستند. تصور کنید که دو مجتهد و مرجع تقلید به هم رسیدند و مرحوم «دربندی» سؤالی از «شیخ انصاری» میپرسد. ایشان میگوید: شرعاً بوسیدن عتبه علوی جایز هست، یا نیست؟!
مجری:
عتبه علوی شامل در و دیوار و ورودی و ضریح است.
آیت الله دکتر حسینی قزوینی:
بله. اگر انسان بخواهد آستانه یا ورودی در را ببوسد شرعاً چه حکمی دارد؟! آیا درست است یا نیست؟!
معرفت را مشاهده کنید. ما زیارت جامعه کبیره را حدود نیم ساعت میخوانیم و در انتها میگوییم:
«فَبِحَقِّهِمُ الَّذِی أَوْجَبْتَ لَهُمْ عَلَیک أَسْأَلُک أَنْ تُدْخِلَنِی فِی جُمْلَةِ الْعَارِفِینَ بِهِمْ وَ بِحَقِّهِمْ»
خدایا تو را قسم میدهم به حقی که اهلبیت (علیهم السلام) به تو دارد مرا در زمره عارفین به حق اهلبیت (علیهم السلام) قرار بده.
فرازهایی از زیارت جامعه کبیره
به طور کلی شناختن اهلبیت (علیهم السلام) یکی از مهمترین و اساسیترین چیزی است که ما باید به آن اهتمام بورزیم. مشکل اساسی ما شیعیان این است که از اهلبیت (علیهم السلام) خبر نداریم و تنها مطالبی از دور شنیدهایم.
ما شیعیان تنها در همین حد نسبت به اهلبیت (علیهم السلام) شناخت داریم که این بزرگواران یک وجود نورانی هستند و از طرف خداوند عالم عنایتی به آنها شده است، ما از دور و نزدیک به این بزرگان متوسل میشویم و حاجت میخواهیم.
اهلبیت (علیهم السلام) بسیار فراتر از این عنایات هستند. وهابیت که اصلاً ارزش حرف زدن ندارند تا جایی که حتی در خدای خود هم گیر کردند.
معمولاً وهابیت زمانی که میخواهند خدا را بپرستند خدای الاغ سوار، خدای مو فرفری، خدایی که هنوز ریش درنیاورده را میپرستند.
بنده همین امروز زمانی که یکی از کتب «ابن تیمیه» را ورق میزدم و مطالعه میکردم، واقعاً تأسف خوردم که این انسانهای احمق و بیشعور چطور به دنبال چنین آدمی میگردند. «ذهبی» میگوید: "اتباع «ابن تیمیه» همگی عدیم الفهم هستند!!"
بحث خدای وهابیت باید خوب ادا شود و انشاءالله مطالبی بیان خواهیم کرد. «ابن تیمیه» در کتاب خود مینویسد: زمانی که خداوند عالم میخواهد روی عرش بنشیند از هر طرف چهار انگشت اضافه میماند.
سپس میگوید: معلوم است که چرا عرش اضافه میآید، زیرا این چهار انگشت جای پیغمبر اکرم است. زمانی که خداوند عالم روی عرش مینشیند این چهار انگشت اضافه جای پیغمبر اکرم است تا او هم کنار خداوند بنشیند!!
خاک بر سر شما و توحیدتان!! خدایی که بخواهد روی عرش بنشیند و چهار انگشت اضافه بماند تا پیغمبر اکرم هم کنار آن بنشیند به درد خودتان میخورد. این خدا، خدای انبیاء نیست. این خدا، خدای حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) نیست.
این خدا، خدای اهلبیت (علیهم السلام) نیست. این خدا، خدای انبیاء عظام که مردم را به آن دعوت کردند نیست. خدای وهابیت خدای موفرفری است که صورتش مو در نیاورده است. این خدا سوار الاغ میشود و به بندههای خود سر میزند.
خدا میداند خدایی که مشرکین مکه میپرستیدند از جمله بت لات و عزی هزاران شرف دارد به این خدایی که «ابن تیمیه» و وهابیت معرفی میکنند. با این وجود آنها معتقدند که ما موحد هستیم!! این توحید، موحد بودن و خداشناسی شما به درد خودتان میخورد.
مجری:
با تمام این احوالات این افراد «الله اکبر» و «لا إله إلا الله» هم میگویند.
آیت الله دکتر حسینی قزوینی:
این افراد در توحید خود درمانده شدهاند. بنده یک شب برای تمام بینندگان عزیز که با شبکههای شیطانی تماس میگیرند حق مطلب را ادا میکنم و سؤالاتی را مطرح میکنم تا عزیزان ما لیست این سؤالات را تهیه کنند و از کارشناسان وهابی بپرسند.
بنده همین دیشب به صورت اتفاقی وارد یکی از پایگاههای وهابیت شدم و مشاهده کردم یکی از شیوخ آنها از عربستان سعودی حرفهایی میزند. او از کتاب «کافی» مطالبی آورد مبنی بر اینکه انسان در تمام جاها از جمله توالت هم باید ذکر خدا را بگوید.
او در ادامه شروع به داد و بیداد کرد و گفت: "مسلمانان ببینید شیعیان چه افرادی هستند؛ آنها معتقدند که انسان در خواب و توالت هم نباید یاد خدا را فراموش کند!!"
بنده از صحبتهای او پیام دادم و گفتم: "شما لازم نیست کتاب «کافی» را زیر و رو کنید؛ شما فعلاً تکلیف خدای مو فرفری را برای مخاطبین روشن کنید." این شخص بلافاصله پیام من را خواند و بعد از آن صحبت را عوض کرد و چرندیات دیگری را بیان کرد.
در هر صورت...
مرحوم «آیت الله العظمی دربندی» به مرحوم «شیخ انصاری» میگوید: شیخ! میتوان عتبه علوی را بوسید؟!
چشمان «شیخ انصاری» پر از اشک میشود و میگوید: عتبه علوی را امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) میبوسیدند. عتبه علوی را «سلمان» و «ابوذر» میبوسیدند. ما برویم جای بوسه امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) را ببوسیم؟!
سپس «شیخ انصاری» جملهای بیان میکند که لازم است افرادی که به زیارت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) و ائمه طاهرین (علیهم السلام) میروند باید به این جمله دقت کنند.
«شیخ انصاری» مرجع تقلیدی است که در عصر خودش مرجع تقلید منحصر به فرد بوده است. مرحوم «آیت الله العظمی دربندی» دومرتبه پرسید: بنابراین بوسیدن خلاف شرع است؟!
«شیخ انصاری» گفت: شرعاً بوسیدن عتبه علوی جایز است، اما نه به عنوان اینکه عتبه علوی را ببوسیم. ما باید عتبه علوی را تنها به این عنوان که جای پای زوار قمر بنی هاشم است ببوسیم.
ببینید چقدر زیباست!! «شیخ انصاری» میگوید: عتبه علوی را ببوسید، اما به این نیت ببوسید که جای قدمهای زائرین قمر بنی هاشم است. بوسیدن به این نیت اشکالی ندارد.
همچنین نقل شده است که مرحوم «آیت الله العظمی میلانی» هرگاه وارد حرم امام رضا (علیه السلام) میشد، صورت را روی عتبه امام رضا (علیه السلام) میگذاشت و این آیه را تلاوت میکرد:
(یا أَیهَا الْعَزِیزُ مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ وَ جِئْنا بِبِضاعَةٍ مُزْجاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْکیلَ وَ تَصَدَّقْ عَلَینا إِنَّ اللَّهَ یجْزِی الْمُتَصَدِّقِینَ)
ای عزیز! ما و خاندان ما را ناراحتی فرا گرفته و متاع کمی (برای خرید مواد غذایی) با خود آوردهایم، پیمانه ما را بطور کامل وفا کن و بر ما تصدق بنما که خداوند متصدقان را پاداش میدهد.
سوره یوسف (12): آیه 88
این تعبیر، همان تعبیری است که برادران حضرت یوسف با حالت تضرع در برابر برادر خود داشتند.
همچنین نقل شده است که یکی از بزرگان، زمانی که جلوی حرم امام رضا (علیه السلام) میرسید، صورت خود را جلوی عتبه امام رضا (علیه السلام) میگذاشت و این آیه را میخواند:
(وَ کلْبُهُمْ باسِطٌ ذِراعَیهِ بِالْوَصِید)
و سگ آنها دستهای خود را بر دهانه غار گشوده بود.
سوره کهف (18): آیه 18
ما نسبت به مختصات عید مطالبی بیان کردیم. در رابطه با سؤال حضرتعالی که در رابطه با قضای حوائج دیگران پرسیدید، بنده به صورت خلاصه مطالب گذشته را بیان میکنم.
امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) میفرماید: حوائج مردم به طرف شما نعمتی از خداوند عالم به طرف شماست. اگر کسی برای مسائل مادی، معنوی، راهنمایی، مشکلات اداری و دیگر مشکلات به شما مراجعه میکنند آنها نعمت الهی به طرف شما هستند.
نعمتهای الهی را از خود دور نکنید، زیرا زمانی که نعمتهای الهی از شما دور شدند باعث میشود که بلا بر خاندان شما نازل شود. بنابراین گفته شده است که وقتی سائلی به در خانه شما میآید، مبادا او را از در برانید. خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید:
(وَ أَمَّا السَّائِلَ فَلا تَنْهَر)
و سؤال کننده را از خود مران.
سوره ضحی (93): آیه 10
مبادا با اخلاق بد با نیازمندان برخورد کنید، زیرا مشاهده میکنید که فردی برای امتحان تو به در خانه تو آمده است تا ببیند برخوردت با نیازمندی که در خانه تو میآید، چگونه است.
از امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) سؤال شد: بعضی از افرادی که در خانه ما میآیند نیازمند نیستند و انسانهای ثروتمندی هستند، اما گدایی برایشان عادت شده است.
حضرت فرمودند: اگر همه افرادی که به تو مراجعه میکنند نیازمندان باشند و همین که یکی از آنها از در خانه تو دست خالی رد شود بلا جمیع مسلمانان را فرا میگیرد و مصیبت بر سر و صورت و دودمان مسلمانان نازل میشود.
حضرت میفرماید: کسی که به در خانه شما میآید نعمتی از طرف خداوند عالم است. او آمده است تا وقتی که مشکل او را برطرف کردی و او را مساعدت کردی نزد خداوند عالم اجر داری و اگر او را رد کردی حسابت با کرام الکاتبین است.
امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) میفرماید:
«مَنْ کثُرَتْ نِعَمُ اللَّهِ عَلَیهِ کثُرَتْ حَوَائِجُ النَّاسِ إِلَیه»
خداوند متعال هرچه نعمتهای بیشتری به انسان بدهد نیازمندان بیشتری هم به او مراجعه میکنند.
عیون الحکم و المواعظ، نویسنده: لیثی واسطی، علی بن محمد، محقق / مصحح: حسنی بیرجندی، حسین، ص 438، ح 7586
حضرت میفرماید: بهترین راهی که میتواند انسانی به او مباهات کند این است که مشکلات دیگران را حل کند و حوائج دیگران را برآورده کند.
«وَ أَحْسِنْ کمَا تُحِبُّ أَنْ یحْسَنَ إِلَیک»
همانطور که دوست دارید دیگران در حق تو خوبی کنند تو هم در حق دیگران خوبی کن.
نهج البلاغة، نویسنده: شریف الرضی، محمد بن حسین، محقق / مصحح: صالح، صبحی، ص 397، خ 31
همانطور که وقتی دیگران تقاضای کمک شما را پاسخ میدهند و خوشحال میشوید کاری کنید که با کمک به زیردستان آنها را خوشحال کنید. همانطور که دوست ندارید دیگران به شما جواب رد بدهند شما هم به دیگران جواب رد ندهید.
عزیزمان سؤال دیگری پرسیدند مبنی بر اینکه پاداش مساعدت به دیگران چیست؟! ما در پاسخ به این سؤالات روایات متعددی از امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) آوردیم که خداوند عالم میفرماید: نبی مکرم بیش از حاجتمندی که نیاز او را برطرف میکنید از کمک کردن شما خوشحال میشود.
همچنین در روایت دیگری وارد شده است که فردای قیامت خداوند عالم به افرادی که مشکلات آنها را حل میکنید و حاجت آنها را برآورده میکنید امر میکند که وارد آتش جهنم شوید و دست کسانی که در حق شما خوبی کرده را بگیرید و وارد بهشت کنید.
خداوند عالم نعمت ثروت را از فقرا گرفته است، اما فردای قیامت حق شفاعت را به آنها میدهد. برادران بزرگوارم!! فردا از پستهای دنیایی از جمله فرماندار، استاندار، وزیر، تاجر و دیگر پستها خبری نیست.
مشاهده میکنید همان فقیری که سر کوچه شما مینشست و وقتی به مسجد با شما سلام میکرد شما سلام او را هم به سختی جواب میدادید فردای قیامت دارای مقامات عالیه و مقام شفاعت است.
در روز قیامت پستهای دنیایی مطرح نیست، زیرا خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید:
(إِنَّ أَکرَمَکمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکم)
گرامیترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست.
سوره حجرات (49): آیه 13
در روز قیامت هرکسی که تقوای بیشتری دارد دارای جایگاه بالاتری است. در روز قیامت ثروت، مقام، همسر و فرزندان و قبیله دیگر مطرح نیست، بلکه تنها چیزی که مطرح است عمل انسان است.
اگر در این دنیا عمل خوبی داشتید و نماز، روزه، خمس، زکات، احسان به دیگران، حق همسایه، حق پدر و مادر و حق همسر و فرزند را خوب ادا کردید فردا سربلند هستید؛ در غیر این صورت فردای قیامت گرفتار هستید.
در روایت دیگر وارد شده است که اگر کسی مشکل مؤمنی را برطرف کند و او را خوشحال کند خداوند عالم هفتاد و سه گرفتاری دنیوی و هفتاد و دو گرفتاری اخروی او را برطرف میکند.
همچنین در روایت دیگر وارد شده است که اگر کسی در راه رفع مشکل برادر دینی خود قدم برمیدارد همانند کسی است که میان صفا و مروه طواف میکند و همانند کسی است که در رکاب نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در جنگ بدر و احد میجنگد.
در روایت دیگر وارد شده است:
«مَنْ قَضَی لِأَخِیهِ الْمُؤْمِنِ حَاجَةً قَضَی اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ- یوْمَ الْقِیامَةِ مِائَةَ أَلْفِ حَاجَةٍ مِنْ ذَلِک أَوَّلُهَا الْجَنَّة»
اگر یک مشکل از برادر دینی خود حل کردید خداوند عالم در روز قیامت صد هزار حاجت تو را برآورده میکند که اولین آن بهشت است.
الکافی، نویسنده: کلینی، محمد بن یعقوب، محقق / مصحح: غفاری علی اکبر و آخوندی، محمد، ج 2، ص 193، ح 1
شخص مؤمن در موارد دیگر میتواند از خداوند متعال درخواست کند که با حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) و آل محمد محشور شود، جای خود را در بهشت مشخص کند و همچنین خانواده و بستگان خود را همراه خود به بهشت بیاورد.
خداوند عالم به واسطه حل مشکلات دیگران صد هزار حاجت انسان را برآورده میکند. این در حالی است که چنین شخصی نود و نُه هزار و نهصد و نود و نُه هزار حاجت مقبول نزد خداوند عالم دارد و میتواند حاجات خود را از خداوند متعال طلب کند.
کسی که در دنیا به دیگران کمک و مساعدت میکند در روز قیامت نتیجه اعمال خود را با چنین کیفیتی مشاهده میکند. این مطالب در حقیقت خلاصهای از بحثهایی بود که ما در جلسات گذشته عرض کردیم.
مجری:
استاد از شما ممنون و متشکرم. شاعر میگوید:
تا توانی به جهان خدمت محتاجان کن
به دمی یا درمی یا قلمی یا قدمی
انسان باید به دیگران کمک کند و مشکل دیگران را حل کند، مخصوصاً مشکلات کسانی که محتاج هستند.
همانطور که در شعر آمده انسان گاهی میتواند با حرف زدن مشکلات دیگری را حل کند، گاهی میتواند مشکل دیگری را با پول خرج کردن برآورده کند، گاهی میتواند مشکل دیگری را با قلم حل کند و گاهی با برداشتن قدم میتواند مشکلات را حل کند.
فدای امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) که اینطور ما را در مسیر خودش قرار میدهد و اینطور توصیه و سفارشهایی به این موضوع دارد. بخشی کوتاه ببینیم، برمیگردیم و بازهم بحثمان را در محضر حضرت استاد با برنامه زنده «اخلاق علوی» ادامه میدهیم.
صلی الله علیک یا أمیرالمؤمنین!!
بهبه؛ چقدر لذت بردیم، چقدر شیرین بود، چقدر با دیدن این مدح و منقبت حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) و تصاویر ایوان نجف حال دلمان عوض شد.
تصویری در اواسط این مدح بود که حال دلم را عوض کرد؛ آن هم لحظهای بود که تابوتی را وارد حرم مطهر امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) میکردند.
ما روزی به این دنیا میآییم و روزی هم قرار است که از این دنیا برویم، اما چقدر شیرین و لذت بخش است که در لحظات آخر تابوت ما را وارد حرم کنند.
بنده گاهی اوقات دیدم کاری را در حرم مطهر امام رضا (علیه السلام) انجام میدهند. در قسمت ورودی یا به قول استاد عتبه حرم تابوت را روی زمین میگذارند و فرشی از حرم برمیدارند و آن را با قسمت زیر فرش روی تابوت میگذارند.
این کار به این خاطر است که خاک و غبار پای زائران حرم امام رضا (علیه السلام) روی این تابوت و این جنازه و این کفن بریزد تا این خاک و غبار سرمایهای برای شب اول قبر و عالم برزخ باشد. این کار در حرمهای دیگر هم انجام میشود.
ما شیعیان چقدر سرمایهدار هستیم و خودمان حواسمان نیست. ما خیال میکنیم قدرت از آن کسی است که پول زیاد، منازل مجلل، ویلا و ماشینهای مجلل دارد.
مردم دنیا والله بدانید ما بچه شیعهها که ولایت حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) و اهلبیت (علیهم السلام)، دوازده امام و چهارده معصوم را داریم سرمایهدارترین انسانهای عالم هستیم و دیگر سرمایهای بالاتر از این وجود ندارد. الهی شکر و الحمدلله رب العالمین!
بخشی از پیامکهای بینندگان برنامه:
بنده به تعدادی از پیامکهای بینندگان برنامه اشاره کنم و بعد از آن در خدمت استاد باشیم.
آقای دلشادی به همراه دخترخانمشان زینب خانم از تبریز برای ما پیام فرستادند و سال جدید را تبریک گفتند. از ایشان بسیار ممنون و سپاسگذار هستیم.
آقای مهدی عزیز از تاجیکستان! سال نو و عید نوروز شما هم مبارک باشد. ایشان گفتند: استاد برای عزیزان تاجیکستانی دعای مخصوص کنند.
از آقای محمد زهرایی از میبد ممنون و سپاسگذار هستیم.
در این شبها و روزهایی که مردم به دید و بازدید و صله رحم و مسافرت مشغولاند، همراهان «شبکه جهانی ولایت» همچنان کنار ما هستند که از بودنشان بسیار خوشحالیم.
آقای فلاحنژاد از کرج برای ما پیام فرستادند که از ایشان ممنون و سپاسگذار هستیم.
سرکار خانم خادمی از روستای خسروانی سیریجان گفتند: من فقط حاضری میزنم که بدانید بیننده همیشگی شما هستم. خواهرم از شما ممنونم، انشاءالله خداوند به شما جزای خیر بدهد و عاقبت بخیر شوید.
فاطمه و حسین خلوصی از اسدآباد برای ما پیام فرستادند که از ایشان ممنون و سپاسگذار هستیم.
آقای نیازمندی از شیراز برای ما پیام فرستادند.
پیامهای دیگری از شما عزیزان بیننده به دست ما رسیده است که همیشه ما را مورد لطف و عنایت و مرحمت خودتان قرار میدهید که از شما ممنون هستم.
ما بازهم منتظریم تا برای ما پیام بدهید و از حال و هوای دلتان در این ایام برای ما بگویید. این ایام، ایام شادی است و ایام عید است.
اتفاقاً همانطوری که استاد فرمودند نوروز غدیر شمسی هست و اصلاً نوروز حال و هوای این روزها را در دلهای ما تازهتر میکند و در روایت داریم وعده ظهور در نوروز داده شده است.
استاد در بخش قبلی ثمرات، نتایج و ثوابهایی که خداوند متعال به ازای کمک و مساعدت به دیگران به ما عنایت میکند را بیان کردیم.
در طرف مقابل اگر کسی از ما کمک خواست و محتاج و نیازمندی به سراغ ما آمد و مشکل خود را مطرح کرد، اما ما به او مساعدت نکردیم و دست او را نگرفتیم و حاجت او را برآورده نکردیم.
در این بخش از برنامه خواهیم دید که وجود نازنین امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در این زمینه چه روایاتی بیان میفرمایند. انشاءالله این مطالب را از زبان حضرت استاد خواهیم شنید.
کیفر عدم مساعدت به دیگران در فرمایش امیرالمؤمنین (سلام الله علیه)
آیت الله دکتر حسینی قزوینی:
همانطور که در روایت وارد شده است امام صادق (علیه السلام) از امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) نقل میکنند که حضرت فرمودند: اگر مؤمنی به در خانه شما بیاید در حقیقت رحمت به در خانه شما آمده است. اگر حاجت او را برآورده کردید رحمت خدا را قبول کردید و اگر حاجت او را رد کردید رحمت خدا را رد کردید.
بنده در اینجا نکتهای را خدمت عزیزان عرض میکنم. یکی از جاهایی که دعا به اجابت میرسد و ملائکه آمین میگویند زمانی است که شما مشکل برادر دینی خود را حل میکنید.
در همان لحظهای که پولی به شخصی قرض میدهید یا خدمت دیگری به برادر دینی خود انجام میدهید رحمت الهی شامل حال شما میشود و باید در همان لحظه حوائج و رفع گرفتاری خود را از خداوند عالم بخواهید.
بنابراین یکی از جاهایی که دعا به اجابت میرسد زمانی است که رحمت در خانه شما آمده است و دودمان شما رحمت باران شده است. در این زمان باید از خداوند متعال حوائج خود را بخواهید. امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) ذیل این روایت میفرماید:
«مَنْ أَتَاهُ أَخُوهُ فِی حَاجَةٍ یقْدِرُ عَلَی قَضَائِهَا فَلَمْ یقْضِهَا لَهُ سَلَّطَ اللَّهُ عَلَیهِ شُجَاعاً ینْهَشُ إِبْهَامَهُ فِی قَبْرِهِ إِلَی یوْمِ الْقِیامَةِ مَغْفُوراً لَهُ أَوْ مُعَذَّبا»
اگر چنانچه برادر دینی به برادر خود مراجعه کند و او درحالیکه توانایی برآوردن حاجت و کمک کردن به او را داشته باشید، اما این کار را نکند خداوند عالم یک مار افعی را مأمور میکند تا انگشتان این شخص را بگزد و تا قیامت به این وسیله او را شکنجه کند.
مجری:
استاد پس از مرگ در جسم انسان روح وجود ندارد که درد نیش مار را احساس کند.
آیت الله دکتر حسینی قزوینی:
مگر در این دنیا جسم ما درد را احساس میکند؟! اگر دست ما بریده شود جسم درد را احساس میکند، یا روح؟!
مجری:
زمانی که روح در جسم باشد این درد را احساس میکند.
آیت الله دکتر حسینی قزوینی:
اولاً باید بگویم که ما در دنیا جسم ناسوتی داریم. زمانی که وارد قبر میشویم روح ما وارد جسم برزخی ما میشود. جسم برزخی ما هم جسم است منتها با این تفاوت که جسم مادی نیست، بلکه جسم برزخی است.
مجری:
بدن مثالی است.
آیت الله دکتر حسینی قزوینی:
بله در حقیقت بدن مثالی ما همانند جسم ناسوتی ما دارای چشم و گوش و زبان و سر و دیگر اعضای بدن دنیایی ماست. بنابراین روح همان روح است، اما قالب ما عوض میشود.
خداوند عالم در درون قبر ماری افعی را مسلط میکند و انگشت ابهام این شخص را گاز میگیرد. مشاهده کنید که اگر سوزن یا خاری به دست انسان میرود چقدر دردناک است. این مار تا قیامت دست این شخص را نیش میزند و زمانی که روز قیامت فرارسید؛
«مَغْفُوراً لَهُ أَوْ مُعَذَّباً»
معلوم نیست گناهان بخشیده شود یا همچنان در عذاب باشد.
بحار الأنوار، نویسنده: مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق / مصحح: جمعی از محققان، ج 71، ص 325، ح 94
روایت دیگری از امام صادق (علیه السلام) به نقل از امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) بیان شده است که حضرت میفرمایند:
«أَیمَا مُؤْمِنٍ مَنَعَ مُؤْمِناً شَیئاً مِمَّا یحْتَاجُ إِلَیهِ وَ هُوَ یقْدِرُ عَلَیهِ مِنْ عِنْدِهِ أَوْ مِنْ عِنْدِ غَیرِهِ أَقَامَهُ اللَّهُ یوْمَ الْقِیامَةِ مُسْوَدّاً وَجْهُهُ مُزْرَقَّةً عَینَاهُ»
هر مؤمنی برای رفع حاجت به در خانه مؤمن دیگری برود، اما او حاجت برادر مؤمن خود را برآورده نکند خداوند متعال در روز قیامت این فرد را روسیاه و با چشمانی کور محشور میکند.
الکافی، نویسنده: کلینی، محمد بن یعقوب، محقق / مصحح: غفاری علی اکبر و آخوندی، محمد، ج 2، ص 367، ح 1
همچنان که خداوند متعال در سوره مبارکه طه میفرماید:
(یوْمَ ینْفَخُ فِی الصُّورِ وَ نَحْشُرُ الْمُجْرِمِینَ یوْمَئِذٍ زُرْقا)
همان روز که در صور دمیده میشود و مجرمان را با بدنهای کبود در آن روز جمع میکنیم.
سوره طه (20): آیه 102
افرادی (زُرْقا) را کبود چشم یا سبز چشم معنا کردهاند، اما در حقیقت مراد از (زُرْقا) افرادی هستند که چشمشان بینایی ندارد و جایی را نمیبیند.
مجری:
در روایات فراوانی وارد شده مبنی بر اینکه بعضی افراد کور وارد محشر میشوند.
آیت الله دکتر حسینی قزوینی:
بله. خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید:
(وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکاً وَ نَحْشُرُهُ یوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمی قالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِی أَعْمی وَ قَدْ کنْتُ بَصِیرا)
و هر کس از یاد من رویگردان شود زندگی تنگ (و سختی) خواهد داشت، و روز قیامت او را نابینا محشور میکنیم. میگوید: پروردگارا! چرا مرا نابینا محشور کردی؟ من که بینا بودم!
کسانی که به یاد خدا نیستند و تنها به دنبال صفا کردن و گردش کردن هستند و کاری با نماز و خداوند ندارند، خداوند متعال هم در دنیا آنها را فشار میدهد.
تحت فشار بودن تنها به معنای فقر نیست. زمانی که انسان از نظر روحی آرامش ندارد بدترین عذاب را متحمل میشود. یک انسان کارگر صبح به میدان میرود و غروب درآمد یک روز خود را کسب میکند، اما به اتفاق خانواده شب سر راحت بر بالین میگذارد.
این در حالی است فردی که ثروتهای کلان دارد نه روز آرامش دارد و نه شب آرام است. این فرد دائماً در فکر پول و حساب و کارگر و چک و مسائل دنیوی است. در حقیقت این حالت برای چنین شخصی بالاترین عذاب است. خداوند متعال میفرماید:
(وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکاً وَ نَحْشُرُهُ یوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمی)
و هر کس از یاد من رویگردان شود زندگی تنگ (و سختی) خواهد داشت، و روز قیامت او را نابینا محشور میکنیم.
(قالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِی أَعْمی وَ قَدْ کنْتُ بَصِیرا)
میگوید: پروردگارا! چرا مرا نابینا محشور کردی؟ من که بینا بودم!
(قالَ کذلِک أَتَتْک آیاتُنا فَنَسِیتَها وَ کذلِک الْیوْمَ تُنْسی)
میفرماید: این بخاطر آن است که آیات من به تو رسید و آنها را فراموش کردی. امروز نیز تو فراموش خواهی شد!
سوره طه (20): آیات 124 - 126
خداوند متعال به چنین شخصی میگوید: تو در دنیا چشم دیدن پیامبران الهی و اهلبیت (علیهم السلام) را نداشتی و آنها را ندیدی. تو در دنیا چشمی که قرآن، تقوا و عمل صالح را ببیند نداشتی.
بنابراین در این روایت وارد شده است کسی که بتواند حاجت برادر دینی خود را برآورده کند، اما این کار را انجام ندهد فردای قیامت نابینا و روسیاه وارد محشر میشود.
روایت دیگر در مورد مسکن است. در این زمینه واقعاً باید به این آیه شریفه رجوع کنیم:
(إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیهِ راجِعُون)
ما از آن خدا هستیم و به سوی او باز میگردیم!
سوره بقره (2): آیه 156
گاهی اوقات مشاهده میشود افرادی منازل و ویلاهای متعددی دارند و شخص کارگر، معلم یا کارمندی به عنوان مستأجر به آنها مراجعه میکند. آنها برای افزایش قیمت دائم در بحث و جدال با این شخص هستند و خود را هلاک میکنند.
ای کسی که خداوند عالم به شما امکانات متعدد داده است و آپارتمانها و منازل مختلف داری گوش کن که سخن امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) چنین است:
«مَنْ کانَتْ لَهُ دَارٌ فَاحْتَاجَ مُؤْمِنٌ إِلَی سُکنَاهَا فَمَنَعَهُ إِیاهَا»
کسی منزل اضافه دارد و شخصی که بدون سرپناه است به او مراجعه میکند، اما او به مشکل این شخص بیتوجهی میکند و او را بیرون میکند.
«قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ یا مَلَائِکتِی أَ بَخِلَ عَبْدِی عَلَی عَبْدِی بِسُکنَی الدَّارِ الدُّنْیا»
خداوند متعال به ملائکه میفرماید: ببینید من این منازل را در اختیار این شخص قرار دادم، اما او نسبت به بنده دیگرم بخل میورزد.
«وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی لَا یسْکنُ جِنَانِی أَبَدا»
به عزت و جلالم سوگند هرگز این شخص را در بهشت جای نخواهم داد.
الکافی، نویسنده: کلینی، محمد بن یعقوب، محقق / مصحح: غفاری علی اکبر و آخوندی، محمد، ج 2، ص 367، ح 3
خداوند متعال در این روایت قسم میخورد که هرگز این شخص را در بهشت جای ندهد. دوستان عزیز اخلاق علوی چنین نیست که ما تنها در ایام عاشورا حسین حسین بگوییم و افطاری بدهیم و در لیالی قدر سینه بزنیم و ادعای محبت به اهلبیت (علیهم السلام) کنیم.
آنچه در این موارد مهم است میدان عمل و عمل علوی است. در این روایت وارد شده است که اگر منازل متعددی دارید، اما آن را نیاز ندارید به برادران دینی خود کمک کنید.
یک مرتبه اتفاق میافتد کسی پول جمع کرده است و منزلی دیگر اختیار کرده، اما درآمدی ندارد و میخواهد از راه درآمد این منزل امرار معاش کند.
در این صورت هم باید درآمد طرف مقابل خود را بسنجید و به خاطر هزار تومان بیشتر به چانهزنی نپردازید، او را در فشار قرار ندهید و شرمنده زن و بچه خود نکنید تا این شخص مجبور نشود حقوق خود را در ابتدای ماه به تو بپردازد و خانوادهاش گرسنه بماند.
افراد دیگری هم هستند که ساختمانهای متعددی دارند که به آنها نیاز ندارند، اما دوست دارند که هر ماه حساب بانکی او بالاتر از ماه قبل باشد.
اگر حساب بانکی شما همینطور بالا و بالاتر رفت و به قارون تبدیل شدید آیا زمانی که خواستید از دنیا بروید به غیر از 4 متر کفن سفید چیز دیگری هم میتوانید با خود ببرید؟!
بنابراین اگر ما اخلاق علوی را در زندگی رعایت کنیم، مشکلی در زندگی نخواهیم داشت. جوانان زیادی در جامعه وجود دارند که به خاطر همین اجارههای گزاف حاضر به ازدواج نیستند و به همین خاطر مرتکب دهها گناه و معصیت در زندگی میشوند.
مسئول گناههای این جوانان همین افراد ثروتمندی هستند که دهها منزل و آپارتمان دارند و حاضر نیستند این املاک را در اختیار چندین جوان قرار دهند.
چه اشکالی دارد افرادی که دو آپارتمان دارند یکی از آنها را به مستأجر و دیگری را در اختیار جوانان قرار دهند. چه اشکالی دارد فردی در یکی از آپارتمانهای خود زندگی کند و دیگری را با قیمت پایینتر در اختیار نیازمندان قرار دهد.
در روایت دیگری وارد شده است که اگر کسی به شما مراجعه کرد و شما مشکل او را حل کردید به ولایت ما متصل شدید و به ما وصل شدید، اما:
«مَنْ قَصَدَ إِلَیهِ رَجُلٌ مِنْ إِخْوَانِهِ مُسْتَجِیراً بِهِ فِی بَعْضِ أَحْوَالِهِ فَلَمْ یجِرْهُ بَعْدَ أَنْ یقْدِرَ عَلَیهِ فَقَدْ قَطَعَ وَلَایةَ اللَّهِ تَبَارَک وَ تَعَالَی»
اگر کسی به شخصی مراجعه کرد و او به برادر دینی خود کمک نکرد درحالیکه قادر به انجام این کار بود دستش از ولایت الهی و ولایت اهلبیت (علیهم السلام) کوتاه است.
الکافی، نویسنده: کلینی، محمد بن یعقوب، محقق / مصحح: غفاری علی اکبر و آخوندی، محمد، ج 2، ص 368، ح 4
در روایت دیگری وارد شده است که اگر کسی قادر به رفع مشکل دیگری باشد، اما به او کمک نکند خداوند متعال او را از تحت ولایت خود خارج و وارد ولایت شیطان میکند و شیطان هم او را قبول نمیکند.
مرحوم «شیخ طوسی» در کتاب «أمالی» صفحه 99 مینویسد: اگر کسی برای رفع مشکلی به در خانه شما آمد و به او کمک نکردید خداوند عالم فردای قیامت شما را مورد شماتت قرار میدهد و بیآبرو میکند.
خداوند متعال فردای قیامت تمام پردهها را بالا میزند و تمام گناهانی که شما در دنیا مرتکب شده بودید و کسی خبر نداشت را برملا میکند تا همگان بفهمند که تو چکاره بودی. در این صورت همسر، پدر، مادر و فرزندان تو میفهمند که تو چه معصیتهایی انجام دادی.
این روایات در حقیقت نمونهای از این روایات بود. البته روایت در این زمینه زیاد است، اما بنده به همین مقدار اکتفا میکنم. این روایات کیفر و نتیجه اعمال کسی است که برادر دینیاش از او کمک بخواهد و او به برادر دینی خود کمک نکند.
مجری:
بسیار خوب، از شما ممنونم. ما در خدمت عزیزان بیننده به صورت تلفنی هستیم. اگر دوستان بیننده نکته یا سؤالی داشته باشند از آن طریق هم میتوانند با ما ارتباط داشته باشند.
از عزیزانی که همراهی خودشان را با برنامه ما اعلام میکنند و به ما پیام میدهند همچنان ممنون هستیم.
بخشی از پیامکهای بینندگان برنامه:
آقای حمزه حیدر مرادی از قصر شیرین امشب با شنیدن مدح و منقبت حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) جگرشان خنک شده است. از ایشان ممنون هستیم.
از آقای زردوست از زابل ممنون و سپاسگذار هستیم.
عزیز دیگری گفتند: بیماری در آی سی یو بستری است و از ما خواستند که حتماً دعا کنیم. انشاءالله حتماً دعاگو هستیم و استاد هم در پایان دعای ویژه میکنند.
از عزیزان بیننده میخواهیم برای تمامی مریضان به ویژه مریضانی که در این ایام شادی و عید گرفتار بیماری هستند دعا کنند. خواهش میکنم اگر به مسافرت میروید مقداری احتیاط کنید و مواظب باشید.
امروز که آمارهای تصادفات را نگاه میکردم، مشاهده کردم در همین 4 روز شروع تعطیلات قریب 150 نفر کشته شدند و نزدیک به 2000 نفر زخمی شدند.
اگر ما مقداری رعایت و ملاحظه کنیم و زمانی که خسته شدیم قدری استراحت کنیم واقعاً این اتفاقها صورت نمیگیرد.
واقعاً دلمان به درد میآید زمانی که میبینیم هنوز عید نیامده و ما 50 نفر کشته در مسیر راهها داریم که علت تمامی آنها سرعت غیر مجاز و سبقت غیرمجاز است که تمامی آنها حادثهساز است. بنده از مردم عزیز تقاضا دارم قدری رعایت کنند تا این اتفاقها نیفتد.
آقای فلاحنژاد از کرج گفتند: برای ما یاوران «شبکه جهانی ولایت» تعطیلات مانع نخواهد شد تا همراه «شبکه جهانی ولایت» قرار نگیریم و همیشه هستیم. آقای فلاح نژاد عزیز از بودن شما ممنونیم، خیلی بزرگواری فرمودید.
عزیز دیگری سلام و درود و تشکر فرستادند که از ایشان ممنون و سپاسگذار هستیم.
ما از این لحظه میخواهیم تلفنهای شما عزیزان بیننده را داشته باشیم. اگر فرصتی باقی ماند بازهم بحثمان را ادامه میدهیم. اگر امشب نشد، بحثمان را در شبهای آینده ادامه خواهیم داد.
ما از امشب تا هفته آینده سه شنبه شب هرشب قرار داریم ساعت 21 به وقت ایران اسلامی برنامه زنده «اخلاق علوی» را تقدیم کنیم. انشاءالله شما هم همراهی خودتان را با ما اعلام کنید. زیر سایه حضرت مرتضی علی باشید، برمیگردیم.
یادی میکنیم از مرحوم «شهریار» با غزل بسیار زیبایی که در مدح و منقبت حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) سرودند. بنده فکر میکنم این سروده تا قیام قیامت ماندگار خواهد شد.
علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را
که به ما سوا فکندی همه سایه هما را
این شعر به قدری زیباست که واقعاً هر عاشق و شیفته و دلباخته امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) را با خود همراه میکند. دوستان همچنان برای ما پیام میفرستند؛ انشاءالله تلفن هم داریم.
بعضی از عزیزان گفتند: برنامههایی علیه وهابیت را بیشتر پخش کنید.
عزیزی سال نو را تبریک گفتند و به حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) قسم خوردند و گفتند: ما پول نداشتیم برای فرزندان خود لباس بخریم، برای ما دعا کنید.
عزیزان ببینید بالاخره گاهی اوقات در گوشه و کنار و اطراف ما عزیزانی هستند که وضعیت زندگیشان به این صورت است و در شب و روز عید و ایام نوروز لباسهایشان همانند لباسهای روزهای گذشته است و هیچ تغییری نکرده است و دستشان خالی است.
اگر چنین افرادی را میشناسید به هر صورت کمک کنید تا انشاءالله خداوند متعال دست ما را هم بگیرد.
تماس بینندگان برنامه:
تماس ما با دوستان خوب بینندهای که میخواهیم صدای گرمشان را بشنویم و مطالبشان را بیان کنند برقرار شده است.
اولین بیننده ما خواهر بزرگوارم سرکار خانم محرابی از دیار آذربایجان شهر تبریز هستند. خانم محرابی سلام و درود به شما، عیدتان مبارک، در خدمت شما هستیم:
بیننده (خانم محرابی از تبریز – شیعه):
سلام علیکم خدمت آقای اسماعیلی و آیت الله قزوینی. میخواستم از استاد خواهش کنم برای پسران من که دوقلو و طلبه هستند دعا کنند تا انشاءالله در ازدواجشان موفق شوند.
دعا کنید پسران من در راه امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) قدم بردارند و درسهایشان موفق شوند.
مجری:
خانم محرابی پسران شما چند ساله هستند؟!
بیننده:
23 ساله هستند و پایه هفتم حوزه هستند، الآن هم نایب الزیاره ما و شما در قم هستند.
مجری:
سلامت باشید، انشاءالله عاقبت به خیر شوند. حتماً استاد و دوستان خوب بیننده برای پسران شما دعا میکنند و شما هم در حق ما دعا کنید.
بیننده:
چشم اگر قابل باشیم دعا میکنیم. میخواستم یک بیت شعر هم از استاد شهریار در حق حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) بخوانم. ببخشید که وقت شما را گرفتم.
شبروان مست ولای تو علی
جان عالم به فدای تو علی
خیلی ممنونم از برنامه خیلی خوبتان. دست شما درد نکند.
مجری:
خواهرم خواش میکنم، ممنونم. خدانگهدارتان باشد. سلامت باشید، التماس دعای خیر.
بخشی از پیامکهای بینندگان برنامه:
عزیزی از زرند کرمان سال نو را تبریک گفتند و سپس گفتند: بازپخش برنامههای «شبکه جهانی ولایت» هم برای ما و خانواده ما اعلام کنید که در این سال نو بتوانیم استفاده کنیم.
عزیز دیگری گفتند: من محمد عباسیان از خمینی شهر بیننده همیشگی «شبکه جهانی ولایت» هستم. ایشان عید نوروز را گفتند که از ایشان ممنون و سپاسگذار هستیم.
آقای جهانگیری از بینندههای «شبکه جهانی ولایت» از مدافعان حرم یادی کردند. ما هم از ایشان ممنون هستیم و یاد میکنیم از همه شهدای عزیزمان به ویژه شهدای مدافع حرم که همیشه همراه و محافظ حریم و حرم اهلبیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) بودند.
خواهر بزرگوارمان فریده زمانی از ایرانشهر گفتند: عید بزرگ غدیر شمسی و سال نو مبارک باشد. الحمدلله که چشم دشمنان شیعه کور با این برنامههای زیبایتان کور است. از شما خواهر بزرگوار ممنونیم، انشاءالله برای ما دعا کنید.
آقای محمد علی عباسی گفتند: در حرم امام رضا (علیه السلام) نایب الزیاره شما هستم و بودم. خیلی ممنونم که به یاد ما هستید.
بالأخره ما به شما قول میدهیم و میگوییم: هر مکان زیارتی حتی یک امامزاده ساده در گوشه و کناری مشرف میشویم همانجا سلام میدهیم، دعا میکنیم و زیارت میخوانیم و تمام بینندگان «شبکه جهانی ولایت» در ایران و خارج از کشور را به یاد میآوریم.
ممنونم از اینکه شما هم به یاد ما هستید و از شما تشکر میکنم. دل به دل راه دارد!!
آقای شاه مرادی از زنجان برای ما پیام دادند و لطف و عنایت و مرحمتشان شامل حال ما شده است.
آقای حسین شجاعی لطف کردند از کرمان برای ما پیام فرستادند و شعری هم برای ما فرستادند که از ایشان ممنون و سپاسگذاریم.
دوستان بسیاری التماس دعا گفتند. مردم عزیز بعضی افراد گرفتاریهایی دارند. در ایام نوروز فرصت بسیار خوب و مناسبی است که اگر میخواهیم اخلاق ما علوی باشد و به حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) اقتدا کنیم باید کمک کنیم و گرهی از زندگی دیگران حل کنیم.
استاد روایاتی در فضیلت و کرامت و ثوابی که خداوند به کسی که گرهی از زندگی عزیزی بردارد یا برادران دینی خود را مساعدت و همراهی کند فرمودند و کیفری که در برابر عدم مساعدت نسبت به برآورده شدن حاجت مؤمن دامنگیر انسان خواهد شد را هم فرمودند.
حال میخواهیم ببینیم سیره حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) به چه صورتی است. استاد در این چند دقیقهای که از برنامه باقی مانده برای ما خواهند گفت که سیره و روش مولا امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) برای رفع گرفتاری دیگران چگونه بوده است.
خدمتگزاری به مردم در سیره امیرالمؤمنین (سلام الله علیه)
آیت الله دکتر حسینی قزوینی:
ما در این زمینه قبلاً هم اشاراتی داشتیم. بالاترین دغدغه امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) این بود که نسبت به بیچارگان، گرفتاران، مستمندان و مظلومان قدمی بردارند.
حضرت در جنگ صفین کفش خود را وصله میزدند. در همین حال «ابن عباس» به ایشان عرض میکنند: یا امیرالمؤمنین! این کفش ارزش وصله زدن ندارد، زیرا چندین مرتبه آن را وصله زدهاید.
حضرت فرمودند: خلافت و حکومت برای من از این لنگه کفش بیارزش و پاره پاره بیارزشتر است، مگر اینکه حقی را پیاده کنم و مظلومی را فریادرسی کنم.
«سعید بن قیس همدانی» از اصحاب امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) نقل میکند: در ساعاتی از بعدازظهر در هوای گرم مشغول عبور از یکی از کوچههای کوفه بودم که یک مرتبه مشاهده کردم حضرت در این هوای گرم از کوچه عبور میکند.
تصور کردم که امیرالمؤمنین به دنبال چیزی است و به همین خاطر به ایشان عرض کردم:
«یا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ بِهَذِهِ السَّاعَة»
در این ساعت در کوچه چکار میکنید؟!
«قَالَ مَا خَرَجْتُ إِلَّا لِأُعِینَ مَظْلُوماً أَوْ أُغِیثَ مَلْهُوفا»
حضرت فرمودند: آمدم تا ببینم مظلومی در کوچهها هست که او را کمک کنم یا بیچارهای هست که به داد او برسم!!
بحار الأنوار، نویسنده: مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق / مصحح: جمعی از محققان، ج 40، ص 113، ح 117
دوستان عزیز مشاهده کنید که امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) منتظر نمیمانند تا گرفتاران و مشکلداران به در خانهاش بیایند، بلکه خودشان در کوچهها به جستجوی گرفتاران میپردازند تا مشکل آنها را حل کنند و از مظلومی رفع ظلم کند.
مجری:
استاد در شعر «شهریار» بیتی وجود دارد که میگوید:
مرو ای گدای مسکین در خانه علی زن
که علی زند دمادم در خانه گدا را
آیت الله دکتر حسینی قزوینی:
بله، واقعاً همینطور است. امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) خودشان در خانه گدا را میزنند. نامه حضرت به «عثمان بن حنیف» خیلی عجیب است. بنده به دوستان عزیز توصیه میکنم حتماً این نامه را مطالعه کنند.
در این نامه نوشته است:
«وَ حَسْبُک [عَاراً] دَاءً أَنْ تَبِیتَ بِبِطْنَةٍ وَ حَوْلَک أَکبَادٌ تَحِنُّ إِلَی الْقِد»
بالاترین درد برای یک مسلمان است که شب با شکم سیر بخوابد، اما به فکر شکمهای گرسنه نباشد.
نهج البلاغة، نویسنده: شریف الرضی، محمد بن حسین، محقق / مصحح: صالح، صبحی، ص 418، خ 45
در همین پیامی که خواندید شخصی نوشته بود قسم میخورم که من پول نداشتم تا برای فرزندانم لباس تهیه کنم. این افراد الی ماشاءالله اطراف ما وجود دارند. چند روز پیش یکی از دوستان میگفت: ما برای خانوادهای مقداری برنج و گوشت و حبوبات بردیم.
فرزندان این خانواده تصور میکردند که ما برای آنها غذای پخته بردیم، اما زمانی که مشاهده کردند غذاها نپخته است اشک در چشمانشان حلقه زد و گفتند: مامان اینها غذای نپخته است، ما که امروز ناهار نداریم چی بخوریم؟!
افرادی هستند که در طول ماه حسرت خریدن نیم کیلو گوشت یا یک کیلو برنج برای زن و بچه خود را دارند.
امروز آماری مشاهده میکردم که سالانه مصرف گوجه فرنگی در دنیا پنج کیلو است. در آمریکا آمار بالا رفته بود و پنج کیلو و دویست گرم را نشان میداد، اما در ایران هر نفر پنجاه کیلو گوجه فرنگی در یک سال مصرف میکنند.
یکی از دوستان نقل میکرد که چند روز پیش در قم شخصی در خیابان مشغول فروختن سیبزمینی روی گاری بود. جوان باشخصیتی آمد تا از فروشنده سیب زمینی بخرد.
فروشنده یک کیلو سیبزمینی برای او کشید، اما جوان گفت: پول به اندازه یک کیلو ندارم، لطفاً دویست و پنجاه گرم سیبزمینی بکشید. زمانی که داشت از کنار فروشنده میرفت، گفت: خدایا این نان و سیبزمینی را از ما نگیر تا همین را برای خانواده تهیه کنیم.
این در حالی است که آقایان دیگری در مهمانیهای داخل و خارج شدیداً اسراف میکنند. امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) میفرمایند: من منتظر نماندم تا بیچارهای در خانه من را بزند، بلکه؛
«مَا خَرَجْتُ إِلَّا لِأُعِینَ مَظْلُوماً أَوْ أُغِیثَ مَلْهُوفا»
آمدم در کوچهها تا ببینم مظلومی هست که او را کمک کنم و بیچارهای هست که به داد او برسم.
«سعید بن قیس همدانی» میگوید: در کوچه داشتیم میرفتیم که دیدیم خانمی سرگردان و ناراحت در کوچه قدم میزند. امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) جلو رفت و فرمود: در این هوای گرم برای چه کاری از خانه بیرون آمدی؟!
زن بدون اینکه حضرت را بشناسد، گفت: من با شوهرم جروبحث کردم و او مرا از خانه بیرون کرده و قسم خورده که مرا کتک بزند. من هم به خاطر ترس از کتک خوردن بیرون آمدم.
دوستان و عزیزانی که میخواهید علوی زندگی کنید دقت کنید که ائمه طاهرین (علیهم السلام) میفرمایند:
«وَ إِنَّ اللَّهَ لَا یغْضَبُ بِشَیءٍ کغَضَبِهِ لِلنِّسَاءِ وَ الصِّبْیان»
همانا خداوند برای هیچ چیزی همانند ظلم به زن و فرزند غضب نمیکند.
بحار الأنوار، نویسنده: مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق / مصحح: جمعی از محققان، ج 101، ص 73، ح 23
امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) از زن آدرس خانه را پرسیدند، جلوی در خانه آمدند و در زدند. مردی قوی هیکل جلوی در آمد و حضرت به او فرمود: چرا همسر خود را اذیت و تهدید کردی؟!
مرد که مغرور بود به غرورش برخورد که چرا شخص دیگری همسرش را جلوی در خانه آورده است تا واسطه شود و به همین خاطر گفت: به تو چه ارتباطی دارد؟! حال که واسطه شدی قسم میخورم سر این زن را خواهم برید و او را تکه تکه میکنم.
حضرت نگاهی به قد و قواره مرد انداختند و سپس شمشیر کشیدند. در همین حین همسایهها با شنیدن سروصدا بیرون آمدند و گفتند: السلام علیک یا أبا الحسن یا أمیرالمؤمنین!!
مرد که امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) را شناخت، افتاد به پای حضرت افتاد و خطاب به حضرت گفت:
«وَ اللَّهِ لَأَکونَنَّ أَرْضاً تَطَؤُنِی»
به خدا سوگند من حاضرم روی زمین بخوابم تا پاهای خود را روی چشمم بگذاری.
بحار الأنوار، نویسنده: مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق / مصحح: جمعی از محققان، ج 40، ص 113، ح 117
شاید معنای این تعبیر این است که مرد میگوید: یا امیرالمؤمنین! من حاضرم به خاطر احترام به تو حاضرم خاک زیر پای همسرم شوم.
حضرت بعد از اینکه این زن و شوهر را با هم آشتی دادند به طرف منزل خودشان آمدند، درحالیکه خدا را شکر میکردند و این آیه را میخواندند:
(لا خَیرَ فِی کثِیرٍ مِنْ نَجْواهُمْ إِلاَّ مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاحٍ بَینَ النَّاس)
در بسیاری از سخنان در گوشی (و جلسات محرمانه) آنها خیر و سودی نیست مگر کسی که (به این وسیله) امر به کمک به دیگران یا کار نیک یا اصطلاح در میان مردم کند.
سوره نساء (4): آیه 114
بنابراین یکی از کارهای نیکی که میتوانیم در این ایام انجام دهیم اصلاح میان افراد و صلح دادن میان زن و شوهرهاست.
امام باقر (علیه السلام) میفرماید: من در هیچ کاری به کارهای پدرم غبطه نمیخوردم، اما زمانی که میدیدم پدرم میان دو نفر را آشتی میدهد غبطه میخوردم که ای کاش من به جای پدرم میان این افراد صلح برقرار میکردم.
مجری:
استاد از شما خیلی ممنونم، لطف فرمودید. به لحظات پایانی برنامه زنده «اخلاق علوی» رسیدیم. انشاءالله جناب استاد در لحظات پایانی برنامه در حق همه ما دعا میکنند، به ویژه عزیزانی که پیام فرستادند و به ما التماس دعا گفتند.
استاد در خدمت شما هستیم. دیگر فرصتی نیست جز اینکه دعای شما را بشنویم.
آیت الله دکتر حسینی قزوینی:
خدایا تو را قسم میدهیم به آبروی حضرت محمد و آل محمد به ویژه به آبروی حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) فرج مولای ما حضرت صاحب الزمان (ارواحنا له الفداه) را نزدیک بگردان. خدایا ما را از یاران خاص آن بزرگوار قرار بده.
خدایا رفع گرفتاری از همه گرفتاران بنما. خدایا حوائج همه حاجت مندان را روا نما.
خدایا به آبروی حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیها) حوائج ما، حوائج دست اندرکاران «شبکه جهانی ولایت»، حوائج بینندگان عزیز خصوصاً عزیزان ولایت یاور به برآورده نما. خدایا دعاهای ما را به اجابت برسان.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
مجری:
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
از توجه و عنایت تک تک شما خیلی ممنونم. ببخشید از اینکه بعضی از دوستان پیام دادند، اما فرصت نشد آن را بخوانم یا صدای بعضی از عزیزانی که پشت خط ماندند را بشنویم. انشاءالله در برنامههای آینده صدای گرمشان را خواهیم شنید.
در پناه حضرت حق باشید، بازهم ایام عید نوروز را خدمت تک تک شما عزیزان بیننده تبریک عرض میکنم.
یا علی مدد، خدانگهدار