2024 April 16 - سه شنبه 28 فروردين 1403
چرا شيعيان ، همانند اهل تسنن نمازهايشان را در پنج وقت نمي خوانند ؟
کد مطلب: ٥٢١١ تاریخ انتشار: ٢٧ آذر ١٣٨٦ تعداد بازدید: 60926
پرسش و پاسخ » عقائد شيعه
چرا شيعيان ، همانند اهل تسنن نمازهايشان را در پنج وقت نمي خوانند ؟

سؤال كننده : علي اكبر سليمي

پاسخ :

خواندن نماز هم در پنج وقت جايز است و هم در سه وقت ؛ البته اگر مشكلي براي تحصيل و شغل شخص نداشته باشد ، بهتر است كه در پنج وقت خوانده شود . شيعيان بر اين مطلب اتفاق نظر دارند و براي اثبات اين مطلب دلايل محكم و قاطعي هم از كتاب هاي شيعه و هم از صحيح ترين كتب اهل سنت دارند . از آن جايي كه طرف ما در اين مسأله اهل تسنن هستند ، ما فقط به دلايلي از كتاب هاي آن ها مي پردازيم .

بخاري و مسلم هر دو در صحيح ترين كتاب هاي اهل سنت بعد از قرآن و نيز احمد حنبل رئيس حنابله و احمد الطيالسي در مسندشان نقل كرده اند :

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلَّي بِالْمَدِينَةِ سَبْعًا وَثَمَانِيًا الظُّهْرَ وَالْعَصْرَ وَالْمَغْرِبَ وَالْعِشَاءَ .

ابن عباس مي گويد : رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم در مدينه نماز ظهر و عصر و نيز مغرب و عشاء را ، هشت ركعتي و هفت ركعتي خواند .

يعني نماز ظهر و عصر را كه در مجموع هشت ركعت مي شوند و نيز نماز مغرب و عشاء را كه در مجموع هفت ركعت مي شوند ، يك جا خواند ؛ همان طوري كه امروزه شيعيان مي خوانند .

صحيح البخاري ، ج 1 ، ص 182 ، باب مواقيت الصلاة و ج 1 ، ص 186 و صحيح مسلم ، ج 1 ، ص 491 ، باب صلاة المسافرين ، و مسند أحمد بن حنبل ، ج3 ، ص 280 ، ح 1918 و ج 3 ، ص 283 ، ح 1929 و ج 4 ، ص 154 ح 2465 و ص 201 ح 2582 و مسند أبي داود الطيالسي ، ص 341 ، 342 ، ح 2164 ، 2629 .

همچنين مسلم در صحيح خود ، مالك بن أنس ، رئيس مالكي ها در المؤطأ ، ابو داود ، نسائي و بيهقي در سننشان ، احمد بن حنبل و ابوعوانه در مسندشان اين روايت را نقل كرده اند :

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ صَلَّي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الظُّهْرَ وَالْعَصْرَ جَمِيعًا وَالْمَغْرِبَ وَالْعِشَاءَ جَمِيعًا فِي غَيْرِ خَوْفٍ وَلَا سَفَرٍ .

ابن عباس مي گويد : رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم ، نماز ظهر و عصر را باهم و نيز نماز مغرب و عشاء را باهم خواندند ؛ در حالي نه ترسي وجود داشت و نه در سفر بودند .

صحيح مسلم ، ج1 ، ص 489 ، باب صلاة المسافرين و الموطأ ، ص 73 ، ح 327 و سنن أبي داود ، ج 2 ، ص 6 ، ح 1210 ، 1214 و سنن النسائي ، ج 1 ، ص 315 ح 600 و مسند أحمد بن حنبل ، ج 3 ، ص 292 ، ح 1953 و ج 4 ، ص 191 ، ح 2557 و صحيح ابن خزيمة ، ج 2 ، ص 85 ، ح 971 و مسند أبي عوانة ، ج 2 ، ص 353 و السنن الكبري ، ج3 ، ص 166 ، 167 .

و جالب اين است كه الباني وهابي كه بن باز مفتي اعظم عربستان از او با عنوان «بخاري دوران» ياد مي كرد ، در كتاب هاي صحيح سنن أبي داود ، ج 1 ، ص 224 ، ح 1068 و صحيح سنن النسائي ، ج 1 ، ص 130 ح 585 اين روايت را تصحيح كرده است .

اما متأسفانه اهل سنت با اين كه اين همه روايت صحيح السند در اين باره در صحيح ترين كتاب هاي آن ها وجود دارد ، لجاجت به خرج مي دهند و اجازه با هم خواندن نماز را نمي دهند . و همين مسأله باعث شده است كه بسياري از جوانان اهل تسنن از نماز و عبادت دلسرد شوند ؛ چون نه مي توانند به تحصيل شان برسند و نه به كسب و كار . اما اگر نماز خواندن در سه وقت باشد ، هيچ مشكلي براي مردم پيش نخواهد آمد و هر كسي كه مسلمان است به راحتي مي تواند فرايض خود را انجام دهد . ظهر كه براي استراحت به منزل مي رود ، نماز ظهر و عصر را با هم مي خواند و براي كار و درس او هيچ مزاحمتي ندارد . همين در مغرب و عشاء .

و جالب تر اين كه روايات فراواني در صحيح ترين كتاب هاي اهل سنت آمده است كه همين نظر ما را تأييد مي كند . مسلم بن حجاج در صحيح خود ، ترمذي ، أبي داود ، نسائي و بيهقي در سننشان و نيز احمد حنبل و أبي عوانه در مسندشان نقل مي نويسند :

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ جَمَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَيْنَ الظُّهْرِ وَالْعَصْرِ وَالْمَغْرِبِ وَالْعِشَاءِ بِالْمَدِينَةِ فِي غَيْرِ خَوْفٍ وَلَا مَطَرٍ فِي حَدِيثِ وَكِيعٍ قَالَ قُلْتُ لِابْنِ عَبَّاسٍ لِمَ فَعَلَ ذَلِكَ قَالَ كَيْ لَا يُحْرِجَ أُمَّتَهُ .

ابن عباس مي گويد : رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم در مدينه ميان ظهر و عصر و مغرب و عشاء جمع كرد ؛ در حالي كه نه ترسي بود و نه باراني وجود داشت . وكيع ( رواي روايت ) مي گويد از ابن عباس سؤال كردم ، پيامبر چرا اين كار را مي كرد ؟ گفت : به اين دليل كه امتش به سختي نيفتند .

صحيح مسلم ، 1 ، ص 490 ، باب صلاة المسافرين و سنن الترمذي ، ج 1 ، ص 354 ، ح 187 و سنن أبي داود ، ج 2 ، ص 6 ، ح 1211 و سنن النسائي ، ج 1 ، ص 315 ، ح 601 و مسند أحمد بن حنبل ، ج 5 ، ص 81 ، ح 3235 و ص 113 ، ح 3323 و مسند أبي عوانة ، ج 2 ، ص 353 و سنن البيهقي ، ج 3 ، ص 167 .

ألباني اين روايت را نيز در صحيح سنن أبي داود ، ج 1 ، 224 ، ح 1070 و صحيح سنن النسائي ، ج 1 ، ص 130 ، ح 586 و در إرواء الغليل ، ج 3 ، ص 34 ، ح 579 تصحيح كرده است .

اين نشان مي دهد كه رسول گرامي اسلام صلي الله عليه وآله وسلم تمامي اين مسائل را پيش بيني كرده بوده و به فكر امت خود بوده است . وقتي بشود نماز را در سه وقت بخوانيم ، چه ضرورتي وجود دارد كه به مردم سخت بگيريم و با اين كار جوانان مسلمان را به هر چه نماز و عبادت است ، بدبين و دلسرد كنيم .

البته همان طور كه پيش از اين گفتيم ، اگر كسي بتواند در پنج وقت بخواند مشكلي ندارد و شايد ثواب بيشتري هم ببرد ؛ ولي خواندن در سه وقت نيز اشكالي ندارد .

چندين روايت ديگر نيز در صحيح مسلم و ديگر كتب اهل سنت وجود دارد كه نظر ما را تأييد مي كند كه به همين اندازه بسنده مي كنيم .

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)



Share
121 | مجتبي خدادوست | Iran - Tabriz | ١٨:٥٨ - ٢٠ ارديبهشت ١٣٩٢ |
سلام پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله فرمودند: اي علي اگر کسي خدا را به اندازه نوح عبادت کند و همسنگ کوه احد در راه خدا طلا انفاق کند و آن مقدار عمر کند که هزار بار با پاي پياده حج به جاي آورد و سپس در ميان صفا و مروه مظلومانه کشته شد؛ اگر ولايت تو را نپذيرد بوي بهشت به مشامش نمي رسد و داخل بهشت نمي شود. «مناقب خوارزمي ص ۶۸» طبق فرمايش پيامبر پنج بار نماز شما اهل سنت در آن دنيا هيچ ارزشي ندارد شما در عقيده باطل خودتان اصرار بي مورد داريد. قدر عمرتان را قبل مرگ بدانيد. خدا لطف کرده و امکانات داده تا بتوانيد تحقيق کنيد تا فرصت هست دريابيد. ميزان حکم خداست نه تخيلات ذهني. شعر منسوب به امام علي عليه السلام: مافات مضي و ما سايتک فاين قم فاغتنم الفرصة بين العدمين گذشته رفت و آينده هنوز نيامده، برخيز و فرصت بين دو عدم(گذشته و آينده) يعني حال را بدان
1 |عبدالباری مسعود|Afghanistan - Kabul |٠٦:٣٤ - ٠١ فروردين ١٣٩٦ |
0
 
1
بسیار احمقانه و مغرضانه بحث میکنید، واقعاً شماهائیکه به دیگر مذاهب احترام ندارید و کورکورانه بحث کرده و توهین می کنید به گفته مقام رهبری تان اخوان شیاطین هستید.
پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
خوبه نقل فضائل در خصوص یکی از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله و خلیفه ایشان حضرت علی علیه السلام را توهین فرض می کنید این کجاش توهینه! نقل مطالب در خصوص ولایت حضرت علی علیه السلام آنهم از منابع خود اهل سنت این توهینه!!!
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
122 | طاهر كرد | Iran - Tehran | ١٣:٢٥ - ٢١ ارديبهشت ١٣٩٢ |
سلام...
از بحث هايي که ميکنيد خوشم نمياد چون همش باعث اختلاف و تفرقه ايد.
متاسم براي کساني که خودشان را مسلمان مي پندارن ولي به هم ديگه احترام نميذارن و باعث کدورت ميشوند!!!!!
به جاي اين حرفا سعي کنيد بنده خوب خدا باشيد چون خودش جاي عدل نشسته.
123 | مجتبي خدادوست | Iran - Tabriz | ١٨:٠٥ - ٢٢ ارديبهشت ١٣٩٢ |
جناب طاهر كرد
شما كه به عدل خدا قائل نيستي
اصول دين سنيها: توحيد - معاد - نبوت
اصول دين شيعيان: توحيد - معاد - نبوت - عدل - امامت
ضمنا كسي كه بجاي اهل بيت عليهم السلام از امامان اربعه كه خود وظيفه تبعيت از اهل بيت را داشتند تبعيت مي كند بنده خوب نمي شود
124 | جلال الدين نظري | United Kingdom - London | ٢٠:٠٩ - ٠٨ خرداد ١٣٩٢ |
سلام متن پاسخ را خواندم به عوضي كه ميگويد در بسياري از كتاب احاديث سنت موجود است لطف نموده حديث را بنوسيد چرايكه ما تمام كتب احاديث نداريم تشكر از پاسخ تان وسلام جلال الدين از لندن

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي؛ در اين مقاله به اندازه لازم رواياتي از كتب اهل سنت ذكر شده است، هدف ما احصا كل اين روايات نبوده است.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
(1)
125 | ناصر | Iran - Urmia | ٠٣:١٣ - ٠٩ خرداد ١٣٩٢ |
با سلام خدمت دوستان عزيز .نظرات رو خوندم و از همه دوستان خواهش ميکنم احترام عقايد هم رو نگه دارند من سني هستم و نمازم رو 5 وقت ميخونم و به اين مقاله که نوشتيد اعتراض دارم چون درست نيست شما نوشتيد جوانان اهل سنت با خواندن نماز 5 وقت سرد ميشوند شما يک بار بياييد مساجد ما و امار بگيريد ببينيد چطور است ؟ گر در 5 وقت سرد ميشن در 3 وقت هم سرد ميشن اصلا اين چه حرفي است شما ميزنيد .... اما در مورد احاديث بله درست است پيامبر خدا نماز هايش را جمع کرده بلکه فقط چند بار بوده اونم در سفر بوده و اينکه در اين حديث نوشته هيچ حرجي نبوده و يا مريضي نبوده از کجا ميدوني که مشکلي ديگه نبوده ؟ پس چرا ديگه ادامه نداده چرا حديثي نمياريد که همه نمازهايش رو بعد از ان جمع نکرده ؟ پيامبر خدا هميشه نمازهايش رو 5 وقت خونده الا اين چند بار حال شما همه ي عمر پيامبر که نماز رو 5 وقت خونده قبول کن يا دو يا سه نماززي که 3 وقت خونده که اونم دليل داشته قبول کن .

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي؛ اولا ما در اينجا اسناد اهل سنت را ذكر كرده ايم و در مقام اين نيستيم كه روايات شيعه را بياوريم و الا براي ما بدون مراجعه به كتب اهل سنت، جمع بين نمازها طبق روايات معصومين در كتب شيعه اثبات شده است.
ثانياً ما با اثبات اينكه رسول الله صلي الله و عليه و آله نمازهايشان را ولو در چند مورد، بدون دليل خاص، جمع خوانده اند سعي داريم بين شيعه و سني آشتي ايجاد كنيم و بگوييم براي عمل هريك، دليل و مدرك وجود دارد پس اعتراض و دعوا براي چه؟
ثالثاً ما هرچند جمع مي خوانيم و جمع خواندن را جايز مي دانيم ولي جدا خواندن را مستحب مي دانيم مي توانيد به كتب ما مراجعه كنيد. اگر شما در جامعه همواره جمع خواندن را مي بينيد بخاطر درك ثواب جماعت است كه از ثواب جدا خواندن خيلي بيشتر است.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
(1)
126 | مسلماني از مهاباد | Iran - Tabriz | ٠١:١٥ - ١٩ تير ١٣٩٢ |
لطفا گزافه گويي و بي خودي مطلب ادا نفرماييد - كي گفته جوانان اهل سنت نماز نمي خوانند و عبادت نمي كنند لطفا از اين اراجيف نبافيد واسه مردم .
127 | جواني از قم | Iran - Tabriz | ٠١:١٨ - ١٩ تير ١٣٩٢ |
آقا محسن اذان هم در 5 وقت و هم در 3 وقت خوانده مي شود و در اكثر جاها نيز در 5 وقت خوانده مي شود تويي كه اطلاعات خيلي كمه - احتمالا اصلا تو زندگيت سفر نرفتي !!!!
128 | صاحب امر | Iran - Urmia | ٠٥:٣٤ - ١٩ تير ١٣٩٢ |
گور باباي همه شان ......ما ايراني هستيم براي ما چه فرقي مي کنه نماز چقدر باشه ما بالاجبار مسلمان شديم قبول هم داريم خدا را هم مي پرستيم و براساس قرآن هم عمل مي کنيم ديگر آن يکي زنا زاده است و ديگري کم نماز مي خواند آن يکي سرش را مسح مي کند ...همه و همه براي تفرقه ما ايراني هاست به جاي اين همه چرنديات به فکر پيشرفت مملکتمون باشيم که اين همه دشمن دور بر مان را گرفته اند
1 |فریباخانم|Iran - Tehran |١٢:٢٥ - ١١ فروردين ١٣٩٦ |
0
 
1
اولین کسی که بحث نژاد رو پیش کشید ابلیس بود.ایران هم اگر پیشرفت علمی داشته در طول تاریخ همه رو مدیون دانشمندان مسلمان بوده.امثال ابن سینا و ابوریحان بیرونی و رازی و...که غیرمسلمان نبودند!!
129 | محسن110 | United States - Cheyenne | ١٥:٢٤ - ٢٩ تير ١٣٩٢ |
با سلام ببخشيد ممکن است چند روايت صحيح از کتب خود ما در مورد جمع خواندن نمازها بگذاريد.باتشکر

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
در کتب روايي شيعه، روايات فراواني درباره جمع خواندن نماز وجود دارد که به چند مورد اشاره مي کنيم:
1-مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُكَيْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ ص بِالنَّاسِ الظُّهْرَ وَ الْعَصْرَ حِينَ زَالَتِ الشَّمْسُ فِي جَمَاعَةٍ مِنْ غَيْرِ عِلَّةٍ وَ صَلَّى بِهِمُ الْمَغْرِبَ وَ الْعِشَاءَ الْآخِرَةَ قَبْلَ سُقُوطِ الشَّفَقِ مِنْ غَيْرِ عِلَّةٍ فِي جَمَاعَةٍ وَ إِنَّمَا فَعَلَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِيَتَّسِعَ الْوَقْتُ عَلَى أُمَّتِه‏ . زراره، از حضرت ابى عبد اللَّه عليه السّلام، حضرت فرمودند: رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله در هنگامى كه آفتاب به زوال رفت نماز ظهر و عصر را با جماعت بدون هيچ علّت و سببى خواندند و بين آن دو فاصله نيانداختند چنانچه نماز مغرب و عشاء را پس از سقوط شفق جماعة بجا آورده و بدون هيچ سببى بين آن دو فاصله نگذاردند و سر اين كار آن بود كه حضرت خواستند وقت بر امّت توسعه داشته باشند. كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، الكافي (ط - الإسلامية)، دار الكتب الإسلامية - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.ج‏3 ؛ ص286
2-مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ عَبَّاسٍ النَّاقِدِ قَالَ: تَفَرَّقَ مَا كَانَ فِي يَدِي وَ تَفَرَّقَ عَنِّي حُرَفَائِي‏ فَشَكَوْتُ ذَلِكَ إِلَى أَبِي مُحَمَّدٍ ع‏ فَقَالَ لِي اجْمَعْ‏ بَيْنَ‏ الصَّلَاتَيْنِ‏ الظُّهْرِ وَ الْعَصْرِ تَرَى مَا تُحِب.
عباس ناقد مي گويد: تمام اموالم بر اثر حادثه اي از دستم رفت و تمام دوستان - آشنايان وهمکاران از اطرافم پراکنده شدند ومن خيلي ناراحت و پريشان احوال شدم.در اين وضعيت به محضرامام عسکري عليه السلام پناه بردم امام عليه السلام به من فرمود: نماز ظهر وعصر رابدون فاصله و پشت سر هم بخوان ،آنچه را دوست داري مي بيني.(وبه خواسته ات مي رسي) الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏3 ؛ ص287.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات

130 | ياس | Iran - Birjand | ١٧:٥١ - ٢٧ مرداد ١٣٩٢ |
برادر عزيز شيعه مجتبي خداپرست از شما توقع بالا تر است. بيائيد واقع بين باشيم. نماز 5 وقت است ، اين را تمام مراجع شيعه هم گفته اند و گفته اند بهتر است نماز در اين زمانها خوانده شود. ولي طبق روايات ميشود جمع هم کرد . لحن صحبت شما درست نيست نبايد 5وقت نماز رو انکار کنيد. اهل تسنن هم در کتابهايشان اين ذکر شده و آنها هم ميتوانند نماز رو جمع بخوانند. به اهل تسنن هم توصيه ميکنم حتما حرفهاي بزرگانشان را گوش ندهند. خدا عقل داده و براساس قرآن و عقل و روايات تصميم بگيريد.
131 | محمد | Iran - Bandar Abbas | ٢١:٢٢ - ٢٧ مرداد ١٣٩٢ |
من نميدونم شما چرا روايات رو قيچي ميکنين و تا آخر نميخونين حالا من ميدونم کار شما .......... بگذريم اولين منبعي ک دادي رفتم نگا کردم تو بخاري اومده أنَّ النبيَّ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّمَ صلى بالمدينة سبعًا وثمانيًا : الظهرَ والعصرَ، والمغرب والعشاءَ، فقال أيوب : لعله في ليلةٍ مطيرةٍ ؟ قال : عسى . اگه اون شب باراني رو هم مينوشتي دستت رو ميشد چون اهل سنت معتقدن ميشه تو موقع باران نماز رو قصر و جمع خوندميدونم ک پخش نميکنين اما حالا ديگه واقعا پي بردم ک روايات رو قيچي ميکنين

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي؛ ادامه اي كه ذكر نشده روايت نيست، چنانكه مي بينيد سخن ايوب است نه سخن پيامبر صلي الله عليه و آله! تفسير ما از اين روايات برگرفته از سخن مفسرين واقعي قرآن و كلام رسول الله صلي الله عليه و آله است كه در تمام شرايط جايز است ولي بهتر است كه هر كدام جداگانه در وقت خود خوانده شود مگر اينكه نماز جمع با جماعت باشد.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
(1)
132 | سيد وحدت هاشمي | Iran - Tehran | ٠٢:٢٩ - ٢٨ مرداد ١٣٩٢ |
اهل بدعت پيامبر فرمود هر کس امام زمان خود رانشناسد به مرگ جاهلي مرده است حالا مسلماني که وعده نماز 3يا 5 تايي نمي خواهد امام زمان مي خواد که تو نداري!!!!!!!!
133 | كردستان | Iran - Urmia | ١٧:٥٩ - ٠٥ شهریور ١٣٩٢ |
اقاي ( بي طرف اما دنبال حقيقت) من از بي طرفي شما لذت بردم و اينکه خوب نگاه ميکني تا حقيقت رو ببيني .برادران عزيز تنها دليلي که اين دوستان ميارت از ابن عباس است ودوما اينکه ايشون هم فرد مورد اعتماد هر دو طرف هست و روايات هاي ايشون هم صحيح .اما در زندگي پيامبر يه بار بوده نه صد روز بلکه يه روز اونم دليلش معلوم نيست چرا جمع کرده .حالا من بيام اين يک روز رو بگيرم و بقيه رو ول کنم کدوم عقل سليمي اين حرف رو ميزنه.بعضي ها ميگن اهل سنت چون نماز 5 وقت ميخونن نمازشون قضا ميشه والله دروغي بيش نيست بياييد مناطق کردستان ببينيد اينطور هست يا نه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ديگه دروغ تا اين حد
نماز وقت معيني داره برادران خودتونو گول نزنيد اگر فردا در روز قيامت گفتند نماز 5 وقت رو چرا 3 بار خونديد ميگيد چون پيامبر يه روز اينکاررو کرده منم همين کار رو کردم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ عجب دليلي مياوريد
برادراني که به ابوبکر و عمر توهين ميکنن فيلم عمر رو ببينن که تازه درست شده و به زودي ترجمه فارسي به بازار مياد اونوقت ميبينن که اينها چکار کردن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟من از بعضي ها ناراحتم هنوز فيلم رو نديدن فوري حکم ممنوعيت ان رو صادر ميکنن
عجججججججججججججججججججججججججبب
134 | محسن م | Iran - Shiraz | ٠٤:١٤ - ٠٨ مهر ١٣٩٢ |
سلام به دوستان
برادر من کسي نگفت شما يه روز رو بگير بقيه عمر مبارک پيامبر (ص) رو ول کن
اون چند بار که جمع کرده **يعني جواز بر جمع خواندن**
خوب؟
بيشتر عمر مبارکشون رو که تو 5 وقت خوندن يعني همين که شيعه ميگه**مستحب است در 5 وقت بخواني مگر نماز در 3 وقت به جماعت باشد** که مسلمه نماز جماعت ثوابش بيشتره
حالا اگر در 3 وقت فرادا خوندي مستحبي رو ترک کردي که ترک مستحب هم گناهي نيست
پس حرف تو دهن ما نذاريد از کتابهاي خودتون جواز 3نوبت خوندن هست
بعدش هم شما لطف کن نگران فرداي قيامت خودت باش که ميپرسن به جاي 12 خليفه چرا 1500 بلکه هم بيشتر خليفه داري آخريش هم ژنرال السيسيه انگار
در مورد فيلم هم اگه فيلم عمر فاروق رو ميگي که mbc پخش کرده که اين بر ضد شيعه ها ساخته شده
تو سکانس کشته شدن عمر اون شخص شمشير دو دم(ذولفقار)رو ميکشه يعني امير المومنين(ع)تو اون قتل دست داشته و اين تهمته_اسم فيلم رو ميزاشتن پيرهن عمر بهتر بود تا عمر فاروق
135 | فهيمه | Iran - Tehran | ٠٣:٠٨ - ١٤ آبان ١٣٩٢ |
سلام ..به نظر من مهم اينه که نماز رو درست و اصولي بخوني.5 وقت يا 3 وقت بودنش مهم نيست.
136 | مريم | India - Pune | ٢٣:٢٨ - ١٤ آبان ١٣٩٢ |
متن بالا را خوندم کاملاً موافقم ممنونم . و همچنان ممنونم از اقااي مجتبي ، اقاي هاشمي و محسن واقعا خوب اومدين و فيلم عمر هم فيلم تخيلي و بر اساس دروغه .
137 | محمد كوتي | United States - Los Angeles | ٢٢:٢٣ - ٠٩ دي ١٣٩٢ |
باسلام
ازهمه كساني كه نظرات لطف خودشونو ميفرستن تشكر,بابت چيزي كه لااقل اندي تفكر.
لطفا چيزي رو كه مينويسيد توهين به همديگر نباشد وبادليل ومنطق باشد.سني وشيعه هردو مسلمونن وبراي كساني كه ميگويند شيعه مشرك است
يا اهل تسنن لجبازي يكنن واقعا متاسف چونكه سبب تفرقه ميشن.هركي عقايد ومستندات خودشو داره وخدا لعنت كند كسي را كه سبب تفرقه بين مسلمانان شود.ممحد كوتي 16 ساله شيعه 12 امامي از اهواز
138 | زهرا | Iran - Qazvin | ١٢:٠٢ - ٠٦ بهمن ١٣٩٢ |
سلام به همه ي دوستان پيشنهاد
ميکنم سخنراني هاي اقاي رائفي پور و ببينيد قول ميدم ضرر نميکنيد اگه نبينيد خيلي ضرر کرديد
139 | naser | Iran - Karaj | ١٨:٢٦ - ١٤ اسفند ١٣٩٢ |
با سلام خدمت همه بزرگواراني كه در اين ساينت نظر دادند عرض مي كنم چند وقتيه بين اهل سنت شهرستان زابل زندگي مي كنم صبح سه نفر موذن اذان مي دن هر كدوم به فاصله ده دقيقه بعد ديگري .ظهر پنج تا موذن اذان ميدن تقريبا يك زمان ازساعت سه و نيم عصر به بعدم تا ساعت 5و نيم هر كدومشون هر وقت مي خواد اذان ميده ما كه نفهميدم بالاخره اين 5 وقت كدومه لطفا روشنمون كنيد
140 | َاحمدي | Afghanistan - Kabul | ١١:٣٨ - ٢٦ اسفند ١٣٩٢ |
سلام بر همه
من خيلي خوشحال هستم که توست اين پيام گذاري ما ميتوانيم نظريات خودرا لا هم شريک بسازيم و معلومات کافي در و مورد هم ديگر داشته باشيم.
مشوره من براي همه برادران و خواهران اين است که ما قبول داشته باشيم که اول مسلمان هستيم. براي من اين شايد فرق نداشته باشد که در سه و قت نماز ادائ گردد و با پنچ وقت. ما مهم اين است که تمام رکعات که لاباي ما فرض شده خوانده شود. در يک مورد من ميخواهم که با برادران عزيز شيعه خوم عرض کنکم که آيا ميشود غذاي صبحانه، چاشت و شب را يکچا صرف کرد با وجديکه وقت هم نداريد؟ به هزصورت من آخند و عالم دين نيستم اما مطمون به اين هستم که هز سخن جاي و هد نقطه مکاني دارد. به هر صورت ما بايد نيايش و عبادت خداي يکتا را به خشو ادا نمايم. خدا کند که دوست ها حاضرده نشده باشند.
141 | ساقي | United States - Santa Clara | ١٦:٠٢ - ١٦ فروردين ١٣٩٣ |
دوستان عزيز با تشکر از نظراتتون
طبق آيه قرآن که خداوند مي فرمايند**مانند مشرکان نباشيد که دسته دسته شدند و هر دسته اي به آنچه نزدشان است دلخوشند**هر کسي در مورد ديدگاه خودش تعصب داشته باشه پيروي از عادات مشرکان کرده . بهتر است دست در دست هم بدهيم و همان گونه که خداوند مسلمانان را برادر خوانده ما نيز برادر هم باشيم
142 | رضا صرخه | United States - Cheyenne | ٢١:١٨ - ٠٥ ارديبهشت ١٣٩٣ |
با سلام ودعاي خير...طبق احاديث ايا معلوم است كه چند بار نماز را رسول الله جمع خوانده است ؟..اگر حديثي در اين مورد از كتاب و صحاح اهل سنت موجود باشد لطفا بيان بفرمايد... متشكرم

پاسخ:
با سلام

دوست گرامي

وجود يک روايت نيز در اين خصوص براي جواز کافي است در هر صورت بايد قبول کرد كه جمع نماز خواندن جايز است ؛ و جدا خواندن نيز جايز ؛ و اهل سنت جمع خواندن را حرام مي دانند و جدا خواندن را واجب ؛ بنا بر اين ما به سنت رسول خدا (ص) عمل مي كنيم و نه اهل سنت .

جهت اطلاع بيشتر از روايات در اين خصوص به اين آدرس رجوع کنيد


گروه پاسخ به شبهات
143 | علي عادل | Iran - Tehran | ١٠:٣٩ - ١٣ ارديبهشت ١٣٩٣ |
با سلام خدمت تمامي عزيزان نميدانم دنبال چه ميگردين يا نماز را براي که ميخوانين ولي اين را ميدانم که خيلي از شما اطلاعاتي در مورد نماز نداريد بيخود و بي جهت به جان هم نيوفتيد 3 يا 5 وقت يا براي هم دليل و اثبات نياوريد نماز يعني ارتباط با خدا اين که 3 يا 5 نميشناسد اين که علي و عمر ندارد چرا صورت مسئله به اين روشني را پاک ميکنيد و به جاي معني درست نماز که ارتياط با خداست به دنبال تهمت به هم هستيد مگر علي عمر خدايي جدا داشتند ايا در اخرت علي يا عمر از ما سوال ميکنند شمارا به همون خدا دست از طرفداري از عقايد دلخواه اسرائيل که کارش تفرقه مسلمانان است ست براريد و با هم برادر باشيد
144 | به نام خدا | Iran - Tehran | ٠٩:٤٥ - ١٦ ارديبهشت ١٣٩٣ |
سلام من دختري 20 ساله ام که از بچگي به نماز خواندن شيعه ها تعجب ميکردم به خواندن نمازتون نه به اينکه وقتي ميخواين نماز بخونين يه سنگ ميزارين اين يعني چي؟!! اگه ممکنه منو قانع کنين...به نظر من سنگ نژاد بت پرستاس و شماها که بت پرس نيسين که تو نمازتون از سنگ استفاده ميکنين..بعدشم مکه خانه ي خداس اونجا اگه يه شعيه اي تو نمازشون از سنگ استفاده کنن برخورد شديدي باهاشون دارن خودم با چشاي خودم اين واقعيتو ديدم پس بهتره از سنگ استفاده نکنين..يکم خودتون فک کنين به حرفاي من پي ميبرين با تشکر

پاسخ:
با سلام

دوست گرامي

اولا:شما که اين سجده بر سنگ را بت پرستي مي دانيد، اين توهين به پيامبر صلي الله عليه و آله و اصحاب ايشان است چون حضرت هنگام نماز بر سنگ سجده مي کردند در روايت آمده است: ان النبي صلى الله عليه و آله سجد على الحجر * هذا حديث صحيح الاسناد و لم يخرجاه *مستدرک الصحيحين للحاکم النيشابوري، ج1، ص 473

ذهبي هم مي‌گويد روايت صحيح است.

علي بن عبد الله بن عباس نامه مي‌نويسد به مکه مکرمه:أرسل إلي بلوح من المروة أسجد عليه.يک سنگي از کوه مروه براي من بفرست تا بر روي آن، سجده کنم. المصنف لإبن أبي شيبة الكوفي، ج1، ص308 - تاريخ مدينة دمشق لإبن عساكر، ج43، ص50 - اخبار مکه، ج2، ص151

مسروق - از علماي بزرگ اهل سنت - :إذا خرج يخرج بلبنة يسجد عليها في السفينة.وقتي از مدينه مي‌رفت، چيزي را که شبيه مهر از خاک مدينه درست کرده بود، با خود مي‌برد و در کشتي بر روي آن سجده مي‌کرد. الطبقات الكبرى لإبن سعد، ج6، ص79 - المصنف لعبد الرزاق الصنعاني، ج2، ص583.

آيا پيامبر(ص) که بر سنگ سجده مي کردند، کار بت پرستي انجام مي دادند؟! آيا او نمي دانست که اين کار بت پرستي است اما شما بهتر از ايشان تشخيص داديد که اين کار بت پرستي است؟!

صحابه و علماي اهل سنت بر سنگ سجده مي کردند آيا آنها بت مي پرستيدند؟!

پس شيعيان اگر چنين سجده مي کنند، طبق سنت پيامبر صلي الله عليه و آله عمل مي کنند که بر خاک، سنگ، چوب و هر چيزى که از زمين است، غير از معدنيات و خوردنى ها و نوشيدنى ها و پوشيدنى ها، بر هر چيز ديگر سجده مي کرد.

و اگر کسى در بيابان نماز مي‌‌‌‌‌‌‌‌خواند،مي تواند هنگام سجده پيشانى را بر خاک بگذارد، و نمازش درست است لزومي ندارد که بر سنگ باشد

اما اينکه امروزه چرا شيعيان بر مهر سجده مي کنند بخاطر اين است که چون سجده بر خاک در مساجد و در خانه ها با مشکلاتى همراه است، خاک را به صورت مهر در آورده که راحت تر باشد و مشکلى از نظر نظافت نداشته باشد توضيح بيشتر اينکه در زمان پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم ، کف‌ تمام‌ خانه‌هاي‌ مردم‌ و کف‌ مساجد فرش‌ نبود، بلکه‌ کف‌ آنها خاک‌ يا حداکثر حصير بود پس‌ نيازي‌ به‌ گذاشتن‌ چيزي‌ بر روي‌ زمين‌ براي‌ سجده‌ نبود و بر همان‌ خاک‌ يا سنگ‌ و يا حصير کف‌ اتاق، سجده‌ مي‌نمودند و اگر کف‌تمام‌ اتاق فرش‌ بود و يا اطمينان‌ به‌ پاکي‌ زمين‌ نداشتند، مقداري‌ خاک‌ را دردستمالي‌ قرار مي‌دادند و آن‌ را پهن‌ و بر روي‌ آن‌ سجده‌ مي‌کردند. همچنان‌که‌ در روايات‌ شيعه‌ آمده‌ است‌، امام‌ صادق عليه السلام قدري‌ از خاک‌ کربلا را دردستمالي‌ قرار داده‌ بودند و هنگام‌ نماز آن‌ را پهن‌ کرده‌ و بر آن‌ خاک‌ سجده‌مي‌نمودند.با گذشت‌ زمان‌، فرش‌ نمودن‌ کف‌ اطاق ها و مساجد با فرش‌ها زياد شد و از سويي‌ به همراه‌ داشتن‌ خاک‌ به‌ خاطر ريختن‌ و يا خاکي‌ شدن‌ لباس‌ها، قدري‌ مشکل‌ بود بخاطر همين برخي از مسلمانان مقداري‌ خاک‌ پاک‌ را گل‌ کرده‌ و سپس‌ خشک‌ نمودند تا همراه‌ داشتن‌ آن‌ آسانتر باشد و اين کار رايج‌ پيدا کرد بين فارسي‌زبانان‌ به «مهر» نام گذاري شد و دربين عرب زبانان به «تربت‌» نام گذاري شد

جهت اطلاع بيشتر در اين خصوص به اين آدرس رجوع کنيد


اما در خصوص مطلب آخرتان بايد بگوييم مراجع ما فتوا داده اند که انسان در صورت تقيه مي تواند بر فرش و مانند آن سجده نمايد و لازم نيست براي نماز به جاي ديگر برود تا روي مهر سجده کند

لذا شما بايد دليل بياوريد که سجد بر فرش از کجا پيدا شده است؟! آيا اين کار فرش پرستي نيست؟!

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات
1 |حمید|Iran - Tehran |٠٩:٥٣ - ٠٥ مهر ١٣٩٧ |
0
 
0
اینکه شما تعجب می کنید دلیل بر غلطی موضوع نیست! شاید یک غیر مسلمان هم از طواف دور کعبه تعجب کند و بگوید کعبه از سنگ است و همه در حال پرستش کعبه ی سنگی!
145 | به نام خدا | Iran - Tehran | ٠٩:٤٨ - ١٦ ارديبهشت ١٣٩٣ |
اينو يادم رفته بگم به گفته دوست عزيزمون اقاي علي عادل نماز يعني ارتباط با خداوند است و دليلي ندارد بحث كنين...
146 | عبدالله رضائي | Iran - Isfahan | ١٨:٣٥ - ٢٣ ارديبهشت ١٣٩٣ |
سلام مطابق ايات 188-اعراف و50 - انعام پيامبر (ص) غيب نمي دانند حال اينکه شما مدعي هستيد امامان غيب ميدانستند ( اين چيزيست که از اول ابتدايي به زور به ما خوروندن )در ضمن اگر غيب ميدانستند چه طور ندانستند که دشمنان براي کشتنشان نقشه داند .مثلا امام حسن عسکري (ع)رو با ريختن سم در غذايشان به شهادت رساندند .مدرک .مدرک ... (شيعه ي موحد )

پاسخ:
باسلام

دوست گرامي؛ آيات مربوط به غيب را بايد با هم ببينيد.

خداوند در برخي از آيات غيب را فقط مخصوص خود دانسته مانند آياتي که نام برديد و در برخي از آيات هم تصريح دارد که غيب را به برخي از افراد مي دهد مانند:

عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى‏ غَيْبِهِ أَحَداً إِلاَّ مَنِ ارْتَضى‏ مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً (جن/ 26 و 27)

داناى غيب اوست و هيچ كس را بر اسرار غيبش آگاه نمى‏سازد، مگر رسولانى كه آنان را برگزيده و مراقبينى از پيش رو و پشت سر براى آنها قرار مى‏دهد...

و در برخي از آيات هم خبر مي دهد که انبيا را از برخي اخبار غيبي آگاه کرده است مانند:

تِلْكَ مِنْ أَنْباءِ الْغَيْبِ نُوحيها إِلَيْكَ ما كُنْتَ تَعْلَمُها أَنْتَ وَ لا قَوْمُكَ مِنْ قَبْلِ هذا فَاصْبِرْ إِنَّ الْعاقِبَةَ لِلْمُتَّقينَ (هود/ 49)

اينها از خبرهاى غيب است كه به تو (اى پيامبر) وحى مى‏كنيم؛ نه تو، و نه قومت، اينها را پيش از اين نمى‏دانستيد! بنابر اين، صبر و استقامت كن، كه عاقبت از آن پرهيزگاران است! (49)

همچنين در جريان حضرت آدم عليه السلام مي فرمايد:

وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها( بقره،30)

سپس علم اسماء را همگى به آدم آموخت‏.

حاصل جمع اين آيات اين است که خداوند داناي مستقل به غيب است و معصومين عليهم السلام هم هر وقت بخواهند يا خود خداوند صلاح بداند آنها را به امور غيبي آگاه مي کند.

اما علم غيب دانستن آنها براي آنها تکليف آور نبوده است و اينطور نبود که تمام مسائل براي آنها ناخواسته مکشوف باشد بلکه همانطور که بيان شد اگر مي خواستند به حقايق امور آگاه مي شدند چون خداوند آنها را مسلط بر علوم غيب نموده بوده است لذا ممکن است در مورد خاصي بالفعل علم غيب نداشته باشند.

مضاف به اينکه در مورد شخص رسول الله صلي الله عليه و آله و برخي از صحابه و خلفا و طرفداران آنها در کتب اهل سنت ادعاي علم غيب شده است مانند عمر حذيفه و... که مي توانيدتوضيحات بيشتر را در مقالات ذيل بخوانيد:




موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

(1)
147 | جواد سهم الدين | Iran - Tehran | ٢١:٥٩ - ١٣ خرداد ١٣٩٣ |
با اينکه شيعه هستم ولي قلبا حس ميکنم شما صادقانه نمي نويسيد و بر حق نيستيد و در دنياي ديگر جوابگوي تحريفات و گمراهي هايي که ايجاد ميکنيد خواهيد بود.به خدا قسم اکثريت قريب به اتفاق ما و حکومت ما همه از راه راست خارج شده ايم و به سوي نابودي و قهقرا پيش ميرويم اما از فرط تعصب ناداني حقيقت را نمي پذيريم و خود را تنها وارستگان دنيا مي پنداريم.

پاسخ:
باسلام

دوست گرامي؛ شما راه حق را با عقل و دليل و مدرک بيابيد و آن را ادامه دهيد، اگر ايرادي بر سخن ما هم مي بينيد با دليل و مدرک و بطور خاص و مشخص تذکر دهيد ما از انتقادات و توصيه هاي شما استقبال مي کنيم. قلب انسان تحت تاثير محيط و عوامل مختلف حق و ناحق قرار دارد لذا نمي تواند ملاک سنجش قرار گيرد. آنچه ملاک سنجش قرار مي گيرد سخن مستدل عقلي است که اگر به هر دليلي اشتباه باشد در صورت مستدل بودن عمل به آن دليل، عذر ما پذيرفته خواهد بود.

اما آنچه در اين مقاله و خيلي از مقالات شبيه اين وجود دارد اين است که در اين مقالات، سعي شده است روايات از منابع مورد قبول اهل سنت ذکر شود و مستحضر هستيد که منابع روايي استنباط احکام نزد علماي شيعه غير از رواياتي که از شخص رسول الله صلي الله عليه و آله رسيده، روايات ديگر معصومين عليهم السلام هم مي باشد. مضاف به رواياتي که از رسول الله صلي الله عليه و آله توسط راويان شيعي و در کتب شيعه ذکر شده است و ما اين روايات را ذکر نکرده ايم لذا شايد اين مساله، باعث اين قضاوت شما شده باشد. در اين مورد مي توانيد به :

«بَابُ الْجَمْعِ بَيْنَ الصَّلَاتَيْن‏» و «بَابُ وَقْتِ الصَّلَاةِ فِي السَّفَرِ وَ الْجَمْعِ بَيْنَ الصَّلَاتَيْن‏» و... در کتاب کافي

«بَابُ جَوَازِ الْجَمْعِ بَيْنَ الصَّلَاتَيْنِ فِي وَقْتٍ وَاحِدٍ جَمَاعَةً وَ فُرَادَى لِعُذْر» و «بَابُ جَوَازِ الْجَمْعِ بَيْنَ الصَّلَاتَيْنِ لِغَيْرِ عُذْرٍ أَيْضا» و «بَابُ اسْتِحْبَابِ الْجَمْعِ بَيْنَ الْعِشَاءَيْنِ بِجَمْعٍ بِأَذَانٍ وَ إِقَامَتَيْن‏» و... در کتاب وسائل الشيعه

«َبابُ جَوَازِ الْجَمْعِ بَيْنَ الصَّلَاتَيْنِ فِي وَقْتٍ وَاحِدٍ جَمَاعَةً وَ فُرَادَى لِعُذْر» و «َبابُ جَوَازِ الْجَمْعِ بَيْنَ الصَّلَاتَيْنِ لِغَيْرِ عُذْرٍ أَيْضا» و... در مستدرک الوسائل

و کتب ديگري مانند تهذيب و استبصار و من لايحضره الفقيه و... مراجعه نماييد که روايات فراواني در مورد جواز جمع بين دو نماز در آنها آمده است.

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

(1)
148 | اسما عيل | United States - Chicago | ١٧:٢٧ - ٢٥ خرداد ١٣٩٣ |
اگر در کتاب اهل سنت امده نماز ظهر را انها ده رکعت ميخوانند و عصر را چهار رکعت جمعا ميشود 14 رکعت شما عرض کردايد جمعا 8 رکعت باقي ماندهاش چه ميشود

پاسخ:
باسلام

دوست گرامي؛ متوجه نشديم اين مطلب را کجا گفته ايم. اگر چنين چيزي صحت داشته باشد احتمالا در مورد رکعات نماز ظهر سهو قلم شده چون آنها نماز ظهر را همان چهار رکعت مي خوانند.

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

(1)
149 | فرناز محمدي | Iran - Alvand | ٢٤:١٤ - ٢٦ خرداد ١٣٩٣ |
سلام...
ميخواستم در باره درستي و صحت حديثي که اين روزا خيلي سر و صدا کرده بپرسم...
ممنون ميشم اگه جواب بدين....*** انا ژوپيتر في الروم*** که خيلي عجيبه...چون زبان عربي نه ((پ)) داره و نه((ژ))

پاسخ:
با سلام

کاربر گرامي

در اين مورد سوال خود را از کسي که چنين بحثي را مطرح کرده بپرسيد.

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات
150 | تنها | Iran - Tehran | ٠٣:٤٧ - ٠٨ تير ١٣٩٣ |
مملکت امام زمان تو ميدوني امام زمانت کيه
151 | حامد عابد | Iran - Kerman | ٢٢:٠٤ - ١١ مرداد ١٣٩٣ |
پيامبر و اهل بيت وامامان درود خدا بر آن ها نماز رو گاهى جمع مى بستند نه هميشه
و به طور معمول 51 ركعت نماز مى خوندند در اوقات تعيين شده
مگر گاهى اوقات كه ميخواستن مردم به زحمت نيفتن
پيروى از دستورات خدا يعنى گاهي نماز رو جمع ببنديم نه هميشه
152 | ali | Iran - Khorramshahr | ١٦:٤٤ - ٢١ مرداد ١٣٩٣ |
به نظر من احاديث روشنه مخصوصا اونجا که ميگه نه باراني بود نه ترسي نه مسافرتي
153 | علي | | ١٣:٠٤ - ٠٣ شهریور ١٣٩٣ |
همه ما مسافران مرگيم و هر چه در دنيا اتفاق بيافتد جز آنچه که به ما مربوط است از ما سؤال نمي شود . آنچه که بايد و وظيفه داريم تحقيق براي کامل شدن دين و اعتقادمان است . چرا که بعد از مرگ هرگز فرصتي به ما داده نمي شود . بيائيد از خالصانه از خدا بخواهيم راه درست را به ما نشان بدهد . انشاءالله
154 | يوسف | Afghanistan - Kabul | ١٠:٥٩ - ٢٤ شهریور ١٣٩٣ |
من اهل تسنن و بدون تعصب هستم در دانشگاه دوستاني بسيار خوبي از اهل تشيع هم دارم كه چند تا ايشان به تسنن روي آورده اند چرا كه به نظر ايشان تسنن كامل ترين است. ميخواهم چند نكته را ذكر كنم.
1: احاديث را كه شما ذكر ميكنيد معمولا راوي آن تابع يا تب تابع نيست از فلان و فلان وفلان فلان و فلان فلان روايت است كه پيامبر چنين گفت در حاليكه در كتب اهل تسنن اكثريت روايات را تابعين راوي هستند با در نظر داشت مستثنا...
2: در مورد غيب در آيات ذكر شده فرموده شده كه فقط به پيامبر آگاهي داده ميشده و پيش و بعد از آن به كسي غيب گفته نشده در حالي كه شما ....
3: نماز هاي 5 گانه ببنين در اسلام يك بخش عمده اش صداقت است و خلاص دروني اگر شما خداي خود را و ياور حقيقي تان را وقت براي عبادت اش گذاشته نمي توانيد پس اينكه مسلماني نشد و هر نماز نهايتا 10 دقيقه را در بر ميگيرد اگر با خشو و خضو ادا شود كه هر انسان در 24 ساعت 50 دقيقه وقت را براي پروردگار اش گذاشته ميتواند. و منطقا بياين فكر كنين ما احاديث و آيات زيادي داريم بر كثرت ذكر خداوند پس اهل تسنن خدا را بيشتر ذكر ميكنند شما ثواب ايشان را ضرب و جمع كنين نسبت به اهل تشيع و اندازه محبت خدا را در دل هايشان...
4: گذاشتن سنگ يا خاك و گل و مهر ... زمين و آنچه در روي زمين است از آن خداوند است سنگ مدينه خاك كربلا خاك تهران خاك كابل خاك اسراييل مسلمان هر جا باشه بايد در جاي پاك سجده كند گذاشتن سنگ و چوب يك كار شوقي است كه بزرگ ها كرده اند يك كار زوقي و پيامبر در مساجد اون زمان و خانه كعبه خاك و يا حصير و بوريا بوده و سجده ميكرده اند جاي نوشته نشده كه پيامبر يا ياران اش با خود از مدينه سنگ يا خاك برده باشند در مناطق ديگر براي سجده ...

پاسخ:
باسلام

دوست گرامي

1. روايات شيعه از معصومين عليهم السلام نقل شده و به هر امامي که مي رسد از پدرانشان از رسول الله صلي الله عليه و آله نقل مي شود. سه امام اول صحابي و دو امام بعد تابعي و چند تا از امامان بعد هم تابع تابعي اند که در اين مورد طبق سخن شما بايد پذيرفته باشد. لذا اگر منظور شما اين است که روايات ما مقطوع است درست نيست بلکه اولا تعداد اين روايات کم است ثانيا ما هم آنها را به لحاظ سند ضعيف ميدانيم ثالثا شما هم درکتب خود روايات مقطوع بسياري داريد بطوري که بسياري از علماي شما در اين مورد کتاب موضوعات نوشته و اين روايات را جمع کرده اند.

2. اين آيه بيان غيب از خداوند را منحصر در رسولان برگزيده مي داند اما آيا اشکالي دارد که بگوييم افراد ديگري از اوليا و صلحا اين امور غيبي را از همان انبياي برگزيده دريافت کرده باشند و عالم به غيب باشند؟ مگر شما امور غيبي را به عمر و افراد ديگري مانند حذيفه و حضرت علي عليه و السلام و ... نسبت نداده ايد؟ رواياتي که در کتب شما در مورد غيب دانستن افرادي غير از رسولان آمده در حد تواتر است. شوکاني يکي از مفسران بزرگ اهل سنت ذيل اين آيه(ج5 ص312) همين سخن ما را زده است مراجعه نماييد.

3. شيعيان هم همان پنج نماز را در سه وقت مي خوانند يعني در تعداد نماز فرقي نيست بلکه در اوقات نماز اختلاف است گرچه برخي از شيعيان هم نمازها را در پنج وقت مي خوانند که تعداد آنها هم زياد است. ما در اينکه اين عمل طبق کتب اهل سنت هم جايز است در مقاله توضيح داده ايم دوباره با دقت مطالعه نماييد.


اما اينکه مي فرماييد: زمين از آن خداست و فرقي بين خاکها نيست سخن اشتباهي است اين يک مساله مسلم است که برخي از زمينها برتر اند در آيات و رواياتي در اين مورد تصريح دارد:

1. وادي طوي: «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً (طه/12)؛ کفشهايت را بيرون آر، كه تو در سرزمين مقدّس «طوى‏» هستى.»

2. قدس: «يا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتي‏ كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ (مائده/21) ؛ اى قوم من! به سرزمين مقدّسى كه خداوند براى شما معين كرده، وارد شويد.»

«مَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذي بارَكْنا حَوْلَهُ(اسرا/1)؛ گرداگرد مسجدالأقصى را پربركت ساختيم.»

3. شام: «وَ نَجَّيْناهُ وَ لُوطاً إِلَى الْأَرْضِ الَّتي‏ بارَكْنا فيها لِلْعالَمينَ(انبيا/71) ؛ او و لوط را به آن سرزمين كه آن را براى همه جهانيان پربركت ساختيم [سرزمين شام‏] نجات داديم‏

4. ارض التي بارکنا: «وَ لِسُلَيْمانَ الرِّيحَ عاصِفَةً تَجْري بِأَمْرِهِ إِلى‏ الْأَرْضِ الَّتي‏ بارَكْنا فيها(انبيا/81) ؛ و تندباد را مسخّرِ سليمان ساختيم،كه به فرمان او به سوى سرزمينى كه آن را پربركت كرده بوديم حركت مى ‏كرد.

5. مکه: «ببکه مبارکا(آل عمران/96)سرزمين مکه که مبارک است.»

و...

در کتب و روايات اهل سنت هم بر برتري برخي از سرزمينها تصريح شده است:

در صحيح بخاري روايتي نقل شده که رسول الله فرمود: « رأيت اللَّيْلَةَ رَجُلَيْنِ أَتَيَانِي فَأَخْرَجَانِي إلى أَرْضٍ مُقَدَّسَةٍ فَانْطَلَقْنَا ...» (صحيح البخاري، ج 2، ص 734، دار ابن كثير , اليمامة بيروت)

در کتاب «بقيه الطلب في تاريخ حلب» در مورد ارض مقدس شام و اينکه حلب هم در آن وارد است و... باب هايي وجود دارد.

آلوسي در روح المعاني روايتي را از ابن أبي حاتم و بيهقي و ابن عساكر نقل مي کند : «إن اليهود أتوا النبي صلى الله عليه وسلم فقالوا إن كنت نبيا فالحق بالشام فإنها أرض المحشر وأرض الأنبياء فصدق رسول الله عليه الصلاة والسلام ما قالوا فغزا غزوة تبوك لا يريد إلا الشام فلما بلغ تبوك أنزل الله تعالى ( وإن كادوا ليستفزونك إلى تحويلا ) وأمره بالرجوع إلى المدينة وقال فيها محياك وفيها مماتك ومنها تبعث» (روح المعاني، ج 15، ص 130، دار إحياء التراث العربي بيروت)

سرزمين مكه و مدينه برترين سرزمينهاست.(سبل الهدى والرشاد، ج 1، ص 194، دار الكتب العلمية بيروت به نقل از نووي)

و...

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

(1)
155 | دكتراوين | | ٠١:٢٥ - ٠٤ مهر ١٣٩٣ |
سلام تا زمانيکه بين مسلمانان جهان اينچنين تفرقه باشه فک نکنم خداهم از بنده هايش راضي باشد.چون خداوند بزرگوار بنده هاي مسلمانش را يکپارچه و متحد ميخواهد. والسلام
156 | بيگانه | | ٢٣:٢٠ - ٠٤ آبان ١٣٩٣ |
اقايان اول به تاريخچه شيعه نو تعداد اندک شيعه نگاه کنيد بعد مطلب بزاريد زمان پيامبر ص اصلا شيعه وجود نداشت قشنگ يادمه تو کتاب تاريخ دبستان نوشته بود شاه عباس بنيانگذار مذهب شيعه

پاسخ:
با سلام

دوست گرامي

اينکه تشکيل مذهب حقه شيعه را به صفويه نسبت داده ايد بي انصافي نموده ايد و ما اين کارتان را حمل بر عدم اطلاع شما از تاريخ و مطالب مندرج در کتابهاي خودتان مي کنيم . براي رفع هر گونه ابهام به مطالب زير دقت فرمائيد تا براي شما روش شود که پيدايش شيعه از زمان خود پيامبر (ص) بوده است :قال تعالى ( إن الذين آمنوا وعملوا الصالحات أولئك هم خير البرية ) . لما نزلت هذه الآية قال الرسول لعلي يا علي ( ع ) هم أنت و شيعتك .سورة البينة ، آية 7 .

زماني که آيه ( إن الذين آمنوا وعملوا الصالحات أولئك هم خير البرية ) نازل شد رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم به علي امير المؤمنين فرمودند : منظور از اين آيه تو و شيعيانت هستيد .

والصواعق المحرقة لابن حجر ص 96 ؛ شواهد التنزيل للحاكم الحسكاني ج 2 ، ص 356 - 66 ح 1125 - 1148؛كفاية الطالب للكنجي الشافعي ص 244 و 245 و 246 ؛ المناقب للخوارزمي ص 62 و 187؛ الفصول المهمة لابن الصباغ المالكي ص 107 ؛ ينابيع المودة ـ قندوزي الحنفي ـ ص 62؛ نور الأبصار ص 71 و 102 ؛ الدرالمنثورـ سيوطي ـ ج 6 ، ص 379؛ تفسير الطبري ج 3 ، ص 146؛ تذكرة الخواص لابن الجوزي ص 18؛ فتح القدير للشوكاني ج 5 ، ص 477؛ فرائد السمطين ج 1 ، ص 156 .

جهت اطلاع بيشتر به اين آدرس رجوع کنيد


اين نسبت که بنيانگذار شيعه شاه عباس بوده نه تنها جنبه علمي ندارد بلکه دروغي بيش نيست

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات
157 | زهرا | | ١٩:١٣ - ١٥ آبان ١٣٩٣ |
سلام دوستان بنده شيعه هستم ولي اصولا از بي احترامي به هر مذهبي بيزارم حتي مسيحيت.من پارسال که به مکه رفته بودم و نماز ها را در پنج نوبت مي خواندند ديدم که واقعا از کسب و کار مي افتند و هر زمان که ما براي خريد ميرفتيم مغازه ها بسته بود و اين فقط از ترس شرطه ها بود که مثلا اگر براي نماز مغازه را نمي بستند به پول ايران ده ميليون جريمه ميکردند فقط نماز مي خواندن کاري به اينکه وضو گرفتنشان با ما متفاوت اس ندارم مشکل اينجاست که خيلي ها اصلا وضو نمي گرفتند خيلي از زن ها در مسجد النبي از خواب بيدار ميشدند و به نماز مي ايستادند سر نماز کاملا بر ميگشتند و مثلا بچه کوچکشان که پشت سرشان بود را نگاه ميکردند يا با کفش وارد مسجدالنبي ميشدندالبته در شهر هاي سني نشين ايران گمان نميکنم اگر کسي به نماز نرود جريمه شود ولي اگر کسي برسيد در پنج نوبت بخواند چه اشکالي دارد مهم خلوص نيت و ارتباط قلبي با خداست در ضمن اهل سنت هيچ اعتباري براي تاريخ قايل نيست براي اينکه ميگويند اگر به تاريخ اعتبار دهيم ممکن است به سلف صالح بدگمان شويم اما جوانان شيعه در رابطه با هر مذهبي و هر رويداد تاريخي اجازه ي تحقيق دارن و علاقه انشاالله همه راه حقيقي را بيابيم؟؟
158 | سيدسروش حسيني | Iran - Tehran | ١٣:١٤ - ٠٦ بهمن ١٣٩٣ |
السلام علينا و علي عبادالله الصالحين
با عرض سلام و خسته نباشيد خدمت عزيزان موسسه وليعصر(عج) و مالک اشتر زمان حضرت آيت الله قزويني(دام ظله)
سوالي در مورد شستن پا در وضو داشتم .
در يکي از سايت هاي وهابيون ديدم که به روايتي از کتاب شريف کافي استناد کرده بودند که حضرت امام صادق امر به شستن پا در وضو کرده بود ، از قضا سند روايت هم بررسي کرده بودند و گفتند صحيح است . ميخواستم بدونم اين روايت چطوري قابل توجيه است .
اين هم متن روايت از سايت کتابخانه مدرسه فقاهت
6 - عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد، وأبي داود جميعا، عن الحسين بن سعيد، عن فضالة بن أيوب، عن الحسين بن عثمان. عن سماعة، عن أبي بصير، عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: إذا نسيت فغسلت ذراعك قبل وجهك فأعد غسل وجهك ثم اغسل ذراعيك بعد الوجه فإن بدأت بذراعك الأيسر قبل الأيمن فأعد غسل الأيمن ثم اغسل اليسار وإن نسيت مسح رأسك حتى تغسل رجليك فامسح رأسك ثم اغسل رجليك.
اينم لينک اينترنتي روايت
http://lib.eshia.ir/11005/3/35
ممنون ميشم پاسخ بديد ، اگر ممکنه روايت رو ترجمه کنيد ، منتظر پاسخ شما گراميون هستم
اللهم عجل لوليک الفرج

پاسخ:
با سلام

دوست گرامي

تر جمه روايت چنين است

امام صادق فرمود: اگر فراموش كردى و پيش از شستن صورت، ساعد خود را شستى، برگرد و اول صورتت را بشوى و بعد از آن ساعد خود را بشوى. اگر فراموش كردى و پيش از ساعد راست، ساعد چپ را شستى، برگرد و ساعد راستت را بشوى و بعد از آن دوباره ساعد چپ را بشوى. اگر مسح سرت را فراموش كردى و به شستن پاها پرداختى، برگرد و اول سر خود را مسح كن و بعد از آن دوباره پاهاى خود را بشوى.

در خصوص اين روايت بايد گفت:

اولا: در نزد شيعه اين چنين نيست که هر روايتي مورد قبول باشد چه بسا روايتي باشد که متن آن با مباني شيعه نمي سازد لذا مورد پذيرش نيست؛ چون احتمال دارد روايت از باب تقيه بوده باشد که موافق عامه است. از جمله اين روايتي که شما ذکر کرديد در کتاب وسائل الشيعه بعد از نقل اين روايت حر عاملي گويد: أقول : غسل الرجلين محمول على التقية لما مر . وسائل الشيعة (آل البيت) - الحر العاملي - ج 1 ص ۴۵۲.

امام عليه‏ السلام در مورد احكام فقهى به جهت تقيّه، حكمى را پنهان نموده و يا خلاف آن را اظهار مى ‏نمايد كه به «تقيّه در حكم» نيز معروف است. بيشترين موارد تقيّه در اين خصوص در روايات امام صادق عليه السلام وجود دارد .اما عواملى باعث صدور روايات تقيّه‏ اى از آن حضرت شد چند چيز است :الف: تقيّه از حكومت در دوران هشام و منصور.ب: مختلف بودن اصحاب امام صادق عليه السلام از جهت مذهب كه در مواردى حضرت، طبق مذهب فقهى سئوال کنندگان جواب مى‏ داد.ج: حفظ جان اصحاب خود و موارد ديگر

ثانيا: اين روايت را مرحوم شيخ صدوق نقل کرده است که متن آن دلالت بر مسح مي کند:

إن نسيت مسح رأسك فامسح عليه و علي رجليك من بلة وضوئك. : اگر مسح سرت را فراموش كردى، پس بر آن و بعد بر پاهاى خود از آب وضويت مسح كن، من لا يحضره الفقيه للشيخ الصدوق، ج1، ص60

ثالثا: قبول چنين روايت، موجب مخالفت با قرآن است که مسح پا را مي گويد

رابعا : بيش از ده ها روايت صحيح وجود دارد که دلالت بر اين دارد که پا را در وضوء بايد مسح کرد که اين روايت که اشاره کرديد توان مقابله به اين روايات را ندارد به عنوان نمونه به چند مورد اشاره مي کنيم:

1-عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ أَبَانٍ وَ جَمِيلٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: حَكَى لَنَا أَبُو جَعْفَرٍ ع وُضُوءَ رَسُولِ اللَّهِ ص فَدَعَا بِقَدَحٍ فَأَخَذَ كَفّاً مِنْ مَاءٍ فَأَسْدَلَهُ عَلَى وَجْهِهِ‏ ثُمَّ مَسَحَ وَجْهَهُ مِنَ الْجَانِبَيْنِ جَمِيعاً ثُمَّ أَعَادَ يَدَهُ الْيُسْرَى فِي الْإِنَاءِ فَأَسْدَلَهَا عَلَى يَدِهِ الْيُمْنَى ثُمَّ مَسَحَ جَوَانِبَهَا ثُمَّ أَعَادَ الْيُمْنَى فِي الْإِنَاءِ فَصَبَّهَا عَلَى الْيُسْرَى ثُمَّ صَنَعَ بِهَا كَمَا صَنَعَ بِالْيُمْنَى ثُمَّ مَسَحَ بِمَا بَقِيَ فِي‏ يَدِهِ‏ رَأْسَهُ‏ وَ رِجْلَيْهِ‏ وَ لَمْ يُعِدْهُمَا فِي الْإِنَاءِ.

2- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ دَاوُدَ بْنِ النُّعْمَانِ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ عَنْ بُكَيْرِ بْنِ أَعْيَنَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: أَ لَا أَحْكِي لَكُمْ وُضُوءَ رَسُولِ اللَّهِ ص فَأَخَذَ بِكَفِّهِ الْيُمْنَى كَفّاً مِنْ مَاءٍ فَغَسَلَ بِهِ وَجْهَهُ ثُمَّ أَخَذَ بِيَدِهِ الْيُسْرَى كَفّاً مِنْ مَاءٍ فَغَسَلَ بِهِ يَدَهُ الْيُمْنَى ثُمَّ أَخَذَ بِيَدِهِ الْيُمْنَى كَفّاً مِنْ مَاءٍ فَغَسَلَ بِهِ يَدَهُ الْيُسْرَى ثُمَّ مَسَحَ بِفَضْلِ يَدَيْهِ رَأْسَهُ وَ رِجْلَيْهِ.

3-عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ رَزِينٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: يَأْخُذُ أَحَدُكُمُ الرَّاحَةَ مِنَ الدُّهْنِ فَيَمْلَأُ بِهَا جَسَدَهُ وَ الْمَاءُ أَوْسَعُ مِنْ ذَلِكَ أَ لَا أَحْكِي لَكُمْ وُضُوءَ رَسُولِ اللَّهِ ص قُلْتُ بَلَى قَالَ فَأَدْخَلَ يَدَهُ فِي الْإِنَاءِ وَ لَمْ يَغْسِلْ يَدَهُ فَأَخَذَ كَفّاً مِنْ مَاءٍ فَصَبَّهُ عَلَى وَجْهِهِ ثُمَّ مَسَحَ جَانِبَيْهِ حَتَّى مَسَحَهُ كُلَّهُ ثُمَّ أَخَذَ كَفّاً آخَرَ بِيَمِينِهِ فَصَبَّهُ عَلَى يَسَارِهِ ثُمَّ غَسَلَ بِهِ ذِرَاعَهُ الْأَيْمَنَ ثُمَّ أَخَذَ كَفّاً آخَرَ فَغَسَلَ بِهِ ذِرَاعَهُ الْأَيْسَرَ ثُمَّ مَسَحَ رَأْسَهُ وَ رِجْلَيْهِ بِمَا بَقِيَ فِي يَدِهِ.

كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، الكافي (ط - الإسلامية)، الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏3 ؛ ص24 دار الكتب الإسلامية - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات
159 | nima | | ١٨:٤٤ - ١٦ بهمن ١٣٩٣ |
بابا بريد نمازتون رو بخونيد. چه فرقي ميکنه 3 بار بخونيد يا 5 بار ؟!!!!همين تاپيک رو ميزاريد که اختلاف ميندازيد بين شيعه و سني
160 | ابوالفضل | | ٠٩:٥٩ - ٢٩ شهریور ١٣٩٥ |
با سلام.
در بحث با یک سنی٬ او به من حدیثی از امام علی(ع) رو از سنن ابی داود نشون داد که امام علی در سفر٬ نماز مغرب و عشا رو جدا جدا خواندند. بعد پسر ایشان٬ عمر٬ از امام علی می پرسند که چرا اینگونه خواندی٬ امام هم جواب می دهند که پیامبر اینگونه می خواندند.
همچنین مرتبا به آیه ی قرآن که می گوید: «فَإِذَا اطْمَأْنَنتُمْ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَّوْقُوتًا» استشهاد می کنند که طبق این آیه٬ نماز ها٬ هر کدام وقت هایی معین دارند و نباید به طور جمع نماز خواند٬ یعنی نماز مثلا عصر را بعد از نماز ظهر و در غیر زمان عصر خواند.
ممنون میشم کمکم کنید. یا علی.

پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
بحث در خصوص اثبات جمع بین نماز ، به این خاطر نیست که ما بخواهیم جدا خواندن را رد و یا غیر شرعی بدانیم بلکه بحث در این است که جمع خواندن نیز مشروع و پیامبر صلی الله علیه و آله و اصحاب نیز نمازشان را به صورت جمع می خواندند
سيره رسول خدا (صلي الله عليه وآله)در جمع بين دو نماز در غير خوف و سفر چنین بوده است
705 حدثنا يحيى بن يحيى قال قرأت على مَالِكٍ عن أبي الزُّبَيْرِ عن سَعِيدِ بن جُبَيْرٍ عن بن عَبَّاسٍ قال صلى رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم الظُّهْرَ وَالْعَصْرَ جميعا وَالْمَغْرِبَ وَالْعِشَاءَ جميعا في غَيْرِ خَوْفٍ ولا سَفَرٍ.
ابن عباس مي‌گويد:‌ رسول خدا صلي الله عليه وسلم نمازهاي: ظهر وعصر، مغرب و عشاء را بدون خوف و سفر با هم خواند.
النيسابوري القشيري، ابوالحسين مسلم بن الحجاج (متوفاى261هـ)، صحيح مسلم، ج 1، ص 489، ح705، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.
ابن عباس نیز تصريح مي‌كند كه ما در زمان رسول خدا صلي الله عليه وآله بين نمازها جمع مي‌كرديم:
705 وحدثنا بن أبي عُمَرَ حدثنا وَكِيعٌ حدثنا عِمْرَانُ بن حُدَيْرٍ عن عبد اللَّهِ بن شَقِيقٍ الْعُقَيْلِيِّ قال قال رَجُلٌ لابن عَبَّاسٍ الصَّلَاةَ فَسَكَتَ ثُمَّ قال الصَّلَاةَ فَسَكَتَ ثُمَّ قال الصَّلَاةَ فَسَكَتَ. ثُمَّ قال لَا أُمَّ لك أَتُعَلِّمُنَا بِالصَّلَاةِ وَكُنَّا نَجْمَعُ بين الصَّلَاتَيْنِ على عَهْدِ رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم.
عبد الله بن شقيق عقيلي مي‌گويد:‌ مردي به ابن عباس سه مرتبه گفت: نماز، نماز، نماز (يعني اعلام نمود كه وقت نماز است) و ساكت شد. ابن عباس گفت: اي بي‌مادر ! آيا تو نماز را به ما ياد مي‌دهي؟ در حالي‌كه ما در زمان رسول خدا صلي الله عليه وآله دو نماز را با هم مي‌خوانديم.
النيسابوري القشيري، ابوالحسين مسلم بن الحجاج، صحيح مسلم، ج1، ص492،
در خصوص آیه کتابا موقوتا نیز باید به این نکته توجه داشت که آیه ربطی به جمع خواندن و تعین وقت دقیق ندارد بلکه آیه در حقیقت وجود نماز را دارد بیان می کند همچنانکه در روایات اهل سنت و کتب تفسیری اهل سنت به این مطلب اشاره شده است
عالى ) إن الصلاة كانت على المؤمنين كتابا موقوتا ( ذكر في هذه الآية الكريمة أن الصلاة كانت ولم تزل على المؤمنين كتابا أي : شيئا مكتوبا عليهم واجبا حتما موقوتا أي : له أوقات يجب بدخولها ولم يشر هنا إلى تلك الأوقات
این آیه می گوید نوشته شده است بر آنها به عنوان واجب حتمی یعنی وقتی وقت داخل شده واجب می شود اما آیه اشاره به آن وقتها نکرده است
أضواء البيان ج 1 ص 1057
در تفسیر طبری نیز آمده است
ذكر من قال ذلك حدثني أبو السائب قال ثنا بن فضيل عن فضيل بن مرزوق عن عطية العوفي في قوله إن الصلاة كانت على المؤمنين كتابا موقوتا ^ قال فريضة مفروضة
تفسير الطبري ج 5 ص 261
ویا نقل شده است:
حدثنا أبي ، ثنا أبو صالح ، حدثني معاوية بن صلاح ، عن علي بن ابى طلحة ، عن ابن عباس قوله : ان الصلاة كانت على المؤمنين كتابا موقوتا يعني : مفروضا .
تفسير ابن أبي حاتم ج 4 ص 1057
بنابراین روایات و مفسران موقوتا را به مفروضا یعنی واجب بودن، تفسیر کرده اند لذا ایه ربطی به جمع خواندن نماز ندارد
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
  بعدی [1] [2] [3] [4] [5]   قبلی
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها