2024 March 19 - سه شنبه 29 اسفند 1402
بررسي آيه «محمد رسول الله...» و تبرئه خلفاء از حمله به خانه حضرت زهرا (س)
کد مطلب: ٦٣٤٧ تاریخ انتشار: ٢٥ شهریور ١٤٠٢ تعداد بازدید: 65320
مقالات » نقد خلافت خلفا
بررسي آيه «محمد رسول الله...» و تبرئه خلفاء از حمله به خانه حضرت زهرا (س)

بررسي «اشداء علي الكفارو رحماء بينهم» و عمل خلفاء، فرار خلفاء از جنگ، خشونت هاي عمر

خداوند، در قرآن كريم مي فرمايد كه اصحاب رسول خدا (ص) كساني هستند كه با يكديگر مهربان هستند:

مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَي الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً سيماهُمْ في وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ مَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوي عَلي سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظيماً. الفتح / 29.

محمّد (ص) فرستاده خداست و افرادي كه با او هستند در برابر كفّار سرسخت و شديد، و در ميان خود مهربانند پيوسته آن ها را در حال ركوع و سجود مي بيني در حالي كه همواره فضل خدا و رضاي او را مي طلبند نشانه آن ها در صورتشان از اثر سجده نمايان است اين وصف آنان در تورات و وصف آنان در انجيل است، همانند زراعتي كه جوانه هاي خود را خارج ساخته، سپس به تقويت آن پرداخته تا محكم شده و بر پاي خود ايستاده است و بقدري نموّ و رشد كرده كه زارعان را به شگفتي وامي دارد اين براي آن است كه كافران را به خشم آورد (ولي) كساني از آن ها را كه ايمان آورده و كارهاي شايسته انجام داده اند، خداوند وعده آمرزش و اجر عظيمي داده است.

اين آيه شامل تمام ياران رسول خدا (ص) و از جمله خلفاي سه گانه مي شود و ثابت مي كند كه آن ها در برابر مشركان سخت گير و با مسلمانان مهربان بوده اند؛ حال چگونه مي توان پذيرفت كه حق علي بن ابوطالب را غصب كرده باشند، به خانه او هجوم آورده و حتي دختر رسول خدا را كتك زده باشند؛ تا جايي كه فرزندش محسن سقط شود؟!

آيا اين اتهماتي كه به خلفا مي زنيد، مخالف نص صريح قرآن كريم نيست؟

نقد و بررسي:

اين آيه شامل همه صحابه نمي شود:

همه صحابه «اشداء علي الكفار» نبوده اند:

همه صحابه «رحماء بينهم» نبوده اند:

آيا خلفاء «اشداء علي الكفار» بودند؟:

حكم گريز از جنگ:

خليفه اول و دوم، مخالف جنگ با مشركين:

فرار ابوبكر در جنگ احد:

اعتراف عمر بن الخطاب به فرار از جنگ:

فرار عمر در احد:

فرار عثمان در جنگ احد:

فرار ابوبكر و عمر در جنگ خيبر:

ناراحتي رسول خدا (ص) از فرار ابوبكر و عمر:

فرار عمر در جنگ حنين:

استاد عبد الكريم مصري منكر شجاعت ابوبكر و عثمان:

ابوبكرهيچ كار مثبتي در جنگ ها نكرده است:

شجاعت، از ديدگاه ابن تيميه:

آيا «رحماء بينهم» شامل عمر مي شود؟:

سيماي اخلاقي پيامبر اكرم (ص):

خشونت ذاتي عمر:

خشونت عمر پيش از مسلمان شدن:

تندخوئي هاي عمر پس از اسلام:

خشونت هاي عمر پس از رحلت پيامبر (ص):

اعتراض صحابه به خلافت عمر به خاطر خشونت وي:

تقيه صحابه از عمر:

خشونت عمر با خانواده:

مغايرت اخلاق عمر با اخلاق پيامبر اكرم (ص)



Share
81 | عليرضا نوروزي | Iran - Shiraz | ٢٤:٠٨ - ٣٠ دي ١٣٩٣ |
محمد(ص) تمامي هستي من است
82 | عباس انصاري | Iran - Tehran | ٢٤:٥٩ - ٠٢ بهمن ١٣٩٣ |
دربين اطرافيان رسول خدا افر اد منافق و کسانيکه به اجبار اظهار اسلام کردند مانند شجره خبيثه ابوسفيان بودند ايا انها هم شامل اين ايه مي شوند من پيشنهاد ميکنم براي رفع شبهه به کتب اهل سنت منجمله ترمذي و صحيح بخاري مراحعه کنند صراحتا اين موضوع نوشته شده است و مسئله بعدي عدم جواب سلام ابوبکر و عمر توسط حضرت زهرا است که اين موضوع نيز در کتب اهل سنت هست مگر نه اينکه جواب سلام مسلمان واجب است حتي در نماز پس چرا اينکار حرام انجام شد مگر اينکه دختر رسول الله انان را مسلمان نميدانستند
83 | m.s | Iran - Isfahan | ١٤:٤٣ - ١٠ بهمن ١٣٩٣ |
عالZه؛
84 | ابراهيم | Iran - Tehran | ١٢:٣١ - ١٧ بهمن ١٣٩٣ |
سلام ودرود بي‌پايان
واقعا لذت بردم
التماس دعاي فرج
85 | مهدی | Iran - Aleshtar | ١٦:٣٤ - ١٨ خرداد ١٣٩٦ |
به نظر من این این ایه مختص همون موق تنها نیست و بهتر دلیل که بدونیم همه اطرافیان پیامبر خوب نبودند خود قرانه که در سوره های متعدد از منافقان حرف میزنه مثل سوره منافقین
بهتره این آیه رو به همه نچسبونیم
بلکه افرادی که دارای خصوصیات ایه هستند رو بهذایه بچسبونیم .
86 | عصمت الله عابد | Afghanistan - Kabul | ٠٠:٢١ - ٠٤ تير ١٣٩٦ |
این چه وقاهت است که در بین جامعه اسلامی ترویج میدهید
این همه احادیث را جمع کردید که چه کنید ، فاصله بین مسلمان ایجاد کنید،
دشمنان اسلام را خوشحال و خرسند کنید،
با جان هم افتید
و....
از خدا بترسید
کاری کنید که امت متحد شوند
نه متفرق و...

پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
در قرآن آمده است: بايد تحقيق کرد و راه درست را انتخاب کرد این چه ربطی به اختلاف دارد!!!
فَبَشِّرْ عِبَادِي الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمْ اللهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الاَْلْبَابِ﴾ زمر 39
آلوسي در ذيل آيه گويد: مراد اين است که اين آيه مدح کساني است که راه بهتر را تشخيص مي دهند
الَّذينَ يَسْتَمعُونَ الْقَولَ فَيَتَّبعُونَ أَحْسَنَهُ ) * مدحٌ لَهُمْ بِأنَّهُم ، يُميِّزونَ بين الْحَسَنِ والأحْسَن والفَاضِلَ وَالأفْضَل
تفسير الآلوسي ج 23 ص 252
فخر رازي نيز چندين راهکار براي تشخيص مذهب صحيح ارائه داده است يکي اقامه دليل بر صحت با تحقيق است و ديگري دليل عقلي است وي مي نويسد:
أن الطريق إلى تصحيح المذاهب والأديان قسمان (أحدهما) إقامة الحجة والبنية على صحته على سبيل التحصيل ، وذلك أمر لا يمكن تحصيله إلا بالخوض في كل واحد من المسائل على التفصيل
( والثاني ) أنا قبل البحث عن الدلائل وتقريرها والشبهات وتزييفها نعرض تلك المذاهب وأضدادها على عقولنا ، فكل ما حكم أول العقل بأنه أفضل وأكمل كان أولى بالقبول .
تفسير الرازي ج 26 ص 261.
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
87 | مسلمان | Iran - Tehran | ٢٣:٠٤ - ٠٩ آذر ١٣٩٦ |
واقعا جای تاسف داره که عده ای خود را مسلمان بنامند ولی اینچنین بی محابا به تحلیل وقایع صدر اسلام بپردارند .
حضرت محمد صلی الله علیه در امور‌حکومتی و جنگ و امچر مسلمین با صحابه مشورت میکردند . این مشورتها مخالف و موافق داشت تا اینکه به یک نظر واحد میرسیدند ‌ دلیل مخالفت با جنگ ترس نبوده بلکه نظر شخصی هر یک از صحابه یقینا اختلافهای داشته . شکل مشورت همین است .
در جنگی که به شکست کشبده میشود فرار از جنگ بدیهی است همانطور که در احادیث اشاره کردید خود پیامبر هم به آنها پیوست .
جالب اینجاست که اگر با برداشتی که شما از این وقایع دارید و مطابق آیه اینها خلاف بزرگی کردند که از جنگ گریزان شدند ٬ چرا بعد فرار باز از صحابه نزدیک پیامبر بودند و پیامبر آنها را مواخذه شدید نکرده و ...
و در لحظات بیماری و آخر عمر مبارکش این ترسو را پیشنماز میگذارد و... ؟
از ایجاد تفرقه در بین مسلمانان دست بردارید و از خدا بترسید .

پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
اولا: در خصوص فرار از جنگ باید به این نکته توجه داشت که، فرار از ميدان جنگ ، يكي از گناهان كبيره محسوب مي‌شود كه هم از نظر عقل و هم از نظر شرع عملي است ناپسند ؛ زيرا ثابت مي‌كند كه شخص فرار كننده از جنگ ، به خداوند و وعده‌هايي كه داده است بي توجه است و حاضر نيست جان خود را در راه خداوند و دين اسلام فدا كند.
اگر اين فرار سبب شود كه رسول خدا صلي الله عليه وآله در ميان مشركين تنها مانده و افرادي كه از آن حضرت در مقابل حملات دشمنان دفاع نمايد نداشته باشد، حكم ديگري پيدا مي كند .
خداوند كريم در باره فرار از جنگ مي‌فرمايد :
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُواْ زَحْفًا فَلا تُوَلُّوهُمُ الْأَدْبَار . وَ مَن يُوَلِّهِمْ يَوْمَئذٍ دُبُرَهُ إِلا مُتَحَرِّفًا لِّقِتَالٍ أَوْ مُتَحَيزًِّا إِلىَ‏ فِئَةٍ فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ وَ مَأْوَئهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ المَْصِير .
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد ! هنگامى كه با انبوه كافران در ميدان نبرد رو برو شديد ، به آن ها پشت نكنيد (و فرار ننماييد) ! .
و هر كس در آن هنگام به آن‌ها پشت كند ، مگر آن كه هدفش كناره‏گيرى از ميدان براى حمله مجدد ، و يا به قصد پيوستن به گروهى (از مجاهدان) بوده باشد ، (چنين كسى) به غضب خدا گرفتار خواهد شد و جايگاه او جهنم ، و چه بد جايگاهى است ! .
الأنفال / 15 و 16.
عبد الحق اندلسي نيز مي نويسد:
وقال ابن جريج معنى الآية عفا الله عنهم إذ لم يعاقبهم والفرار من الزحف كبيرة من الكبائر بإجماع فيما علمت وعدها رسول الله صلى الله عليه وسلم في الموبقات مع الشرك وقتل النفس وغيرها
ابن جريج در خصوص معني آيه عفا الله عنهم گويد آنها را عقوبت نمي‌کند و فرار از جنگ از به اجماع از گناهان کبيره است که رسول خدا صلي الله عليه و اله آن را از موبقات در کنار شرک وقتل نفس و غيره ذکر کرده است
الأندلسي، ابومحمد عبد الحق بن غالب بن عطية (متوفاى546هـ)، المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز، ، ج 1 ص 530 ،تحقيق: عبد السلام عبد الشافي محمد، ناشر: دار الكتب العلمية - لبنان، الطبعة: الاولى، 1413هـ- 1993م.
ثانیا: آن دونفر قسم خورده بودند که از جنگ فرار نکنند
وحدثنا أبو بَكْرِ بن أبي شَيْبَةَ حدثنا بن عُيَيْنَةَ ح وحدثنا بن نُمَيْرٍ حدثنا سُفْيَانُ عن أبي الزُّبَيْرِ عن جَابِرٍ قال لم نُبَايِعْ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم على الْمَوْتِ إنما بَايَعْنَاهُ على أَنْ لَا نَفِرَّ
ما با پيامبر (ص) بر مرگ بيعت نکرديم بلکه بيعت کرديم که فرار نکنيم
النيسابوري القشيري ، ابوالحسين مسلم بن الحجاج (متوفاى261هـ)، صحيح مسلم، ج 3 ، ص 1483تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.
حال چرا فرار کردند!!!
ثالثا: اگر این فرار حق بود چرا پیامبر صلی الله علیه و آله از اصحاب گله کرده و آنها را به بی انصافی متهم کرده است
النيسابوري القشيري ، ابوالحسين مسلم بن الحجاج (متوفاى261هـ)، صحيح مسلم، ج 3 ، ص 1483تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.
آمده است که در جنگ احد همه از کنار پيامبر صلي الله عليه و آله فرار کردند جزء تعداد معدود که ابوبکر در بين آنها نبود. مسلم در اين خصوص چنين نقل مي‌کند:
وحدثنا هَدَّابُ بن خَالِدٍ الْأَزْدِيُّ حدثنا حَمَّادُ بن سَلَمَةَ عن عَلِيِّ بن زَيْدٍ وَثَابِتٍ الْبُنَانِيِّ عن أَنَسِ بن مَالِكٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم أُفْرِدَ يوم أُحُدٍ في سَبْعَةٍ من الْأَنْصَارِ وَرَجُلَيْنِ من قُرَيْشٍ فلما رَهِقُوهُ قال من يَرُدُّهُمْ عَنَّا وَلَهُ الْجَنَّةُ أو هو رَفِيقِي في الْجَنَّةِ فَتَقَدَّمَ رَجُلٌ من الْأَنْصَارِ فَقَاتَلَ حتى قُتِلَ ثُمَّ رَهِقُوهُ أَيْضًا فقال من يَرُدُّهُمْ عَنَّا وَلَهُ الْجَنَّةُ أو هو رَفِيقِي في
الْجَنَّةِ فَتَقَدَّمَ رَجُلٌ من الْأَنْصَارِ فَقَاتَلَ حتى قُتِلَ فلم يَزَلْ كَذَلِكَ حتى قُتِلَ السَّبْعَةُ فقال رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم لِصَاحِبَيْهِ ما أَنْصَفْنَا أَصْحَابَنَا
انس گويد روز احد پيامبر صلي الله عليه و آله با هفت نفر از انصار و يک نفر از قريش تنها ماند زماني که مشرکين هجوم آوردند حضرت فرمود : کسي که اينها را از ما دور مي‌کند بهشت براي اوست ويا اينکه در بهشت همنشين من است مردي از انصار جلو رفت جنگيد تا شهيد شد سپس دوباره مشرکين هجوم آوردند حضرت فرمود کسي که آنها را از ما دور کند بهشت از آن اوست و يا رفيق من در بهشت هست مردي جلو رفت شهيد شد اين کار ادامه داشت تا اين که آن هفت نفر همگي کشته شدند در اينجا پيامبر صلي الله عليه و آله به کسي که همراهش بود فرمود: اصحاب ما نسبت ما انصاف نکردند
النيسابوري القشيري ، ابوالحسين مسلم بن الحجاج (متوفاى261هـ)، صحيح مسلم، ج 3 ،ص 1415،تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.
اما اينکه آن دو نفر چه کساني بودند که پيامبر را تنها نگذاشتند، طبق اعتراف شارحين اين روايت، آن دو طلحه و سعد بوده است
در خصوص مشورت پیامبر صلی الله علیه و آله به این آدرس رجوع کنید
در خصوص نماز ابوبکر به این آدرس رجوع کنید
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
88 | علی | Iran - Mashhad | ١١:٣٦ - ٠٧ آبان ١٣٩٨ |
من متخصص نیستم ولی در انتهای آیه گفته که وعدالله الذین آمنوا منهم مغفره و اجرا عظیما
پس منطقا می توان نتیجه گرفت که بعضی از آن ها ممکن هست حتی مومن نباشند.
89 | یدالله | Germany - Bad Muenstereifel | ٠٩:٥٦ - ٢٢ بهمن ١٣٩٩ |
کسانی که برای تبرئۀ مهاجمین به بیت حضرت صدیقۀ طاهره سلام آلله علیها به آیۀ29 سورۀ مبارکۀ فتح استناد میکنن و همۀ باصطلاح صحابه رو مشمول این آیۀ شریفه قلمداد میکنن, خوبه که مراجعه ای هم به آیۀ101 سورۀ توبه کنن و ببینن که از همون اهل مدینه که سنگشون به سینه زده میشه, عده ای هم بودن که بر نفاقشون اصرار داشتن و خداوند حکیم, خودش افشاء اونهارو بعهده گرفته و حضرت رسول صلی الله علیه وآله, مامور به افشاء اونها نبودن. بسیاری ازمردم هم شناختی نسبت به اونها نداشتن.
90 | رضایی | Germany - Bad Muenstereifel | ٢٠:٥٧ - ٢٥ فروردين ١٤٠٢ |
قسم به خدا که از خلفا متنفررررم بی نهایت
91 | جعفر | Germany - Bad Muenstereifel | ٠٠:٣٤ - ٢٧ فروردين ١٤٠٢ |
قرآن معتبر ترین سند و تاریخ ضعیف ترین می باشد . با روایات تاریخی ضعیف ، معتبر ترین سند که آیات صریح قران باشد که در مورد بهشتی بودن صحابه صراحتا اعلام نموده را نادیده می گیریم و فقط به تاریخ و روایات ضعیف استناد می کنید . الله همه ما را در مسیر درست عقیده هدایت کند

پاسخ:
 با سلام
از هیچ کجای قرآن بهشتی بودن تمام صحابه به دست نمی آید؛ چون در آیات بسیاری از قرآن نکوهش و ذم صحابه آمده است؛ حتی وعده عذاب شدید به همسران پیامبر صلی الله علیه و آله داده شده است.
مگر این که بگویید قرآن دچار تناقض گویی شده است.
خیلی از آیات قرآن در رابطه با حوادث تاریخی است.
چه کسی گفته است که تاریخ ضعیف ترین می باشد؟
ضعیف ترین اسناد در روایاتی است که مربوط به فضائل ساختگی خلفاء و بنی امیه ساخته شده است.
موفق و موید باشید
گروه پاسخ به شبهات
موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
 [1] [2] [3]   قبلی
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها