2024 March 28 - پنج شنبه 09 فروردين 1403
آيا يك خانم شيعي مي تواند با يك فرد سني ازدواج كند ؟
کد مطلب: ٥٢٢٨ تاریخ انتشار: ٢٩ آبان ١٣٨٦ تعداد بازدید: 242675
پرسش و پاسخ » شيعه
آيا يك خانم شيعي مي تواند با يك فرد سني ازدواج كند ؟

سؤال كننده : سوده اميني

توضيح سؤال :

با سلام

يكي از مسائلي كه اخيرا توسط گروهي از برادران اهل سنت بر روي سايتي فرانسوي زبان مطرح شده بود اين بود كه مخصوصا شيعيان ايراني ازدواج با سنيها را ممنوع اعلام كرده اند . آيا فقهاي شيعه اين امر را مجاز دانسته اند ؟ لطفا نظر تني چند از اين بزرگان را اعلام بفرمائيد ؟

با تشكر .

پاسخ :

اما در بين اهل تسنن فتواي به حرمت ازدواج اهل برخي فرق با فرق ديگر مطرح شده است :

حرمة الزواج الحنفي من الشافعية

قال الشيخ أبو حفص في فوائده :

لا ينبغي للحنفي أن يزوّج بنته من رجل شافعيّ المذهب . وهكذا قال بعض مشايخنا ولكن يتزوج بنتهم . زاد في البزازية تنزيلا لهم منزلة أهل الكتاب .

البحر الرائق لابن نجيم المصري ، ج2 ، ص80 .

سزاوار نيست كه حنفي دخترش را به مردي از شافعي دهد-اينچنين گفته اند بعضي از اساتيد ما - ولي دختر از شافعي ها مي توان گرفت. در بزازيه گفته است جون ايشان مانند اهل كتابند!!!

اما در بين شيعه چنين مطلبي به عنوان حكم اولي موجود نيست و بلكه فتواي به جواز داده شده است :

ولعله أشار بذلك إلي ما في النكاح من عدم جواز تزويج المخالف المؤمنة مخافة علي دينها فلا يكون كفوا لها ولكنه كما تري ، لا يصلح بمجرد ذلك للخروج عن مقتضي العمومات جنسا ونوعا

جواهر الكلام - الشيخ الجواهري - ج 22 - ص 338

شايد كه اين مطلب اشاره دارد به عدم جواز ازدواج زن شيعه با مرد سني بخاطر ترس بر دينش پس سني كفو شيعه نيست . اما اين مطلب اشكال دارد ونمي توان به مجرد آن از عمومات ( روايات وادله مجوز ازدواج با اهل تسنن) خارج شد.

إلا إذا قلنا بحرمة تزويج المؤمنة من المخالف ، لأخبار دلت علي ذلك ... لكن الأقوي عدم التحريم .

كتاب المكاسب - الشيخ الأنصاري - ج 3 - ص 592

مگر اينكه بگوييم جايز نيست زن شيعه با مرد سني ازدواج كند چون رواياتي داريم ... اما اقوي ( فتوي) عدم تحريم است .

سؤال 1681 : المشهور أنه يكره تزويج الإمامية من المخالف ، ولهذا فالعلماء في الخليج ( حفظهم الله ) يمتنعون من اجراء العقد بينهما فلعل ذلك يكون رادعا للفتاة أو أهلها عن المضي في هذا الأمر ، والذي يحصل في بعض الأحيان أنهما يصران علي التزويج من بعضهما البعض أو أن الولي يشترط أن يكون العقد عند أحد علماء الإمامية ، ومع ذلك العالم يرفض والولي يصر علي ذلك ، وقد تحصل المعصية مع مواصلة الرفض فما هو برأيكم الحل المناسب ؟

التبريزي : ما ذكره المشهور من علمائنا حكم لتزويج المؤمنة نفسها من المخالف بعنوانه الأولي ، وأما بالنظر إلي بعض العناوين خصوصا ملاحظة أمر أولادها مستقبلا ، فاللازم أن لا تقدم علي أمر يخرج معه أولادها عن ولاية أهل البيت ( سلام الله عليهم ) إلي ولاية غيرهم فضلا عما إذا كان خوف من لحوقها بنفسها بولاية غيرهم قبل أولادها ، والله العالم .

بيان جواب سوال: مشهور (كراهت ازدواج زن شيعي با مرد سني ) حكم اوّلي است ( يعني ازدواج في نفسه حرام نيست ومكروه است) اما بانظر به بعضي از مطالب مخصوصا وضعيت آينده دختر ( حفظ جان ودين وي در آينده) لازم اين است كه عملي انجام ندهد كه موجب خروج اولادش از ولايت اهل بيت گردد. چه برسد كه خودش از شيعه بودن دست بردارد .

اين مطلب علت فتواي تمامي علمايي است ( كه بخاطر وضع موجود جامعه وفشار هايي كه بر دختران شيعه از طرف شوهران اهل تسنن ويا خانواده آنان وارد شده است كه حتي در بسياري موارد صدمات جسمي شديد ودر بعضي موارد صدمات جاني بر ايشان وارد آورده است ) ازدواج با برادران اهل تسنن را براي دختران شيعه جايز نمي دانند .

اكنون به بعضي از فتاوا اشاره مي نماييم:

1- آية الله العظمي خامنه اي:

سايت ايشان در بخش پرسشهاي متداول قسمت ازدواج و طلاق :

ازدواج با مرد سني

س: ازدواج زن شيعه با مرد سني چه حكمي دارد؟

ج) اگر خوف انحراف از مذهب نباشد، مانعي ندارد.

2- آية الله العظمي مكارم شيرازي :

http://www.makaremshirazi.org/persian/modules.php?name=es&p=2&id=104

سوال: آيا من كه دختري شيعه هستم ميتوانم با پسري سني كه معتقد به خدا و پيامبران مي باشد و حضرت علي را "فردي" بزرگ مي داند و براي همه امامان احترام قائل است، اما به مسئله امامت آنطور كه ما اعتقاد داريم، معتقد نيست جايز است؟ بايد متذكر شوم كه احترام به تمامي امامان مي گذارد به عنوان افراد خاص.

جواب: احتياط اينست كه با آنها ازدواج نكنيد چرا كه تكليف فرزندان شما فردا از نظر مذهب مبهم خواهد بود.

3- آيةالله العظمي فاضل لنكراني رحمه الله:

جامع المسائل ج1 ص416 مسائل متفرقه ازدواج:

http://lankarani.ir/far/bok/view.php?ntx=037020#415

سؤال 1568 :آيا جايز است دختر شيعه به شوهر سنّي داده شود؟

جواب: بهتر است از اين كار اجتناب شود.

4- آية الله العظمي نوري همداني:

استفتائات ج1 احكام نكاح وطلاق

http://www.noorihamedani.com/noori/home.asp?Languageurl=1&Pageurlnumber=403&zone=0&location=none&idnumber=107#20

س 668: آيا ازدواج زن يا مرد شيعه با زن يا مرد سني جايز است، يا خير؟

ج: اگر مطمئن است كه هويت مذهبي خود را حفظ مي كند جائز است.

5- آية الله العظمي سيستاني:

بخش سوالها وجوابهاي سايت ازدواج دائم:

http://www.sistani.org/local.php?modules=nav&nid=5&cid=757

سؤال: 1ـ آيا ازدواج يك دختر شيعه با مرد سني جايز است؟

2ـ در صورت جواز آيا نسل او سيّد باقي مي ماند يا از سيد بودن خارج مي شود؟

3ـ اگر مرد سني شيعه شود و والدين او سني باقي بمانند در آنصورت چطور ؟

پاسخ: 1ـ چنانچه بترسد كه بر اثر ازدواج با او به گمراهي بيفتد جايز نيست.

2ـ به هر حال چون شوهر سيد نيست نسل او نيز سيد (يعني از بني هاشم) نيستند.

3ـ در اين صورت مانعي ندارد

6- آية الله العظمي تبريزي رحمه الله: http://www.tabrizi.org/

جهت مشاهده متن استفتاء به سايت al-shia (لينك فوق) مراجعه و پس از انتخاب لينك fehrest.htm آيتم «نكاح» را كليك نماييد

سئوال 1474 ـ آيا ازدواج با كسي كه بر يكي از فرق اسلامي است ,صحيح است ؟

جواب بسمه تعالي چنانچه آن غير شيعه محكوم به كفر نباشد , ازدواج دختر شيعه با او صحيح است , لكن اگر خوف ضلالت و گمراهي باشد بايداجتناب شود , واللّه العالم .

7- آية الله العظمي گرامي:

http://www.gerami.org/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=9

سؤال : 85 ـ آيا جايز است دختر شيعه به شوهر سني داده شود ؟

جواب : چون معمولاً خوف زوال عقيده است جايز نيست تكليفاً ،گرچه باطل نيست وضعاً .

8- آية الله العظمي مظاهري :

رساله توضيح المسائل احكام ازدواج ، كساني كه ازدواج با آنها حرام است:

http://almazaheri.ir/Farsi/Index.aspx?TabID=0604&SectionNum=389&ChapterNum=133&ChapterName=ازدواج&BookNum=43&BookName=رساله%20توضيح%20المسائل-%20احكام&CompileNum=21&CompileName=در%20زمينه%20فقه

مسأله - مرد شيعه مي تواند با زن سنّي ازدواج كند و همچنين زن شيعه مي تواند به عقد سنّي درآيد ولي سزاوار نيست كه اين كار عملي شود.

9- آية الله العظمي محقق كابلي:

http://www.mohaqeq.org

س : 1256 - آيا ازدواج شيعه با سني غير متعصب جايز است؟

ج : بله، البته كراهت دارد اما اگر خوف انحرات داشته باشد جايز نيست.

10- آية الله العظمي سيد محمد صادق روحاني:

http://www.rohani.ir/estefta/ans.php?stfid=1775&subid=&merg=1

سؤال: آيا زن شيعه اثناعشري مي تواند با مرد مسلمان سني ازدواج كندياخير؟

جواب: ج: هو العالم؛ بلي مانعي ندارد.

11- آية الله العظمي سيد محمد حسيني شاهرودي:

استفتائات : احكام نكاح ، كساني كه ازدواج با آنها حرام است ، ناصبي و وهابي و سني:

http://www.shahroudi.com/Portal.aspx?pid=71243&Cultcure=Persian&CaseID=33986&CategoryID=6572

سؤال 808 : آيا ازدواج زنهاي شيعه با سني و وهابيها جايز است ؟ اگر در منطقه اي همسر شيعه براي آنها يافت نشود آيا از آن محل مهاجرت كنند يا با مرد سني ازدواج كنند ؟ بر فرض ازدواج آيا اگر بطريقه مخالفين عقد خوانده شود صحيح است يا لازم است بطريقه شيعه عقد خوانده شود ؟

جواب : اما نسبت به وهابي ها و مطلق ناصبي ها كه دشمن اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم السلام) مي باشند ازدواج با آنها حرام است و نجس مي باشند ، بلكه از كافر و سگ نجس ترند ، لكن اگر وهابي اتفاقاً دشمن اهل بيت (عليهم السلام) نباشد حكم ساير سني ها را دارد و اما ساير سني ها كه ناصبي نيستند ، پس ازدواج با آنها كراهت شديد دارد و علي الاظهر حرام نيست و زن بايد مطمئن باشد كه شوهر در ديانت او تأثير نخواهد كرد و اگر از آن محل بيرون شود و با شيعه ازدواج نمايد بسيار خوب است و علي اي حال بايد به طريق شيعه عقد نمايد .



Share
521 | اهل سنت | | ١٨:١٣ - ١٤ مرداد ١٣٩٣ |
.shieh va soni hargez nemitonan ba ham besazan,in ye asle
522 | مجيدي | | ١٠:٢٨ - ٢٠ مرداد ١٣٩٣ |
دنيا اينو بدونه فقط حيدر اميرالمومنينه.............ياعليييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي...
523 | هادي | | ٢٤:٣٦ - ٢٣ مرداد ١٣٩٣ |
با سلام به همه
من حدوده 10 سال هست که با يه خانم اهل سنت ازدواج کردم و دو تا بچه ناز دارم . به همه کاربرا توصيه ميکنم اگه دقدقه دين داريد همچين کاري نکنيد . اگه با يه غير هم مذهب ازدواج کرديد بايد کوچکترين بحثي از اختلافات مذهبي تو زندگي نباشه وگرنه به کدورت و اختلاف و بهم خوردن زندگي ختم ميشه . يا بايد هر دو طرف کاملا عاقلانه فکر کردن و تحقيق رو بلد باشن و حتي يه ذره تعصب نداشته باشن تا به يه نتيجه درست برسن که يا سني طرف شيعه رو مستند قانع کنه يا برعکس اگه غير از اين باشه فاتحه خانواده رو بخونين که از هم ميپاشه مخصوصا اگه خانواده دو طرف هم بخوان نظر بدن . من چند سال خيلي با اين مساله درگير بودم و الان با آرامش حلش کردم . اگه آسمون به زمين بياد و همه دنيا مخالف باشن ميگم شيعه بر حقه . خانمم هم تقريبا همين اعتقادو در مورد مذهب خودش داشت . تنها کاري که ميکنيم يک روز درميون شبکه ولايت و کلمه رو نگاه ميکنيم و مقايسه بدون اينکه از هم سوالي بپرسيم يا نقد کنيم ، نرم افزار همه کتب شيعه و سني رو هم داريم مراجعه ميکنيم ديگه هرکسي و وجدان خودش اصلا بحث نداريم . حجت براي هردوتامون تمام ميشه اينجوري . الان خانمم خيلي آروم تره و تعصب نداره و خوشحالم که داره خودش دنبال راه ميگرده
درضمن به برادراي اهل سنت هم توهين نکنيد تويه نظر اونا و فکرشون از بچگي اينه که توهين به صحابه و ابوبکرو عمر و عثمان و عايشه عين توهين به پيامبره و تعصب نشون ميدن چون اينجوري بزرگ شدن بدون تحقيق بخاطر همين تحمل نميکنن مثل ما که با کوچکترين اهانت به ائمه خونمون به جوش مياد .
فقط راه تحقيق رو بهشون نشون بديد تا اقلا شک کنن به مذهبشون و خودشون با تحقيق بقيه راه رو پيدا ميکنن
البته شيعه هم شک کنه تو مذهبش بد نيست اقلا بيشتر دنبالش ميره و ثابت قدم تر ميشه توي اعتقاداتش
موفق باشيد
524 | حسيني | | ١١:٣٢ - ٢٨ مرداد ١٣٩٣ |
سلام راستش دوماهيه نامزد كردم ونامزدم سنيه مطالبو كه خوندم خيلي ترسيدم بااينکه بهش خيلي باور دارم وبعداز چندسال تونستيم بهم برسيم دچارترديدشدم، آدم مذهبي نيس خانوادشم همينطور ولي من اعتقادات مذهبي م برام مهمه،واسم دعاکنيد............
525 | پيروراه علي | | ٢٤:٠٧ - ٢٨ مرداد ١٣٩٣ |
منم الان در شرايط بدي هستم.بايه سني اشناشدم كه هم خيلي دوسش دارم.هم فكر خونوادم هستم كه اگه باهاش حرف بزنم وبهش دل ببندم.واخرسرم بهم نميرسيم هم اون شگست روحي ميخوره هم من.خونوادموهم خيلي خوب ميشناسم كه بهم اجازه اين کار رو نميدن.ومنم اصلامذهبموعوض نميكنم.
526 | فرهاد | | ١٢:٢٤ - ٣١ مرداد ١٣٩٣ |
سلام اکر دو نفر اسما شيعه يا سني باشن شايد زياد مشکل پيش نياد اما اگر واقعا مزهبي باشن باشن يا کار به طلاق ميکشه يا اينکه خونه تبديل ميشه به جهنم و مخصوصا خدا به داد بچه ها برسه چون چون بين شيعه و ساير اديان تفاوت عقيده هست اما بين شيعه و سني اختلاف حاکمه که حتي طرح صورت مساله هم توهين به طرف خواهد بود مثلا کافيه بگي "سلام بر فاطمه شهيده؛ که اگر طرف سني معناي شهيده را بداند جنگ کلامي شروع ميشه. سري که درد نميکنه نبايد دستمال بست. البته کسايي که ازدواج کردن بهتره يه جوري کنار بيان و بچه ها هم بعد سن بلوغ خودشون انتخاب کنن. خدا ميدونه
527 | ميثم تمار | | ١٠:٠٧ - ١٩ شهریور ١٣٩٣ |
فرق شيعه و سني؟
بزرگترين شهر عراق که دست بر غذا سني نشين هم هستن کمتر از يک روز توسط داعش گرفته شد (موصل عراق)
يکي از شهر هاي کوچک شيعه نشين عراق 82 روز در مقابل داعش مقاومت کرد آخرش هم پيروز شدند(آمرلي عراق)
تقاوت شيعه و سني اينها هستند.
1 |mahdi||١٦:٣٣ - ٠٤ ارديبهشت ١٣٩٥ |
1
 
0
واقعا که بدبختیم. جهان دهم یعنی همین حرفها.
528 | كريمي | | ٢٢:٤٠ - ١٩ شهریور ١٣٩٣ |
ازدواج جوان آواره شيعه با دختر آواره سني
http://shia-online.ir/article.asp?id=36452&cat=1
529 | دم | | ١٦:٤٤ - ٢٣ شهریور ١٣٩٣ |
ميثم تمار وقتي چيزي از سني نميدوني و از داعش چيزي نميدوني خواهش حف نزن اولا اونجايي که داعش حمله کرده به عرق کردن ولي سني نيستن دوما ... برو تحقيق کن ... تازه ازدواج شيعه با سني هيچ مشکلي نداره غير از اينکه مذهبا رو هم تاثير بذاره ... اگه برادر و خواهر که به شيعه يا سني ميخوايين ازدواج کنين نگران نباشي به زندگيتون ادامه بدين
530 | سيد مرتضي محمدي | | ١٥:١٨ - ٢٥ شهریور ١٣٩٣ |
در دنياي امروز كه مشكلات اقتصادي و انحرافات جنسي و صدها كوفت ديگر بنيان خانواده ها را سست نموده است، چگونه انسان عاقل بدست خود مشكل ديگري را در زندگي خود وارد مي كند. من باچنين ازدواجي موافق نيستم. حتي اگر شرعا اشكالي هم نداشته باشد.
531 | پ | | ١٥:٠٠ - ٠١ مهر ١٣٩٣ |
واااااااااااااااي خداي بزرگ يكي به من بگه چيكاركنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
واقعا ازدواج با پسر سني حرامه؟؟؟
واگر مردي دخترش رابه عقد پسر سني در بياوردگناه كرده؟؟؟؟؟
532 | رضا كاوياني(جواب (پ)) | | ١٩:٤١ - ٠١ مهر ١٣٩٣ |
آقاي (پ) . حرام نيست. گناه هم نيست.
به نظرآقاي خامنه اي مراجعه کنيد يا در خصوص نظر ايشان جويا شويد.
اگر زير يک سقف نرفته اند ببينيد با بچه ها ميخواهند چه کار کنند. خواهر و مادر داماد چطور آدم هايي هستند.پدرشان چطور.شافعي ها به شيعه نزديکترند. اگر شافعي باشد باز کار شما ساده تر ميشود. اگر ميگويند بچه ها بايد سني باشند اگر راه دارد و کار از کار نگذشته جلوي قضيه را بگيريد چون مشکل به وجود مي آيد.
به نظر بنده مسئله مهم بچه ها هستند و گرنه دو طرف شايد با هم کنار بيايند.بچه ها کار را سختتر ميکنند.

اگر کار از کار گذشته سعي کنيد اگر مشکلي وجود ندارد شما هم زياد حساس نشويد.آدمهاي خوبي باشند و منطقي باشند ميشود کنار بيايند با هم.
در هر صورت توکل به خدا کنيد.براي هر کاري حد ميانه روي وجود دارد.ميانه روي را پيشه کنند مشکلي در زندگيشان به وجود نمي آيد.موفق باشيد.
533 | پ | | ٢١:٤٠ - ٠٢ مهر ١٣٩٣ |
با عرض سلام به برادرخوب اقاي كاوياني كه جواب بنده رو دادن
قبل از هر چيزي بگم كه من يك دخترم نه پسر
از اولش من نميدونستم سني هستند تا اينكه بهم علاقه مند ووابسته شديم تقريبا يا بهتره بگم جداييمون محاله ولي من دو دلم من خدا پيامبرمو دوس دارم همچنين حضرت علي(ع) ولي نميدونم الان بايد چيكار كنم من به اعتقادات ومذهبم ايمان دارم ودوسشون دارم ولي دل كندن از كسي كه دوسشم دارم برام محاله
والا هر چي بيشتر به اين قضيه فكر ميكنم كمتر به نتيجه ميرسم
يه سوال دارم اگه ميشه جوابمو بديد اينكه سني ها نسبت به مرده هاشون چه جوري عمل ميكنند؟؟؟در كل ميخام بدونم
534 | مسلمان | | ١٢:١٢ - ٠٦ مهر ١٣٩٣ |
نكنيد نكنيد دل امام زمانتان را از چرك و خون پر نكنيد

اين ازدواج را انجام مي دهيد واقعا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
535 | احسان | | ١٤:٥٣ - ٠٦ مهر ١٣٩٣ |
ازدواج شيعه و سني اگر خانواده دختر و پسر سنتي باشن صدرصد منجر به شکست ميشه،بااين همه دردسر وبدبختي که درزندگي روزمره وجود چنين ازدواجي منجر به شکسته.
536 | پ | | ١٩:٢١ - ٠٦ مهر ١٣٩٣ |
اگه اين اقاسني واز فرقه ي شافعي باشه اونوقت چي؟؟؟؟؟؟؟؟بازم مشكلي داره؟؟؟؟
537 | سودابه نصيري | | ١٥:٢٢ - ٠٩ مهر ١٣٩٣ |
البته که حرام نيست ولي ازدواج مردسني وزن شيعه مکروهه چون هم کفو نيستند(تحقيق کنيد) ونظر بعضي از علما اينه که اينگونه ازدواجها خيانت به ايمه اطهار وبالاخص امام حسين تلقي مي شود آنهم در صورتي که اين همه پسر شيعه هم کفو وجود دارد.بنابراين اگر از بي چيزي ونداري پسراي شيعه خوف داريداگر چنين موردي برخورديد يه ياعلي بگيد وبا امام حسين معامله کنيد.يعني پسرسني رارها وعطايش رابه لقاش ببخشيد وبه خواستگار شيعه ولوکم مايه جواب مثبت بدين.باور کنيدصدها برابر ش خوشبخت تر وپولدار تر ميشيد.
538 | مسلمان زاده | | ٠٩:٤٦ - ١١ مهر ١٣٩٣ |
باسلام وصلوات برپيامبرگرامي اسلام وائمه اطهارعليهم السلام وپيروان راستينشان
برادران وخواهران گرامي باوجوداينکه بسياري ازاهل تسنن آدماي خوبي هستن ودرراه انجام فرايض ديني کوشاهستندولي بدليل عدم اعتقادشان به امامت وبسياري مسائل اختلافي بين مذهبي تاجايي که امکان داردبه نصيحت برادرکوچکي که ساليان سال دربينشان زندگي کرده ام وبه همه چيزشان واقفم دختربه ازدواج سني درنياريدولي اگردختر سني گرفتين وازخانواده افراطي نباشدهيچ اشکالي نداردبلکه ثواب نيزدارد .متشکرم
539 | awat | | ٢١:٥٥ - ١٢ مهر ١٣٩٣ |
واقعا شما شيعه ها احمق هستيد... چقد متعصب هستيد... شماها مايه ننگ امام علي هستيد
540 | مسلم | | ٠١:٥٤ - ١٥ مهر ١٣٩٣ |
awat
شما به جاي فحش بيا شيعه بشو تا بهت دختر بدن
دوما اقاي محترم يا خانوم خوب براي شيعه شدن كافي تحقيقات صحيح كني همين
541 | سمكو | | ١٣:٤٧ - ١٦ مهر ١٣٩٣ |
سلام...من يک شيعه هستم...عيد براي سفر رفته بوديم کرمانشاه...من عاشق دختري شدم که سني هستش ما دوتا خيلي همديگرو دوست داريم ولي نميتونيم باهم ازدواج کنيم
542 | سامان | | ١٤:٣٣ - ١٦ مهر ١٣٩٣ |
واقعا متاسفم !!!!!!!!!!!!ما بايدباهم ديگر باشيم تادشمنان واقعي يعني يهود را نابود کنيم آن وقت شما شيعه وسني ميکنيد
543 | احمدي | | ١٨:٣٧ - ١٦ مهر ١٣٩٣ |
سلام و خسته نباشيد.من مدت دو سال است که با يک سني آشنا شدم ...ولي مشکل اينجاست که براي ازدواج من بايد سني شوم...کمکم کنيد چيکار کنم؟

پاسخ:
باسلام

دوست گرامي؛ او شيطاني است که دين شما را هدف گرفته است هيچ چيز ارزش برابري با دين را ندارد امام حسين عليه السلام براي بقاي دين خداوند حاضر شد بزرگترين مصائب را تحمل کند شما هم ايشان را الگوي خود قرار دهيد و بر دين خود پافشاري کنيد و بلکه در صدد اصلاح و هدايت او باشيد اگر اين ازدواج به دين شما لطمه بزند حرام است توکل بر خدا و چشم پوشيدن از چنين موقعيت خيالي اينده روشن را براي انسان نويد مي دهد عاقلانه تصميم بگيريد.

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

(1)
544 | رضا كاوياني(جواب آقاي احمدي) | | ٠٩:٣١ - ١٨ مهر ١٣٩٣ |
دوست گرامي.
او هم يک انسان است مانند شما.هر کسي راهي را طي ميکند.شما شيعه ايد و او سني .
(( سني نشويد))
شما براي اين کار دليل عقلي و اعتقادي لازم داريد نه عشقي.
عشق هاي زميني فراموش ميشوند.
اما راهي که آدم طي ميکند در هر لحظه همراه اوست.انسان در انتخابهايي که ميکند مسئول است.
من شيعه هستم.اما يک سري مسايل هست و اختلاف نظر هايي دارم با بعضي از بزرگان و دوستان.اما خيلي از مسايل شيعه را قبول دارم.

سني ها فرقه هاي زيادي دارند.فقه چندان منظم و متقني ندارند.پيشنهاد ميکنم در کمال اعتماد به نفس اين عشق زميني را فراموش کنيد.
حداکثر چند ماه بيشتر طول نميکشد. و شما او را به تاريخ خواهيد سپرد.
اگر سني شويد هيپگاه روي آرامش را نخواهيد ديد و همواره بين آسمان و زمين آويزان ميمانيد. بنده اين را به عينه در باره يک نفر مشاهده کرده ام.
آرامش فکري خود را از دست خواهيد داد.
((آيا عاقبت انديش هستيد؟))
545 | پ | | ١٣:٠٣ - ١٨ مهر ١٣٩٣ |
سلام واقعا چرا نظراي من تائيد نميشه؟؟؟؟هر كي هر چي دلش ميخواد به ادم ميگه يه ذره شعور هم داشته باشيم بد نيست والا!!!!!!!!!!!!مگه سني ها ادم نيستن يجوري حرف ميزنيد انگارما همه ي شيعه ها افتاب مهتاب نديده ايم والا بعضي از سنيا البته بعضياشون شرف دارن به ادمايي كه هر روز واسه بر طرف كردن نيازشون هر كاري ميكنن
درسته شايد سني ها بعضي موارد رو قبول نداشته باشن ولي ما شيعه ها كه همه چي رو قبول داريم ميشه شماهايييييييييي كه هر حرفي به دهنتون مياد ميزنيدبفرماييداين كثافت كاريايي كه تو جامعه انجام ميشه توسط چه ادمايي هستش ميشه بفرماييد چند نفر از ماشيعه ها دل امام زمانو به دست اورديم واونو از خودمون راضي نگه داشتيم هااااااااااااااااااااااچند نفر؟؟؟؟؟؟؟شيعه به ادمايي ميگن كه وظايف شيعه بودنشو به درستي انجام بده نه اينكه هر كاااااااااااااااااااااااااااااري انجام بده بعدشم بگه من شيعه ام سنيا هم ادم نيسن اينجورينو اونجورين
من نيومدم از سنيا طرف داري كنم وخودم يه شيعه هستم.اون شخصي هم كه گفتم سني واز فرقه ي شافعي هستش.
در ضمن من دخترم نه پسر
مطمئنم اينبارم نظرم تائيد نميشه!!!!!!!!!!!!!!!!!
546 | رضا كاوياني | | ١٧:٣٢ - ١٩ مهر ١٣٩٣ |
خواهر گرامي ((پ))

چه کسي خداي ناکرده به برادران اهل سنت توهين کرده؟ اهل سنت انسانهاي محترمي هستند.

چه کسي گفته در بين شيعه آدم شرور و بدکار وجود ندارد؟ واقعيت اين است که آدمي که بدکاره باشد در هر دين و مذهبي باشد فرقي نميکند.

از نظر بنده اينکه ميگوييم اصلح اين است که با اهل سنت ازدواج نشود نه به اين دليل است که سني ها فلان و بهمان هستند. بلکه به علت مسايل جانبي است.
مثلا اهل سنت فرقه هاي زيادي دارند.مثلا بعضي از فرقه ها شيعيان را مشرک ميدانند.
اما آيا شيعيان سني ها را مشرک ميدانند؟ خير .
بعد هم يک مسئله مهم وجود دارد و آن هم بچه ها هستند.بچه ها را چه کار بايد کرد؟بيچاره ميشوند از دوگانگي هاي ارزشي که در والدين آنها وجود دارد.
کدام را بايد انتخاب کنند؟ شيعه شوند يا سني؟ يک مسئله بغرنجي درست ميشود که حل کردنش ساده نيست.
خواهر محترم بنده خودم شيعه اي هستم که در بعضي مسايل اختلاف نظر هاي بسيار شديدي با يک سري مسايل که در بين خود شيعه مطرح است با بزرگان دارم.اما ------------------------------ ((اين ازدواج به مصلحت نيست))-----------------------

اما راجع به شافعي ها که فرموديد.بله شافعي ها از ساير فرقه ها به شيعه نزديکترند و ميانه رو ترند.
خواهر گرامي .آدم شرور و بدکار در هر مذهبي سر و کله اش پيدا ميشود.هم در شيعه هم در سني هم در هر دين و آيين ديگر.موفق باشيد.
547 | احمدي | | ١٣:٤٤ - ٢١ مهر ١٣٩٣ |
با عرض سلام و خسته نباشيد.من يک بار هم از شما کمک خواسته بودم که شرط ازدواج من با فرد مورد علاقم سني شدن من هستش.شما فرمودين دين منو هدف قرار گرفته ولي ايشون آدم کاملا معتقد به دين هستن و بحث سر مذهب هست و البته ايشون کاملا به اهل بيت و امام هاي ما احترام قائلن .امام حسين برا حفظ دين اسلام جونشونو فدا کردن . نه مذهب.و اينکه من خودم عمرا نميتونم از شيعه بودنم دست بکشم .به نظر شما جواب قانع کننده براي ايشون چي ميتونه باشه؟ممنون از جوابتون و ممنون که توجه ميکنيد به سوالاتمون

پاسخ:
با سلام

دوست گرامي

از نظر فقهي ازدواج کردن با اهل تسنن اشکالي ندارد اما در هر ازدواجي شرايطي لازم است مثلا طرفين بايد هم کفو باشند همانگونه که روايات ما نيز بر اين مطلب تاکيد مي کنند و مراد از هم کفو بودن هم اين است که طرفين از لحاظ موقعيت مذهبي ، فرهنگي ، اجتماعي ، اخلاقي ، خانوادگي و.... به هم نزديک باشند

و در صورت ازدواج به اين نكات هم بايد توجه داشت كه ممکن است شرايطي پيش بيايد که طرفين و خانواده ها نسبت به بعض عقايد و اعمال همديگر حساس بشوند که در اين صورت ممکن است نتوانند همديگر را تحمل بکنند به ويژه اگر دختر و پسر همديگر را بخاطر عشق قبول کرده باشند و بعد از ازدواج چشم باز کنند و ببينند که بعض عقايد يا رفتار طرف مقابل برايشان غير قابل تحمل است و اينكه زن و شوهر از همديگر اثر مي پذيرند و افکار و اعمالشان روي طرف مقابل اثر مي گذارد و ممکن است خطر اين باشد که شما تحت تاثير عقايد همسرتان قرار بگيريد و در عقايد مذهبتان سست بشويد

مساله بچه ها هم مطرح است که وقتي بزرگ مي شوند به مذهب پدر يا مادر در بياند پس ممکن است هرکدام از شما وهمسرتان - چون مذهب خودتان رو درست مي دانيد بخواهيد فرزندانتان رو بر اساس مذهب خودتان تربيت کنيد و به همين خاطر سر تربيت ديني بچه ها اختلافتان شود

پس شما لازمه که با دقت و توجه به موارد فوق با چشم باز در مورد ازدواج تصميم بگيريد

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات
548 | بهار | | ٢٢:٠٠ - ٢٢ مهر ١٣٩٣ |
من با يه پسري اشنا شدم که اهل سنت ( شافعي ) خيلي به هم علاقه داريم ايشون هم به اهل بيت کلا به همه امامان واهل بيت اعتقاد کامل دارن من براي ازدواج با ايشون چه کار کنم
دوستان نظر بدين خواهش .هر چه قد ميگم منو فراموش کن قبول نميکنه حاضره به خاطر من شيعه بشه خانوادش هم کاري ندارن ميگن خوشبختي مهمه من چيکار کنم
549 | پ | | ١٤:٤٤ - ٢٣ مهر ١٣٩٣ |
داداش رضا شما درست ميفرماييد همه ي حرفاتونو قبول دارم.ولي براي اونايي گفتم كه توهين كرده بودن وفكر ميكنن فقط خودشون بچه مسلموننن!!!!!!!!!!!!!

اما در مورد بچه گفتيد.خب به قول معروف جنگ اول بهتر از صلح اخره....بنده از همون اول مطرح كردم كه بايد بچه ها شيعه باشندايشونم قبول كردن وگفتن مهم اينكه بچه ها جوري بار بيان كه خدا راضي باشه گفتن مهم اينكه باشعور با تربيت با ادب با شخصيت با خدا وبا ايمان تربيت بشن ومشكلي با شيعه بودن بچه ها ندارن.در ضمن ايشون از فرقه ي شافعي هستند

چرا به مصلحت نيست اين ازدواج؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟از چه نظر ميگيد به مصلحت نيست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ممنونم از اينكه جوابمو به طور كامل ودقيق داديد داداش رضا.
ببخشيد اگه رسمي حرف نميزنم اگه ناراحت ميشيد حتما بگيد.
550 | رضا كاوياني | | ٢٠:٤١ - ٢٣ مهر ١٣٩٣ |
خواهر گرامي ((پ))

نظر آقاي خامنه اي :

اگر خوف انحراف از مذهب نباشد، مانعى ندارد.

يک پيشنهاد : جواب اين سوالات خيلي مهمن.
1-خواهر طرف قراره هر از گاهي شيرجه بره تو زندگيتون يا نه؟
2-مادرش چي ؟آيا کنار مياد يا مثل خيلي از مادر شوهرا بعدا چهره دومش آپ لود ميشه مياد بالا ؟
3-پدرش؟
4-برادراش چه ديدگاهي دارن؟
5-خانواده طرف به طور شفاف در جريان هستند که بچه ها ميخوان شيعه بشن؟
و اما :

((آيا طرف ثبات شخصيت و عقيده دارد يا در حال حاضر احساسات خرج ميکنه؟
آيا شخصيت مستقلي داره يا به مادر و خواهر و... وابستگي فکري داره؟))


در هر صورت متوجه باشيد که : (( شما انتخاب راحتي نداريد.تصميم شما دو برابر تصميم ديگران مهم است.))

يک نکته مهم مهم مهم:

در عقدنامه ي شروطي هست به نام شروط ضمن عقد .خيلي به درد شما ميخورد.راجع به اين شروط که ميشه به عقدنامه اضافه کرد خوب تحقيق کنيد.شايد لازم باشد عقدنامه را با شروط مهمي ببنديد.اينطور نيست؟
موفق باشيد.
551 | مسلم | | ٠٤:٣٩ - ٢٤ مهر ١٣٩٣ |
به نظر سن شما كمي زياد شده

اما از تجرد نترس خواهرم از تجرد نترس خدا تو را امتحان كرده اميد دارم توبه كني

به اغوش گرم و كريم اهل بيت عليهم السلام باز گرد تا در دنيا و اخرت نگهت دارند

از اين مرد بگذر خواهرم
با عرض پوزش خدمت شما
552 | عليرضا | | ٠٤:٠٣ - ٢٧ مهر ١٣٩٣ |
سلام دوستان من عاشق يک دختر سني شدم خيلي دوسش دارم ولي واقعا ميترسم از اين ازدواج .مادرم مخالفه .چکار کنم راهنماييم کنيد.در ضمن يه چن روزي بيشتر نيست که باهاش اشنا شدم.از فرقه شافعي هستن ايشون و کرمانشاهي.عاجزانه طلب کمک ميکنم

پاسخ:
با سلام

دوست گرامي

از نظر فقهي ازدواج کردن با اهل تسنن اشکالي ندارد اما در هر ازدواجي شرايطي لازم است مثلا طرفين بايد هم کفو باشند همانگونه که روايات ما نيز بر اين مطلب تاکيد مي کنند و مراد از هم کفو بودن هم اين است که طرفين از لحاظ موقعيت مذهبي ، فرهنگي ، اجتماعي ، اخلاقي ، خانوادگي و.... به هم نزديک باشند

و در صورت ازدواج به اين نكات هم بايد توجه داشت كه ممکن است شرايطي پيش بيايد که طرفين و خانواده ها نسبت به بعض عقايد و اعمال همديگر حساس بشوند که در اين صورت ممکن است نتوانند همديگر را تحمل بکنند به ويژه اگر دختر و پسر همديگر را بخاطر عشق قبول کرده باشند و بعد از ازدواج چشم باز کنند و ببينند که بعض عقايد يا رفتار طرف مقابل برايشان غير قابل تحمل است و اينكه زن و شوهر از همديگر اثر مي پذيرند و افکار و اعمالشان روي طرف مقابل اثر مي گذارد و ممکن است خطر اين باشد که شما تحت تاثير عقايد همسرتان قرار بگيريد و در عقايد مذهبتان سست بشويد

مساله بچه ها هم مطرح است که وقتي بزرگ مي شوند به مذهب پدر يا مادر در بياند پس ممکن است هرکدام از شما وهمسرتان - چون مذهب خودتان رو درست مي دانيد بخواهيد فرزندانتان رو بر اساس مذهب خودتان تربيت کنيد و به همين خاطر سر تربيت ديني بچه ها اختلافتان شود

پس شما لازمه که با دقت و توجه به موارد فوق با چشم باز در مورد ازدواج تصميم بگيريد

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات
553 | محمد | | ١٢:٤٥ - ٠٧ آبان ١٣٩٣ |
با سلام به تمام دوستان چه سني وچه شيعه
در جواب دوست عزيز(ب)
اگر رجوع شده به نظرايات عظام وادم معتقدي هستيد از جمله به فتواي مجتهدين وغيره وذالک ميباست نهايتا استفاده وتصميم درستي گرفته شود هر چند درپشت اين نظرها مباحثي ميتوان يافت که نميشود به همين راحتي ودرچند خط توضيح داد پس نظر ايات کلي است وهيچ قصد وغرضي در کار نيست حتما شما شخص توانمند وصاحب فکري پس با تامل بيشتر ومشورت بهترين تصميم را بگيريد
554 | مژگان | | ١٥:١٥ - ٠٧ آبان ١٣٩٣ |
سلام بر همگي.کاش هر دخترپسرسني وشيعه قبل از هر چيزي اين مطالب وتجربه هاي شمارو بخونه.نه مث من بعد يکسالونيم اشنا شدن با ي پسر شافعي تازه وارد اين سايت بشه و مطالبتون رو بخونه...برام دعاکنيد.
555 | يه عاشق | | ٢١:٣٦ - ١١ آبان ١٣٩٣ |
باسلام من خودم سني هسم وبايه پسرشيعه ازدواج کردم که تغييردين کرده وسني شده پس خواهشازودقضاوت نکنيدمگه ماآدم نيسيم ؟؟؟؟؟هرکي عقل ومنطق داره وخودش تصميم ميگيره که توقبرچي جواب بده پس آقاي محترم ب ماصفت شيطانوندهيدممنون ميشم...راسي مابيشتربخاطرعشقمون اينکاروکرديم چون اون نميخواس منوازدس بده وخودش تصميم گرف اينکاروکنه...
556 | sahel | | ٢١:٥٧ - ١١ آبان ١٣٩٣ |
من سني ام وبنظرم اکثريت شماتعصبي سيدوالکي چنجال بپاميکنيد.....من بشخصه هيچوقت ب مذهب طرف توهين نميکنم ولي خيلي وقتهاپيش اومده که اعتقاداتم زيرسوال رفته که روزي جوابشونوميدن ولي من اهميت نميدم......طرف من خداورسولشه فقط همين هممونم مسلمانيم وبايدوحدتمونوحفظ کنيم پس خواهشابه اديان هم توهين نکنيد خواهشا
557 | ساربان | | ١٣:٠٦ - ١٤ آبان ١٣٩٣ |
من اZن گذار رو تجربه کردم خZلZ سخته واقعا سخت اگرطرفت رو هم دوست داشته باشZ بسZار سخت تره،تبعاتش واقعا جبران ناپذZره،خدابه همه مون صبر بده.
558 | مسلم | | ٢٣:٢٩ - ١٤ آبان ١٣٩٣ |
يه عاشق
شما مشخص است دختر نيستيد بلكه پسر هستي دوست عزيز
جناب ساحل
خدا از ما خواسته علاوه بر رسولش از اولي الامر اطاعت كنيم اولي الامر شما حسين عليه السلام است يا يزيد؟؟
559 | پ | | ١٧:٤٤ - ١٩ آبان ١٣٩٣ |
برادر كاوياني ممنونم از پاسختون
من كه نميخام مذهب خودمو ول كنم بچسبم به اين اقا صد درصد به شيعه بودنم افتخار ميكنم وتا جايي كه بتونم ايشونم به مذهب خودمون دعوت ميكنم چون به شيعه هم خيلي نزديك تر هستند
1يعني چه شيرجه بره تو زندگيم؟؟؟
جواب سوال دو وسه شمارو هم بيان ميكنم حتما
4خواهر و برادرشون كوچك هستن
5اين يكي رو هم حتما ميپرسم
نميگم احساساتي نيست ولي شخصيتش يه جوره تغيير نميكنه به خانوادش اصلا وابسته نيست و تلاش ميكنه رو پاي خودش بايسته ووقتي بخاد كاري رو انجام بده تا اخرش ميره
بله شما درست ميفرماييد تصميم گيري سختر ميشه واسه من
در مورد عقد نامه وشرايطش هم حتما تحقيق ميكنم ممنونم كه گفتيد
واي اقا مسلم يعني چي كه سنم زياد شما نپرسيده نظر ميديد
حالا كي از تجرد ترسيده هي تجرد تجرد ميكنيد
حتما فكر كرديد من سي چهل سالم هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟وااااااااااااااااااي شما چرا نپرسيده به من ميگيد سنم زياده هاااااااااااااااااااااااااااا
إي بابا إي بابا إي بابا
نظراي من هم که تا خودمو نکشم تائيد نميشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
فکر کنم اين بارچهارم يا پنجم باشه که اين متنو ميفرستم
560 | مريم | | ٠٢:٥٥ - ٠٨ آذر ١٣٩٣ |
سلام ،به نظر شخصيييي من سني بودن مال زموني بود که خليفه هارو ايرا نتسلط داشتن آخه الان که هم حقيقت آشکار تره هم آزادي بيشتره چرا باس تو ايرا ن سني داشته باشيم؟؟؟؟
  بعدی [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15]   قبلی
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها