2021 March 4 - پنج شنبه 14 اسفند 1399
اگر در غدیر بیعت صورت گرفته بود چرا صحابه در سقیفه دنبال گرفتن بیعت بودند؟
کد مطلب: ١٣٦٥٥ تاریخ انتشار: ١٥ آذر ١٣٩٩ - ١٦:١٢ تعداد بازدید: 541
پرسش و پاسخ » صحابه
اگر در غدیر بیعت صورت گرفته بود چرا صحابه در سقیفه دنبال گرفتن بیعت بودند؟

 

سوال: در برخي تواريخ نقل شده كه عده‌اي از اصحاب در سقيفه فرياد برآوردند لا نبايع الا عليا و در نقل ديگر هست كه عباس عموي پيغمبر به اميرالمؤمنين گفت دست دراز كن تا با تو بيعت كنم؛ مگر بنابر نظر شيعه در غدير از عموم مردم بيعت گرفته نشد؟ در صورت بيعت گيري؛ پس اين بيعت مجددي كه پس از رحلت نبي اكرم مطرح مي‌شود، جريانش چيست؟ چرا گفتند تنها با علي بيعت مي‌كنيم و نگفتند بيعتمان با علي را نمي‌شكنيم تا مؤيد انجام بيعت در زمان پيغمبر باشد؟ چرا حماسه غدير را ياد آوري نمي‌کنند؟ اگر گفته شود بنابر مصلحت سکوت کردند، پس چطور مي‌توان اين حادثه را که هر شب اميرالمومنين با عده‌اي به خانه انصار مي‌رفتند جهت گرفتن بيعت را توجيه کرد؟ آيا واقعا حضرت شبها براي گرفتن بيعت به خانه انصار مي‌رفتند يا اين خبر دروغ است؟

توضیح سؤال:

با سلام

دوست گرامي

با دقت و بررسی متني كه حضرت عالي نوشته ايد ، سؤال هاي متعددي از آن به ترتيب ذيل استخراج مي‌شود:

1. آیا در غدیر از مردم بیعت گرفته شد؟

2. با وجود بیعت در غدیر، آیا بعد از رحلت پیامبر (ص) احتیاجی به بیعت دوباره بود، یا همان بیعت غدیر کفایت می‌کرد؟

3. آیا صحابه به حادثه غدیر استناد کردند؟

4. آیا در سقیفه حرفی از امیر المؤمنین (ع) به میان آمد و کسی گفت: لا نبایع الا علیا؟

5. آیا عباس عموی پیامبر (ص) به امیر المؤمنین (ع) گفت: دست دراز کن تا با تو بیعت کنم؟

6. چرا برخی حادثه غدیر را از یاد بردند یا خود را به فراموشی زدند؟

7. آیا امیر المؤمنین (ع) بعد از غصب خلافت سکوت کرد؟

8. آیا امیر المؤمنین (ع) شب‌ها برای گرفتن بیعت به خانه انصار می‌رفت؟

اكنون پاسخ هاي سؤالات فوق را به ترتيب متذكر مي‌شويم:

 

پاسخ به سؤال 1:

پاسخ سؤال اول تان را می‌توانید درآدرس زیر که در مورد بیعت عمر با امیر المؤمنین (علیه السلام) در غدیر است، مطالعه فرماييد:

http://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=4952

http://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=4955

پاسخ به سؤال 2:

از آنجا که در غدیر با امیر المؤمنین علی (علیه السلام) بیعت صورت گرفته بود، لذا همان بیعت بعد از پیامبر (صلي الله عليه وآله) کفایت می‌کرد و نیازی به بیعت جدید نبود و مردم باید سر همان بیعت قبلی خود می‌بودند؛ ولی از آنجا که افرادي بعد از پیامبر (صلي الله عليه وآله) ادعای جانشینی کردند، باید مردم با امیر المؤمنین علی (علیه السلام) تجدید بیعت می‌کردند تا موضع خود را نسبت به حق و حقيت مشخص کنند و با این تجدید بیعت از باطل که همان مدعیان جانشینی پیامبر بود، اعلان بی‌زاری و برائت کنند.

پاسخ به سؤال 3:

دوستان در گروه پاسخ به شبهات در حال آماده کردن مقاله‌ای در رابطه با استناد صحابه به حدیث غدیر هستند که ان شاء الله وقتی روی سایت قرار گرفت، می‌توانید پاسخ اين سؤال را دريافت کنید.

پاسخ به سؤال 4:

در رابطه با روایت «لا نبایع الا علیا» در سایت مؤسسه تحقیقاتی ولی عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف) در قسمت پرسش و پاسخ در رابطه با این که چرا در سقیفه به غدیر اجتجاج نشد، این روایت را ذکر شده و پیرامون آن توضیح داده شده است. لطفا براي اطلاع بيشتر به لینک زیر رجوع کنید:

http://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=5037

پاسخ به سؤال 5:

روايتي را كه مطرح فرموده ايد، در کتاب انساب الاشراف بلاذری از جابر بن عبد الله انصاري چنين نقل شده است:

حدثني عباس بن هشام، عن أبيه، عن جده، عن أبي صالح، عن جابر بن عبد الله قال: قال العباس لعليّ ما قدّمتك إلى شيء إلا تأخرت عنه وكان قال له لما قبض رسول الله صلى الله عليه وسلم: اخرج حتى أبايعك على أعين الناس، فلا يختلف عليك اثنان. فأبى

أنساب الأشراف، ج 1، ص 251

عباس به علي [عليه السلام] گفت: من در هیچ کاری تو را مقدم نکردم مگر این که در آن تأخیر کردی، وقتی رسول الله وفات کردند، من خارج شدم تا در انظار مردم با تو بیعت کنم تا دیگر کسی با تو مخالفت نکند؛ اما تو این کار را نکردی.

علمای اهل سنت به شدت این روایت را به خاطر پدر عباس بن هاشم و جدش و ابی صالح که در سند روایت آمده است تضعیف کردند.

پاسخ به سؤال 6:

در رابطه با این مطلب كه چرا صحابه حادثه غدیر را از یاد بردند یا خود را به فراموشی زدند، در سایت مؤسسه تحقیقاتی ولی عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف) تحقيق شده براي اطلاع بيشتر به لینک زیر رجوع کنید:

http://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=4957

پاسخ به سؤال 7:

در مورد این که چرا امیر المؤمنین (علیه السلام) سکوت کرد، شیعه قائل به این است که امیر المؤمنین (عليه السلام) سکوت نکرد، بلکه حضرت قیام نکرد و علت عدم قیام امیر المؤمنین علی (علیه السلام) را هم می‌توانید در دو لینک زیر مطالعه کنید:

http://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=5491

http://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=5741

پاسخ به سؤال 8:

در رابطه به اين مطلب كه آیا امیر المؤمنین(علیه السلام)  برای گرفتن بیعت شب‌ها به در خانه انصار می‌رفت یا خیر، در سايت مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف) در ضمن مقاله با عنوان (چرا بني هاشم و انصار از حضرت زهرا (س) دفاع نكردند) روايت آن آمده براي اطلاع از آن به آدرس زير مراجعه فرماييد:

http://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=5008

نكته مهم اين كه: روايت فوق به نوعی پاسخی به سؤال قبل است که فرموده ايد، چرا امیر المؤمنین (علیه السلام)  سکوت کرد. اين روايت ثابت مي‌كند آن حضرت سکوت نکردند، فقط حضرت قیام نکرد و شمشیر نکشید.

 

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

 مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف)

 



مطالب مرتبط:
آیا حدیث غدیر به خاطر ماجرای جیش یمن از سوی پیامبر صلی الله علیه و آله صادر گردید؟آيا امير المؤمنين عليه السلام به حديث غدير احتجاج كرده است؟آيا رسول خدا (ص) در غدير خم حديث ثقلين را بيان كرده است؟اكمال و اتمام دين در روز غدير به چه معناست؟
Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها