سوال: علمای مسلمان(وهابی) راجع به بدعت نظرات متفاوتی ارایه داده اند، پس یک عدۀ ایشان گفته اند: بدعت بعضي آن خوب است وبعضی آن بد است پس آيا این درست است؟
جواب: بدعت: عبارت از هر آنجه که بر وفق نمونه سابق ایجاد نشده باشد، سپس برخی از این بدعتها به مسایل معاملات وامور دنیا تعلق میگیرد؛ مانند اختراع کردن وسائل انتقال مانند هواپیماها وماشینها وقطارهاي خط آهن، ودستگاههای برقی، وسائل پخت وپز، ودستگاههاي تهویه که برای گرم وسرد ساختن هوا استفاده میشود. وابزار جنگ مانند بمبها وزیر دریایی ها وتانکها ... ودیگر چیزها که به منفعت مردم بر میگردد در امور دنیای آنها پس این در ذاتش کدام اشکالی ندارد ودر ساختن آن گناهی نیست، واین ابزار ووسایل اگر مقصد از اختراع آن ومورد استعمال آن خیر ومصلحت مشروعی باشد پس آن خیر است، واگر هدف از آن خراب کاری وزیان رساندن وتبهکاری در روی زمین باشد وبرای شر وآسیب رساندن به بندگان خدا باشد پس آن شر ومصیبت است، گاهی بدعت ونو آوری در دین عقیده یا عبادت گفتاری وکرداری میباشد؛ مانند بدعت نفی کردن قدر،
وساختن مساجد بر قبرستان، وبر پا کردن گنبدها بر قبرها، وخواندن قرآن در قبرستان برای مردگان، وبر گذار کردن محافل بمناسبت یاد بود وگرامی داشت صالحان وبرجستگان، ومدد خواستن از غیر خدا وطواف کردن در زیارتگاهها، پس این وامثال آن همه گمراهی اند؛ بنا به فرمودۀ پیامبر (صلی الله علیه وسلم): از کارهای نو به میان آمده در حذر باشید، چراکه هر کار نو به میان آمده بدعت است، وهر بدعت گمراهی است لیکن بعضی این افعال شرک بزرگ است که از اسلام بیرون میکند؛ مانند مدد خواستن از غیر خدا در آن اموری که به ماورای اسباب ووسایل عادی ارتباط دارد، وذبح کردن ونذر کردن برای غیر خدا... مانند اینها وآنچه عبادت خاص به خداوند است، وبعض از اینها وسیله برای شرک است؛ مانند تقرب جستن به خدا بوسیله جاه ومنزلت نیکان وشایستگان، وسوگند خوردن بغیر خدا، گفتن کسی: آنچه خدا خواست وتو خواستی، وبدعت در عبادت مگر به احکام پنجگانه تقسیم نمیشود چنانکه بعض از مردمان فکر کرده اند؛ بدلیل عام بودن حدیث: هر بدعت گمراهی است
پرسش سوم از فتوای شماره 948- مجموعه فتاوای هیئت کبار، جلد دوم، ص 452و453