نسخه موبایل
www.valiasr-aj .com
فهرست نظرات

از تاريخ: تا تاریخ: عبارت موردنظر: محل جستجو:

« شماره صفحه از 2808  »
121
کد مطلب: 11650 - عنوان: یاد "حضرت محسن بن علی(ع)" در مسابقه فوتبال + عکس
نام و نام خانوادگی: ابو محسن - تاریخ انتشار: ١٣:٣٦ - ٠٨ آذر ١٣٩٦
سلام خدا رو شکر که همچین جوانانی در بین بازیکنان هستند که نام اهل بیت علیهم السلام را زنده می کنند. ان شاء الله دعای حضرت زهرا سلام الله علیها بدرقه راهش باشد و روز به روز شاهد موفقیت او باشیم
122
کد مطلب: 5110 - عنوان: آيا حضرت خديجه (س) قبل از پيامبر(ص) با فرد ديگري ازدواج كرده بود؟
نام و نام خانوادگی: شیعه اهل بیت - تاریخ انتشار: ١٢:٢٧ - ٠٨ آذر ١٣٩٦
سلام . شخصی از من چند سوال پرسیده در پیام های جداگانه مطرح میکنم .
ایشان سوال کردند در یکی از احادیث در باب اینکه پیامبر اواخر عمر خواصت وصیت کند و گفتند هذیان میگوید . پیامبر گفت من در انچه هستم بهتر از ان هست که شما مرا به ان دعوت میکنید ..از من سوال کرد منظور پیامبر در این حدیث چیه .
پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
از ظاهر روایت برداشت می شود که مراد حضرت این بوده که امر من با کتابت از چیزی که شما مخالفت می کنید و مانع می شوید بهتر است این چیزی است که حتی شارحین روایت نیز به آن اشاره کرده اند
لِكَ وَنَحْوه أَفْضَل مِنْ الَّذِي تَسْأَلُونَنِي فِيهِ مِنْ الْمُبَاحَثَة عَنْ الْمَصْلَحَة فِي الْكِتَابَة أَوْ عَدَمهَا . وَيَحْتَمِل أَنْ يَكُون الْمَعْنَى فَإِنَّ اِمْتِنَاعِي مِنْ أَنْ أَكْتُب لَكُمْ خَيْر مِمَّا تَدْعُونَنِي إِلَيْهِ مِنْ الْكِتَابَة . قُلْت : وَيَحْتَمِل عَكْسه أَيْ الَّذِي أَشَرْت عَلَيْكُمْ بِهِ مِنْ الْكِتَابَة خیر مِنْ عَدَمهَا بَلْ هَذَا هُوَ الظَّاهِر
فتح الباري لابن حجر -12 / 252
ملا علی قاری نیز گوید: مراد این است که حضرت اشاره دارد که مراقب من به یاد خدا و تفکر و ذکر خدا برای من از چیزی که شما دارید انجام می دهید از اختلاف نزاع بهتر است
ولو بالكلام والله أعلم بحقيقة المرام فذهبوا أي فشرع بعض أصحابه يردون عليه أي هذا الرأي صريحا بخلاف قول عمر فإنه كان تلويحا فقال دعوني أي أتركوني ذروني بمعناه تأكيد له والمعنى دعوني من النزاع واللغط الذي شرعتم فيه فالذي أنا فيه أي من مراقبة الله تعالى والتأهب للقائه والتفكر في ذلك ونحوه خير مما تدعونني إليه أي أفضل مما أنتم عليه من الاختلاف واللغط قال الخطابي وقد روي عن النبي أنه قال اختلاف أمتي رحمة والاختلاف في الدين ثلاثة أقسا تَدْعُونَنِي إِلَيْهِ مِنْ عَدَمهَا بَلْ هَذَا هُوَ الظَّاهِر
مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح - (17 / 255)
هر چند برخی سعی در توجیه این روایت کرده م بر خلاف ظاهر روایت دارند قضاوت می کنند اما خودشان به ناچار اقرار کرده اند که ظاهر همان چیزی است که مراد حضرت این بوده که امر من با کتابت از چیزی که شما مخالفت می کنید و مانع می شوید بهتر است
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات

123
کد مطلب: 6267 - عنوان: انجام نماز ظهر و عصر، مغرب و عشاء در يك وقت
نام و نام خانوادگی: حامد - تاریخ انتشار: ٠٩:٥٠ - ٠٨ آذر ١٣٩٦
پاسخ به نظر شماره 57301
طبق احادیث ذکر شده پیامبر گاهی اوقات نمازهایشان را جمع می بستند.
ولی کسانی که نماز هایشان را جمع می بندد تمام نمازهایشان را جمع می بندند نه برخی را
در ضمن جمع نماز مغرب و عشاء در ضمن عشاء بوده تا اونجا که بنده اطلاع دارم
که معمولا افرادی که جمع می بندن در زمان مغرب جمع می بندن و بنده جوازی برای جمع بستن نماز مغرب و عشاء در زمان مغرب ندیدم
پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
در این خصوص روایات فراوان وجود دارد که پیامبر صلی الله علیه و آله نماز مغرب و عشا را جمع می خواندند
مسلم در صحيح خود ، مالك بن أنس ، رئيس مالكي ها در المؤطأ ، ابو داود ، نسائي و بيهقي در سننشان ، احمد بن حنبل و ابوعوانه در مسندشان اين روايت را نقل كرده اند :
عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ صَلَّي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الظُّهْرَ وَالْعَصْرَ جَمِيعًا وَالْمَغْرِبَ وَالْعِشَاءَ جَمِيعًا فِي غَيْرِ خَوْفٍ وَلَا سَفَرٍ .
ابن عباس مي گويد : رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم ، نماز ظهر و عصر را باهم و نيز نماز مغرب و عشاء را باهم خواندند ؛ در حالي نه ترسي وجود داشت و نه در سفر بودند .
صحيح مسلم ، ج1 ، ص 489 ، باب صلاة المسافرين و الموطأ ، ص 73 ، ح 327 و سنن أبي داود ، ج 2 ، ص 6 ، ح 1210 ، 1214 و سنن النسائي ، ج 1 ، ص 315 ح 600 و مسند أحمد بن حنبل ، ج 3 ، ص 292 ، ح 1953 و ج 4 ، ص 191 ، ح 2557 و صحيح ابن خزيمة ، ج 2 ، ص 85 ، ح 971 و مسند أبي عوانة ، ج 2 ، ص 353 و السنن الكبري ، ج3 ، ص 166 ، 167 .
جهت اطلاع به این آدرس رجوع کنید
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات

124
کد مطلب: 11650 - عنوان: یاد "حضرت محسن بن علی(ع)" در مسابقه فوتبال + عکس
نام و نام خانوادگی: محمد حسین - تاریخ انتشار: ٠٩:٠٣ - ٠٨ آذر ١٣٩٦
خدا توفیق بیشتری بهش بده تو این آشفته بازار بعضی ورزشکارا یه چنین افرادی واقعا حجت خدا میشن ایشالله که دعای امام زمان بدرقه راهش باشه
125
کد مطلب: 5110 - عنوان: آيا حضرت خديجه (س) قبل از پيامبر(ص) با فرد ديگري ازدواج كرده بود؟
نام و نام خانوادگی: شیعه اهل بیت - تاریخ انتشار: ٠٢:١٩ - ٠٨ آذر ١٣٩٦
سلام شخصی به من گفت چرا پیامبر در سال های قبل جانشینی خود را مکتوب نکرد و موکول کرد به اواخر عمر .
پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
پیامبر صلی الله علیه و آله از همان آغازین مسئله نبوت، خلافت حضرت علی علیه السلام را نیز مطرح کرده است همچنانکه آمده است:
إني قد جئتكم بخير الدنيا والاخرة وقد أمرني الله تعالى أدعوكم إليه فأيكم يؤازرني على هذا الأمر على أن يكون أخي ووصيي وخليفتي فيكم قال فأحجم القوم عنها جميعا وقلت وإني لأحدثهم سنا وأرمصهم عينا وأعظمهم بطنا وأحمشهم ساقا أنا يا نبي الله أكون وزيرك عليه فأخذ برقبتي ثم قال إن هذا أخي ووصي وخليفتي فيكم فاسمعو له وأطيعوا قال فقام القوم يضحكون ويقولون لأبي طالب قد أمرك أن تسمع لابنك وتطيع
براستى كه اين است برادر و وصى و جانشين من در ميان شما و شمااز او شنوائى داشته و پيرويش كنيد!و آن گروه برخاسته در حالى كه ميخنديدند به ابو طالب گفتند:تو را مامور كرد تا از پسرت شنوائى داشته و از او اطاعت كنى!
محمد بن جرير الطبري أبو جعفر. تاريخ الأمم والرسل والملوك ج1ص 542.ناشر
در موارد فراوان در زمانها و مکانهای مختلف نیز حضرت مسئله جانشینی حضرت علی علیه السلام را به مردم ابلاغ کرده است مانند انت خلیفتی من بعدی و من کنت مولاه فعلی مولاو غیره
اگر حضرت در آخر عمر نیز به مسئله جانشینی اشاره می کند خوب این یک امر قرآنی است. هر مسلمانی در آخر عمر سعی می کند به اقوام و اطراف وصیت مهم و نهایی داشته باشد پیامبر (ص) نیز در آخر عمر مهترین مسئله که امامت هست را به مردم وصیت و با آنها اتمام حجت کرد
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات

126
کد مطلب: 7052 - عنوان: آیا سند روایت نفرین حضرت زهرا سلام الله علیها بر شیخین صحیح است؟ (ویرایش جدید)
نام و نام خانوادگی: علی - تاریخ انتشار: ٠١:١٠ - ٠٨ آذر ١٣٩٦
بالاخره از نظر علمای شیعهومورد تایید هست یا نه
ما نظر علمای شیعه رو میخایم
پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
در این خصوص به قسمت نظرات این مقاله رجوع کنید
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات

127
کد مطلب: 5020 - عنوان: اعتراف علماي اهل سنت به طهارت بول و غائط رسول خدا (ص) و استشفاء صحابه به آن + تصاوير كتب
نام و نام خانوادگی: سید مهدی - تاریخ انتشار: ٢٠:٣٣ - ٠٧ آذر ١٣٩٦
سلام
وقت بخیر
لطفا مدارک طهارت خون، بول، غائط و منی اهل بیت را از منابع شیعی بفرمایید
متشکرم
پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
در این خصوص به قسمت نظرات این آدرس رجوع کنید
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات

128
کد مطلب: 11653 - عنوان: سخنرانی ریاست محترم مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر «عج» در حرم حضرت معصومه (س) +تصویر
نام و نام خانوادگی: روح الله - تاریخ انتشار: ١٠:٢٥ - ٠٧ آذر ١٣٩٦
سلام
سایت شما مشکل فنی داره
آخه صفحات بطور غیر عادی کند و بد باز میشه
129
کد مطلب: 8347 - عنوان: آيا عمر سند و قباله‌ي فدك را از دست حضرت زهرا (س) گرفت و پاره كرد؟
نام و نام خانوادگی: جابر قاسمی - تاریخ انتشار: ٢٣:٣٧ - ٠٦ آذر ١٣٩٦
چندین روایت از رسول خدا در کتاب شیعه و اهل سنت موجود است که ایشان میفرمایند بعد از وفات پیامبر کسی ارث نمیبرند
پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
در روايتي که در منابع اهل سنت ابو بکر آن را نقل می کند بحث ارث مالی می باشد و این امر به قرینه انتهای روایت «ما ترکناه صدقه » کاملا مشخص است .اما در روايات شيعه منظور از وراثت در جمله ان الانبیاء لم یورثوا بحث وارثت مالی نیست بلکه این سخن از مدلول روایت بیگانه است و منظور ارث بردن علما از پیامبران ، چیزهایی همانند درهم و دینار نیست بلکه ارث پیامبران برای علما همانا احادیث و علم ایشان می باشد .ارث نگذاشتن درهم و دینار از طرف پیامبران برای علما دلیل بر نفی ارث گذاشتن پیامبران برای خویشان خودشان نیست و صدر و ذیل روایت نیز در صدد نفی این امر نیست بلکه تخصیصا در مورد ارث پیامبران برای علما سخن گفته است و کاربر لفظ ارث در اینجا صرفا مشترک لفظی می باشد .
و اصل ان چيزي که در روایات شیعه آمده چنین است که شان انبیاء بالاتر از این است که ارث آنها منحصر در مال دنیوی و میراث مادی باشد بلکه اصل و عمده و اکثر آنچه که از انبیاء به یادگار می ماند علم و حکمت یعنی میراث معنوی می باشد و این همانی است که انبیاء برای علما بجا می گذارند .
محمد صالح مازندرانی در شرح این جمله روايت کافي چنین می گوید :
هذا ينافي ظاهرا ما دل من الآيات والروايات على إيراثهم. والجواب: أن المراد أن الأنبياء لم يكن من شأنهم وعاداتهم جمع الأموال والأسباب كما هو شأن أبناء الدنيا، وهذا لا ينافي إيراثهم ما كان في أيديهم من الضروريات كالمساكن والمركوب والملبوس ونحوها .
این سخن ظاهرا در تنافی با ظاهر آیات و روایاتی که در باب ارث گذاشتن پیامبران می باشد و جواب این است که – مراد روایت این چنین است که - شان و عادت انبیاء بر جمع کردن اموال و اسباب آنچنان که شان و شئونات ابناء دنیا ( دنیا پرستان) می باشد نیست و این امر تنافی ارث گذاشتن آنها از آنچه که از ضروریات در نزدشان بوده همانند خانه و مرکب و لباس و غیره نمی باشد .
اصول الکافی ج 2 ص 26
در شرح تجريد نيز در خصوص چنين رواياتي آمده است
و نظير اين است كه گويند ميراث دهقان گاو خر و گوسفند و شتر است و ميراث بازرگان الماس و لعل و مرواريد و گوهر.
شرح فارسى تجريد الاعتقاد، متن، ص: 523
در حقيقت عمده و اکثر میراث اینان چنین است ، نه آنکه از بازرگان هیچگاه حیوان و مرکبی باز نمی ماند و دهقان هیچگاه گوهر و جواهر به ارث نمی گذارد
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات

130
کد مطلب: 6254 - عنوان: كرامات عمر بن خطاب در كتب اهل سنت
نام و نام خانوادگی: مسعود - تاریخ انتشار: ٢١:٥١ - ٠٦ آذر ١٣٩٦
ار فضائل مهم علی بن ابی طالب همین بس که ایشان موضوعیت اصلی روز غدیر هم هستند و اینکه اعتقاد اهل سنت بر این است که پیامبر هزاران انسان از پس و پیش از کاروانش را در محل خم فراخواند تا فقط بگوید من علی ع رو دوست دارم ، با عقل جور در نمیاد . قطعا موضوعیت مطالب گفته شده پیامبر بیشتر از گفتن این جمله است که به خاطرش اون همه انسان را فرابخواند
131
کد مطلب: 5849 - عنوان: زندگاني حضرت امام حسن عسكري(ع)
نام و نام خانوادگی: اخوان - تاریخ انتشار: ١٠:٥٦ - ٠٦ آذر ١٣٩٦
اين مصيبت بر اقا امام زمان تسليت
اقاجان چقدر رداي سياه و لباس عزا بپوشيد. ايشالا با مژده فرج شاد بشين
132
کد مطلب: 11590 - عنوان: بيعت يزيد شرعي ميباشد و امام حسين علیه السلام اشتباه كرد.
نام و نام خانوادگی: رحمت الله - تاریخ انتشار: ٠٩:٤٨ - ٠٦ آذر ١٣٩٦
سلام محترم چرااین ویدئونیست اگرممکن است دوباره بگذارید
133
کد مطلب: 11278 - عنوان: خانمی بودایی از ژاپن که با خواندن حدیث ثقلین شیعه شد!
نام و نام خانوادگی: رحمت الله محمودی - تاریخ انتشار: ٠٧:٣٥ - ٠٦ آذر ١٣٩٦
خیلی عالی است
134
کد مطلب: 5175 - عنوان: چرا شيعيان در اذان و اقامه خود جمله «اشهد ان علي ولي الله » را ميگويند؟
نام و نام خانوادگی: رحمت الله محمودی - تاریخ انتشار: ٠٧:٠٧ - ٠٦ آذر ١٣٩٦
سلام محترم الحق که اطلاعات مهم منتشرمی کندازتمام دست اندرکاران این وبسایت نهایت سپاس وقدردانی راداریم
135
کد مطلب: 5849 - عنوان: زندگاني حضرت امام حسن عسكري(ع)
نام و نام خانوادگی: سحر حضوری - تاریخ انتشار: ٠١:٠٩ - ٠٦ آذر ١٣٩٦
اللهم عجل لویک‌الفرج
136
کد مطلب: 5225 - عنوان: مقصود از اهل بيت در آيه تطهير و اهل بيت در آيه حضرت ابراهيم عليه السلام چه كساني هستند ؟
نام و نام خانوادگی: علی اکبر - تاریخ انتشار: ٢٢:٣٣ - ٠٥ آذر ١٣٩٦
با سلام و احترام خدمت دوستان و اساتید در این حوزه، لطفا در صورت امکان ارتباط آیه تطهیر با اداره عمومی در اسلامی توضیح دهید. باتشکر
پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
طبق آیات و روایات، عصمت از شرايط جدانشدنى امامت است.یعنی اگر امر دائر شو.دائر شود بین امامت یکی از خلفا و حضرت علی علیه السلام که معصوم هستند، بی شک حق امامت از آن کسی است که معصوم و مصون از خطا و اشتباه هست
به عبارت دیگر طبق آیات، رهبرى و امامت جامعه اسلامی، می بایست به دست معصوم و به دور از هر گونه آلودگی باشد. از جمله آیاتی که به آن اشاره کردیم، آیه 124 سوره بقره بود که به امامت ابراهیم(ع) اشاره شده است. ابراهیم (ع) در حالیکه مقام نبوت و رسالت را داشت، در اواخر عمر و پس از پشت سر گذاشتن آزمایش های سخت، به مقام امامت نایل شد که در آخر آِیه آمده است که عهد من به ظالمین نمی رسد این نشان از این دارد که باید امام معصوم باشد
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات

137
کد مطلب: 5849 - عنوان: زندگاني حضرت امام حسن عسكري(ع)
نام و نام خانوادگی: محمدرضا - تاریخ انتشار: ١٨:٢٩ - ٠٥ آذر ١٣٩٦
سلام ، خدا قوت ، زحما کشیدید ومطالب خوبی رو دراختیار خوانندگان قراردادید اما بنده نقصی رو مشاهده کردم که لازم دیدم متذکرشوم درمبحث کیفیت شهادت حضرت ، اگردر ابتدا بگوئید حضرت یه دست معتمد ملعون مسموم شد و به جای کلمه وفات شهادت ذکر شود ، برای خواننده ضروری تر است تا اینکه بعداز خواندن کامل پاراگراف متوجه شود به حضرت زهر خوارنده شده ، بازم از زحمات شما کمال تشکر را دارم
138
کد مطلب: 11529 - عنوان: پیشگویی امام حسین علیه السلام در خصوص حضرت علی اصغر علیه السلام
نام و نام خانوادگی: عرفان - تاریخ انتشار: ١٥:٤٣ - ٠٥ آذر ١٣٩٦
سلام سوالی داشتم.
چرا امام حسین به کربلا رفت؟ مگه نمی دونست کشته میشه؟
پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
شکي نيست که پیامبر (ص) ائمه (ع) از علم غيب با خبر هستند اما بايد به اين نکته توجه داشت که هر چند پيامبران و امامان معصوم از علم غيب برخوردارند و به وقايع گذشته و حوادث حال و آينده آگاهي دارند؛ اما تكليف آنان مانند ساير افراد بشر، بر اساس علم عادي است و علم غيب براي آنان، تكليفي ايجاد نميكند. به عنوان مثال، امام بر اساس علم عادي خود، ميوه اي را پيش روي خود ميبيند كه مانعي از خوردن آن نيست و تناول آن جايز است؛ هر چند بر اساس علم غيب، از مسموم بودن آن آگاهي دارد. در خصوص امام حسین علیه السلام نیز چنین است
ثانيا: هرچند امام‌ شهادت‌ خود را بداند، ولي بايد به‌ وظيفه‌عادي‌اش‌ عمل‌ كند و شروط‌ متعارف‌ را در نظر بگيرد و رفتار خود را بر آنها تطبيق‌كند، و اگر امام‌ بخواهد در برخورد با مردم‌ با علم‌ خود عمل‌ كند؛ در اين‌ صورت‌ نظم‌ اجتماعي‌ به‌ هم‌مي‌خورد.
ثالثا: شهادت‌ در راه‌ خدا آرزوي‌ بزرگان خداست‌ و بالاترين‌ عبادت‌ها است و بسياري‌ از شهدا، از جنگ‌ بدر كه‌ نخستين‌ جنگ‌ كفر با اسلام‌است‌ تا امروز، از شهادت‌ خود با قراين‌ و شواهدي‌ كه‌ بوده‌ آگاهي‌ داشتند و با اين‌ علم‌ وآگاهي‌ به‌ استقبال‌ آن‌ رفتند و اين‌ آرزو و پيشوازي‌ شهادت‌، مورد تحسين‌ و تقدير پيامبر وامامان‌ و تمام‌ عقلاي‌ بوده‌ است‌.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات

139
کد مطلب: 5847 - عنوان: چهل حديث از امام حسن عسكري (علیه السلام)
نام و نام خانوادگی: خدمتگذار - تاریخ انتشار: ١٤:٥٩ - ٠٥ آذر ١٣٩٦
باتشکر بنظر می رسد حدیث شماره 38 احتیاط لازم باشد.هنگامي كه قائم(عليه السلام) قيام كند، دستور به خرابي مناره ها و كاخ هاي مساجد دهد.
140
کد مطلب: 11623 - عنوان: شیعیان بحرین از محرومیت و تبعیض آموزشی و ظلم فرقه ای رنج می برند
نام و نام خانوادگی: احمد - تاریخ انتشار: ٠٨:٣٤ - ٠٥ آذر ١٣٩٦
مردم بحرین اون موقع که رای گیری می کردن زیر یوق یه امیر ؟؟ بروندباید فکرشو می کردن.اون وقتی که شاه بحرین را تسلیم عربستان وهابی داد.درس عبرت برای اونها که شیعه فاسق را بر؟؟ ظالم ترجیح می دهند.