خوانندگان عزيز سايت مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج) و همچنين بينندگان عزيز شبكه جهاني ولايت به ياد دارند كه سال گذشته عبد الله حيدري ادعا كرد كه شيعيان براي اثبات امامت، حتي يك روايت صحيح السند هم ندارند كه ما در همان زمان با چهل روايت صحيح در اثبات امامت از كتاب هاي شيعه و سني پاسخ او را داديم .
عبد الله حيدري تلاش كرد كه از اين چهل روايت پاسخ دهد؛ اما در بررسي نخستين روايت « چهار گاف بزرگ عبد الله حيدري (شهاب ابراهيمي ) در بررسي سند تنها يك روايت» بزرگ داد كه در بين بينندگان شبكه ولايت به مولوي «چهار گاف» مشهور شد.
در تاريخ 6 خرداد 1392 يكي از بينندگان شيعه با ايشان تماس گرفت و گفت كه شما كه ادعا مي كنيد صحيح بخاري اين همه استاد و شاگرد داشته است؛ چرا صحيح بخاري را تنها چهار نفر شنيده اند، ساير شاگردان او كجا بودند؟
عبد الله حيدري در پاسخ با عصبانيت و پرخاش گفت:
صحيح بخاري هفت طريق دارد و اگر سواد داريد نام اين افراد را بنويسد :
1 . محمد بن يوسف بن مطر الفربري
2. ابو طلحه منصور البزدوي
3. ابراهيم بن معقل النسفي
4. حماد بن شاكر.
5. ابوذر عبد الله بن احمد بن محمد بن عبد الرحمن الهروي
6. ابن سكن ابو علي سعد بن عثمان الحافظ
7 . ابو محمد عبد الله بن ابراهيم الأصيلي.
سپس با پرخاش فرياد مي زند به شما چه ربطي دارد و ...
كشف گاف ها:
ايشان در اين جا گاف هاي زيادي داده اند كه ما تنها به برخي از آن ها اشاره مي كنيم:
گاف اول: فربري، تنها كسي كه «صحيح بخاري» را از بخاري شنيده و نقل كرده است
بر خلاف ادعاي عبد الله حيدري، تنها كسي كه كتاب صحيح بخاري را به صورت سماعي (شنيداري) از خود بخاري شنيده و نقل كرده ، محمد بن يوسف فربري است ؛ چنانچه ابن حجر عسقلاني در اين باره مي گويد:
والرواية التي اتصلت بالسماع في هذه الأعصار وما قبلها هي رواية محمد بن يوسف بن مطر بن صالح بن بشر الفربري.
هدي الساري مقدمة فتح الباري شرح صحيح البخاري ، ج2، ص1314
و تنها نسخه اي كه هم اكنون در دسترس اهل سنت قرار دارد، همين نسخه فربري است و هيچ نسخه ديگري از اين كتاب باقي نمانده است.
همان طور كه حيدري گفته، فربري مهمترين راوي بخاري است كه در زمان اتمام نگارش صحيح بخاري، حد اكثر دو سال سن داشته است؛ زيرا بخاري مي گويد كتاب را بعد از نوشتن ، بر يحيي بن معين ، احمد بن حنبل و علي بن مديني عرضه كردم .
وفات يحيي بن معين در سال 233 (سير اعلام النبلاء ، ذهبي ، ج11 ، ص 91 ، ناشر : مؤسسة الرسالة ، بيروت، 1413) و تولد فربري در سال 231 (وفيات الاعيان ، ابن خلكان ، ج 4 ، ص 290 ، ط دار الثقافة ، لبنان ) بوده است .
جالب است كه فربري هر جا كه دلش خواسته، نام خود را هم در سلسله سند روايات كتاب بخاري قرار داده است كه ما به چند مورد از آن اشاره مي كنيم :
اگر بخاري كتاب را در آخرين سال عمر ابن معين بر وي عرضه كرده باشد ، باز هم نمي توانسته مطلبي از فربري در آن بياورد . بنابراين وجود مطالبي از وي در كتاب بخاري نشانگر تحريف آن است
عناوين فربري در صحيح بخاري :
از فربري با عناوين مختلفي در صحيح بخاري مطلب ذكر شده است كه به آنها اشاره مي كنيم:
محمد بن يوسف :
شاهد اول :
قال محمد بن يوسف قال أبو جعفر قال محمد بن إسماعيل فحلا ليس عندي مقيدا ثم قال فخلا ليس فيه شك
البخاري الجعفي، ابوعبدالله محمد بن إسماعيل (متوفاي256هـ)، صحيح البخاري، ج 5 ، ص 2074 ، ذيل حديث 5128 ، كتاب الأطعمة ، باب الرطب والتمر ، تحقيق د. مصطفي ديب البغا، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.
عيني در شرح روايت مي گويد :
قَالَ مُحَمَّدُ بنُ يُوسُفَ : قَالَ أبُو جَعْفَرِ : قَالَ مُحَمَّدُ بنُ إسْمَاعِيلَ فَخَلَّي لَيْسَ عِنْدِي مُقيَّدا ثُمَّ قَالَ : نَخْلاً لَيْسَ فِيهِ شَكٌّ .
هذا كله لم يثبت إلاَّ للمستملي . قوله : ( عرش وعريش بناء ) يعني : أن العرش بفتح العين وسكون الراء ، ... ومحمد بن يوسف هو الفربري ، وأبو جعفر محمد بن أبي حاتم ، ومحمد بن إسماعيل هو البخاري .
« قَالَ مُحَمَّدُ بنُ يُوسُفَ : قَالَ أبُو جَعْفَرِ : قَالَ مُحَمَّدُ بنُ إسْمَاعِيلَ فَخَلَّي لَيْسَ عِنْدِي مُقيَّدا ثُمَّ قَالَ : نَخْلاً لَيْسَ فِيهِ شَكٌّ » اين عبارت تنها در نسخه مستملي آمده است ... و مقصود از محمد بن يوسف فربري است و ابوجعفر محمد بن ابي حاتم است و محمد بن اسماعيل خود بخاري است .
العيني الغيتابي الحنفي، بدر الدين ابومحمد محمود بن أحمد (متوفاي 855هـ)، عمدة القاري شرح صحيح البخاري، ج 21 ، ص 70 ، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.
شاهد دوم :
قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ يُوسُفَ ذُكِرَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ قَبِيصَةَ قَالَ هُمُ الْمُرْتَدُّونَ الَّذِينَ ارْتَدُّوا عَلَي عَهْدِ أَبِي بَكْرٍ ، فَقَاتَلَهُمْ أَبُو بَكْرٍ - رضي الله عنه .
محمد بن يوسف گفته است از ابو عبد الله نقل شده است كه ...
البخاري الجعفي، ابوعبدالله محمد بن إسماعيل (متوفاي256هـ)، صحيح البخاري، ج 3 ، ص 1271 ، ذيل حديث 3263 ، كتاب الأنبياء ، باب واذكر في الكتاب مريم ... ، تحقيق د. مصطفي ديب البغا، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.
بدر الدين عيني در شرح اين روايت مي گويد :
قال مُحَمَّدُ بنُ يُوسُفَ الفِرَبْرِي ذُكِرَ عنْ أبِي عَبْدِ الله عنْ قَبِيصَةَ قال : هُمُ الْمُرْتَدُّونَ الَّذِينَ ارْتَدُّوا علَي عَهْدِ أبِي بَكْرٍ فَقَاتَلَهُمْ أبُو بَكْرٍ رضي الله تعالي عنه .
محمد بن يوسف هو الفربري . وأبو عبد الله هو البخاري نفسه
محمد بن يوسف همان فربري است و ابوعبد الله خود بخاري
العيني الغيتابي الحنفي، بدر الدين ابومحمد محمود بن أحمد (متوفاي 855هـ)، عمدة القاري شرح صحيح البخاري، ج 16، ص 38، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.
الفربري :
شاهد اول :
متن روايت در صحيح بخاري :
حدثنا مُسْلِمُ بن إبراهيم حدثنا عبد اللَّهِ بن الْمُبَارَكِ حدثنا مُوسَي بن عُقْبَةَ عن سَالِمٍ عن أبيه رضي الله عنه قال قال النبي صلي الله عليه وسلم من أَخَذَ من الأرض شيئا بِغَيْرِ حَقِّهِ خُسِفَ بِهِ يوم الْقِيَامَةِ إلي سَبْعِ أَرَضِينَ قال الفربري قال أبو جعفر بن أبي حاتم قال أبو عبد الله هذا الحديث ليس بخراسان في كتاب بن المبارك أملأت عليهم بالبصرة .
فربري گفته است : ابو جعفر بن ابي حاتم گفته است كه بخاري چنين گفت : من اين روايت در خراسان در كتاب ابن مبارك نبود ؛ اين روايت را در بصره براي ايشان خواندم
البخاري الجعفي، ابوعبدالله محمد بن إسماعيل (متوفاي256هـ)، صحيح البخاري، تحقيق د. مصطفي ديب البغا، ج 2 ، ص 866 ، ح2322 ، كتاب المظالم ، باب إثم من ظلم شيئا من الأرض ، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.
ابن حجر عسقلاني در باره اين روايت مي گويد :
قوله ... قال الفربري قال أبو جعفر هو محمد بن أبي حاتم البخاري وراق البخاري وقد ذكر عنه الفربري في هذا الكتاب فوائد كثيرة عن البخاري وغيره ...
اين كه در متن بخاري آمده است فربري از ابوجعفر نقل كرده است مقصود محمد بن ابي حاتم بخاري است كه كسي بود كه جزوه هاي بخاري را تنظيم مي كرد ؛ و فربري از او و غير او در اين كتاب (صحيح بخاري) نكات زيادي نقل كرده است !!!
العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاي852 هـ)، فتح الباري شرح صحيح البخاري، ج 5 ، ص 105 ، تحقيق: محب الدين الخطيب، ناشر: دار المعرفة - بيروت.
كلام عيني در مورد اين عبارت :
و بدر الدين عيني مي گويد :
«قال الْفِربْرِي قال أبو جَعْفَرِ بنُ أبي حاتِمٍ»
أبو جعفر : هو محمد بن أبي حاتم البخاري وراق البخاري ، وقد ذكر عنه الفربري في هذا الكتاب فوائد كثيرة عن البخاري وغيره ، وثبتت هذه الفائدة في رواية أبي ذر عن مشايخه الثلاثة ، وسقطت لغيره . فافهم .
«فربري مي گويد ابوجعفر بن ابي حاتم گفته است» ؛ مقصود از ابو جعفر محمد بن ابي حاتم بخاري است كه جزوه هاي بخاري را تنظيم مي كرد و فربري از او و غير او در اين كتاب (صحيح بخاري) نكات زيادي نقل كرده است . اين مطلب در روايت ابوذر از مشايخ سه گانه خويش بود اما در ساير نسخه ها خير !!!
العيني الغيتابي الحنفي، بدر الدين ابومحمد محمود بن أحمد (متوفاي 855هـ)، عمدة القاري شرح صحيح البخاري، ج 12 ، ص 300 ، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.
شاهد دوم :
متن روايت در صحيح بخاري :
حدثنا سَعِيدُ بن عُفَيْرٍ قال حدثني اللَّيْثُ حدثنا عُقَيْلٌ عن بن شِهَابٍ عن أبي بَكْرِ بن عبد الرحمن عن أبي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه قال قال النبي صلي الله عليه وسلم لَا يَزْنِي الزَّانِي حين يَزْنِي ... قال الفربري وجدت بخط أبي جعفر قال أبو عبد الله تفسيره أن ينزع منه يريد الإيمان .
... فربري گفته است به خط ابوجعفر ديدم كه نوشته بود : بخاري گفته است تفسير اين روايت چنين است ...
البخاري الجعفي، ابوعبدالله محمد بن إسماعيل (متوفاي256هـ)، صحيح البخاري، ج 2 ، ص 875 ، ح2343 ، كتاب المظالم باب النهبي بغير إذن صاحبه وقال عبادة بايعنا النبي صلي الله عليه وسلم أن لا ننتهب ، تحقيق د. مصطفي ديب البغا، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.
كلام ابن حجر در مورد اين عبارت :
ابن حجر در شرح اين روايت مي گويد :
قال الفربري وجدت بخط أبي جعفر هو بن أبي حاتم وراق البخاري قال أبو عبد الله هو المصنف .
فربري گفته است اين مطلب را به خط ابو جعفر يافتم ، مقصود وي ابن ابي حاتم تنظيم كننده جزوات بخاري است و مقصود از ابوعبد الله خود بخاري .
العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاي852 هـ)، فتح الباري شرح صحيح البخاري، ج 5 ، ص 120 ، تحقيق: محب الدين الخطيب، ناشر: دار المعرفة - بيروت.
كلام عيني در مورد اين عبارت :
و بدر الدين عيني مي گويد :
قال الفِرَبْرَيُّ وجدْتُ بِخَطِّ أبِي جَعْفَرٍ قال أبو عَبْدِ الله تفْسِيرُهُ أنْ يُنْزَعَ مِنْهُ يُرِيدُ الإيمانَ .
الفربري ، هو أبو عبد الله محمد بن يوسف بن مطر الراوي عن البخاري وأبو جعفر هو ابن أبي حاتم ، ورَّاق البخاري وأبو عبد الله هو البخاري نفسه .
مقصود از فربري ابو عبد الله محمد بن يوسف بن مطر راوي از بخاري است و ابو جعفر ، ابن ابي حاتم است كه تنظيم كننده جزوات بخاري بود و مقصود از ابو عبد الله خود بخاري است .
العيني الغيتابي الحنفي، بدر الدين ابومحمد محمود بن أحمد (متوفاي 855هـ)، عمدة القاري شرح صحيح البخاري، ج 13 ، ص 27 ، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.
شاهد سوم :
متن روايت در صحيح بخاري :
قَالَ الْفِرَبْرِيُّ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ حَدَّثْنا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ فَقَالَ سَمِعْتُ أَحْمَدَ بْنَ عَاصِمٍ يَقُولُ سَمِعْتُ أَبَا عُبَيْدٍ يَقُولُ قَالَ الأَصْمَعِيُّ وَأَبُو عَمْرٍو وَغَيْرُهُمَا جَذْرُ قُلُوبِ الرِّجَالِ الْجَذْرُ الأَصْلُ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ ، وَالْوَكْتُ أَثَرُ الشَّيْءِ الْيَسِيرُ مِنْهُ ، وَالْمَجْلُ أَثَرُ الْعَمَلِ فِي الْكَفِّ إِذَا غَلُظَ .
فربري گفته است ابوجعفر چنين گفته است كه با ابو عبد الله (بخاري) سخن گفتيم ...
البخاري الجعفي، ابوعبدالله محمد بن إسماعيل (متوفاي256هـ)، صحيح البخاري، ج 5 ، ص 2382 ، ذيل حديث 6132 ، كتاب الرقاق باب رفع الأمانة ، تحقيق د. مصطفي ديب البغا، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.
كلام ابن حجر در مورد اين عبارت :
ابن حجر در شرح روايت مي گويد :
قوله قال الفربري ثبت ذلك في رواية المستملي وحده وأبو جعفر الذي روي عنه هنا هو محمد بن أبي حاتم البخاري وراق البخاري أي ناسخ كتبه وقوله حدثت أبا عبد الله يريد البخاري
العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاي852 هـ)، فتح الباري شرح صحيح البخاري، ج 11 ، ص 334 ، تحقيق: محب الدين الخطيب، ناشر: دار المعرفة - بيروت.
كلام وي كه گفته است «قال الفربري» اين مطلب در صحيح بخاري نسخه مستملي آمده است و ابوجعفري كه از وي روايت كرده است محمد بن ابي حاتم بخاري وراق بخاري يعني كسي كه كتاب هاي بخاري را براي وي استنساخ مي كرد بوده است ؛ و كلام وي كه گفته است با ابو عبد الله سخن گفتم مقصود خود بخاري است.
شاهد چهارم :
حدثنا إِسْمَاعِيلُ بن أبي أُوَيْسٍ قال حدثني مَالِكٌ عن هِشَامِ بن عُرْوَةَ عن أبيه عن عبد اللَّهِ بن عَمْرِو بن الْعَاصِ قال سمعت رَسُولَ اللَّهِ صلي الله عليه وسلم يقول إِنَّ اللَّهَ لَا يَقْبِضُ الْعِلْمَ انْتِزَاعًا يَنْتَزِعُهُ من الْعِبَادِ وَلَكِنْ يَقْبِضُ الْعِلْمَ بِقَبْضِ الْعُلَمَاءِ حتي إذا لم يُبْقِ عَالِمًا اتَّخَذَ الناس رؤوسا جُهَّالًا فَسُئِلُوا فَأَفْتَوْا بِغَيْرِ عِلْمٍ فَضَلُّوا وَأَضَلُّوا
قال الْفِرَبْرِيُّ حدثنا عَبَّاسٌ قال حدثنا قُتَيْبَةُ حدثنا جَرِيرٌ عن هِشَامٍ نَحْوَهُ .
فربري گفته است عباس به ما خبر داد كه قتيبه به ما روايت گفت كه ...
البخاري الجعفي، ابوعبدالله محمد بن إسماعيل (متوفاي256هـ)، صحيح البخاري، تحقيق د. مصطفي ديب البغا، ج1 ، ص 50 ، ح100 ، كتاب العلم ، باب كيف يقبض العلم ، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.
ابن حجر عسقلاني بعد از اين روايت مي گويد :
قوله «قال الفربري»
هذا من زيادات الراوي عن البخاري في بعض الأسانيد وهي قليلة
اين مطلب از مطالبي است كه در آن راويان از بخاري اسنادي به صحيح بخاري اضافه كرده اند !!! و اين مطلب در صحيح بخاري كم است !!!
العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاي852 هـ)، فتح الباري شرح صحيح البخاري، ج 1 ، ص 195 ، تحقيق: محب الدين الخطيب، ناشر: دار المعرفة - بيروت.
بدر الدين عيني نيز همين مطلب را از بخاري نقل و در ادامه مي گويد :
قال الفِرَبْرِيُّ : حدّثنا عبَّاسٌ قالَ : حدّثنا قُتيْبَةُ ، حدّثنا جَريرٌ عنْ هِشَامٍ نحْوَهُ .
هذا من زيادات الراوي عن البخاري في بعض الأسانيد وهي قليلة . والفربري ، بكسر الفاء وفتحها وفتح الراء وإسكان الباء الموحدة : نسبة إلي فربر ، وهي قرية من قري بخاري علي طرف جيحون ، وهو أبو عبد اللَّه محمد بن يوسف بن مطر بن صالح بن بشر . وقال الكلاباذي : كان سماع الفربري من البخاري ( صحيحه ) مرتين : مرة بفربر سنة ثمان وأربعين ومائتين ، ومرة ببخاري سنة ثنتين وخمسين ومائتين . ولد سنة إحدي وثلاثين ومائتين ، ومات سنة عشرين وثلثمائة .
اين مطلب از مطالبي است كه در آن راويان از بخاري اسنادي به صحيح بخاري اضافه كرده اند !!! و اين مطلب در صحيح بخاري كم است . فربري منسوب به فربر است و وي ابو عبد الله محمد بن يوسف بن مطر بن صالح بن بشر است ؛ كلاباذي گفته است وي دوبار از بخاري صحيحش را شنيد ؛ يك بار در فربر در سال 248 و يك بار در بخاري سال 252 . وي در سال 231 به دنيا آمده و در سال 320 از دنيا رفت .
العيني الغيتابي الحنفي، بدر الدين ابومحمد محمود بن أحمد (متوفاي 855هـ)، عمدة القاري شرح صحيح البخاري، ج 2 ، ص 132 ، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.
محمد بن يوسف الفربري :
شاهد اول :
متن روايت در صحيح بخاري چاپ دار الفكر 1401
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الْوَاسِطِيُّ عَنْ عَوْفٍ عَنِ الْحَسَنِ قَالَ لاَ بَأْسَ بِالْقِرَاءَةِ عَلَي الْعَالِمِ . وَأَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يُوسُفَ الْفِرَبْرِيُّ وَحَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ الْبُخَارِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ مُوسَي عَنْ سُفْيَانَ قَالَ إِذَا قُرِئَ عَلَي الْمُحَدِّثِ فَلاَ بَأْسَ أَنْ يَقُولَ حَدَّثَنِي . قَالَ وَسَمِعْتُ أَبَا عَاصِمٍ يَقُولُ عَنْ مَالِكٍ وَسُفْيَانَ الْقِرَاءَةُ عَلَي الْعَالِمِ وَقِرَاءَتُهُ سَوَاءٌ .
محمد بن يوسف فربري به ما خبر داد و نيز محمد بن اسماعيل بخاري براي ما روايت گفت كه ....!!!
صحيح البخاري، ج 1، ص 24 ، كتاب العلم باب القرائة و العرض علي المحدث . ناشر : دار الفكر للطباعة و النشر و التوزيع 1401 و دار احياء التراث العربي ، بيروت ـ لبنان مع صورة التقرير الذي كتبه عليها العلامة الشيخ حسونه النواوي شيخ الجامع الأزهر سابقاً .
نكته جالب در مورد اين شاهد ، هم عرض قرار دادن بخاري و فربري است يعني مي گويد من هم از فربري شنيدم و هم از بخاري
جالب اين است كه در چاپ هاي اخير جمله « وَأَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يُوسُفَ الْفِرَبْرِيُّ وَحَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ الْبُخَارِيُّ » حذف و به اين صورت نقل شده است :
حدثنا محمد بن سَلَامٍ حدثنا محمد بن الْحَسَنِ الْوَاسِطِيُّ عن عَوْفٍ عن الْحَسَنِ قال لَا بَأْسَ بِالْقِرَاءَةِ علي الْعَالِمِ وَحَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بن مُوسَي عن سُفْيَانَ قال إذا قُرِئَ علي الْمُحَدِّثِ فلا بَأْسَ أَنْ يَقُولَ حدثني قال وَسَمِعْتُ أَبَا عَاصِمٍ يقول عن مَالِكٍ وَسُفْيَانَ الْقِرَاءَةُ علي الْعَالِمِ وَقِرَاءَتُهُ سَوَاءٌ .
البخاري الجعفي، ابوعبدالله محمد بن إسماعيل (متوفاي256هـ)، صحيح البخاري، ج 1 ، ص 34 ، كتاب العلم ، بَاب ما جاء في الْعِلْمِ ، تحقيق د. مصطفي ديب البغا، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.
بدون اسم و به صورت ضمير متكلم :
گاهي نيز از فربري در صحيح بخاري مطالبي به صورت ضمير متكلم بيان شده است :
متن روايت در صحيح بخاري :
قلت لِأَبِي عبد اللَّهِ من يقول سمعت رَسُولَ اللَّهِ صلي الله عليه وسلم جُنْدَبٌ قال نعم جُنْدَبٌ .
به ابو عبد الله گفتم ...
البخاري الجعفي، ابوعبدالله محمد بن إسماعيل (متوفاي256هـ)، صحيح البخاري، تحقيق د. مصطفي ديب البغا، ج 6 ، ص 2615 ، ذيل حديث6733 ، كتاب الأحكام ، باب من شاق شق الله عليه ، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.
ابن حجر در شرح اين روايت مي گويد :
وأبو عبد الله المذكور هو المصنف والسائل له الفربري وقد خلت رواية النسفي عن ذلك
ابو عبدالله در اين عبارت خود بخاري است و كسي كه از وي سوال كرده است فربري است ؛ اين مطلب در نسخه نسفي موجود نبود .
العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاي852 هـ)، فتح الباري شرح صحيح البخاري، ج 13 ، ص 131 ، تحقيق: محب الدين الخطيب، ناشر: دار المعرفة - بيروت.
و بدر الدين عيني مي گويد :
قوله : قلت لأبي عبد الله أبو عبد الله هو البخاري ، والقائل له هو الفربري ، وليس هذا في رواية النسفي .
ابو عبدالله در اين عبارت خود بخاري است و كسي كه از وي سوال كرده است فربري است ؛ اين مطلب در نسخه نسفي موجود نبود .
العيني الغيتابي الحنفي، بدر الدين ابومحمد محمود بن أحمد (متوفاي 855هـ)، عمدة القاري شرح صحيح البخاري، ج 24 ، ص 230 ، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.
بنابراين نسخه فربري يك نسخه تحريف شده است و نسخه ديگري هم از بخاري در دست نيست . در نتيجه كتاب صحيح بخاري، كتابي است تحريف شده و انتساب آن به نويسنده قابل اثبات نيست.
گاف دوم : روايت ابو طلحه البزدوي از بخاري تضعيف شده است:
يكي از كساني گفته شده راوي صحيح بخاري بوده، ابو طلحه بزودي است؛ اما به دليل اين كه او در هنگام شنيدن اين روايت سنش خيلي كم بوده، علماي اهل سنت روايت او را تضعيف كرده اند؛ چنانچه ذهبي در سير أعلام النبلاء مي نويسد:
123 البزدوي . الشيخ الكبير المسند أبو طلحة منصور بن محمد بن علي بن قرينة بن سوية البزدي ويقال البزدوي النسفي دهقان قرية بزدة . وثقه الأمير ابن ماكولا وقال كان آخر من حدث بالجامع الصحيح عن البخاري .
قال الحافظ جعفر المستغفري يضعفون روايته من جهة صغره حين سمع ويقولون وجد سماعه بخط جعفر بن محمد مولي أمير المؤمنين دهقان توبن فقرؤوا كل الكتاب من أصل حماد بن شاكر
سير أعلام النبلاء ج 15، ص 279
بنابراين، نقل ابوطلحه بزدوي دردي را دوا نمي كند.
گاف سوم و چهارم : ابوذر الهروي صد سال بعد از بخاري به دنيا آمده است:
عبد الله حيدري ابو ذر هروي را يكي از روات بخاري شمرده است ؛ البته ايشان حتي نام اين راوي را نيز به درستي نمي دانست و او را «ابوذر عبد الله بن احمد بن محمد بن عبد الرحمن الهروي» معرفي كرد؛ در حالي نام درست او «أبو ذر عبد بن أحمد بن محمد بن عبد الله بن غفير بن محمد».
از اين گذشته، ابو ذر هروي در سال 356هـ به دنيا آمده است ؛ در حالي بخاري متوفاي 256هـ است؛ يعني ابوذر هروي صد سال بعد از بخاري به دنيا آمده است؛ چنانچه ذهبي مي نويسد:
370 أبو ذر الهروي
الحافظ الإمام المجود العلامة شيخ الحرم أبو ذر عبد بن أحمد بن محمد بن عبد الله بن غفير بن محمد المعروف ببلده بابن السماك الأنصاري الخراساني الهروي المالكي صاحب التصانيف ورواي الصحيح عن الثلاثة المستملي والحموي والكشميهني
قال ولد سنة خمس أو ست وخمسين وثلاث مئة
سير أعلام النبلاء، ج 17، ص 555 .
گاف پنجم : ابن السكن 38 سال بعد از بخاري به دنيا آمده است
ايشان ابن السكن را ششمين راوي صحيح بخاري معرفي كرده است؛ در حالي ابن السكن در سال 294هـ به دنيا آمده است ؛ يعني 38 سال بعد از مرگ بخاري. شمس الدين ذهبي در سير أعلام النبلاء مي نويسد:
85 ابن السكن .
الامام الحافظ المجود الكبير أبو علي سعيد بن عثمان بن سعيد بن السكن المصري البزاز واصلة بغدادي نزل مصر بعد ان اكثر الترحال ما بين النهرين نهر جيحون ونهر النيل مولده سنة أربع وتسعين ومئتين
سير أعلام النبلاء، ج 16، ص 117
گاف ششم : أبو محمد الأصيلي 95 سال بعد از مرگ بخاري از غرب به شرق آمده است
هفتمين نفري كه عبد الله حيدري به عنوان راوي بخاري مي آورد، ابو محمد الأصيلي است ؛ در حالي او اهل آندلس و متوفاي 392هـ است و تصريح كرده است كه تا سال 351هـ در آندلس زندگي كرده و در آن سال آن جا را ترك و وارد كشورهاي شرقي شده است.
شمس الدين ذهبي در باره او مي نويسد:
412 الأصيلي . الامام شيخ المالكية عالم الاندلس أبو محمد عبد الله بن إبراهيم الاصيلي
نشأ بأصيلا من بلاد العدوة وتفقه بقرطبة .
قال عياض كان من حفاظ مذهب مالك ومن العالمين بالحديث وعلله ورجاله يري ان النهي عن إتيان ادبار النساء علي الكراهة.
توفي في ذي الحجة سنة اثنتين وتسعين وثلاث مئة
سير أعلام النبلاء، ج 16، ص 560
و أبو وليد أزدي معروف به ابن الفرضي در تاريخ العلماء بالأندلس مي نويسد:
760 عبد الله بن إبراهيم بن محمد الأصيلي من أهل أصيلة يكني أبا محمد سمعته يقول قدمت قرطبة سنة اثنتين وأربعين فسمعت بها من أحمد بن مطرف وأحمد بن سعيد ومحمد بن معاوية القرشي وأبي بكر اللؤلؤي وأبي إبراهيم ورحلت إلي وادي الحجارة إلي وهب بن مسرة فسمعت منه وأقمت عنده سبعة أشهر
وكانت رحلتي إلي المشرق في المحرم سنة إحدي وخمسين وثلاث مائة ودخلت بغداد وصاحب الدولة بها أحمد بن بويه الأقطع فسمع من أبي بكر الشافعي وأبي علي الصواف وأبي بكر الأبهري في آخرين
وتفقه هنالك لمالك ثم وصل إلي الأندلس في آخر أيام المستنصر بالله رحمه الله فشور وقرأ عليه الناس كتاب ا لبخاري رواية أبي زيد المروزي وغير ذلك.
تاريخ العلماء والرواة للعلم بالأندلس ، ج1، ص290 ، اسم المؤلف: الحافظ أبي الوليد عبد الله بن محمد بن يونس الأزدي ، دار النشر : مطبعة المدني - القاهرة - 1408هـ/ 1988م ، الطبعة : الثانية ، تحقيق : عزت العطار الحسيني
جناب حيدري ! با اين وضعيت و با اين همه گاف، با چه رويي شما در برنامه زنده حاضر مي شويد؟ با چه رويي به بررسي سند روايات شيعه و سني مي پردازيد؟
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر