2024 March 29 - جمعه 10 فروردين 1403
مراد از «ام المؤمنين» در آيه: « وازواجه أمهاتهم» چيست؟(ويرايش جديد)
کد مطلب: ٥١٠٨ تاریخ انتشار: ٢٧ شهریور ١٣٨٩ تعداد بازدید: 65576
پرسش و پاسخ » اهل سنت
مراد از «ام المؤمنين» در آيه: « وازواجه أمهاتهم» چيست؟(ويرايش جديد)

سؤال كننده: سليمان اميري

پاسخ:

خداوند در قرآن كريم به صراحت همسران رسول خدا صلي الله عليه وآله را مادران مؤمنان معرفي كرده است، آن جا كه مي فرمايد:

النَّبِيُّ أَوْلي بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَأَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ. الأحزاب/6.

پيامبر نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است و همسران او مادران آنها [مؤمنان ] محسوب مي شوند.

اين كه همسران رسول خدا مادران مؤمنان هستند، امري است قطعي و از ويژگي هاي رسول خدا صلي الله عليه وآله است؛ اما سؤالي كه اين جا پيش مي آيد اين است كه «ام المؤمنين» بودن به چه معنا است و چه احكامي بر آن مترتب مي شود؟

حرمت ازدواج، تنها معناي «ام المؤمنين»

بديهي است كه تشبيه آنان به مادران مؤمنين، تشبيه به برخي از آثار مادري است و شامل همه آثار آن نشده و تمام احكام، حقوق و ضوابطي كه بر مادر واقعي هر فرد حكمفرما و جاري است، شامل آنان نمي شود؛ از جمله محرميت طرفيني، ارث بردن از يكديگر، ازدواج با دختري كه از همسر قبلي دارد و...

واضح است كه كسي نمي تواند ادعا كند كه همسران پيامبر با همه مؤمنان محرم هستند و تمام احكام و آثار محرميت بين آن ها برقرار است و نيز نمي تواند ادعا كند كه مؤمنان از همسران پيامبر ارث مي برند و آن ها نيز از تمام مؤمنان ارث خواهند برد و...

تنها اثري كه با روايات و شواهد تاريخي قطعي ثابت شده است، حرمت ازدواج با خود آن ها بعد از رسول خدا صلي الله عليه وآله است و بيشتر از آن از آيه استفاده نمي شود.

ده ها نفر از بزرگان اهل سنت در ذيل آيه «وازواجه امهاتهم» به همين مسأله تأكيد كرده اند كه ما به نقل ديدگاه برخي از آن ها بسنده مي كنيم:

محمد بن ادريس شافعي در كتاب الأم در اين باره مي نويسد:

«النبي أَوْلَي بِالْمُؤْمِنِينَ من أَنْفُسِهِمْ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ» وقال: «وما كان لَكُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَلَا أَنْ تَنْكِحُوا أَزْوَاجَهُ من بَعْدِهِ أَبَدًا» فَحَرَّمَ نِكَاحَ نِسَائِهِ من بَعْدِهِ علي الْعَالَمِينَ ليس هَكَذَا نِسَاءُ أَحَدٍ غَيْرِهِ...

فَقَوْلُهُ «أُمَّهَاتُهُمْ» يَعْنِي في مَعْنًي دُونَ مَعْنًي وَذَلِكَ أَنَّهُ لَا يَحِلُّ لهم نِكَاحُهُنَّ بِحَالٍ وَلَا يَحْرُمُ عليهم نِكَاحُ بَنَاتٍ لو كُنَّ لَهُنَّ كما يَحْرُمُ عليهم نِكَاحُ بَنَاتِ أُمَّهَاتِهِمْ اللَّاتِي وَلَدْنَهُمْ أو أَرْضَعْنَهُمْ....

«پيامبر نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است و همسران او مادران آنها محسوب مي شوند» و خداوند فرموده: « و شما حق نداريد رسول خدا را آزار دهيد، و نه هرگز همسران او را بعد از او به همسري خود درآوريد» پس خداوند ازدواج با همسران رسول خدا صلي الله عليه وآله را بعد از آن حضرت بر جهانيان حرام اعلام كرده است و اين حكم شامل زنان ديگران غير از پيامبر نمي شود...

اين گفته خداوند كه آن ها مادران مؤمنان هستند، شامل همه آثار و معاني «مادر» نمي شود و به اين معنا است كه در هيچ حالي ازدواج با آن ها حلال نيست؛ اما ازدواج با دختران همسران پيامبر حرام نيست؛ در حالي كه ازدواج با دختر مادران خودشان كه او را به دنيا آورده يا شير داده حرام است.

الشافعي، ابوعبد الله محمد بن إدريس (متوفاي 204هـ)، الأم، ج5، ص141، ناشر: دار المعرفة - بيروت، الطبعة: الثانية، 1393هـ.

ابن ملقن شافعي در باره تقسيم بندي مادران و احكام اختصاصي هر كدام از آن ها مي نويسد:

قال أصحابنا فالأمومة ثلاث وأحكامها مختلفة:

أ - أمومة الولادة ويثبت فيها جميع أحكام الأمومة

ب - وأمومة أزواجه عليه الصلاة والسلام ولا يثبت إلا تحريم النكاح

ج - وأمومة الرضاع متوسطة بينهما.

اصحاب ما گفته اند كه مادران بر سه قسم هستند و احكام هر كدام نيز متفاوت است:

الف: مادري كه شخص را به دنيا آورده است كه تمام احكام مادري براي او ثابت است؛

ب: مادر بودن همسران پيامبر كه جز حكم حرمت ازدواج با آن ها چيزي ديگري را ثابت نمي كند؛

ج: مادران رضاعي كه چيزي بين مادران واقعي و ام المؤمنين است

الأنصاري الشافعي، سراج الدين أبي حفص عمر بن علي بن أحمد المعروف بابن الملقن(متوفاي804هـ)، غاية السول في خصائص الرسول (ص)، ج1، ص250، تحقيق: عبد الله بحر الدين عبد الله، ناشر: دار البشائر الإسلامية - بيروت، 1414هـ - 1993م.

طبري در تاريخ خود مي نويسد:

وقوله: « وَأَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ» يقول وحرمة أزواجه حرمة أمهاتهم عليهم في أنهن يحرم عليهن نكاحهن من بعد وفاته كما يحرم عليهم نكاح أمهاتهم.

اين گفته خداوند كه «همسران پيامبر مادران مؤمنان هستند» يعني حرمت همسران آن حضرت همانند حرمت مادران مؤمنان است، به اين معنا ازدواج با آن ها بعد از وفات رسول خدا صلي الله عليه وآله براي مؤمنان حرام است؛ همان طوري كه ازدواج با مادران شان حرام است.

الطبري، أبو جعفر محمد بن جرير بن يزيد بن كثير بن غالب (متوفاي310)، جامع البيان عن تأويل آي القرآن، ج21، ص122، ناشر: دار الفكر، بيروت - 1405هـ

محمد بن سعد در الطبقات الكبري، از مسروق نقل كرده است كه:

زني به عائشه گفت: اي مادر. عائشه جواب داد: من مادر تو نيستم، من مادر مردان شما هستم.

عن عامر عن مسروق أن امرأة قالت لعائشة يا أمة فقالت لست بأمك أنا أم رجالكم.

الزهري، محمد بن سعد بن منيع ابوعبدالله البصري (متوفاي230هـ)، الطبقات الكبري، ج8، ص65 و 68، ناشر: دار صادر - بيروت.

و بيهقي در سنن كبراي خود مي نويسد:

باب ما خص به من أن أزواجه أمهات المؤمنين وأنه يحرم نكاحهن من بعده علي جميع العالمين قال الله جل ثناؤه: « النَّبِيُّ أَوْلي بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَأَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ» وقال: « وَما كانَ لَكُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَلا أَنْ تَنْكِحُوا أَزْواجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَداً» الآية.

13200 أخبرنا علي بن أحمد بن عبدان أنبأ أحمد بن عبيد ثنا بن أبي قماش ثنا بن عائشة ثنا أبو عوانة عن فراس عن عامر عن مسروق عن عائشة رضي الله عنها أن امرأة قالت لها يا أمه فقالت أنا أم رجالكم لست بأمك.

باب: ويژگي آن حضرت از اين جهت كه همسران آن حضرت مادران مؤمنان هستند و ازدواج با آن ها بعد از وفات رسول خدا صلي الله عليه وآله بر تمام جهانيان حرام است؛ خداوند فرموده است: « پيامبر نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است و همسران او مادران آنها [مؤمنان ] محسوب مي شوند» و نيز فرموده است: « و شما حق نداريد رسول خدا را آزار دهيد، و نه هرگز همسران او را بعد از او به همسري خود درآوريد».

از مسروق از عائشه نقل شده است كه زني به عائشه گفت: اي مادر ! عائشه در جواب گفت: من مادر مردان شما هستم، مادر تو نيستم.

البيهقي، أحمد بن الحسين بن علي بن موسي ابوبكر (متوفاي 458هـ)، سنن البيهقي الكبري، ج7، ص69ـ70، ناشر: مكتبة دار الباز - مكة المكرمة، تحقيق: محمد عبد القادر عطا، 1414هـ - 1994.

اين روايت ثابت مي كند كه تنها معناي «ام المؤمنين» حرمت ازدواج با همسران رسول خدا صلي الله عليه وآله است و معناي غير از آن ندارد و گرنه معنا نداشت كه عائشه اين مسأله را از زنان نفي نمايد.

بسياري از بزرگان اهل سنت از اين روايت همين معنا را فهميده و به آن استدلال كرده اند. حسين بن مسعود بغوي از او با عنوان «محيي السنة» ياد كرده اند در تفسير آيه «ام المؤمنين» مي گويد:

قال الشافعي تزوج الزبير أسماء بنت أبي بكر وهي أخت أم المؤمنين ولم يقل هي خالة المؤمنين واختلفوا في أنهن هل كن أمهات النساء المؤمنات قيل كن أمهات المؤمنين والمؤمنات جميعا وقيل كن أمهات المؤمنين دون النساء وروي الشعبي عن مسروق أن امرأة قالت لعائشة رضي الله عنها قالت يا أمه فقالت لست لك بأم إنما أنا أم رجالكم فبان بهذا معني هذه الأمومة تحريم نكاحهن.

شافعي گفته: زبير با اسماء دختر ابوبكر ازدواج كرد؛ و خواهر ام المؤمنين (عائشه) بود؛ در حالي كه به او «خاله مؤمنان» گفته نمي شود. علما در اين زمينه اختلاف دارند كه آيا همسران پيامبر مادران زنان مؤمنه نيز هستند يا خير. برخي گفته اند كه آن ها مادران مردان مؤمن و زنان مؤمنه نيز هستند، برخي گفته اند كه تنها مادر مردان مؤمن هستند و مادران زنان مؤمنه نيستند، شعبي از از مسروق نقل كرده است كه زني به عائشه گفت: اي مادر، عائشه در جواب گفت: من مادر تو نيستم، من تنها مادر مردان شما هستم. طبق اين روايت روشن مي شود كه معناي اين نوع مادري، حرمت ازدواج با آن ها است.

البغوي، الحسين بن مسعود (متوفاي516هـ)، تفسير البغوي، ج3، ص507، تحقيق: خالد عبد الرحمن العك، ناشر: دار المعرفة - بيروت.

و سيوطي به نقل از بغوي مي نويسد:

قال البغوي وهن أمهات المؤمنين من الرجال دون النساء؛ لأن فائدة الأمومة في حق الرجال وهي النكاح مفقودة في حق النساء.

بغوي گفته است كه آن ها مادران مردان مؤمن هستند نه مادران زنان؛ چرا كه فايده مادري در حق مردان كه همان حرمت ازدواج با آن ها است، در حق زنان مفقود است.

السيوطي، جلال الدين أبو الفضل عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاي911هـ)، الخصائص الكبري، ج2، ص438، ناشر:دار الكتب العلمية - بيروت - 1405هـ - 1985م.

در كتاب مسانيد فراس بن يحيي آمده است:

عن الشعبي عن مسروق أن امرأة قالت لعائشة يا أمه فقالت إني لست أمك إنما أنا أم رجالكم في التفسير إسناده صحيح.

از شعبي از مسروق از عائشه نقل شده است كه زني به عائشه گفت: اي مادر، عائشه در جواب گفت: من مادر تو نيستيم، من تنها مادر مردان شما هستم. سند اين روايت صحيح است.

الخارفي الكوفي، فراس بن يحيي المكتب (متوفاي129هـ)، مسانيد أبي يحيي فراس بن يحيي المكتب الكوفي، ج1، ص85، تحقيق: محمد بن حسن المصري، ناشر: مطابع ابن تيمية - القاهرة، الطبعة: الأولي، 1413هـ.

ابن عربي مالكي در باره معناي «ام المؤمنين» مي نويسد:

اختلف الناس هل هن أمهات الرجال والنساء أم هن أمهات الرجال خاصة علي قولين: فقيل ذلك عام في الرجال والنساء وقيل هو خاص للرجال لأن المقصود بذلك إنزالهن منزلة أمهاتهم في الحرمة حيث يتوقع الحل والحل غير متوقع بين النساء فلا يحجب بينهن بحرمة. وقد روي أن امرأة قالت لعائشة يا أماه فقالت لست لك بأم إنما أنا أم رجالكم وهو الصحيح.

مردم اختلاف دارند كه آيا همسران پيامبر مادران مردان مؤمن و زنان مؤمنه است يا تنها مادر مردان مؤمن هستند، دو ديدگاه در اين باره وجود دارد: برخي گفته آند كه اين حكم هم شامل مردان مي شود و هم شامل زنان، برخي گفته اند كه تنها شامل مردان مي شود؛ چرا كه مقصود از اين كه آن ها به منزله مادران آن ها قرار داده است، حرمت ازدواج با آن ها است؛ زيرا از مادر بودن، حلال بودن توقع مي رود و حلال بودن بين مردان و زنان نيست؛ به همين خاطر بين همسران پيامبر و زنان مؤمن به خاطر حرمت حجاب واجب نيست. به درستي روايت شده است كه زني به عائشه گفت: اي مادر، پس عائشه گفت: من مادر تو نيستيم، من تنها مادر مردان شما هستم. و اين ديدگاه (دوم) صحيح است.

إبن العربي، ابوبكر محمد بن عبد الله (متوفاي543هـ)، أحكام القرآن، ج3، ص542، تحقيق: محمد عبد القادر عطا، ناشر: دار الفكر للطباعة والنشر - لبنان.

و ابن جوزي حنبلي بعد از نقل روايت عائشه، تصريح مي كند كه تنها معناي «ام المؤمنين» حرمت ازدواج با آن ها است:

وقد روي مسروق عن عائشة أن أمرأة قالت يا أماه فقالت لست لك بأم إنما أنا أم رجالكم؛ فبان بهذا الحديث أن معني الأمومة تحريم نكاحهن فقط.

از مسروق از عائشه نقل شده است كه زني به او گفت: اي مادر، پس عائشه گفت: من مادر تو نيستم و تنها مادر مردان شما هستم، با اين روايت روشن مي شود كه معناي مادري همسران پيامبر، تنها حرمت ازدواج با آن ها است.

ابن الجوزي الحنبلي، جمال الدين ابوالفرج عبد الرحمن بن علي بن محمد (متوفاي 597 هـ)، زاد المسير في علم التفسير، ج6، ص353، ناشر: المكتب الإسلامي - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1404هـ.

ابن عادل حنبلي نيز مي نويسد:

روي الشعبِيُّ عن مسروق أن امرأة قالت لعائشة يا أمه فقالت: لست لك بأم إنما أنا أمُّ رِجَالِكُمْ فدل هذا علي أن معني هذه الأمومة تحريم نكاحهن.

از مسروق از عائشه نقل شده است كه زني به او گفت: اي مادر، پس عائشه گفت: من مادر تو نيستم و تنها مادر مردان شما هستم، اين روايت دلالت مي كند كه معناي مادر بودن همسران پيامبر، حرمت ازدواج با آن ها است.

ابن عادل الدمشقي الحنبلي، ابوحفص عمر بن علي (متوفاي بعد 880 هـ)، اللباب في علوم الكتاب، ج15، ص504، تحقيق: الشيخ عادل أحمد عبد الموجود والشيخ علي محمد معوض، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان، الطبعة: الأولي، 1419 هـ ـ 1998م.

ابن زمنين در تفسير خود تصريح مي كند كه «ام المؤمنين» به معناي تحريم ازدواج با آن ها است و سپس به روايت عائشه استناد مي كند:

«وَأَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ» أي: هن في التحريم مثل أمهاتهم. يحيي: عن سفيان الثوري، عن فراس، عن الشعبي، عن مسروق، عن عائشة «أن امرأة قالت لها: يا أمه. فقالت: لست لك بأم إنما أنا أم رجالكم».

همسران پيامبر مادران مؤمنان هستند، يعني در مسأله حرمت ازدواج همانند مادران آن ها هستند. از مسروق از عائشه نقل شده است كه زني به او گفت: اي مادر، پس عائشه گفت: من مادر تو نيستم و تنها مادر مردان شما هستم.

أبي عبد الله محمد بن عبد الله بن أبي زمنين (متوفاي399هـ)، تفسير القرآن العزيز، ج3، ص387، تحقيق: أبو عبد الله حسين بن عكاشة - محمد بن مصطفي الكنز، ناشر: الفاروق الحديثة - مصر/ القاهرة، الطبعة: الأولي، 1423هـ - 2002م.

و بيقهي در ديگر كتاب خود با قرار دادن دو آيه «ام المؤمنين» و تحريم ازدواج با زنان پيامبر، نتيجه گيري مي كند كه تنها معناي «ام المؤمنين» حرمت ازدواج با آن ها است:

وجعلهن أمهات المؤمنين فقال: « النَّبِيُّ أَوْلي بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَأَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ» وحرم نكاحهن بعد وفاة نبيه صلي الله عليه وسلم فقال: « وَما كانَ لَكُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَلا أَنْ تَنْكِحُوا أَزْواجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَداً».

و همسران پيامبر را مادر مؤمنان قرار داده و فرموده: « پيامبر نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است و همسران او مادران آنها محسوب مي شوند» و ازدواج با همسران پيامبر بعد از وفات آن حضرت را حرام كرده است و فرموده: «و شما حق نداريد رسول خدا را آزار دهيد، و نه هرگز همسران او را بعد از او به همسري خود درآوريد».

البيهقي، أحمد بن الحسين بن علي بن موسي ابوبكر (متوفاي458هـ) الاعتقاد والهداية إلي سبيل الرشاد علي مذهب السلف وأصحاب الحديث، ج1، ص324، تحقيق: أحمد عصام الكاتب، ناشر: دار الآفاق الجديدة - بيروت، الطبعة: الأولي، 1401هـ

جلال الدين سيوطي در الدر المنثور مي نويسد:

وأخرج ابن أبي حاتم عن قتادة رضي الله عنه في قوله « وَأَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ» يقول: أمهاتهم في الحرمة لا يحل لمؤمن ان ينكح امرأة من نساء النبي صلي الله عليه وسلم في حياته ان طلق ولا بعد موته هي حرام علي كل مؤمن مثل حرمة أمه.

ابن أبي حاتم از قتاده در باره اين سخن خداوند «وازواجه امهاتهم» نقل كرده است كه مي گفت: آن ها مادران شما هستند، در اين كه حرام است بر هر مؤمني ازدواج با همسران پيامبر (ص) هم در زمان زندگي آن حضرت؛ اگر چه آن زن را طلاق داده باشد و هم بعد از رحلت ايشان.

السيوطي، جلال الدين أبو الفضل عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاي911هـ)، الدر المنثور، ج6، ص 566، ناشر: دار الفكر - بيروت - 1993.

ابو منصور ثعالبي تصريح مي كند كه معناي «ام المؤمنين» حرمت ازدواج با آن ها است و سپس به آيه دوم سوره مجادله استناد مي كند كه: «مادران شما تنها همان هايي هستند كه شما را به دنيا آورده اند»:

وفي القرآن الكريم: «وَأَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ» أي: هن مثلهن في التحريم، وليس المراد أنهن والدات قد جاء في آية أخري: «إِنْ أُمَّهاتُهُمْ إِلاَّ اللاَّئي وَلَدْنَهُم » فنفي أن تكون الأم غير الوالدة.

در قرآن كريم آمده است كه « همسران پيامبر مادران آن ها هستند» يعني همانند مادران در حرمت ازدواج هستند، و منظور اين نيست كه آنان همانند مادراني هستند كه آن ها را به دنيا آورده است؛ چرا كه در آيه ديگر آمده است: « مادرانشان تنها كساني اند كه آنها را به دنيا آورده اند!» پس خداوند با اين آيه، مادر بودن زناني را كه آن ها را به دنيا نياورده، نفي كرده است.

الثعالبي، ابومنصور عبد الملك عبد الملك بن محمد بن إسماعيل (متوفاي429هـ)، فقه اللغة، ج1، ص84، طبق برنامه الجامع الكبير.

ابو الفرج نهرواني تصريح مي كند اگر خداوند از همسران پيامبر با عنوان «ام المؤمنين» تعبير كرده، تأكيد بر اين مسأله است كه ازدواج با آن ها حرام است:

«وَأَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ» وعبر عن الأزواج بأنهن للمؤمنين أمهات توكيداً لحرمتهن ودلالة علي تأبيد تحريم نكاحهن علي غير النبي صلي الله عليه وسلم.

«همسران پيامبر مادران مؤمنان هستند» از همسران رسول خدا با عنوان «مادران مؤمنان» تعبير شده است تا حرمت آن ها را تأكيد كند و دلالت كند بر اين كه ازدواج غير پيامبر با آن ها براي هميشه حرام است.

النهرواني، أبو الفرج المعافي بن زكريا (متوفاي390هـ)، الجليس الصالح والأنيس الناصح، ج1، ص101، طبق برنامه الجامع الكبير.

صالحي شامي، مي گويد كه همسران پيامبر، مادران زنان مسلمان نيست؛ چرا كه تنها فايده «ام المؤمنين» بودن آنان، حرمت ازدواج با آن ها است و اين فايده در حق زنان مسلمان منتفي است:

أنهن كن أمهات المؤمنين من الرجال دون النساء؛ لان فائدة الامومة في حق الرجال، وهي النكاح مفقودة في حق النساء.

آن ها مادران مردان مؤمن هستند نه مادران زنان مؤمنه؛ چرا كه فايده مادري در حق مردان كه همان ازدواج باشد، در حق زنان مفقود است.

الصالحي الشامي، محمد بن يوسف (متوفاي942هـ)، سبل الهدي والرشاد في سيرة خير العباد، ج10، ص448، تحقيق: عادل أحمد عبد الموجود وعلي محمد معوض، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولي، 1414هـ.

واحدي در تفسير خود مي نويسد:

«وَأَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ» في حرمة نكاحهن عليهم.

همسران پيامبر مادران آن ها هستند، يعني ازدواج با آن ها براي مردان حرام است.

الواحدي، علي بن أحمد ابوالحسن (متوفاي468هـ)، الوجيز في تفسير الكتاب العزيز(تفسير الواحدي)، ج2، ص858، تحقيق: صفوان عدنان داوودي، ناشر: دار القلم، الدار الشامية - دمشق، بيروت، الطبعة: الأولي، 1415هـ.

محمد بن مفلح مقدسي مي گويد كه «ام المؤمنين» به معناي حرمت ازدواج با آن ها است و اين حكم به ديگر نزديكان همسران رسول خدا صلي الله عليه وآله سرايت نمي كند و سبب نمي شود كه مثلا دختران آن ها خواهران امت شوند:

وهن أمهات المؤمنين بمعني في حكم الأمهات في تحريم النكاح ولا يتعدي ذلك إلي قرابتهن (ع).

همسران پيامبر مادران مؤمنان هستند، به اين معنا كه آن ها در حرمت ازدواج همانند مادران هستند و اين حكم به ساير نزديكان همسران پيامبر سرايت نمي كند.

المقدسي الحنبلي، شمس الدين أبو عبد الله محمد بن مفلح (متوفاي762هـ)، الفروع وتصحيح الفروع، ج5، ص120، تحقيق: أبو الزهراء حازم القاضي، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولي، 1418هـ.

مرداوي حنبلي مي نويسد:

وَهُنَّ أُمَّهَاتُ الْمُؤْمِنِينَ؛ يَعْنِي في تَحْرِيمِ النِّكَاحِ.

همسران پيامبر مادران مؤمنان هستند؛ يعني ازدواج با آن ها حرام است.

المرداوي المقدسي الحنبلي، علاء الدين أبو الحسن علي بن سليمان بن احمد بن محمد (متوفاي885 هـ)، الإنصاف في معرفة الراجح من الخلاف علي مذهب الإمام أحمد بن حنبل، ج8، ص42، تحقيق: محمد حامد الفقي، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.

ابوجعفر نحاس، مفسر، اديب و لغت شناس مشهور اهل سنت در باره معناي «ام المؤمنين» مي نويسد:

«وَأَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ» أي في الحرمة ولا يحل لهم تزوجهن.

همسران پيامبر مادران آن ها هستند؛ يعني در حرمت و اين كه ازدواج با آن ها حلال نيست.

النحاس المرادي المصري، أبو جعفر أحمد بن محمد بن إسماعيل (متوفاي338هـ)، إعراب القرآن، ج3، ص303، تحقيق: د.زهير غازي زاهد، ناشر: عالم الكتب - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1409هـ- 1988م.

ابو الليث سمرقندي نيز تصريح مي كند كه «ام المؤمنين» به معناي حرمت ازدواج با آن ها است:

«وَأَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ» يعني كأمهاتهم في الحرمة.

همسران پيامبر مادران شما هستند؛ يعني آن ها در حرمت ازدواج همانند مادران شما هستند.

السمرقندي، نصر بن محمد بن أحمد ابوالليث (متوفاي367 هـ)، تفسير السمرقندي المسمي بحر العلوم، ج3، ص42، تحقيق: د. محمود مطرجي، ناشر: دار الفكر - بيروت.

در تفسير جلالين نيز آمده است:

« وَأَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ» في حرمة نكاحهن عليهم.

همسران پيامبر مادران شما هستند، يعني ازدواج با آن ها حرام است.

محمد بن أحمد المحلي الشافعي + عبدالرحمن بن أبي بكر السيوطي (متوفاي911 هـ)، تفسير الجلالين، ج1، ص49، ناشر: دار الحديث، الطبعة: الأولي، القاهرة.

عبد الرحمن سعدي از مفسران معاصر وهابي در تفسير خود كه اين تفسير توسط ابن عثيمن وهابي تحقيق شده است، در باره معناي «ام المؤمنين» مي نويسد:

وترتب علي أن زوجات الرسول أمهات المؤمنين، أنهن لا يحللن لأحد من بعده.

همسران رسول خدا مادران مؤمنان هستند؛ يعني براي احدي جايز نيست بعد از آن حضرت با همسرانش ازدواج كند.

السعدي، عبد الرحمن بن ناصر (متوفاي1376هـ)، تيسير الكريم الرحمن في تفسير كلام المنان (تفسير السعدي)، ج1، ص659، تحقيق: ابن عثيمين، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت - 1421هـ ـ 2000م

شأن نزول آيه:

دليل نزول اين آيه، گفتار زشت برخي از صحابه بود كه زنان رسول خدا صلي الله عليه وآله را قبل از وفات آن حضرت بين خود تقسيم كرده بودند و هر كدام يكي از همسران آن حضرت را انتخاب كرده بود و مي گفتند كه اگر رسول خدا از دنيا برود، ما با اين همسرش ازدواج خواهيم كرد. اين سخنان به گوش پيامبر خدا رسيد و آن حضرت را ناراحت و غمگين كرد، خداوند به خاطر حفظ حرمت و تسكين قلب نازنينش اين حكم را نازل كرد و به همه صحابه گوشزد نمود كه هرگز حق ازدواج با همسران آن حضرت بعد از وفات ايشان را نداريد.

اين مطلب به صورت گسترده در صحيح ترين و قديمي ترين منابع اهل سنت يافت مي شود:

مقاتل بن سليمان كه از قديمي ترين تفسيرپردازان اهل سنت به شمار مي رود، در شأن نزول آيه 53 سوره احزاب «وَما كانَ لَكُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَلا أَنْ تَنْكِحُوا أَزْواجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَداً إِنَّ ذلِكُمْ كانَ عِنْدَ اللَّهِ عَظيماً» مي نويسد:

فقال طلحة بن عبيد الله القرشي من بني تيم بن مرة: ينهانا محمد أن ندخل علي بنات عمنا، يعني عائشة، رضي الله عنها، وهما من بني تيم بن مرة، ثم قال في نفسه: والله، لئن مات محمد وأنا حي لأتزوجن عائشة، فأنزل الله تعالي في قول طلحة بن عبيد الله «وَما كانَ لَكُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَلا أَنْ تَنْكِحُوا أَزْواجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَداً إِنَّ ذلِكُمْ كانَ عِنْدَ اللَّهِ عَظيماً» لأن الله جعل نساء النبي صلي الله عليه وسلم علي المؤمنين في الحرمة كأمهاتهم. فمن ثم عظم الله تزويجهن علي المؤمنين.

طلحة بن عبيد الله قرشي از بني تيم گفت: محمد ما را از اين كه به نزد دختر عمويمان يعني عائشه رويم ! - طلحه و عائشه هر دو از بني تيم بودند- سپس در دل خويش گفت: قسم به خدا اگر محمد بميرد و من زنده باشم، با عائشه ازدواج مي كنم.

به همين سبب خداوند اين آيه را نازل كرد كه «شما حق نداريد كه رسول خدا را آزار دهيد و حق نداريد كه بعد از او با همسرانش ازدواج كنيد كه اين كار در نزد خداوند (گناه) بزرگي است».

زيرا خداوند همسران رسول خدا (ص) را در حرمت ازدواج مانند مادرانشان قرار داده است و به همين سبب خدا ازدواج با آنان را گناه كبيره براي مومنان دانسته است.

الأزدي البلخي، أبو الحسن مقاتل بن سليمان بن بشير (متوفاي150هـ)، تفسير مقاتل بن سليمان، ج3، ص 53، تحقيق: أحمد فريد، ناشر: دار الكتب العلمية - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولي، 1424هـ - 2003م.

و أبومظفر سمعاني مي نويسد:

وقوله: «ما كانَ لَكُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ» قال أهل التفسير: لما نزلت آية الحجاب ومنع الرجال من الدخول في بيوت النبي، قال رجل من الصحابة: ما بالنا نمنع من الدخول علي بنات أعمامنا، والله لئن حدث أمر لأتزوجن عائشة، والأكثرون علي أن القائل لهذا طلحة بن عبيد الله، وكان من رهط أبي بكر الصديق.

اهل تفسير گفته اند كه وقتي آيه حجاب نازل شد و مردان از ورود به خانه رسول خدا (ص) منع شدند، يكي از صحابه گفت: چه شده است كه ما را از وارد شدن به دختران عموي مان، باز مي دارند ؟ قسم به خدا اگر اتفاقي افتاد (رسول خدا مرد) با عائشه ازدواج مي كنم.

بيشتر علما بر اين عقيده اند كه گوينده اين سخن، طلحة بن عبيد الله بوده است كه از قبيله ابو بكر بود.

السمعاني، ابوالمظفر منصور بن محمد بن عبد الجبار (متوفاي489هـ)، تفسير القرآن، ج4، ص 301، تحقيق: ياسر بن إبراهيم و غنيم بن عباس بن غنيم، ناشر: دار الوطن - الرياض - السعودية، الطبعة: الأولي، 1418هـ- 1997م.

ابن أبوحاتم رازي در تفسير خود سه روايت در اين باره نقل كرده است:

. 17763 عن ابن عباس رضي الله، عنه في قوله: وما كان لكم ان تؤذوا رسول الله... قال: نزلت في رجل هم ان يتزوج بعض نساء النبي صلي الله عليه وسلم بعده، قال سفيان: ذكروا انها عائشة رضي الله، عنها.

17764 عن عبد الرحمن بن زيد بن اسلم قال: بلغ النبي صلي الله عليه وسلم ان رجلا يقول: ان توفي رسول الله صلي الله عليه وسلم تزوجت فلانة من بعده، فكان ذلك يؤذي النبي صلي الله عليه وسلم فنزل القران وما كان لكم ان تؤذوا رسول الله.

17765 عن السدي رضي الله، عنه قال: بلغنا ان طلحة بن عبيد الله قال: ايحجبنا محمد، عن بنات عمنا، ويتزوج نسائنا من بعدنا لئن حدث به حدث لنتزوجن نساءه من بعده. فنزلت هذه الاية

از ابن عباس روايت شده است كه در مورد آيه «وما كان لكم أن توذوا...» گفت: در مورد مردي نازل شد كه مي خواست با بعد از رحلت رسول خدا (ص) يكي از همسران آن حضرت ازدواج كند. سفيان گفته است كه چنين مي گويند كه آن زن عائشه بوده است !

از عبد الرحمن بن زيد بن اسلم روايت شده است كه گفت: به پيامبر (ص) خبر رسيد كه مردي مي گويد: اگر پيامبر از دنيا رفت من بعد از او با فلان زن ازدواج مي كنم !

سخن او سبب آزار رسول خدا (ص) شد؛ و اين آيه نازل گرديد كه «وما كان لكم أن توذوا...»

از سدي از عبد الرحمن بن زيد روايت شده است كه به ما خبر رسيد كه طلحة بن عبيد الله گفت: آيا محمد بين ما و دختران عمو مان پرده قرار مي دهد ؟ و خود بعد از مردن ما با همسران ما ازدواج مي كند ؟ قسم به خدا اگر براي او اتفاقي افتاد، بعد از او با همسرانش ازدواج خواهيم كرد.

به همين سبب اين آيه نازل شد !

إبي أبي حاتم الرازي، عبد الرحمن بن محمد بن إدريس (متوفاي327هـ)، تفسير ابن أبي حاتم، ج10، ص 3150، تحقيق: أسعد محمد الطيب، ناشر: المكتبة العصرية - صيدا.

و قرطبي مفسير شهير و پرآوازه سني مي نويسد:

وقال القشيري أبو نصر عبد الرحمن: قال بن عباس قال رجل من سادات قريش من العشرة الذين كانوا مع رسول الله صلي الله عليه وسلم علي حراء في نفسه لو توفي رسول الله صلي الله عليه وسلم لتزوجت عائشة وهي بنت عمي قال مقاتل: هو طلحة بن عبيد الله... وقال بن عطية: روي أنها نزلت بسبب أن بعض الصحابة قال: لو مات رسول الله (ص) لتزوجت عائشة فبلغ ذلك رسول الله (ص) فتأذي به هكذا كني عنه بن عباس ببعض الصحابة وحكي مكي عن معمر أنه قال: هو طلحة بن عبيد الله

ابن عباس گفته است كه يكي از بزرگان قريش از ده نفري كه با رسول خدا (ص) در غار حراء بودند در دل خويش گفت: اگر پيامبر از دنيا برود، با عائشه كه دختر عموي من است ازدواج مي كنم ! مقاتل مي گويد: او طلحة بن عبيد الله است

ابن عطيه نيز گفته است: روايت شده است كه اين آيه در مورد يكي از صحابه نازل شد كه گفت: اگر رسول خدا بميرد، با عائشه ازدواج مي كنم !

اين خبر به رسول خدا (ص) رسيد ! و آن حضرت نيز بدين سبب آزرده شد.

در اين روايت ابن عباس با كنايه گفته است يكي از صحابه ولي مكي از معمر روايت كرده است كه او گفته است «طلحة بن عبيد الله»

الأنصاري القرطبي، ابوعبد الله محمد بن أحمد (متوفاي671هـ)، الجامع لأحكام القرآن، ج14، ص 228، ناشر: دار الشعب - القاهرة.

ديگر دانشمندان و مفسران اهل سنت نيز بر اين مطلب تصريح كرده اند كه ما فقط به ذكر نام و آدرس كتاب آن ها اكتفا مي كنيم:

الزهري، محمد بن سعد بن منيع ابوعبدالله البصري (متوفاي230هـ)، الطبقات الكبري، ج8، ص 201، ناشر: دار صادر - بيروت؛

البلاذري، أحمد بن يحيي بن جابر (متوفاي279هـ)، أنساب الأشراف، ج3، ص 201، طبق برنامه الجامع الكبير؛

السمرقندي، نصر بن محمد بن أحمد ابوالليث (متوفاي367 هـ)، تفسير السمرقندي المسمي بحر العلوم، ج3، ص 66، تحقيق: د. محمود مطرجي، ناشر: دار الفكر - بيروت؛

البغوي، الحسين بن مسعود (متوفاي516هـ)، تفسير البغوي، ج3، ص 541، تحقيق: خالد عبد الرحمن العك، ناشر: دار المعرفة - بيروت؛

الأندلسي، ابومحمد عبد الحق بن غالب بن عطية (متوفاي546هـ)، المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز، ج4، ص 396، تحقيق: عبد السلام عبد الشافي محمد، ناشر: دار الكتب العلمية - لبنان، الطبعة: الاولي، 1413هـ- 1993م؛

إبن العربي، ابوبكر محمد بن عبد الله (متوفاي543هـ)، أحكام القرآن، ج3، ص 617، تحقيق: محمد عبد القادر عطا، ناشر: دار الفكر للطباعة والنشر - لبنان؛

ابن الجوزي، جمال الدين ابوالفرج عبد الرحمن بن علي بن محمد (متوفاي 597 هـ)، زاد المسير في علم التفسير، ج6، ص 416، ناشر: المكتب الإسلامي - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1404هـ؛

الرازي الشافعي، فخر الدين محمد بن عمر التميمي (متوفاي604هـ)، التفسير الكبير أو مفاتيح الغيب، ج25، ص 416، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولي، 1421هـ - 2000م؛

الزيلعي، عبدالله بن يوسف ابومحمد الحنفي (متوفاي762هـ)، تخريج الأحاديث والآثار الواقعة في تفسير الكشاف للزمخشري، ج3، ص 128، تحقيق: عبد الله بن عبد الرحمن السعد، ناشر: دار ابن خزيمة - الرياض، الطبعة: الأولي، 1414هـ؛

العيني الغيتابي الحنفي، بدر الدين ابومحمد محمود بن أحمد (متوفاي 855هـ)، عمدة القاري شرح صحيح البخاري، ج19، ص 121، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت؛

الأنصاري الشافعي، أبويحيي زكريا (متوفاي926هـ)، أسني المطالب في شرح روض الطالب، ج3، ص 102، تحقيق: د. محمد محمد تامر، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولي، 1422 هـ - 2000

أبو القاسم خلف بن عبد الملك بن بشكوال (متوفاي578هـ)، غوامض الأسماء المبهمة الواقعة في متون الأحاديث المسندة، ج11، ص 711ـ712، تحقيق: د. عز الدين علي السيد , محمد كمال الدين عز الدين، ناشر: عالم الكتب - بيروت، الطبعة: الأولي، 1407هـ

اين حكم در حقيقت احترام نهادن به خود پيامبر اسلام و موهبتي است كه خداوند به آن حضرت كرده است؛ زيرا با سخناني كه اصحاب گفتند و براي ازدواج با همسران آن حضرت نقشه كشيدند ، قلب نازنين پيام آور خدا شكست و خداوند به منظور تسكين قلب آن حضرت، اين حكم را وضع فرمودند؛ چنانچه علاء الدين الخازن در اين باره مي نويسد:

وهذا من إعلام تعظيم الله لرسوله الله صلي الله عليه وسلم , وإيجاب حرمته حياً وميتاً وإعلامه بذلك مما طيب نفسه وسر قلبه واستفرغ شكره فإن من الناس من تفرط غيرته علي حرمه حتي يتمني لها الموت قبله لئلا تنكح بعده.

اين اعلام بزرگداشت خداوند براي رسول خدا (ص) و واجب كردن حرمت ايشان در زندگي و بعد از مرگ است.

اعلام اين مطلب، سبب شادي دل آن حضرت و سرور ايشان و شكر تمام ايشان شد؛ زيرا در ميان مردم كساني هستند كه غيرت فراوان بر خانواده خويش داشته و آرزو دارند كه همسرش قبل از او بميرد تا مبادا بعد از او ازدواج نكند !

البغدادي الشهير بالخازن، علاء الدين علي بن محمد بن إبراهيم (متوفاي725هـ )، تفسير الخازن المسمي لباب التأويل في معاني التنزيل، ج5، ص 273، ناشر: دار الفكر - بيروت / لبنان - 1399هـ ـ 1979م.

همچنين ممكن بود كه ازدواج با يكي از همسران پيامبر زمينه برخي از سوء استفاده ها و توطئه ها را فراهم سازد و دشمنان و كينه توزان با استفاده از موقعيت آن ها به مقاسد سياسي و اهداف دنيوي خود بينديشند؛ چنانچه برخي همانند عبد الله بن زبير با استفاده از نسبتي كه با عائشه داشت، به بسياري از مقاصد سياسي و دنيوي خود رسيد؛ از اين رو خداوند ازدواج با آنان را بر همگان ممنوع اعلام كرد.

«ام المؤمنين» بودن، مسؤوليت را دو برابر مي كند:

به اين نكته نيز بايد توجه داشت كه اگر چه «ام المؤمنين» بودن مقام رفيع و دست نيافتني براي ديگران است؛ ولي سبب نمي شود كه از ديگر گناهان آن ها چشم پوشي شود؛ بلكه مسؤوليت آن ها را دو برابر مي كند و اگر خداي نخواسته گناهي از آن ها سر بزند، عذابشان نيز دو برابر خواهد بود؛ چنانچه خداوند در اين باره مي فرمايد:

يا نِساءَ النَّبِيِّ مَنْ يَأْتِ مِنْكُنَّ بِفاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ يُضاعَفْ لَهَا الْعَذابُ ضِعْفَيْنِ وَ كانَ ذلِكَ عَلَي اللَّهِ يَسيراً. الأحزاب/30.

اي همسران پيامبر! هر كدام از شما گناه آشكار و فاحشي مرتكب شود، عذاب او دوچندان خواهد بود و اين براي خدا آسان است.

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)



Share
1 | ارسلان | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ٢٨ دي ١٣٨٨ |
خدا ما رو ببخشه .. مادرمون خيلي اهل فتنه بود!
2 | جواد مهدوي | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ٢٩ دي ١٣٨٨ |
سلام عليکم قضيه سب نکردن مردم سيستان را ميدانم اما من ميخوام بدانم که مردم سيستان اولين گروهي که براي خونخواهي امام حسين ويارانش قيام کردن اينها بودن يا نه يعني اولين گروهي که قيام کردن براي اينکه انتقام خون امام حسين ويارانش را بگيرن ايا مردم سيستان بودن يا نه . چون بعضي از شيوخ اين قضيه را نقل ميکنند و مي گويند اول گروهي که براي انتقام گيري قيام کردند مردم سيستان بودند . من ميخواهم بدانم اين نقل ايا صحت دارد يانه و ايا داراي سند صحيحي هست يانه با تشکر

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
اين مطلب تنها در كتاب تاريخ سيستان ص 100 نوشته مولفي نا معلوم از قدما ، نوشته شده است .
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
3 | حامد | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ٢٩ دي ١٣٨٨ |
نمي خواهد به ما بگوييد ام المومنين يعني چه قرآن واضح مثل روز روشن مثل خورشيد به ماگفته است نيازي به اين روايات نداريم
4 | انتي حامد | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ٣٠ دي ١٣٨٨ |
اقاي حامد مفسرين بزرگ (خودتان) اين استنباط را با توجه به ادله کردند.شما اعتراضي داريد؟
5 | انتي حامد 2 | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ٠١ بهمن ١٣٨٨ |
ادم که بگ قران منو بسه اخرش ميشه اينکه
پوست سگ با دباغي پاک ميشه (ابوحنيفه)
ازدواج با محارم جايزه
خدا سوار خرش ميشه مياد اسمون اول
خدا جسمه
و......
جدايي قران از اهل البيت عليهم السلام يعني همين چيزها و جناب حامد شما هم ميگي جزو همين دست ادمهايي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
6 | حامد | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ٠٥ بهمن ١٣٨٨ |
اگر سايت شما كل نوشته هايم را مي نوشتند جوابتان را مي دادم ولي متاسفانه .......... جواب نمي دهند بيش از30بار مطالبي برايشان فرستادم.نگوييد نرسيده.

پاسخ:
با سلام
جناب حامد
اگر شما ايميل صحيح مي‌نوشتيد ، ما نيز به سوال شما پاسخ مي‌داديم و آن را علني كرده به ايميل شما نيز ارسال مي‌كرديم !
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
7 | علي رضا | Iran - Rasht | ١٢:٠٠ - ٠٧ بهمن ١٣٨٨ |
أي ام للمؤمنين أساءت * ببنيها ففرقتهم سواها شتتتهم في كل شعب وواد * بئس أم عتت على أبناها نسيت آية التبرج أم لم * تدر أن الرحمن عنه حفظت أربعين ألف حديث * ومن الذكر آية تنساها
8 | علي رضا | Iran - Langarūd | ١٢:٠٠ - ٠٨ بهمن ١٣٨٨ |
"تدر أن الرحمن عنه نهاها" درست است
9 | يوسف | Iran - Karaj | ١٢:٠٠ - ٠٨ بهمن ١٣٨٨ |
با سلام خدمت شما آقايان.جواب شما در مورد اين آيه درست است.اما تمام جواب نيست.اين آيه اين مطلب را مي رساند بايد به آنان احترام گذاشت.خداوند مي توانست بگويد آنان مادران مسلمانان هستند و لي فرموده آنان مادران مومنان هستند.اگر گفته بود كه آنان مادران مسامانان هستند باز هم جاي احترام داشتند چه برسد به اينكه قرآن فرموده آنان مادران مومنان هستند.به نظر شما آيا از اين جمله قرآن نمي توان برداشت كرد كه خداوند آنان را دوست دارد؟اگر بدون تعصب باشيد خواهيد فهميد كه خداوند در مورد كسي كه دوستش ندارد اينگونه سخن نمي گويد.اگر بحث ازدواج بود فقط مي فرمود كه نمي توان با آنان ازدواج كرد.ولي شما ايشان را دشنام مي دهيد.حال يا آنان مادران مومنان نيستند يا در ايمان دشنام دهندگانشان اشكالي هست.نص قرآن مي فرمايد فرض دوم درست است.دوم اينكه قرآن فرموده كه همسران پيامبر مادران مومنانند.مگر مي شود كه كسي مومن نباشد و قرآن در مورد او اينچنين سخن گفته باشد كه آنان مادران مومنان هستند.بايد آنان داراي ايمان بوده باشند تا خداوند در مورد آنان اينچنين سخن بگويد.چرا شما حضرت عايشه و حفصه كه از امهات المومنين هستند را لعن مي كنيد؟در حالي كه خداوند فرموده مومنان برادر هستند.چرا شما خواهران ايماني خود را لعن مي كنيد و آن هم همسر پيامبر(ص) را؟سوم اينكه آيا اگر خداوند كسي را دوست نداشته باشد در مورد او اينچنين سخن مي گويد؟نگوييد كه اين آيه فقط اين را مي رساند كه نمي توان با آنان ازدواج كرد.زيرا اگر خداوند فقط مي خواست اينرا بگويد كه نمي توان با آنان ازدواج كرد مي فرمود كه اي مسلمانان بدانيد كه با آنان نمي توان ازدواج كرد.ديگر نيازي نبود كه بگويد آنان مادران مومنان هستند.اگر صرفا هدف از آيه اين بود كه نمي توان با آنان ازدواج كرد مي توانست حداكثر بگويد كه آنان امهات المسلمين هستند زيرا مسلمانان نمي توانند با آنان ازدواج كنند.چه نيازي بود بگويد كه امهات المومنين هستند.؟از شما متشكرم.

پاسخ:

با سلام
دوست گرامي
1- فرموده‌ايد «جواب شما در مورد اين آيه درست است» !
2- فرموده‌ايد «خداوند مي توانست بگويد آنان مادران مسلمانان هستند و لي فرموده آنان مادران مومنان هستند» خداوند آزر را پدر ابراهيم خوانده است ! اما ابراهيم از او تبري مي‌جويد ! عدم اهانت لفظي و جسارت و فحش دادن ، يك باب است و لعن و طلب دوري انها از رحمت خدا و بيزاري جستن از آنان ، طبق آيه قرآن از بابي ديگر !
3- فرموده‌ايد «چرا شما حضرت عايشه و حفصه كه از امهات المومنين هستند را لعن مي كنيد؟»!
آيا مواردي كه صحابه همسران رسول خدا (ص) را لعن كرده‌اند نديده‌ايد ؟ مواردي را كه به انان دشنام داده‌اند چطور ؟!
4- فرموده‌ايد «در حالي كه خداوند فرموده مومنان برادر هستند.چرا شما خواهران ايماني خود را لعن مي كنيد»!
در ابتدا ايمان آنها را ثابت كنيد تا اخوت نيز ثابت شود ! طبق آيه قران ، اسلام از يك مقوله است و ايمان از مقوله ديگر !
4- فرموده‌ايد «اگر صرفا هدف از آيه اين بود كه نمي توان با آنان ازدواج كرد مي توانست حداكثر بگويد كه آنان امهات المسلمين هستند زيرا مسلمانان نمي توانند با آنان ازدواج كنند.چه نيازي بود بگويد كه امهات المومنين هستند.؟»
چون آيه در ادامه «النبي اولى بالمومنين من أنفسهم» آمده است ! يعني اطاعت از اين دستور كار مومنين است و كسي كه با آنان مخالفت كند مومن نيست ! (همانطور كه در تفسير آيه وما كان لكم أن توذوا رسول الله آمده است كه گروهي از صحابه خواستند با اين دستور مخالفت كنند!)
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات

10 | علي رضا | Iran - Rasht | ١٢:٠٠ - ١٤ بهمن ١٣٨٨ |
بجاي اينکه دو نامه منو بنويسيد اولي را اصلاح کنيد من درست نوشته بودم
11 | علي رضا | Iran - Langarūd | ١٢:٠٠ - ١٩ بهمن ١٣٨٨ |
شوخي داريد؟؟؟!!!!!! فکر کنم سرفه هم کنم مي نويسيد!!

پاسخ:
؟؟؟
12 | حقيقت جو | Japan - Chiyoda | ١٢:٠٠ - ٢٠ بهمن ١٣٨٨ |
سلام عليکم

آقاي حامد

مثل اينکه جنابعالي خيلي از مرحله پرتيد
مقاله بالا را در اين صفحه خونده ايد؟
ابتدا اصل موضوع را صحت بخشيد بعد از آن دفاع کنيد
اصل موضوع بطور کامل زير سئوال است
حال دفاع از موضوعي ميکني که غلط است؟!
اين مطالبي که از کتب خودتان بيان شده است را قبول نداريد؟!
اگر جوابتان مثبت است به ما بگوئيد شما چه ديني داريد مسيحي يهودي زرتشتي . . . . . ؟

خدانگهدار
13 | فاطمه آذركيش | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ٢٠ بهمن ١٣٨٨ |
با سلام جناب حامد جواب سوالاتتون رو با كتابها و احاديث معتبر خودتون مي ديم (كتابهايي كه از نظر اهل سنت معتبره و علماي مشهور و محبوبتون نقل كردن) باز ميگين شما دروغ ميگين و كفر مي گين استغفار كنيد معلومه كتاباي خودتون رو هم نمي خونيد و يا وقتي ميرن مطالعه مي كنين مي بينين درسته كم ميارين مثل مولوي هاتون بحث رو عوض ميكنيد . يا ديگه بي خيال جواب ميشين چون مي بينين شيعه درست مي گه و حقيقت و آينه تمام نماي حقيقته و اين رو مطمئن باشيد هيچ وقت شيعه دست به دروغ نمي زنه چون دليل كافي و منطقي به حد لازم داره و مي تونه اينقدره دليل و برهان بياره و قانع كنه شماها رو ... دروغ فوران ناتواني است و اين ناتواني فقط در بين اهل سنته و بس... بعد مي مونين چي بگين البته چاره اي هم ندارين مي گين فقط قرآن رو قبول دارين .مثل ابوبكر و عمر كه احاديث پيامبر رو سوزاندن و گفتن كسي حق نداره روي منبر احاديث پيامبر رو نقل كنه و پيامبر در روزهاي پاياني عمر خود فرمودند قلم و كاغذ بياوريد تا براي شما مطلبي بنويسم تا بعد از من گمراه نشويد. عمر مثل تو گفت قرآن ما رو بس و همان شد كه پيامبر پيش بيني مي كرد گمراه شدند راي گيري راه انداختن و هزاران هزار كاري كه پيامبر از اونها منع شون كرده بود عمر هم دست به بدعتهاي جور واجوري زد .
14 | قرآن ما را بس | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ٢١ بهمن ١٣٨٨ |
در جواب:
اولا بحث حرمت ازدواج امهات المومنين بعد از رسول الله در آِيه 53 احزاب آمده است و ارتباطي با لقب الهي امهات المومنين دز آيه 6 احزاب ندارد بلكه در ايه 6 احزاب بحث از اولي بودن همسران پيامبر بر مردان و زنان مومن است همانطور كه ابتداي آيه پيامبر را اولي معرفي فرموده است و منظور از ام به معناي مادر واقعي نيست بلكه منظور اولي بودن و در نتيجه رعايت ارج و احترام است به عنوان يك تكليف الهي بر مومنين و مومنات نه از اين مادر گفتن هايي كه مردم مثلا گاهي به فلان زن آشنا ميگويند و گاهي نميگويند پس اولي بودن و رعايت ارج و احترام همسران رسول اكرم يك تكليف الهي بر مردان و زنان مومن است و الله تعالي با آيه 53 احزاب اراده تطهير همسران پيامبر عظيم الخلق اسلام را ساري و جاري فرموده است و با آيه 6 احزاب جايگاه و مقام و شان آن ارجمندان مطهر را معين فرموده است.
15 | سامي | Iran - Kish | ١٢:٠٠ - ٢٢ بهمن ١٣٨٨ |
بچه هاي شيعه دلي از عزا دارين در ميارينا دارين به خودتون حال ميدين خودتون ميدوزيد و ميبافيد اگه جرات شنيدن حقيقت رو دارين جوابه سني ها رو هم بشنويد يك جلسه مناظره ازاد با يكي از مولوي هاي اهل تسنن بذاريد تا يكطرفه قضاوت نكنيد حيف كه دارم خودمو واسه كنكور اماده ميكنم و گرنه تو نظرات شركت ميكردم براي اينكه قضاوتم يكطرفه نباشه اومدم تو سايت, نظرات و مقاله ها رو خوندم و خوشحال شدم تونستم عقايد اهل تشيع رو از زبون خودشون بشنوم و به حقانيت اهل سنت با يك قضاوت دو طرفه يقين بيدا كنم و و در كل با سوالهايي كه مطرح ميكنيد يا اينكه انتخاب ميكنيد براي جواب دادن ,مشخصه كه ميخواين بحث رو به سمت و سوي خاصي ببريد و دارين دست روي نكته هاي حساس اختلافي ميذاريد, نميدونم هدفتون چيه, ولي اينو خوب ميدونم براي اينكه, بخاطر خرافات و بدعت هايي كه وارد مذهبتون شده مواخذه نشيد بيشتر دارين بيرامون گذشته و كساني كه در گذشته زندگي ميكردند شبهه ايجاد ميكنيد در ضمن اگر ام المومنين عايشه و حفصه دختران ابوبكرصديق و عمر فاروق رضي الله اجمعين نبودند از طرف اهل تشيع اين همه مورد بي احترامي قرار نميگرفتند.چيزي كه برام جاي سوال داره اينه كه چرا به زنان بيامبر(ص) ام المومنين خطاب شده ايا نميشد از الفاظ ديگري براي محرميت زنان بيامبر بكار برده ميشد تا كساني نتوانند كلمه ي ام المومنيين را به عنوان فضيلت براي زنان رسول اكرم استنباط كنند!!
16 | momen abdullah | Malaysia - Kajang | ١٢:٠٠ - ٢٤ بهمن ١٣٨٨ |
جناب سامي
برو خدا را شکر کن که خداوند زنان پيامبر (صلي الله عليه و آله) را «ام المومنين» ناميد و چيز ديگر نناميد.
چون با همين «ام المومنين» بودن باز او را سوار بر شتر کردند و در مقابل مومنين قرار دادند و با مومنين قتال کردند و هزاران مومن را در مقابل او کشتند.

يا علي
17 | momen abdullah | Malaysia - Kajang | ١٢:٠٠ - ٢٤ بهمن ١٣٨٨ |
جناب قرآن ما را بس عجب!!! شما که ادعاي بس بودن قرآن براي خود را داريد لااقل لطف کنيد و آن را تحريف نکنيد!!!! کجاي اين آيه گفته است که زنان پيامبر اولي هستند بر مومنين؟؟؟؟ «...وأُولوا الأَرحام بعضهم أَولى ببعض في كتاب الله من المؤمنِين والمهاجرِين...» ************* اولا لطف کنيد و بگوييد: آيا حضرت فاطمه الزهرا (سلام الله عليها) را شما جزو اين «اولوا الارحام» مي‌دانيد يا نه؟ مي‌شود بفرماييد چرا ابوبکر به اين «اولي» بودن حضرت فاطمه الزهرا (سلام الله عليها) توجهي نکرد و وقعي ننهاد؟؟؟ *************** دوما از کي تا حالا زن فرد جزو «اولوا الارحام» است؟؟؟؟ مي‌شود بفرماييد عايشه چه نسبتي رحمي با حضرت رسول اکرم (صلي الله عليه و آله)‌ داشت؟؟ ************** سوما اين تفسير جديد شما اهل عمر از اين آيه را چند وقت است اختراع کرده ايد؟؟؟ quran.al-islam.com/Tafseer/ DispTafsser.asp?l=arb&taf=KORTOBY&nType=1&nSora=33&nAya=6 در تمام تفاسير خود براي هزار و چهارصد سال شما اين را مي‌نوشتيد: « فتوارث المسلمون بالهجرة ; فكان لا يرث الأعرابي المسلم من قريبه المسلم المهاجر شيئا حتى يهاجر , ثم نسخ ذلك في هذه السورة بقوله : " وأولو الأرحام بعضهم أولى ببعض " . الثاني : أن ذلك ناسخ للتوارث بالحلف والمؤاخاة في الدين » ناگهان عمر در خواب به شما چه گفته است که صبحگاهان با يک تفسير جديد سراغ ملت آمده‌ايد؟؟؟ ****************** چهارما بله ما هم با شما صد در صد مواقع هستيم که منظور رعايت ارج و مقام است. مي‌شود بفرماييد که اين چگونه ارج نهادني است که ام المومنين زره بر تن را بر بالاي شتر کنند و در شهرها بچرخانند؟؟؟؟ آيا شما حاضر هستيد با مادر خود چنين کنيد؟؟؟؟ اين است مقام و ارج نهادن به ام المومنين؟؟؟؟ **************** پنجما اين چگونه مادري است که بر قتل فرزند خود راضي مي‌شود؟؟؟؟؟ مگر حضرات حسنين (عليهما السلام) چه گناهي مرتکب شده بودند که عايشه ، که بايد جاي مادر ايشان باشد، حکم قتل آنها را صادر کرد؟؟؟؟ آيا زني که فرزند خود را مي‌کشد مادر است؟؟؟؟ ***************** «و الله تعالي با آيه 53 احزاب اراده تطهير همسران پيامبر عظيم الخلق اسلام را ساري و جاري فرموده است» !!!!!!!!!!! «... ذلكم أَطهر لقلوبِكم وقلوبهِنَّ...» از کي «طاهر تر» بودن به معني «اراده تطهير» است؟؟؟؟ اگر اينگونه باشد الله تعالي بايد «ارده تطهيير» قلوب تمام صحابه را مي‌کرد!!! پس چرا همين صحابه و از جمله عايشه در قتل عثمان شرکت داشتند؟؟؟؟ عليا ولي الله عليا حجة الله عليا وصي رسول الله
18 | قرآن ما را بس | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ٢٦ بهمن ١٣٨٨ |
حاج آقا مومن عبداله

واو قبل از " ......و ازواجهم ...." واو عطف است و ازواجهم را به اولي معطوف ميكند اولي همچون يك مادر داراي ارج و احترام و رحم و خيرخواهي براي مومنان در تصميمات و كار ها و امورات شخصي آنها
دسته سوم بعد از رسول الله و سپس ازواج ايشان ، اولوا الارحامي هستند در ميان مهاجرين و انصار كه هم ميتوانند مرد باشند هم زن كه اجازه دارند بعد از رسول الله و بعد از ازواج ايشان در مورد فقط خانواده و كسان خود در مورد خير و صلاح شخصي بستگان خويش تصميم گيري كنند حال در ميان اين خانواده ها كداميك اين تكليف الهي را دارند بستگي دارد به درجه خلوص آنها و جهادي كه ميكنند و اطاعتي كه از رب العالمين دارند و تبعيتي كه از رسول الله و ازواج ايشان دارند .

بله فاطمه همچون خواهران ديگرش زينب ، رقيه ، ام كلثوم مورد خطاب الله تعالي بوده و درميان كسان و بستگان خود بعد از رسول اكرم و ازواج ايشان از اولوالارحام بودند اما نه براي ابوبكر صديق كه از ارحام ايشان نيست . ابوبكر از جمله اولو الارحام براي كسان خود بودند بجز دخترشان ام المومنين عائشه كه بر ابوبكر اولويت دارند .

ازواج پيامبر يا امهات المومنين تماما در گروه دوم بعد از رسول اكرم قرار گرفته اند و بعد از رسول و در مرحله پائين تر از ايشان بنا به آيه كه ايشان را مادر ناميده حق دارند در امور شخصي خانواده مومنان تعيين تكليف كنند و در مورد خير و صلاح آنها تصميم بگيرند.

پرسيده ايد: اين چگونه ارج نهادني است که ام المومنين زره بر تن را بر بالاي شتر کنند و در شهرها بچرخانند؟؟؟؟

جواب: اولا ام المومنين عائشه را وقتي پروردگار مقام عطا فرموده به زره احتياجي نيست ثانيا ايشان بنا به تكليف الهي ام المومنين بودن خود بر شتر سوار شدند وشهرها را زير پاي شتر خود گذاشتند و تا لحظه آخر بر تكليف الهي خود عمل كردند .

پرسيده اي:‌اين چگونه مادري است که بر قتل فرزند خود راضي مي‌شود؟؟؟؟؟
مگر حضرات حسنين (عليهما السلام) چه گناهي مرتکب شده بودند که عايشه ، که بايد جاي مادر ايشان باشد، حکم قتل آنها را صادر کرد؟؟؟؟
آيا زني که فرزند خود را مي‌کشد مادر است؟؟؟؟

جواب: علي ابن ابيطالب و دو پسرش به فتنه افتاده عزمي ضعيف داشتند و راه خود را جدا كرده به صف مرتدها و منافقان اهل فتنه پيوسته بودند و ميداني كه ام المومنين عائشه براي قصاص قاتلان عثمان مظلوم و سركوب آن مرتدين و منافقين تكليف الهي خود را انجام دادند و نتيجه هم گرفتند.

اراده تطهير ازواج پيامبر يعني روش نشان دادن و تشويق به تطهير شدن بوسيله آيات قرآن و دقيقا خطاب به ازواج رسول الله تا رسيدن به هدف يعني آنچه پروردگار ميخواهد و گرنه اصحاب و ياران پيامبر و تمامي مومنان مسلمانان يكجا به سعي بر طهارت قلب دعوت شده اند. در يك كلام ازواج مطهرات به مقام تطهير رسيدند همچون مريم بنت عمران سلام الله عليهم اجمعين .

مومن عبداله تو تمام اينها را ميداني و اما ميخواهي كلام الله را تحريف كني

هدف من هم از جواب دادن استفاده كاربران ديگر است .

















19 | momen abdullah | Malaysia - Kuala Lumpur | ١٢:٠٠ - ٣٠ بهمن ١٣٨٨ |
جناب قرآن ما را بس
مثل شما وهابي‌ها به مارکسيستها مي‌ماند که با «افيون» خواندن اديان سعي کردند که «دين» خود را به جهانيان غالب کنند.
اکنون شما هم با ادعاي «بس بودن قرآن» حتي احاديث و تفاسير علماي خود را نفي مي‌کنيد تا تفسير «خودتان» را به مسلمين غالب کنيد.

«واو قبل از " ......و ازواجهم ...." واو عطف است و ازواجهم را به اولي معطوف ميكند»؟؟؟؟؟

عجب!!!
******
اولا الحمد الله که در اين عصر اينترنت منابع بسادگي در اختيار ما هستند.
بفرماييد در اين وب سايت خودتان نگاهي کنيد:
http://quran.al-islam.com/
Tafseer/DispTafsser.asp?l=arb&taf=GALALEEN&nType=1&nSora=33&nAya=6

در کدام يک از تفاسير «ابن کثير» «طبري» «قرطبي» «جلالين» اين تفسير اختراعي شما ديده مي‌شود؟
مي‌دانم که شما وهابي ها با تفسير کيبر فخر رازي دشمني داريد و آن را قبول نداريد.
ولي در آن هم اثري از تفسير اختراعي شما موجود نبود!!!
******
دوما اگر اين «واو» واو عطف است پس «واو» «الوا الارحام» نيز بايد «واو» عطف باشد.
******
گفته ايد:
«و تبعيتي كه از رسول الله و ازواج ايشان دارند »؟؟؟؟؟!!!؟؟؟؟؟
بله. ما صددرصد معتقد به لزوم رعايت مقام و منزلت تمام همسران پيامبر اکرم(صلي الله عليه و آله) و در راس آنها حضرت خديجه (سلام الله عليها) هستيم.

ولي مي‌شود بفرماييد خداوند ما را امر به اطاعت از «اولي الامر» کرده است و يا «ازواج النبي»؟؟؟
«يا أَيُّها الَّذين آمنوا أَطيعُوا اللّهَ و أَطيعوا الرَّسول و أُولي الْأَمرِ منكم»

>>>> بنده از تلاش شما براي نفي «اولي» در آيه نوراني و سپس تلاش براي جعل يک «اولي» ساختگي براي «ازواج» بسيار متعجب هستم!!!! <<<<<

«اولي الامر» صريح قرآن را فراموش کرده و يک «اولي» بودن جعلي ساخته‌ايد!!!!!
حضرت اميرالمومنين علي(عليه السلام) به اعتقاد تمام اهل شيعه و سني «اولي الامر» بوده اند.
پس چگونه عايشه به او گوش فرا نداد؟؟؟

*****
«در مورد فقط خانواده و كسان خود در مورد خير و صلاح شخصي بستگان خويش تصميم گيري كنند»
عجب!!!
پس چرا ابوبکر در «خانواده پيامبر اکرم(صلي الله عليه و آله)» دخالت کرد و اموال ايشان را به سليفه خود تقسيم کرد؟؟؟
آيا او از حضرت فاطمه الزهرا (سلام الله عليها) به خانواده ايشان «اولي» تر بود؟؟؟؟؟
*****
گفته ايد:
«بله فاطمه همچون خواهران ديگرش زينب ، رقيه ، ام كلثوم مورد خطاب الله تعالي بوده و درميان كسان و بستگان خود بعد از رسول اكرم و ازواج ايشان از اولوالارحام بودند»

عجب. مي‌شود بفرماييد پس چرا عثمان خانم رقيه(رحمة‌ الله عليها) را به شهادت رساند؟
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=1837

اين بود «اولي» بودن آن خانم مومنه(رحمة الله عليها)؟؟؟
*******
«ازواج پيامبر يا امهات المومنين تماما در گروه دوم بعد از رسول اكرم قرار گرفته اند و بعد از رسول و در مرحله پائين تر از ايشان بنا به آيه كه ايشان را مادر ناميده حق دارند در امور شخصي خانواده مومنان تعيين تكليف كنند و در مورد خير و صلاح آنها تصميم بگيرند.»

سبحان الله تعالي!!!!!
هر ولايتي از «ولايت ابوبکر» و «ولايت اجتماع مسلمين» و ... را شنيده بوديم الا «ولايت ازواج نبي»!!!

مي‌شود شما نمونه اين تعيين تکليف و تصميم گيري را به بنده در صدر اسلام نشان دهيد؟؟؟
اگر اينگونه است پس چرا عمر دقيقا برعکس عمل کرد و زوجه نبي را امر به رجم کرد؟؟؟
http://quran.al-islam.com
/Tafseer/DispTafsser.asp?l=arb&taf=KORTOBY&nType=1&nSora=33&nAya=6
«وقد هم عمر بن الخطاب رضي الله تعالى عنه برجم امرأة فارقها رسول الله صلى الله عليه وسلم فتزوجت فقالت : لم هذا ! وما ضرب علي رسول الله صلى الله عليه وسلم حجابا ولا سميت أم المؤمنين ; فكف عنها عمر رضي الله عنه .»

اين شرع جديد عمر از کجا آمده بود؟؟؟

راستي اگر اينگونه است که شما مي‌گوييد پس چرا ازواج پيامبر اکرم(صلي الله عليه و آله) تا اين حد از عمر مي‌ترسيدند؟؟
اين بود «اولي» بودن آنها بر عمر؟؟؟؟
****************
«ثانيا ايشان بنا به تكليف الهي ام المومنين بودن خود بر شتر سوار شدند وشهرها را زير پاي شتر خود گذاشتند» !!!!!!
تکليفه الهي!!! کدام اله؟؟؟ اله جنگ يونانيان باستان؟؟؟؟؟

اگر به قرآن الله متعال اعتقاد داريد که تکليف «ازواج نبي» اين است:
«و قرن في بيوتكن و لا تبرجن تبرج الجاهلية الْأُولي»
****************
«علي ابن ابيطالب و دو پسرش به فتنه افتاده عزمي ضعيف داشتند و راه خود را جدا كرده به صف مرتدها و منافقان اهل فتنه پيوسته بودند و ميداني كه ام المومنين عائشه براي قصاص قاتلان عثمان مظلوم و سركوب آن مرتدين و منافقين تكليف الهي خود را انجام دادند و نتيجه هم گرفتند.»

اين سخن تو غايت نهايت جهل و جاهليت تو است که نشانگر سالها کوري دل و باطن تو است!!!!

در جواب اين سخن سخيف تو همين حديث کافي است:
«لا يحبك إلا مؤمن ولا يبغضك إلا منافق»(صحيح ملسم)

بلاشک با اين سخنت همچون عايشه بغض خود را نسبت به اميرالمومنين علي (عليه السلام) آشکار کردي!!!!

عايشه‌اي که خود امر به قتل عثمان کرده بود خوانخواه او شده بود. و حال تو حضرت اسد الله غالب اميرالمومنين علي (عليه السلام) را داراي «عزمي ضعيف» مي‌داني؟؟؟؟؟

از فاتح خيبر و سرور اولياء و فاروق و مجاهد في‌سبيل الله حضرت اميرالمومنين علي (عليه السلام) چه کسي صاحب عزم تر و باعزم تر بود؟؟؟؟
***********
و اما سخن آخرت:
«در يك كلام ازواج مطهرات به مقام تطهير رسيدند همچون مريم بنت عمران سلام الله عليهم اجمعين»
بله. دقيقا. و آن زوجه‌اي که به اين مقام رسيد حضرت خديجه (سلام الله عليها) بود
نه آن عايشه جاسوسه‌اي که براي عوامل يهود دزدي اسرار مي‌کرد:
«وإِذ أَسر النّبِي إلى بعض أَزْواجهِ حديثا فلَمّا نبأت به وأَظهره الله عليه عرّف بعضه وأَعرض عن بعض فلمَّا نبأَها به قالت من أَنبأَك هذا قال نبأَني الْعليم الخبير
#
إِن تتوبا إِلَى اللَّه فقد صغت قلوبكما وإِن تظاهرا عليه فإن اللَّهَ هو مولاه وجبرِيل وصالح المؤمنِين والْملائكة بعد ذلك ظهِير»
**************
چه ولايت سستي بود اين ولايت عايشه که اختراع کردي. چقدر راحت متلاشي شد!!!

«مثل الَّذين اتَّخذوا من دون اللّهِ أَوْلِياء كمثلِ العنكبوت اتّخَذت بيتًا و إِنَّ أَوهن البيوت لبيت العنكبوت لو كانوا يعلمون»

عليا ولي الله
عليا حجة الله
عليا وصي رسول الله
20 | فاطمه آذركيش | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ٠٨ اسفند ١٣٨٨ |
با سلام
در ابتدا تبريك مي گويم دستگيري جنايتكار بزرگ مالك ريگي رو به تمام شيعيان جهان انشاالله شيعه كشي تو استان ما از اين به بعد كمتر بشه و دست ماموران گمنام امام زمان درد نكنه حق نگهدارشون
جناب قرآن ما را بس (حامد)
« ازواجه امهاتهم » معنايش اين است كه همانطور كه احترام مادر، بر هر مسلمان واجب، و ازدواج با او حرام است، همچنين احترام همسران رسول خدا (ص) بر همه واجب، و ازدواج با آنان بر همه حرام است، ولي نه اينكه مانند مادر با همه مردان محرم باشند حالا عايشه يك فتوي خنده دار داده بوده براي محرم شدن مردان نامحرم كه مورد استقبال مردان آن زمان قرار گرفته بود كه اون بحث جدا و خنده داري است و هيچگونه ارتباطي با آيه شريف قرآن ندارد (در جايي ادعا كرده بوديد عربي شما خوب است ولي فكر نكنم )
جناب قرآن ما رو بس شما به برادر گرامي آقاي مومن عبدالله تهمت مي زنيد و مي گويد قرآن را تحريف مي كند ولي زحمت تحريف قرآن را شما و بزرگانتان كشيده ايد
يا علي
21 | سيد | Japan - Osaka | ١٢:٠٠ - ٠٩ اسفند ١٣٨٨ |
با سلام ايا ازاين ايه ممنوعيت سب ولعن ازواج حضرت رسول صلي الله عليه واله به دست نمي ايد

پاسخ:

با سلام

دوست گرامي

1- خداوند در قران مي‌فرمايد «وَمَا كَانَ اسْتِغْفَارُ إِبْرَاهِيمَ لِأَبِيهِ إِلَّا عَنْ مَوْعِدَةٍ وَعَدَهَا إِيَّاهُ فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ أَنَّهُ عَدُوٌّ لِلَّهِ تَبَرَّأَ مِنْهُ ( سوره توبه آيه114 )»!
وقتي ابراهيم پيامبر فهميد كه پدرس دشمن خدا است ، از او تبري كرد !

2- اگر اهل سنت بخواهند حرمت لعن همسران رسول خدا (ص) را به مجرد اين آيه ثابت كنند ، با صحابه‌اي كه به همسران رسول خدا (ص) دشنام داده‌اند (از جمله خود همسران رسول خدا) چه مي‌كنند ؟:

http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=8628

http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=8629

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

22 | مليحه صالحي | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ١٠ اسفند ١٣٨٨ |
با سلام وخسته نباشيد به همه شما عزيزان انشاءالله خداي متعال با ظهور هرچه سريعتره آقا امام زمان همه اين مشکلات رو حل کنه به نظر من همه مسلمون هاي دنيا چه شيعه وچه سني همه بدنبال اثبات حقانيت مذهب خودشون هستند تا حقانيت اسلام واقعي رو ثابت کنن و اين جاي بسي شکر به درگاه حق تعالي رو داره ميخوام بگم هميشه همه انسانها حتي غير مسلمونها مطلب جديدي که مي شنون با مطالب قبلي تو ذهنشون که از بچگي با اونهاست مقايسه مي کنن يعني مطالب ذهنيشون براشون ميشه خطکش اگه مطلب جديد مطابق با اون خط کش بود درسته وگرنه غلطه ولي به نظر من کسي مي تونه عميقا به حقيقت دست پيدا کنه که اولا توکلش به خداي هدايتگر باشه دوما همه مطالب و تعصبات ذهنش رو بيرون بريزه تا بتونه بهتر دو مطلب رو با هم مقايسه کنه وخداي مهربون با عنايت خاص خودش اونو اگه واقعا خواهان هدايت به اسلام واقعيه هدايت مي کنه که هيچگاه خداوند بندگان مشتاق حقيقت رو رها نخواهد کرد......... (اينجا حتما جاي آوردن يه آيه است ولي من خيلي حافظم ضعيفه آقاي مومن عبدالله لطفا اين جاي خالي رو پر کن )برادرها وخواهراي عزيز در اين عصري که ما داريم زندگي مي کنيم خيلي ها دلشون ميخواد اسلام ومسلموني نباشه شما رو به خدا شما رو پيامبر عزيزتر از جانمون قسم بياييد با هم متحد باشيم همديگرو از دل وجان دوست داشته باشيم وبراي همديگه دعا کنيم تا خداي تعالي همه مارو (شيعه وسني ) به اسلام ناب ناب محمدي هدايت کنه تابجاي اينکه با هم کل کل کنيم که من درست ميگم شما اشتباه ميگيد از هم ديگه بپرسيم وجواب بخواهيم اينطوري هم با هم مهربونتريم هم شيطون وسط نمياد تا حق رو گم کنه .
اين مطلب به نظرم رسيد که بگم شايد دريچه اي شد وباهم بهتر صحبت کرديم.
در ضمن من عاشق خدمت به اسلامم ولي متاسفانه هرچي مطالعه ميکنم تمام فراموش ميکنم برام دعا کنيد حافظم خوب کار کنه به عنايت خداي مهربونم تا بتونم به اسلام و به قران و اهل بيت (سلام الله عليهم) خدمت کنم . همچنين برا يه چيز مهم ديگه احتياج شديد به دعا دارم برام دعا کنيد با يه صلوات محمدي. (الهم صل علي محمد وآل محمد )البته برا همه مسلمونا دعا کنيم .
لطفا نامه منو حتما رو سايت بزارين. اجرکم عندالله
اللهم عجل لوليک الفرج
اللهم عجل لوليک الفرج
اللهم عجل لوليک الفرج
اللهم صل علي محمد و آل محمد
23 | مليحه صالحي | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ١١ اسفند ١٣٨٨ |
با سلام وصلوات بر محمد وآل محمد وسلام برهمه مسلمين جهان خواستم تشكر كنم از اينكه مطلب منو رو سايت گذاشتين اصلا انتظارش رو نداشتم واقعا ممنونم. لطف وعنايت هميشگي وروز افزون حق تعالي با شما (ساعت 9 بامداد )
اللهم صل علي محمد وآل محمد وعجل وفرجهم واهلك عدوهم اجمعين
اللهم عجل لوليك الفرج
24 | مجيد م علي | United Arab Emirates - Dubai | ١٢:٠٠ - ١٧ فروردين ١٣٨٩ |
جناب سامي خودتان بر مسند قضاوت نشسته ايد و حكم صادر ميكنيد . بنده يك مناظره كننده نيستم اداب و شئون مناظره را بلد نيستم . يكي از اداب مناظره هم سطح بودن طرفين مناظره ميباشد . دوم شجاع بودن طرفين مناظره ( و نه پرو بودن مناظره كننده ) سوم صبور بودن طرفين مناظره ميباشد. و و و مسلماً اين شاخصه ها در علماي فريقتن تا حد مقبول پيدا ميشود , پس بسم الله كسي از علماي خود را با پشتباني قاطبه علماي اهل سنت خصوصا كبارتان را معرفي كنيد البته بر عالم بودنش بايد صحه بگذاريد , من شخصاً حاضرم اين قول را بشما بدهم كه وقتي كه شخصي از نفرات شما با مدارك و تصاديق بالا پيدا كرديد از او بخواهيد كه هم در اين سايت و هم درسايت دلخواه خودش طلب مناظره بكند . مطمئن باشيد از طرف شيعيان كساني خواهند بود كه اين دعوت را قبول كنند . البته اين شروط بايد بوسيله طرفين با كم يا زياد كردن ان مورد موافقت واقعه شود . پس يا الله معرفي كنيد البته با شرايط فوق . ما منتظريم . اما در مورد امهات المومنين و دلايل شما . فرموديد ,,,,,,, در ضمن اگر ام المومنين عايشه و حفصه دختران ابوبكرصديق و عمر فاروق رضي الله اجمعين نبودند از طرف اهل تشيع اين همه مورد بي احترامي قرار نميگرفتند. . اولاً گفتن حقيقت به احترامي نيست , ثانيا چراغي كه بخانه رواست به مسجد حرام است , اين همه ( بقول شما گفتني ) اهانتها در كتابهاي اهل سنت از صحاح و مسندها گرفته تا تواريخ شروح و غيره و غيره موجوده , اگر علماي شما اينها را بشما نمي گويند دليل بر اين نميشود كه علماي ما نگويند ما دوستداريم بدانيم كه اصحاب نبي ( ص ) چگونه انسانهائي بودند . ملاك ما شيعيان بر اساس عمل خود اشخاص است هر كدام كه عملكرد خوبي داشته اند انها را تكريم ميكنيم و هر كس را كه بضرر اسلام محمدي قدم برداشته مورد ملامت و نكوهش ميباشد . در مورد اين دو ام المومنين عملكرد انها مورد قضاوت است نه پدر و مادرشان يا برادرشان . بايد با دليل لين را برايت بگويم تحقيق كن تا متوجه شوي . يكي از زوجات حضرت رسول ( ص ) ام حبيبه ( رمله بنت ابوسفيان ميباشد ) . اگر واقعاً ملاك ما پدر اينها بود كه اين بانوي محترمه از نظر ما شيعيان كه هم پدرش ملعون بود هم مادرش هم او دوتا برادرش و هم عموهايشان كه هم كافر بودند و هم با حضرت محمد ( ص ) از در جنگ برامدند , حالا خود قضاوت كن تا ببيني كه ما شيعيان نه تكريم كسي را بخودي ميكنيم و از كسي بيخودي تبري ميجوييم .. اين حديث را اول بخوان ============ حضرت محمد (ص) روزى که ابوسفيان را سواره ديد که معاويه و برادرش همراهش بودند، نفرمود: «اللّهم الْعَن الْقائِد والسائِق والراکِب؛ خدايا آنکه سواره بر مرکَب است و آنکه مرکَب را مى‌کَشد و آنکه مرکَب را به جلو مى‌راند لعنت کن»؟ (همان‌طور که در تاريخ طبرى ج11 ص357 آمده) ايا با حديث بالا ما نبايد موضع سر سختتري نسبت به جناب ام المومنين ام حبيبه دختر ابو سفيان , صخربن حرب بن اميه داشته باشيم . اين حديث را فعلاً بخوان تا بعد حلاليت و رضايتمندى . ============= يـكـى از هـمـسران پيامبر(ص ) مى گويد: آن گاه كه ام حبيبه در بستر بيمارى قرار داشت , و با همان بيمارى هم از دنيا رفت , مرا به كنار بستر خويش دعوت كرد و گفت : قد يكون بيننا مايكون بين الضرائر فتحللينى من ذلك . مـمـكن است گاهى بين ما همسران پيامبر هم مانند ديگران , سخن نا بجا و يا رفتارى كه موجب دل آزردگـى و رنجيدگى گرديده واقع شده باشد,بدين جهت از تو درخواست مى كنم , اگر از جـانـب من نگرانى و كدورتى به دل گرفته اى , از هم اكنون مرا حلال كن , و از من رضايت داشته باش . آن زن مـى گويد: من او را حلال كردم , و برايش آمرزش و رحمت خداوندى درخواست كردم , آن گاه ام حبيبه خرسند شد و گفت : مرا خوشحال كردى , خداوند هم ترا خرسند گرداند. سپس سراغ ام سلمه هم فرستاد و او آمد, و چنين صحنه حلاليت خواهى تكرار شد, و بعد ام حبيبه از دنيا رفت , و در همان شهر مدينه مدفون گرديد. در بـاره مـحل دفن و قبر ام حبيبه امام زين العابدين (ع ) فرموده است : در خانه على (ع ) وقتى يك حفارى رخ مى داد, از زير زمين سنگى خارج شدكه , روى آن نوشته بود: اين قبر رمله دختر صخر است كه ماسنگ را در همان مكان دفن كرديم . بهر حال ما منتظر يك مناظره جانانه هستيم .تا به اميد خدا بسياري از جوانان و مسلمانان حقجو حق را دريابند . پس بشتابيد . در ضمن فرموديد ,,, حيف كه دارم خودمو واسه كنكور اماده ميكنم ,,,,, برايتان دعا ميكنم كه موفق شويد اما يك سوال كوچك از شما دارم و چون ديدم حدود 5 مرتبه بعد از اين نظرت داده ايد فكر ميكنم وقت جواب دادن داشته باشيد . حكيم عمر خيام بر كدامين مذهب بود , ايا بنظر شما ايشان از علوم ديني بهره برده بود يك شرح كوچك بدهيد شايد باهم يك مناظرات كوچكي داشته باشيم . يا علي
25 | يوسف | Iran - Karaj | ١٢:٠٠ - ١٩ فروردين ١٣٨٩ |
با سلام 1)آنجا كه گفته ام سخن شما درست است منظورم سخن شما در مورد عدم امكان ازدواج با امهات المومنين است. 2)تمام مقاله شما حول اين خلاصه مي شود كه آيه مي گوييد نمي توان با امهات المومنين ازدواج كرد.خداوند در آيه 53 سوره احزاب فرموده است كه نمي توانيد با همسران پيامبر ازداج كنيد.بنابر اين نمي توان گفت كه منظور خداوند در آيه امهات المومنين فقط عدم امكان ازدواج با آنان است.چون يك بار اين مطلب را به صورت صريح فرموده است.شما منظور من را در مورد اين گفته(خداوند مي توانست بگويد آنان مادران مسلمانان هستند و لي فرموده آنان مادران مومنان هستند.اگر گفته بود كه آنان مادران مسامانان هستند باز هم جاي احترام داشتند چه برسد به اينكه قرآن فرموده آنان مادران مومنان هستند)نفهميده ايد.مي گويم خداوند به آنان احترام گذاشته كه آنان را امهات المومنين خطاب كرده است.اگر آنان از نطر قرآن مورد احترام نبودند آنان را با اين لفط خطاب نمي كرد كه به آنها بگويد شما مادران مومنان هستيد.لااقل مي فرمود گه شما همسران پيامبر هستيد كه كسي نمي تواند ب شما ازدواج كند.يا حداكثر مي گفت كه مادران مسلمانان هستيد.چرا گفته كه آنها مادران مومنان هستند؟مي گويم اگر مورد احترام نبودند خداوند به آنها نمي گفت كه شما مادران مومنان هستيد. 3)در مورد اينكه صحابه( رضوان الله عليهم اجمعين)امهات المومنين را لعن كرده اند من نمي توانم چيزي بگويم چون در علم حديث وارد نيستم.اگر هم لعن كرده اند اينطور نبود كه رفتار هميشگي شان باشد و ممكن است اشتباه كرده باشند ولي شما از رفتار هميشگي تان است. من از شما پرسيدم كه چرا لعن مي كنيد.شما مي گوييد چرا صحابه لعن كرده اند؟شما كار حود را جواب دهيد.اگر آنها هم لعن كرده باشتد به سزاي خود مي رسند. 4)فرموده ايد كه اول ايمان را ثابت كنيد.شما به من جواب نداده ايد.آنگاه كه گفته ام(دوم اينكه قرآن فرموده كه همسران پيامبر مادران مومنانند.مگر مي شود كه كسي مومن نباشد و قرآن در مورد او اينچنين سخن گفته باشد كه آنان مادران مومنان هستند.بايد آنان داراي ايمان بوده باشند تا خداوند در مورد آنان اينچنين سخن بگويد.).اگر كسي خودش مومن نباشد چطور خداوند درباره اش مي گويد كه تو مادر مومناني؟ 5)منظورتون را در مورد مطالبي كه در قسمت 5 نوشته ايد نمي دانم. 6)سوالاتي در جواب اولم پرسيدم كه جوابي نگرفته ام از قبيل: .اگر گفته بود كه آنان مادران مسامانان هستند باز هم جاي احترام داشتند چه برسد به اينكه قرآن فرموده آنان مادران مومنان هستند.به نظر شما آيا از اين جمله قرآن نمي توان برداشت كرد كه خداوند آنان را دوست دارد؟ اگر بدون تعصب باشيد خواهيد فهميد كه خداوند در مورد كسي كه دوستش ندارد اينگونه سخن نمي گويد.اگر بحث ازدواج بود فقط مي فرمود كه نمي توان با آنان ازدواج كرد.ولي شما ايشان را دشنام مي دهيد.حال يا آنان مادران مومنان نيستند يا در ايمان دشنام دهندگانشان اشكالي هست.نص قرآن مي فرمايد فرض دوم درست است. سوم اينكه آيا اگر خداوند كسي را دوست نداشته باشد در مورد او اينچنين سخن مي گويد؟ اگر صرفا هدف از آيه اين بود كه نمي توان با آنان ازدواج كرد مي توانست حداكثر بگويد كه آنان امهات المسلمين هستند زيرا مسلمانان نمي توانند با آنان ازدواج كنند.چه نيازي بود بگويد كه امهات المومنين هستند؟

پاسخ:

با سلام
دوست گرامي
1- فرموده‌ايد «تمام مقاله شما حول اين خلاصه مي شود كه آيه مي گوييد نمي توان با امهات المومنين ازدواج كرد.خداوند در آيه 53 سوره احزاب فرموده است كه نمي توانيد با همسران پيامبر ازداج كنيد.بنابر اين نمي توان گفت كه منظور خداوند در آيه امهات المومنين فقط عدم امكان ازدواج با آنان است.چون يك بار اين مطلب را به صورت صريح فرموده است»!
خداوند متعال ، بعضي از مسائل را چندين بار در قرآن تكرار كرده است ! چون تكرار شده است ، يعني معني فرق مي‌كند ؟!
ما در اين مقاله چيزي جز سخن علماي اهل سنت نگفته‌ايم ! و اگر نقدي داريد ابتدا به آنان وارد كنيد (كه البته ايراد شما نيز صحيح نيست)
2- فرموده‌ايد «در مورد اينكه صحابه( رضوان الله عليهم اجمعين)امهات المومنين را لعن كرده اند من نمي توانم چيزي بگويم چون در علم حديث وارد نيستم.اگر هم لعن كرده اند اينطور نبود كه رفتار هميشگي شان باشد و ممكن است اشتباه كرده باشند»!
أ. چطور وقتي سخن از زير سوال بردن مباني شيعه است ، مي‌توانيد آيات قرآن را تفسير كنيد و... ! آيا نمي‌توانيد صحت و سقم مطالب مطرح شده را از علماي اهل سنت سوال كنيد ؟ (در واقع اين پاسخ شما فرار از حقيقت است!)
ب. از اين جهت فرقي بين رفتار هميشگي و غير هميشگي نيست ! اگر لعن امهات مومنين سبب كفر و جهنمي شدن باشد ، فرقي نمي‌كند هميشگي باشد ، يا يكبار ! و فرقي نمي‌كند توسط صحابي باشد ، يا شيعه ! اگر واقعا اين كار سبب جهنمي شدن است ، بايد دست از اعتقاد خويش در مورد صحابه برداريد ، و اين يعني بطلان مذهب اهل سنت !
3- فرموده‌ايد «مگر مي شود كه كسي مومن نباشد و قرآن در مورد او اينچنين سخن گفته باشد كه آنان مادران مومنان هستند.»!
آري ، مادر مومنان بودن از پدر پيامبر بودن بيشتر نيست ! خداوند آزر را پدر ابراهيم مي‌نامد و او را جهنمي معرفي مي‌كند !
بايد آنان داراي ايمان بوده باشند تا خداوند در مورد آنان اينچنين سخن بگويد.).اگر كسي خودش مومن نباشد چطور خداوند درباره اش مي گويد كه تو مادر مومناني؟
4- فرموده‌ايد «.اگر گفته بود كه آنان مادران مسامانان هستند باز هم جاي احترام داشتند چه برسد به اينكه قرآن فرموده آنان مادران مومنان هستند.به نظر شما آيا از اين جمله قرآن نمي توان برداشت كرد كه خداوند آنان را دوست دارد»!
قبلا نيز پاسخ شما را واضح داده‌ايم ! اصلا قرآن به جاي مادر مومنان مي‌گفت مادر پيامبر !! از اين بالاتر مقامي مي‌شد ؟ باز حتي دليل بر اسلام نمي‌شد ! چه رسد به ايمان !
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات

26 | momen abdullah | Malaysia - Kuala Lumpur | ١٢:٠٠ - ٢٢ فروردين ١٣٨٩ |
سرکار خانم مليحه صالحي
بنده عالم نيستم مادر عزيز. ذهن بنده هم پاکي و سفيدي و عفت ذهن شما را ندارد که چون شما خانه آيات نوراني قرآن کريم شود.
فقط تا آنجا که توانستم گشتم و آيه‌اي که به نظر بنده حقير چراغ نظرات روشن گر شما باشد را اين يافتم:
«وضرب الله مثلا رجلين احدهما ابكم لا يقدر علي شيء وهو كل علي مولاه اينما يوجهه لا يات بخير هل يستوي هو ومن يامر بالعدل وهو علي صراط مستقيم»(نحل 76)
«و خدا مثلى [ديگر] مى‏زند دو مردند كه يكى از آنها لال است و هيچ كارى از او برنمى‏آيد و او سربار سرپرستش مى‏باشد هر جا كه او را مى‏فرستد خيرى به همراه نمى‏آورد آيا او با كسى كه به عدالت فرمان مى‏دهد و خود بر راه راست است ‏يكسان است»
براستي که همين آيه براي هدايت قلوب پاک کافي است:
1) شخص -0- لال است. عاجز و بي‌‌عرضه و ذليل است. سربار سرپرستش هم مي‌باشد. هر کاري هم از او مي‌خواهند شکست مي‌خورد و دست از پا درازتر برمي‌گردد. خلاصه «خيري» در او نيست.
2) شخص A پادشاه و امير عادل است و هميشه بر راه راست است و به عدالت فرمان مي‌دهد.
آيا شخص -0- و شخص A برابرند؟؟؟
**********
سرکار خانم مليحه صالحي
اگر دزدي ناگهان به در خانه شما بيايد و بگويد که خانه خود را به من بدهيد. مسلما شما مقابل او خواهيد ايستاد و مقابله خواهيد کرد.
حال اگر اين جناب دزد بيايد مقابل خانه شما و بگويد: لطفا خانه خود را با خانه من معاوضه کن.
و بعد شروع کند به «برابر دانستن» خانه خراب خود و خانه آباد شما. در اين صورت اگر خدا شما را حفظ نکند ممکن است که فريب او را بخويد.
يکي از شگردهاي شيطان اين است که قبل از کفر انسان را به شرک مي‌کشاند و «خرابات» خود را برابر «آبادي» الله متعال نشان مي‌دهد.
******
خداوند متعال بارها با اين فريب شيطان مقابله کرده است:
«...هل يستوي الاعمي والبصير ام هل تستوي الظلمات والنور...» (سوره رعد آيه 16)
«...هل يستوي الذين يعلمون والذين لا يعلمون انما يتذكر اولو الالباب»(سوره مبارکه الزمر آيه 9)
«...هل يستوي الاعمي والبصير افلا تتفكرون»(انعام 50)
«مثل الفريقين كالاعمي والاصم والبصير والسميع هل يستويان مثلا افلا تذكرون»(هود 24)
******
چرا خانم صالحي؟ چرا؟؟ چرا خداوند مي‌فرمايد که آيا کور و بينا برابرند؟؟
مگر کسي هم هست که کور و نابينا را «مساوي» بداند؟؟؟ مگر کسي هم است که تاريکيها و نور را مساوي بداند؟ مگر کسي هم است که دانا و جاهل را مساوي بداند؟؟؟
******
بعضي از پاسخ ها متدوال اهل عمر به ما اين است:
1) هم عمر هم علي
2) حال چه فرق است ميان عمر و حضرت علي(عليه السلام)؟
3) علي هم يکي از بود از ميان صحابه!!
4) اصلا اينها را باهم «مقايسه» نکنيد!!! «مقايسه» عمر و علي کاري غلط است!!! قضاوت با خدا است!!!
5) حال اصحاب با هم اختلافي داشتند که داشتند. به ما چه؟؟ شما فکر اصلاح خود باشيد!!!
6) ما محب علي(عليه السلام) هستيم!!! ولي در «کنار» او عمر را هم دوست داريم!!!
7) عمر!!! عمر اولياء [د]الله بود!!!! عمر [د]عادل بود!!! عمر [د]فاروق بود!!!! عمر [د]صديق بود!!!!! (البته به جاي د بگذاريد دشمن)
***********
حواب انسان سليم القلب هم به اين صنم سازي چيز نيست جز:
«هل يستوي هو ومن يامر بالعدل وهو علي صراط مستقيم»؟؟
آيا او،0(عمر)، و حضرت Ali علي (عليه السلام) که به عدالت امر مي‌کرد و بر صراط مستقيم است برابرند؟؟؟؟
شما که خود مي‌دانيد از 0 بيست صفحه هم مطلب علمي نقل نشده است.
پس چرا تصديق نمي‌کنيد که «هل يستوي الذين يعلمون والذين لا يعلمون انما يتذكر اولو الالباب»؟؟؟
آيا جز اين است که شيطان «کور» و «بينا» را در نظر شما مساوي قرار داده است؟؟؟

«وكذلك انزلناه آيات بينات و ان الله يهدي من يريد»
يا علي
27 | مصطفي زارعي | Iran - Kerman | ١٢:٠٠ - ٢٤ فروردين ١٣٨٩ |
با سلام-اين سني ها خيلي رو ام المومنين بودن عايشه مانور مي دن و اونو قبول از طرف ديگه معاويه (لعنه الله عليه)رو هم قبول دارن از طرف ديگه ميگن علي (ع) رو هم قبول دارن .موضع ما در باره اين جماعت چند چهره و چند پهلو چيه؟ با اين موجودات وحدت داشته باشيم؟ در ضمن از محبت هاي شما در پاسخ به شبهات ما جوانها متشکريم اجرتون با اقا امام زمان
28 | momen abdullah | Malaysia - Cyberjaya | ١٢:٠٠ - ٢٥ فروردين ١٣٨٩ |
جناب مصطفي زارعي
خدمت مي‌کنند. بله آقا مصطفي اين عمري‌ها خدمت مي‌کنند!!! تعجب نفرماييد!!! اينها خيلي خيلي به ما خدمت مي‌کنند!!!! مي‌دانيد چگونه؟؟؟
چون به ما اجازه مي‌دهند که به سادگي بين دو راهي که هزار و چهار صد سال قبل ايجاد شده راه صحيح را انتخاب کنيم!!! اگر اين عمري‌ها چنان سخنان متضاد با عقلي که در تضاد کامل با منطق است را بر زبان نمي‌راندند ما چگونه مي‌توانستيم در اين در درياي احاديثي که متعلق به هزار سال قبل است راه حق را از راه باطل تمايز دهيم؟؟؟
اگر کسي کوچکترين زحمتي به مغز خود، اين اختراغ بزرگ خدا، بدهد با خود خواهد انديشيد که چگونه ممکن است در آن واحد هم عايشه و معاويه را دوست داشت و هم کسي که بر عليه آنها شمشير کشيده است را؟؟؟
براستي که راه حق براي اولي‌الالباب روشن و واضح است!!!
راه اول))) سلسله انبياء و اوصياي الهي (عليهم السلام) --> حضرت ابوطالب عليه السلام --> حضرت محمد مصطفي (صلي الله عليه و آله) --> حضرت اميرالمومنين علي (عليه السلام) و حضرت فاطمه الزهرا (سلام الله عليها) --> حضرت امام حسن (عليه السلام) --> حضرت امام حسين (عليه السلام) --> امامان هدي (عليهم السلام)
راه دوم))) بني اميه اولاد زنا و صاحبان فاحشه خانه‌ها و بت پرست --> ابوسفيان امام کفار و هند جگرخوار --> معاويه هند مادر --> يزيد فاسق و فاجر و زاني --> حجاج بن يوسف و ديگر آدمکشها
********
آهاي اهل عمر يعني انتخاب بين اين دو راه اينقدر سخت است؟؟ حتي يک کور هم مي‌تواند بين اين دو را انتخاب کند!!!

يا علي
29 | كميل(براي جناب مصطفي زارعي) | Iran - Tabriz | ١٢:٠٠ - ٢٦ فروردين ١٣٨٩ |
دوست عزيزم مصطفي زارعي عزيز من با شما موافقم. تا مدتها فکر ميکردم بايد با سنيها متحد باشيم بعد که رفتار زشت آنها را با خودم و ديگر شيعيان ديدم به اين نتيجه رسيدم که تنها در مقابل دشمن بايد از هم دفاع کنيم تا اينکه در ماجراي کمک ايرانيان به مردم غزه نظرم بالکل عوض شد وديدم راه ما از اين عمري ها جداي جداست.آنها حتي برادر ناتني ما هم نيستند. به خودم گفتم براستي تا کي بايد سنگ مردمي را به سينه بزنيم که تاوان نياکان پول پرست و هموطنان بي غيرت فعلي خود را پس مي دهند!سني ها در غزه در مسجدي نماز ميخوانند که نامش (سب علي بن ابيطالب ) است. حتما اين خبر به گوشتان رسيده که: اي مدعي وحدت , تو پيرو که هستي عقد اخوت خود با سنيان تو بستي؟! سني برادرتو ,با او برادري کن فردا نگوکه زهرا(س) بهرم تو مادري کن مادر به اهل بدعت , عايشه است اي دوست هر کس که اين چنين است عايشه مادر اوست

پاسخ:

30 | جواد | Iran - Isfahan | ١٢:٠٠ - ٠٩ ارديبهشت ١٣٨٩ |
سلام چرا نظر مرا نمايش نداديد؟ البته اميدوارم نرسيده باشد .من آدرس ايميل نگذاشتم.گفتم چگونه شما مي گوييد از اين آيه احترام به زنان پيامبر برداشت نمي شود در حالي که مفسرين بزرگ شيعه بر اين عقيده اند؟براي خودتان تفسير نكنيد نظر علماي شيعه را بگوييد و من الله توفيق

پاسخ:

با سلام

دوست گرامي

ما قبلا نظري از شما دريافت نكرده‌ايم !

پاسخ شما مبتني بر اين است كه در ابتدا نظر علماي شيعه را مطرح كنيد (همانطور كه ديگر دوستان اهل سنت ، در هنگام استدلال ، متن و يا آدرس كتاب را مطرح مي‌كنند)

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

31 | مجيد م علي | United Arab Emirates - Dubai | ١٢:٠٠ - ١١ ارديبهشت ١٣٨٩ |
با سلام جناب اسعد اول برو شان نزول ايات را بخوان بعد بيا حرف بزن . ما اينجا منكر اين نيستيم كه ازواج حضرت محمد ( صلي الله عليه و اله ) امهات المومنين بودندن نيستيم . وليكن اين دليل بر اين نمي شود كه انها از خطا مصون بودند همانطور كه زوجات حضرت نوح و لوط از خطا مصون نبودند. دليل اينكه اين ايه نازل شد براي اين بود كه بعضي از صحابه براي خود نقشه كشيده بودند كه بعد از وفات حضرت محمد ( صلي الله عليه و اله ) با زنهاي وي خصوصا حفصه , و عايشه ازدواج كنند . اين گفتار اقايان كه طلحه و زبير در اين جمع بودند حضرت محمد ( صلي الله عليه و اله ) را رنجاند , و اين بود كه خداوند اين ايه را نازل كرد , و نه بخاطر اينكه خوش رفتار و از نطر ديني مومن بودند . همانطور كه در خود صحاح امده . پس حكم همان است كه خداوند طلب ميكنند , يعني هر كس مسئول اعمال خودش است . حال ميخواهد همسر حضرت نوح عليه السلام يا همسر فرعون باشد . اميدوارم كه متوجه شده باشي . اين را از بزرگان اهل سنت بخوان : عن عطاء قال: قدمت عائشة مكة، فأرسل إليها معاوية بطوق قيمته مائة ألف فقبلته. عطا گفته است كه عائشه وارد مكه شد، پس معاويه براى او گردنبندى فرستاد كه قيمتش صد هزار (درهم يا دينار) بود و عائشه نيز قبول كرد. ابن الأعرابي، أبو سعيد أحمد بن محمد بن زياد بن بشر بن درهم البصري (متوفاي340هـ)، معجم ابن الأعرابي، ج5، ص236، طبق برنامه الجامع الكبير؛ ابن عساكر الدمشقي الشافعي، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله،(متوفاي571هـ)، تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل، ج59، ص192، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري، ناشر: دار الفكر ـ بيروت – 1995؛ ابن كثير الدمشقي، ابوالفداء إسماعيل بن عمر القرشي (متوفاي774هـ)، البداية والنهاية، ج8، ص137، ناشر: مكتبة المعارف – بيروت. اين يعني چي ؟؟؟؟ معاويه پسر هند جگرخوار براي چي اين گردن بند را براي عايشه ميفرستد . يا علي
32 | اسعد | | ١٢:٠٠ - ١١ ارديبهشت ١٣٨٩ |
حكم كسي كه منكر أم المؤمنين بودن يكي از همسران پيامبر باشد ازديدگاه مسلمانان شيعه چيست؟

پاسخ:

با سلام

جناب اسعد !

كسي از اهل سنت ، حكم اين مساله را مطرح نكرده است ! زيرا عمر بن خطاب ادعا كرد كه يكي از همسران پيامبر (ص) به نام قتيله به خاطر مخالفت برادرش با ابوبكر ( و تهمت ارتداد) ديگر ام المومنين نيست !

گروه پاسخ به شبهات

33 | جواد | Iran - Isfahan | ١٢:٠٠ - ١٧ ارديبهشت ١٣٨٩ |
ببخشيد چون پيام نظر ثبت شد آمد من گفتم چرا نمايش نداديد.شما كه ديگر بايد تفسير ها را شخم زده باشيد ولي چشم مي نويسم.فقط عذر مي خواهم كه در مقابل شما عزيزان درس پس مي دهم
نظرعلامه طباطبايي :
اينكه زنان رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) مادران امتند، حكمى است شرعى و مخصوص به آن جناب ، و معنايش اين است كه همانطور كه احترام مادر، بر هر مسلمان واجب ، و ازدواج با او حرام است ، همچنين احترام همسران رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) بر همه آنان واجب ، و ازدواج با آنان بر همه حرام است ، و در آيات بعد به مساله حرمت نكاح با آنان تصريح نموده و مى فرمايد "و لا ان تنكحوا ازواجه من بعده ابدا"
پس تشبيه همسران رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) به مادران ، تشبيه در بعضى از آثار مادرى است ، نه همه آنها، چون مادر به غير از وجوب احترام و حرمت نكاح ، آثار ديگرى نيز دارد، از فرزند خود ارث مى برد، و فرزند از او ارث مى برد، و نظر كردن به روى او جائز است ، و با دخترانى كه از شوهر ديگر دارد نمى شود ازدواج كرد، چون خواهر مادرى آدمى است ، و نيز پدر و مادر مادر، جد و جده آدمى است ، و برادرانش دايى ، و خواهرانش خاله انسان است ، ولى همسران رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) به غير از آن دو حكم ، احكام ديگر مادرى را ندارند.
ترجمه تفسير الميزان جلد 16 صفحه 414

نظر آيت الله مکارم شيرازي :
ب - حكم دوم در زمينه همسران پيامبر است كه آنها به منزله مادر براى همه مؤ منان محسوب مى شوند، البته مادر معنوى و روحانى ، همانگونه كه پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) پدر روحانى و معنوى امت است .
اين ارتباط و پيوند معنوى ، تنها تاثيرش مساله حفظ احترام و حرمت ازدواج با زنان پيامبر بود، چنانكه در آيات همين سوره ، حكم صريح تحريم ازدواج با آنها بعد از رحلت پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) آمده است ، و گر نه از نظر مساله ارث و همچنين ساير محرمات "نسبي" و"سببي"، كمترين اثرى ندارد، يعنى مسلمانان حق داشتند، با دختران پيامبر ازدواج كنند، در حالى كه هيچكس با دختر مادر خود نمى تواند ازدواج كند، و نيز مساله محرميت و نگاه كردن به همسران پيامبر براى هيچكس جز محارم آنها مجاز نبود
تفسير نمونه جلد 17 صفحه 204

نظر بانو امين:
زنهاى پيغمبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم چون نسبت بپيمبر دارند بمنزله مادرهاى مؤمنين ميباشند كه بايستى آنها را از اين جهت محترم شمارند و پس از پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم نظر زنا شويى بآنها نداشته باشند قوله تعالى (وَ لا أَنْ تَنْكِحُوا أَزْواجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَداً مخزن العرفان في تفسير القرآن ج 10 ص 195
مشاهده كرديد كه لزوم احترام در بين اين مفسرين شيعه امري انكار ناپذير است.علامه طباطبايي واجب و بانو امين و آيت الله مكارم هم لازم مي دانند.البته بحث نقد با بحث احترام بسيار فرق مي كند و اينها هردو كدام مقوله اي جداگانه است.من كتاب عايشه در تاريخ اسلام را خوانده ام كوچكترين بي احترامي به المومنين عايشه نديدم.به هر حال من با آنكه هيچ گونه ارزشي براي اكثر احاديث عايشه قائل نيستم و او را شورشي بر ضد امام زمانش مي دانم ولي هيچ كجا به او بي احترامي نكرده ام.
البته شما هم بي احترامي نكرده ايد ولي نگوييد كه از اين آيه احترام برداشت نمي شود.سلام مرا به علامه قزويني برسانيد و بگوييد سايت شما تنها حاميان شيعيان در برابر شبهات در كردستان و.. است.
موفق باشيد
34 | ايماني نسب | Iran - Qom | ١٥:٤٨ - ٠٤ خرداد ١٣٨٩ |
حتي اگر ساير شئونات مادري هم براي زنان پيامبر در اين آيه شامل حال آنها بشود دليلي بر قداست آنها وتبعيت بي چون وچرا از آنها نيست زيرا خداوند در آيات قرآن گرچه احترام به مادران ما را بر ما لازم كرده است ولي فرموده است كه اگرآنها خواستند كه تو را به شرك دچار كنند از آنها تبعيت نكن.يعني ميشود انسان يك مادر داشته باشد كه حفظ حرمت او بر ما واجب است ولي به خاطراينكه آن مادر به دستورات خداوند عمل نمي كند اهل جهنم هم باشد واين ها هيچ تعارضي با يكديگرندارند
وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ حُسْناً وَ إِنْ جاهَداكَ لِتُشْرِكَ بي‏ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (8
35 | عبدالله | Iran - Tehran | ٠٢:٣١ - ١٧ خرداد ١٣٨٩ |
1- در اينكه أزواج النبي[صلي الله عليه وآله] أمّ المؤمنين بودند شكّي نيست.

2- أمّا يكي از حكمتهاي أمّ المؤمنين ناميدنشان اين بود كه مثل طلحه اي جرأت نكند ناموس رسول الله[صلي الله عليه وآله] را سوار زين كرده و بميدان جنگ بصرة عليه خليفة برحقّ آورد [درحاليكه ناموس خودش در مدينة پرده نشين است] و به بهانه اينكه وي در اين سفر طولاني نيازمندِ مََحرم است با وي قرار إزدواج ببندد؛ كافر خائني كه خيالِ إزدواج با مادرش را از هنگام نزولِ آيه مشيره به أمهات المؤمنين بودن أزواج النّبي[صلي الله عليه وآله] در سر ميپروراند، همان كسيكه خدا و رسولش را با پليدترين أفكار، متّهم به تبعيضِ ناروا نمود.

3- بديهي است پاسداشتِ منزلت أمّ المؤمنين بودن، فقط وظيفه مؤمنين نيست بلكه بر خود أمّ المؤمنين هم واجب است، چرا عايشة به آن نامؤمنان نگفت: حرم رسول الله[صلي الله عليه وآله] در معركة چه ميكند؟ از كي تا حالا جهاد بر زن واجب شده؟ چرا جاي مادر تني-تان خاليست؟ آيا آن رفتار سبكسرانه و سربه هوائي كه از عايشة سرزد لايق چنين منزلتي بود؟!

4- بديهي است آورنده يك دين، هرگز حقوقي كمتر از ساير مؤمنين به آن دين ندارد، كه منجمله آن حقوق در إسلام، حقّ طلاق و حقّ أخذِ وكيل است، كه پيامبر إسلام[صلي الله عليه وآله] از حقوق مذكوره إستفاده كرده و إختيار طلاقِ أزواجش را به خليفه اش واگذار نمود، تا چنانچه چنين حدثي از زنانش سرزد، جانشينش بتواند بپاسداشت حرمتش إقدام و آن زوجة خاطئة را طلاق داده و با خلع وي از آبروريزي بيشتر، جلوگيري كند.

5- وقتي در زمان حيات خود حضرت، زنانش كار را به تهديدات إلهي ميكشانند، معلوم است كه بعد از إرتحالش با سوءاستفاده از آزادي بوجود آمده چه كارها كه نميتوانستند أنجام دهند، و متأسفانه بعضاً أنجام دادند.

6- مهمتر اينكه خود عايشة آخر عمري با إقرار به حدثي كه از وي در مورد رسول الله[صلي الله عليه وآله] سرزد، پيشنهاد همجواري حضرت را پس از مرگش شرمسارانه ردّ كرد.

7- جاي بسي تعجّب است كسانيكه براي أميرالمؤمنين[عليه السلام] و بالاتر از او، رسول الله[صلي الله عليه و آله] قائل به قداست و مصونيّت از خطاء نيستند، با چه منطقي براي مادون آنها (عايشة) جاي هيچ لغزش و إشتباهي نمي بينند؟!

8- ميدانيم در دين مبين إسلام، همه مسلمانان تحتِ ولايتِ إمام/خليفة مسلمين قرار دارند، عايشة هم از اين قاعدة مستثني نبود؛ سؤال اينست كه پس از إرتحالِ رسول الله[صلي الله عليه وآه] و فوتِ پدرش، تحت سرپرستي و بيعتِ كدام إمام/خليفة بود؟ بخصوص كه رسول الله[صلي الله عليه وآله] سرپرستي زنانش را به خليفة اش سپرده بود، بخصوص كه اين خليفة، پدر خوانده اش شد، بخصوص كه اين خليفة، بشكلي قانونمندتر از قبليها به خلافتِ نصبي رسيده و بدينوسيله إمام/خليفة مفروض الطّاعة كلّ مسلمين و البته مسلمات، شد! پس چرا عايشة با خروج بر حضرت، دو بدعتِ شگفت إيجادكرد؟ [يكي لشكركشي بر خليفة و ديگري خروج زنان در ميدان مبارزه و در ميان سربازانِ نامحرم و أجنبي!]

9- بديهي است هر منزلتِ فوق العاده اي هم كه براي مادر مؤمنين در نظر گرفته شود بالأخره مادونِ مقام أميري مؤمنين بوده و عقلاً نميتواند مافوق آن باشد، پس عايشة بر مقام مافوقش عصيان كرده و گنهكار است.
36 | فرامرز | Iran - Tabriz | ٠١:٣٤ - ١٨ خرداد ١٣٨٩ |
با سلام من از برادر عزيزم مومن عبدالله تشكر مي كنم كه جواب دندانشكني به اين وهابيون داده اند.
37 | علي اكبر نيك نفس | | ١٤:٥٢ - ١٤ مرداد ١٣٨٩ |
به اون حامد بگين هر كي فقط به كتاب خدا تمسك كنه همينه.بجاي اينكه چشم بسته فتوا بده بشينه يك مقدار فكر كنه.
38 | مليحه صالحي | | ١١:٥١ - ١٧ مرداد ١٣٨٩ |
با سلام وصلوات بر محمد وآل محمد وسلام بر همه مسلمانان جهان و باتشکر و عرض ادب به برادر مومن عبدالله . اول بسيار ممنون و متشکرم که اينقدر با سعه صدر جواب مرا داديد اجرکم عندالله. دوم مثل اينکه من منظور خودم را بد بيان کردم هرچند که تلاش کرده بودم تا منظورم رو به طور واضح بنويسم نمي خوام بگم نعوذبالله علي با عمر يکي است هردو را دوست داشته باشيم تا حرفي و دعوايي نباشه همانطور که نوشته بودم از هم ديگه بپرسيم و جواب بخوايم و جواب بديم اما نه با توهين به هم ديگه چون توهين کردن به شخصيت طرف مقابل چيزي بجز بغض به همراه نداره . مثلا نگيم شما دروغ گو ها شما ترسو ها يا ... مسلمونا بايد راه حقيقي رو پيدا کنن( نه وهابيها)هرچند قبول دارم بعضي وقتها براي اينکه کسي به خودش بياد بايد يه تلنگري بخوره اما مواظب باشيم اين تلنگر باعث نشه کسي يا هر دوطرف از شدتش پرت شن بلکه غافل بايد به خودش بياد. التماس دعا
اللهم صل علي محمد وآل محمد وعجل وفرجهم واهلك عدوهم اجمعين
39 | جعفر | | ١٢:٢٨ - ١٨ مرداد ١٣٨٩ |
خواهشمندم كه فرق ايمان و اسلام را توضيح بفرمائيد متشكرم

پاسخ:

با سلام

ايمان ، يعني اعتقاد قلبي به خداوند و فرامين او که منشا اطاعت و محبت مي شود !

اما اسلام ، يعني گفتن شهادتين و انجام دادن تکاليف ، چه اعتقاد راسخ قلبي موجود باشد و چه نباشد و از سر نفاق يا عادت يا ... تکاليف را انجام دهد !

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

40 | جعفر | | ١٩:٢٦ - ٢١ مرداد ١٣٨٩ |
ازاينكه پاسخ سئوال بنده را مرحمت فرموديد متشكرم و اكنون بفرمائيد كه اگر كسي تكاليفش را از روي عادت و يا رفع تكليف انجام دهد مورد قبول واقع ميشود يا خير ؟

پاسخ:

با سلام

دوست گرامي

يكي از شروط انجام عبادت ، قصد قربت است ؛ و اگر به عللي كه ذكر فرموديد قصد قربت صورت نگيرد ، عبادات او مقبول نخواهد بود !

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

  بعدی [1] [2] [3]  
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها