2024 March 19 - سه شنبه 29 اسفند 1402
حضرت رقيه سلام الله عليها دختر امام حسين عليه السلام
کد مطلب: ١٠٣٤٤ تاریخ انتشار: ٢٤ فروردين ١٣٩٩ - ١٧:٠٨ تعداد بازدید: 8475
کتابخانه » عمومي
حضرت رقيه سلام الله عليها دختر امام حسين عليه السلام

نام کتاب: حضرت رقيه سلام الله عليها دختر امام حسين عليه السلام

نويسنده: شيخ جعفر تبريزي

معرفي اجمالي:

کتاب حضرت رقيه سلام الله عليها دختر امام حسين عليه السلام نوشته حجت الاسلام و المسلمين حاج شيخ جعفر تبريزي، فرزند برومند فقيه ولايي، مرحوم آيت الله العظمي ميرزا جواد تبريزي رضوان الله تعالي عليه مي باشد که پيرامون حضرت رقيه بنت الحسين عليهماالسلام به رشته تحرير در آورده است.

مولف هدف از تاليف کتاب را چنين مي نگارد:

با توجه به سفر استاد الفقهاء والمجتهدين مرحوم ميرزا جواد تبريزى(قدس سره)به شام و حضور در مرقد مطهر حضرت زينب كبرى(عليها السلام) و حضرت رقيه(عليها السلام) و تأكيد ايشان بر استحباب زيارت و عظمت اين مكانها، بر آن شدم كتابى را با الهام گيرى از راهنمايى و مبانى آن مرجع فرزانه در خصوص شخصيت حضرت رقيه(عليها السلام) گردآورى نمايم و در آن، گفتار، نوشته ها و استفتاءات آن مرجع بزرگوار(قدس سره) را گردآورى نمايم، تا ذخيره اى باشد بر روزى كه لاَ يَنْفَعُ مالٌ وَلا بَنُونَ إِلاَّ مَنْ أَتَى اللهَ بِقَلْب سَلِيم. ان شاء الله تعالى.

مهم ترين ابواب اصلي کتاب بدين شرح مي باشد:

سخنان استاد الفقهاء والمجتهدين، ميرزا جواد تبريزى(قدس سره) در مرقد شريف حضرت رقيه(عليها السلام)

استحباب زيارت (قبر پيامبر(صلى الله عليه وآله) و اولياى خدا(عليهم السلام))

تبرّك جستن صحابه و تابعين به آثار نبى خدا(صلى الله عليه وآله)

نخستين سوگوارى ها

استفتائات استاد الفقهاء والمجتهدين ميرزا جواد تبريزى (قدس سره) در خصوص عزادارى و حضرت رقيه(عليها السلام)

تحقيقى در خصوص همسران سيّدالشهداء(عليه السلام)

مقدمه استدلال بر ثبوت مزار و شخص حضرت رقيه(عليها السلام)

شهرت در ثبوت مزار و شخصيت حضرت رقيه بنت الحسين(عليه السلام)

نام حضرت رقيه(عليها السلام) در كتب قديم

چرا نام رقيه بنت الحسين(عليه السلام) در كتب تاريخى قديم ذكر نشده است؟

ادلّه و قرائتى بر وجود رقيّه

حضور فرزندان سيدالشهداء امام حسين(عليه السلام) در كربلا همراه با إستفتاءات

پژوهش در خصوص دختران سيدالشهداء امام حسين(عليه السلام)

فرزندان دختر سيّدالشهداء، امام حسين(عليه السلام)

ذكر واقعه شام طى قرون متماديه و كتب مختلفه

اشاراتى به حضرت رقيه(عليها السلام) در كتب مختلفه و قرون متماديه

روايات خروج سيدالشهداء، امام حسين علیه السلام با فرزندان از سرزمين حجاز و حضور در كربلا و وقايع بعد از شهادت

حضرت رقيه(عليها السلام) در هنگام آتش زدن خيمه ها

حضور حضرت رقيه (عليها السلام) بر نعش پدر

حضرت رقيه (عليها السلام) در راه شام

مدّت اقامت اهل بيت (عليهم السلام) در شام

خراب شدن قبر حضرت رقيه بنت الحسين(عليه السلام) و تعمير آن

درس هايى از سيره استاد الفقهاء والمجتهدين ميرزا جواد تبريزى(رحمه الله)در خصوص اهل بيت(عليهم السلام)

و مصائب شهداى كربلا و اسراى شام از جمله حضرت رقيه(عليها السلام)

معرفى كتاب هاى مستقل درباره حضرت رقيه(عليها السلام)

قلم روان از جمله ويژگي هاي بسيار خوب اين کتاب مي باشد که مطالعه آن به همه گراميان توصيه مي گردد.

در پايان از برادر گرامي، جناب حجت الاسلام و المسلمين فلاح تفتي که فايل پي دي اف کتاب را در اختيار ما قرار دادند کمال تشکر را داشته و توفيق روز افزون ايشان را از درگاه خداوند متعال خواستاريم.

لینک دانلود کتاب با فرمت PDF



Share
1 | مسیح موسوی | | ١٠:٥٤ - ١٣ آذر ١٣٩٥ |
سلام
در صفحه ی 181 استدلال شده است که چون اربلی به نقل از کمال الدین نوشته است که امام(ع) 4 دختر داشته ولی 3 نفر را نام برده است، پس نفر چهارم رقیه ی مورد بحث است!!
از این که کمال الدین نامی از دختر چهارم نیاورده باشد، نفیاً و اثباتاً وجود دختری 3-4 ساله به نام رقیه که در شام از دنیا رفته باشد اثبات نمی شود.

پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
مراد محقق اربلی، شیخ کمال الدین بن طلحه است نه کتاب کمال الدین شیخ صدوق
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
1 |مسیح موسوی||١٣:٠٥ - ١٣ آذر ١٣٩٥ |
0
 
0
با سلام و سپاس از پاسخگویی شما
سوال بنده، ربطی به کتاب کمال الدین شیخ صدوق نداشت!!!
پرسش این است:
نام نبردن از دختر چهارم توسط ابن طلحه، چگونه دختری خردسال به نام رقیه را برای امام اثبات می کند که در خرابه شام از دنیا رفته باشد؟
پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
جهت اطلاع از شبهات این چنینی به کتاب رقیه بنت الحسین که گفتگوی عالمانه با آیت الله طبسی می باشد رجوع کنید
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
2 | مسیح موسوی | | ١١:٣١ - ١٣ آذر ١٣٩٥ |
سلام
در صفحه ی 241، درباب استعمال ضمیر مطالبی فرموده اند.
اولا: باید انتساب قصیده به سیف اثبات شود (به شرحی که قبلا ارسال کردم).
ثانیا: در این قصیده ی ١٠٦ بیتی که شاعر در طی ابیات خود، از امام حسین (ع)، اولاد شهیدش (ع)، امام سجاد (ع)، ام کلثوم (س)، زینب (س)، و سکینه (س) ذکر کرده است، و از باب تغلیب از ضمیر جمع در "امّهم" استفاده شده است. وگرنه اگر صرفاً امّ کلثوم، سکینة و رقیة بنت الحسین منظور بود، از صیغه و ضمیر مذکر استفاده نمی شد.

پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
بزرگان، این شعر را از سیف که از قدما نیز می باشد، نقل کرده اند شيخ فخرالدين طريحي فقيه، رجالي اديب و لغت شناس برجسته شيعه،درکتاب«المنتخب» کلّ قصيده را آورده است سيد محسن امين در اعيان الشيعه نیز به انتساب آن اشاره کرده است
اما در خصوص امهم که گفتید از باب تغلیب است، نمی تواند در سه نفر استعمال بشود، چنین چیزی درست نیست؛ زیرا اولا: ضمیر جمع برای برای سه نفر و بیش از آن استعمال می شود در این شعر نیز مراد سه نفر هستند که ضمیر جمع آمده است اگر تغلیبی در کار باشد درباره مذکر و مونث آمده است نه چیز دیگر
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
1 |مسیح موسوی||٢١:٠٣ - ١٣ آذر ١٣٩٥ |
1
 
0
سلام
پیش تر هم به عرض رساندم که صرف نقل این مطلب در کتاب مرحوم طریحی (آن هم با جایگاهی که المنتخب از نظر علمی دارد)، انتساب شعر به سیف بن عمیره را اثبات نمی کند. مرحوم طریحی بعد از ١٠٠٠ سال و بدون ارائه ی هیچ سندی این شعر را به سیف نسبت داده است. از کجا؟
علاوه بر این، بزرگان متقدم نظیر نجاشی و شیخ طوسی و دیگران در ترجمه ی سیف بن عمیرة و در عداد کتب او حتی اشاره ای هم به کتاب شعر یا اساساً شاعری او نفرموده اند.
این سومین یا چهارمین بار است که این مطلب را به طور مجزا با شما درمیان میگذارم اما جوابی دریافت نمی کنم.
ممنون
پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
با توجه به اینکه قبل از قصیده سیف بن عیمره، در خصوص حضرت رقیه مطالبی نقل شده است حتی از زبان امام حسین علیه السلام لذا قصیده سیف نیز از باب قرینه ذکر می شود لذا نقل طریحی نیز این احتمال را باز در ذهن ایجاد می کند که این قصیده منسوب به سیف باشد هر چند سند معتبری نیز در این خصوص نداشته باشیم در ضمن خیلی از کتب قدیمی از دست رفته است از کجا معلوم که اگر آنها در دست ما بود بهتر می شد بحث و یا استناد کرد ولی باز با این وجود منابع فراوان در خصوص حضرت رقبه وجود دارد
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
3 | مسیح موسوی | | ١٢:٠٤ - ١٣ آذر ١٣٩٥ |
سلام
آنچه در مورد حضور رقیه در کنار پیکر امام(ع) در صفحات 277 و 278، به نقل از کشکول مرحوم تبریزی و ذکر مصیبت ایشان آمده است، چه منبع معتبری دارد؟؟!!

پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
در این خصوص به کتاب خود کشکول رجوع کنید
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
1 |مسیح موسوی||١٣:٢٣ - ١٣ آذر ١٣٩٥ |
0
 
0
با سلام و تشکر
لطفا مشخصات نشر مربوط به کتاب کشکول ایشان را ذکر کنید.
به هر حال متن بیانات ایشان در کشکول در اختیار شما هست. بنده منبع قابل اعتمادی بر این فرمایش ها نیافتم، شما راهنمایی بفرمایید.
ممنون
پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
ما فقط کتاب ایشان را در سایت بارگذاری کردیم لذا در جاهایی که آدرس به کشکول داده لطفا به آنجا رجوع کنید و یا از سایت ایشان بپرسید
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها