2017 May 26 - جمعه 05 خرداد 1396
اعتراف علماي اهل سنت به تولد حضرت مهدي (عج) + تصاوير كتاب ها
کد مطلب: ٤٩٧٨ تاریخ انتشار: ٢١ ارديبهشت ١٣٩٦ تعداد بازدید: 18678
پرسش و پاسخ » مهدويت
اعتراف علماي اهل سنت به تولد حضرت مهدي (عج) + تصاوير كتاب ها

 

بسم الله الرحمن الرحيم

 

تولد حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف به اعتراف بزرگان اهل سنت

 

**********

دانلود فايل PDF مقاله به همراه عكس ها

 

براي ديدن اندازه بزرگ عكس ها ، روي آن ها كليك كنيد

 

لينک دانلود تمام عكس ها با كيفيت بالا

 *********

 اشعه هاي خورشيد دوازدهمين حجت خداوند در سحر گاه نيمه شعبان سال  دویست و پنجاه و پنج جري قمري در خانه امام حسن عسکري سلام الله عليه بر تارک دنيا تابيد و مژده دوازدهمين حجت حق را نويد داد. نام مادر گرامي اش نرجس خاتون سلام الله عليها مي باشد. ولادت آخرين ذخيره الهي امري مسلم و قطعي بوده و هيج شکي و شبهه اي در اين مورد راه ندارد. روايات اهل بيت عليهم السلام بر اين امر مهم گواه بوده و بر يقين انسان مي افزايد. نه تنها روايات و تصريحات علماي اماميه نسبت به ولادت آن حضرت به مقداري کافي وجود دارد، بلکه عالمان اهل تسنن در قرون متمادي نيز نسبت به ولادت آن حضرت تصريحات فراواني داشته اند که در اين نوشته به نظرات پنجاه تن از انديشمندان و بزرگان اهل تسنن پيرامون ولادت امام زمان سلام الله عليه اشاره مي شود:

1.علي بن الحسين بن علي المسعودي الشافعي (متوفاي 346هـ)

2.ابوالفضل الشافعي الحصکفي (متوفاي 553 هـ)

3.ابن الازرق الفارقي (متوفاي 571 هـ)

4.عماد الدين الاصفهاني (متوفاي 597 هـ)

5.فخر الرازي الشافعي (متوفاي 604هـ)

6.محمد بن محمد بن عبد الکريم ابن الاثير الجزري (متوفاي630هـ)

7.محي الدين ابن العربي (متوفاي 638هـ)

8.سبط ابن الجوزي(متوفاي 654هـ)

9.محمد بن يوسف الگنجي (متوفاي 658هـ)

10.شمس الدين ابن خلکان (متوفاي 681هـ)

11.ابن الطقطقي الحسني (متوفاي 709هـ)

12.ابن فوطي الشيباني (متوفاي 723هـ)

13.عماد الدين ابوالفداء (متوفاي 732هـ)

14.شمس الدين الذهبي (متوفاي 748هـ)

15.زين الدين ابن الوردي (متوفاي 749هـ)

16.صلاح الدين الصفدي (متوفاي 764هـ)

17.ابومحمد اليافعي (متوفاي 768هـ)

18.مسعود بن عمر بن عبدالله التفتازاني (متوفاي 792هـ)

19.عبد الرحمن ابن خلدون (متوفاي 808هـ)

20. محمد ابن شحنة الحلبي (متوفاي 815هـ)

21. عبد الرحمن بن احمد بن محمد جامي (متوفاي 817هـ)

22.خواجه محمد پارسا (متوفاي 822هـ)

23.احمد بن علي قلشقندي (متوفاي 821هـ)

24.ابن حجر العسقلاني الشافعي (متوفاي 852هـ)

25.ابن صباغ المالكي (متوفاي 855هـ)

26.ابن محمد سراج الدين الرفاعي (متوفاي 885هـ)

27.شمس الدين محمد بن طولون (متوفاي 953هـ)

28.ابن حجر الهيتمي (متوفاي 973هـ)

29.عبد الوهاب الشعراني (متوفاي 974هـ)

30.عبد القادر بن شيخ بن عبد الله العيدروس (متوفاي 989هـ)

31.السيد محمد بن الحسين السمرقندي (متوفاي 996هـ)

32.شمس الدين الرملي (متوفاي 1004هـ)

33.أحمد بن يوسف القرماني الحنفي (متوفاي 1019هـ)

34.شهاب الدين ابي فلاح ابن العماد الحنبلي (متوفاي 1089هـ)

35.ضامن بن شدقم الحسيني المدني (متوفاي 1090هـ)

36.السيد حسن العراقي (متوفاي قرن 9 يا 10هـ)

37.عبدالملك العاصمي المكي (متوفاي 1111هـ)

38.عبدالله الشبراوي الشافعي (متوفاي 1172 هـ)

39.جعفر بن حسن بن عبد الکريم البرزنجي (متوفاي 1177هـ)

40.محمد بن احمد السفاريني الحنبلي (متوفاي 1188هـ)

41.محمد أمين البغدادي السويدي (متوفاي 1246هـ)

42.سليمان بن ابراهيم القندوزي الحنفي (متوفاي ۱۲۹۴هـ)

43.محمد صديق حسن خان القنوجي (متوفاي 1307هـ)

44.ياقوت بن عبد الله الحموي (متوفاي 626 هـ)

45.محمد ويس الحيدري (متوفاي 1405هـ)

46.خير الدين الزركلي (متوفاي 1410هـ)

47.مصطفي بن عبد الرحيم بن برقان الهاشمي (معاصر):

48.شريف أنس الحسني الكتبي (معاصر):

49.عارف احمد عبدالغني (معاصر):

50.عبدالله بن محمد الحشلاف (معاصر):

51. محمد عمر سربازي (معاصر):

حال به تفصيل به نظرات علماي فوق مي پردازيم:

1.علي بن الحسين بن علي المسعودي الشافعي (متوفاي 346هـ)

مسعودي از دانشمندان پر آوازه شافعي مذهب پيرامون ولادت آن حضرت چنين مي نويسد:

الإمام الثاني عشر وفي سنة ستين ومائتين قبض أبو محمد الحسن بن علي بن محمد بن علي بن موسي بن جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب عليهم السلام في خلافة المعتمد، وهو ابن تسع وعشرين سنة، وهو أبو المهدي المنتظر... .

مروج الذهب،  ج 4 ص 160

امام دوازدهم و در سال دويست و شصت ابو محمد حسن بن علي بن محمد بن علي بن موسي بن جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب عليهم السلام (امام حسن عسکري سلام الله عليه) در دوران خلافت معتمد از دنيا رفت در حالي که سنش بيست و نه سال بود. او پدر مهدي منتطر بود.


   

  

2.ابوالفضل الشافعي الحصکفي (متوفاي 553 هـ)

أبو الفضل يحيي بن سلامة بن الحسين حصكفي يكي از بزرگان اهل سنت است كه وجود حضرت مهدي عليه السلام را مفروغ عنه گرفته و در باره آن حضرت و ساير ائمه اهل بيت عليهم السلام شعر سروده است .

ابن كثير دمشقي سلفي پس از نقل غزل طولاني از او مي نويسد:

ثم خرج من هذا التغزل إلي مدح أهل البيت والأئمة الإثني عشر رحمهم الله

وسائلي عن حب أهل البيت

هل أقر إعلانا به أم أجحد

هيهات ممزوج بلحمي ودمي

حبهم هو الهدي والرشد

حيدرة والحسنان بعده

ثم علي وابنه محمد

وجعفر الصادق وابن جعفر

موسي ويتلوه علي السيد

أعني الرضي ثم ابنه محمد

ثم علي وابنه المسدد

والحسن الثاني ويتلو تلوه

محمد بن الحسن المفتقد

...

فلا يظن رافضي أنني

وافقته أو خارجي مفسد

...

والشافعي مذهبي مذهبه لأنه في قوله مؤيد

اتبعته في الأصل والفرع معا فليتبعني الطالب المرشد

إني بإذن الله تاج سابق إذا وني الظالم ثم المفسد

  البداية والنهاية، ج14ص154-155  

پس از اين غزل به مدح اهل بيت و ائمه دوازده گانه مي پردازند و مي گويد:

اي كسي كه از من در باره محبت أهل بيت سؤال مي كني كه آيا آشكارا به آن اقرار مي كنم يا منكر مي شوم؟

بدان ! هرگز انكار نمي كنم، محبت آنان با گوشت و خون من آميخته شده است . محبت آنان هدايت و رشد است . مقصود از اهل بيت، حيدر است و حسنين و ... دوازدهمين آنان حسن است كه بعد از او محمد بن الحسن خواهد آمد كه الآن غائب شده است.

كسي گمان نكند كه من رافضي شده و با آنان موافق هستم يا اين كه خارجي و فاسد هستم . مذهب من شافعي است؛ زيرا او در ديدگاهش تأييد شده است. من از شافعي در اصل و فرع پيروي مي كنم ؛ پس هر كسي خواهان هدايت است از من پيروي كند... .

 

     

  

3.ابن الازرق الفارقي (متوفاي 571 هـ)

ابن ازرق فارقي، از علماي برجسته ي اهل سنت در کتاب تاريخ خود، زمان ولادت حضرت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف را ذکر کرده چنانچه مي نويسد:

 إن الحجة المذكور ولد تاسع شهر ربيع الأول سنة ثمان وخمسين ومائتين، وقيل ثامن شعبان سنة ست وخمسين، وهو الأصح.

تاريخ الفارقي ص26

همانا، حجت ياد شده (حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه) در  نهم ربيع الاول از سال 258ه به دنيا آمد، البته گفته شده در هشتم شعبان از سال 256 بوده واين قول صحيحتر مي باشد

نکته: هر چند اين متن به اصل ولادت امام عصر عليه السلام اشاره شده است، اما بايد به اين نکته توجه کرد که قول به ولادت امام زمان عليه السلام در نهم ربيع الاول و يا هشتم شعبان سال دويست و پنجاه و شش و يا دويست و پنجاه و هشت صحيح نيست.

 
 

  

4.عماد الدين الاصفهاني (متوفاي 597 هـ)

عماد الدين اصفهاني،  از ديگر علماي اهل سنت که به صراحت به ولادت حضرت مهدي «سلام الله عليه» اعتراف نموده است:

مولد ابي القاسم محمد المنتظر، بسر من رأي، يوم الجمعه ثاني عشر من شهر رمضان

البستان الجامع، ص190

ولادت ابي القاسم محمد منتظر در سامراء روز جمعه، دوازدهم ماه مبارک رمضان بوده است.

 

      

5.فخر الرازي الشافعي (متوفاي 604هـ)

فخر الدين رازي مفسر نامدار اهل سنت در كتاب الشجرهء المباركه در شرح حال امام عسكري عليه السلام مي نويسد:

أما الحسن العسكري الإمام (ع) فله إبنان وبنتان ، أما الإبنان فأحدهما صاحب الزمان عجل الله فرجه الشريف ، والثاني موسي درج في حياة أبيه وأما البنتان ففاطمة درجت في حياة أبيها ، وأم موسي درجت أيضاًً.

الشجرة المباركة في أنساب الطالبية، ص78 ـ 79

امام حسن عسكري، دو پسر و دو دختر داشت. اما دو پسر او يكي صاحب الزمان است و ديگري موسي كه در زمان حيات پدرش از دنيا رفت. اما دخترانش يكي فاطمه و ديگري ام موسي بود كه هر دو در زمان حيات پدرش از دنيا رفتند.

 
 

   

  

6.محمد بن محمد بن عبد الکريم ابن الاثير الجزري (متوفاي630هـ)

ابن أثير جزري، در كتاب معتبر الكامل في التاريخ تصريح مي كند كه امام عسكري عليه السلام فرزندي به نام م ح م د داشته است:

وفيها توفي الحسن بن علي بن محمد بن علي بن موسي بن جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب (ع) . وهو أبو محمد العلوي العسكري وهو أحد الأئمة الاثني عشر علي مذهب الامامية ، وهو والد محمد الذي يعتقدونه المنتظر بسرداب سامرا وكان مولده سنة اثنتين وثلاثين ومائتين.

الكامل في التاريخ، ج 6، ص249 ـ 250

در سال 260 هجري قمري حسن بن علي ... عليهم السلام از دنيا رفت. او ابو محمد عسكري يكي از ائمه دوازده گانه مذهب اماميه است . او پدر محمد است كه شيعيان منتظر او از سرداب سامرا هستند.

 
 

   

  

7.محي الدين ابن العربي (متوفاي 638هـ)

ابن عربي از جمله علماي اهل سنتي است که به ولادت امام زمان سلام الله عليه اشاره کرده است اما نکته قابل توجه اين است که اين کلام وي در کتاب الفتوحات المکية تحريف شده است اما شعراني، از علماي اهل سنت به نقل از کتاب فتوحات مکيه چنين نقل مي کند:

وعبارة الشيخ محي الدين في الباب السادس والستين وثلمائة من الفتوحات: ... وهو من عترة رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم من ولد فاطمة رضي الله عنها جده الحسين بن علي بن أبي طالب، ووالده الحسن العسكري ابن الإمام علي النقي – بالنون – ابن محمد التقي – بالتاء – ابن الإمام علي الرضا، ابن الإمام موسى الكاظم، ابن الإمام جعفر الصادق، ابن الإمام محمد الباقر، ابن الإمام زين العابدين علي، ابن الإمام الحسين، ابن الإمام علي بن أبي طالب.

اليواقيت والجواهر ج1 ص562

و عبارت شيخ محي الدين در باب سي صد و شصت و شش در کتاب الفتوحات [المکية]چنين است: ... او از عترت رسول اللّه صلي الله عليه و آله از فرزندان حضرت فاطمه سلام الله عليها مي باشد که پدرش حسن عسکري فرزند امام علي النقي ... مي باشد.

 
 

      

8.سبط ابن الجوزي(متوفاي 654هـ)

سبط ابن الجوزي، از علماي اهل سنت پيرامون امام زمان سلام الله عليه چنين مي نويسد:

فصل في ذکر الحجة المهدي هو محمد بن الحسن بن علي بن محمد بن علي بن موسي الرضا بن جعفر بن محمد ابن علي بن الحسين بن علي بن ابي طالب عليه السلام وکنيته أبو عبد الله وأبوالقاسم وهو الخلف الحجة صاحب الزمان، القائم المنتظر والتالي وهو الآخر الأئمة.

تذکرة الخواص، ص 363

فصلي در ذکر الحجة مهدي او محمد فرزند حسن بن علي بن محمد بن علي بن موسي الرضا بن جعفر بن محمد ابن علي بن الحسين بن علي بن ابي طالب عليه السلام مي باشد. کنيه اش ابو عبد الله و ابو القاسم است و او همان خلف الحجة و صاحب الزمان مي باشد. قائم و منتظر و تالي و آخرين ائمه مي باشد.

 
 

     

9.محمد بن يوسف الگنجي (متوفاي 658هـ)

محمد بن يوسف گنجي شافعي در كتاب كفايهء الطالب در شرح حال امام عسكري عليه السلام مي نويسد: 

وهو الإمام بعد الهادي، مولده بالمدينة في شهر ربيع الآخر سنة إثنين وثلاثين ومأتين وقبض يوم الجمعة لثمان خلون من شهر ربيع الأول سنة ستين ومأتين له يومئذ ثمان وعشرون سنة ودفن في داره بسر من رأي في البيت الذي دفن فيه أبوه ، وخلف إبنه وهو الإمام المنتظر.

كفاية الطالب، ص 458

او بعد از هادي به امامت رسيد در ربيع الثاني سال دويست و سي و دو به دنيا آمد و در روز جمعه هشت روز از ربيع الاول گذشته بود، در سال دويست و شصت از دنيا رفت که در آن روز عمرش بيست و هشت سال بوده و در خانه خودش، همان خانه اي که پدرش در ان دفن شده بود دفن شد. پس از خود فرزندي را به جاي گذاشت كه او امام منتظر است.

 
 

     

10.شمس الدين ابن خلکان (متوفاي 681هـ)

ابن خلكان در كتاب وفيات الأعيان تصريح مي کند كه حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف در شب جمعه نيمه شعبان سال 255 هجري قمري به دنيا آمد و در هنگام وفات پدر بزرگوارش پنج ساله بوده است.

هر چند كه او نيز همانند ذهبي دروغ هاي ديگري افزوده است چنان چه مي نويسد:

562 أبو القاسم المنتظر: أبو القاسم محمد بن الحسن العسكري بن علي الهادي بن محمد الجواد المذكور قبله ثاني عشر الأئمة الاثني عشر علي اعتقاد الامامية المعروف بالحجة وهو الذي تزعم الشيعة أنه المنتظر والقائم والمهدي وهو صاحب السرداب عندهم وأقاويلهم فيه كثيرة وهم ينتظرون ظهوره في آخر الزمان من السرداب بسر من رأي.

كانت ولادته يوم الجمعة منتصف شعبان سنة خمس وخمسين ومائتين ولما توفي أبوه وقد سبق ذكره كان عمره خمس سنين ... .

وفيات الأعيان و انباء أبناء الزمان، ج2، ص94

ابوالقاسم محمد فرزند امام حسن عسکري «عليهما السلام» که بنا بر اعتقاد شيعيان دوازدهمين امام و معروف به حجت مي باشد، همان است که شيعيان گمان مي کنند او منتظر و قائم و مهدي است که صاحب سرداب بوده و در باره ايشان صحبت هاي زيادي شده است، شيعيان منتظر ظهور وي در آخر الزمان از سرداب سامراء مي باشند

ولادت او روز جمعه نيمه شعبان در سال دويست و پنجاه و پنج هجري مي باشد، و وقتي پدر ايشان وفات يافتند، عمر او پنج سال بوده است.

 
 

     

  

11.ابن الطقطقي الحسني (متوفاي 709هـ)

صفي الدين محمد بن تاج الدين نسب شناس اهل سنت ، معروف به ابن طقطقي حسني در باره حضرت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف مي نويسند:

ولم يذکر للامام الحسن العسکري ولد الا ولده الامام ابوالقاسم محمد مهدي صاحب الزمان عجل الله تعالي فرجه الشريف، وهو الذي ذهبت الشيعه الامامية الاثنا عشرية الي بقائه، و أنه المهدي الذي يظهر في آخر الزمان، حسب ما بشر به جده رسول الله، مولده ليلة النصف من شعبان سنة ست و خمسين و مائتين، وهذا هو الصحيح، وقيل غير ذلک، امه ام ولد تدعي نرجس و قيل صفية، ولد بسر من رأي.

الاصيلي في انساب الطالبين ص161  

براي امام حسن عسكري سلام الله عليه فرزندي به غير از ابوالقاسم محمد مهدي صاحب الزمان عجل الله تعالي فرجه الشريف ذکر نشده است، شيعيان در باره ايشان اعتقاد دارند که تا کنون زنده است و او همان مهدي منتظر است که در آخر الزمان ظهور مي کند همانطور که جد ايشان رسول خداوند صلي الله عليه واله وسلم بشارت دادند، ولادت ايشان نيمه شعبان دويست و پنجاه و شش بنابر نظر صحيح مي باشد و مادر ايشان نرجس يا صفيه ناميده مي باشد، محل ولادت ايشان نيز سامرا است.

 
 
  
 

12.ابن فوطي الشيباني (متوفاي 723هـ)

ابن فوطي با صراحت تمام مسئله ولادت امام عصر عليه السلام و دو غيبت ايشان را در کتاب خودش چنين ذکر کرده است:

القائم المنتظر، صاحب الزمان، الامام الثاني عشر أبو القاسم محمد بن الحسن العسكري بن علي الهادي العلوي الحسيني المهدي وهو القائم بالحق وقد ذكرنا ألقابه فيما تقدم على مقتضى الترتيب الذي التزمناه، وكان مولده كما ذكرناه سنة خمس أو سنة سبع وخمسين ومائتين قبل مضي أبيه بسنتين وسبعة أشهر وكان مولده ليلة النصف من شعبان وله قبل قيامه غيبتان، إحداهما أطول من الأخرى جاءت بذلك الأخبار.

مجمع الآداب في معجم الألقاب، ج3 ص330

القائم المنتظر، صاحب الزمان، امام دوازدهم. او أبو القاسم محمد بن الحسن العسكري بن علي الهادي العلوي الحسيني المهدي و اوست قيام كننده به حق، و ما القاب ايشان را بنابر مقتضاي ترتيبي كه داشتيم ذكر كرديم، و ولادت ايشان در سال 255 يا 257 دو سال و هفت ماه قبل از رحلت پدرش در نيمه شعبان بود، و براي او قبل از ظهورش دو غيبت است يکي از ديگري طولاني تر مي باشد و در اين باره روايت هايي  نقل شده است.

 
 

     

  

13.عماد الدين ابوالفداء (متوفاي 732هـ)

عماد الدين ابو الفداء از مورخين اهل سنت در باره حضرت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف مي نويسد:

والحسن العکسري المذکور هو والد محمد المنتظر صاحب السرداب و محمد المنتظر المذکور هو ثاني عشر الائمة الاثني عشر علي راي الامامية ويقال له القائم و المهدي و الحجة و ولد المنتظر المذکور في سنة خمس و خمسين و مائتين 

 تاريخ ابي الفداء، ص 45

امام حسن عسكري ياد شده همان پدر محمد منتظر صاحب سرداب مي باشد، و محمد منتظر دوازدهمين امام شيعيان مي باشد و به قائم، مهدي، والحجة لقب داده اند، ولادت ايشان در سال دويست و پنجاه و پنج مي باشد.

 
 

     

14.شمس الدين الذهبي (متوفاي 748هـ)

شمس الدين ذهبي، از بزرگان اهل سنت واز صاحب نظران در عرصه علم رجال، درايه، حديث، تاريخ و انساب در چندين كتاب خود؛ از جمله : العبر في خبر من غبر، تاريخ الإسلام، سير أعلام النبلاء تصريح كرده است كه امام عسكري عليه السلام فرزندي به نام (م ح م د) داشته كه د ر سال 256 هجري به دنيا آمده است.

وي در كتاب العبر مي نويسد:

وفيها محمد بن الحسن العسكري بن علي الهادي محمد الجواد بن علي الرضا بن موسي الكاظم بن جعفر الصادق العلوي الحسيني أبو القاسم الذي تلقبه الرافضة الخلف الحجة و تلقبه بالمهدي وبالمنتظر وتلقبه بصاحب الزمان وهو خاتمة الاثني عشر... .

العبر في خبر من غبر ، ج1 ، ص381

در سال دويست و پنجاه و شش محمد بن الحسن العسكري ... كه رافضي ها او را با القابي همچون : خلف الحجه ، مهدي ، منتظر و صحاب الزمان ياد مي كنند، به دنيا آمد . او آخرين امام از ائمه دوازده گانه است.

 

  

و در كتاب تاريخ الإسلام در شرح حال امام عسكري عليه السلام مي نويسد:

الحسن بن علي بن محمد بن علي الرضا بن موسي بن جعفر الصادق . أبو محمد الهاشمي الحسيني أحد أئمة الشيعة الذين تدعي الشيعة عصمتهم . ويقال له الحسن العسكري لكونه سكن سامراء ، فإنها يقال لها العسكر .

وهو والد منتظر الرافضة .

وأما ابنه محمد بن الحسن الذي يدعوه الرافضة القائم الخلف الحجة ، فولد سنة ثمان وخمسين ، وقيل : سنة ست وخمسين . عاش بعد أبيه سنتين ثم عدم ، ولم يعلم كيف مات . وأمه أم ولد.

تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام، ج19 ص113

حسن بن علي بن محمد ... عليه السلام يكي از ائمه شيعه است كه آن ها اعتقاد به عصمت آنان دارد. به او حسن عسکري گفته مي شود چرا که در سامراء زندگي مي کرد. به همين جهت به سامراء عسکر گفته مي شود.

او پدر همان شخصي است كه رافضي ها منتظر او هستند... .

اما فرزندش محمد بن الحسن كه رافضي ها و را قائم و خلف الحجه مي نامند در سال دويست و پنجاه و هشت يا دويست و پنجاه و شش به دنيا آمد و دو سال بعد از پدرش زندگي كرد و سپس معدوم شد و مشخص نشد كه چگونه مرد.

 

  

  

نكته: مشخص است كه ذهبي به اصل ولادت آن حضرت اشاره مي کند هر چند در ادامه سعي دارد تا غيبت آن حضرت را از دنيا رفتن ايشان جلوه دهيد که سخن وي ارزش علمي ندارد و باطل است.

وي همچنين در سير اعلام النبلاء، امام زمان سلام الله عليه را فرزند امام حسن عسکري سلام الله عليه معرفي مي کند چنان چه مي نويسد:

المنتظر الشريف أبو القاسم محمد بن الحسن العسكري بن علي الهادي ابن محمد الجواد بن علي الرضى بن موسى الكاظم بن جعفر الصادق بن محمد الباقر بن زين العابدين بن علي بن الحسين الشهيد بن الامام علي بن أبي طالب العلوي الحسيني  خاتمة الاثني عشر.

سير اعلام النبلاء، ج 13 ص 119-120

المنتظر الشريف، ابو القاسم محمد بن الحسن العسكري بن علي الهادي ابن محمد الجواد بن علي الرضى بن موسى الكاظم بن جعفر الصادق بن محمد الباقر بن زين العابدين بن علي بن الحسين الشهيد بن الامام علي بن أبي طالب العلوي الحسيني  آخرين نفر از [امامان] دوازده گانه است.

 
 

  

  


15.زين الدين ابن الوردي (متوفاي 749هـ)

ايشان با صراحت مسئله ولادت امام عصر عليه السلام را چنين ذکر کرده است:

وَالْحسن العسكري وَالِد مُحَمَّد المنتظر صَاحب السرداب، والمنتظر ثَانِي عشرهم ويلقب أَيْضا الْقَائِم وَالْمهْدِي وَالْحجّة، ومولد المنتظر سنة خمس وَخمسين وَمِائَتَيْنِ.

تاريخ ابن الوردي، ج1 ص232

و [امام] حسن عسكري، پدر محمد منتظر صاحب سرداب، و دوازدهمين امام شيعيان، که لقب مهدي و حجت و قائم را به او داده ند که ولادتش سال دويست و پنجاه و پنج هجري مي باشد.

 





Share
41 | مجتبی | , انگلستان | ١٥:٥٤ - ١٠ خرداد ١٣٩٥ |
ذهبی اولش نوشته منتظر رافضه است دوما در آخرش به عقیده شما طعن زده گفته الله ما را بر ایمانمان ثابت قدم نماید(جواب یکی از اهل سنت در فیسبوک)

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
اگر در الفاظ ذهبي دقت کنيد، متوجه مي شويد که هر چند وي مي گويد شيعيان او را قائم مي نامند، ولي وي در صدد اثبات فرزند داشتن براي امام عسکري عليه السلام است
او مي گويد:
وأما ابنه محمد بن الحسن الذي يدعوه الرافضة القائم الخلف الحجة ، فولد سنة ثمان وخمسين ، وقيل : سنة ست وخمسين . عاش بعد أبيه سنتين ثم عدم ، ولم يعلم كيف مات . وأمه أم ولد
ابتدا مي نويسد اما فرزند امام عسکري عليه السلام بعد جمله معترضه را مي آورد که شيعيان از او به قائم ياد مي کنند در ادامه اين جمله معترضه حالا به هر دليل اين را گفته باشد، مي گويد «فولد سنة ثمان» يعني متولد شده است اگر بنا بود که وي عقيده شيعه را در اينجا بگويد بايد اين را نيز مي گفت که شيعيان معتقدند او متولد شده است در حالي اگر در سخن ذهبي دقت کنيد به خوبي روش است که فولد را به اما ابنه دارد وصل مي کند يعني  اين مهدي که فرزند امام عسکري هست و شيعيان از او به قائم ياد مي کنند ، پس در اين تاريخ متولد شد 
کلام ذهبي خيلي صريح و واضح است  حتي وي در ادامه مي نويسد « فعدم» يعني بعدا معدوم شد که به ما شيعيان غيبت مي گوييم و اين واقعا قرينه هست که ذهبي اعتقاد به ولادت دارد؛ چون اگر واقعا وي دارد از زبان شيعه اين عقيده را مي گويد هيچ وقت شيعيان نمي گويند فعدم بلکه مي گويند در غيبت است البته در ادامه وي حتي به مادر امام نيز اشاره مي کند پس او عقيده خود را دارد مي گويد
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
 [1] [2]   قبلی
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی:
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها