2024 March 29 - جمعه 10 فروردين 1403
ردّ افكار ابن تيميه توسط علماى شيعه
کد مطلب: ٨٣٧٥ تاریخ انتشار: ٠١ فروردين ١٣٩٠ - ١٦:٣٧ تعداد بازدید: 1058
فتنه وهابیت » تاریخچه وهابیت
ردّ افكار ابن تيميه توسط علماى شيعه

علامه تهرانى در كتاب گرانسنگ الذريعة كتابهاى متعددى از علماى شيعه نام مى برد كه در پاسخ به كتاب «منهاج السنه» ابن تيميه نوشته شده است، مانند:

«الإنصاف في الانتصاف لأهل الحق من الإسراف». تأليف يكى از علماى بزرگ قرن هشتم است كه در سال 757 هـ به پايان رسيده، كه متأسفانه نام آن ثبت نشده است

(( شيخ آغا بزرگ تهرانى مى نويسد: لم يذكر المؤلف اسمه بل ذكر في أوله ابن تيميه تعصب في القول والخطاب في نقضه لمنهاج الكرامة وقال بالهوى المحض وهو دأب المفلس العادم للحجة، الذاهب التاية عن المحجة. الذريعة: 11/122.))

و نسخه اى از اين كتاب در كتابخانه بزرگ ايران موجود است

((كتابخانه آستان قدس رضوى در مشهد به شماره 5643، كتابخانه ملى تهران به شماره 485 ع، كتابخانه دانشكده حقوق تهران به شماره 130 ح. به نقل از مجله تراثنا، شماره 17 ص 153))

«إكمال المنّة في نقض منهاج السنة» از شيخ سراج الدين حسن يمانى مشهور به فدا حسين.

كتاب «منهاج الشريعة» از دانشمند مجاهد سيد مهدى موسوى قزوينى متوفاى 1358.

كتاب «البراهين الجليّة» في كفر ابن تيميه، از دانشمند فرزانه سيد حسن صدر كاظمى متوفاى 1354.

كتاب «الإمامة الكبرى والخلافة العظمى» در 8 جلد، تأليف سيد محمد حسن قزوينى متوفاى 1380.

و ايشان كتاب ديگرى نيز دارد به نام «البراهين الجليّة فى رفع تشكيكات الوهابيّة» كه به تازگى توسط نويسنده توانمند جناب آقاى دوانى ترجمه گرديده است.

حدود 20 كتاب مستقل توسط علماى شيعه بر ردّ كتاب ابن تيميّه تأليف گرديده است

((رجوع شود به «كتابشناسى توصيفى تأليفات علماى شيعه در پاسخ به شبهات و كتاب هاى اهل سنت» كه رساله كارشناسى ارشد دانش پژوه گرامى جناب آقاى طاهر عباس از كشور پاكستان است كه اينجانب به عنوان استاد داور در اين رساله بودم و بحق از بهترين رساله هايى بود كه در سالهاى اخير، مشاهده كردم))

عوامل انزواى «ابن تيميّه» وعلل گسترش مجدّد افكار او
افكار باطل «ابن تيميّه» در منطقه شامات كه مهد علم و دانش بود، با انتقادات و اعتراضات علماء و دانشمندان مذاهب مختلف مواجه شد، كه در نتيجه باعث انزواى «ابن تيميّه»، و افكار و عقايد وى نيز به بوته فراموشى سپرده شد.

ولى در قرن 12 اين افكار در منطقه نجد كه از تمدّن و فرهنگ بى بهره بود، مجدّداً منتشر شد، و پس از آن سعودى با پشتيبانى قدرتهاى استعمارى، به ترويج آن پرداخت.


Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب