بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه پنجاه ودوم 96/11/03
لزوم پاسخگوئی روشمند به شبهات (52) – ضرورت حضور رسانهای در شبکههای وهابی برای پاسخ به شبهات آنها (2)
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمدلله و الصلاة علی رسول الله و علی آله آل الله لا سیما علی مولانا بقیة الله و اللعن الدائم علی أعدائهم أعداء الله الی یوم لقاء الله.
در جلسه قبل در رابطه با بحث جدیدی که آقای سید مهدی موسوی در شبکه کلمه داشت صحبت کردیم.
(پخش کلیپ تماس بیننده شیعه "احمد" با شبکه کلمه)
هاشمی:
آقای احمد از اهواز سلام بر شما دوست داریم درباره علت اینکه چرا در حوزههای علمیه به قرآن توجه نمیشود، اظهار نظر شما را بشنویم .
احمد:
جناب آقای هاشمی، من از آخر شروع کنم اول هم جواب شما را میدهم و هم جواب موسوی را میدهم از آخر هم شروع میکنیم اینکه شما گفتید که کجا شیعیان را تکفیر کردند؟ آقای بنباز رسماً شیعیان را کافر و مرتد از اسلام دانسته من جهت یادآوری خدمت شما آقای هاشمی یادآور بشوم همان روزی که شما سیم کابل لپ تاپ را کشیدی و نگذاشتی بینندگان ببینند این خیانتتان یادت میآید؟
هاشمی:
شما آن مطلب را بخوانید تا خیانت ما برای همه روشن بشود بالاتر از که این چیزی نیست.
احمد:
حتماً! در کتاب فتاوى اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء کتاب رسمی افتاء عربستان سعودی است.
هاشمی:
در این کتاب اللجنة الدائمة، گفته که همه شیعیان کافر هستند؟
احمد:
آفرین، الان من میخوانم شما سرچ کن ولی مرد باش سیم لپ تاپ را مثل دفعه قبل نکشید!
هاشمی:
ما را تهدید میکنیها! بخواهم قطعتان کنم قطع هم میشویید ولی بفرمایید.
احمد:
آقای هاشمی من 30 هزار تومان شارژ روی گوشیام دارم. تماسم قطع نمیشود مطمئن باش.
هاشمی:
یقین داشته باش شبکه کلمه اهل این کارها نیست.
احمد:
شما این جمله را سرچ کنید فهم مشرکون مرتدون عن الإسلام
هاشمی:
گفته شیعیان مشرکون مرتدون عن الإسلام
احمد:
در فتوای رقم 1361 سوال پرسیدند گفتند آقای بنباز یک جماعتی از مذهب جعفری پیش ما هستند اینها از آنهایی هستند که یا علی و یا حسین میگویند از ذبیحه اینها بخوریم یا نه؟
هاشمی:
تصویر را ببینید فتاوای شماره 1661 درست است؟
احمد:
سرچ کن بیاور!
هاشمی:
چرا عصبانی میشوی؟ با عصبانیت نه عقل آدم کار میکند نه آدم میتواند خودش را کنترل کند نه خونسردیش حفظ میشود شما عصبانی نشوید آرامش خود را حفظ کنید با هم به آرامی جواب میدهیم من از اول میخوانم.
«إن السائل و جماعة معه فی الحدود الشمالیه، مجاورون للمراکز العراقیه»
سوال کننده و گروهی همراه او در مرز شمال عربستان در واقع و همسایگان عراق
« و هناک جماعة علی مذهب الجعفریة »
و گروهی بر مذهب جعفری هستند
« و منهم من امتنع عن اکل ذبائحهم »
و برخی از آنها خودداری کردند از خوردن ذبیحهی جماعتی که بر مذهب جعفری هستند.
«ومنهم من أکل»
و بعضی از آنها خوردند.
« و نقول: هل یحلّ لنا أن نأکل منها علماً »
آیا جایز است که از این غذا، ذبایح آنها را بخوریم؟ در صورتی که
«بأنهم یدعون علیّاً و الحسن و الحسین و سائر ساداتهم فی الشدّة و الرخاء»
دعا میکنند از علی و حسن و حسین
استاد قزوینی:
تعبیر را نگاه کنید یدعون علیاً یعنی دعا میکنند علی و حسین را، مغلطهها را نگاه کنید!
هاشمی:
برخی از سادات، حضرات آنها در وقت سختی و خوشی
حالا پاسخ را ببینید:
«الحمد لله وحده، والصلاة والسلام على رسوله وآله وصحبه، وبعد: إذا كان الأمر كما ذكر السائل من أن الجماعة الذين لديه من الجعفرية يدعون علياً والحسن والحسين وساداتهم فهم مشركون مرتدون عن الإسلام والعياذ بالله، لا يحل الأكل من ذبائحهم، لأنها ميتة ولو ذكروا عليها اسم الله»
اگر موضوع اینگونه است که سوال کننده میگوید از اینکه گروهی نزدش وجود دارند از جعفریه که دعا میکنند حضرت علی را صدا میزنند و حسن و حسین و این حضرات را صدا میزنند پس این گروه، مشرک و مرتد هستند از اسلام والعیاذ بالله و حلال نیست خوردن ذبیحهشان برای اینکه، اینها مردار هستند و حتی در ذکر اسم الله.
این همان چیزی است که ما میگوییم هر کسی که حضرت علی و حسن و حسین را دعا بخواند مشرک است! حالا چه شیعه باشد چه سنی باشد آقای احمد بفرمایید!
احمد:
ممنونم که این دفعه سیم لپ تاپ را نکشیدید!
هاشمی:
نیازی به مظلوم نمایی نیست به خدا میتوانید بدون مظلوم نمایی حرف خود را بزنید با گریه کردن به جایی نمیرسید!
استاد قزوینی:
این حالت روانی که در مخاطب ایجاد میکند این خودش یک فن خاصّی است یعنی تمام آنچه را که ایشان میخواهد هجمه کند با این جنگ روانی همه را خنثی کند.
هاشمی:
سیم لپ تاپ در آوردی یا در نیاوردی فرض میکنیم که ما سیم لپ تاپ در آوردیم برای اینکه مردم نبینند ولی با مظلوم نمایی به جایی نمیرسید! حالا بفرمایید این را من هم میگویم هر کسی که از حضرت علی کمک بخواهد هر کسی از حضرت حسن و حسین کمک بخواهد این شرک است و هر کسی به این صورت آنها را عبادت کند مشرک است. بفرمایید.
استاد قزوینی:
مشکل این است این آقایی که وارد میشود حداقل نیم ساعت مطالعه کرده باشد یا اگر اهل علم باشد هم باید مطالعه داشته باشد شما جوابها را نگاه کنید تا اینجای گفتگو هیچ مشکلی نیست.
احمد:
آقای بنباز گفته شیعیان مرتد و کافر هستند یانه؟
هاشمی:
گفته گروهی از جعفریهایی که این کار میکنند، همانطور که سوال کننده میگوید بله مشرک و مرتد هستند. این را من هم میگویم هر کسی که حضرت علی، حضرت حسن، حضرت حسین را صدا بزند از آنها کمک بخواهد و استمداد بجوید مشرک است این چیزی نیست. این گروه، شیعه باشد سنی باشد، وهابی باشد، بهایی باشد، هر کسی میخواهد باشد مشرک و مرتد است، آیا این بود گفته همه شیعیان کافر و مشرک هستند؟
احمد:
آقای هاشمی شما که میدانید غالب شیعیان جعفری امام حسن و امام حسین را صدا میزنند یا علی و یا حسین میگویند.
هاشمی:
غالب! هر کسی که از حضرت علی و حضرت حسن و حضرت حسین استمداد بخواهد و از آنها کمک بخواهد مشرک است.
احمد:
پس بنباز گفته که شیعیان مرتد از اسلام هستند؟
هاشمی:
بنباز نگفته همه شیعیان مشرک و کافر هستند. حل شد؟
احمد:
اینکه یا علی بگویند...
هاشمی:
متشکرم خدا نگهدار شما حکایت شما آن کلاغه است برای مناظره رفته بود به مادرش گفته بود، من قراره مناظره بروم ثابت کنم که آنها میخواهند بگویند که من سیاه هستم من میخواهم بگویم که سفید هستم خواهر و مادرش گفتند معلوم است تو شکست میخوری گفت آقا جان من اگر قبول نکنم تمام شد و رفت من بردم خب شما هم قبول نکنید!
استاد قزوینی:
ببینید چه جنگ روانی میکند! میگوید کلاغه مناظره رفت، ثابت کند که من سیاه نیستم مادرش گفت: تو سیاهی! گفت من در مناظره قبول نمیکنم برنده میشوم!
هاشمی:
کجا شیخ بنباز گفته که آقا همه شیعیان کافر هستند اصلا چیزی به نام این مطلب گفت! ایشان گفته هر کسی حضرت علی را صدا بزند عبادت الله کسی را به غیر الله بدهد، اما تکفیر به عین، فلان فرد کافر است و مشرک است این وجود ندارد، اگر گروهی غیر الله را عبادت کنند و صدا بزنند مشرک هستند، من فکر کردم میخواستید فتح الفتوح کنید آخرش هیچ حیف وقت برنامه را هدر دادید بیننده بعد را میشنویم.
استاد قزوینی:
حالا اگر دوستان آنجا باشند چه کار میکنند؟ میخواهیم از جواب دوستان استفاده کنیم.
جواب (1):
استاد کلاً دعا و خواندن را با آیه 97 سوره یوسف خیلی راحت جواب میدهیم
(قَالُوا يا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا)
سوره یوسف (12): آیه 97
یا أبَانَا خودش خواندن و نداء است و برای کاری به غیر خدا متوسل شدند.
استاد قزوینی:
دوستان دیگر چه جوابی دارند؟
جواب (2):
استاد روایات متعددی با سند صحیح وجود دارد که اگر اسم و یا فردی را صدا و ندا بزنند شرک تلقی نمیشود.
استاد قزوینی:
شاید بیاید بگوید یعقوب زنده بود که فرزندانش گفتند:
(يا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا)
سوره یوسف (12): آیه 97
ولی امام حسن و امام حسین علیهما السلام از دنیا رفتند شما دارید مرده را صدا میزنید.
جواب (3):
در صحیح مسلم و در بعضی از کتابهایشان است که یا محمد صدا میزدند وقتی که مشکل در کارشان پیش میآمده است. میگفتند هر کسی را بیشتر دوست داری صدا بزن صدا میزده یا محمد، در بعضی از چاپهای صحیح مسلم است.
استاد قزوینی:
نه در صحیح مسلم ندارد
جواب (4):
استاد بر فرض هم اینها مرده باشند و از آنها کاری بر نیاید شبیه به همان فرمایشی است که شما داشتید، اگر کسی از در و دیوار کمک بخواهد در و دیوار به هر حال نمیتوانند کمکشان کنند این دلیل بر این نمیشود که کافر شوند به هرحال کار عبثی است هر کار عبث مساوی با کفر نیست.
استاد قزوینی:
دوستان دیگر نظری دارند؟
جواب (5):
در جنگ بدر هم پیامبر صلی الله علیه واله و سلم با مردهها صحبت کردند.
جواب (6):
(وابْتَغُوا إِلَيهِ الْوَسِيلَةَ)
سوره مائده(5): آیه 35
هم میتواند جواب باشد.
جواب (7):
اگر کسی چیزی را بلد باشد دنبال اهل فنش نمیرود یک بار برای تبلیغ رفته بودم سردشت یک سنی که فکر و ذهنش را آماده کرده بودند در آنجا آمده بود من گفتم برای چه آمدید؟ مثلا برای جوشکاری آمدید یا برای شیشه آمدید؟ گفتم شما اگر جوشکاری داشتید و خود تان بلد بودید وسایلش را داشتید کسی را صدا میکردید خود طرف هم میگوید وقتی کسی چیزی را بلد باشد کسی دیگر را صدا نمیکند و نه کسی میآید چون خود طرف بلد است.
استاد قزوینی:
این جواب نشد. دوستان دیگر بفرمایید.
جواب (8):
(وابْتَغُوا إِلَيهِ الْوَسِيلَةَ)
ما خداوند را به عظمت امام علی و امام حسین صدا میکنیم
استاد قزوینی:
بحث سر این است که توسل، با استغاثه فرق دارد. توسل ؛
«اللهم آنی لآسئلک بحق الحسین،بحق علی»
یک دفعه میگوییم یا علی اغثنی، یا علی ادرکنی این مهم است.
جواب (9):
نامه رسان عمر وقتی شام فتح شد رفت پیش مرقد مطهر پیامبر اسلام طلب کمک کرد، راهی را که از این طرف 7 روزه طی کرده بود از آن طرف 2 روزه طی کرد.
استاد قزوینی:
اینها باید سند داشته باشد.
جواب (10):
آیه 49 آلعمران و 110 مائده که جریان حضرت عیسی علیه السلام را بیان میکند که میفرماید من از خاک چیزی را میآفرینم و در آن میدمم...
استاد قزوینی:
آن برای پیغمبر معجزه است.
ادامه جواب 10:
نه کاری به معجزه نداریم میگوید من این کار را انجام میدهم نسبت فاعلی به خود حضرت عیسی است در سوره مائده هم میگوید وَإِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ تو این کار را انجام دادی.
استاد قزوینی:
آنجا معجزه است و حضرت عیسی هم زنده است، اینها دردشان این است که شما دارید مرده را صدا میکنید وقتی که انسان مرد تمام شد و رفت دیگر نه خبر از این دنیا دارد و نه صدای کسی را میشنود و نه میتواند جواب بدهد بحث اینجا است در مورد بحث سماع موتی آنجا ما باید مفصل بیاییم توضیح دهیم.
جواب (11):
در سوره بقره به تابوت عهد اشاره شده بنی اسرائیل از او خواستند که بیاورد مدد خواستن از تابوت عهد.
استاد قزوینی:
آن تبرک است. تبرک غیر از استغاثه است. دوستان! باید دقت کنیم توسل، استغاثه، طلب شفاعت، تبرک اینها را قاطی نکنید. اگر ما روی خط اینها برویم دیدید که چطوری جنگ روانی راه میاندازند ما باید یک مقداری دقت کنیم تمام آن زوایایی که او میخواهد مطرح بکند هر چه ما بگوییم جواب دیگری میدهد، لذا اینها را پیشبینی کنیم.
جواب (12):
توسل بلال ابن حارث، عمل صحابی که گفت من رسول خدا را خواب دیدم سلام به شما رساند.
استاد قزوینی:
آدرس، روایت صحیح است ضعیف است چه است؟
ادامه جواب 12:
این روایت صحیح است و در صحیح مسلم هم است.
استاد قزوینی:
اگر در صحیح مسلم بتوانید پیدا کنید من 100 هزار تومان به شما جایزه میدهم وقتی ما بگوییم در صحیح مسلم است همانجا ما را قیچی میکنند! دوستان بزرگوار! شما اگر در صحیح مسلم توسل بلال ابن حارث را پیدا کردید همه آقایان شاهد باشید چهار روز به شما مهلت میدهم اگر پیدا کردید هفته آینده من 100 هزار تومان نقد به شما جایزه میدهم!
الان فرض بفرمایید من هاشمی، اینجا ایستادم شما روی خط آمدید دوستان عزیز توجه داشته باشید یک مقدار مشکل مال ما است حداقل در طول این چند سال بیش از 30- 40 بار بحث توسل را من اینجا مطرح کردم.
جواب (13):
استاد میشود این جواب را داد که اگر ما پیامبر و ائمه را -شاید آنها به ائمه مقید نباشند ولی- اگر پیامبر را به عنوان اینکه پیامبر میدانیم آنها حضور و غیابشان خیلی فرقی نمیکند یعنی روحشان در عالم وجود دارد این حرف برای آنها قابل قبول است یا نه؟
استاد قزوینی:
نه، قبول ندارند میگویند وقتی مرد تمام شد و رفت!
جواب (14):
در آیه صلوات که بر پیامبر صلی الله علیه واله و سلم صلوات میفرستیم.
استاد قزوینی:
نه به حاشیه نروید این میگوید شما میگویید یا علی ادرکنی استغاثه از مرده میکنید این شرک، کفر و ارتداد است!
پرسش:
(بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يرْزَقُونَ)
سوره آلعمران (3): آیه 169
را چه میگویند؟
پاسخ:
میگوید عِنْدَ رَبِّهِمْ يرْزَقُونَ آن هم دارد من بحث را میآورم که یکی از مغلطههایش همین است.
پرسش:
استاد فرمودید در مناظرهای با الغامدی میگوید در کتابهای متعدد یکی ابن کثیر، در البدایة والنهایهشان، اگر اشتباه نکنم جلد 5، صفحه 105 یکی هم ابن حجر در کتاب فتح الباری، جلد 12 که آنجا نقل شده ایشان نام پیامبر را بردند در حالی که پیامبر در قید حیات نبودند و این دو بزرگوار تصریح کردند که اسنادهُ صحیح.
پاسخ:
اولاً آدرسها را کاملاً اشتباه دادید البدایة والنهایة، جلد 7، صفحه 105 و فتح الباری جلد2، صفحه 412 است با اینکه ما یک مقدار پیرتر از شما هستیم ولی حافظهمان قویتر از شما است! شما جوان هستید یک مقداری باید دقیق باشید. یکی از جوابهایی که وجود دارد همین است که آقایان اشاره کردند بلال ابن حارث به قبر پیغمبر صلی الله علیه وآله متوسل میشود و میگوید:
«يا رسول الله استسق الله لأمتك فإنهم قد هلكوا»
البداية والنهاية - ابن كثير - ج 7 - ص 105
در خواب میبیند که پیامبر به او میگوید برو پیش عمر، و بگو باران خواهد آمد و عمر هم کار ایشان را تأیید کرد. اگر توسل به مرده و صدا کردن مرده اشکال داشته باشد چه فرقی دارد؟ کسی یا رسول الله بگوید یا یا علی بگوید، هیچ فرقی نمیکند این استغاثه چه آن باشد چه این باشد میگوییم یا علی، از خدا بخواه ما را نجات بده یا علی چنین و چنان کن.
در اینجا هم بلال ابن حارث! بلال ابن حارث! بلال ابن حارث! البدایة، جلد 7، صفحه 105، فتح الباری، جلد 2، صفحه 412 چاپها فرق میکند، البدایة والنهایة -اگر اشتباه نکنم- در حوادث سال 17 هجری است آقای ابن حجر عسقلانی در باب استسقاء الناس ... آمده است.
آنکه در اینجا خیلی مهم است چند تا نکته است:
1- آیه 64 سوره نساء:
(وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا)
سوره نساء (4): آیه 64
(وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ)
...پیش تو بیایند
(فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا)
هر کس پیش پیغمبر صلی الله علیه وآله بیاید پیغمبر برای او استغفار کند خدا او را میبخشد.
ما در اینجا دو تا مطلب داریم که آیا این مخصوص زمان پیغمبر است یا نه؟ علمای بزرگ اینها مثل سمهودی که از فقهای بزرگشان است در خلاصة الوفاء میگوید:
«ولو إنهم إذ ظلموا أنفسهم جاءوك ...وهذه رتبة لا تنقطع بموته»
خلاصة الوفا بأخبار دار المصطفى، ج 1، ص 45، اسم المؤلف: علي بن عبد الله بن أحمد الحسني السمهودي (المتوفى : 911هـ) الوفاة: 911 ، دار النشر :
...خدای عالم، این رتبهای که داده با مرگ پیغمبر قطع نمیشود
«وقد فهم العلماء من الآية العموم»
حیات و بعد از حیات را هم شامل میشود.
بعد میگویند:
«واستحبوا لمن أتى القبر أن يتلوها ويستغفر الله تعالى...»
همچنین صالحی شامی در سُبل الهدی میگوید:
«والآية دالة على الحث ... والعلماء فهموا من الآية العموم، بحالتي الموت والحياة»
سبل الهدى والرشاد في سيرة خير العباد، ج 12، ص 381، اسم المؤلف: محمد بن يوسف الصالحي الشامي الوفاة: 942هـ ، دار النشر : دار الكتب العلمية - بيروت - 1414هـ ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : عادل أحمد عبد الموجود وعلي محمد معوض
هم زمان حیات پیغمبر را در بر میگیرد هم بعد از ممات پیغمبر را شامل میشود.
نکته دیگری که در اینجا وجود دارد این است که همه فقهای بزرگ اهلسنت، از جمله فقهای حنفی و حنبلی گفتهاند: -اول از حنابله میآوریم که اینها میگویند: ما حنبلی هستیم- کتاب المغنی، جلد 5، صفحه 467 کتاب فقهی و فتوا است و نقل قول هم نیست. میگوید هر کس بخواهد پیغمبر را زیارت کند اینطور بگوید:
«وقد أتيتك»
یا پیغمبر خدمت شما آمدم.
المغني في فقه الإمام أحمد بن حنبل الشيباني، ج5، ص467، اسم المؤلف: عبد الله بن أحمد بن قدامة المقدسي أبو محمد الوفاة: 620.
خطاب به قبر پیغمبر است.
«مستغفرا من ذنوبي ومستشفعا بك إلى ربي»
این در حقیقت فتوای یک فقیه حنبلی است که برای تمام فقهایشان حجت است.
ایشان هم میگوید:
«من حج فزار قبري بعد وفاتي فكأنما زارني في حياتي ... ما من أحد يسلم علي عند قبري إلا رد الله علي روحي حتى أرد عليه السلام»
ده دوازده نفر از فقهای احناف این مطالب را میگویند.
در کتاب فتاوای هندیه که از کتابهای معتبر اینها است جلد 1، صفحه 293 میگوید زائر کنار قبر ابوبکر و عمر میآید میگوید:
«السلام عليكما يا ضجيعي رسول الله ورفيقه ووزيريه»
اگر واقعاً مرده نمیشنود پیغمبر که نیست خطاب به ابوبکر و عمر است
«جئناكما نتوسل بكما إلى رسول الله ليشفع لنا ويسأل ربنا ...»
بعد خطاب به پیغمبر میگوید:
«وقد جئناك سامعين قولك طائعين أمرك، مستشفعين بنبيك ...»
همینطور فقهای شافعی در این زمینه مطالبی دارند. میگویند: زیارت قبر پیغمبر مستحب است و اینکه کسی بیاید در کنار قبر پیغمبر صلی الله علیه وآله متوسل بشود و از خدای عالم طلب مغفرت کند و از خدا بخواهد.
ابن کثیر دمشقی در تفسیر خودش میگوید:
« الآية يرشد تعالى العصاة والمذنبين إذا وقع منهم الخطأ والعصيان أن يأتوا إلى الرسول صلى الله عليه وسلم»
تفسير القرآن العظيم، ج 1، ص 520، اسم المؤلف: إسماعيل بن عمر بن كثير الدمشقي أبو الفداء الوفاة: 774 ، دار النشر : دار الفكر - بيروت - 1401
لالکائی در شرح عقاید اهلسنت و جماعت با استناد به این آیه:
(وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ)
سوره نساء (4): آیه 64
توسل به پیغمبر میکند.
فقهای مالکی به همین شکل میگویند.
سایت دار الإفتاء مصر دارد:
«زیارت الأنبیاء والاولیاء وتوسل بهم أمران مشروعان»
علما اینطوری گفتند.
«اتفق العلماء»
تمام این موارد را میآورد.
پس فقهای اهلسنت حنفیها، حنبلیها، مالکیها، شافعیها طبق آیه 64 سوره نساء آمدن کنار قبر پیغمبر و به پیغمبر متوسل شدن را اتفاق نظر دارند، این یک بحث است.
مطلب دیگر، بحث استغاثه است که آیا علمای اهلسنت استغاثه را قبول دارند یا استغاثه را قبول ندارند؟
پرسش:
استاد ممکن است کسی اشکال بگیرد که آمدن کنار قبر پیامبر موضوعیت دارد تا اینکه از دور صدایش بزنیم.
پاسخ:
فرقی نمیکند، اگر شرک باشد آیا با آمدن کنار قبر پیغمبر صلی الله علیه وآله، شرک مرتفع میشود؟ اگر شرک است چه در کنار قبر پیغمبر باشد و چه در جای دیگر باشد شرک است.
اگر کسی کنار قبر علی علیه السلام بگوید یا علی شما چه میگویید؟ این را قبول دارید یا قبول ندارید، یا میگویید آن هم شرک است یا برای شما فرقی نمیکند.
اضافه بر آن آقای سبکی در شفاء السقام میگوید:
« يجوز ويحسن التوسل ، والاستغاثة ، والتشفع بالنبي صلى الله عليه وآله وسلم»
شفاء السقام - السبكي - ص 293
جایز است، بلکه خوب است توسل و استغاثه و طلب شفاعت به پیغمبر.
«وجواز ذلك وحسنه من الأمور المعلومة لكل ذي دين»
...هرکسی که دین دارد جواز توسل و استغاثه
شما که میگویید استغاثه باطل است، پس معلوم است که دین ندارید، این دارد بی دینی شما وهابیها را ثابت میکند.
«المعروفة من فعل الأنبياء والمرسلين وسير السلف الصالحين »
استغاثه سیره انبیاء و مرسلین و سیره سلف صالح بوده است
«والعلماء والعوام من المسلمين، ولم ينكر أحد ذلك من أهل الأديان، ولا سمع به في زمن من الأزمان، حتى جاء ابن تيمية، فتكلم في ذلك بكلام يلبس فيه على الضعفاء الأغمار»
- مثل شما آدمهای (وهابی) پست و کودن!-
«وابتدع ما لم يسبق إليه في سائر الأعصار»
بدعتی گذاشته که در عصرهای قبلی همچنین بدعتی نبوده است.
علاوه بر سبکی، سمهودی هم در وفاء الوفاء جلد 5 صفحه 66 این مطلب را نقل میکند. سبکی کسی است که ذهبی درباره او میگوید:
«الامام العلامة الفقیه، المحدث فخر العلماء»
یعنی آدم کمی نیست! ان شاء الله ادامه بحث را جلسه بعد در خدمت دوستان هستیم.
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته