2024 April 24 - چهار شنبه 05 ارديبهشت 1403
اهميت امامت از ديدگاه شيعه و سني
کد مطلب: ٥٢٩١ تاریخ انتشار: ٠٢ شهریور ١٣٩١ تعداد بازدید: 4200
حبل المتین » عمومی
اهميت امامت از ديدگاه شيعه و سني

مصاحبه با آیت الله جزائری و شبکه الاهواز - ضرورت امامت از دیدگاه فریقین
حبل المتين 91/06/02

بسم الله الرحمن الرحيم

تاريخ 1391/06/02

مجري:

بسم الله الرحمن الرحيم

نخستين نقش عالم ياعلي بود تمام اسم اعظم يا علي بود

ملائك را پس از ذكر خداوند ز هر ذكري مقدم يا علي بود

السلام عليك يا ميزان الاعمال السلام عليك يا اميرالمومنين.

سلام عرض مي كنم خدمت شما بينندگان عزيز امشب در برنامه حبل المتين قرار است يك ارتباط تصويري داشته باشيم با استان خوزستان اهواز براي مراسم افتتاح شبكه نوراني و با فضيلت الولايه انشاء الله ارتباطي داشته باشيم با استديوي اهواز شبكه الولاية دو بزرگوار حضرت آيت الله دكتر حسيني قزويني و حضرت آيت الله جزائري آنجا هستند كه چهره نام آشناي حضرت آيت الله جزائري شخصيت بزرگواري كه سال هاي سال براي احياء مذهب تشيع و اهل بيت عصمت و طهارت و نام مولا اميرمؤمنان علي عليه السلام و ذكر ايشان و مناقب ايشان تلاش ها و زحمات فراوان كشيده اند و قرار است كه انشاء الله كليد اين شبكه با نام مبارك مولا اميرمؤمنان علي عليه السلام روشن بشود و عزيزاني كه به زبان عربي سخن مي گويند و مي شنوند انشاء الله بيشتر بتوانند از فضائل و بركات اين شبكه استفاده كنند مي رويم به استان خوزستان جايي كه اين دو بزرگوار خدمت تان معرفي كردم سلام عرض مي كنم محضر حضرت آيت الله دكتر حسيني قزويني و حضرت آيت الله جزائري مي خواهيم صحبت هاي مقدماتي حضرت عالي را داشته باشيم و محضر حضرت آيت الله جزائري هم خواهيم بود.

آيت الله قزويني:

امشب در محضر عزيز ارجمند حضرت آيت الله جزائري از مدافعين سخت كوش حريم ولايت و امامت هستيم ايشان عمر شريف خودشان را در اين وادي سپري كرده اند و ما سلام عليك حضرت آيت الله جزائري را با بينندگان عزيز داشته باشيم بعد سوالي كه مجري عزيز مان دارند از حضرت آيت الله جزائري در خدمت شان هستيم.

آيت الله جزائري:

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته؛ خدمت حضرت عالي مهمان عزيز و گرامي مان خير مقدم عرض مي كنم به ما افتخار داديد كه به استان خوزستان براي افتتاح اين شبكه و مركز توليد تشريف آورديد.

مجري:

خيلي ممنون و متشكر هستيم حضرت استاد چهره دو بزرگوار دو شخصيت عالم و برجسته و مدافع ولايت ديدنش براي ما باعث افتخار است و چشم روشني بينندگان عزيز و بزرگوار و دوست داشتني شبكه جهاني ولايت است و آرزو مي كنم كه هر دو بزرگوار در زير سايه ي مرتضي علي وهمه ي اهالي خوزستان كه الان آن ها هم دارند مثل همه بينندگان مان در سراسر دنيا برنامه را تماشا مي كنند زير سايه مرتضي علي باشند و انشاء الله نفس شان با نفس مولا گره بخورد.

استاد اگر اجازه بفرماييد من ابتدا از محضر حضرت آيت الله جزائري سوالاتي را مطرح كنم با توجه به اين كه اين شبكه قرار است راه اندازي شود و از آنجايي كه تبليغات بسيار گسترده اي در شبكه هاي معاند و آن هايي كه دشمن اهل بيت هستند در استان خوزستان زياد مطرح مي شود و گاها شبهات و مسائلي كه مطرح مي كنند ابتدا مي خواستم نسبت به فعاليت هاي كه در آن استان انجام مي شود نسبت به فرهنگ اهل بيت به ويژه تأسيس دانشگاه اميرمومنان علي عليه السلام ابتدا توضيحاتي را بفرماييد.

آيت الله جزائري:

بسم الله الرحمن الرحيم.

بايد از شما تشكر كنم مجري عزيز و گرامي و از شبكه موفق شما و پاسخ سؤال شما را اين طور عرض مي كنم بنده هم شنيده ام كه متاسفانه تصوير صحيح و واقعي از استان خوزستان در سطح دنيا اين شبكه هاي مختلف منتشر نمي كنند بايد عرض كنم علي رغم اين همه تبليغات مسموم به حمد الله تعالي استان خوزستان يكي از موفق ترين استان هاي كشور است از ويژگي هاي خاص اين مردم خوزستان اين است كه مهد تشيع و دروازه ورود تشيع به ميهن عزيز اسلامي است.

از ويژگي هاي خاص اين مردم عشق سوزان به اهل بيت عصمت و طهارت سلام الله عليهم اجمعين است كه اين عشق و ارادت و اخلاص در مقاطع خاص ايام مخصوص مناسبت مذهبي به اوج خودش مي رسد و بروز پيدا مي كند ايام عيد غدير ايام فاطميه و عاشوراي حسيني، گاهي اجتماعات ما در شهر هاي كوچك در سطح ده هزار نفر و پانزده هزار نفر و در شهر هاي متوسط پنجاه هزار نفر و در اهواز گاهي تا صد هزار نفر اجتماعات ما مي رسد كه ديگر هيچ مسجد وحسينيه اي گنجايش اين جمعيت را ندارد.

حالا من از فرصت استفاده كنم و يك بشارتي بدهم در رابطه با مراكز ديني استان خوزستان بينندگان عزيز، ما در استان خوزستان حدود سه هزار مسجد داريم و فقط در شهرستان اهواز چهارصد و هفتاد مسجد داريم اين مساجد فعال هستند انواع برنامه ها، برنامه هاي خوب و جمعيت زياد، جذب جوانان در اين ها وجود دارد كه الان مي دانم فرصت نيست من ديگر در اين وادي وارد نمي شوم براي يك وقت ديگر باشد.

ما در استان خوزستان حدود شش هزار حسينيه داريم چهار هزار تا غير رسمي كه حالا معنايش باشد كه غير رسمي يعني چه! اما دوهزار تا رسمي معنايش اين است كه اين ها وقف عام هستند خيلي بزرگ اند و جمعيت هاي چند هزار نفري در آن گرد هم مي آيند به اين مي گوييم رسمي كه حالا غير رسمي معناي ديگري دارد كه جمعا شش هزار حسينيه شد.

در رابطه با حوزه هاي علميه بايد عرض كنم كه ما در تمام شهرهاي استان خوزستان حوزه علميه داريم بعضي از بخش هاي استان هم حوزه علميه دارند كه البته مختلف اند از حوزه علميه اهواز گرفته كه در حدود بيست حوزه يا كمي كمتر چون الان دقيق در نظرم نيست در آن وجود دارد تا در شهرستان ها كه حداقل يك حوزه علميه با يك جمعيت بالغ بر صد يا دويست نفر به حسب حال دارند.

ما در استان خوزستان چهار هزار طلبه مرد و حدود دوهزار طلبه خواهر داريم در اين حوزه هاي علميه رشته هاي فقه، اصول، فلسفه، ادبيات عرب و علم كلام تدريس مي شود و رشته هاي مختلفي است.

ما يك درس خارج بسيار قوي داريم عزيزان و آن هايي كه اطلاع دارند مي دانند درس خارج يعني چه! تعدادي درحوزه هاي شهرستان ها و چند صد نفر در اهواز در درس خارج فقه و اصول شركت مي كنند كه يا مجتهد اند يا قريب الاجتهاد از خود طلبه هاي خوزستان مدرس كفايه و رسائل المكاسب خيلي زياد داريم.

وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّث

سوره ضحي، آيه 11

خدا را شكر مي كنيم كه حوزه علميه استان خوزستان بعد از قم در سطح كشور حوزه درجه يك معرفي شده است من در پاسخ به سؤال اول به همين مقدار اكتفاء مي كنم.

آيت الله قزويني:

در مورد دانشگاهي هم كه تأسيس فرموديد به نام امير المومنين سلام الله عليه و مجري اين را هم سؤال كردند اگر براي بينندگان عزيز توضيح بدهيد.

آيت الله جزائري:

خدمت تان عرض كنم ما احساس كرديم كه مسجد، حسينيه و حوزه علميه داريم مع ذلك يك افرادي هستند كه حسينيه به دردشان نمي خورد مثلا افراد روشن فكري كه هواي دلشان به طرف غرب است بنابراين فكر كرديم كه اين ها را هم جذب كنيم كه دَيْن مان را نسبت به اين ها اداء كنيم.

به ذهن مان رسيد كه برويم به جمع خودشان از آنجاي كه آن ها علم دوست هستند و علاقه به مراكز بزرگ علمي دارند لذا به تأسيس دانشگاه امير المومنين مبادرت كرديم. اين دانشگاه يك دانشگاه رسمي و تمام عيار در مقطع ليسانس، فوق ليسانس و دكترا است كه از مقطع ليسانس تا فوق ليسانس و دكترا پيوسته به همين صورت پذيرش داريم.

اولين رشته اي كه براي ما خيلي مهم بود و در كشور وجود نداشت رشته ي ولايت بود كلام شيعه؛ آن را نوشتيم، تصويب و گسترش داديم آقايان در وزارت علوم هم محبت كردند مجوز تأسيس اين دانشگاه را به ما دادند از دوسال پيش اين دانشگاه راه افتاده است و جمعيت دانشجويان ما در طي اين مدت به دويست و سي نفر رسيده است رشته اصلي اين دانشگاه رشته امامت و كلام شيعه است ولي در كنارش فقه و مباني حقوق را هم راه اندازي كرديم و همچنين مجوز فلسفه اسلامي را گرفتيم و الان در صدد هستيم كه رشته هنر اسلامي را، كه ما نگاه مي كنيم نياز دنيا، جهان اسلام و نياز كشور عزيزمان است راه اندازي كنيم ما با احساس وظيفه شرعي سراغ آن مي رويم ما احساس كرديم كه هنرمند اسلامي ولايي خيلي كم داريم اين يكي از نيازهاي عمده و اساسي ما است.

مجري:

استاد محترم جناب اقاي قزويني اگر اجازه بفرمائيد من يك سؤال ديگر از محضر حضرت آيت الله جزائري بپرسم، با توجه به اين كه ايشان از روحانيون شاخص و برجسته استان هستند و در سنگر دفاع از ولايت تلاش ها و كوشش هاي فراواني داشته اند و به عنوان شخصيتي كه زبان گوياي مردم استان خوزستان هستند مي خواهيم پيام شان را به همه مردم دنيا بدهند علاوه بر ايران اسلامي در قاره هاي مختلف كه صدا وتصوير ما را دارند به عنوان يك شخصيتي كه مدافع حريم ولايت هستند و به عنوان زبان گوياي مردم خوب و دوست داشتني و ولايت مدار استان خوزستان مي خواهيم پيام را از زبان گوياي ايشان بشنويم.

آيت الله جزائري:

بايد خدمتتان عرض كنم كه يكي از نقاط مثبت استان خوزستان پشتيباني غيرت مندانه عشاير است از ويژگي هاي استان ما داشتن عشاير غيور است.

عشاير غيور ما و عشاير عرب و عشاير ولايت مدار عرب ايدهم الله تعالي و همچنين عشاير غيور لر و بختياري با ويژگي هاي مثبتي كه دارند پشتيبان بسيار قوي براي ولايت اهل بيت عليه السلام هستند.

اين يكي از ويژگي هاي مثبت استان ما است پشتيباني اين عزيزان و اين ها سد محكمي هستند الان شما مي دانيد كه ما با تبليغات مسموم مواجه هستيم با يك هجوم عميق از طرف دشمن كه بايد الان وضع درهم و برهم مي شد اما حمايت مردم عزيز و به ويژه عشاير غيور وولايت مدار اين فعاليت هاي دشمن ونقشه هايشان را نقش بر آب كرد، لذا من قدرداني مي كنم ودعا مي كنم خداوند انشاء الله به حق محمد وآل محمد بر توفيقات فرد فرد دوست داران اميرالمومنين در سطح دنيا و مسلمانان منصف، حالاچه آن هايي كه شيعه هستند وچه آن هايي كه شيعه نيستند ولي منصف و محب اهل بيت هستند بيفزايد و بصيرت شان را مضاعف فرمايد ودر سطح استان خوزستان هم ما اين نقطه ي مثبت را داريم.

پيامي كه من مي خواستم استفاده كنم و برادر عزيزمان فرمودند پيام حقير كه ما الحمدلله در سطح استان خوزستان موفق بوديم و دشمنان هم علي رغم تلاش هاي زياد، كار چنداني از پيش نبردند سياست ما عبارت بوده از محبت الان پيام سراسر جهان اسلام در دنيا عبارت است از محبت اين پيام خداست اين پيام رسول خداست وپيام عقل ماست اگر يك كم عاقل باشيم خودمان بايد تشخيص دهيم و اين خواست دشمن است كه ما را به جان هم مي اندازد تا دشمني به وجود بياورد ما براي چه با هم دشمن باشيم قرن هاي متمادي ما با كمال خوشي در كنار هم زندگي كرديم با كمال خوشي وسلامت و الحمدلله برادري، خواست دشمن، القاء فتنه و پاشيدن بذر عداوت است كه ما را به جان هم بيندازد، ما بايد حواس مان را جمع كنيم پيام من اين است كه ما محب و دوست دار هم هستيم واين هم منافات ندارد ما در حوزه هاي علميه مان كدام مسئله است كه بدون بحث تمام شود ما هيچ مسئله اي نداريم.

به همين صورت كه خداوند تبارك وتعالي فرموده است:

ادْعُ إِلَي سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِي أَحْسَنُ

سوره نحل، آيه 125

اين كاري ندارد طبع حوزه علميه و طبع تفكر ديني و تكامل فكري اقتضا مي كند كه ما با هم بحث داشته باشيم اما بحث به معناي دعوا نيست به معناي تنازع و اختلاف نيست برايم از يكي از مراجع تقليد نقل كردند كه ايشان فرموده حتي اين كه بگوييم برادران اهل سنت، اين كافي نيست بلكه بهتر است كلمه انفسنا را به كار ببريم ما يكي هستيم چون گاهي بين دو برادر ممكن است اختلاف هم بيفتد اما آدم خودش با خودش ديگر اختلاف و دعوا ندارد ما نفس يكديگر هستيم پيام مراجع عظام ما اين است پيام مرجعيت و روحانيون در سطح حوزه هاي علميه اين است كه ما اين طور باهم صميمي باشيم اين خواست خدا و رسول خداست مباحثه اي اگر هست اشكال ندارد با هم به منظور استفاده از علوم يكديگر مباحثه مي كنيم.

من استبد برأيه هلك ومن شاور الرجال شاركها في عقولها

نهج البلاغة، خطب الإمام علي ( ع )، ج 4، ص 41

اين خيلي خوب است اما اين كه به جان هم بيفتيم و اختلاف و تنازع و تشاجر داشته باشيم من با اين ها مخالف هستم.

پيامم به همه عزيزان و به خصوص برادران وعلماي عزيز اهل سنت اين است كه اين را همه ما رعايت كنيم و بايد عرض كنم كه در استان خوزستان البته اهل سنت خيلي كم وجود دارند اما دوستان زيادي از اهل سنت در استان هاي ديگر داريم با علماي محترمي كه اهل سنت هستند دوست، رفيق و صميمي هستيم و به همديگر كمك مي كنيم وآن ها هم به ما كمك مي كنند من پيشنهاد مي كنم اين تجربه ما در سطح دنيا يك بار امتحان شود كه آيا تجربه اي خيري است يا خداي نكرده بد است؟.

واخر دعوانا أن الحمد للّه ربّ العالمين.

آيت الله قزويني:

من همين جا به همه بينندگان عزيز و گرامي، در هر كجاي اين كره خاكي كه بيننده برنامه ما هستند مي گويم بعضي از شبكه هاي معاند و منافق به تعبير شيخ الازهر جناب دكتر احمد الطيب كه گفت اين ها خوارج عصر ما هستند اين ها در شبكه هايشان اعلام مي كنند كه ميليون ها نفر يا هزاران نفر در استان خوزستان به طرف اهل سنت كشيده شده اند يا وهابي شدند الان از زبان حضرت آيت الله جزائري كه عمر با بركت شان را در اين استان سپري كرده اند و دفاع از ولايت و امامت در پوست وگوشت اين بزرگوار عجين شده است كه انسان وقتي ده دقيقه با اين بزرگوار صحبت مي كند احساس مي كند دفاع از ولايت عشقي است كه از سراسر وجود ايشان خروشان است ايشان اعلام كردند ما حدود شش هزار حسينيه در استان داريم اين ها نشان ازچه است؟

يا وقتي كه ما ظهر خدمت اين بزرگوار بوديم مراسم غدير دهه ولايت را دوستان كه گزارش مي دادند واقعا ما در خود شهر قم كه يك شهر مذهبي است و در شهر مشهد اين همه جمعيت اين چنين جلسات باشكوه حماسي غدير را نداريم.

امروز وهابي ها وكساني كه بلند گوي بيگانگان هستند و دارند از كاه كوه مي سازند و مي دانند جز با دروغگويي، افتراء و تهمت نمي توانند به زندگي شان ادامه دهند بينندگان عزيز ما مي دانيم امروز سلفي ها دارند روزهاي آخر عمرشان را سپري مي كنند و آنچه كه امروز اين ها دارند در كشور هاي مختلف در جمهوري اسلامي ايران در پاكستان در افغانستان درعراق در سوريه در بحرين درخود عربستان سعودي اين ها دارند انجام مي دهند ترورها، انفجارها و انتحارها اين ها همه نشانه اين است كه وهابيت دارد روزهاي آخر عمر نامبارك شان را سپري مي كند و جز افترا و تهمت هيچ حربه اي در دست شان نيست و من از حضرت آيت الله جزائري كه واقعا از هر جهت در دفاع از ولايت پرونده خيلي درخشاني دارند تشكر مي كنم و اين شبكه الولاية كه اين روزها به حول قوه ي الهي با همت والاي اين بزرگوار و با همكاري شبكه جهاني ولايت آغاز به كار كرد، ما همين جا به بينندگان عزيز مژده مي دهيم كه بيست و چهار ساعته برنامه عربي را از قم واز شهر اهواز و از شهر شيعه خيز، شيعه پرور، شيعه دفاع و ولايت دفاع اهواز و خوزستان انشاء الله آغاز مي كنيم.

عزيزاني كه در استان خوزستان امشب صداي ما را مي شنوند يا در سراسر كره خاكي هركس كه در قاره اروپا و در قاره آفريقا و كساني كه در سراسر آسيا و كشور هاي آسياي ميانه صداي ما را مي شنوند فقط يك يا دوتا از سوال هاي برادر عزيزم را كه پاسخ دادم دوستان اگر سوالي داشته باشند آن چه كه مربوط به شبهات است بنده جواب مي دهم و آن چه كه مربوط به وضع و اوضاع استان خوزستان و برملا كردن دروغها، تهمت ها وافترا هاي دشمنان اهل بيت است سرور عزيزمان آيت الله جزائري پاسخ خواهند داد.

من يك توضيح مختصري را خدمت بينندگان عزيز بدهم همان طوري كه سرور عزيزم حضرت آيت الله جزائري فرمودند و ما هم همواره گفتيم من مي خواهم يك خواهشي امشب از شيعيان عزيز كه صداي ما را در هركجاي اين كره خاكي مي شنوند و هم از عزيزان اهل سنت از هركدام مي خواهم يك خواهشي داشته باشم از عزيزان شيعه تقاضا دارم كه بعضي از تند روي ها را كنار بگذارند قسم به والله اين تند روي ها نه تنها پاسخ نمي دهد بلكه پاسخ معكوس مي دهد ما پيرو امام امير المومنين سلام الله عليه هستيم كه در خطبه 16 نهج البلاغه مي فرمايد:

إني أكره لكم أن تكونوا سبابين

نهج البلاغة، خطب الإمام علي ( ع )، ج 2، ص 185

ما تابع آقا امام صادق سلام الله عليها هستيم كه به نقل مرحوم كليني در كتاب كافي وقتي معاوية ابن وهب از حضرت مي پرسد كه تعامل ما با اهل سنت چگونه باشد؟

امام عليه السلام مي فرمايد: هر مذهبي امام وپيشوايي دارد بايد در تمام كارها از پيشوايش دستور بگيرد، سيره پيشوايش را الگو قرار دهد پيشواي شما، من امام صادق هستم به خدا سوگند اين جمله امام صادق است و روايت هم از هرجهت صحيح است بلكه صحيحه ي اعلايي است.

محمد بن يحيي عن أحمد بن محمد عن علي بن الحكم عن معاوية بن وهب قال قلت له كيف ينبغي لنا أن نصنع فيما بيننا وبين قومنا وبين خلطائنا من الناس ممن ليسوا علي أمرنا قال تنظرون إلي أئمتكم الذين تقتدون بهم فتصنعون ما يصنعون فوالله إنهم ليعودون مرضاهم ويشهدون جنائزهم ويقيمون الشهادة لهم وعليهم ويؤدون الأمانة إليهم

الكافي، الشيخ الكليني، ج 2، ص 636

به خدا سوگند اگر يكي از اهل سنت مريض شود من به عيادت او مي روم اگر يكي از اهل سنت فوت كند من براي تشيع جنازه اش حضور پيدا مي كنم اگر در يك محكمه اي مربوط به اهل سنت باشد و از من دعوت كنند آنجا براي شهادت، چه شهادت له و چه شهادت عليه حضور پيدا مي كنم اگر يك سني به من امانت بسپارد امانت داري مي كنم.

پيام اين روايت و جمله امام صادق عليه السلام اين است كه دوستان شيعه ما بايد روش و سيره امام و رئيس مذهب مان را الگو قرار بدهيم، هركس خلاف اين را انجام دهد از چهارچوب دستورات امام صادق عليه السلام بيرون رفته است.

در حديث شماره 5 امام صادق عليه السلام رسما به شيعيانش دستور مي دهد كه شما بياييد با اخلاق نيكوي خودتان و برخورد خوب تان با اهل سنت، من امام صادق را روسفيد كنيد چون اگر برخورد و رفتار شما با اهل سنت خوب باشد اين ها مي گويند: رحم الله جعفر؛ خدا امام صادق را رحمت كند كه چه خوب شيعيانش را تربيت كرده است و اگر برخورد شما با اهل سنت نادرست باشد اين ها مي گويند امام صادق شيعيانش را خوب تربيت نكرده است.

لذا عملكرد ما با برادران اهل سنت همانطور كه عزيزمان حضرت آيت الله العظمي سيستاني بارها اين را فرمودند نگوييد برادران اهل سنت چون برادر با برادر ممكن است اختلافي داشته باشد، قولوانفسنا اهل السنة؛ بگوييد جان ما هستند نفس ما هستند انسان با خودش اختلافي ندارد.

اين كه ما بعضي از مطالبي را بگوييم و اختلاف داشته باشيم، اين نه به صلاح خود ما است و نه به صلاح برادران شيعه ما در داخل كشور جمهوري اسلامي، نه در خارج از كشور و نه به صلاح مذهب ما است و هم چنين از عزيزان اهل سنت هم من مي خواهم يك خواهشي بكنم اگر به عنوان يك برادر خواهش مرا بپذيرند در برخورد با شيعه، اگر چنانچه يك فرد روحاني تندي كند، تندي يك روحاني را به حساب كل شيعه ننويسند، اگر من قزويني آمدم يك حرفي را زدم نگويند مذهب شيعه يا شيعيان بگويند قزويني همچنين حرف نادرستي زده يا فلان روحاني يا فلان شيعه گفته است اگر كسي حرف تندي زد به حساب خودش بنويسيد نه به حساب مجموع شيعه.

از شما تقاضا دارم در برخوردتان هرجا كه هستيد و هر كجاي اين كره خاكي كه عرض بنده را مي شنويد تعامل تان باشيعه، تعامل برادرانه باشد كاري نكنيد كه به اهل سنت بد بين شوند و با نظر دشمني و بغض و عداوت نگاه كنند اين خواهش من از شما است همان طوري كه قرآن كه مقبول شيعه و سني است مي گويد:

وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنا

سوره بقره، آيه 83

يا در آيه 108 سوره انعام خداوند مي فرمايد:

وَ لا تَسُبُّوا الَّذينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ

مجري:

حضرت استاد اگر اجازه بفرمائيد ما ادامه مباحثي را كه در برنامه حبل المتين در هفته هاي گذشته و برنامه هاي گذشته داشتيم، خدمت تان سوالات را مطرح كنم و حضرت عالي انشاء الله پاسخ گو باشيد.

حضرت استاد ما در برنامه هاي گذشته در خصوص مقدمات بحث امامت در رابطه با معناي امام وخليفه و ولي از نظر لغت و اصطلاح بحث كرديم و جنابعالي توضيحاتي داديد واين بحث منجر شد به موضوع اهميت و ضرورت امامت ازمنظر علماي شيعه و سني درواقع اگر به اختصار مطالبي را بفرماييد خيلي ممنون ومتشكر مي شوم بفرماييد نظر اهل سنت نسبت به اهميت امامت چيست؟

حالا اگر صلاح مي دانيد مختصري از برنامه هاي گذشته و موضوعاتي را كه مطرح شده است بفرماييد ممنون مي شوم.

آيت الله قزويني:

ما در برنامه هاي گذشته پيرامون بحث امامت و ولايت كه در شبكه هاي معاند شعار مي دادند كه چرا نام اميرالمومنين عليه السلام در قرآن نيامده است چرا يك آيه در قرآن درباره امامت و ولايت نيست، چرا يك روايت صحيح در كتب شيعه و سني درباره امامت و ولايت پيدا نمي شود ما گفتيم براي اين كه وارد اين ميدان بشويم قبلا چند مقدمه اي را بيان مي كنيم و بعد آياتي كه در رابطه با اميرالمومنين عليه السلام است به تعبير ابن عباس سيصد آيه در رابطه با اميرالمومنين عليه السلام در قرآن ما داريم به ويژه آيه 55 سوره مائده كه مرحوم شيخ طوسي و شيخ الطائفه مي گويد قوي ترين دليل بر ولايت اميرالمومنين سلام الله عليه است آيه:

يا أَيهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيكَ مِنْ رَبِّكَ

آيه 67 سوره مائده و آيه 30 سوره مائده وآيه 124 سوره بقره، آيه 61 سوره آل عمران و آيه 33 سوره احزاب اين ها همه نشان گر ولايت و امامت وعصمت اميرالمومنين سلام الله عليه و فرزندان بزرگوار آن نازنين وجود است اين ها را ما گفتيم براي اين كه درآمدي باشد بر اين بحث ها، گفتيم آنچه كه مهم است بينندگان عزيز بايد بدانند ما اگر آيات قرآن را منهاي سنت بخواهيم معنا كنيم عبارات متعددي از بزرگان اهل سنت آورديم كه اين جز گمراهي چيز ديگري نيست همان گونه كه برادران اهل سنت براي اين كه اثبات كنند آيه 11 سوره نور در مورد همسر پيغمبر صلي الله عليه و اله عايشه است، به روايات متوسل مي شوند در آيه 11 سوره نور نامي از عايشه نيامده، در آيه40 سوره توبه اسمي از ابوبكر نيامده است ولي آقايان قاطعانه مي گويند اين آيه در حق ابوبكر نازل شده است از كجا؟

به كمك روايات آيه بيان شده است مگر مي شود كه ما بگوييم آيه 11 سوره نور وآيه 40 سوره توبه به كمك روايات در باره ابوبكر وعايشه است ولي وقتي ما به آيه 55 سوره مائده به كمك روايات استدلال كنيم بگويند نه شما حق نداريد از روايات استفاده كنيد يا در ايه 33 سوره احزاب آيه تطهير داريم صحبت مي كنيم هفتاد دو روايت كه غالب اين ها صحيح است تصريح دارد كه اين ايه در حق خمسه طيبه و اولاد طاهرين حضرت زهرا واميرالمومنين ائمه بزرگوار نازل شده است. دوتا روايت سه تا روايت در رابطه با آيه افك از ديدگاه آقايان تمام است ولي هفتاد تا روايت در ذيل آيه تطهير و اين مسئله تمام نيست اين يك بام و دوهوا است.

اين را ما مفصل در چند جلسه مطرح كرديم و در جلسات گذشته هم آمديم در رابطه با قضيه اصل امامت صحبت كرديم و گفتيم قضيه امامت كه اين آقايان اين همه دارند شعار مي دهند كه امامت چنين و چنان است قضيه امامت از ديدگاه خود علماي بزرگ اهل سنت از مسائل اساسي و ضروري است.

الماوردي كه متوفي 450 است مي گويد:

فَلَيْسَ دِينٌ زَالَ سُلْطَانُهُ إلَّا بُدِّلَتْ أَحْكَامُهُ

أدب الدنيا والدين، ج 1، ص 164

هيچ ديني نيست مگر آن كه حاكم آن از بين رفته باشد جز اين كه احكامش دچار تغيير بشود.

تا آنجا كه در ادامه مي نويسد اقامت امام كه سلطان و رهبر بوده نصبش ضروري است.

ابن تيميه مي گويد:

يجب ان يعرف ان ولاية أمر الناس من أعظم واجبات الدين لاقيام للدين ولا للدنيا إلا بها

كتب ورسائل وفتاوي ابن تيمية في الفقه، ج 28، ص 390

واجب است كه مردم بدانند ولايت امر مردم وحكومت بر مردم از بزرگترين واجبات ديني است.

اصلا به پاداشتن دين و دنيا جز به حاكم اسلامي و جز به ولي امر امكان پذير نيست.

اين قضايايي است كه خود ابن تيميه حراني در كتاب مجموع الفتاوا خودشان بيان مي كند ونشان مي دهد براين كه بزرگان اهل سنت حتي پرچم داران و بنيان گزاران و تئورسين هاي وهابيت هم معتقدند كه قضيه امامت و قضيه خلافت و قضيه ولي امر از امور ضروري و اساسي است.

مجري:

استاد نظر علماي اهل سنت نسبت به ضرورت امامت چيست؟

آيت الله قزويني:

بله در خصوص ضرورت وجوب امامت و ولايت ذهبي وابن حجر عسقلاني وآقاي عراقي چون اگر اين چهار نفر را حذف كنند ديگر چيزي ندارند...

ان وجوبه بالشرع لا بالعقل

فتح الباري، ج 13، ص 208

وجوب نصب امام هم دليل عقلي نمي خواهد ما دليل شرعي داريم روايات و احاديث و آياتي كه داريم اثبات مي كند بر اين كه نصب خليفه كاملا بر تمام مسلمان ها واجب است وجالب اينجاست كه من يك نكته را اينجا از اين عبارت جناب آقاي ابن حجر عسقلاني بگيرم البته جناب آقاي ايجي كه متوفاي756 هجري است از او تعبير مي كنند به پرسمان علم كلام كتابي دارد به نام المواقف بينندگان عزيز و به ويژه اهل علم با اين كتاب آشنايي دارند ايشان در اين كتاب در جلد3 صفحه 374 همان تعبيري كه ابن حجر عسقلاني داشت ايشان هم مطرح مي كند البته ايشان يك قرن جلوتر از ابن حجر بوده ايشان متوفاي 852 هجري است آقاي ديجي متوفاي 756 هجري است حدود 104 سال باهم تفاوت وفات دارند ايشان هم مي گويد:

نصب الإمام عندنا واجب علينا سمعا

المواقف للإيجي، ج 3، ص 574

نصب امام در نزد ما واجب است واين واجب واجب سمعي است.

يعني واجب نقلي است در اينجا من مي خواهم نكته اي را خدمت بينندگان عزيز عرض كنم بزرگان اهل سنت يا اين پرچم داران وهابيت حالا ان شا الله ما بحثي را در جلسات آينده داشته باشيم كه امامت از اصول دين است يا از فروع دين اين را هم ما مفصل مطرح مي كنيم و تعدادي از بزرگان اهل سنت اين ها همه تصريح كرده اند مثل امام سبكي، مثل قاضي القضات جناب بيضاوي متوفاي 685 از معاصرين دكتر ابوالنور استاد دانشگاه الازهر است ايشان صراحت دارند كه امامت از اصول دين است البته بزرگان شيعه هم اختلاف دارند بعضي از اصول مذهب مي شمارند مثل امام راحل رضوان الله تعالي عليه و حضرت آيت الله العظمي خوئي و بعض از بزرگان هم او را از اصول دين مي دانند مثل خود مرحوم شيخ طوسي رحمه الله عليه و علامه مجلسي اين ها از اصول دين مي دانند اين بحثي است كه ما در جلسات آينده با بينندگان عزيز در اين زمينه صحبت مي كنيم ولي من اين نكته را مي خواهم براي بينندگان عزيز عرض كنم كه آقايان اهل سنت مي فرمايند بر اين كه نصب امام واجب است و وجوبش هم وجوب شرعي است نه وجوب عقلي؛ چطور اين چيزي كه واجب است و وجوبش هم وجوب شرعي است و وجوب عقلي نيست و بنا به نقل بعضي ها، از اصول دين هم است چطور شد كه نبي مكرم صلي الله عليه وآله از اين واجب شرعي غفلت كرد و كسي را براي خلافت انتخاب نكرد؟.

آيا اين گمان نسبت به ساحت مقدس پيامبر اكرم صلي الله عليه و اله اين بزرگوار كه اشرف مخلوقات است و در حق او آمده است:

لولاك لما خلقت الأفلاك

بحار الأنوار، العلامة المجلسي، ج 16، ص 406

اين سؤال اول است وسوال دوم را كارشناسان شبكه هاي نفاق جواب بدهند وقتي كه خليفه دوم مي خواهد از دنيا برود عبد الله عمر حامل پيامي است از خليفه دوم به حفصه دخترش و همسر پيغمبر بر اين كه من مي خواهم بروم اگر مي شود شما صحبت كنيد من در كنار خليفه اول و پيغمبر دفن شوم حالا اين را ما كار نداريم كه واقعا زنان پيغمبر حق سكنا داشتند يا نه، همانطور كه ابن حجر عسقلاني به صراحت مي گويد حق ملكيت نداشتند يا نه اين يك بحث ديگر است ولي حفصه به عبدالله عمر برادرش مي گويد من شنيدم:

أَنَّ أَبَاكَ غَيْرُ مُسْتَخْلِفٍ لو كان لك رَاعِي إِبِلٍ أو رَاعِي غَنَمٍ

صحيح مسلم، ج 3، ص 1455

پدرت عمر نمي خواهد براي امت اسلامي كسي را به عنوان خليفه نصب كند.

وقتي رفتي پيش پدرت از قول من به او بگو اگر چنانچه يك چوپان در صحرا بخواهد بيايد گاو گوسفند يا شتري را رها كند بيايد پيش تو آيا ناراحت مي شوي يا نه؟

دوستان عزيز اين حرف ابن ابي الحديد ومتقي هندي نيست اين حرف در صحيح مسلم است كه آقايان مي گويند بعد از قرآن صحيح مسلم صحيح ترين كتب است.

اين پيام حفصه به عمر است كه آقاي خليفه اگرچنان چه چوپاني داشته باشيد تعدادي گوسفند يا تعدادي شتر به اوبسپاري.

ثُمَّ جَاءَكَ وَتَرَكَهَا

صحيح مسلم، ج 3، ص 1455

اين گله را در بيابان به اميد خدا رها كند وبرود.

رَأَيْتَ أَنْ قد ضَيَّعَ

صحيح مسلم، ج 3، ص 1455

تو از اين چوپان ناراحت مي شوي و مؤاخذه مي كني چرا اين گله را به امان خدا سپردي كه از بين رفت.

فَرِعَايَةُ الناس أَشَدُّ

صحيح مسلم، ج 3، ص 1455

اين كه تو بايد يك خليفه براي مردم معين كني و اين ها را همانند يك گله بي چوپان رها نكني، اين پيام جناب حفصه ام المومنين به خليفه دوم است.

ما سؤال مان اين جاست بينندگان عزيز آيا حفصه براي امت اسلامي از پيغمبر اكرم دلسوزتر بود؟

يا جناب آقاي ابن سعد در كتاب خود همين تعبير را خيلي واضح وروشن بيان مي كند و مي گويد:

لو بعثت إلي راعي غنمك ألم تكن تحب أن يستخلف رجلا

الطبقات الكبري، ج 3، ص 343

اگر يك چوپاني تعدادي گوسفند يا شتر در اختيارش باشد و بخواهد دربيابان رها كند بيايد آيا دوست ندارد يك كسي را به جاي خودش بگذارد براي چراندن شتر و بعد بيايد پيش تو وقتي براي چند شتر، چوپان بايد كسي را به جاي خودش بگذارد و برود تو مي خواهي از دنيا بروي و هيچ كسي را به جاي خودت نگذاري؟

آيا اين عبارت حفصه نشان نمي دهد كه از پيغمبر براي امت اسلامي دلسوز تر بوده است؟

جالب تر از اين ها در كتاب الامامة والسياسة از قول عايشه نقل مي كند كه عايشه به عبدالله عمر مي گويد:

بني أبلغ عمر سلامي وقل له لا تدع أمة محمد بلا راع استخلف عليهم ولا تدعهم بعدك هملا فإني أخشي عليهم الفتنة

الإمامة والسياسة، ج 1، ص 25

سلام من را به عمر برسان به پدرت بگو امت اسلامي را بدون چوپان نگذار يك كسي را به عنوان خليفه معين كن كاري نكن كه امت اسلامي بعد از تو مثل گله ي بي چوپان باشد مي ترسم اگر خليفه معين نكني آقاي عمر بعد از تو فتنه سراسر جامعه اسلامي را فرا بگيرد.

بعد عبدالله عمر مي آيد پيام عايشه را به جناب خليفه دوم مي رساند، آيا اين نشان نمي دهد كه عايشه براي امت اسلامي دوستان عزيز دلسوزتر ازپيغمبر بود؟

پيامبر به اين اندازه نستجير بالله نتواند تشخيص بدهد يك كسي را براي بعد از خودشان مشخص كند؟

معاويه براي بسياري از اهل سنت قداست دارد اگرچه تعدادي از اهل سنت هم نظر منفي نسبت به او دارند. طبري مورخ نامي اهل سنت در كتاب تاريخش مي گويد وقتي كه آمده بود در مدينه براي يزيد بيعت بگيرد گفت:

إني أرهب أن أدع أمة محمد بعدي كالضأن لا راعي لها

تاريخ الطبري ج 3 ص 248

خيلي عجيب است مي گويد من مي ترسم اگر يزيد را به عنوان جانشين خودم معين نكنم امت اسلامي مثل گوسفندان بدون چوپان باشند.

عجب است معاويه براي اين امت مي ترسد، يعني پيغمبر اكرم به اندازه معاويه به فكر امت اسلامي نبوده است.

مجري:

حضرت استاد اگر ارتباط بر قرار است و تصوير ما را داريد سؤال ديگري كه از محضر تان مي خواهم بپرسم اين است كه آيا كساني از علماي اهل سنت داريم كه امامت را از اصول دين بدانند؟ در ميان علماي اهل سنت كسي را داريم كه چنين مطالبي را گفته باشند؟

آيت الله قزويني:

ظاهرا ما يك مقدار مشكل تصوير داريم اگر چنانچه صلاح مي بينيد با دعاي حضرت آيت الله جزائري برنامه را به پايان ببريم.

آيت الله جزائري:

اللهم صل علي محمد وآل محمد وعجل فرجهم.

اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ ، الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَي آبَائِهِ فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً، وَ دَلِيلاً وَ عَيْناً حَتَّي تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِيهَا طَوِيلاً

پروردگارا به محمد وآل محمد به امام زمان مان تو را قسم مي دهيم ما را در اهدافي كه داريم اهداف خير خواهانه و ناصحانه پيروز مان بفرما.

السلام عليكم ورحمة الله.

آيت الله دكتر محمد حسيني قزويني:

اللهم صل علي محمد وآل محمد.

از خداي عالم مي خواهم به آبروي محمد وآل محمد هرچه سريع تر لباس فرج بر اندام ملكوتي مولاي مان بپوشاند و ما را از ياران ويژه آن بزرگوار قرار بدهد انشاء الله و دعاهاي ما را به اجابت برساند وحوائج ما را برآورده كند.

والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته.

اللهم عجل لوليك الفرج



Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها