2017 May 26 - جمعه 05 خرداد 1396
با توجه به روايت « فمن ادعي المشاهدة ... فهو كذاب مفتر » ادعاهاي كساني كه مي گويند امام زمان را ديده اند ، چگونه قابل توجيه است ؟
کد مطلب: ٤٩٨٨ تاریخ انتشار: ٢١ ارديبهشت ١٣٩٦ تعداد بازدید: 10075
پرسش و پاسخ » مهدويت
با توجه به روايت « فمن ادعي المشاهدة ... فهو كذاب مفتر » ادعاهاي كساني كه مي گويند امام زمان را ديده اند ، چگونه قابل توجيه است ؟

 

با توجه به روايت «فمن ادعي المشاهدة ... فهو كذاب مفتر» ادعاهاي كساني كه مي گويند امام زمان را ديده اند، چگونه قابل توجيه است ؟
سؤال كننده : محمد

پاسخ:

ما دو نوع ملاقات داريم كه يكي از آنها صحيح و معتبر است و اشكالي بر آن وارد نيست و نوع ديگر غير صحيح است. هر دو نوع آن را شرح مي دهيم تا مطلب روشن شود

1 . قسم اول ملاقاتي است كه با اراده امام زمان و صلاحديد امام زمان عليه السلام صورت مي گيرد و شخص ملاقات كننده خود اراده اي در ملاقات ندارد؛ به اين معنا كه زمان، مكان، مدت و تعداد دفعات ملاقات به دست امام زمان است نه به دست شخص ملاقات كننده. در اين نوع از ملاقاتها و ديدارها شخص نمي تواند با اراده خود ملاقات را تكرار كند يا مثلا بگويد من فلان روز با حضرت ديدار خواهم كرد اين نوع ملاقات صحيح است و معتبر و براي بسياري از بزرگان و عرفا و علما اتفاق افتاده است و داستان آنها را علماي بزرگي همچون علامه مجلسي در بحار الانوار و ميرزاي نوري در نجم الثاقب و شيخ صدوق در كمال الدين و.. نقل كرده اند.

البته اين نكته قابل توجه است در مورد ملاقاتهاييكه براي برخي از بزرگان اتفاق افتاده معمولا از اظهار آن خود داري مي كنند و يا مأمور به كتمان مي باشند و براي هر كسي هم بيان نمي كنند.

آن كه را اسرار حق آموختند مهر كردند و دهانش دوختند.

و غالبا يا بعد از مرگشان توسط نزديكان مشخص مي شود و يا شاگردان نزديك آنها مطلع مي شوند؛ اما روشن است كسي كه ملاقات خود را در ملاء عام اعلام مي كند و اين امر معنوي را طعمه مقاصد مادي مي كند مورد اتهام است.

2 . اما اين كه ملاقات با امام زمان عليه السلام با اراده و اختيار شخص ملاقات كننده صورت گيرد و استمرار داشته باشد به اين معنا كه شخص هر زمان كه بخواهد مي تواند به محضر حضرت مشرف شود و حضرت را ملاقات كند، مردود است و طبق توقيع امام زمان عليه السلام به علي بن محمد سمري آخرين نايب حضرت در غيبت صغري كذاب است:

وسياتي شيعتي من يدعي المشاهدة الا فمن ادعي المشاهدة قبل خروج السفياني والصيحة فهو كذاب مفتر ...

چه بسا افرادي از شيعيان ادعا كنند كه مرا مشاهده نموده اند، آگاه باشيد هر كس قبل از خروج سفيان و صيحه آسماني، چنين ادعايي كند دروغگو و افترا زننده است...

الغيبة شيخ طوسي ص395- احتجاج شيخ طبرسي ج 2 ص 297

اين عبارت تند حضرت:

اولا : به خاطر اين است كه جلوي شيادان وحقه بازان و دروغگويان كه قصد سوء استفاده از عقايد و احساسات مردم دارند گرفته شود تا هر كسي نتواند ادعاي ارتباط كند و مردم را فريب دهد و ديگر اينكه بعد از اتمام غيبت صغري و با شروع غيبت كبري راه ارتباط مستقيم با حضرت طبق مصالح غيبت مسدود شد؛ چرا كه فلسفه غيبت خفاء و عدم دسترسي است واگر قرار باشد هر كس بتواند با حضرت ارتباط داشته باشد و ارتباط را به اطلاع همه برساند خلاف مصلحت و فلسفه غيبت عمل شده است.

ثانيا: حضرت با اين فرمايش خود يك قاعده كلي را براي شيعيان بيان مي كند و آن اين كه اصل اولي در ادعاي ملاقات كذب و دروغ است مگر اين كه خلاف آن ثابت شود همانند اصل طهارت و اصل حليت كه اصل اوليه در تمام اشياء پاكي و حليت است مگر آن كه نجاست و حرمت آن ثابت شود.

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)





Share
1 | پيمان موسوي | , امارات متحده عربی | ١٢:٠٠ - ٠٣ مرداد ١٣٨٧ |
با سلام
ما از دفاعيات شما در مواجه يا بدعتها و خرافات و كجروي هاي مغرضان و دشمنان اسلام سپاسگذاريم و لذت مي بريم ...
اما ... اين مطلب شما مقداري بدور از عقل و توجيه كننده است . اي كاش همچون هميشه با منطق محمتري پاسخ صحيح ميداديد !
وقتي امام(عج) ميفرمايند : آگاه باشيد .... ديگر تبصره آوردن خطا و توجيه است. و با دليل هاي سست نميشود برخي از ملاقات ها را درست پنداشت. متا’سفانه انگار ما دروغگو هم كم نداريم !!
فكر نميكنيد براي هدايت ديگران ابتدا بايست اشتباهات خودمان را بپذيريم و رفع كنيم ؟؟؟ و با شجاعت با هر كس در هر مقامي
ادعاي مشاهده و ملاقات با امام عصر(عج) را كرده يا خواهد كرد برخورد كنيم ؟؟
2 | حسن | , امارات متحده عربی | ٠٢:٠٣ - ١٦ خرداد ١٣٨٩ |
باسلام باتوجه به صراحت امام در توقيع براينكه هيچكس مرا نخواهد ديدو هر كس قبل ازخروج صوفياني وصيحه اسماني ادعاي مشاهده مراكند دروغگو و افترازننده است ونظربه اينكه روايات مشاهده در كمال الدين شيخ صدوق وغيبه شيخ طوسي به گونه اي است كه مدعيان امام را نشناخته و يا بعدا شناخته اندميتوان نتيجه گرفت كه منظور امام از كلمه مشاهده اينستكه ارتباط با ايشان به صورتي كه شناخته نشوندويا در عالم خواب و رويا و مكاشفه ويا توسط نامه و پيام اوري از ايشان باشد مانعي نداردولزوما ديده شدن ايشان بطوريكه لمس شوندو شناخته شوند نميباشدو اگر گفته شما درست باشد اصلا غيبت صغري وكبري و توقيع امام باطل ميشودو معنا نداردوگفته چند نفر براينكه اقايشان با امام ارتباط مستقيم داشته نميتواند سند قرار گيرد.

پاسخ:

با سلام

دوست گرامي

بسياري از كساني كه آن حضرت را ديده‌اند در بيداري ، به ملاقات آن حضرت رسيده‌اند ، و نه خواب ، و آن حضرت را نيز شناخته‌اند !

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

3 | حسن | , امارات متحده عربی | ٠٢:٠٨ - ١٧ خرداد ١٣٨٩ |
باسلام وتشكر از سايت بسيار قوي ومستدل شما زحمتكشان. با توجه به توقيع و صراحت امام وحجت بين ما كه تنها كتاب خدا و عترت است بنابراين جواب ادعاي مدعيان چيزي نيست جز كلام معصوم. والسلام و عليكم و رحمت ا...
4 | جواد | | ٠٤:٤٧ - ٠١ مرداد ١٣٩١ |
اين دست روايات اشاره به کساني دارد که ادعاي مشاهده خاص به معني نائب بودن و واسطه بين مردم و امام بودن را دارد. افرادي نظير محمد علي باب که ادعاي باب و واسطه بودن داشت.
5 | حسين قديري | , ایران | ١٢:٣١ - ٢٧ مرداد ١٣٩١ |
به نظر ميرسد که قياس اين مسأله با قاعده نجاست وطهارت صحيح نباشد . چون در مسأله کلي طهارت أشياء , استثناي آن را خود شرع بيان نموده و آن در زماني است که نجاست چيزي ييني باشد ( کل شيء طاهر حتي تعلم أنه قذر ) ولي در مورد ملاات با حضرت مهدي عليه السلام , حضرت بدون استثناء فرموده که مدعي ديدن من کاذب است و استثنايي هم نزده اند . خلاصه اينکه به شخصه جمع بين اين روايت و نقلهايي که از ديده شدن حضرت شده است , را نمي فهمم .

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي
همچنانكه توضيح داده شده، ملاقات نوع اول صحيح است ولي بر مخفي نگه داشتن آن مواظبت مي كنند لذا معمولاً كسي متوجه نمي شود (هرچند برخي مواقع پس از مرگ آنها يا طبق مصالح ديگر بر ملا مي شود) و نوع دوم هم كه باطل است و بايد گوينده آن را تكذيب كرد. لذا معمولاً چنين ادعايي باطل است مگر اينكه شاهد مطمئني بر صحت آن يافت شود مانند طهارت اشياء كه معمولاً پاكند مگر كه با ادله، يقين به نجاستشان حاصل شود.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
(1)
6 | محمد فيضي | , ایران | ١٦:١٥ - ٢٣ مهر ١٣٩١ |
در تاييد ژاسخ شما عرض مي شود كه در كلمه مشاهده و شهود نوعي حضور نهفته است يعني خطاب كساني را شامل مي شود كه ادعاي حضور (به اراده خود ) در خدمت حضرت داشته باشند . رويت با شهود و مشاهده فرق دارد و امام (عج) مدعي رويت را (به طور مطلق ) تكذيب نفرموده اند
7 | جواد | , ایران | ٠١:١٤ - ٢٥ دي ١٣٩١ |
با سلام و خسته نباشيد سخن شما براي زماني که امام زمان اگر مي گفتند: چه بسا افرادي از شيعيان ادعاکنند که مرا مشاهده مي کنند... ، يعني اينکه شيعيان هر موقع که خودشان بخواهند مي توانند امام زمان را مشاهده کنند صحيح بود ، نه زماني که امام زمان صراحتا مي گويند که: چه بسا افرادي از شيعيان ادعاکنند که مرا مشاهده نموده اند... ، اين سخن امام که ديگر به صراحت گفته است که هر کس ادعا کند امام زمان را ديده است, هر کس ادعاکند که مرا مشاهده نموده اند، ما شيعيان هم تا کنون کم نداشته ايم که گفته اند امام زمان را ديده اند، پس حجت تمام شد و همه ي آنها دروغگو هستند.

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
علما و بزرگان دين مطالب فراواني درباره اين روايت گفته اند كه در اين ميان علامه بزرگوار مجلسي ذيل همين توقيع مي فرمايند: منظور از «من ادعي المشاهده ...» كسي است كه ادعاي مشاهده كند در حالي كه مدعي است كه نائب آن حضرت بوده و اخبار را از جانب آن حضرت به شيعيان مي رساند مانند سفراء آن حضرت كه حلقه وصل امام عصر (عج) با شيعيان بودند و الا اگر معناي روايت و توقيع را عام بگيريم با اخبار بسياري كه در رابطه با رؤيت آن حضرت مي باشند منافات دارد.بحار الانوار، ج52، ص 151پس ادعاي رويت همراه با ادعاي نيابت از طرف حضرت ولي عصر (عج) مد نظر توقيع بوده نه معناي عام آن
در رابطه با مسئله امكان رؤيت آن حضرت در عصر غيبت كبري بايد گفت بزرگان بسياري بر اين عقيده اند كه تشرف يافتن به محضر حضرتش ممتنع نيست و براي تعدادي از صلحا و مؤمنين، اين توفيق حاصل شده است از باب نمونه به برخي از منابع اشاره مي كنيم:
1. شيخ الطائفه ابو جعفر محمد بن حسن طوسي در كتاب الغيبه در ضمن فصلي با عنوان «الأخبار المتضمنه لمن رأي صاحب الزمان ـ عليه السلام ـ»کتاب الغيبه، موسسه المعارف الاسلاميه، قم، چاپ اول، 1411 هـ ق، ص 253.
2. علامه مجلسي در بحارالانوار تحت عنوان: «في ذكر من فاز بلقاء الحجه في الغيبه الكبري»بحار الانوار، ج53، ص 200.
3. محدث نوري در كتاب «نجم الثاقب» در بابي با عنوان «ذكر احوال كساني كه در دوران غيبت كبري خدمت آن جناب رسيده اند» كه در آن جا 100 حكايت از مشرف شدگان به محضر حضرتش را بيان مي كند. نجم الثاقب، انتشارات مسجد مقدس جمکران قم، چاپ اول، 1416 هـ ق، ص 375.
4- برخي از علماء اهل سنت نيز به اين گونه وقايع اشاره كرده اند از جمله حافظ سليمان بن ابراهيم قندوزي حنفي در كتاب ينابيع الموده، باب 33 تحت عنوان «في بيان من رأي صاحب الزمان المهدي (عج) بعد غيبته الكبري» قندوزي حنفي، سليمان ابن ابراهيم، ينابيع الموده، انتشارات الشريف الرضي، چاپ اول، 1413 هـ ق، ج2، ص554
بهتر است به اين نكته دقت كنيد مراد از تكذيب نفي ملاقات نيست . امام خميني(ره) مي‌گويد: مراد از تکذيب مدعي مشاهده اين است که فردي مدعي ملاقات باشد، ولي شاهد و دليلي نداشته باشد. (انوار الهدايه، ج1، ص256). شهيد صدر نيز مي‌گويد: مراد، ادعاي انحرافي است که شخصي با ادعاي مشاهده و ارتباط، بخواهد عقايد و نظر خود را با نام پيام‌هاي امام زمان به مردم القا کند.(تاريخ الغيبة الصغري، ج1، ص654 ـ 639).برخي نيز گفته‌اند: مراد از تکذيب مدعي ظهور است. (مهدي منتظر، ص93).
بنابراين مي‌توان دريافت که صرف ديدار، در روايت، منتفي نشده است و علماء نيز نفي اصل ديدار را استفاده نکرده‌اند. به علاوه، روايتي مدعي مشاهده را کذاب مي‌داند؛ حال اگر کسي امام را ببيند و به ديگران نگويد، تحت اين روايت قرار نمي‌گيرد. لذا اصل ديدار امر ممکني خواهد بود.
نکته ديگر اينکه علماي ما که موفق به ديدار حضرت شده بودند، آن را براي مردم بازگو نمي‌کردند، بلکه اطرافيان و خواص آنها از روي شواهد و قرايني و يا در زمان‌هاي بعد، متوجه وقوع ديدار آن عالم با امام مي‌شدند .
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات


8 | رضا خزايي | , آمریکا | ٢١:٢١ - ١٨ تير ١٣٩٣ |
با سلام من با قسمتي از نظر آقاي جواد موافقم
(( اين سخن امام که ديگر به صراحت گفته است که هر کس ادعا کند امام زمان را ديده است, هر کس ادعاکند که مرا مشاهده نموده اند، ما شيعيان هم تا کنون کم نداشته ايم که گفته اند امام زمان را ديده اند، پس حجت تمام شد و همه ي آنها دروغگو هستند ))
به کلمات دقت کنيد. گفته هرکس و همچنين گفته ادعا کند و ايضاً گفته مشاهده و نه کلمات ديگر....
به نظر مي رسد که نويسنده محترم گروه پاسخ به شبهات، با کمي سفسطه، سعي در توجيه دروغ برخي از دروغگوبان دارد. که انشاءالله اينگونه نباشد.
اما حقيقت امر اينست که امام با کسي شوخي ندارد و دقيقاً فرموده:
وسياتي شيعتي من يدعي المشاهدة الا فمن ادعي المشاهدة قبل خروج السفياني والصيحة فهو كذاب مفتر ...
چه بسا افرادي از شيعيان ادعا کنند که مرا مشاهده نموده اند، آگاه باشيد هر کس قبل از خروج سفيان و صيحه آسماني، چنين ادعايي کند درغگو وافترا زننده است...
هيچ جاي جمله ي امام ، شرط و شروط هم ندارد.
عده اي اين روايت را ضعيف فرض کرده اند که اگر اينگونه باشد، بسياري از روايتهاي ديگر همين راوي نيز به چالش کشيده خواهد شد و اساس خيلي چيزها که برطبق آنها بنا شده، زير سوال خواهد رفت. چون دقيقاً همان پيشفرض ها براي ساير روايات هم قابل فرض خواهد بود.
حال با توجه به موارد پيش گفته و روايات و اسناد و مدارک موجود، به نظر ميرسد عده اي براي بدست آوردن به منافع شخصي، روايتها را جعل کرده و عده اي نيز بدلايل مشابه، جعليات را توجيه ميکنند. غافل از اينکه جمله و واژه هاي به کارگرفته شده صريح است و قابل سفسطه و تفاسير جانبي نيست.
ضمناً اگر ميخواهيد که من از پاسخ شما مطلع گردم، لطفاً با ايميل اطلاع رساني بفرمائيد.
باتشکر.
رضا خزايي.

پاسخ:
باسلام

دوست گرامي؛ جنابعالي به دو نکته دقت نکرده ايد و الا اينگونه برداشت نمي کرديد:

1. کلمه «ادعي»: ايشان فردي را گفته اند که ادعاي مشاهده دارد نه فردي که خبر از مشاهده مي دهد.

2. اين سخن را وقتي گفته اند که خواسته اند پايان غيبت صغري را اعلام نمايند. به شيعيان اعلام داشته اند شش روز ديگر نائب از دنيا مي رود و غيبت کبري شروع مي شود مبادا کسي خود را بعد از ايشان به عنوان نائب جا بزند بدانيد هرکس ادعاي مشاهده کرد(ادعاي مشاهده براي نيابت) دروغگوست. منظور امام با دقت در اين توقيع کاملا مشخص است.

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

(1)
9 | mary | , ایران | ١٥:٢٩ - ١١ شهریور ١٣٩٣ |
اين توقيع کاملا صحيح ومنطقيست ولي نميدانم چراراجع به اين توقيع در رسانه هاي ما صحبتي به ميان نمي آيد يتا مردم عامي که توان تحقيق وتفحص در دين راندارند مطلع شوند و هر شارلاتات دين فروشي بنام امام زمان (عج) بر اصل انتظار امام خدشه وارد نکند....
10 | الف | , آمریکا | ١٩:١٦ - ٠٢ تير ١٣٩٥ |
با درود. مساله عجیبی مطرح شده است،
باید بگوئیم شما روایت را بدون هیچ دلیلی بر آنچه که خواسته اید تحمیل کرده اید! مثلا گفته اید منظور ادعای مشاهده برای نیابت است! خب
( برای نیابت )را از کجا درآوردید؟
بعد اینکه دو مورد توجیه اولا و ثانیا خود را یک بار دیگر بخوانید تا میزان تحمیل خود را برای توجیه حدیث ببینید!
البته امکان دارد که ماجرا چیز دیگری باشد .مثلا شاید در این جمله قرائنی وجود داشته باشد یا اوضاع و احوال زمان این مکالمه جوری باشد که بتوان حدیث را توجیه کرد اما این هم مشکل هست چون روایت چنین چیزی را نشان نمی دهد و صریح به نظر میرسد.
امکان دارد اصلا روایت ضعیف باشد! چرا بررسی سندی نمی‌کنید؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
هر چند در خصوص معنی این روایت دیدگاهها متفاوتی مطرح است اما این احتمال نیز با نگاه به خود روایت که در مورد وصیت امام به نایب چهارم ، که دیگر نائبی برای خود معین نکن لذا این معنی نیز دور از ذهن نیست که مراد ادعای مشاهد امام است که خود را نائب امام دانسته و برای خود کاسبی راه بندازند
امام فرمودند: «وَ لَا تُوصِ إِلَى أَحَدٍ فَيَقُومَ مَقَامَكَ بَعْدَ وَفَاتِكَ» مبنی بر  بسته شدن «باب نیابت خاصه» است که ادعای مشاهده نیز با این قضیه بی ربط نیست والا اگر مراد صرف دیدن باشد که خیلی از بزرگان امام را دیده اند لذا معنی مشاهده صرف دیدن نیست
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
11 | ali | , انگلستان | ٠٨:٥٤ - ٢٩ مهر ١٣٩٥ |
سلام این روایت خبر واحد هست یا خیر؟

پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
خیلی از روایات خبر واحد هستند و در فقه و برخی مسائل دیگر مورد استناد قرار می گیرد روایت فوق نیز هر چند خبر واحد است ولی مورد استناد است
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
 
12 | تورج | , ایران | ١٥:٤٤ - ٠٧ فروردين ١٣٩٦ |
ادعاهایتان خود بر فرض صحیح بودن حدیث لفاظی و فاقد هر دلیل عقلی است، مدعی مشاهده حضرت و ارتباط کذاب است و مفتر و لاغیر....

پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
ای کاش شما که مقاله را مطالعه می کردید، به قسمت نظرات نیز نگاهی می انداختید
شما در خصوص این روایت به دو نکته دقت نکرده ايد و الا اينگونه برداشت نمي کرديد:
1. کلمه «ادعي»: ايشان فردي را گفته اند که ادعاي مشاهده دارد نه فردي که خبر از مشاهده مي دهد.
2. اين سخن را وقتي گفته اند که خواسته اند پايان غيبت صغري را اعلام نمايند. به شيعيان اعلام داشته اند شش روز ديگر نائب از دنيا مي رود و غيبت کبري شروع مي شود مبادا کسي خود را بعد از ايشان به عنوان نائب جا بزند بدانيد هرکس ادعاي مشاهده کرد(ادعاي مشاهده براي نيابت) دروغگوست. منظور امام با دقت در اين توقيع کاملا مشخص است.
جهت اطلاع بیشتر به نظرات همین مقاله رجوع کنید
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
13 | حامد | , آمریکا | ١٠:٥٤ - ٢٧ فروردين ١٣٩٦ |
حديث مي گويد كسي كه ادعاي مشاهده كند دروغگو است. يعني مي فرماييد كسي كه به خواست امام زمان خدمت ايشان برسد ايشان را مشاهده نمي كند؟ اين ادعاي شما يك راه حل دارد و ان اينكه افراد را چشم بسته خدمت امام ببرند كه اينهم در شان ايشان نيست. حديث كاملا محكم است بطوري كه كسي نتواند هيچگونه ادعاي ملاقاتي كند. اين تفكيك شما كاملا توجيه ادعاهاي دروغ است كه جسارت رد انرا نداريد. در اخرت هم اين توجيه را خواهيد فرمود؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
در قسمت نظرات همین مقاله توضیح داده شده است
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
14 | حامد | , آمریکا | ١٧:٣٧ - ١٦ ارديبهشت ١٣٩٦ |
با سلام. يعني واقعا شما متوجه نيستيد كه انچه شما به ان استناد مي كنيد "خبر ادعاي مشاهده" است يا "ادعاي خبر مشاهده"؟ به هر حال قبل از ظهور همه انچه امده ادعاي افراد غير معصوم است كه شما انرا در مقابل خبر موثق از معصوم قرار داده ايد. مي ترسم خود امام هم تشريف بياورند و ادعاهاي شما را رد كنند قبول نكنيد.

پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
در قسمت نظرات همین مقاله توضیح داده شده است که مراد از ادعای مشاهده چیست
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی:
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها