2017 November 20 - دوشنبه 29 آبان 1396
اگر شركت در عزاي امام حسين براي خدا نباشد چطور خداوند به آن پاداش مي دهد؟
کد مطلب: ٥٠٤٢ تاریخ انتشار: ٣٠ شهریور ١٣٩٦ - ١١:٥٥ تعداد بازدید: 9754
پرسش و پاسخ » عمومي
اگر شركت در عزاي امام حسين براي خدا نباشد چطور خداوند به آن پاداش مي دهد؟

سوال كننده : علي اكبر سليمي

توضيح سؤال :

وقتي كه فردي براي امام حسين (ع) گريه ميكند بيشتر از روي دلسوزي و ناراحتي براي اتفاقات آن واقعه بزرگ است و از هيچ جهت نه الي الله است نه لله پس چطور است كه سينه زدن گريه كردن وحتي شركت كردن در اين مجالس انسان را صاحب ثواب ميكند

پاسخ:

در ابتدا بايد گفت شرط ثواب در همه اعمال اين نيست كه بنده حتما در آن عمل قصد قربت كرده باشد . بلكه اعمالي نيز هست كه اگر بدون قصد قربت (البته وبدون قصد حرام) انجام شوند خداوند به آنها ثواب مي دهد .

در قرآن كريم آمده است :

َذلِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ

آيه 120 سوره توبه

چرا كه هيچ تشنگي و رنج وگرسنگي در راه خدا به آنان نمي رسد و هيچ مكاني كه كفار را به خشم مي آورد قدم نمي گذارند و از دشمن هيچ غنيمتي به دست نمي آورند مگر اينكه به سبب آن ، عمل صالحي براي آنان نوشته مي شود ، زيرا خداوند پاداش نيكو كاران را ضايع نمي كند .

يكي از مطالبي كه در قرآن براي آن وعده ثواب داده شده و در آن شرط قربت نشده است حضور در اماكني است كه سبب خشم و غضب دشمنان دين مي شود (اماكني كه حضور در آنها سبب فزوني شوكت مسلمانان و به اصطلاح زياد شدن سياهي لشكر ايشان مي گردد)

بودند در لشكر يزيد كسانيكه براي كشتن امام حسين عليه السلام نيامده بودند ؛ بلكه به اين علت آمدند كه اگر بعد از اين جنگ خواستند به لشكريان هديه اي بدهند به ايشان هم برسد و نه تيري به سمت امام حسين عليه السلام انداختند و نه شمشيري كشيدند اما ايشان را مستحق عذاب مي دانيم . زيرا سياهي لشگر كفر شدند و جزو نماد ظلم قرار گرفتند .

از آن طرف عده اي هستند كه در اين عزاداري ها شركت مي كنند و چون اين عزاداري ها نشانه مقابله با ظلم است خداوند به ايشان ثواب مي دهد .

البته بايد گفت اين كه شما دلسوزي و ناراحتي براي امام حسين عليه السلام را الي الله ولله ندانستيد اين درست نيست . بلكه اكثر كسانيكه براي امام حسين گريه مي كنند از جنبه ديني براي ايشان گريه مي نمايند و عزاداري مي كنند ؛ وگرنه مي توانستند براي كشته گان جنگ هاي جهاني اول و دوم و... گريه كنند . اما خود حضور در اين عزاداري ها نشانگر جهت عزاداري ايشان و از روي عرق ديني انجام گرفتن آن است .

 

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)





Share
1 | حسين اسيري | , ایران | ١٢:٠٠ - ٢٨ فروردين ١٣٨٧ |
من در بعضي روايات ديدم كه آدم حتى أكر به عنوان رياء در عزاداري امام حسين (ع) شركت كند بازهم مثابت است وثواب واجر دارد ..
2 | علي اكبر سليمي | , امارات متحده عربی | ١٢:٠٠ - ٠٤ ارديبهشت ١٣٨٧ |
اقاي اسيري با اين پيغام شما داريد براي عمل ريا تبليغ ميكنيد بدانيد عملي كه با ريا باشد هيچ ارزشي ندارد پس ان روايت صحيح نيست
3 | سيد سجاد | , ایران | ١٢:٠٠ - ٢٣ ارديبهشت ١٣٨٧ |
آقاي سليمي من اين روايت را جايي نشنيده ام و نمي دانم و فكر هم نمي كنم منظور حسين آقا از گفتن اين روايت تبليغ براي ريا باشد. شايد بتوان اينطور گفت كه به خاطر مقام والاي اباعبدالله و كرامات ايشان حتي اگر به خاطر ريا باشد خدا به آن عزادار هم اجر خواهد داد. ديگر منكر اين مسئله كه امام حسين(ع) تمام دار و نداره خود را در راه خدا داده است براي زنده نگه داشتن نام او نمي توانيد بشويد پس اين را هم بدانيد كه خداوند به هيچ عنوان عزاداريهاي امام حسين را به هر نحوي بدون اجر نمي گذارد. مگر اينكه به منظور خراب كاري يا بدنام كردن نام اين بزرگواران باشد كه باز هم با خدا طرف هستند.
اين را هم بدانيد كه ما يا بهتر است اينطور بگم حداقل خود من اگر تمام كارهايي را كه انجام مي دهم از روي اخلاص باشد ديگر به درجه ي خاصي رسيده ام ولي اينطور نيست و نمي توانم تمام كارهايي را كه انجام مي دهم از روي اخلاص انجام بدهم و فقط چشم اميد به كرامت خداوند و امامانم دوخته ام كه اميدوارم لااقل اگر هم كارهايم از روي ريا است لااقل اجري براي آن در نظر گرفته شود.
4 | علي اكبر | , امارات متحده عربی | ١٢:٠٠ - ١٣ تير ١٣٨٧ |
سلام عليكم اقاي سيد سجاد اولا بگم من فقط مخالف عمل با ريا هستم و دوما سيد سجاد ""لا تدعوا مع الله احدا""" اينكه نوشتي كرامت خداوند و امامان از نظر من اشكال داره چون در يك جمله شما همراه با درخواست كرامت از خداوند از بنده خداوند هم كرامت خواستي ؟؟؟؟ به كرامت و ياري خداوند اگر شما از سيره و عمل امامان (ع) پيروي كني عملت خالص ميشه.......
5 | مسلمان ايراني | , ایران | ١٢:٠٠ - ٠٣ مرداد ١٣٨٧ |
سلام.
دوستان پيامبر خدا(ص) فرمودند الاعمال بالنيات.
ما بايد ببينيم اصلا عزاداري براي چيست؟ براي گريه؟ براي اينکه به قول شهيد مطهري يک عده که از جمع خودشان خوششان امده دور هم جمع شوند؟ نخير، عزاداري براي زنده نگهداشتن راه و ياد اهل بيت است. بدبختانه با روضه هاي دروغ و زبانحالهاي تحقيربار و مدحهاي کفرآميزي که يک عده از مداحان بيان ميکنند(و البته مورد نقد شديد مداحان مؤمن قرار ميگيرند) نه تنها ياد و راه اهل بيت را زنده نگهداشته بلکه باعث فرار گروهي از جوانان از مکانهاي مذهبي شده است.
من پاسخ گروه پاسخ به شبهات را اينطوري تکميل ميکنم: برخي اعمال بدون نيت قربت الي الله هم ثواب دارند ولي بايد آن عمل بر روي محور خودش باشد. مثلا عزاداري کردني که به شکلي که اهل بيت ميپسندند اگر بدون نيت قربت باشد هم از آنجا که در زنده نگهداشتن راه ائمه مفيد است ثواب دارد .
به اميد ظهور
6 | مرد مردستان | , ایران | ١٢:٠٠ - ١٠ دي ١٣٨٨ |
دوستان عزيز ما در گروه پاسخ به شبهات بايد اين مطلب را تبيين کنند که چه گونه بدون هيچ قصدي عمل انسان مستوجب پاداش الهي مي شود با اين آيه اصلا چيزي ثابت نشد بلکه بايد از ادله به طور مبسوط به اين نتيجه برسيم که کار بدون نيت ثواب دارد نه چيزي را بگوييم که خودمان هم از آيه به دست نياورده باشيم در ضمن اگر هم چنين مطلبي صحيح باشد چه بسا با رواياتي همچون "انما العمال بالنيات" تخصيص يا نسخ شده باشد خواهش مي کنم شبهه را مبسوط تر پاسخ بفرماييد

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
آيا در اين شك داريد كه خداوند به نفس‌ها و خواب روزه‌دار ، پاداش مي‌دهد ؟ آيا روزه دار براي اين كار نيت مي‌كند ؟
انما الاعمال بالنيات به اين معني نيست كه اگر عمل نيكي بدون نيت انجام شد پاداش نگيرد ! بلكه همانطور كه در همان روايت آمده است «فمن كانت هجرته الي الله» يعني مقصود از نيت ،‌ مقصود كلي زندگي است ؛ يعني اگر كسي در زندگي خويش هدف خير داشته باشد ، پاداش خير مي‌گيرد .
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
7 | مرد مردستان | , ایران | ١٢:٠٠ - ١٢ دي ١٣٨٨ |
ممنون از تذكرات شما اما در مورد روزه بايد بگوييم در اصل اين ثواب به نيت اصلي روزه بر مي گردد يعني نمي شود شخصي بدون قصد قربت روزه بگيرد ولي به خوابش ثواب تعلق بگيرد يعني در هر حال نيت شرط است چه به طور كلي (همانگونه كه شما فرموديد) و چه به صورت انحلالي. مراد بنده اين است شما نمي توانيد عملي را يافت كنيد كه نيت در آن به هيچ وجه شرط نباشد در مواردي كه مثال زديد نيت به صورت كلي شرط است و لازم نيست براي تك تك امور نيت كرد بله ما اين را پذيرا هستيم اما شاهدي را كه شما براي تاين مطلب آورده ايد صحيح نمي باشد نكته : چون روزه و امثال آن از پشتيبان عمل اختياري تغذيه مي شوند و آن عمل (روزه)با نيت خير است ثواب دارد اما شما به آيه اي تمسك جسته ايد كه مي توان شرط بودن نيت را از آن فهميد زيرا دتر آيه اشاره شده است كه گرسنگي و تشنگي كه في سبيل الله باشد اجر داردنه هر گرسنگي كه بدون نيت باشد در ضمن آيه در مقام توضيح اين مطلب كه به آن اشاره نموده ايد نيست و در مورد سختي كشيدن در راه خداست و تا زماني كه كلام در مقام بيان نباشد چنين استدلالي صحيح نمي باشد ممنون از توجه شما عزيزان گرامي

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
اصل سوال درمورد اين بود كه شخص براي اين عمل نيت نكرده باشد ؛ پاسخ ما نيز در همين زمينه بود !
شما به روايت الاعمال بالنيات استناد كرديد كه عرض نموديم مقصود از آن جهت گيري كلي زندگي است ؛ و نه نيت در تك تك اعمال . و جهت گيري جداي از نيت قلبي است .
پاسخ شما نيز در مورد گرسنگي و تشنگي درست است كه «في سبيل الله» است ! اما آيا نفس كشيدن هم «في سبيل الله» است و شخص براي نفس كشيدن هم نيت مي‌كند ؟
در مورد آيه نيز مي توانيد به تفاسير مراجعه كرده و صحت نظر ما را ببينيد ! جداي از اينكه آيا به نظر شما كساني كه در لشكر عمر سعد حضور داشتند و قصد جنگ نيز نداشتند ، به خاطر جنگ با امام حسين عليه السلام معاقب هستند يا خير ؟ (دقيقا طرف مقابل همين آيه)
البته از توجه و تذكر شما متشكريم
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
8 | علي | | ١٢:٢٧ - ٢٦ آذر ١٣٨٩ |
خوب است اين حديث را در جواب ذکر کنيد.
نَفَسهاى تسبيح
قالَ الصّادقُ عليه السّلام :
نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنا تَسْبيحٌ
وَ هَمُّهُ لَنا عِبادَةٌ وَ كِتْمانُ سِرّنا جِهادٌ فى سَبيلِ اللّهِ. ثَمَّ قالَ اَبُو عَبدِاللّهِ عليه السّلام :
يَجِبُ اَنْ يُكْتَبَ هذا الْحَديثُ بِالذَّهَبِ.
ترجمه :
امام صادق عليه السّلام فرمود:
نَفَس كسى كه بخاطر مظلوميّت ما اندوهگين شود، تسبيح است و اندوهش براى ما، عبادت است و پوشاندن راز ما جهاد در راه خداست .
سپس امام صادق عليه السّلام افزود:
اين حديث را بايد با طلا نوشت !
امالى شيخ مفيد، ص 338
9 | عالم مقدس ملكوت | , ایران | ١٤:٠٦ - ٠٥ آذر ١٣٩١ |
بسم الله و الصلاه و السلام علي رسول الله السلام عليكم و رحمه الله اگر قرار باشد تمامي محبت ها و عزاداري هاي شيعه براي امام حسين لله و تقرب الي الله نباشد احمقانه ترين كار خلقت عمل شيعيان ميشود كه براي يك مردي كه 1373 سال پيش اون هم از اعراب كشته شده بيان و گريه كنن !!!! لذا محبت ارادت و عزا بر حسين هيچ وجهي جز الله نميتواند داشته باشد و انان كه از الله غافلند مشركاني غافل بيش نيستند ! وما لأحد عنده من نعمة تجزى إلا ابتغاء وجه ربه الأعلى ولسوف يرضى هيچ كس را نزد او حق نعمتى نيست تا بخواهد (به اين وسيله) او را جزا دهد بلكه تنها هدفش جلب رضاى پروردگار بزرگش باشد سوره مباركه الليل ايات 20 و 21
10 | محممدرضا | , ایران | ٠٤:٥٦ - ٢٣ فروردين ١٣٩٢ |
سلام
گريه و سوگواري ‘ سينه زدن و غيره براي اهل بيت حكم مودت را دارد و مودت يك فريضه واجب است در جامعه كبيره مي خوانيم و لكم الموده واجبه .
11 | فرناز | , ایران | ١٥:٤٠ - ٠٣ ارديبهشت ١٣٩٣ |
تا جان در بدن داريم براي اقاي مظلومان جهان گريه و عزاداري خواهيم کرد....همو که حبيب خداي عزوجل است/
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی:
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها