2019 June 17 - دوشنبه 27 خرداد 1398
«دروغ»؛ کلید تمام بدی‌ها!
کد مطلب: ١١٤٤٩ تاریخ انتشار: ٣١ فروردين ١٣٩٦ - ١٧:١١ تعداد بازدید: 1160
سخنراني ها » اخلاق علوی
«دروغ»؛ کلید تمام بدی‌ها!

اخلاق علوی 96/01/31

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ: 96/01/31

مجری:

بسم الله الرحمن الرحیم

دلدادگی به خالق رحمانم آرزوست

دلبستگی به ختم رسولانم آرزوست

با پیروی ز مکتب مولا علی و آل

فهم و کمال بوذر و سلمانم آرزوست

«الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة مولانا امیرالمؤمنین و الائمة المعصومین (علیهم السلام)»

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

سلام و درود به پیشگاه مهربان و باصفای شما بینندگان عزیز و ارجمند «شبکه جهانی ولایت». ان‌شاءالله هرکجای این عالم هستید و برنامه زنده «اخلاق علوی» را همراهی می‌فرمایید خوب و خوش و سلامت باشید.

بهترین‌ها را برای شما آرزومندیم؛ ان‌شاءالله زندگی‌هایی پر از نور و معنویت داشته باشید. خدا را شکر که امشب هم توفیق پیدا کردیم خدمت شما رسیدیم تا برنامه زنده «اخلاق علوی» را تقدیم کنیم.

ماه رجب، ماه خدا، ماه ولادت حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) و ماه ولایت است. می‌دانید یکی از اعمالی که در ماه رجب سفارش شده زیارت حضرت علی بن موسی الرضا (علیه آلاف التحیة و الثناء) هست.

مشهدی‌های عزیز یاد ما باشند و همچنین کسانی که به مشهد الرضا مشرف می‌شوند حتماً دعاگوی ما باشند. کسانی که توفیق پیدا می‌کنند به عتبات عالیات مشرف شوند در حرم مولا امیرالمؤمنین حتماً یاد ما باشند.

خیلی خوشحال می‌شویم از راه‌های ارتباطی که الآن آقای کیا برای شما زیرنویس می‌کنند پیام‌های خود را برای ما ارسال کنید. «30001203» سامانه پیام کوتاه ما هست.

همچنین شماره تلفن همراهی هم برای شما زیرنویس شده است که می‌توانید آن را در گوشی تلفن همراه خود به نام «شبکه جهانی ولایت» ذخیره کنید و از طریق فضای مجازی با برنامه‌های واتس‌آپ، تلگرام و وایبر برای ما پیام ارسال کنید.

از طرقی که بیان شد می‌توانید پیام‌های پر از عشق و ارادت و محبتتان به ساحت حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) را برای ما ارسال کنید، زیرا اصلاً برنامه ما «اخلاق علوی» است و اصلاً نیاز داریم به اینکه اخلاقمان، رفتارمان و کردارمان علوی باشد؛ ان‌شاءالله.

امشب هم در محضر استاد بزرگوارمان حضرت آیت الله دکتر حسینی قزوینی هستیم و ان‌شاءالله از بیاناتشان بهره‌مند خواهیم شد. جناب استاد سلام علیکم و رحمة الله، خیلی خوش آمدید.

آیت الله دکتر حسینی قزوینی:

سلام علیکم و رحمة الله و برکاته؛ بنده هم خدمت همه بینندگان عزیز و گرامی و دوست داشتنی که در هرکجای این گیتی پهناور بیننده این برنامه هستند و ما را مهمان کانون گرم و باصفای خانواده خودشان قرار دادند خالصانه‌ترین سلامم را همراه با آرزوی موفقیت بیش از پیش تقدیم می‌کنم.

خدا را قسم می‌دهم به آبروی حضرت محمد و آل محمد به ویژه به قلب سوخته حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) و قبر مخفی آن بزرگوار فرج مولای ما حضرت بقیة الله الأعظم را نزدیک نماید.

از خداوند متعال می‌خواهیم همه ما و شما گرامیان و همه دوست‌داران اهلبیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) را از یاران خاص و سربازان فداکار و شهدای رکابش قرار بدهد.

از خداوند تبارک و تعالی می‌خواهیم حوائج ما و شما را برآورده کند، دغدغه‌های فکری همه ما را برطرف سازد و دعاهای ما را به اجابت مقرون کند؛ ان‌شاءالله.

مجری:

ان‌شاءالله؛ استاد ما از شما خیلی متشکریم که هم ابتدای برنامه و هم انتهای برنامه برای ما دعا می‌کنید. ان‌شاءالله همه این دعاها به درجه استجابت برسد.

استاد یادم است در یکی از برنامه‌های قبل یکی از پیام‌هایی که دوستان خوب بیننده برای ما داده بودند این بود که در خصوص موضوعی که به آن توجه نمی‌کنیم، یکی از گناهان کبیره‌ای که وارد دایره زندگی ما می‌شود و به آن توجه نمی‌کنیم بحث «دروغ گفتن» صحبت کنید.

متأسفانه گاهی اوقات این مسائل در زندگی شخصی، خانوادگی، اجتماعی و سیاسی ما پیدا می‌شود. ما قول دادیم ان‌شاءالله در فرصتی مناسب در خصوص این موضوع صحبت کنیم.

خیلی زیبا می‌شود وقتی که این موضوع را از زبان حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) بشنویم و ببینیم که آن بزرگوار چه توصیه‌ها و سفارشاتی نسبت به این موضوع داشتند.

یکی از گناهانی که غالباً در جامعه گرفتار آن هستیم موضوع دروغ و خلاف واقع گفتن است. متأسفانه ما گاهی اوقات دروغ و خلاف واقع گفتنمان را توجیه می‌کنیم.

استاد از منظر اخلاق علوی بفرمایید که امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در این خصوص چه فرمایشاتی بیان کردند.

مذمت «دروغ»؛ در کلام امیرالمؤمنین (سلام الله علیه)

آیت الله دکتر حسینی قزوینی:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمد الله و الصلوة علی رسول الله و علی آله آل الله لا سیما علی مولانا بقیة الله و اللعن الدائم علی اعدائهم اعداء الله الی یوم لقاء الله افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر

همان‌طور که حضرتعالی هم اشاره فرمودید متأسفانه یکی از مشکلات عام البلوا که مردم به آن توجه ندارند و در زندگی روزمره آن را تکرار می‌کنند بحث خلاف واقع گفتن، دروغ گفتن یا افترا و تهمت زدن است. منشأ تمامی این گناهان، دروغ است!!

حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) می‌فرمایند:

«الکذب مفتاح کل شر»

دروغ کلید تمام بدی‌هاست.

میزان الحکمة، نویسنده: محمد الری شهری، ج 3، ص 2674، باب 3459

اگر ما زبانمان را از دروغ محافظت کنیم تمام مسائل حل می‌شود. مرحوم «علامه طباطبایی» در کتاب «لب اللباب» که مجموعه دروس اخلاق خصوصی و عرفان برای شاگردان ویژه خودشان را در آن گردآوری کرده بودند، می‌نویسد:

طبق آنچه در کتاب شیعه و سنی نقل شده زمانی که رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) به معراج رفته بودند، دیداری با پیامبران گذشته داشتند. پیغمبر اکرم دیداری با حضرت عیسی، حضرت موسی و حضرت داود داشتند و هرکدام جمله‌ای می‌فرمودند.

حضرت عیسی فرمود: هرکسی فلان کار را انجام دهد به تمام انجیل عمل کرده است، حضرت موسی فرمود: هرکسی فلان کار را انجام دهد به تمام تورات عمل کرده است، حضرت داود فرمود: هرکسی هرکسی فلان عمل را ترک کند به تمام زبور عمل کرده است.

زمانی که نوبت به رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) رسید، حضرت فرمودند: هرکسی زبان خود را حفظ کند به تمام قرآن کریم عمل کرده است.

دوستان عزیز! شخصی نزد رسول اکرم می‌آید و عرض می‌کند: یا رسول الله! من می‌خواهم خود را اصلاح کنم، چکار کنم؟! پیغمبر اکرم می‌فرماید: دروغ نگو!

همچنین وارد شده است که این شخص می‌گوید: من اهل شرب خمر، زنا و دروغ گفتن هستم درحالی‌که هرسه این گناهان را نمی‌توانم یک مرتبه ترک کنم. کدامیک را ترک کنم؟! رسول الله می‌فرمایند: دروغ نگو!!

این شخص بلند شد، درحالی‌که با خود می‌گفت: الحمدلله دین اسلام هم خیلی سخت نیست.

زمانی که به شراب فروشی رفت، با خود گفت: اگر نزد پیغمبر اکرم رفتم و از من پرسیدند شراب خوردی یا نه، چه بگویم؟! اگر بگویم شراب نخوردم دروغ گفتم و قول خود را شکستم، اما اگر بگویم شراب خوردم بر من حد جاری می‌کنند.

شخص به همین خاطر از شراب فروشی بیرون آمد و به طرف فحشا رفت. زمانی که می‌خواست داخل برود، با خود گفت: اگر پیغمبر اکرم از من سؤال کرد مرتکب زنا شدی یا نه، چه جوابی بدهم؟! اگر بگویم نه، دروغ گفتم و اگر بگویم آری بر من حد جاری می‌کنند.

این شخص از این مکان هم دور شد و به این فکر افتاد که به دزدی روی بیاورد و جیب مردم را بزند. همین‌طور که می‌رفت، با خود گفت: اگر مرتکب دزدی شدم و بعد از آن خدمت رسول اکرم رفتم و از من پرسیدند چکار کردی چه جوابی بدهم؟!

اگر به رسول اکرم بگویم دزدی نکردم دروغ است و اگر بگویم دزدی کردم دستم را قطع می‌کنند. این شخص برگشت، خدمت رسول الله آمد و عرض کرد: یا رسول الله! دستوری به من دادید که جلوی مرا از تمام کارها گرفت.

لذا رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) فرمودند: اگر کسی زبان خود را حفظ کند به تمام قرآن عمل کرده است.

مجری:

زبان انسان وزن زیادی ندارد، اما تمام گناهان از زبان است.

آیت الله دکتر حسینی قزوینی:

بله، تمام گناهان از زبان است. انسان با زبان خود تلخی به بار می‌آورد، شیرینی ایجاد می‌کند، زخم زبان می‌زند، به دیگران احسان می‌کند و از دیگران تشکر می‌کند. تمام کارها زیر سر همین زبان است.

نقل شده است روزی پادشاهی به خدمتکار خود گفت: من امشب می‌خواهم شیرین‌ترین و لذیذترین غذا را بخورم. خدمتکار رفت و زبان گوسفندی را طبخ کرد و به همراه دسر برای پادشاه آورد، پادشاه غذا را خورد و از او تشکر کرد.

پادشاه روز بعد به خدمتکار گفت: امشب می‌خواهم بی‌مزه‌ترین و تلخ‌ترین غذا را برای من فراهم کنی. خدمتکار بازهم زبان گوسفند را طبخ کرد و به همراه دسر برای او آورد.

پادشاه گفت: دیشب هم زبان طبخ کردی و امشب هم همین کار را تکرار کردی. دلیل این کار چیست؟!

خدمتکار گفت: همین زبان وقتی که درست می‌چرخد شیرین است و محبت از آن به وجود می‌آید، اما اگر نادرست بچرخد موجب زخم زبان، غیبت، دروغ، ناسزا و بهتان می‌شود.

پادشاه سر خود را پایین انداخت و به خدمتکار جایزه کلانی داد و گفت: من تا به حال به خوبی‌ها و بدی‌های زبان دقت نداشتم و حرف تو باعث ایجاد تلنگر در من شد.

بنابراین دوستان عزیز ما باید دقت کنیم و نگذاریم گناه در زندگی ما صورت بگیرد، زیرا گناه مانع اجابت دعاست، گناه سبب ریزش بلاست، گناه موجب کم شدن روزی است، گناه سبب کم شدن عمر می‌شود.

به عبارت دیگر هر مشکلی که در زندگی برای انسان به وجود می‌آید گناه است و در رأس تمام گناهان هم گناهان زبانی است.

مجری:

استاد! می‌گویند: وقتی که زبان از دهان بیرون می‌آید با تمام اعضا از جمله چشم و گوش و سر احوالپرسی می‌کند. اعضا و جوارح دیگر به زبان گفتند: حال ما خوب است، اگر تو ما را به حال خودمان بگذاری!!

جای زبان گرم است و به همین خاطر حرفی می‌زند که تمام اعضا و جوارح را به زحمت و دردسر می‌اندازد و همه آسیب می‌بینند.

آیت الله دکتر حسینی قزوینی:

نکته زیبایی است. امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در «نهج البلاغه» خطبه 86 روایتی بیان می‌کنند که جمله بسیار ظریف و زیبایی است. حضرت می‌فرمایند:

«مُجَالَسَةَ أَهْلِ الْهَوَی مَنْسَاةٌ لِلْإِیمَانِ وَ مَحْضَرَةٌ لِلشَّیطَانِ»

همنشینی با افراد لاابالی سبب فراموشی ایمان می‌شود و شیطان در آن مجلس حاضر می‌شود.

«جَانِبُوا الْکذِبَ فَإِنَّهُ مُجَانِبٌ لِلْإِیمَانِ»

از دروغ اجتناب کنید زیرا اصلاً دروغ با ایمان سنخیتی ندارد.

زمانی که دروغ وارد مجلسی شود ایمان از آن مجلس بیرون می‌رود و اگر ایمان وارد مجلسی شود دروغ از آن مجلس بیرون می‌رود. به عبارت دیگر ایمان و دروغ با هم همخوانی و رفاقت ندارند و نمی‌توانند همدیگر را تحمل کنند.

«الصَّادِقُ عَلَی شَفَا مَنْجَاةٍ وَ کرَامَةٍ»

کسی که دروغ نمی‌گوید همواره موفق و پیروز است.

«وَ الْکاذِبُ عَلَی شَرَفِ مَهْوَاةٍ وَ مَهَانَةٍ»

دروغگو همواره در پرتگاه سقوط و دره گرفتاری است.

مشاهده کنید امیرالمؤمنین چه تعبیر زیبایی می‌فرمایند. حضرت می‌فرمایند: صداقت ساحل نجات و دروغ پرتگاه گرفتاری است. شما کدامیک را انتخاب می‌کنید؟!

دوستان حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) شیرین است؛ والله سخنان آن بزرگوار هم شیرین است. شما کسی را پیدا کنید که همانند امیرالمؤمنین سخن گفته باشد.

ما تا به حال حدود 15 جلسه در مورد اخلاق علوی صحبت می‌کنیم. ما در برنامه‌ها جملاتی از امیرالمؤمنین بیان کردیم که مختص خودشان است و از پیغمبر اکرم بیان نشده است. البته امیرالمؤمنین هرچه دارند از نبی مکرم اسلام دارند که جملاتی ثابت و دست نخورده هستند.

روایات امیرالمؤمنین چنین نیست که اگر امروز آن را نقل کردیم و کسی ایراد گرفت، بگوییم از پیغمبر اکرم نبوده و از کیسه امیرالمؤمنین نقل شده است. امیرالمؤمنین چنین نیست که از پیغمبر اکرم روایتی نقل کنند و فردا خود برخلاف آن عمل کنند.

حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) مطیع محض نبی مکرم اسلام است، زبان آن بزرگوار زبان پیغمبر اکرم است، گفتار ایشان گفتار پیغمبر اکرم و سیره آن بزرگوار سیره رسول گرامی اسلام است و به همین خاطر سخنان آن بزرگوار حلاوت عجیبی دارد.

نبی مکرم اسلام سیزده سال در مکه مکرمه بودند، اما مشرکین و کفار مکه فرصت نقل و بازگویی معارف قرآن و اهلبیت را به آن بزرگوار ندادند.

پیغمبر اکرم همچنین ده سال و چند ماه در مدینه بودند که در طول همین مدت بیش از هشتاد و چهار جنگ برای آن بزرگوار اتفاق افتاد. بعضی از آن جنگ‌ها همانند جنگ تبوک خانمان سوز بوده است و سپاهیان اسلام تنها بیش از یک ماه در مسیر بودند.

بعضی از جنگ‌ها همانند جنگ احد غالب خانواده‌ها را عزادار کرد و مردم فرصت اینکه پای صحبت‌های نبی مکرم اسلام بنشینند و معارف اسلامی را یاد بگیرند نداشتند. رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) به همین خاطر فرمودند:

«أَنَا مَدِینَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِی بابها»

من شهر علم هستم و علی در آن شهر است.

«فَمَنْ أَرَادَ الْمَدِینَةَ فَلْیأْتِهَا مِنْ بابها»

هرکسی می‌خواهد وارد شهر علم شود باید از در آن عبور کند.

عیون أخبار الرضا علیه السلام، نویسنده: ابن بابویه، محمد بن علی، محقق / مصحح: لاجوردی، مهدی، ج 1، ص 233، ح 1

این شهر سقف ندارد و هیچ شهر دیگری هم در دنیا سقف نداشته است و کاری هم به روایاتی که بنی امیه در جعل این روایت درست کردند نداریم.

امیرالمؤمنین شیرین و لذیذ است و سخنان آن بزرگوار هم شیرین است. زمانی که انسان سخنان آن بزرگوار را می‌شنود اصلاً آرامش می‌یابد. زمانی که امیرالمؤمنین حرف می‌زنند، انسان احسان می‌کند؛

جانا سخن از زبان من می‌گویی!!

لذا حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) می‌فرمایند: کسانی که دروغ می‌گویند همواره در پرتگاه سقوط به سمت گرفتاری هستند و کسانی که راست می‌گویند همواره در ساحل نجات هستند. سپس می‌فرمایند:

«وَ لَا تَحَاسَدُوا فَإِنَّ الْحَسَدَ یأْکلُ الْإِیمَانَ کمَا تَأْکلُ النَّارُ الْحَطَبَ»

همدیگر را مورد حسد قرار ندهید، زیرا حسد ایمان را می‌خورد همان‌طور که آتش هیزم را می‌خورد.

«وَ لَا تَبَاغَضُوا فَإِنَّهَا الْحَالِقَةُ»

باهمدیگر دشمنی نکنید، زیرا دشمنی سرها را به باد می‌دهد.

نهج البلاغة، نویسنده: شریف الرضی، محمد بن حسین، محقق / مصحح: صالح، صبحی، ص 117، خ 86

همان‌طور که امیرالمؤمنین می‌فرمایند دشمنی تن‌ها را بی‌سر می‌کند و گلوها را مورد هدف شمشیرها قرار می‌دهد. آن بزرگوار در روایت دیگری می‌فرمایند:

«وَ شَرَّ النَّدَامَةِ نَدَامَةُ یوْمِ الْقِیامَةِ»

بدترین پشیمانی‌ها پشیمانی روز قیامت است.

بحار الأنوار، نویسنده: مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق / مصحح: جمعی از محققان، ج 74، ص 115، ح 8

اگر انسان در دنیا کاری انجام دهد که موجب پشیمانی او شود، این پشیمانی برای او تجربه‌ای می‌شود تا در موارد بعد آن را تکرار نکند و یا درصدد جبران آن برآید.

این در حالی است که در روز قیامت نه راه برای جبران کردن پشیمانی است و نه نمی‌تواند آن را در مورد دیگری تکرار نکند. به عبارت دیگر نه جای جبران دارد و نه جای تکرار دارد!!

لذا امیرالمؤمنین می‌فرماید: بدترین پشیمانی، پشیمانی روز قیامت است. در روایت وارد شده است که روز قیامت همه پشیمان هستند؛ افراد خوب هم پشیمان هستند و افراد بد هم پشیمان هستند. در روز قیامت صالحین و متقین و عاصین همه پشیمان هستند!!

داستانی نقل شده است که افرادی با حضرت خضر از ظلمات می‌گذشتند که به سنگ‌های زیادی برخورد کردند. عده‌ای از همراهیان گفتند: احتمال اینکه این سنگ‌ها، سنگ‌های قیمتی باشد وجود دارد. عده دیگری به حرف این افراد خندیدند و آن‌ها را مسخره کردند.

افرادی که به این حرف اعتقاد داشتند، گفتند: حال ضرر نمی‌کنیم و مقداری از این سنگ‌ها با خود می‌بریم. عده‌ای از این افراد یک سنگ و عده دیگری سنگ‌های بیشتری با خود برداشتند. خلاصه زمانی که بیرون آمدند، مشاهده کردند که این سنگ‌ها همگی طلاست.

کسی که هیچ سنگی برنداشته بود بر سر خود می‌زد که چرا سنگی برنداشته است. کسی که یک سنگ برداشته بود به کسی که دو سنگ برداشته بود نگاه می‌کرد و کسی که دو سنگ برداشته بود به دستی که سه سنگ برداشته نگاه می‌کرد و همه پشیمان بودند.

حضرت خضر فرمودند: در قیامت همه پشیمان هستند. کسی که نماز می‌خواند پشیمان است که ای کاش نماز بیشتری می‌خواند. کسی که اهل روزه بوده پشیمان است که ای کاش روزه بیشتری می‌گرفت.

کسی که اهل صدقه و انفاق است در روز قیامت زمانی که نتیجه اعمال خود را می‌بیند، می‌گوید: کاش در آن روزی که هزار تومان صدقه دادم، دو هزار تومان صدقه می‌دادم و این اصلاً برای من کاری نداشت. در روز قیامت همه پشیمان هستند، اما هیچ فایده‌ای ندارد.

بنده همیشه به دوستان توصیه می‌کنم همتتان در درخواست از خداوند عالم بالا باشد و همت کمی نداشته باشید.

زمانی که شما نزد عموی خود می‌روید و درخواست مالی از او دارید به جیب و امکانات او نگاه می‌کنید و با توجه به جیب و امکانات او از او مطالبه می‌کنید. زمانی که نزد فرماندار یا استاندار می‌روید و درخواستی از او دارید قطعاً با تناسب قدرت و نفوذ او از او درخواست می‌کنید.

حال شما از خداوند عالم مطالبه می‌کنید که مالک آسمان‌ها و زمین است. برای خداوند متعال هیچ خرجی ندارد اگر بخواهد همه دنیا را به یک لقمه تبدیل کند و در دهان شما بگذارد.

(إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَیئاً أَنْ یقُولَ لَهُ کنْ فَیکونُ)

فرمان او تنها این است که هر گاه چیزی را اراده کند به او می‌گوید: "موجود باش" آن نیز بلافاصله موجود می‌شود!

سوره یس (36): آیه 82

همت‌ها را بالا ببرید!! نقل شده است رسول گرامی اسلام در بیابانی گیر افتادند و بنده خدایی که در زندگی تنها یک بز داشت و از شیر او استفاده می‌کرد، آن را قربانی کرد و از پیغمبر اکرم پذیرایی کرد.

آن بزرگوار به این مرد فرمودند: زمانی که به مدینه آمدی، بیا تا این کار تو را جبران کنیم. این شخص بعد از مدت‌ها به مدینه آمد. پیغمبر اکرم به او فرمود: از ما چه می‌خواهی؟! مرد گفت: یا رسول الله! 20 گوسفند و 4 شتر می‌خواهم.

پیغمبر اکرم خواسته‌های این مرد را در اختیارش گذاشت و زمانی که او رفت، به اطرافیان فرمود: ای کاش همت این مرد به اندازه آن زن بنی اسرائیلی بود. اطرافیان از پیغمبر اکرم پرسیدند: داستان چیست؟!

پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: حضرت موسی به دنبال تابوتی که از آثار حضرت داود است می‌گشت. به حضرت خبر دادند که پیرزنی از مکان این تابوت باخبر است.

زمانی که حضرت موسی پیرزن را پیدا کرد، به او فرمود: من شنیدم شما از تابوتی که یادگار حضرت داود بوده و بعد از آن هم برکاتی به دنبال داشته باخبر هستید.

حال ما نمی‌دانیم مراد از تابوت جعبه است و یا چیز دیگری است، اما همین تابوت در هر جنگی که همراه بنی اسرائیل بود فتح و پیروزی نصیب آن‌ها می‌شد.

پیرزن به حضرت موسی گفت: ای موسی! مگر دانستن مکان این تابوت به همین سادگی است؛ من سه درخواست از تو دارم اگر خواسته‌های مرا اجابت کردی مکان این تابوت را به تو نشان خواهم داد، اما اگر خواسته‌هایم را برآورده نکنی مکان تابوت را نخواهم گفت.

حضرت موسی گفت: درخواست‌های تو چیست؟! پیرزن گفت: یا موسی! اولین درخواست من این است که دعا کنی تا من جوان شوم. حضرت موسی در حق این پیرزن دعا کرد و او جوان شد.

حضرت موسی گفت: درخواست دوم تو چیست؟! پیرزن گفت: مرا به عقد خود دربیاور تا همسر پیغمبر خدا شوم. حضرت موسی او را به عقد خود درآورد، سپس پرسید: درخواست سوم تو چیست؟! پیرزن گفت: از خدا بخواه تا در بهشت همسر تو باشم.

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: هنگام درخواست حاجت از کسی همت خود را بالا ببرید و حاجت کوچک از خداوند نخواهید.

این شخص می‌توانست از من حاجت‌های بزرگی بخواهد و من آن‌ها را جبران کنم. او می‌توانست از من ضمانت بهشت را بخواهد تا بهشت را برای او تضمین کنم. او می‌توانست چیزهایی از من بخواهد تا با آن هم در دنیا و هم در آخرت زندگی خوبی داشته باشد.

دوستان عزیز زمانی که از خداوند عالم حاجت می‌خواهیم تلاش کنیم چیزی بخواهیم که نه متناسب با درخواست ما باشد، بلکه متناسب با کرم و ثروت خداوند باشد. حال آنکه ثروت خداوند متعال چنین است:

(إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَیئاً أَنْ یقُولَ لَهُ کنْ فَیکونُ)

مجری:

ثروت الهی حد و اندازه و انتها ندارد.

آیت الله دکتر حسینی قزوینی:

ثروت و کرم و رحمت و بزرگواری خداوند متعال هیچ حد و اندازه‌ای ندارد. بنابراین بنده بارها به دوستان توصیه می‌کنم اینکه از خداوند متعال می‌خواهید گناهان شما را ببخشد خوب است، اما همت خود را بالا ببرید.

خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: من سیئات مؤمنین را به حسنات مبدل می‌کنم. ما یک مرتبه از خداوند متعال می‌خواهیم دروغی که فلان روز گفتیم را ببخشد، اما یک مرتبه درخواست می‌کنیم که خداوند متعال دروغ ما را در نامه اعمال به هزار رکعت نماز تبدیل کند.

زمانی از خداوند متعال می‌خواهیم دروغ و گناهان ما را به زیارت کربلا و زیارت مکه مکرمه تبدیل کند.

مجری:

استاد خداوند تبدیل می‌کند؟!

آیت الله دکتر حسینی قزوینی:

بله. قرآن کریم می‌فرماید:

(فَأُوْلئِک یبَدِّلُ اللَّهُ سَیئاتِهِمْ حَسَناتٍ)

خداوند گناهان این گروه را به حسنات تبدیل می‌کند.

سوره فرقان (25): آیه 70

خداوند عالم به قدری بزرگ و کریم است که وقتی معصیت و عصیان او را انجام دادیم به جای آنکه ما را عذاب کند و به ما شلاق بزند گناهان ما را تبدیل به حسنات می‌کند.

اگر کسی که به ما بدی کرده برای عذرخواهی می‌آید، سریع شروع به بازخواست و منت گذاشتن می‌کنیم. حال اگر عذر او را پذیرفتیم به همه می‌گوییم که فلانی برای معذرت خواهی نزد ما آمد و عذرخواهی او را قبول کردیم.

خداوند عالم نه تنها عذر می‌پذیرد و از گناه چشم پوشی می‌کند، بلکه همین گناه و معصیت بنده خود را به حسنه تبدیل می‌کند.

بنده روز قیامت زمانی که نامه اعمال خود را می‌بیند، ملاحظه می‌کند که ثواب هزار ماه روزه در نامه اعمال او نوشته شده است و به خدا عرض می‌کند: خدایا من 60 سال زنده بودم و هیچ‌وقت هزار ماه روزه نگرفتم.

خداوند متعال می‌فرماید: تو روزی درخواست کردی که گناهان تو را چندین برابر به حسنات مبدل کنم.

اگر چنانچه وزن یک دروغ یا یک غیبت یک کیلو باشد خداوند عالم چندین برابر حسنات به ما عطا می‌کند.

تلاش کنیم زمانی که از خداوند عالم حاجت می‌خواهیم تلاش کنیم حاجتی بخواهیم که متناسب با قدرت، کرم و صفات اجود الاجودین و اکرم الاکرمین خداوند باشد و سیئات ما را به حسنات مبدل کند.

اگر چنین باشد گمان نمی‌کنم فردای قیامت پشیمانی برای ما معنا داشته باشد. زمانی که من نگاه می‌کنم گناهان من نه تنها در نامه اعمال من نیست، بلکه به حسنات مبدل شده شادمان خواهیم بود و دیگر پشیمان نیستیم.

مجری:

استاد بحثمان امشب به جای بسیار خوبی رسیده است. امشب، شب جمعه و شب رحمت و مغفرت است جدا از اینکه شب زیارتی امام حسین (علیه السلام) است.

فرازهای زیبای دعای کمیل که امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) یاد دادند چقدر زیباست و به انسان آرامش می‌بخشد.

آیت الله دکتر حسینی قزوینی:

بله؛

«إِلَهِی وَ سَیدِی وَ مَوْلَای وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَی عَذَابِک، فَکیفَ أَصْبِرُ عَلَی فِرَاقِک»

ای خدا، سید و مولای من اگر در برابر عذاب تو صبر کردم در برابر دوری تو چطور می‌توانم صبر کنم.

مجری:

«إِلَهِی وَ رَبِّی مَنْ لِی غَیرُک»

ای خدا و پروردگار من کسی را غیر از تو ندارم.

آیت الله دکتر حسینی قزوینی:

«أَسْأَلُهُ کشْفَ ضُرِّی وَ النَّظَرَ فِی أَمْرِی»

خدایا من غیر از تو چه کسی را دارم.

«لَئِنْ تَرَکتَنِی نَاطِقاً لَأَضِجَّنَّ إِلَیک بَینَ أَهْلِهَا ضَجِیجَ الْآمِلِین»

خدیا اگر در جهنم زبان مرا لال نکنی بازهم می‌گویم تو را دوست دارم و از تو انتظار عذاب ندارم.

در روایت وارد شده است زمانی که حساب و کتاب بنده‌ای را انجام می‌دهند و گناهان او زیاد است، طبق آیه شریفه:

(فَمَنْ یعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیراً یرَهُ وَ مَنْ یعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یرَه)

پس هر کس به اندازه سنگینی ذره‌ای کار خیر انجام داده آن را می‌بیند و هر کس به اندازه ذره‌ای کار بد کرده آن را می‌بیند.

سوره زلزله (99): آیات 7 و 8

او را به سوی جهنم می‌برند. زمانی که ملائکه او را نزدیک جهنم می‌برند و وضعیت جهنم را مشاهده می‌کند، می‌گوید: خدایا چنین انتظاری از تو نداشتم.

در این حال از طرف خداوند متعال خطاب می‌آید: بنده مرا برگردانید. با اینکه می‌دانم بنده من دروغ می‌گوید، اما به احترام همین جمله ولو دروغ هم باشد او را به بهشت ببرید. خداوند متعال تنها به دنبال بهانه هستند.

دوستان عزیز امشب، شب جمعه است. بنده انتظار ندارم شما دعای کمیل را تا آخر بخوانید، اما چند فراز از فرازهای آن که با روحیه شما سازگار است را انتخاب کنید و حدود نیم ساعت آن‌ها را تکرار کنید.

«اللَّهُمَّ لَا أَجِدُ لِذُنُوبِی غَافِراً وَ لَا لِقَبَائِحِی سَاتِراً وَ لَا لِشَی‌ءٍ مِنْ عَمَلِی الْقَبِیحِ بِالْحَسَنِ مُبَدِّلًا غَیرَک»

خدایا غیر از تو کسی را ندارم که گرفتاری مرا برطرف کند، غیر از تو کسی را ندارم که گناهانم را ببخشد، غیر از تو کسی را ندارم که سیئات مرا به حسنات مبدل کند.

«إِلَهِی وَ رَبِّی مَنْ لِی غَیرُک أَسْأَلُهُ کشْفَ ضُرِّی وَ النَّظَرَ فِی أَمْرِی»

در فراز دیگری وارد شده است:

«لَئِنْ تَرَکتَنِی نَاطِقاً لَأَضِجَّنَّ إِلَیک بَینَ أَهْلِهَا ضَجِیجَ الْآمِلِین»

ببینید کدامیک از فرازهای دعای کمیل با روحیه شما سازگار است و همان فراز را به مدت 20 دقیقه دائماً تکرار کنید.

زمانی که این فرازها را تکرار کردید احساس می‌کنید زبان و قلب شما این فراز را تکرار می‌کند و بعد از آن می‌بینید تمام اعضا و جوارح شما «یا الله» می‌گویند. در این صورت مشاهده می‌کنید که تمام اعضای بدنتان می‌گویند:

«اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِی الذُّنُوبَ الَّتِی تَحْبِسُ الدُّعَاءَ»

زمانی که این فرازها را بیشتر تکرار کردید، می‌بینید که تمام ذرات وجودی شما این فرازها را تکرار می‌کنند.

«ظَلَمْتُ نَفْسِی، وَ تَجَرَّأْتُ بِجَهْلِی، وَ سَکنْتُ إِلَی قَدِیمِ ذِکرِک لِی»

دوستان عزیز بنده معتقدم ائمه طاهرین (علیهم السلام) با دعاهایی امثال دعای کمیل، دعای ابو حمزه ثمالی و دعای امام حسین می‌خواهند به ما یاد بدهند چطور با خداوند متعال حرف بزنیم، زیرا مقام آن بزرگواران فوق این قضایا است.

حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) بسیار بالاتر از این هستند که بگویند:

«اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِی الذُّنُوبَ الَّتِی تَحْبِسُ الدُّعَاءَ»

فرازهایی از دعای کمیل

همان‌طور که آقایان اهل سنت هم به این مسئله واقف هستند؛ آقای «صالحی شامی» در کتاب خود می‌گوید: وارد شده است که نبی مکرم اسلام استغفار می‌کردند، حال آنکه مقام آن بزرگوار اجل از استغفار است. در حقیقت آن‌ها استغفار می‌کردند که به بنده‌ها یاد دهند.

دوستان عزیز تلاش کنید در این دنیا رابطه خود را با یکی از ائمه طاهرین (علیهم السلام) قوی کنید.

شخصی ادعا می‌کند که من امام جواد را دوست دارم، شخص دیگری می‌گوید: امام زمان را دوست دارم، شخصی می‌گوید: امام کاظم را دوست دارم و دیگری امام حسین را دوست دارد. شخصی می‌گوید: من حضرت زهرا را دوست دارم و دیگری امیرالمؤمنین را دوست دارد.

مشاهده کنید دلتان به کدام سمت می‌تپد، قلبتان با کدامیک از آن بزرگواران است و وجودتان عاشق چه کسی است. اگر با تمام چهارده معصوم رابطه خوبی دارید که خیلی زیباست، اما توصیه می‌کنیم تلاش کنید با یکی از این بزرگواران رابطه برقرار کنید.

بعد از نماز خود یک صلوات به هرکدام از ائمه طاهرین (علیهم السلام) که آن‌ها را دوست دارید هدیه کنید. اگر امام حسین را دوست دارید، بعد از نماز یک صلوات بفرستید و خالص به روح آن بزرگوار هدیه کنید.

در این صورت بعد از چند روز مشاهده می‌کنید که این رابطه بیشتر می‌شود و محبت آن بزرگوار در زاویه دل شما جای می‌گیرد. در این حال مشاهده می‌کنید زمانی که اسم امام حسین می‌آید تمام وجودتان به لرزه درمی‌آید.

همان‌طور که جد بزرگوار ما وقتی از بهشت بیرون آمد، عرض کرد: خدایا نام خمسه طیبه را می‌برم؛ اما زمانی که به حسین می‌رسم قلبم می‌لرزد، حالم منقلب می‌شود و طوفان در وجودم ایجاد می‌شود. دلیل این حالت چیست؟!

در این حال جبرئیل نازل می‌شود و اولین روضه حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) را برای حضرت آدم می‌خواند. بعد از این روضه در بیرون بهشت جبرئیل عزادار و حضرت آدم و همسر بزرگوارش گریه‌کن امام حسین (علیه السلام) بودند.

عزیزان مخصوصاً کسانی که خارج از کشور هستید می‌توانید با این بزرگواران تأسی کنید؛ شب‌های جمعه اهل و عیالتان را جمع کنید و قسمت‌هایی از روضه امام حسین (علیه السلام) که در اینترنت فراوان است برای همسر و فرزندان خود بگذارید و همدردی کنید.

امام صادق (علیه السلام) فرمودند:

«کلنا سفن النجاة ولکن سفینة الحسین اسرع»

همه ما ائمه کشتی نجات هستیم، اما کشتی جدم حسین از همه سریع‌تر است.

همچنین اگر کسی به حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) علاقه دارد می‌تواند قسمت‌هایی از مصیبت آن بزرگوار را برای خانواده خود بگذارد و اظهار همدردی کند.

می‌توانید اشعاری که در اینترنت در مصیبت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیه) وارد شده را بردارید و هرکدام با روحیه شما سازگار است را دانلود کنید و هرشب چند مورد از آن‌ها قرائت کنید.

در این صورت می‌توانید هم خودتان گریه کنید و هم همسر و فرزندانتان گریه کنند. اگر گریه نمی‌کنید تباکی کنید تا با حالت گریه قلبتان تکان بخورد و بعد ببینید وقتی «یا زهرا» می‌گویید حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) برای شما چکار می‌کند.

حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) می‌فرمایند: بدترین پشیمانی‌ها پشیمانی قیامت است؛

«وَ أَعْظَمَ الْمُخْطِئِینَ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لِسَانُ کذَّاب»

بزرگ‌ترین خطاها نزد خداوند عالم زبان دروغگو است.

بحار الأنوار، نویسنده: مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق / مصحح: جمعی از محققان، ج 74، ص 115، ح 8

در روایت دیگری وارد شده است:

«تَحَفَّظُوا مِنَ الْکذِبِ فَإِنَّهُ مِنْ أَدْنَی الْأَخْلَاقِ قَدْراً»

زبان خود را از دروغ گفتن حفظ کنید، زیرا پست‌ترین اخلاق دروغ گفتن است.

«وَ هُوَ نَوْعٌ مِنَ الْفُحْشِ وَ ضَرْبٌ مِنَ الدَّنَاءَةِ»

دروغ گفتن قسمی از فحش است و قسمی از پستی و رذالت است.

بحار الأنوار، نویسنده: مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق / مصحح: جمعی از محققان، ج 75، ص 64، ح 157

طبق فرمایش امیرالمؤمنین پست‌ترین صفت‌ها آلوده بودن زبان به دروغ است. آن بزرگوار در جای دیگری می‌فرماید:

«شَرُّ الْأَخْلَاقِ الْکذِبُ وَ النِّفَاق»

بدترین اخلاق دروغگویی و نفاق است.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، نویسنده: تمیمی آمدی، عبد الواحد بن محمد، محقق / مصحح: درایتی، مصطفی، ص 219، ح 4373

انسان منافق کسی است که ظاهر و باطن او یکی نباشد. چنین شخصی در مقابل برادر دینی خود حرفی می‌زند و پشت سر او حرف دیگری می‌زند. در روایت دیگری وارد شده است:

«شَرُّ الشِّیمِ الْکذِبُ»

بدترین ویژگی و صفت دروغگویی است.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، نویسنده: تمیمی آمدی، عبد الواحد بن محمد، محقق / مصحح: درایتی، مصطفی، ص 219، ح 4375

در روایت دیگر وارد شده است:

«مَا کذَبَ عَاقِلٌ»

مگر انسان عاقل دروغ می‌گوید؟!

اخلاق علوی چنین است. کسی که دروغ می‌گوید با خلقت خداوند مشکل دارد.

«وَ لَا خَانَ مُؤْمِن»

مؤمن خیانت نمی‌کند.

عیون الحکم و المواعظ، نویسنده: لیثی واسطی، علی بن محمد، محقق / مصحح: حسنی بیرجندی، حسین، ص 476، ح 8734

امیرالمؤمنین در روایت دیگری می‌فرماید:

«عِلَّةُ الْکذِبِ شَرُّ عِلَّةٍ»

بیماری دروغ بدترین بیماری‌هاست.

کسی که به دروغگویی عادت دارد دچار بیماری شده است که بدترین بیماری‌هاست.

مجری:

این بیماری اعتیاد دارد و او به دروغگویی عادت می‌کند.

آیت الله دکتر حسینی قزوینی:

«وَ زَلَّةُ الْمُتَوَقِّی أَشَدُّ زَلَّة»

لغزش دروغ گفتن بدترین مصیبتی است که زبان انسان به آن دچار می‌شود.

تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، نویسنده: تمیمی آمدی، عبد الواحد بن محمد، محقق / مصحح: درایتی، مصطفی، ص 219، ح 4376

در روایت دیگری آمده است:

«لَا سُوءَ سَوْأَةَ أَسْوَأُ مِنَ الْکذِب»

بی‌آبرویی بدتر از دروغگویی وجود ندارد.

بحار الأنوار، نویسنده: مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق / مصحح: جمعی از محققان، ج 69، ص 259، ح 23

اگر سخنان حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) را در جامعه پیاده کنید، خواهید دید چه نتیجه‌ای می‌گیرید. این مطالب در حقیقت بخشی از روایاتی بود که در مورد صفت دروغگویی در قاموس اخلاق علوی وارد شده است.

مجری:

استاد از شما ممنونم. ان‌شاءالله بازهم گفتگوی خود را ادامه خواهیم داد. چقدر شنیدن فرمایش آقاجانمان حیدر کرار مولایمان حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) از زبان حاج آقا قزوینی از «شبکه جهانی ولایت» شیرین است!

ان‌شاءالله این برنامه مورد توجهتان قرار بگیرد؛ ان‌شاءالله همه ما از این فرمایشات و این کلمات درس بگیریم و به کار ببریم. آقای روح الله موسوی چه مدحی برای ما در نظر گرفتید؟! بله، قرار است که یک میان برنامه در مدح و منقبت حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) ببینیم تا دل‌هایمان از شنیدن نام مولایمان بیشتر خنک شود.

بخشی از پیامک‌های بینندگان برنامه:

بنده چند پیام بخوانم؛ از همه عزیزانی که لطف می‌کنند و همراهی می‌کنند، پیام می‌دهند تشکر می‌کنم.

خواهر بزرگوارمان مائده خانم از جزیره محبت کردند برای ما پیام فرستادند که از ایشان تشکر می‌کنیم. ما برای شما دعا می‌کنیم، شما هم برای ما دعا کنید.

عزیز با شماره «4706...0913» گفتند: سلام؛ «أین رجبیون؟!» بیمار هستم، گرفتاری زیادی دارم. در این ماه پرفضیلت رجب از شما التماس دعا دارم.

ما اگر لایق باشیم دعاگوی شما هستیم و شما هم ما را دعا کنید. ان‌شاءالله خداوند شفای عاجل به شما عنایت کند.

آقای شریفی از ماسال که جانباز هستند همانند همیشه لطف و محبتشان شامل حال ما شده است. ایشان بزرگواری کردند و به ما پیام دادند که از ایشان ممنونیم.

آقای قاسم بیداد از مشهد برای ما پیام دادند. خوش به حالشان که در این ماه رجب در کنار امام رضا (علیه السلام) هستند. ایشان خدا را شکر کردند که مولایشان امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) است.

ان‌شاءالله در حرم حضرت علی بن موسی الرضا یاد ما هم باشند. من خیلی دلم برای امام رضا تنگ شده است.

آقای علی‌پور ابراهیم‌آبادی برای ما پیام فرستادند و تشکر کردند و آرزوی توفیق برای ما دارند که از ایشان ممنون هستیم.

آقا مهدی از تاجیکستان یار همیشگی ما التماس دعای مخصوص دارند. از ایشان ممنون هستیم.

خانمی گفتند: من خواهرتان از ترکیه هستم که الآن برنامه شما را تماشا می‌کنم. همه ما علی الخصوص مادرم خیلی از برنامه شما و آقای قزوینی ممنون هستیم و از حاج آقا می‌خواهیم برای ما دعا کنند تا اخلاقمان علوی شود.

از این خواهر بزرگوار ممنونیم، ای کاش خودشان را معرفی می‌کردند. البته فکر می‌کنم ایشان از بیننده‌های پروپا قرص «شبکه جهانی ولایت» هستند. به این خواهرم و مادر بزرگوارشان سلام عرض می‌کنم.

مواظب مادرتان باشید، ایشان را احترام کنید، دستش را ببوسید، زیرا خیر دنیا و آخرت نتیجه احترام به پدر و مادر است.

آقا قنبر از بندر لنگه گفتند: سلام بر شمشیر حیدر کرار. ایشان تشکر کردند که از لطف و عنایت و مرحمت ایشان و همه شما بینندگان «شبکه جهانی ولایت» ممنونیم.

منتظر پیام‌های شما می‌مانم. بازهم پیام بدهید و بنده سعی می‌کنم ان‌شاءالله در فرصت‌های بعد از پیام‌های شما استفاده کنم. می‌خواهیم نام و مدح مولا امیرالمؤمنین را بشنویم تا حال دلمان عوض شود. یا امیرالمؤمنین؛

هر دمی که دم از علی نزند

چه نیازی به بازدم باشد!

الهی شکر، الحمدلله، خدایا نمی‌توانیم شکر تو را به جای بیاوریم از اینکه ما را با محبت حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) خلق کردی. وقتی که نام، مدح و ذکر آن بزرگوار را می‌شنویم اصلاً حال تمام بند بند وجودمان دگرگون می‌شود.

الحمدلله، خدایا این محبت و ولایت را از ما نگیر. خدایا در لحظه آخر که دست ما کوتاه است و کسی نیست که به فریادمان برسد همین آقایی که او را دوست داریم و به او عشق می‌ورزیم و با شنیدن نامش خوشحال می‌شویم را خودت به فریادمان برسان.

ان‌شاءالله خداوند متعال همه ما را کمک کند و دست ما را بگیرد. مطمئن هستم که حال و هوای دل شما هم با شنیدن این میان برنامه بسیار زیبا عوض شده است.

اگر ما را غلام حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) که هیچ، خاک پای غلام مولا هم حساب کنند برای ما خیلی ارزشمند است. ان‌شاءالله که این‌طور باشد!

خیلی ممنونم از عزیزانی که همچنان لطف می‌کنند و به «شبکه جهانی ولایت» و برنامه زنده «اخلاق علوی» پیام می‌دهند.

خواهر بزرگواری که از ترکیه پیام داده بودند از پیام مجددشان به برنامه زنده «اخلاق علوی» ممنونیم.

آقای غلامعلی فیضی از ورامین گفتند: با سلام خدمت استاد عزیز. فقط می‌خواستم بگویم نوکرتیم. از شما که نسبت به استاد محبت و بزرگواری نشان دادید ممنونیم.

عزیزی با شماره «5883...0913» گفتند: بی مهر علی و اولاد پاکش بیهودگی در زندگی است.

خانم شکاری از شیراز تشکر کردند که از ایشان هم ممنونیم.

آقای علی از اندیمشک با شنیدن این میان برنامه جگرش خنک شده است و به ما هم گفتند که از ایشان ممنون هستیم.

آقای رمضان شفیعی از سولار خداقوت گفتند که از ایشان ممنونیم.

آقای صادقی از همدان گفتند: مادرشان مریض هستند، کسالت دارند و در بیمارستان هستند. لطفاً دعا کنید.

ان‌شاءالله دوستان بیننده دعا کنند و ما هم دعا می‌کنیم. الهی به حق امیرالمؤمنین خداوند به مادر شما شفای عاجل عنایت کند.

من بازهم پیام‌های شما را در فرصت‌های بعد می‌خوانم؛ به شرط آنکه پیام‌های خودتان را برای ما بفرستید.

هرچه می‌خواهید از عشق و ارادت و محبت به حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) برای ما بگویید، زیرا اسم برنامه ما «اخلاق علوی» است که از «شبکه جهانی ولایت» تقدیم حضور شما می‌شود.

در برنامه ما استادی صحبت می‌کنند که من می‌دانم چه حساب و کتابی با حضرت امیرالمؤمنین دارند.

استاد خیلی استفاده کردیم و برنامه ما خیلی شیرین شد، البته زمانی که از امیرالمؤمنین در برنامه گفته می‌شود همیشه این اتفاق می‌افتد. زمانی که مولای ما درد ما را می‌شناسند، برای درد ما درمان معرفی می‌کنند.

یکی از دردهای ما گناه دروغ است که متأسفانه گاهی در زندگی‌های ما اتفاق می‌افتد که ان‌شاءالله بتوانیم آن را درمان کنیم.

استاد در فرمایش‌های خودتان اشاره‌ای فرمودید که در روایات وارد شده است کلید تمام گناهان دروغ است. اگر خدای نکرده در زندگی به این کلید توجه نکنیم خیلی کارساز است. اگر تمام بدی‌ها را در اتاقی بریزند کلید آن دروغ است؛ استاد این روایت را قدری توضیح دهید.

«دروغ»؛ کلید تمام بدی‌هاست!!

آیت الله دکتر حسینی قزوینی:

این روایت از امام باقر (علیه السلام) هست. ما عرض کردیم که هر روایتی که امام باقر فرمودند، از پدر بزرگوارشان و از جدشان و از حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) نقل شده است. حضرت می‌فرمایند:

«إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ لِلشَّرِّ أَقْفَالًا»

خداوند عزوجل برای هر شری قفل‌هایی قرار داده است.

«وَ جَعَلَ مَفَاتِیحَ تِلْک الْأَقْفَالِ الشَّرَابَ»

کلید تمام قفل‌ها شراب است.

«وَ أَشَرُّ مِنَ الشَّرَابِ الْکذِب»

دروغ گفتن از شراب خوردن بدتر است.

بحار الأنوار، نویسنده: مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق / مصحح: جمعی از محققان، ج 69، ص 262، ح 38

مجری:

ما هیچ‌وقت سراغ شراب خوردن نمی‌رویم؛ درحالی‌که خدای نکرده گناهی بالاتر از آن را در زندگی مرتکب می‌شویم.

آیت الله دکتر حسینی قزوینی:

از امام حسن عسکری (علیه السلام) وارد شده است که حضرت می‌فرمایند:

«جُعِلَتِ الْخَبَائِثُ فِی بَیتٍ»

تمام خباثت‌ها و گناهان در اتاقی قرار داده شده است.

«وَ جُعِلَ مِفْتَاحُهُ الْکذِبَ»

کلید این اتاق دروغ گفتن است.

بحار الأنوار، نویسنده: مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق / مصحح: جمعی از محققان، ج 75، ص 377، ح 3

روایتی که اشاره کردم در کتاب «شرح نهج البلاغه» اثر «ابن ابی الحدید» جلد 6 صفحه 357 و همچنین «أمالی» اثر «سید مرتضی» جلد اول صفحه 76 آمده است. روایت چنین است:

«أن رجلا قال للنبی ص أنا یا رسول الله أستسر بخلال أربع الزنا و شرب الخمر و السرق و الکذب فأیتهن شئت ترکتها لک»

مردی خدمت پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آمد و عرض کرد: یا رسول الله! من به چهار گرفتاری زنا و شرب خمر و دزدی و دروغگویی مبتلا هستم و می‌خواهم به خاطر تو یکی از گناهانم را ترک کنم.

«قال دع الکذب»

رسول الله فرمودند: دروغ را رها کن.

این شخص ابتدای شب به سراغ زنا رفت و با خود گفت: اگر پیغمبر اکرم از من در این باره سؤال کند و دروغ بگویم عهد خود را شکستم و اگر راست بگویم حد می‌خورم.

این شخص از این کار منصرف شد و به سراغ دزدی رفت و با خود گفت: اگر پیغمبر اکرم از من در مورد دزدی سؤال کنند و دروغ بگویم عهد خود را شکستم، اما اگر راست بگویم حد می‌خورم.

مرد از این کار هم منصرف شد و به سراغ شرب خمر رفت و با همین فکر از این کار هم منصرف شد.

«فرجع إلیه فقال قد أخذت علی السبیل کله فقد ترکتهن أجمع»

مرد نزد پیغمبر اکرم بازگشت و گفت: یا رسول الله! با همین یک جمله تمام راه‌های گناه را بر من بستی، همه را کنار گذاشتم.

شرح نهج البلاغة لابن أبی الحدید، نویسنده: ابن أبی الحدید، عبد الحمید بن هبة الله، محقق / مصحح: ابراهیم، محمد ابوالفضل، ج 6، ص 357، فصل فی ذم الکذب و حقارة الکذابین

بنابراین اگر ما همین زبان خود را حفظ کنیم تا دروغ از ما سر نزند، برای ما در زندگی ارزشمند و با برکت خواهد بود. همچنین بسیاری از مسائل دیگر هم با دروغ نگفتن حل خواهد شد.

اگر دروغ در زندگی پیدا شد و به همسر، خواهر و برادر، پدر و مادر، همکاران و مغازه‌دار دروغ گفتید کم کم جرئت پیدا می‌کنید به امام، صحابه، پیغمبر اکرم و در نهایت به خداوند متعال دروغ می‌گویید.

زمانی که انسان به یک بیماری روحی مبتلا شد، این بیماری دیگر متوقف نخواهد شد. اگر شخصی آدامس دزدید، قبح این کار نزد او فروکش می‌کند. این شخص فردا بز و گوسفند می‌دزدد.

همین فرد کم کم از دزدی در مغازه‌ها شروع می‌کند و روز بعد به طلافروشی و بانک دستبرد می‌زند.

مجری:

تخم مرغ دزد، شتر دزد می‌شود.

آیت الله دکتر حسینی قزوینی:

بنابراین اگر جلوی گناهان کوچک را در زندگی گرفتیم به این گرفتاری‌ها مبتلا نخواهیم شد. همه ما دوست داریم اخلاق علوی در زندگی‌های ما باشد، شیعه به امیرالمؤمنین عشق می‌ورزد و بدون آن بزرگوار می‌میرد و اصلاً نمی‌تواند نفس بکشد.

خدایا اگر روزی قرار است ما بدون امیرالمؤمنین نفس بکشیم، به آبروی علی آن نفس را بر ما حرام بگردان!!

عزیزان اهل سنت ما که حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) را به عنوان خلیفه چهارم قبول دارند، روایات آن بزرگوار را مشاهده کنند؛ با اینکه بنی امیه (لعنة الله علیهم اجمعین) تمام تلاش خود را به کار بردند تا سخنان آن بزرگوار به گوش مردم نرسد!!

«شعبی» می‌گوید: دشمنان علی بن أبی طالب از روی عداوت جایگاه علی را پایین آوردند و سخنان علی را منع کردند، دوستان علی از ترس جرئت نکردند از ایشان حرف بزند؛ اما به قدری فضایل آن بزرگوار منتشر شد که تمام شرق و غرب عالم را فراگرفت.

این مطالب واضح و روشن است!! کتب «صحیحین» در جو متشنج سیاسی نوشته شده است و نتوانستند فضائل حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) را نقل کنند و از آن بزرگوار روایت بیاورند.

به عنوان مثال آقای «بخاری» از امیرالمؤمنین تنها 29 روایت نقل می‌کند، درحالی‌که از «ابوهریره» حدود 240 روایت نقل می‌کند. اینکه سیاست به این افراد اجازه این کار را به این افراد نداده یا عمداً بیشتر از این روایات امیرالمؤمنین را نقل نکرده است، بماند.

این در حالی است که کتب دیگر از جمله «سنن ابن ماجه»، «سنن ابی داود»، «مسند احمد بن حنبل» و «مسند طیالسی» مملو از سخنان حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) است.

مرحوم آیت الله العظمی غروی می‌گفتند: زمانی که ما در نجف بودیم 40 هزار روایت از حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) ثبت کردیم!!

اگر وراث و آقازاده‌های ایشان سخنان ما را می‌شنوند ما از ایشان تقاضا می‌کنیم اگر این آثار در نجف اشرف است آن را به ایران و قم منتقل کنند تا سخنان امیرالمؤمنین را منتشر کنیم.

ما در همین جا از عاشقان امیرالمؤمنین تقاضا می‌کنیم در زمینه تحقیق و چاپ و نشر سخنان آن بزرگوار فعالیت کنند تا دنیا بداند که امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) چه حرف‌هایی زده است.

هیچ حوزه‌ای از حوزه‌های اسلامی نیست که آن بزرگوار در آن حوزه‌ها سخنی نفرموده باشند. امیرالمؤمنین در مسائل سیاسی، اقتصادی، روانی، خانوادگی و هر حوزه دیگری بخواهید سخن فرموده‌اند.

اگر روایاتی که جناب آقای «آمدی» در کتاب «غرر الحکم و درر الکلم» از حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) جمع کرده را مشاهده کنید خواهید دید که ایشان چکار کرده و این مباحث را به کجا رسانده است.

بنده الآن آمار روایات «غرر الحکم و درر الکلم» را به صورت دقیق ندارم، اما به عنوان نمونه چند مورد از آن را برای عزیزان می‌خوانم.

بخشی از پیامک‌های بینندگان برنامه:

مجری:

استاد ان‌شاءالله تا شما این روایات را آماده می‌کنید بنده برخی از پیامک‌های عزیزان بیننده را بخوانم.

آقا روح الله از گرگان سلام فرست‌اند، به همکاران ما در اتاق فرمان و دوستان فنی سلام فرستادند و برای ما هم دعا کردند که از ایشان ممنونیم.

خانم خادمی از سیری‌جان گفتند: از حاج آقا بخواهید برای مریضان دعا کنند؛ به ویژه وقتی که در حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) هستند.

آقای اسلامی از مازغ یک «لبیک یا امیرالمؤمنین» فرستادند.

آقا حامد از شهرری گفتند: برای ظهور امام زمان (ارواحنا له الفداه) دعا کنید.

آقای علی دلشادی پیام فرستادند.

عزیزی از مخاطبین و ولایت یاوران خواستند که به «شبکه جهانی ولایت» کمک کنید و هوای این شبکه را داشته باشید.

آقای حسین ملکی از قم برای ما پیام فرستادند.

آقای هادی از مشهد مقدس برای ما پیام فرستادند.

خانم حسینی از کابل التماس دعا داشتند. خواهرم از شما ممنونیم.

امین زاده از مشهد برای ما پیام فرستادند.

آقای بنی اسد بزرگوارمان از سوسنگرد برای ما پیام فرستادند.

آقای حاتم باوری از خرمشهر برای ما پیام فرستادند.

چقدر خوب شد که این عزیزان ما از خرمشهر و سوسنگرد برای ما پیام فرستادند و خوشحال شدم زمانی که پیام‌های شما را دیدم. از این عزیزان ممنونم.

آقای نیازمندی از شیراز برای ما سلام فرستادند.

برخی از عزیزان بیننده برای ما شعر فرستادند که ان‌شاءالله شعرها را خواهم خواند. استاد روایات را پیدا کردید؟!

آیت الله دکتر حسینی قزوینی:

بله. آقای «آمدی» حدود 11192 روایت کوتاه یک سطری از حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در کتاب «غرر الحکم» گردآوری کرده است.

دقت کنید خطبه‌ها و نامه‌های امیرالمؤمنین جداست؛ تنها روایاتی که از یک سطر کمتر است حدود 11192 روایت می‌باشد که در کتاب «غرر الحکم و درر الکلم» در دو جلد به چاپ رسیده است.

اخیراً یکی از محققین در دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم این روایات را به صورت خیلی زیبا موضوع بندی کرده است.

در کتاب «غرر الحکم و درر الکلم» ترتیب روایات براساس حروف الفباست. به عنوان مثال هر روایتی ابتدای آن کلمه «شر» یا «خیر» باشد در یک بخش گردآوری شده است. در این کتاب در بخش «شر» بیست گناه پشت سر هم بیان می‌شود و انسان قدری سردرگم می‌شود.

براساس دسته بندی جدید هر روایاتی که از امیرالمؤمنین در مورد اخلاق بد بیان شده در یک بخش گردآوری شده است، روایاتی در رابطه با دروغ در یک بخش گردآوری شده و روایاتی در رابطه با غیبت، سرقت و زنا هرکدام در یک بخش جداگانه گردآوری شده است.

اخیراً یکی از دوستان کتاب چهار جلدی «شرح غرر الحکم و درر الکلم» به ما هدیه دادند. نویسنده شرح زیبایی بر سخنان حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) زده است که الحق و الانصاف شرح بسیار زیبایی است.

دوستان از طریق اینترنت می‌توانند شرح‌هایی که بر کتاب «غرر الحکم و درر الکلم» وارد شده را پیدا کنند.

بی‌پرده بگویم بنده شرح شش جلدی بر کتاب «غرر الحکم و درر الکلم» اثر آقای «جمال خوانساری (رضوان الله تعالی علیه) نوشتند را زیاد توصیه نمی‌کنم، زیرا ترجمه ایشان نیاز به ترجمه جدیدی دارد.

دوستان تلاش کنند هرشب حداقل یک روایت از روایات کتاب «غرر الحکم و درر الکلم» را برای خود و خانواده خود قرائت کنند تا ببینند که این روایات چه برکات زیادی دارد.

روایت دیگری در کتاب «مجموعه ورام» که متعلق به عزیزان اهل سنت است وارد شده است. این روایت که از رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) نقل شده است بسیار تکان دهنده است. «عبدالله بن جراد» خدمت پیغمبر اکرم آمد و عرض کرد:

«یا نَبِی اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیک هَلْ یزْنِی الْمُؤْمِنُ»

یا رسول الله! آیا مؤمن مرتکب زنا می‌شود؟!

«قَالَ قَدْ یکونُ ذَلِک»

پیغمبر اکرم فرمودند: شاید مرتکب زنا شود.

به فرمایش پیغمبر اکرم امکان دارد که شیطان افراد را گول بزند و آن‌ها مرتکب زنا شوند. حدود الهی برای کسانی است که زنا می‌کنند و باید حد بر آن‌ها جاری شود.

«فَقَالَ یا نَبِی اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیک هَلْ یکذِبُ الْمُؤْمِنُ»

مرد پرسید: یا رسول الله! آیا مؤمن دروغ می‌گوید؟!

«قَالَ لَا ثُمَّ أَتْبَعَهَا رَسُولُ اللَّهِ ص»

پیغمبر اکرم فرمودند: مؤمن مرتکب دروغ نمی‌شود.

مجموعة ورّام، نویسنده: ورام بن أبی فراس، مسعود بن عیسی، ج 1، ص 114، باب الکذب

مشاهده کنید که گناه دروغ گفتن تا چه حد قبیح است که رسول گرامی اسلام این چنین از دروغ گفتن به بدی یاد می‌کنند. در روایت دیگری از «ابو درداء» وارد شده است که از پیغمبر اکرم پرسیدند:

یا رسول الله! آیا مؤمن سرقت می‌کند؟! پیغمبر اکرم فرمودند: شاید مرتکب سرقت شود. دومرتبه پرسیدند: آیا مؤمن زنا می‌کند؟! پیغمبر اکرم فرمودند: شاید مرتکب زنا شود. شخص برای بار سوم پرسید: آیا مؤمن دروغ می‌گوید:

«إِنَّمَا الْکذِبَ مِنْ لاَ یؤْمِنُ»

پیغمبر اکرم فرمودند: هرکسی دروغ بگوید مؤمن نیست.

به فرمایش رسول گرامی اسلام کسی دروغ می‌گوید که به خداوند ایمان ندارد. حضرت سپس فرمودند:

«إنَّ الْعَبْدَ یزِلُّ الزِّلَّة ثُمَّ یرْجِعُ إِلَی رَبِّهِ فَیتُوبُ فَیتُوبُ اللهُ عَلَیهِ»

زمانی که پای بنده می‌لغزد و گناه می‌کند اگر به طرف خداوند عالم برگردد خداوند از سر تقصیرات او می‌گذرد.

جامع الاحادیث (الجامع الصغیر وزوائده والجامع الکبیر)، اسم المؤلف: الحافظ جلال الدین عبد الرحمن السیوطی، ج 20، ص 257، ح 16595

مجری:

بسیارخوب، استاد از شما خیلی ممنونم. فرصت برنامه ما تقریباً رو به پایان است. من مرور کوتاهی به چند پیام داشته باشم و ان‌شاءالله حضرتعالی هم بزرگواری بفرمایید و برای همه دوستان خوب بیننده ما دعا کنید.

بخشی از پیامک‌های بینندگان برنامه:

آقا مسلم و آقا سعید از کرمان برای ما پیام فرستادند.

عزیزی برای ما شعری فرستاده بود که اجازه بدهید آن شعر را هم بخوانم. شعر چنین است:

یا رب به محمد تو علی را برسان

آن یکه سوار حیدری را برسان

آن دم که اجل دامن من می‌گیرد

پیش از ملک الموت خدایا تو علی را برسان

از ایشان ممنون و سپاسگذار هستیم. بسیاری از دوستان دیگر هم لطف کردند و برای ما پیام فرستادند.

آقا سعید از کرمان گفتند: امشب به خاطر برنامه شما پانصد صلوات هدیه به روح اموات شما می‌فرستم.

آیت الله دکتر حسینی قزوینی:

به دلیل اینکه نام حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) در این جلسه ما آمد، به عشق دوستان می‌خواهم در پایان جلسه یادی از مظلومیت حضرت فاطمه زهرا به ویژه مظلومیت حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) داشته باشم.

«صُبَّتْ عَلَی مَصَائِبُ لَوْ أَنَّهَا صُبَّتْ عَلَی الْأَیامِ صِرْنَ لَیالِیا»

حضرت فاطمه زهرا فرمودند: به قدری مصائب بر من وارد شد که اگر بر روز وارد می‌شد، به شب سیاه مبدل می‌شد.

مناقب آل أبی طالب علیهم السلام، نویسنده: ابن شهر آشوب مازندرانی، محمد بن علی، ج 1، ص 242، فصل فی وفاته ع

ما نمی‌فهمیم این مصائب چیست و در ماجرای رحلت پدر بزرگوار حضرت فاطمه زهرا، هجوم به منزلشان، شکست پهلوی نازنین حضرت فاطمه زهرا، مظلومیت همسر بزرگوارشان و شهادت حضرت محسن چه اتفاقاتی افتاده است.

مسبب شهادت حضرت فاطمه زهرا هرچه بود، آن حضرت بعد از 75 یا به نقلی 95 روز دیگر نتوانستند تحمل کنند و شهید شدند.

امیرالمؤمنین زمانی که بدن مطهر حضرت فاطمه زهرا را وارد قبر کردند، دو جمله فرمودند. این دو جمله نشانگر عمق مظلومیت آن بزرگوار را نشان می‌دهد.

حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) می‌فرمایند: خدایا عزاداری من برای همیشه است، علی تا آخر عمر عزادار فاطمه است و عزای فاطمه برای من تمام شدنی نیست.

شب‌های علی همانند شب‌های گذشته نیست، زیرا علی شب‌ها تا صبح در فراق فاطمه می‌سوزد و می‌سازد و از خداوند طلب صبر می‌کنند.

یکی از شاعرین معاصر جمله‌ای از قول امیرالمؤمنین دارد که خیلی جانسوز است. او می‌گوید:

گرچه خاموشم، بود در دل من محشری

کز پرستویم به جا مانده یک مشت پری

بی‌قرارم ناله دارم ای خدا صبرم بده

در عزای فاطمه من بی‌قراری می‌کنم

شب کنار قبر او من سوگواری می‌کنم

بی‌شکیبم من غریبم ای خدا صبرم بده

سوزم از داغش ولی از نبی شرمنده‌ام

ای خداوندا چرا من بعد زهرا زنده‌ام

جانِ جانان سیرم از جان ای خدا صبرم بده

دیشب از هجر رخش تا سحر زینب نخوابید

با دو چشم خون فشان این سخن پیوسته گفت

خون بگرید دیده‌ام در عزا و ماتمش

بر غم طولانی و عمر مثل گل کمش

یاس حیدر گشته پر پر ای خدا صبرم بده

خدا را به سوز دل امیرالمؤمنین، ناله‌های امیرالمؤمنین در دل شب، گریه‌های جانسوز علی و قلب پر از درد امیرالمؤمنین، به صورت سیلی خورده و پهلوی شکسته حضرت فاطمه و محسن شهید قسم می‌دهیم سریع‌تر فرج مولای ما بقیة الله الأعظم را نزدیک بگردان.

خدایا از تو می‌خواهیم به احترام قلب شکسته مادرش حضرت فاطمه زهرا از باقیمانده غیبتش صرفنظر بفرما. خدایا مقدمات ظهور حضرت بقیة الله الأعظم را سریعاً فراهم بگردان.

خدایا از تو می‌خواهیم همه ما و بینندگان عزیز و تمامی علاقه‌مندان به اهلبیت عصمت و طهارت را از سربازان فداکار و شهدای رکابش قرار بده.

خدایا به آبروی حضرت زهرای مرضیه رفع گرفتاری از همه گرفتاران بنما. خدایا به حق حضرت صدیقه طاهره گرفتاری‌های موردنظر را برطرف ساز.

خدایا حوائج حاجت مندان روا نما. خدایا به آبروی حضرت صدیقه طاهره و قلب سوزان امیرالمؤمنین حوائج ما، حوائج بینندگان عزیز، حوائج دست اندرکاران «شبکه جهانی ولایت» مخصوصاً ولایت یاوران عزیز برآورده بگردان و به اجابت برسان.

خدایا دعاهایی که به ذهنمان رسید درخواست کردیم، اما به آبروی حضرت فاطمه زهرا دعاهایی که به ذهن ما نرسیده ولی به صلاح ما هست تمام آن‌ها را برای ما مقدر بگردان و دعاهای ما را به اجابت مقرون ساز.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

مجری:

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

حسن ختام برنامه ما امشب هم توسل به حضرت صدیقه طاهره فاطمه شهیده (سلام الله علیها) بود. ان‌شاءالله روزی شاهد ظهور فرزند عزیزشان آقا و مولایمان امام زمان (ارواحنا له الفداه) هم باشیم.

اللهم عجل لولیک الفرج

التماس دعای خیر، یا علی مدد، خدانگهدار





Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | فروشگاه | طرح پرسش | گنجینه ولایت | نسخه موبایل | آثار و تألیفات | العربیة | اردو | English