2024 March 29 - جمعه 10 فروردين 1403
مشروعيت سبّ و لعن از ديدگاه اهل سنت
کد مطلب: ٦٣٤٠ تاریخ انتشار: ٢٧ فروردين ١٣٩٠ تعداد بازدید: 49655
مقالات » پاسخگویی به شبهات
مشروعيت سبّ و لعن از ديدگاه اهل سنت

معناي سب و لعن، نظرات مختلف و متناقض درمورد سب كننده صحابه، بررسي نظر شيعه

مقدمه و معني لعن

مقدمه :

سخنان علماي اهل سنت در مورد شيعه و سب صحابه :

ابن تيميه :

احسان الهي ظهير :

دكتر ناصر القفاري :

دكتر مصطفي حلمي :

دكتر محمد أمحزون :

دكتر غالب عواجي :

فتواي بن جبرين در مورد كفر شيعه :

شيخ عادل كلباني:

نظر علماي اهل سنت در مورد ساب الصحابة :

سب صحابه از فواحش محرمات و از كبائر است :

سب صحابه موجب خروج از دين

به بدن ساب صحابي دست نزنيد !

نقل روايت از ساب صحابه حرام است :

ساب صحابه ، حق ندارد از فيء استفاده كند :

كسي كه صحابه را مستحق دشنام بداند ، بايد سوزانده شود !

ساب صحابه يا اعدام مي شود و يا تعزير :

تعزير مي شود :

دشنام دهنده صحابه بايد كشته شود

ساب شيخين و حسنين كشته مي شود :

ساب شيخين كشته مي شود و توبه اش نيز مقبول نيست !

ساب شيخين يا مبشرين بالجنة كشته مي شود :

ساب ابوبكر و عمر شلاق مي خورد و ساب امهات مومنين كشته مي شود!

سبّ خلفا و صحابه بهانه اي براي فتوي به قتل شيعه و غارت اموال آنان !

هركس يك رافضي (ساب ابوبكر و عمر) را بكشد ، بهشت بر او واجب مي شود !

ادامه اين هجوم تا عصر حاضر :

يك بام و دو هوا ! برخوردهاي دوگانه ، با سب خلفا و سب يا قتال علي بن ابي طالب !

گناه سب علي كمتر از سب ابوبكر و عمر و عثمان است !

ساب ابوبكر و عمر و عثمان كشته شود و جسدش سوزانده ، اما ساب علي ، تنها تعزير !

نظر اهل سنت راجع به قاتلين عثمان!

كلام ابن حزم :

كلام ابن تيميه :

كلام ابن كثير :

كلام ذهبي :

كلام عبد العزيز دهلوي :

كلام محمد بن عبد الوهاب :

نظر علماي اهل سنت در مورد دشمنان امير مومنان و قاتل حضرت !

قاتل علي (عليه السلام) اجتهاد كرد و ثواب برده است !

قاتل علي (عليه السلام) اهل روزه و نماز بود و براي محبت خدا او را كشت!

قاتل علي (عليه السلام) عابدترين مردم بود !

سخن رسول خدا (صلي الله عليه وآله) در مورد قاتل اميرمومنان علي (عليه السلام)

بررسي نظر شيعه و اهل سنت در مورد صحابه

نظر شيعه در مورد صحابه :

گروه اول از صحابه :

1- كساني كه در زمان رسول خدا (صلي الله عليه وآله) به شهادت رسيدند :

2- كساني كه در زمان رسول خدا (صلي الله عليه وآله) با ايمان از دنيا رفتند :

3- كساني كه در اعتقاد به امامت علي (عليه السلام) ثابت ماندند :

4- كساني كه پس از مدتي، به طرف امير مومنان (عليه السلام) برگشتند :

صحابه مدافع امير مومنان در جنگ جمل :

صحابه مدافع امير مومنان در جنگ صفين :

گروه دوم از صحابه :

گروه سوم از صحابه :

كلام علماي شيعه در مورد صحابه :

خلاصه نظر شيعه :

نظر اهل سنت در مورد صحابه :

صحابه همگي عادل ، جزو اولياي الهي و برترين مخلوقات بعد از انبيا هستند !

تعريف صحابي در نظر اهل سنت :

عدد صحابه در نظر اهل سنت :

صحابه شناخته شده در نظر اهل سنت:

معني لعن

لعن در لغت : راندن و دوركردن از خوبي ها

سب در لغت و فرق آن با لعن :

لعن و سب در قرآن

سب در قرآن:

لعنت كنندگان در قرآن :

خداوند :

ملائكه :

همه مردمان (الناس اجمعين) :

پنج تن آل عبا :

توضيحي در مورد اين آيه :

داوود و عيسي بن مريم :

ندا دهنده اي در روز قيامت ( موذّن) :

مرد در لعان :

امت هاي كافر در روز قيامت و در جهنم (يكديگر را لعنت مي كنند) :

لعنت كنندگان (اللاعنون) :

نامشخص :

لعنت شدگان در قرآن :

گروه اول : عناويني كه مخصوص كفار و غير مسلمانان است :

1- كفار و مشركين :

2- گروهي از نصارا كه به مباهله با رسول خدا (صلي الله عليه وآله) پرداختند :

3- اصحاب سبت :

4- اهل كتابي كه به دستورات پيامبران ايمان نياورده كافر شدند :

5- كساني كه به جبت و طاغوت ايمان آورده و مي گفتند كفار از مسلمانان هدايت شده ترند :

6- شيطان :

7- كساني كه خداوند بر آنان غضب گرفت و آنان را مسخ كرد :

8- يهودي كه مي گفتند دست خدا بسته است !

9- قوم عاد :

10- فرعون ، لشكرش و بزرگان قومش از جمله هامان:

11- قوم فرعون :

12- امت هاي جهنمي :

13- بني اسرائيلي كه پيمان الهي را شكستند :

گروه دوم : عناويني كه مربوط به مسلمانان منافق است :

1- منافقين:

2- كساني كه در دل هايشان بيماري است و كساني كه در مدينه شايعه پراكني مي كردند :

3- كساني كه در صلح حديبيه به خدا گمان بد بردند :

گروه سوم : عناويني كه شامل مسلمانان غير منافق نيز مي شود :

1- كساني كه خدا و رسولش را بيازارند :

ترجمه عمرو بن شاس :

2- مردي كه در لعان دروغ بگويد :

3- شجره ملعونه :

مقصود از شجره ملعونه چيست ؟

4- كساني كه حقايق ديني را بعد از آنكه نازل شد از مردم پنهان كنند :

5- ظالمان :

ظالمان در قرآن :

ا. مومنيني كه كافران را به عنوان ولي خويش بگيرند :
ب. مومنيني كه ديگران را به سخره گيرند ، يا آنان را به نام يا القاب زشت بخوانند :
ج. هر كس از حدود الهي تجاوز كند :
د. هر كس به غير آنچه خداوند نازل كرده حكم نمايد :

ظالمان در روايات : صحابه ، صحابه را به عنوان ظالم معرفي كرده اند !

6- پيمان شكنان و فسادكنندگان در زمين و آنان كه آنچه خدا دستور وصل آن را داده (صله رحم) قطع كنند :

7- كسي كه زنان پاكدامن را متهم به بي عفتي كند :

8- كسي كه از روي عمد مسلماني را بكشد :

9- بزرگاني از امت ها كه در جهنم عذاب مي شوند :

10- دروغگويان :

لعن در سنت رسول گرامي اسلام (صلي الله عليه وآله)

توضيحي در رابطه با سب در لسان رسول خدا (صلي الله عليه وآله) :

انواع لعن در كلام رسول خدا (صلي الله عليه وآله)

1- لعن صاحبان صفتي خاص در كلام رسول خدا (صلي الله عليه وآله) با سند صحيح :

1-4 واصلة ، مستوصلة ، واشمة ، مستوشمة :

5-8 نامصة ، متنمصة ، متفلجة ، مغيرة لخلق الله

نكته اي راجع به اين روايت :

9-12آكل ربا ، موكل ربا ، كاتب ربا ، شاهد بر ربا

13- من باع من اليهود الشحوم :

14-23 الخمر ، عاصر الخمر ، معتصرها ، شاربها ، حاملها ، المحمولة اليه ، بائعها ، مبتاعها ، ساقيها ، مسقاها:

24- اليهود الذين اتخذوا قبور أنبيائهم مساجد :

25- زوارات القبور :

26- السارق :

27-28 الرجال المخنثين ، النساء المترجلات او المتبرجات

29-32 من أحدث في المدينة حدثا ، من آوي في المدينة محدثا ، من والي قوما بغير اذن مواليه ، من أخفر مسلما :

33-34 الراشي ، المرتشي :

35-40 الزائد في كتاب الله ، المكذب بقدر الله ، المتسلط بالجبروت ليعز من أذل الله ويذلّ من أعز الله ، المستحل لحرم الله ، المستحل من عترة الرسول ما حرم الله ، التارك لسنة رسول الله (ص)

41-42 آوي الصدقة ، المرتد اعرابيا بعد الهجرة

43-44 المراة تلبس لبسة الرجل ، الرجل يلبس لبسة المرأة

45-46 المتشبهين بالنساء ، المتشبهات بالرجال :

47- نساء كاسيات عاريات:

48-50 مانع الصدقة ، الحالّ ، المحلل له :

51- الذي ياتي المرأة في دبرها

52-54 الخامشة وجهها ، الشاقة جيبها ، الداعية بالويل والثبور

55-60 من غيّر تخوم الأرض ، من ذبح لغير الله ، من لعن والديه ، من كمه أعمي عن السبيل ، من وقع علي بهيمة ، من عَمِل عَمَل قوم لوط :

61- من آوي محدثا (مطلقا في المدينة او غيرها):

62- من أحدث حدثا (مطلقا في المدينة او غيرها) :

63- المصوّر :

64- امراة دعاها زوجها الي الفراش فتأبي

65- من أشار الي مسلم بحديدة :

66- الدنيا وما فيها غير ذكر الله وما والاه أو عالما أو متعلما :

67-68 من وسم البهيمة في وجهها ومن ضربها في وجهها

69-70 من ادعي الي غير ابيه ومن انتمي الي غير مواليه :

71-72 آكل ثمن الخمر والمشتراة له الخمر :

73-75 من لم يعدل في الحكم من أمراء قريش ، من لم يرحم منهم اذا استرحم ، من لم يف بعهده منهم اذا عاهد :

76- من اتخذ ذات الروح غرضا :

لعن صاحبان صفتي خاص در كلام رسول خدا بدون تصحيح سند :

لعن و سب صحابه :

بررسي دلالي روايات مربوط به حرمت دشنام به صحابه :

مخاطب رسول خدا (صلي الله عليه وآله) كيست ؟

مقصود از صحابه اي كه نبايد به آنان دشنام داد چه كساني است ؟

پاسخ اهل سنت به اين اشكال :

نقد توجيهات اهل سنت :

پاسخ به توجيه اول :

پاسخ به توجيه دوم :

پاسخ به توجيه سوم :

بررسي سندي روايات مربوط به لعن ساب الصحابة :

روايت خلال در السنة :

روايت احمد در فضائل الصحابة :

ابو شيبه جوهري ضعيف است

روايت ابن ابي شيبه :

روايت مرسل است

روايات هيثمي :

بررسي روايات هيثمي :

سند روايت اول :

ا. عطاء بن ابي رباح :

ب . عطاء الخراساني :

ج.عطاء بن السائب :

سند روايت دوم :

اقرار به عدم صحت روايات لعن كسي كه به صحابه دشنام دهد :

2- لعن قبايلي خاص در كلام رسول خدا (صلي الله عليه وآله)

قبائل لِحْيان ورِعْل وذَكوان وعصية (و عضل و قارة و زغب)

اين قبايل چه كساني بودند ؟و چرا رسول خدا (صلي الله عليه وآله) آنان را لعنت كرد ؟

آيا اين لعن رسول خدا (صلي الله عليه وآله) مورد اجابت قرار گرفت ؟

قوم مغيرة بن شعبه :

3- لعن افراد به صورت مستقيم ، در سنت رسول خدا (صلي الله عليه وآله)

1- حكم بن عاص 2- نسل حكم (از جمله مروان بن حكم داماد عثمان)

نقل لعنت از زبان عائشه:

سند روايت :

محمد بن زياد القرشي الجمحي :

شعبة بن الحجاج :

امية بن خالد :

علي بن الحسين بن مطر الدرهمي :

نقل لعنت از زبان امام حسن (عليه السلام) :

نقل اين لعنت توسط عبد الله بن زبير :

3- ابوسفيان 4- يزيد بن ابو سفيان 5- معاويه بن ابي سفيان

اين سه نفر چه كساني هستند ؟

نفرين مخصوص معاويه :

اجابت نفرين پيامبر (صلي الله عليه وآله) در حق معاويه

پاسخ ذهبي از تأويل ركيك حديث

دستور (يا عدم منع) به دشنام يكي از همسران آن حضرت توسط يكي ديگر از همسران !!!

عدم منع رسول خدا (صلي الله عليه وآله) از لعن ابوبكر :

اسناد اين روايت و روايات ديگر با همين مضمون :

6 - عمرو بن العاص

7 و8- دو نفر از صحابه كه ايشان را اذيت مي كردند :

9- يكي از صحابه كه با كنيز خويش بدون استبراء نزديكي كرده بود :

توضيح روايت :

10- كفار قريش و خدايانشان:

لعن ياران رسول خدا (صلي الله عليه وآله) توسط ياران رسول خدا

1- صحابه اي كه امير مومنان (عليه السلام) آنها را لعنت فرموده است :

1-7 معاويه و عمرو بن العاص و اباالاعور و حبيب (بن مسلمه) و عبد الرحمن بن خالد و ضحاك بن قيس و وليد

8- عبد الله بن الزبير

9- ابو موسي اشعري

10-12 مغيرة بن شعبة ، بسر بن أرطاة ، مروان بن حكم

2- صحابه اي كه امام حسن (عليه السلام) آنها را لعنت فرموده است :

معاوية بن أبي سفيان :

آمين بزرگان شيعه و سني براي اين نفرين حضرت :

شما نيز آمين بگوييد :

مروان بن حكم :

3- ابوبكر يكي از غلامان خويش را لعنت مي كند !

توضيحي در مورد اين روايت :

4- صحابه اي كه عمر آنان را لعنت كرده است :

خدا سعد بن عبادة را بكشد !!!

خدا سمره را بكشد !

ترجمه سمرة :

5- صحابه اي كه عائشه آنان را لعنت (نفرين) كرده است :

عثمان بن عفان :

خدا نعثل (عثمان) را بكشد !

عدم نهي عائشه از لعن عثمان :

نفرين معاويه و عمرو بن العاص :

مدارك اين ماجرا:

ساير مدارك :

نفرين مخصوص عمرو بن العاص :

نفرين محمد بن ابي بكر به خاطر كشتن عثمان !

6- لعن عبد الله حمار صحابي به خاطر شرابخواري توسط يكي ديگر از صحابه

دشنام به ياران رسول خدا (صلي الله عليه وآله) توسط ياران رسول خدا

1- صحابه اي كه امير مومنان علي (عليه السلام) آنها را دشنام داده است !

عثمان بن عفان :

دشنام امير مومنان و عثمان به يكديگر :

امير مومنان (عليه السلام) :عثمان نعثل است و سعيد بن العاص شقي !

سعيد بن العاص :

عباس عموي رسول خدا (صلي الله عليه وآله) !

محمد بن طلحه بن عبيد الله :

2- صحابه اي كه امام حسين (عليه السلام) آنها را دشنام است :

مروان بن حكم ، پدرش و قومش:

3- صحابه اي كه ابوبكر به آنان دشنام داده است :

امير مومنان علي (عليه السلام) :

ترجمه ابوهلال عسكري :

نقل روايت توسط ابن ابي الحديد ، با اشاره به مخاطب :

يكي از صحابه كه به ابوبكر دشنام مي داد !

اسناد اين روايت و روايات ديگر با همين مضمون :

4- صحابه اي كه عمر به آنان دشنام داده است :

خالد بن وليد ، دشمن خدا است !!!

ابوهريره دشمن خدا و قرآن:

خطاب به ابوهريره : مادرت تورا براي خرچراني تغوط كرده!!!

سعد بن عبادة منافق است !

حاطب بن أبي بلتعة (از اهل بدر) منافق است !

توجيهات اهل سنت براي اين روايت :

ابوحذيفه (از اهل بدر) منافق شده است !

يكي از صحابه (ذوالخويصرة) منافق است !

اقرار علماي اهل سنت : ذوالخويصره جزو صحابه است :

عبد الله بن ابي منافق و خبيث است !

5- صحابه اي كه عثمان به آنها دشنام داده است :

اميرمومنان علي (عليه السلام) :

عائشه و حفصه همسران رسول خدا (صلي الله عليه وآله) :

6- صحابه اي كه عائشه آنان را دشنام داده است:

سكوت عائشه در برابر دشنام به اميرمومنان علي(عليه السلام) :

دشنام او به زينب بنت جحش (همسر رسول خدا صلي الله عليه وآله) و اهل بيت (عليهم السلام) :

دشنام عائشه به عثمان بن عفان :

اولين كسي كه عثمان را نعثل ناميد عائشه بود!

عثمان تا قبل از كشته شدن ، نعثل بود ! بعد از قتل مظلوم !

عدم نهي عائشه از دشنام به عثمان :

دشنام عائشه به صفيه (همسر رسول خدا)

7- صحابه اي كه عمار ياسر به آنها دشنام داده است :

عثمان :

خالد بن وليد :

8- صحابه اي كه خالد بن وليد آنان را دشنام داده است :

عمار ياسر :

عبد الرحمن بن عوف :

9- دشنام عمرو بن العاص و ابو موسي أشعري به يكديگر

10- دشنام سعد بن معاذ و سعد بن عبادة به يكديگر

11- دشنام عبد الله بن أبي حدرد (اسلمي) و يكي از انصار به يكديگر

12- دشنام يكي از صحابه به ورقة بن نوفل و دشنام برادر ورقه به او :

13- دشنام وليد بن عقبة به بني عبد المطلب (كه شامل رسول خدا صلي الله عليه وآله نيز مي شود)

14- حذيفه بن يمان ، ابوموسي اشعري را منافق معرفي مي كند !

15- دشنام عبيد الله بن عمر بن خطاب به مقداد :

ترجمه عبيد الله بن عمر

16- دشنام ابوذر به يكي از صحابه

توضيحي در مورد اين روايت :

17- دشنام ابوهريرة به مروان :

18- دشنام ام مسطح ، به فرزندش مسطح (از اهل بدر)

ترجمه ام مسطح :

19- دشنام ابن عباس ، به عمرو بن العاص :

20- دشنام تعدادي از صحابه به مالك بن الدخشن (از اهل بدر)

ترجمه مالك بن الدخشن :

21- ناسزاگويي صحابه به همديگر در محضر پيامبر (صلي الله عليه وآله)

ا. دو تن از صحابه از حبشه و نبط :

ب. دو نفر از صحابه در مقابل رسول خدا (صلي الله عليه وآله)

ج. يكي از صحابه از قوم عبد الله بن أبي و يكي از انصار :

د. دو نفر از صحابه از اوس و خزرج :

هـ . دشنام يكي از صحابه به ابوبكر :

اسناد اين روايت و روايات ديگر با همين مضمون :

صحابه اي كه به خلفاي اهل سنت دشنام داده و يا آنان را لعنت كرده اند

1- صحابه اي كه به ابوبكر دشنام داده اند :

ا. صفيه همسر رسول خدا (صلي الله عليه وآله):

ب. يكي از صحابه (بدون ذكر نام)

اسناد اين روايت و روايات ديگر با همين مضمون :

2- صحابه اي كه به عثمان دشنام داده اند :

امير مومنان علي (عليه السلام) :

عائشه :

اولين كسي كه عثمان را نعثل ناميد عائشه بود!

عثمان تا قبل از كشته شدن ، نعثل بود ! بعد از قتل مظلوم !

عدم نهي عائشه از دشنام به عثمان :

محمد بن ابي بكر

وي ، عثمان ، معاويه بن خديج ، معاويه بن ابي سفيان و عمرو بن العاص را لعنت مي كند :

وي در هنگام كشتن عثمان به وي مي گويد يا نعثل (اي پيرمرد يهودي):

عمار بن ياسر:

جبلة بن عمرو الأنصاري :

ترجمه جبلة بن عمرو :

جهجاه الغفاري (از اصحاب بيعت رضوان ) :

ترجمه جهجاه :

3- صحابه اي كه به معاويه دشنام داده يا او را لعن كرده اند:

امير مومنان علي (عليه السلام) :

امام حسن (عليه السلام) :

احنف بن قيس :

عائشه :

مدارك اين ماجرا:

ساير مدارك :

سمرة بن جندب :

عقيل بن ابي طالب :

غانمة بنت غانم :

صحابه اي كه به همسران رسول خدا (صلي الله عليه وآله) دشنام دادند


1- صحابه اي كه به عائشه دشنام داده اند

گروهي از صحابه در ماجراي افك (طبق نظر اهل سنت):

ناسزاي عثمان بن عفان به عائشه:

ناسزاي حكيم بن جبلة به عائشه:

ترجمه حكيم بن جبله

ناسزاي زينب بنت جحش همسر رسول خدا (صلي الله عليه وآله) به عائشه :

ناسزاي صفيه همسر رسول خدا (صلي الله عليه وآله) به عائشه :

2- عائشه به زينب بنت جحش دشنام مي دهد :

3- ناسزاي عائشه به صفيه همسر رسول خدا (صلي الله عليه وآله):

4- عثمان به حفصه دشنام مي دهد !

صحابه اي كه به اميرمومنان (ع) و ساير اهل بيت رسول خدا (ص) دشنام داده اند

دشنام به امير مومنان (ع) دشنام به رسول خدا (ص) و دشنام به رسول خدا (ص) دشنام به خدا است :

حاكم نيشابوري اين روايت را صحيح مي داند :

هيثمي اين روايت را صحيح مي داند :

ابن وزير اين روايت را صحيح مي داند :

مناوي متن روايت را مورد پذيرش قرار مي دهد :

1- ابوبكر :

ترجمه ابوهلال عسكري :

مخاطب ابوبكر چه كسي بود ؟ ابن ابي الحديد پاسخ مي دهد :

2- عثمان بن عفان :

3- معاويه بن ابي سفيان :

دستور معاويه به لعن امير مومنان در صحيح مسلم :

اعتراف علماي اهل سنت به حذف «مأمور به» در اين روايت

1. ابن تيميه حراني :

2. شيخ عبد الله بن غنيمان :

3 . مقبل بن هادي الوادعي :

4 . دكتر شيخ موسي شاهين لاشين :

براي خوش آمد معاويه،حاضرند پيامبران را لعن كنند؛چه رسد به علي بن أبي طالب (عليه السلام) :

دشنام معاويه به امير مومنان علي عليه السلام (با سند صحيح)

دستور معاويه به عقيل بن ابي طالب : بالاي منبر برو و به اميرمومنان علي (عليه السلام) دشنام بده !

دشنام معاويه به اميرم ؤمنان ، حسنين (عليهما السلام) و ابن عباس

معاويه : نمي توانم در ميان مردم به علي دشنام ندهم !

يكي از شروط صلح نامه : معاويه اميرمؤمنان(عليه السلام) را لعن نكند ، اما نپذيرفت!!!

گروهي گرد معاويه جمع مي شدند تا به اميرمؤمنان و امام حسن (صلي الله عليه وآله) دشنام دهند :

ناسزاگويي به امير مومنان در مجلس معاويه :

دشنام معاويه به بني هاشم :

4- عائشه :

عدم واكنش عايشه به دشنام به اميرمومنان (عليه السلام) :

دشنام عائشه به خاندان اميرمومنان (عليه السلام) !

5- مغيرة بن شعبة :

خطبا به دستور او اميرمومنان (عليه السلام) را لعن مي كردند :

دشنام او به اميرمومنان (عليه السلام) (با سند صحيح) :

عدم واكنش مغيره ، به دشنام به اميرمومنان(عليه السلام) (با سند صحيح) :

6- عمرو بن العاص :

دشنام او به اميرمومنان(عليه السلام) (با سند صحيح)

دشنام او به بني هاشم :

7- مروان :

دشنام او به اميرمومنان(عليه السلام) :

دشنام او به اميرمومنان ، فاطمه زهرا و امام حسن (عليهما السلام)!

لعنت فرستادن او به اهل بيت (عليهما السلام) :

8- بسر بن أرطاة :

9- وليد بن عقبة

10- عتبة بن أبي سفيان

11- عباس عموي رسول خدا (صلي الله عليه وآله) !

12- عبد الله بن الزبير بن عوام

13- لعن اميرمومنان(عليه السلام) در حضور يكي از همسران رسول خدا(صلي الله عليه وآله) :

14-18 اباالاعور ، ضحاك بن قيس، حبيب بن مسلمة ، ابوموسي اشعري

پاسخ به سوالات مربوط به لعن و نتيجه گيري از آيات و روايات

1- آيا براي ما جايز است كسي را كه رسول خدا (صلي الله عليه وآله) لعنت كرده است ، لعنت كنيم؟

1- لعن مردم به معني درخواست لعنت توسط خداوند است .

2- طلب لعنت همه مردم ، براي گروهي از گناهكاران در قرآن و سنت نبوي :

3- دستور صريح به لعن برخي از گنهگاران

4- لعن توسط رسول خدا (صلي الله عليه وآله) مجوز لعن براي ديگر افراد :

5- لعن رسول خدا (صلي الله عليه وآله) الگوي لعن براي مسلمانان

2- اگر لعن نكنيم ، ما را به جهنم نمي برند ، اما اگر لعن كنيم شايد به جهنم برويم :

1- خداوند دستور داده است كه به تمامي سنت هاي رسول گرامي اسلام (صلي الله عليه وآله) عمل كنيم ؛ و لعن يكي از سنن رسول خدا (صلي الله عليه وآله) است.

2- طبق دستور رسول خدا (صلي الله عليه وآله) هر كس را كه ملعون است ، بايد لعن كرد .

3- آيا لعن ، تنها به صورت غير مستقيم ، و به صورت لعن صاحبان صفات ناپسند جايز است و در غير اين صورت حرام ؟

اگر كسي را لعن كني كه مستحق لعن نباشد ، لعن به تو باز مي گردد !

كلام ابن حجر :

1- رسول خدا (صلي الله عليه وآله) عده اي را با نام و به صورت مستقيم لعنت كرده اند !

جواب اهل سنت : رسول خدا (صلي الله عليه وآله) علم غيب داشته است !!! و مي دانسته كه ايشان بي ايمان مي ميرند !

پاسخ به توجيهات ابن حجر :

ا. عموم اهل سنت علم غيب را حتي براي رسول خدا (صلي الله عليه وآله) قبول ندارند !

ب. آيا اصحابي كه به صورت مستقيم مورد لعن رسول خدا (صلي الله عليه وآله) واقع شده اند نيز كافر مرده اند ؟

2- صحابه افراد معيني را لعنت كرده اند :

3- اگر لعن به صاحبش برمي گردد ، چرا اهل سنت ، شيعه را از لعن منع مي كنند ؟

4- آيا رواياتي كه مي گويد «اگر رسول خدا (صلي الله عليه وآله) كسي را لعنت كرده باشند ، و او مستحق لعن نباشد ، اين لعن ، تبديل به رحمت براي او مي شود» صحيح است ؟

كسي كه تمام سخنان او از وحي است و موصوف به خلق عظيم ، به ناحق كسي را نفرين نمي كند!

آيه « وَإِنَّكَ لَعَلي خُلُقٍ عَظِيمٍ »

آيات « وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَي ٭ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَي »

رسول خدا (صلي الله عليه وآله) : هرآنچه در هنگام خشم يا رضا بگويم ، حق است .

رسول خدا (صلي الله عليه وآله) : تنها چيزي را مي گويم كه از غيب بر زبان من انداخته شود .

رسول خدا (صلي الله عليه وآله) : من هيچ گاه جز حق نمي گويم !

نتيجه گيري :

توجيه اهل سنت براي اين روايات :

اشكال اول :

پاسخ نووي به اشكال اول :

الف) افراد لعنت شده ، ظاهرا مستحق لعن بوده اند ، اما واقعا در نزد خدا مستحق نبوده اند !

ب) اين جملات ، كلماتي رائج در ميان عرب است كه مقصود نفرين واقعي نبوده است !

اشكال دوم :

پاسخ نووي به اشكال دوم :

خلاصه كلام علماي اهل سنت (به نقل از نووي) در پاسخ به اين روايت:

اشكال اول : آيا رسول خدا (صلي الله عليه وآله) بدون اينكه كسي صلاحيت دشنام داشته باشد او را دشنام مي دهند ؟

پاسخ 1) رسول خدا (صلي الله عليه وآله) مامور به ظاهر بوده اند و آن شخص ظاهرا مستحق لعن بوده است .

پاسخ 2) رسول خدا (صلي الله عليه وآله) به عادت عرب به طور ناخودآگاه در كلام خويش از دشنام استفاده مي كرده اند!!!

اشكال دوم : آيا اينكه رسول خدا (صلي الله عليه وآله) فرموده اند من مانند ساير انسان ها خشمگين مي شوم نشانگر وقوع دشنام از روي خشم نيست ؟

پاسخ : خشم رسول خدا در راه اجراي احكام الهي بوده است .

تحليل بخش اول كلام نووي :

ا. مسلمانان مي توانند از روي قرائن ظاهري ديگران را لعن كنند

ب. لعن بايد جزو سنن ثابت در سيره رسول خدا (صلي الله عليه وآله) به حساب آيد

تحليل بخش دوم كلام نووي :

ا. اگر اين مطلب به صورت اتفاقي بود نبايد به صورت مستمر تكرار مي شد

ب. اگر اين سخنان بدون قصد نفرين بود پس چرا مستجاب شد ؟

اجابت نفرين رسول خدا (صلي الله عليه وآله) در حق قبايل لحيان ، رعل ، ذكوان و عصية:

اجابت نفرين رسول خدا (صلي الله عليه وآله) در حق معاويه :

ج. صحابه از لعن رسول خدا (صلي الله عليه وآله) نفرين حقيقي فهميده اند

د. اگر اين سخنان بدون قصد نفرين بود پس چرا از روي خشم براي خدا صورت مي گرفت ؟

تحليل بخش سوم كلام نووي :

نتيجه گيري از پاسخ ها: يا لعن از سنت هاي رسول خدا است و يا روايات اشتباه است!

5- آيا اگركسي مورد لعن قرارگيرد فرشتگان از او دفاع مي كنند ؟

طبق اين روايت اهل سنت بايد در مقابل لعن خلفا سكوت كنند .

در متن روايت تناقض وجود دارد .


لينك فايل pdf:



Share
1 | محمود | | ١٢:٠٠ - ٠٢ آبان ١٣٨٨ |
دست شما درد نکنه. خيلي عالي بود، واقعا استفاده کرديم.
2 | مهرداد | | ١٢:٠٠ - ٠٣ آبان ١٣٨٨ |
بسم ا... السلام عليکم سيد بزرگوار ! اجرتان با مادر پهلو شکسته يمان باشد ان شاا...الرحمن. التماس دعاي فراوان% برايم دعا کنيد يا سيد بزرگوار.گرفتارم. ياعلي مدد صلوات ا...وسلامه عليه.
3 | مهدي ذ | | ١٢:٠٠ - ١٣ آبان ١٣٨٨ |
با سلام خدمت شما خادمان ولي برحق ‚ قرآن ناطق ‚ علي (ع) :
مي خواستم در صورت امکان ‚ فايل pdf اين صفحه را در دسترس قرار بدهيد .
از زحمات شما بسيار سپاسگذارم .
4 | مجيد م علي | | ١٢:٠٠ - ١٦ آبان ١٣٨٨ |
با سلام
برادر عيسي لطفا يكي دو مورد را ذكر كنيد تا بتوانيم روي ان بيشتر دقت كنيم .اينجور اظهار نظر از شخصيتي بمثل شما بعيد است
مع الف شكر
يا علي
5 | عيسي | | ١٢:٠٠ - ١٦ آبان ١٣٨٨ |
برادر فزويني مقاله اي كه تدوين نموده ايد بسيار مغرضانه است و در جاهاي هم مشكل ترجمه دارد از افرداي چون شما اين ايردات بعيد است
انصاف هم چيز خوبي است و در جاهاي هم عبارات و احاديث نقل و قولي را نيز قيچي نموده ايد
6 | amin moghadam | | ١٢:٠٠ - ١٦ آبان ١٣٨٨ |
با سلام . از مطالب بسيار خوب و روشنگرانه تان بسيارسپاسگزارم . توفيق همه دست اندركاران سايت را از خداوند خواستارم. با احترام.
7 | هادي عباسي | | ١٢:٠٠ - ٢١ آبان ١٣٨٨ |
اين برادر عيسي در جهالتش همين بس كه فكر كرده حضرت آيت الله قزويني نيز مثل علماي خودشان اهل كپي پست هستند
يك خواهشي از ايشان دارم كه لطف نموده يكي دو مورد از اين قيچي ها را و ترجمه ناقص را ذكر كنند تا ما هم شايد نظرمان از ايشان برگردد
8 | هادي سلماني زاده | | ١٢:٠٠ - ٠٨ بهمن ١٣٨٨ |
يا علي مدد .
به کوري چشم دشمنان شيعه .
9 | مرتضي | | ١٢:٠٠ - ١١ بهمن ١٣٨٨ |
سلام عليکم
کاش اين مطالب و مقالات و پاسخها را به صورت کتاب بيرون ميداديد تا همه استفاده کنند
.........................
الا لعنه الله علي القوم الظالمين
10 | رامتين صادقي | | ١٢:٠٠ - ٢٧ بهمن ١٣٨٨ |
دم شما گرم

امام معصوم مي فرمايند:

هل الدين الا الحب والبغض

اينجا معلوم ميشه کي دينداره کي بي دين!!!

بر دشمن مرتضي علي عليه السلام تا به صبح قيامت لعنت باد

به قول يه بنده صالح خدا: هزار بار شتر ارزن لعنت خدا بر دشمنان علي ابن ابيطالب عليه السلام( !!! )
11 | سيد مهدي حسيني | | ١٢:٠٠ - ٠٨ اسفند ١٣٨٨ |
سلام عليكم
اجركم عندالله
اميدواريم كساني كه در پي حقيقت هستند . اين مطالب را مطالعه كنند و بدون تعصب و عناد و با عقل سليم خود (اگر دارند)قضاوت نمايند.
با تشكر از همه دست اندركاران اين سايت ارزشمند.
التماس دعا
يا علي
(110)
12 | سيد مهدي حسيني | | ١٢:٠٠ - ٠٨ اسفند ١٣٨٨ |
سلام عليكم
اجركم عندالله
اميدواريم كساني كه در پي حقيقت هستند . اين مطالب را مطالعه كنند و بدون تعصب و عناد و با عقل سليم خود (اگر دارند)قضاوت نمايند.
با تشكر از همه دست اندركاران اين سايت ارزشمند.
التماس دعا
يا علي
(110)
13 | محمد جواد اميد | | ١٢:٠٠ - ١٧ اسفند ١٣٨٨ |
ممنون
14 | مهدي شاهچراغ | | ١٢:٠٠ - ١٠ فروردين ١٣٨٩ |
سلام تحقق وعده الهي : - به راستي از کجا مي توان فهميد که در 14 قرن گذشته هيچ تغييري در قرآن رخ نداده است و اين کتاب دچار تحريف نشده است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ هر چند در اين خصوص دلايل متعددي وجود دارد، اما ساده ترين آنها « عدم وجود تفاوت در بين قرآن هاي موجود در نقاط مختلف دنيا » مي باشد. براي مثال: اگر قرآن در امريکا دچار تحريف و تغيير مي شد، امروز حداقل بايد دو قرآن متفاوت در دنيا وجود داشت. و قرآني که مورد قبول مسلمانان آن کشور مي باشد، بايد با قرآني هايي که در ايران و ساير نقاط دنيا وجود دارد – حداقل در يک آيه – تفاوت مي داشت. حال آنکه اگر دقت نماييد متوجه خواهيد شد که بعد از گذشت چهارده قرن از ظهور اسلام و علي رغم تعدد مذاهب اسلامي و نيز دسيسه هاي بدخواهان اين دين آسماني، تنها و تنها يک قرآن مورد توجه و اتفاق تمام مسلمين جهان مي باشد. و بايد گفت که: « خداوند به وعده خود، در خصوص عدم تحريف کتاب آسماني اش عمل کرده است.» حال بايد پرسيد که خدايي که مي تواند کتابي را در طول 14 قرن حفظ کند، آيا قادر نيست که " فردي " ( امام زمان عج ) را چند قرن حفظ و حراست کند تا جهان را از تاريکي و ظلمت برهاند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خداوند ما را از شهداي قيام آن حضرت قرار دهد. با خدا باشيم تا خدا با ما باشه. اللهم عجل لوليک الفرج ياحق
15 | عمر معاويه از امارات | | ١٢:٠٠ - ١٧ فروردين ١٣٨٩ |
سلام عليكم خدمت برادران اهل تشيعجناب اقاي قزويني جا دارد 3گلايه از شما داشته باشم1در مورد مهدي از شما روايت خواستم از كتب اهل سنت نياورديد 2سوال من را با ايميل پاسخ داديد اين در شان مكاني كه عموم مردم براي درك و فهم حقايق ميايند كار شايسته اي نيست مثل اينكه معلم در كلاس جواب سوال دانش اموزش را در گوشش بگويد البته من باب مثال ميگويم .3بنده به دليل اينكه مدتيست كامپيوتر در اختيار ندارم و اكثرا با موبايل اينترنت هستم خواندن ايميلي كه برايم شما برايم بسيار سخت بود فقط مربع بود لطف كنيد با فرمت بهتري بفرستيد.اما در مورد خطبه ي شقشقيه شما فرموديد كه همچين مطلبي در ان نيست بنده الان ان بخش از خطبه را كاملا يادم نيست اما بنده اين را در خطبه شقشقيه ديده ام.اول از ابوبكر سپس از عمر سپس از عثمان ميگويد.لطفا خطبه را ديگر بار مشاهده بفرماييد و اما نكته اي كه جالب توجه است مانور دادنتان بر روي ايه تظهير است.بايد خدمتتان عرض كنم چرا ميگوييد انها معصومندو حتي هرگز اشتباه هم نميكنند؟ايا اين نياز به دليل ندارد؟ما در سراسر كتابها ميبينيم كه حضرت علي و حضرت حسن رضي الله تعالي عنهما با هم در بسياري مواقع اتفاق نظر نداشتند مثلا بعد از قتل حضرت عثمان.يا در جاي ديگر حضرت صادق ميفرمايد چه بسا مواقعي كه من غلامم را كنارم مينشانم ونماز ميخوانم تا مبادا يادم برود در كدام ركعت هستم.ديگر در مورد متعه در كتب اربعه الاستبصار و تهذيب طوسي در كتاب شيخ حر عاملي روايت داريم كه پيامبر اكرم ص متعه و گوشت الاغ را حرام كردند.در مورد حديث نحن معاشر الانبياء كه پيامبران ارث نميگذارند بايد خدمتتان عرض كنم كه اين حديث در بحار الانوار امده است ... جناب عالي فرموديد اگر ابوبكر به اهل بيت علاقه داشت پس در زمان حيات حضرت زهراء رض ميرفت به زيارتشان شما اگر يك حديث آوردي كه ابوبكر به ديدن و زيارت انها نميرفت از زماني كه انها را شناخته من حرفتان را قبول ميكنم...شما ميگوييد ابوهريره گفت فلان حديث از جيب من است خب شايد ان حديث را نوشته و در جيبش گذاشته...لطفا جواب بدهيد نفرماييد فلان ادرس را بخوان من همه جاي را خوانده ام منتظرم جوابم را همين جا ببينم...

پاسخ:

با سلام
دوست گرامي
1- فرموده‌ايد «در مورد مهدي از شما روايت خواستم از كتب اهل سنت نياورديد»!
اگر به دنبال حقيقت بوديد، آدرس‌هايي را كه به شما داده شده است ، ملاحظه مي‌كرديد ، تا روايات اهل سنت در مورد حضرت مهدي را ببينيد :
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=salam&id=20
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=salam&id=21
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=salam&id=22
2- فرموده‌ايد «سوال من را با ايميل پاسخ داديد اين در شان مكاني كه عموم مردم براي درك و فهم حقايق ميايند كار شايسته اي نيست مثل اينكه معلم در كلاس جواب سوال دانش اموزش را در گوشش بگويد»!
اگر كسي به دنبال حقيقت باشد ، در گوش او نيز گفته شود ، حقيقت را مي‌يابد و اگر كسي به دنبال ابراز نظرات خود در ميان ديگران باشد ، هرچه حقيقت را در مقابل جمع به او بگوييد باز قبول نمي‌كند !
بسياري از پاسخ نظرات ، تنها به ايميل ارسال مي‌شود ! و عموم دوستان نيز به خاطر اينكه تنها به دنبال جواب هستند ، اين مطلب را طبيعي مي‌دانند !
3- فرموده‌ايد «به دليل اينكه مدتيست كامپيوتر در اختيار ندارم و اكثرا با موبايل اينترنت هستم خواندن ايميلي كه برايم شما برايم بسيار سخت بود فقط مربع بود لطف كنيد با فرمت بهتري بفرستيد»!
فرمت ما ، همان فرمت معمول صفحات وب است ! البته سيستم‌هايي كه داراي فونت فارسي نباشند ، دچار اين مشكل مي‌شوند (چه نظر براي آنها ارسال شود و چه در بخش نظرات سايت علني شود)
4- فرموده‌ايد «.اما در مورد خطبه ي شقشقيه شما فرموديد كه همچين مطلبي در ان نيست بنده الان ان بخش از خطبه را كاملا يادم نيست اما بنده اين را در خطبه شقشقيه ديده ام»!
خطبه شقشقيه دو صفحه بيشتر نيست ! بهتر است عين عبارت را براي دوستان مطرح كنيد !
5- فرموده‌ايد « اما نكته اي كه جالب توجه است مانور دادنتان بر روي ايه تظهير است.بايد خدمتتان عرض كنم چرا ميگوييد انها معصومندو حتي هرگز اشتباه هم نميكنند؟ايا اين نياز به دليل ندارد؟ما در سراسر كتابها ميبينيم كه حضرت علي و حضرت حسن رضي الله تعالي عنهما با هم در بسياري مواقع اتفاق نظر نداشتند مثلا بعد از قتل حضرت عثمان.يا در جاي ديگر حضرت صادق ميفرمايد چه بسا مواقعي كه من غلامم را كنارم مينشانم ونماز ميخوانم تا مبادا يادم برود در كدام ركعت هستم»!
بهتر است به جاي اينگونه استدلال‌هاي كلي ، روايت را با سند مطرح كرده و سپس بحث نماييد ! (روش بحث علمي)
6- فرموده‌ايد «.ديگر در مورد متعه در كتب اربعه الاستبصار و تهذيب طوسي در كتاب شيخ حر عاملي روايت داريم كه پيامبر اكرم ص متعه و گوشت الاغ را حرام كردند»!
در همان باب نيز مي‌گويد اين روايت از باب تقيه است ! زيرا همانطور كه علماي اهل سنت گفته‌اند اصلا در ماجراي مزبور زني نبود كه بخواهد متعه شود !
7- فرموده‌ايد «.در مورد حديث نحن معاشر الانبياء كه پيامبران ارث نميگذارند بايد خدمتتان عرض كنم كه اين حديث در بحار الانوار امده است»!
در بحار الانوار ، بسياري از روايات اهل سنت را نيز نقل كرده است ! بحار الانوار براي شيعيان مانند كنز العمال براي اهل سنت است ! آيا به مجرد نقل روايت در كنز العمال ، مي‌توان به آن استدلال كرد ؟!
8- شما مدعي علاقه ابوبكر به فاطمه زهرا سلام الله عليها هستيد و بايد براي اين مطلب دليل بياوريد !
9- فرموده‌ايد «شما ميگوييد ابوهريره گفت فلان حديث از جيب من است خب شايد ان حديث را نوشته و در جيبش گذاشته...لطفا جواب بدهيد»!
!!! آيا در آن زمان (زمان خلفا) كسي جرات داشت روايتي را بنويسد ؟ يا خلفاي شما تمام كساني را كه روايات را مي‌نوشتند توبيخ مي‌كردند ؟!
10- فرموده‌ايد « نفرماييد فلان ادرس را بخوان من همه جاي را خوانده ام منتظرم جوابم را همين جا ببينم...»!
اگر خوانده بوديد مطلب شماره 1 را نمي‌فرموديد !
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات

16 | مسلمان دور از لعن و نفرين | | ١٧:٤١ - ١١ خرداد ١٣٨٩ |
جالب است با اين دروغهاي سرهم شده كل بزرگان اسلام از صدر تا اكنون همگي فحاش و لعن كننده بوده‌اند . با اين وضع آيا كسي به اسلام احترام مي گذارد در حاليكه همه‌اش لعن و نفرين و فحش و ناسزا و عداوت است . ... خير اسلام راستين جداي از اين دروغهاي شماست و. با اين دروغها خود را در دنيا و قيامت رسوا كرده و مستوجب عقوبت و عذاب سخت الهي خواهيد شد . از خدا بترسيد به مطاع اندك و قليل دنيا دلخوش مباشيد. بزودي قيامت بپا خواهد شد و آنگاه راه چاره و مفري براي شما نخواهد بود . اگر عاقل باشيد توبه مي كنيد و از اين ياوه گوييها و دروغهاي ناپسند اجتناب مي كنيد .

پاسخ:

با سلام

دوست گرامي

پس شما نيز مانند به ما اين نتيجه رسيده‌ايد كه كتب اهل سنت ، (از جمله صحيح بخاري و مسلم) پر از دروغ است ! چون مصادر اين مطالب همگي از كتب اهل سنت است !

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

17 | علي | | ٠٢:٤٥ - ٢٠ مرداد ١٣٨٩ |
همه جا خوب و بد دارد ودر صحابه هم خوب وبد دارد همه ي خوبها که شهيد شدند بدهاهم .........................................................................
18 | علي | | ١١:٥٩ - ٣٠ شهریور ١٣٨٩ |
شما نوشته‌ايد روش بحث علمي اين است که با سند باشد حرف‌هاي‌مان، اما خودتان اين مطلب را در جواب نظر 15 بدون سند ذکر کرديد: زيرا همان‌طور كه علماي اهل سنت گفته‌اند، اصلا در ماجراي مزبور، زني نبود كه بخواهد متعه شود!

پاسخ:

با سلام

دوست گرامي

علت اين امر اين است كه ما در سايت به صورت مفصل در اين رابطه سخن گفته و آدرس نيز داده‌ايم :

http://valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=maghalat&id=93

و در بخش نظرات تنها به پاسخگويي اجمالي مي‌پردازيم .

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

19 | منجي | | ١٨:٥٣ - ١٠ مهر ١٣٨٩ |
ايا با اين همه دشمني ها که خليفه دوم با ايرانيانيان کرد مي شود او رابخشيد ما منتظر هستيم تا ابو مسلم ديگري ظهور کند وما شعيان علي ان ناجوانمرديها که در حق ايرانيان کردندبه خودشان بازگردانيم واسلام علي را در تمام بلاد مسلمين ترويج نماييم تا مسلمانان عطر وبوي اسلام واقعي را تا ظهور منجي بچشندخداوند ايران را پايدار کند که باعث عزت مسلمين وترويج اسلام راستين شده وفوج فوج به مذهب شيه گروييده مي شوند وميرود تا بار ديگر خلافت مسلمين با رهبري شيعه بر پا شود
20 | مجيد م علي | | ١٩:٣٨ - ١١ مهر ١٣٨٩ |
با سلام
جناب منجي بهتر است بگويي با اين همه دشمني ها كه در حق انسانيت كرد , اينجوري بهتر ميشود , و بعد ما منتظر هستيم تا اقايمان حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف ظهور كنند .

يا علي
21 | سيد محمد حسيني | | ١٥:٠٢ - ٠٥ آبان ١٣٨٩ |
اولا يه ايول به علامه قزويني
ثانيا يه سر به سايت ليل دات آي آر بزنيد.ضرر نميکند
به شبهات هم پاسخ ميديم
22 | M.J | | ١٤:٥١ - ٠٧ دي ١٣٨٩ |
"در خانه اگر كس است يك حرف بس است" دلايل بسيار دندان شكن و متقن و منطقي بود، اجرکم عند الله و عند رسول الله و آله و اصحابه المنتجبين. " اي که گفتي ؟؟؟؟ لعنت مکن * زانکه شايد حق تعالي کرده باشد رحمتش * آنچه با آل نبي کردند گر بخشد خداي * هم ببخشايد تو را گر کرده باشي لعنتش"
23 | م | | ٢٠:٥١ - ١١ دي ١٣٨٩ |
اما سب که کلا قضيه اش منتفي است حتي سب به بت از نظر قرآن حرام است واما لعن بله در قرآن وروايات آمده اما لعن به چه کسي شايي که از اصحاب فقط سه نفر را مي شناسيد حتي در مورد صحابي بودن عمار شک داريد آيا لعن اصحاب را عملي داراي اجر مي دانيد إن رسول الله صلى الله عليه وآله، لما قبض صار الناس كلهم أهل جاهلية إلا أربعة: علي، والمقداد، وسلمان، و أبو ذر، فقلت: فعمار؟ فقال: إن كنت تريد الذين لم يدخلهم شيء فهؤلاء الثلاثة. بحار الأنوار - المجلسي - ج 22 - ص 333 والكافي ج8ص 296 ومستدرك الوسائل –الميرزا النوري- ج11 ص آري سلمان نيز ايمانش براي شما مسجل نيست واما در مذمت سب ولعن آنهم به اصحاب:عن علي بن أبي طالب رضي الله عنه أنه قال لأصحابه: ( أوصيكم في أصحاب رسول الله ، لا تسبوهم، فإنهم أصحاب نبيكم، وهم أصحابه الذين لم يبتدعوا في الدين شيئاً، ولم يوقروا صاحب بدعة، نعم! أوصاني رسول الله في هؤلاء) . ["حياة القلوب للمجلسي" ج2 ص621] مولي علي علنا سب بر اصحاب را بدون استثنايي که شيعه دارد حرام مي داند.واما خود لعن:7- قال علي عليه السلام قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم: { إذا لعن آخر هذه الأمة أولها فليرتقب عند ذلك ثلاثة: الريح الحمراء، والخسف، والمسخ }.الخصال (2/91)، البحار (6/304، 305)، (52/193)، (77/157)، كمال الدين (477)، أمالي الطوسي (528). فقد رَوَى نَصْرٌ بن مزاحم : عن عمر بن سعد [ الأسدي ] ، عن عبد الرحمن ، عن الحارث بن حصيرة ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ شَرِيكٍ قَالَ : خَرَجَ حُجْرُ بْنُ عَدِيٍّ وَعَمْرُو بْنُ الْحَمِقِ يُظْهِرَانِ الْبَرَاءَةَ مِنْ أَهْلِ الشَّامِ فَأَرْسَلَ إِلَيْهِمَا عَلِيٌّ [ عليه السلام ] أَنْ كُفَّا عَمَّا يَبْلُغُنِي عَنْكُمَا فَأَتَيَاهُ فَقَالَا يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ أَلَسْنَا مُحِقِّينَ ؟! قَالَ : بَلَى . [ قالا : أو ليسوا مبطلين ؟. قال : بلى ] قَالَا : فَلِمَ مَنَعْتَنَا مِنْ شَتْمِهِمْ ؟! . قَالَ : كَرِهْتُ لَكُمْ أَنْ تَكُونُوا : لَعَّانِينَ ، شَتَّامِينَ تَشْتِمُونَ .وقعة صفين لنصر بن مزاحم ص 103 وعنه في بحارا لأنوار ج : 32 ص : 399.اما سيدنا علي اصلا به طرف مقابل در صفين لعن وسب نکرد بر خلاف شيعه.عن جعفر عن أبيه أن عليا - عليه السلام - لم يكن ينسب أحدا من أهل حربه إلى الشرك ولا إلى النفاق ، ولكنه يقول : هم بغوا علينا )) قرب الإسناد ص 62 ، وسائل الشيعة11/62.ونيز آمده:عبدالله بن جعفر الحميري في ( قرب الإسناد ) عن هارون بن مسلم ، عن مسعدة بن زياد ، عن جعفر ، عن أبيه ان عليا ( عليه السلام ) لم يكن ينسب أحدا من أهل حربه إلى الشرك ولا إلى النفاق ، ولكنه كان يقول : هم إخواننا بغوا علينا .قرب الإسناد : 45 كتاب وسائل الشيعة ج 15 ص69 ـ ص.علي مولي ما طرف مقابل را برادر خود خطاب مي کند ولي شيعه به برادران علي لعن مي کند!!!!!
24 | mohebbe ashab | | ٠١:٣٣ - ١٢ فروردين ١٣٩٠ |
همه ي چيزهايي که نوشته شده کذب محض بر اهل سنت ميباشد و اگر واقعا راست ميگوييد دليل بياوريد
25 | فاطمه | | ٢١:٥٠ - ١٢ فروردين ١٣٩٠ |
كارتون محشره!! واقعا لذت بردم. اگه شما اين سايتو درست نكرده بوديد ما كه وقت نداريم كارمون در مباحثه با سني ها خيلي سخت بود. ميشه مطالب شما رو كپي كنيم؟
26 | momen abdullah | | ٢٣:٢٧ - ١٢ فروردين ١٣٩٠ |
جناب mohebbe ashab
چرا شما محبت تروريستهايي که قصد جان حضرت محمد مصطفي (صلي الله عليه و آله) را داشتند، داريد؟

يا علي
27 | سيد محمد حسيني | | ١٧:٠١ - ٢٣ خرداد ١٣٩٠ |
سند حرف جناب momen abdullah .المحلي ابن حزم جلد 11 صفحه 224.
يا علي
28 | امين آغا | | ٢٤:٣٦ - ٢٩ خرداد ١٣٩٠ |
شماره 24

گفته: " همه ي چيزهايي که نوشته شده کذب محض بر اهل سنت ميباشد "

وهمه ي چيزاي نوشته شده از كتابهاي شما سني ها مي باشد و با توجه به قاطعيت شما در نظرتان نتيجه گيري ما وهركس ديگر قاطعا اين است كه كتابهاي شما كذب مي باشند و جعل .

بيچاره اول فكر پيامد حرفتو كن بعد نخود داغتر از آش شو .
29 | علي اميدي | | ١٢:٠٣ - ٢٦ تير ١٣٩٠ |
اميداست اهل تسنن قدري براي رضاي خداتعصب راکنارگذارند
30 | رضا | | ١٣:٣٨ - ٢٢ مرداد ١٣٩٠ |
هيچ كدام از اين اسناد كه مي گوديد صحت ندارد
31 | مهدي | | ١٥:٣٣ - ٠٥ شهریور ١٣٩٠ |
من سوالي دارم از عزيزان اهل سنت و آن اينست که شما بزرگوارن آداب دينتان را از چه کسي گرفته اييد واز چه منابعي؟؟؟ يعني اعمالي مثل نماز -روزه- حج-وضو-و....... چه کسي به شما ياد داده است؟؟؟ حمد وثناي خلافايتان -اعمال وخلاصه همه عبادت هايتان و اعتقاداتتان از کجا گرفته اييد؟؟
جواب:
آيا جز از طريق همين کتاب هايي که بزرگانتان مانند امامان اربعتان و شاگردانشان نوشته اند؟
آيا جز از طريق همين کتاب هاي صحيح شش گانه تان؟
آيا از راهي غير از اين موارد گرفته اييد؟
قطعا ويقينا شما هم مثل ما شيعيان باورها واعتقاداتتان را از کتابهايتان گرفته اييد .........پس :
پس چرا خودتان اولين نفر هستيد که کتاب هاي بزرگانتان را نغض مي کنيد وتهمت دروغ به آنها ميزنيد؟
پس چرا از يک طرف ادعا داريد صحيح بخاري هم طراز قرآن است وهرکه در آن شک کند کافر است اما از طرف ديگر همين صحيح بخاري را قبول نداريد؟
برادران اهل سنت متوجه باشند که نفي مقاله اين سايت که تمامي ادعايش برگرفته از کتابهاي شماست در درجه اول نفي ونغض ودروغ پنداشتن خود کتاب هايتان است. شما اگر کتاب هايتان را نفي کنيد پس از شما چه مي ماند ؟؟؟ به قرآن تمسک مي جوييد؟؟؟ قرآن که به عنوان نمونه يک آيه اش اينگونه باعث اختلاف در تفسير مابين علمايتان شده است پس چگونه بدون وجود کتابهايتان وبزرگانتان از قرآن کسب فيض و قواعد وآداب دين مي کنيد؟؟؟((( مائده آيه شش))))
درست است قرآن هم نص دارد وهم اجتهاد هم محکمات دارد هم متشابهات (((( آل عمران آيه 7))) اما براي دريافت متشابهات آن راهي جز علمايتان و کتاب هايتان داريد؟؟؟ شما نصي به اين واضحي (((مائده آيه شش))) تبديل به اجتهاد کرده اييد پس واي به حال متشابهات قرآن....... پس مي بينيد قرآن بدون وجود منبعي ديگر و به تنهايي فقط گمراه کننده است.
ما شيعيان بر اساس دستور خداوند متعال در روز غدير و آيه اليوم اکملت و.....و صدهها احاديث متواتر ومعتبر و سند دار از پيامبرمان در کنار قرآن از مفسرين دوازده گانه امان که امامان وپيشوايان ما هستند در کنار قرآن استفاده مي کنيم واينست که کمترين تناقض در تفسير واجتهاد آيات داريم ..........اما شما چه؟؟؟؟
چه راهي داريد که متشابهات قرآن را دريافت داريد وپي به معنا وتفسيرش ببريد؟؟؟ شما که بر روز غدير و صراحت قرآن وصدهها احاديث پيامبر در مورد جانشين هاي پيامبر خط کشيده اييد و محمد و خدايش را به دوتا عرب جاهلي فروخته اييد از کجا جز همين چند تا عالمتان پي به تفسير قرآن ميبريد؟؟؟
مگر همين چند نفر عالمتان جز در کتابهايشان براي شما تفسير گفته اند؟؟؟
پس:
پس لطفا اول خوب فکر کنيد وبعد اين مقاله را نفي ودروغ بپنداريد درحالي که اين مقاله از خود کتاب هاي شما دليل آورده واستدلال کرده است.
32 | محمد | | ١٩:٣٩ - ٢٤ شهریور ١٣٩٠ |
اي خاک عالم بر سرت که آبروي اسلام و مسلمين را برده اي و آنچنان اين دروغ پرازيها زا به دنبال هم تيتر کرده اي که اگر يک غير مسلمان آن را ببيند فکر خواهد کرد که رسالت پيامبر بزرگ اسلام چيزي جز فحاشي و تهمت و افترا به همديگر نبوده است خداوند انسان هاي مغرضي را که اينگونه مي خواهند در لباس دفاع از دين مبين اسلام آن را به سخره بگيرند لعنت کند که اين همه لعن ونفرين را از زبان صحابه بزرگوار پيامبر به دروغ نقل کرده است
33 | مهدي رضايي | | ١٨:٤٦ - ٢١ مهر ١٣٩٠ |
سلام استاد عزيز اگر ايات قران را هم که خدا در ان منافقين وکفار رو لعن کرده ميگذاشتيد اوقع في النفوس بود
34 | سيد عباس علوي نژاد | | ١٦:١٤ - ١١ آبان ١٣٩٠ |
ببخشيد يک سوال دارم بنده خيلي از اهل سنت بدم مي آيد وبعد از ازدواج با همسرم فهميدم خواهر زنم شوهرش سني است و من تا يک ماه با خانواده زنم حرف نزدم به خاطر اينکه اين مسئله را از من مخفي کردند و با اينکه مي دانند مرا از سني بد مي آيد مي خواهند دختر ديگرشان را به سني بدهند تکليف من چيست زودتر جواب بديد

پاسخ:

با سلام

دوست گرامي

از جهت حكم شرعي ، شما نمي‌توانيد مانع اين ازدواج شويد ؛ در صورت تمايل دختر و اذن ولي و داشتن شرايط شرعي ، عقد ازدواج صحيح است .

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

35 | موحد يكتا پرست | | ٠٩:٥٧ - ٢٢ آذر ١٣٩٠ |
اي شيطان صفت موذي سايتت را تعطيل كن خجالت بكش اين همه ادم را انداختي به جان هم مطالبي كه اينجا از هردو طرف نقل ميشود 70درصدشان من دراوردي يا نا اگاهانه است ملتي را به بيراهه نكشان خدا لعنتت كند
36 | بخت النصر | | ١٣:١٠ - ٢٢ آذر ١٣٩٠ |
موهد يک تابه پرست
پس اعتراف کردي که حداقل 70 درصد مطالب دين شما من در آوردي و ناآگانه است.
راستي اين چرت و پرت ها را چه کسي به عنوان دين به شما تحميل کرده است؟ کعب الاحبار اسرائيل يا شاگردش عمربن خطاب؟
37 | احمد | | ٠٧:٥٥ - ٢٨ آذر ١٣٩٠ |
موحد عمر پرست و ابوبكر صفت !!
اين مطالب، همه از منابع شما هستند! پس شما در واقع، غيرمستقيم، كتب خودتون رو من دراوردي دانستي و علماي خودتون رو هم منگل، !! چون اونها بودند كه اينها رو براي شما نوشتند تا براي نسل هاي بعدي شما استفاده كنند((( در مورد اون مطلب كه بهت گفتم: ابوبكر صفت ! آتيشي نشو، منظورم اين بود كه كذاب صفت، و خائن صفت - راستش صحيح بخاري و مسلم نقل كرده اند كه ابوبكر، هم خائن بود و هم كذاب و هم حيله گر!! و چون شما هم دروغ نوشتي، بهترين چيزي كه مي تونستم بهت بگم اين بود كه بهت بگم: ابوبكر صفت !!!
38 | سيد عبدالرحمن حسيني | | ١١:٢٨ - ٠٧ بهمن ١٣٩٠ |
با سلام . برادران عزيز
جدا از شما تشكر مي كنيم كه با عقل و منطق و با استفاده از منابع اهل تسنن ( بخوانيد اهل تصنع ) پاسخ مي دهيد .
خدا خيرتون بده .
شب و روز دعاگوي شما هستيم .
39 | مسلمان | | ٠٤:٥٠ - ٠٨ فروردين ١٣٩١ |
يک سوال از جناب احمد و ديگر براداران شيعه که در اين سايت حرفهاي زشت و پست راجع به اهل سنت زدند... جناب احمد و ديگران اولا بحث علمي بايد از فحش و بدگويي خالي باشد... خدا مي فرمايد..و وإذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما... حالا در مورد که گفتيد همه اينها از خود کتاب هاي شما هستند درست ولي شما به منابع خودتون يک نگاه کرديد امام صادق (ع) در اصول کافي که از کتب اربعه شما است مي فرمايد: هر که از پشت اهل سنت نماز بخواند مثل اينکه از پشت پيامبر(ص) خوانده است.. پس چرا شما به منابع خودتون نگاه نمي کنيد و قبول نمي کنيد... ولا تلبسوا الحق با الباطل...
و جناب مهدي که شما چرا اين حرف را ميزنيد در صورتي که در کتب و منابع شما از اين تناقضات و خرافات زيياد است چرا اون هارا نمي گوييد در حالي که روايت داريد که اصول کافي بعد از اينکه شيخ کليني آن را به اتمام رساند به امام زمان عرضه کرد امام فرمودند: الکافي کافي لشيعتنا... کتاب کافي براي شيعيان من کافي است ولي شما در عمل هيچ....
40 | مسلمان | | ١٩:٤٩ - ٠٨ فروردين ١٣٩١ |
چرا شما حرفهاي سني ها را نمي آوريد؟ من مطالبي نوشتم که نيستند مثل براداران شيعه هيچ فحش و برگويي نکردم فقط يک سري حقايق را بيان کردم همين ولي شما آن را اينجا نياورديد.... متأسفانه..
  بعدی [1] [2]  
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها