بسم الله الرحمن الرحیم
تاریخ: 91/02/14
موضوع: مباحثی پیرامون ترک سنت "تحت الحنک" از سوی اهل سنت
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمدلله و الصلاة علی رسول الله و علی آله آل الله لا سیما علی مولانا بقیة الله و اللعن الدائم علی أعدائهم أعداء الله الی یوم لقاء الله
بحث ما پیرامون این موضوع بود که اهل سنت به خاطر اینکه شبیه به شیعیان نشوند و بعضی از اموری که شیعیان انجام میدهد را انجام ندهند، سنت را ترک میکنند.
به بیان دیگر شعائر مذهبی اهل سنت به قدری قوی است که حاضرند برای رعایت شعائر مذهبی، سنت پیغمبر اکرم را ترک کنند! ما در جلسات گذشته پنج نمونه از این موارد را عرض کردیم که آخرین آن قضیه «تختم به یمین» بود.
علی رغم اینکه در سنت و سیره پیغمبر اکرم و حتی سیره انبیاء وارد شده است که آنها انگشتر به دست راست میکردند، اهل سنت ادعا میکنند به دلیل اینکه انگشتر در دست راست قرار دادن به شعار شیعه تبدیل شده است بر ما واجب است که آن را ترک کنیم.
ششمین مورد بحث «تحت الحنک» به معنای پایین انداختن گوشه عمامه از طرف شانه به طرف سینه است.
«حافظ عراقی» یکی از شخصیتهای برجسته اهل سنت است. نقل شده است اهل سنت عیال سفره چهار نفر هستند که یکی از آنها هم «آقای عراقی» است. ایشان در کتاب «شرح المواهب» که برای «زرقانی» هست، میگوید:
«فهل المشروع فیه إرخاؤها من الجانب الأیسر کما هو المعتاد أو الأیمن لشرفه؟»
آیا مشروع است آویزان کردن گوشه عمامه به روی سینه از سمت چپ باشد یا سمت راست باشد؟
ایشان توضیحاتی میدهد در ادامه میگوید: بر فرض تقدیر اینکه ثابت است از جانب ایمن باشد؛
«إلاَّ أنه صار شعار الإمامیة»
به دلیل اینکه گوشه عمامه را از سمت راست سینه انداختن شعار شیعه است.
«فینبغی تجنبه لترک التشبه بهم»
شایسته است ما از این کار اجتناب کنیم تا شبیه شیعیان نشویم.
شرح المواهب اللدنیه بالمنح المحمدیه، ج6،ص 276، زرقانی، محمد بن عبدالباقی، قسطلانی، احمد بن محمد، تصحیح: خالدی، محمد عبدالغزیز، دار الکتب العلمیه، بیروت، 1417هـ.
او به طور واضح میگوید که شایسته است گوشه عمامه را از سمت راست روی سینه نیندازیم تا به شیعیان شبیه نشویم.
آقایان تا این اندازه حاضرند برای شبیه نشدن به شیعیان سنت را ترک کنند!! ایشان در جای دیگر چنین تعبیر میکند:
«فی کیفیة لف العمامة، السنة أن تلف العمامة کما کان یلفها رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم)، هذا تطبیق السنة»
در پیچیدن عمامه و آویزان کردن گوشه عمامه شایسته است همانگونه که پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) عمامه را میپیچید، ما نیز همانطور بیپچیم.
به عبارت دیگر بعد از پیچیدن گوشه عمامه از سمت راست یا سمت چپ سینه بیاید.
«وصار الیوم شعارا لفقهاء الإمامیة»
امروزه سنت پیغمبر اکرم شعار امامیه شده است.
«فینبغی تجنبه لترک التشبه بهم»
بنابراین ما باید اجتناب کنیم تا به شیعیان تشابه پیدا نکنیم.
شرح المواهب اللدنیه بالمنح المحمدیه، ج6،ص 277، زرقانی، محمد بن عبدالباقی، قسطلانی، احمد بن محمد، تصحیح: خالدی، محمد عبدالغزیز، دار الکتب العلمیه، بیروت، 1417هـ.
اینجا باید گفت: «انا لله و انا الیه راجعون» که آقایان خود را اهل سنت معرفی میکنند، اما در برابر سنت این چنین متزلزل هستند و بخاطر اینکه شبیه به شیعیان نشوند حاضرند سنت را ترک کنند.
اگر یک زمان یک شعار دچار تغییر در دین و مذهب و مسلمانها شود، ما طبق این آیه شریفه باید آن شعار را ترک کنیم، اما اگر سنت هست ولو یهودیان هم به آن عمل میکنند، باید به آن عمل کنیم.
در حال حاضر بسیاری از امور عادی ما توسط یهود و نصاری اختراع شده است و استفاده از صنعت ابتدا توسط آنان و بعد توسط ما انجام میشود.
به عنوان مثال زمانی که میخواهید به حج بروید پیغمبر اکرم نه با هواپیما به حج رفته است، نه با ماشین به حج رفته است و نه با دوچرخه به حج رفته است. پیغمبر اکرم با هیچکدام از این وسایل نقلیه به حج نرفته است، اما مشاهده میکنید یهود و نصارا از این وسایل استفاده میکنند و حتی ما در اعمال عبادی خود هم از آنها استفاده میکنیم.
یهود و نصاری در سخنرانیها از بلندگو و ماهواره استفاده میکنند و ما هم در مقابل در مسائل مذهبی از این وسایل استفاده میکنیم. اگر شعار باشد یک سنت عامل تغییر در دین و تغییر در مذهب و تغییر در مسلمانها بشود طبق آیه شریفه:
(یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَقُولُوا راعِنا وَ قُولُوا انْظُرْنا وَ اسْمَعُوا وَ لِلْکافِرِینَ عَذابٌ أَلِیم)
ای افراد با ایمان (هنگامی که از پیغمبر تقاضای مهلت برای درک آیات قرآن میکنید) نگوئید" راعنا" بلکه بگوئید" انظرنا" و آنچه به شما دستور داده میشود بشنوید و برای کافران (و استهزاء کنندگان) عذاب دردناکی است.
سوره بقره (2): آیه 104
ما آن را حذف میکنیم. حال شما یک مورد پیدا کنید که به شعار اهل سنت تبدیل شده باشد و ما به دلیل اینکه شعار اهل سنت شده است آن را ترک کنیم!
نظر ما این است که اگر شعاری سنت است، ما از اهل سنت در عمل به سنت اولی هستیم. شعار ما این است و نه تنها آن را ترک نمیکنیم، بلکه میگوییم اگر اهل سنت به این سنت عمل میکند ما باید بهتر از آن عمل کنیم.
بنابراین روایاتی در این باب از ائمه اطهار (علیهم السلام) وارد شده است. اگر به کتاب «کافی» جلد 2 صفحه 636 حدیث 4 و 5 را مشاهده کنید، خواهید دید که ائمه اطهار توصیه میکنند اگر در میان اهل سنت هستید در عمل به سنت پیغمبر اکرم الگو باشید.
فرمایش ائمه اطهار (علیهم السلام) به این معناست که اگر اهل سنت نماز اول وقت میخوانند، شما ده دقیقه قبل از اذان در مسجد حاضر باشید. اگر اهل سنت زکات میدهند، حج میروند و کارهای اسلامی انجام میدهد شما بیش از آنان ملتزم باشید.
اگر اهل سنت به واجبات عمل میکنند، شما مستحبات هم عمل کنید. اگر اهل سنت محرمات را ترک میکنند، شما هم محرمات و هم مکروهات را ترک کنید. توصیه ائمه اطهار کاملاً خلاف جهت آقایان اهل سنت بوده است.
اهل سنت به جای اینکه به سنتهایی که شیعه عمل میکند عمل کنند آنها را ترک میکنند. آنها باید چنین فکر کنند حال شیعه که بدعتگذار است به این سنت عمل میکند، ما به شیعه اولی هستیم، بنابراین باید بهتر عمل کنیم!
اهل سنت اگر ادعا میکنند اهل سنت هستند، باید این منطق را داشته باشند نه اینکه بگویند چون شیعیان به امیرالمؤمنین لقب (علیه السلام) یا (سلام الله علیه) میدهند، ما برای اینکه به شیعه تشبیه نشویم صلوات بر علی بن أبی طالب را ترک میکنیم!
این در حالی است که امیرالمؤمنین صحابه پیغمبر اکرم است، صلوات فرستادن بر آن بزرگوار سنت است و پیغمبر اکرم هم بر امیرالمؤمنین صلوات فرستاده است!
بنابراین یک تفاوت دقیق و ظریف میان ما و اهل سنت وجود دارد. اگر یک سنت برای اهل سنت شعار باشد ما معتقدیم که شیعیان باید بهتر از آنها به این سنت عمل کنند تا در این امر الگو شوند، زیرا شیعه در عمل به سنت اولی است.
همانطور که امام صادق (علیه السلام) به «سید حمیری» پیام میدهند و میفرماید: سید! شنیدم گاهی اوقات لب به شراب میزنی. سپس میفرماید:
«إِنَّ الْحَسَنَ مِنْ کلِّ أَحَدٍ حَسَنٌ وَ إِنَّهُ مِنْک أَحْسَنُ لِمَکانِک مِنَّا»
کار خوب از هرکسی خوب است و از تو خوبتر است، زیرا منتسب به ما هستی.
«وَ إِنَّ الْقَبِیحَ مِنْ کلِّ أَحَدٍ قَبِیحٌ وَ إِنَّهُ مِنْک أَقْبَحُ وَعَظَهُ عَلَی جِهَةِ التَّعْرِیض»
کار بد از هر کسی بد است و از تو بدتر است، زیرا منتسب به ما هستی.
مناقب آل أبی طالب علیهم السلام، نویسنده: ابن شهر آشوب مازندرانی، محمد بن علی، ج 4، ص 236، فصل فی خرق العادات له
بنابراین امام صادق (علیه السلام) فرمود: اگر شما در میان اهل سنت اخلاق اسلامی را رعایت کنید، آنها میگویند:
«هَؤُلَاءِ الْجَعْفَرِیةُ رَحِمَ اللَّهُ جَعْفَراً مَا کانَ أَحْسَنَ مَا یؤَدِّبُ أَصْحَابَه»
من لا یحضره الفقیه، نویسنده: ابن بابویه، محمد بن علی، محقق / مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 383، ح 1128
القای شبهه حرام است و دعوت به طرف حق امری مستحب است. در دوران امر بین واجب و مستحب ولو مستحب مؤکد یا مکروه یا مباح رعایت واجب لازم است.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته