2018 November 13 - سه شنبه 22 آبان 1397
تغيير سنّتها به بهانه ضدّيّت باشيعه
کد مطلب: ٨٤٤٠ تاریخ انتشار: ٢٨ بهمن ١٣٩٠ - ١٨:٠٩ تعداد بازدید: 458
فتنه وهابیت » فتاوای شنیعه
تغيير سنّتها به بهانه ضدّيّت باشيعه

انگشتر
گستره سنّت پيامبر بسيار وسيع و از مرز واجبات گذر ميكند و اعمال و امور مستحب و غير آن را نيز شامل مى شود.
كه در بخش سنّتهاى مستحب مى توانيم به و سايل تزيينى از جمله استفاده از انگشتر اشاره نماييم.
مسلمانان مشاهده مى كردند كه پيامبر اكرم(ص) انگشتر را در دست راست قرار مى داد و مسلمانان هم با تبعيّت از او اين چنين مى كردند.
امّا پس از چندى اين روش تغيير كرد و انگشتر را در دست چپ قرار دادند، و علّت آن را مخالفت با پيروان اهل بيت عنوان كردند.
نويسنده كتاب هدايه كه حنفى است مى نويسد: انگشتر در دست راست سنّت و مشروع است ولى چون رافضيان (شيعه) اينگونه استفاده مى كنند، ما اهل سنّت انگشتر را در دست چپ قرار مى دهيم.
و اوّل كسى كه اين سنّت را تغيير داد و با سنّت مخالقت نمود معاويه بود.
مشاهده مى فرماييد كه چگونه سنّتهاى اسلامى تابع هوا و هوس قرار گرفته و به بهانه دشمنى با اهل تشيّع هر تغييرى را جايز دانستند.

متن عربي   
التختم في اليسار مع أن السنة في اليمين
قال مصنف كتاب الهداية وهو من الأحناف : المشروع التختم في اليمين ، لكن لما اتخذته الرافضة عادة جعلنا التختم في اليسار. عن الصراط المستقيم 2 / 510، ومنهاج الكرامة ، ص 108، الغدير 10 / 210
وأوّل من اتخذ التختم باليسار خلاف السنة هو معاوية، ربيع الأبرار للزمخشري: 4/24

**********

تحت الحنك
استفاده از عمامه و يا بستن شال و پارچه در گذشته روزگار و زمان مرسوم بوده و هنوز هم در بعضى اماكن استفاده از آن نوعى شعار و علامت قومى و مذهبى است.
و در روايات دينى و اسلامى هم توصيه و سفارش نسبت به آن ديده مى شود.
و از طرفى در باره شيوه و نوع بستن و استفاده آن دستور و سفارش وجود دارد مخصوصاً رها كردن يك طرف عمامه و شال سر، كه آيا از طرف راست قفسه سينه باشد يا چپ آن.
حافظ عراقى در بيان كيفيّت آن گفته است: آيا رها كردن آن از طرف چپ مشروعيّت دارد آنگونه كه امروز رايج است يا طرف راست كه شرافت در آن است؟
پاسخ مى دهد: دليلى كه بر تعيين سمت راست باشد نديده ام مگر حديثى ضعيف كه طبرانى نقل كرده است، و در صورت اثبات آن شايد به اينگونه باشد كه از سمت راست رها شود سپس از روى قفسه سينه بگذرد و بر شانه چپ قرار گيرد همانگونه كه عدّه اى چنين مى كنند، ولى چون شعار و علامتى بين شيعيان شده است بايد آن را ترك كنيم تا به آنان تشبيه نشويم.

متن عربي   
رخاء طرف العمامة من الجانب الأيسر مع أن السنة من الايمن
قال الحافظ العراقي في بيان كيفية إسدال طرف العمامة : فهل المشروع إرخاؤه من الجانب الأيسر كما هو المعتاد أو الأيمن لشرفه ؟ لم أر ما يدل على تعيين الأيمن إلا في حديث ضعيف عند الطبراني ، وبتقدير ثبوته فلعله كان يرخيها من الجانب الأيمن ثم يردها إلى الجانب الأيسر كما يفعله بعضهم ، إلا أنه صار شعارا للإمامية فينبغي تجنبه لترك التشبه بهم. شرح المواهب للزرقاني: 5/13

**********

ساختن قبور
پنهان نمودن پيكر و بدن انسانها پس از مرگ از سنن و رسوم ويژه اى است كه در ميان اغلب ملل جهان از دير باز جريان داشته است.
مسلمانان نيز بايد با شيوه خاص و مطابق دستور اسلام بدن مردگان را در مكانى مناسب دفن نمايند.
امّا ظاهر وشكل قبر چگونه باشد از مسائل اختلافى بين اهل سنّت و تشيّع است، اگر چه در آغاز اختلافى وجود نداشته است.
غزالى و ماوردى كه هر دو از فقيهان شافعى مذهب هستند گفته اند: هم سطح قرار دادن قبر مردگان دستور و سنّت شرع مقدّس است (يعنى كمى بلندتر از سطح زمين و صاف و بدون برآمدگى باشد) و چون شعار و از نشانه هاى رافضه (شيعه) قرار گرفته است ما اهل سنّت بايد قبر هارا به حالت تسنيم در آوريم و بسازيم. (يعنى بر آمدگيهايى مانند كوهان شتر).
محمّد بن عبد الرحمن دمشقى مى گويد: سنّت در ساختن قبر تسطيح (هم سطح) است و از تسنيم بهتر است، شافعى نيز همين عقيده را بر گزيده است، ولى سه پيشواى ديگر اهل سنّت (أبو حنيفه، مالك وأحمد) تسنيم را اختيار كرده اند، چون تسطيح شعار شيعيان است.
نماز ميّت
عبد اللّه مغربى مالكى گفته است: زيد با پنج تكبير بر جنازه اى نماز خواند، و رسول خدا(ص) نيز چنين مى كرد، ولى اين روش اكنون ترك شده و به چهار تكبير اكتفا مى كنند زيرا شعار شيعيان است.
اين هم اعترافى ديگر به تغيير سنّت.

متن عربي   
عدول اهل السنة عن تسطيح القبور إلى التسنيم فراراً عن تشبيهم بالشيعة
وذكر الغزالي في الذخيرة والماوردي وهما من الشافعية أن تسطيح القبور هو المشروع ، ولكن لما اتخذته الرافضة شعارا لهم عدلنا عنه إلى التسنيم. عن المصادر السابقة بأجزائها وصفحاتها.
وقال محمد بن عبد الرحمن الدمشقي في كتابه رحمة الأمة في اختلاف الأئمة: السنة في القبر التسطيح ، وهو أولى من التسنيم على الراجح من مذهب الشافعي ، وقال الثلاثة  أبو حنيفة ومالك وأحمد: التسنيم أولى ، لأن التسطيح صار من شعائر الشيعة. رحمة الأمة في اختلاف الأئمة ، ص 155
وقال عبد الله المغربي المالكي في كتابه ( المعلم بفوائد مسلم ) : إن زيدا كبر خمسا على جنازة ، قال : وكان رسول الله صلى الله عليه وسلم يكبرها.
وهذا المذهب الآن متروك ، لأنه صار علما على القول بالرف. عن الصراط المستقيم 2 / 510
وفي التذكرة : قال الشافعي وأحمد والحكم : المسح على الخفين أولى من الغسل ، لما فيه من مخالفة الشيعة. عن المصدر السابق
وقال إسماعيل البروسوي في تفسيره ( روح البيان ) عند ذكر يوم عاشوراء : قال في عقد الدرر واللئالي  في فضل الشهور والأيام والليالي ، للشيخ شهاب الدين أحمد بن أبي بكر الحموي ، الشهير بابن الرسام (عن الغدير 10 / 211)
ولد بحماة سنة 773هـ ، ولي قضاء حماة ثم قضاء حلب ، وتوفي سنة 844هـ تقريبا ، له ترجمة في شذرات الذهب 7 / 252 ، الضوء اللامع 1 / 249 ، ومعجم المؤلفين 1 / 174

**********

عاشورا و عزادارى
اسماعيل بروسوى در كتاب تفسيرش آورده است: مستحب است در روز عاشورا اعمال و كارهاى نيك مانند صدقه دادن روزه گرفتن و ذكر و ياد خدا را انجام دهيد و سزاوار نيست كه مؤمنان به يزيد ملعون و شيعيان و خوارج شباهت پيدا كنند، يعنى نبايد روز عشورا را مانند يزيد عيد و يا مانند شيعيان روز عزادارى و غم و اندوه قرار دهيد.
هر كس در آن روز سرمه به چشمش بكشد به يزيد و پيروان او شباهت يافته است اگر چه براى سرمه در آن روز دليل و مدرك داريم ولى ترك سنّت وقتى كه شعار اهل بدعت شد خود سنّت است مانند انگشتر در دست چپ قرار دادن.
و كسى كه روز عاشرا يا اوّل محرّم مقتل و داستان شهادت حسين را به خواند به روافض و شيعيان اقتدا كرده است مخصوصاً اگر با حزن و اندوه همراه باشد.
و اگر خواست مقتل خوانى كند بايد همراه ياد و نام ديگر صحابه باشد.
امام غزالى گفته است: حكايت و نقل مقتل حسين بر واعظ و غير او حرام است، زيرا موجب بغض و دشمنى و سرزنش صحابه كه اعلام و بزرگان دين هستند مى شود و آنچه بين آنان از اختلافات و قتل و اسارت پيش آمده است بايد توجيهى صحيح براى آن بيان شود چون امكان دارد اين حوادث به جهت اشتباه در اجتهاد باشد نه براى طلب رياست و دنيا پرستى!!!

متن عربي   
عدم جواز قرائة مقتل الحسين (ع) يوم عاشورا
وقال الشيخ إسماعيل البروسوي في تفسيره،  قال في عقد الدرر واللئالي: المستحب في ذلك اليوم - يعني يوم عاشوراء - فعل الخيرات من الصدقة والصوم والذكر وغيرهما ، ولا ينبغي للمؤمن أن يتشبه بيزيد الملعون في بعض الأفعال ، وبالشيعة والروافض والخوارج أيضا . يعني لا يجعل ذلك اليوم يوم عيد أو يوم مأتم ، فمن اكتحل يوم عاشوراء فقد تشبه بيزيد الملعون وقومه ، وإن كان للاكتحال في ذلك اليوم أصل صحيح ، فإن ترك السنة سنة إذا كان شعارا لأهل البدعة كالتختم باليمين فإنه في الأصل سنة لكنه لما كان شعار أهل البدعة والظلمة صارت السنة أن يجعل الخاتم في خنصر اليد اليسرى في زماننا كما في شرح القهستاني . ومن قرأ يوم عاشوراء وأوائل المحرم مقتل الحسين رضي الله عنه ، فقد تشبه بالروافض ، خصوصا إذا كان بألفاظ مخلة بالتعظيم لأجل تحزين السامعين ، وفي كراهية القهستاني : لو أراد ذكر مقتل الحسين ينبغي أن يذكر أولا مقتل سائر الصحابة لئلا يشابه الروافض . وقال حجة الاسلام الغزالي : يحرم على الواعظ وغيره رواية مقتل الحسين و حكايته وما جرى بين الصحابة من التشاجر والتخاصم ، فإنه يهيج بغض الصحابة والطعن فيهم وهم أعلام الدين ، وما وقع بينهم من المنازعات فيحمل على محامل صحيحة ، ولعل ذلك لخطأ في الاجتهاد لا لطلب الرياسة والدنيا كما لا يخفى . ا ه د. روح البيان: 2/142.




Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی:
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | فروشگاه | طرح پرسش | گنجینه ولایت | نسخه موبایل | آثار و تألیفات | العربیة | اردو | English