2024 March 28 - پنج شنبه 09 فروردين 1403
8 شوال سالروز تخريب بقيع / يوم الهدم
کد مطلب: ٦٢٢٧ تاریخ انتشار: ٢٩ ارديبهشت ١٤٠٠ - ٠٩:٠٠ تعداد بازدید: 24087
يادداشت » عمومي
8 شوال سالروز تخريب بقيع / يوم الهدم

يوم الهدم :

تا به حال نام يوم الهدم را شنيده ايد ؟ يوم الهدم يعني روز ويران كردن ...
در هشتم شوال سال 1344 هجري قمري پس از اشغال مكه ، وهابيان به سركردگي عبدالعزيزبن سعود روي به مدينه آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر ، سرانجام آن را اشغال نموده ، مأمورين عثماني را بيرون كردند و به تخريب قبور ائمه بقيع و ديگر قبور هم چنين قبر ابراهيم فرزند پيامبر اكرم - صلي الله عليه و آله و سلم - قبور زنان آن حضرت ، قبر ام البنين مادر حضرت اباالفضل العباس - عليه السلام - و قبر عبدالله پدر پيامبر و اسماعيل فرزند امام صادق - عليه السلام - و بسياري قبور ديگرپرداختند . ضريح فولادي ائمه بقيع را كه در اصفهان ساخته شده بود و روي قبور حضرات معصومين امام مجتبي ، امام سجاد ، امام باقر و امام صادق - عليهم السلام - قرار داشت را از جا در آورده ، بردند . اما اين اولين حمله آنان به مدينه نبود . آنان در سال 1221 هجري نيز يك بار ديگر به مدينه هجوم برده ، پس از يك سال و نيم محاصره توانسته بودند آن شهر را تصزف كنند و پس از تصرف اقدام به غارت اشياي گرانبهاي حرم پيامبر - صلي الله عليه و آله و سلم - و تخريب و غارت قبرستان بقيع نمودند .

طبق نقل تاريخي آن ها در اين حمله چهر صندوق مملو از جواهرات مرصع به الماس و ياقوت گرانبها و حدود يكصد قبضه شمشير با غلاف هاي مطلا به طلاي خالص و تزيين شده به الماس و ياقوت و ... به يغما بردند . و اين نيز نخستين حمله آنان به مقدسات اسلامي نبود . صلاح الدين مختار نويسنده و مورخ وهابي در كتاب "تاريخ امملكه العربيه السعوديه كما عرفت" بخشي از افتخارات وهابيت در حمله به كربلاي معلي را چينن شرح مي دهد : در سال 1216 اميرسعود در رأس نيروهاي بسياري از مردم نجد و حبوب و حجاز و تهامه و نواحي ديگر به قصد عراق حركت نمود و در ماه ذي القعده به شهر كربلا رسيد و آن را محاصره كرد . سپاه مذكور باروي شهر را خراب كردند و به زور وارد شهر شدند . بيشترمردم را در كوچه و بازار و خانه ها به قتل رسانيدند و نزديك ظهر با اموال و غنائم فراوان از شهر خارج شدند ، سپس در محلي به نام ابيض گرد آمدند . خمس اموالرا خود سعود برداشت و بقيه را به هر پياده يك سهم و به هر سوار دو سهم قسمت كرد .(چون به نظر آنها جنگ با كفار بود)

عثمان بن بشر از ديگر مورخان وهابي درباره حمله به كربلا چنين مي نويسد: "… گنبد روي قبر (يعني قبر امام حسين عليه السلام) را ويران ساختند و صندوق روي قبر را كه زمرد و ياقوت و جواهرات ديگر در آن نشانده بودند، برگرفتند و آنچه در شهر از مال و سلاح و لباس و فرش و طلا و نقره و قرآن هاي نفيس و جز آن ها يافتند، غارت كردند و نزديك ظهر از شهر بيرون رفتند در حالي كه قريب به 2000 تن از اهالي كربلا را كشته بودند."

جالب اين جاست كه مورخ مزبور نام كتاب خود را "عنوان المجد في تاريخ نجد" گذاشته و از اين وقايع به عنوان نشانه هاي مجد و شكوه و عظكت وهابيت ياد كرده است!

اما اين فقط شيعيان و اماكن مقدسه آن ها نبودند كه وهابيان آثار مجد و شكوه خود را در آن به نمايش گذاشته اند، مكه مكرمه و طائف نيز از حملات آنان در امام نماند. "جميل صدقي زهاوي" در خصوص فتح طائف مي نويسد: "طفل شيرخواره را بر روي سينه مادرس سر بريدند، جمعي را كه مشغول فراگيري قرآن بودند كشتند، چون در خانه ها كسي باقي نماند، به دكان ها و مساجد رفتند و هر كس بود، حتي گروهي را كه در حال ركوع و سجود بودند، كشتند. كتاب ها را كه در ميان آن ها تعدادي مصحف شريف و نسخه هايي از صحيح بخاري و مسلم و ديگر كتب فقه و حديث بود، در كوچه و بازارافكندند و آنها را پيمال كردند."

سرزدن اين قبيل امور از پيروان محمد بن عبدالوهاب شگفت نيست! تابعان كسي كه همه مسلمانان را كافر و مشرك مي دانست و مكه و مدينه را قبل از آنكه به دست وهابيان بيافتد، دارالحرب و دارالكفر!مي دانست. در كتاب "الدررالسنيه" مي خوانيم:

"وي - محمد بن عبدالوهاب - از صلوات بر پيامبر صلي الله عليه و اله نهي مي كرد و از شنيدن آن ناراحت مي شد. صلوات فرستنده را اذيت مي كرد و به سخت ترين وجه مجازات مي نمود.

حتي او دستور داد مرد نابيناي متديني را كه مؤذن بود و صوت خوشي داشت، چون به حرف او گوش نداده، بر پيامبر صلوات فرستاده بود، به قتل رسانند. بسياري از كتب مربوط به صلوات بر پيامبر صلي الله عليه و آله را به آتش كشيد و به هريك از پيروانش اجازه مي داد قرآن را مطابق فهم خود تفسير كند."

محمد بن عبدالوهاب به نوبه ي خود در اعتقادات پيرو"ابن تيميه حنبلي" است، كه در قرن هشتم هجري مي زيسته است، از ابن تيميه عقايد جالبي نقل شده است. از جمله اينكه او خدا را جسم مي دانست! براي ذات مقدس خداوند دست و پا و چشم و زبان و دهان قائل بود! ابن بطوطه جهانگرد معروف در سفرنامه ي حود مي گويد: "ابن تيميه را بر منبر مسجد جامع دمشق ديدم كه مردم را موعظه مي كرد و مي گفت: خداوند به آسمان دنيا مي آيد، همان گونه كه من اكنون فرود مي آيم! سپس يك پله از منبر پائين مي آمد!"

عقايد او آنچنان سخيف و بي مقدار بود كه خود اهل سنت وي را به زندان افكندند و در رد او كتب متعددي را به رشته تحرير درآوردند.

اين قطره اي كوچك از مرداب اعتقادات و عملكرد وهابيان در طول اين ساليان است. در طول اين دوران دانشمندان زيادي چه شيعه و چه سني به نقد عقايد وهابيت دست زده اند و به شبهات گوناگون آنان پاسخ داده اند. يكي از شبهات آنان مسأله ي بناء بر قبور است. آن ها ساختن بنا اعم از مسجد يا غير آن را بر قبر حرام مي دانند. در اين نوشتار سعي مي كنيم پاسخي مناسب به شبهه ي مذكور بدهيم. نخست آنكه: اين شبهه ي آنان را صريح آيه ي 21 سوره كهف دفع مي نمايد، كه در خصوص ماجراي اصحاب كهف از قول مومناني كه مي خواستند ياد اصحاب كهف را گرامي دارند مي فرمايد: لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِم مَّسْجِدًا (بي ترديد بر روي قبور آنان مسجدي بنا مي كنيم) دوم آنكه: هنگام ظهور اسلام و در دوران فتوحان اسلامي بناهايي بر قبور انبياء گذشته وجود داشت. از جمله مي توان به قبر حضرت داوود و حضرت موسي در بيت المقدس اشاره نمود. جالب اينجاست كه خليفه دوم كه طبق نظر اين آقايان از صحابه است و معصوم، خود براي انعقاد پيمان صلح به بيت المقدس رفت و پس از تسلط بر آن شهر، اقدامي در راستاي از بين بردن اين قبور به عمل نياورد…

اما به راستي قومي كه در تاريخ نه چندان طولاني خود، چنان كه از زبان مورخين خودشان شنيديم قرآن ها را در خيابان ها لگد مال ساختند و در قتل عام پيروان علي عليه السلام و ساير خلفا فرقي نگذاشتند و مجد خود را در غارت و قتل جستجو مي كردند، شايستگي اين را دارند كه مخاطب يك استدلال قرآني و يا حتي تاريخي قرار گيرند؟!







Share
41 | حقيقت | Iran - Tehran | ١٨:١٩ - ١٦ شهریور ١٣٩٠ |
آقاي كاردوخ بدعت گذار كسيه كه خودش گفت 27 حلال و حرام رسول خدا را من عوض كردم!
رجوع كنيد به صحيح بخاري البته نسخه تحريف نشده اش تا بفهميد بدعت كار خليفه شماست.
42 | احمداكرمي | Iran - Tehran | ٠٧:٥٧ - ١٧ شهریور ١٣٩٠ |
سلام به همه خصوصا بچه هاي شيعه که غيرتي برخورد مي کنند. من متوجه نمي شم اينها( نسل وهابي) آيا واقعا دلشون واسه شيعه ها مي سوزه که مي خوان به راه راست هدايتشون کنن يا اينکه خيال ميکنند با تخريب و بد گويي از ائمه اطهار(ع) که تاريخ بر معصوميتشان صحه گذاشته مي توانند کم رنگ کنند؟
زهي خيال باطل .. ياخودشان را زدن به کم عقلي يا واقع کم عقلند.. مهر و محبت و عشق ائمه در قلب تک تک شيعيان ريشه دوانيده با فحاشي وتخريب چيزي از عظمتشون نه تنها کم نمي شه که بيشترم مي شه .تازه ميفهميم که واقعا حضرت علي (ع) چرا 25 سال خانه نشين شد. چون افرادي مثل همين فرقه وهابي عظمت اهل بيت رو درک نمي کردن و خيال ميکردن مومنتر از ايشون هستند .. به قول معروف کاسه داغتر از آش بودن ..اينها(وهابي ها) هم از نژاد خوارج هستند.
خدا همه ما را عاقبت بخير بميراند
43 | مهدي | Iran - Tehran | ١٠:٥٠ - ٢١ شهریور ١٣٩٠ |
سلام
كاش شيعيان و مسلمانان جهان با هم متحد و يكي ميشدند تا جلوي دشمنان اسلام و كفار را ميگرفتند ...
44 | شاه عباس صفوي كبير ( رضي الله عنه ) | Iran - Bushehr | ٢٢:٥٦ - ٢١ شهریور ١٣٩٠ |
بسم رب الحيدر

سخني با جناب مهدي

1-مگه از نظر شما شيعيان جزو مسلمونا محسوب نميشن که جداگانه نوشتي شيعيان و مسلمانان !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
محض اطلاع شما دين اسلام داراي دو مذهب اصلي شيعه و سني ميباشد پس شيعيان هم جزو مسلمونا هستن . البته اين از بديهياته ولي جهت اطلاع شما بيان شد.

2-ما هيچ مشکلي با ديگر مذاهب اسلامي (بجز فرقه ضاله وهابيت همفريه که اصلا مذهب نيست بلکه يک فرقه ضاله من در آوردي ساخته و پرداخته انگليسه)نداريم بلکه بعضي از اونا هستن که با مشکل دارن .
محض اطلاع شما اين شيعيان هستن که دارن تو دنيا کشته ميشن و دستور قتل اونا رو صادر ميکنن حتي جواز ورود به بهشت رو در کشتن اونا بيان ميکنن حتي بدتر اونا رو مشرک و نامسلمون ميدونن درصورتيکه شيعه هيچوقت دستور به قتل پيروان ديگر مذاهب اسلامي را صادر نکرده است

3-کمي مطالعه و انصاف داشتن هم بد نيست

الحمدلله الذي جعلنا من المتمسکين بولايت علي ابن ابيطالب عليه السلام
45 | عليرضا فرجي | Iran - Tehran | ٠١:١٨ - ٠٣ شهریور ١٣٩١ |
سلام مطالبتون خوب بود انقدر که با نام خودتان در وبم منت
منتشرکردم سري بزنيد خوشحال ميشم من در ضمينه تاريخ اسلام مطلب مينوسم alifarajia.mihanblog.com
46 | حسن | Iran - Qom | ١٠:٥٣ - ٢١ دي ١٣٩٣ |
يکي مي گفت در زماني شيعيان بقيع را با درخواست و اجبار و تحديد وهابي ها تخريب کرده اند؟ ايا اين حرف سند دارد؟

پاسخ:
با سلام

دوست گرامي

آن چيزي که در برخي از منابع ذکر شده است اين است که وهابيان با تحت فشار قرار دادن مردم مدينه بويژه خادمان بقيع ، آنها را مجبور کردند تا قبور بقيع را تخريب بکنند

صبري پاشا در اين خصوص مي نويسد: سعود براى اجراى تعدّيات و تضييقات بيشتر نسبت به ساكنان حصار مدينه، كه از سه سال پيش سينه خود را آماج جنايات بى‏شمار او قرار داده بودند و به كلّى از زندگى دست شسته بودند، فقط به انتظار روزى كه بتوانند زن و بچّه خود را از اين مهلكه نجات دهند، همه اين جنايات را به جان مى‏خريدند، با آن لشكر جرّار حركت نموده، در لحظه ورود به مدينه منوّره دستور داد كه بايد بقاياى گنبدها و بارگاهها به طور كامل تخريب شود.

از دستورات اكيد سعود اين بود كه: بايد هر گنبدى به دست خادمين آن مرقد مطّهر تخريب گردد.

از اين رهگذر خدمتگزاران اماكن متبرّكه به ناگزير به اين جنايت هولناك اقدام مى‏كردند.

خادمين حرم مطّهر حضرت حمزه سيّد الشّهدا اظهار داشتند كه: «ما در اثر پيرى و ضعف جسمى قدرت هدم و تخريب نداريم.»

سعود با نزديكان خاصّ خود شخصاً به حرم مطّهر جناب حمزه رفت و به يكى از زور مندان وهّابى كه او را در جسارت و گستاخى با يك قبيله برابر مى‏دانست، دستور داد كه بيل و كلنگ برداشته، بر فراز گنبد مطهّر برود. او نيز با تعبير: «على الرّأس و العين» آمادگى خود را اعلام كرد و گستاخانه بر فراز گنبد مطهّر پا نهاد و كلنگ را با شدّت تمام، بر پرچمى كه بر فراز گنبد در اهتزاز بود، فرود آورد. كلنگ از دست پليدش بيرون شد، توازن بدنش به هم خورد، از فراز گنبد به زير افتاد و در همان لحظه به قعر دوزخ روانه شد

تاريخ وهابيان، ص: 95

در اين منبع اشاره نشده است که آنها شيعه بودند

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات
47 | سبحان | Iran - Tehran | ٠١:٣٣ - ٢١ تير ١٣٩٦ |
با سلام. اخیرا محققین موسسه سیره علما دریافتند ک اون عکس ضریح متعلق به بقیع نیست بلکه مربوط به مقبره تمثالی است در پاکستان که هنوز هم پا برجاست. لطفا تصحیح بفرمایید.
 [1] [2]   قبلی
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها