نسخه موبایل
www.valiasr-aj .com
راه شناخت امام و حجت خدا از مدعیان دروغین از لسان حضرت رضا(علیه السلام)
کد مطلب: 12767 تاریخ انتشار: 24 تير 1398 - 13:24 تعداد بازدید: 280
فتنه احمد الحسن » مقالات
راه شناخت امام و حجت خدا از مدعیان دروغین از لسان حضرت رضا(علیه السلام)

 

به راستي تا کنون فکر کرده ايم که به چه دليلي فرقه هاي دروغين در هر عصري و دورانی در جامعه اسلامي به مانند غده اي سرطاني سر باز کرده عده اي از مردم را از مسير اهلبيت علیه السلام  منحرف مي کنند، به خصوص در بحث مهدويت و مدعيان دروغين مهدويت.

شايد بتوان مدعي شد آنچه که  جامعه مذهبي امروزه ما را در قبال مدعيان دروغين مهدويت دچار آسيب کرده است، اشتباه استراتژيک خود ما مي باشد،زيرا ما  به جاي در اولويت قرار دادن معرفت شناسي امام و مقام امامت، اولويت را به علائم ظهور داده و بيشتر به آن پرداختيم، که بسياري از اين علائم هم در روايات اصل صحيحي نداشته و ندارد و از جعليات دشمنان اهلبيت علیهم السلام  و مدعيان دروغين قبلي مي باشد، حتي در اين بحث مي توان ادعا کرد که در هيچ کدام از موارد عقيدتي به مقداري که در بحث مهدويت حديث جعل شده است، در موارد ديگر حديث جعل نشده است.

امروزه بسياري از شيعيان با خيلي از علائم ظهور آشنا هستند و متاسفانه در بسياري از موارد هم ديده شده که اين علائم را که چه بسا، بسياري از آنان هم جعلي و دروغ بوده و از معصوم صادر نشده است را تطبيق هم مي دهند، ولي اگر از همين افراد سوال شود راه شناخت امام از مدعيان دروغين چيست، و يا اينکه امام بايد چه صفاتي را داشته باشد جوابي براي اين سوال ندارند.

لذا آنچه که در روايات  صحيح و معتبر هم به آن بسيار اشاره شده است امام شناسي و معرفت به خود امام است،چنانچه مرحوم کليني در کتاب شريف کافي چند روايت با سند صحيح از ائمه معصومين علیه السلام  بيان کرده است:

روايت اول از امام صادق علیه السلام  با سند صحيح:

باب أنه من عرف إمامه لم يضره تقدم هذا الأمر أو تأخر

1 - علي بن إبراهيم ، عن أبيه ، عن حماد بن عيسى ، عن حريز ، عن زرارة قال : قال أبو عبد الله عليه السلام : اعرف إمامك فإنك إذا عرفت لم يضرك ، تقدم هذا الامر أو تأخر

آنكه امامش را شناسد تقدم و تأخر اين امر زيانش نرساند

1 - زراره گويد : امام صادق عليه السلام فرمود : امامت را بشناس ، زيرا هر گاه امامت را شناختى تقدم يا تأخر اين امر زيانت ندهد ( يعنى چه آنكه دولت حق زود ظاهر شود و يا دير ، براى تو مساويست و زيانى نكرده ئى ، همانا زيان براى كسى است كه امامش را نشناسد )

الكافي - الشيخ الكليني - ج 1 ص 371

تصحيح علامه مجلسي:

علامه مجلسي هم در مرآة العقول روايت را صحيح مي داند

الحديث الأول : صحيح

مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول - العلامة المجلسي - ج 4 ص 186

روايت دوم از امام صادق علیه السلام  با سند معتبر:

7 - علي بن محمد ، عن سهل بن زياد ، عن الحسين بن سعيد ، عن فضالة بن أيوب عن عمر بن أبان قال : سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول : اعرف العلامة ( 1 ) فإذا عرفته لم يضرك ، تقدم هذا الامر أو تأخر ، إن الله عز وجل يقول : " يوم ندعو كل أناس بإمامهم " فمن عرف إمامه كان كمن كان في فسطاط المنتظر عليه السلام

7 - عمر بن ابان گويد : شنيدم امام صادق عليه السلام ميفرمود : علامت را بشناس ( يعنى امامت را بشناس بحديث 527 رجوع شود ) چون او را شناختى تقدم يا تأخر اين امر بتو زيانى نرساند ، همانا خداى عز و جل ميفرمايد : « روزى كه هر دسته از مردم را بامامشان [ همراه امامشان ] ميخوانيم - 71 سوره 17 - » پس هر كه امامش را شناسد مانند كسى است كه در خيمه امام منتظر باشد

الكافي - الشيخ الكليني - ج 1 ص 372

تصحيح علامه مجلسي:

علامه مجلسي هم در مرآة العقول روايت را موثق مي داند

الحديث السابع : موثق

مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول - العلامة المجلسي - ج 4 ص 195

 و به همين مضمون روايتي را مرحوم نعماني در کتاب الغيبه از لسان امام صادق علیه السلام  بيان مي فرمايند که هر کس امام خويش را بشناسد اتفاقات و مسائل روز جامعه به مانند علائم ظهور و بداء در آن موجب انحراف و گمراهي انسان نمي شود .

حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ حَدَّثَنِي يَحْيَى بْنُ زَكَرِيَّا بْنِ شَيْبَانَ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ سَيْفِ بْنِ عَمِيرَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حُمْرَانَ بْنِ أَعْيَنَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: اعْرِفْ إِمَامَكَ فَإِذَا عَرَفْتَهُ لَمْ يَضُرَّكَ تَقَدَّمَ هَذَا الْأَمْرُ أَمْ تَأَخَّرَ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ «يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ»‏ فَمَنْ‏ عَرَفَ‏ إِمَامَهُ‏ كَانَ‏ كَمَنْ‏ هُوَ فِي فُسْطَاطِ الْقَائِمِ عليه السلام.

امام صادق عليه السلام فرمود: امامت را بشناس؛ زيرا زماني که امامت را شناختي، جلو افتادن و يا به تأخير افتادن اين امر ضرري به تو نمي‌زند. به درستي که خداوند فرموده است: «روزى كه هر گروهى را با پيشوايشان فرا مى‏خوانيم» پس کسي که امامش را بشناسد؛ همانند کسي است که با قائم (عج) در خيمه‌اش باشد.

الغيبة - ابن أبي زينب النعماني - ص 352

اکنون که متوجه اهميت و جایگاه  امام شناسي شديم قصد داريم در اين مقاله يکي از صفات امام را از لسان با برکت امام رضا  علیه السلام  بيان کنيم تا شما خواننده محترم با يکي از صفات امام آشنا شده و اگر کسي مدعي امامت شد او را با اين صفت بسنجيد.

امام رضا: علم امام لدني و الهي مي باشد

يکي از راه هاي شناخت و صفت امام علم مي باشد که زير شاخه هاي مختلفي دارد، در بيان اوليه علم بايد بيان کرده که طبق روايات علم امام لدني بوده و از جانب خداوند مي باشد، نه اينکه امام اين علم را از طريق مردم و شاگردي غير معصوم به دست آورده باشد.

چنانچه:امام رضا علیه السلام  در مورد علم لدني اميرالمومنين علیه السلام چنين فرمودند:

إبراهيم بن هاشم عن علي بن معبد عن الحسين بن خالد عن أبي الحسن الرضا (عليه السلام) قال سألته عن قول الله عز وجل الرحمن علم القرآن فقال إن الله عز وجل علم محمدا القرآن قلت خلق الانسان علمه البيان قال ذلك علي بن أبي طالب أمير المؤمنين عليه السلام علمه بيان كل شئ مما يحتاج إليه الناس .

حسين بن خالد گفت: در مورد آيه ي شريفه ي (خداوند بخشاينده قرآن را تعليم داد) از حضرت رضا علیه السلام سوال کردم فرمود: به راستي خداوند قرآن را به محمد صلی الله علیه و آله و سلم ياد داد گفتم: (انسان را آفريد به او گفتن آموخت)فرمود: اين انسان علي بن ابي طالب اميرالمومنين علیه السلام است که به او بيان هر چيزي را که مردم به آن نياز دارند آموخت

مختصر بصائر الدرجات - حسن بن سليمان الحلي - ص 225

و همانگونه که علم اميرالمومنين علیه السلام لدني و از جانب خداوند مي باشد علم ديگر ائمه علیهم السلام  هم به همين منوال است، زيرا آنان وارث اين علم هستند چنانچه مرحوم کليني در روايتي از لسان مبارک امام رضا علیه السلام چنين بيان کرده است:

باب أن الأئمة عليهم السلام ورثوا علم النبي وجميع الأنبياء والأوصياء عليهم السلام الذين من قبلهم

1 - علي بن إبراهيم ، عن أبيه ، عن عبد العزيز بن المهتدي ، عن عبد الله بن جندب أنه كتب إليه الرضا عليه السلام : أما بعد ، فان محمدا صلي الله عليه وآله كان أمين الله في خلقه فلما قبض صلي الله عليه وآله كنا أهل البيت ورثته ، فنحن أمناء الله في أرضه ( 1 ) ، عندنا علم البلايا والمنايا ، وأنساب العرب ( 2 ) ، ومولد الاسلام ، وإنا لنعرف الرجل إذا رأيناه بحقيقة الايمان ، وحقيقة النفاق ، وإن شيعتنا لمكتوبون بأسمائهم وأسماء آبائهم ، أخذ الله علينا وعليهم الميثاق ، يردون موردنا ويدخلون مدخلنا ، ليس علي ملة الاسلام غيرنا وغيرهم ، نحن النجباء النجاة ، ونحن أفراط الأنبياء ( 1 ) ونحن أبناء الأوصياء ، ونحن المخصوصون في كتاب الله عز وجل ، ونحن أولي الناس بكتاب الله ، ونحن أولي الناس برسول الله صلي الله عليه وآله ، ونحن الذين شرع الله لنا دينه فقال في كتابه : " شرع لكم ( يا آل محمد )من الدين ما وصي به نوحا ( قد وصانا بما وصي به نوحا ) والذي أوحينا إليك ( يا محمد ) وما وصينا به إبراهيم وموسي وعيسي ( فقد علمنا وبلغنا علم ما علمنا واستودعنا علمهم نحن ورثة اولي العزم من الرسل ) أن أقيموا الدين ( يا آل محمد ) ولا تتفرقوا فيه ( وكونوا علي جماعة ) كبر علي المشركين ( من أشرك بولاية علي ) ما تدعوهم إليه ( من ولاية علي ) إن الله ( يا محمد ) يهدي إليه من ينيب ( 2 ) " من يجيبك إلي ولاية

الكافي - الشيخ الكليني - ج 1 ص 223

ائمه علم پيغمبر خاتم و تمام پيغمبران و اوصياء پيشين خود را بارث برده اند

1 - از عبد الله جندب روايت شده كه حضرت رضا عليه السلام باو نوشت : اما بعد همانا محمد صلَّي الله عليه و آله امين خدا بود در ميان خلقش و چون آن حضرت صلَّي الله عليه و آله در گذشت ، ما خانواده وارث او شديم ، پس ما هستيم امين خدا در زمين ، علم بلاها و مردنها و نژاد عرب و تولد اسلام نزد ماست... 

تصحيح علامه مجلسي:

علامه مجلسي هم اين روايت را از نظر سندي معتبر مي داند

الحديث الأول : حسن

مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول - العلامة المجلسي - ج 3 ص 14...

امام رضا(عليه‌السلام): امام عالمي که جهل ندارد،شاگردي کسي را نکرده است و از همه مردم بي نياز است

طبق روايتي ديگر از علي بن موسي الرضا علیه السلام امام عالم و دانشمندي مي باشد که نسبت به هيچ امري جهل ندارد و البته بايد اين را در نظر داشت اين عدم جهل نسبت به اموري مي باشد که مربوط به علم مختص به خود خداوند نيست، زيرا در روايات تصريح شده است که تمام علوم به ائمه داده شده است مگر علمي که مختص به خود خداوند مي باشد.

چنانچه امام رضا (عليه‌السلام) در اين باره مي‌فرمايد:

6 - أخبرنا محمد بن يعقوب ، قال : حدثنا أبو القاسم بن العلاء الهمداني ، رفعه عن عبد العزيز بن مسلم ، قال : " كنا مع مولانا الرضا ( عليه السلام ) بمرو ، فاجتمعنا وأصحابنا في الجامع يوم الجمعة في بدء مقدمنا ، فأداروا أمر الإمامة ، وذكروا كثرة الاختلاف فيها ، فدخلت على سيدي الرضا ( عليه السلام ) فأعلمته خوض الناس في ذلك ، فتبسم ( عليه السلام ) ، ثم قال : يا عبد العزيز ، جهل القوم وخدعوا عن آرائهم ،...فكيف لهم باختيار الإمام ؟ والإمام عالم لا يجهل ، وراع لا ينكل... إن الأنبياء والأئمة صلوات الله عليهم يوفقهم الله ويؤتيهم من مخزون علمه وحكمه ما لا يؤتيه غيرهم ، فيكون علمهم فوق علم أهل كل زمان ( ( 8 ) ) في قوله عز وجل : ( أفمن يهدي إلى الحق أحق أن يتبع أم من لا يهدي إلا أن يهدى فما لكم كيف تحكمون ) ( ( 1 ) ) ، وقوله : ( ومن يؤت الحكمة فقد أوتي خيرا كثيرا ) ( ( 2 ) ) ، وقوله في طالوت : ( إن الله اصطفاه عليكم وزاده بسطة في العلم والجسم والله يؤتي ملكه من يشاء والله واسع عليم

عبدالعزيز بن مسلم مي گويد: ما در مرو همراه وجود مبارک مولاي بزرگوارمان امام رضا علیه السلام بوديم در همان اوئل ورودمان به مرو يک روز جمعه همراه تعدادي از ياران و دوستانمان در مسجد جامعه نشسته بوديم و بحث و گفتگو در مورد امر امامت پيش کشيده شد و اختلاف زيادي که در اين مسئله وجود دارد را متذکر شدند پس از اين صحبت ها به محضر امام رضا علیه السلام رسيده و ايشان را در جريان افتادن مردم در آن اختلافات قرار دادم امام تبسمي کردند و فرمودند:...پس چگونه ممکن است انتخاب امام در اختيار آنها باشد؟در حالي که امام عالم و دانشمندي است که جهل و ناداني در وجودش راه ندارد...

الغيبة - ابن أبي زينب النعماني - ص 457

در روايتي ديگر امام رضا علیه السلام  صراحتا بيان مي فرمايند که امام شخصيتي مي باشد که علاوه بر عصمت، به وسيله علمي که از جانب خداوند نه شاگردي مردم به ايشان رسيده است افضل و اعلم همه مردم است و هيچ کس با او برابري نمي کند.

چنانچه مرحوم نعماني در کتاب الغيبه از لسان مبارک حضرت چنين نقل کرده است:

6 - أخبرنا محمد بن يعقوب ، قال : حدثنا أبو القاسم بن العلاء الهمداني ، رفعه عن عبد العزيز بن مسلم ، قال : " كنا مع مولانا الرضا ( عليه السلام ) بمرو ، فاجتمعنا وأصحابنا في الجامع يوم الجمعة في بدء مقدمنا ، فأداروا أمر الإمامة ، وذكروا كثرة الاختلاف فيها ، فدخلت على سيدي الرضا ( عليه السلام ) فأعلمته خوض الناس في ذلك ، فتبسم ( عليه السلام ) ، ثم قال : يا عبد العزيز ، جهل القوم وخدعوا عن آرائهم ،... الإمام : المطهر من الذنوب ، والمبرأ عن العيوب ، المخصوص بالعلم ، الموسوم بالحلم ، نظام الدين ، وعز المسلمين ، وغيظ المنافقين ، وبوار الكافرين . الإمام : واحد دهره ، لا يدانيه أحد ، ولا يعادله عالم ، ولا يوجد منه بدل ، ولا له مثل ولا نظير ، مخصوص بالفضل كله من غير طلب منه له ولا اكتساب ، بل اختصاص من المفضل الوهاب...

عبدالعزيز بن مسلم مي گويد: ما در مرو همراه وجود مبارک مولاي بزرگوارمان امام رضا علیه السلام بوديم در همان اوئل ورودمان به مرو يک روز جمعه همراه تعدادي از ياران و دوستانمان در مسجد جامعه نشسته بوديم و بحث و گفتگو در مورد امر امامت پيش کشيده شد و اختلاف زيادي که در اين مسئله وجود دارد را متذکر شدند پس از اين صحبت ها به محضر امام رضا علیه السلام رسيده و ايشان را در جريان افتادن مردم در آن اختلافات قرار دادم امام تبسمي کردند و فرمودند:..امام از هرگونه گناه و پاک و از هر عيب دور و منزه است که به وسيله علم (لدني الهي) مخصوص شده...امام يگانه روزگار است که احدي به پاي او نمي رسد هيچ عالمي در حد و عيار او نيست کسي نمي تواند جايگزين او باشد هرگز مثل و مانندي براي او نيست او به برتري و فضل مخصوص شده است تمامي اين فضايل را بدون اينکه طلب کند و يا از کسي ياد بگيرد و بدست بياورد داراست بلکه اختصاص(اين فضائل و برتري ها) به او از جانب خداوند برتري دهنده و بخشنده است

 الغيبة - ابن أبي زينب النعماني - ص 457.

امام رضا علیه السلام : امام عالم است به تمام زبان ها

يکي ديگر از علومي که جزء صفات امام از لسان مبارک ائمه و به خصوص امام رضا علیه السلام  بيان شده است علم به زبان ها مي باشد، امام به عنوان حجت خدا بر خلق بايد به تمامي زبان ها و لهجه هاي آشنا باشد و بتواند با آن زبان صحبت کند.

چنانچه شيخ صدوق  در کتاب عيون اخبار الرضا علیه السلام  چنين روايت کرده است:

3- حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ زِيَادِ بْنِ جَعْفَرٍ الْهَمَدَانِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِي الصَّلْتِ الْهَرَوِيِّ قَالَ: كَانَ الرِّضَا ع يُكَلِّمُ النَّاسَ بِلُغَاتِهِمْ وَ كَانَ وَ اللَّهِ أَفْصَحَ النَّاسِ وَ أَعْلَمَهُمْ بِكُلِّ لِسَانٍ وَ لُغَةٍ فَقُلْتُ لَهُ يَوْماً يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنِّي لَأَعْجَبُ مِنْ مَعْرِفَتِكَ بِهَذِهِ اللُّغَاتِ عَلَي اخْتِلَافِهَا فَقَالَ يَا أَبَا الصَّلْتِ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَي خَلْقِهِ وَ مَا كَانَ اللَّهُ لِيَتَّخِذَ حُجَّةً عَلَي قَوْمٍ وَ هُوَ لَا يَعْرِفُ لُغَاتِهِمْ أَ وَ مَا بَلَغَكَ قَوْلُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع أُوتِينَا فَصْلَ‏ الْخِطابِ‏ فَهَلْ فَصْلُ الْخِطَابِ إِلَّا مَعْرِفَةُ اللُّغَات

اباصلت هروي مي گويد:امام رضا (عليه السلام) با مردم به زبان خودشان سخن مي گفت. به خدا سوگند که او فصيح ترين مردم و داناترين آنان به هر زبان و فرهنگي بود. ابا صلت همچنين گفت: عرض کردم يا فرزند رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم ، من در شگفتم از همين اشراف و تسلط شما به زبانهاي گوناگون!

امام (عليه السلام) فرمودمن حجت خدا بر مردم هستم. چگونه مي شود، خداوند فردي را حجت بر مردم قرار دهد ولي او زبان آنان را درک نکند. مگر سخن اميرمؤمنان علي (عليه السلام) به تو نرسيده است که فرمود: به ما «فصل الخطاب» داده شده است و آن چيزي جز شناخت زبانها نيست.

عيون أخبار الرضا ( ع ) - الشيخ الصدوق - ج 2 ص 252...

با توجه به اين روايات مي توان نتيجه گرفت که يکي از صفات دائمي و هميشگي امام علم است که اين علم شاخص ها و زير مجموعه هاي بسياري دارد که موارد ذکر شده در اين مقاله شامل چند مورد مي باشد:

1-علم امام لدني و الهي مي باشد

2-در علم امام جهالتي وجود ندارد

3-امام شاگردي کسي را نکرده است

4-امام در علم افضل و اعلم همه مخلوفات است

5- امام عالم است به همه زبان ها و لغات

تطبيق علم امام و امامت با مدعي دروغين مهدويت احمد بصري

اکنون که در چند روايت از لسان مبارک امام رضا علیه السلام با صفات امام آشنا شديم قصد داريم اين صفات را بر مدعي مهدويت، احمد بصري تطبيق دهيم تا ببينيم وي هم داراي اين صفات مي باشد يا خير

احمد و ادعاي داشتن علم لدني

احمد بصري و اتباع وي مدعي هستند که اين شخص داراي علم لدني مي باشد چنانچه در کتاب ادله جامع دعوت مدعي شده اند يکي از دلائل دعوت احمد براي شيعيان داشتن علم لدني براي احمد بصري مي باشد.

دلايل دعوت يماني علیه السلام  براي شيعيان

دوم: معرفت محکم و متشابه قرآن(علم لدني)و علم و حکمت

ادله جامع دعوت يماني احمد الحسن ص69...

 اکنون که احمد مدعي است داراي علم لدني مي باشد پس بايد طبق روايات بيان شده از امام رضا علیه السلام  شاگردي غير معصوم را نکرده باشد،زيرا کسي که علم لدني دارد يعني علم او از جانب خداوند به وي رسيده است.

احمد در حالي چنين ادعاي را مطرح نموده که خود وي اعتراف کرده است در مدرسه و دانشگاه و حوزه درس خوانده است.

تحصيلات احمد در دانشگاه و حوزه نجف

احمد بن اسماعيل، درسال 1970 م (1349 ش)، در شهر بصره عراق متولد و زندگي کرده و تحصيلاتش را تا ليسانس و اخذ مدرك مهندسي معماري ادامه داده است. و بعد از آن وارد حوزه علميه شد چنانچه در کتاب جواب هاي روشن کننده از راه امواج چنين ميگويد:

متن عربي کتاب:

السوال21:أرجو اعطائي السيرة الذاتية للسيد أحمد الحسن؟

2-خريج كلية الهندسية/الهندسة المدنية

3-درس في الحوزة العلمية في النجف الاشرف

الجواب المنير احمد ج1 ص36....

 

 

 

متن فارسي و ترجمه شده خود اتباع احمد بصري:

در بصره عراق به دنيا آمد فارغ التحصيل دانشکده مهندسي/ مهندسي شهر سازي مي باشد در حوزه علميه نجف درس خوانده است...قرآن را در حوزه تدريس کرد چون تا آن زمان قرآن در حوزه تدريس نمي شد و قضيه امام مهدي  علیه السلام  را مطرح ساخت

جواب هاي روشن کننده از راه امواج احمد الحسن ص49...

و در کتاب ديگر خويش هم دوباره به اين مطلب اعتراف مي کند:

متن عربي کتاب:

ج: اسمي هو احمد کنت أعيش في مدينة البصرة في جنوب العراق و أكملت دراستي الاكاديمية و حصلت علي شهادة بكلورويوس في الهندسة المدينة ثم انتقلت الي النجف الاشرف و سكنت فيها لغرض دراسة العلوم الدينية

الجواب المنير احمد ج2 ص82....

متن فارسي و ترجمه شده خود اتباع احمد بصري:

نامم احمد است در شهر بصره جنوب عراق زندگي مي کردم ، تحصيلات خود را در دانشگاه به پايان بردم و داراي مدرک ليسانس در رشته مهندسي عمران هستم سپس به نجف نقل مکان کردم و در آنجا به قصد تحصيل علوم ديني ساکن شدم

جواب هاي روشن کننده  احمد ج2 ص91...

پس با توجه به اين مطلب آقاي احمد بصري نمي تواند امام باشد زيرا خارج از آن صفاتي مي باشد که امام رضا علیه السلام  در بحث علم لدني و عدم شاگردي امام در نزد مردم بيان داشتند.

 

اهانت هاي احمد بصري به امام رضا علیه السلام

و از آنجايی احمد بصري به دروغ ادعاي امامت کرده است و داراي اين علم و صفات نمي باشد، مجبور شده است در قبال سخنان امام رضا علیه السلام  موضعگيري کرده و اهانت هاي زشت و سخيفي را نسبت به اين بيانات امام در کتب خويش بنويسد.

1-احمد بصري: امام جاهل است و فقط چيزي را مي داند که از مردم ياد گرفته است

ما از لسان مبارک امام رضا علیه السلام روايتي را بيان کرديم که حضرت فرمودند:

امام عالم و دانشمندي مي باشد که در او جهل وجود ندارد،شاگردي غير معصوم را نکرده است، و نيازمند به کسي نمي باشد.

اما احمد بصري در قبال اين سخنان حضرت رضا علیه السلام و توجيه جهل خويش مدعي شده است که ائمه و حجت هاي الهي در بسياري از امور جاهل هستند و آنچه را هم که مي دانند از طريق تحصيل از مردم ياد گرفته اند، و اين ادعا را تا جایي پيش مي برد که حتي مدعي مي شود پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم حتي سواد خواندن و نوشتن نداشتند و از آنجایي که کتب ديگر انبياء به زبان غير عربي بود و ايشان و اميرالمومنين علیه السلام به علت عدم آگاهي به غير زبان عربي توانايي خواندن آن کتب را هم نداشته و براي اين امور نيازمند به مترجم بودند.

... ايشان در اين عالم، مانند بقيه مردم، مسائل زيادي را نمي داند؛ و فقط مطلبي را مي داند که تحصيل نموده است...

رسول الله صلی الله و آله و سلم  و علي  علیه السلام از نوشتارهاي از تورات که به ايشان رسيده بود بهره مند شدند و لفظ و حتي زبان آن را نميدانستند به اين خاطر که تورات به زباني به غير از عربي فرستاده شد

عقائد اسلام و از تو درباره روح مي پرسند احمد الحسن ص193...

2-احمد بصري: عقيده علم به زبان ها،عقيده انسان هاي نادان و غالي است

احمد چنين اهانت ها  و سخنان را در موارد ديگر هم بيان کرده است تا جاي که مدعي مي شود عقيده علم به زبان ها يک عقيده باطل است که انسان هاي نادان و غالي به آن معتقد هستند.

برخي افراد اعتقاد دارند که شناخت همه ي زبان ها، خصوصيتي هميشگي براي خليفه ي خداوند در زمين است. اين عقيده ي باطلي است که هيچ دليلي ندارد...

چه بسا برخي از نادانان و غلوکنندگان به اين موضوع نادرست اعتقاد دارند.

عقائد اسلام و از تو درباره روح مي پرسند احمد الحسن ص200...

وي در حال چنين ادعاي را مطرح کرده است که در اين مورد بيش از صد روايت از ائمه وارد شده است و در حد تواتر معنوي مي باشد که ما يکي از اين روايات را از لسان حضرت رضا علیه السلام بيان کرديم

3-احمد بصري:معتقد به علم تمام زبان ها براي ائمه بدعت گذار جاهل نادان و دشمن ائمه است

احمد بصري حتي پا را از اين فراتر رفته و مدعي شده است انسان هاي کم خرد و ناداني که معتقد هستند يکي از صفات امام علم به زبان ها مي باشد از دائره تشيع خارج و جزء نواصب هستند.

عقائد بدعت آميز شيعيان مرجع گرا

روزگار باعث شده ما از انسان هاي ناداني که دم از عقيده مي زنند واقعا شگفت زده شويم و اين چه مصيبت عظيمي است اين افراد معصوم را با اموري چند که مهم ترين آنها از اين قرار است مي شناسند،...سخن گفتنش به همه زبان ها...

و فقط انسان هاي کم خرد به چنين چيزي قائل اند...

با چنين عقيده ي باطلي جزو محاربين و دشمنان حضرت مهدي خواهند بود

در محضر عبد صالح ج2 ص59...

نتيجه گيري بحث:

آنچه که در پايان اين مقاله بايد ذکر شود نتيجه سخن حضرت رضا علیه السلام با اهانت ها و توهين هاي احمد بصري به حضرت مي باشد.

ما در اين مقاله بعضي از صفات امام را از لسان حضرت رضا علیه السلامبيان کرديم که نتيجه اين روايات اين چند مورد مي باشد:

1-علم امام لدني و الهي مي باشد

2-در علم امام جهالتي وجود ندارد

3-امام شاگردي کسي را نکرده است

4-امام در علم افضل و اعلم همه مخلوفات است

5- امام عالم است به همه زبان ها و لغات

 در قبال اين کلام گوهر بار حضرت رضا علیه السلام، احمد بصري هم ادعاهاي مطرح کرده است که نتيجه ادعاهاي وي اين چند مورد مي باشد:

1-علم امام لدني نيست

2-امام به بسياري از امور جاهل است

3- علم امام از طريق شاگردي مردم به دست مي آيد

4-امام در علم افضل و اعلم از همه نيست

5-امام علم به لغات و زبان ها ندارد

6-هر کس معتقد باشد که امام علم به زبان ها و لغات دارد، نادان و کم خرد و اهل غلو و محارب امام زمان (عج) و از دائره تشيع خارج است.

اکنون به نظر شما ائمه معصومين علیهم السلام  و حضرت رضا علیه السلام در گفتار صادق هستند و ما دستور به تبعيت از ايشان را داريم يا احمد بصري؟

آيا اهانت ها و توهين هاي احمد بصري به ائمه معصومين علیهم السلام  و حضرت رضا علیه السلام در حکم ارتداد و خورج از تشيع نيست؟

 

موفق باشید

 



مطالب مرتبط:
علامه ای از جنس پوچ و تهمت زنی و کذب گوییجایگاه رویا و خواب در تشخیص حجت الهی از منظر روایاتمذمت علمای اهل سنت از ابوحنیفهتو هم بی‌خدایی


Share