2017 November 24 - جمعه 03 آذر 1396
اكمال و اتمام دين در روز غدير به چه معناست؟
کد مطلب: ٤٩٤٣ تاریخ انتشار: ١٦ شهریور ١٣٩٦ - ١٧:٠٠ تعداد بازدید: 1818
پرسش و پاسخ » امامت و خلافت
اكمال و اتمام دين در روز غدير به چه معناست؟

جواب:

مردي كه از نظر علم و تقوا و قدرت و عدالت بعد از پيامبر در ميان مسلمانان بي نظير بود به عنوان جانشيني آن حضرت انتخاب شد و از مردم براي او بيعت گرفت، يأس و نااميدي نسبت به آينده اسلام آنها را فرا گرفت و دريافتند كه اين دين و آئين ريشه دار و پايدار است.

اگر در روز غدير به كامل بودن دين خبر داده شده منظور از اكمال آن تنها به بيان احكام الهي نيست بلكه اكمال اين دين به مبيّن و شارح معصوم و مجري معصوم آن است او هم معارف دين را به طور صحيح بيان كند و هم از تحريف و ايجاد بدعت در دين جلوگيري مي نمايد و هم آن را به طور صحيح و كامل اجراء مي نمايد و اين، تحقق پيدا نمي كند جز اين كه پيامبر مسئول اين وظيفه مهم را مشخص نمايد و از اين رو در روايات، كمال دين را به ولايت اميرالمؤمنين عليه السلام مي داند (تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 587) و اين امر در روز عيد غدير خم تحقق پيدا كرده است.

كفّار در روز غدير دچار يأس شدند زيرا آنها انتظار داشتند كه آئين اسلام قائم به شخص باشد و با از ميان رفتن پيامبر اوضاع به حال سابق برگردد و اسلام به تدريج برچيده شود، چنانكه در جنگ احد وقتي كه پيامبر صلي الله عليه و آله مجروح شد و عدّه اي شايعه كردند كه آن حضرت كشته شد. شيوع اين خبر باعث ايجاد اميد و اثر مثبت در كفار و مشركان و تزلزل در ميان مسلمانان گرديد به گونه اي كه عدّه اي به سرعت از ميدان جنگ خارج شدند! آيه اي نازل شد كه دين اسلام قائم به شخص نيست بلكه آئيني است كه تا ابد جاودان خواهد ماند:

«و ما محمّد الّا رسول قد خلت من قبله الرسل افان مات او قتل انقلبتم علي اعقابكم و من ينقلب علي عقبيه فلن يضرّالله شيئاً و سيجزي الله الشاكرين»

سوره آل عمران، آيه 144

محمّد(صلي الله عليه و آله) تنها فرستاده خداست. پيش از او هم فرستادگاني بودند كه از دنيا رفتند اگر او بميرد يا كشته شود بايد شما سير قهقرايي كنيد و به آئين بت پرستي برگرديد؟ آنها كه به عقب برگردند و به دوران كفر و بت پرستي باز گردند تنها به خود زيان مي رسانند نه به خدا زيرا با اين عمل تنها سعادت خود را از بين برده و گرفتار شقاوت مي شوند و خدا كوشش شاكران را پاداش مي دهد.»

خداوند در قرآن از همين ياس كفار در روز غدير سخن گفته و مي فرمايد:

«اليوم يئس الذين كفروا من دينكم فلا تخشوهم واخشون...»

سوره مائده، آيه 3

امروز كفار از دين شما نااميد شدند از آنها نترسيد بلكه از(عذاب) من بترسيد... .

واقعه غدير، مخالفانِ اسلام اعم از مشركان و يهوديان و مسيحيان را مأيوس و نااميد كرد چون آنها وقتي اسلام ظهور كرد، با آن به مبارزه برخاستند؛ آنها آيين و دين خود را بر حق مي دانستند و مي گفتند:

«لن يدل الجنة الا من كان هوداً او نصاراً »

سوره بقره، آيه 111

كسي بجز يهود و نصاري داخل بهشت نمي شود.

از طرفي سعي در حفظ آيين خود و از طرفي تلاش مي كردند اسلام را به هر وضعي شده نابود كنند.

«يُرِيدُونَ لِيُطفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كرِهَ الْكَفِرُونَ »

آنان مي خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند؛ ولي خدا نور خود را كامل مي كند هر چند كافران خوش نداشته باشند!

كافران و مشركان مي خواستند با به سازش كشاندن پيامبر و برافروختن شعله جنگ و خاموش كردن نور الهي، دين را از بين ببرند اما در روز عيد غدير حادثه مهمي رخ داد كه كافران مأيوس شدند و آن نصب علي عليه السلام به عنوان ولي و جانشين پيامبر صلي الله عليه و آله بود زيرا آنها علي عليه السلام را شناخته بودند كه او كيست و چه مي كند و چه مي گويد، از اين رو با روي كار آمدن علي عليه السلام آن طمع خام به يأس مبدّل شد و دين داراي ولي و قيّم شد.

از امام باقر عليه السلام نقل شده است كه فرمودند:

«بني الاسلام علي الخمس علي الصلاة و الزكاة و الصوم و الحج و الولاية و لم يناد بشي ء كما نودي بالولاية»

كافي، ج2، ص18 حديث اول از الباب الثالث عشر من كتاب الايمان و الكفر

دين داراي پنج پايه است: 1- نماز 2- زكات 3- روزه 4- حج 5- ولايت. سپس فرمود: ولايت با فضيلت ترين و با ارزش ترين آنهاست.

يعني ولايت به معناي حكومت و زعامت سياسي است و آن كه زعامت سياسي جامعه را بر عهده دارد والي مسلمين است. او چون دين شناس و دين باور و متين و مفسّر دين و مجري حدود آن و مدافع حريم است؛ كليد دين است. و اگر دين داراي وليّ و قيّمي با اوصاف گذشته باشد مقوّم دين و موجب كمال دين است، ناگفته نماند كه دين اسلام در زمان پيامبر صلي الله عليه و آله نيز كامل بود زيرا در آن زمان قيّم و شارح و مبيّن دين و عامل و مجري حدود و مدافع آن، شخص رسول الله صلي الله و عليه و آله بودند و بعد از ارتحال آن حضرت اين شئون برعهده خليفه آن حضرت است و اين خليفه بايد با مستخلف عنه سنخيّت و هماهنگي داشته باشد و لذا جانشين رسول خدا از مقام عصمت برخوردار بود تا بتواند با برخورداري از اين ويژگي به تفسير معصومانه وحي و اجراي آن بپردازد.

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود:

«يوم غدير خم افضل اعياد امتي و هو اليوم الذي امرني الله تعالي ذكره فيه بنصب اخي علي ابن ابيطالب (عليه السلام) علماً لامتي يهتدون به من بعدي و هو اليوم الذي اكمل الله فيه الدين و اتمّ علي امتّي النعمة و رضي بهم الاسلام ديناً»

تفسير نور الثقلين، ج 1، ص 589

روز غدير خم از با فضيلت ترين عيدهاي امت من است و آن روزي است كه خداي سبحان به من امر كرد تا برادرم علي را به عنوان نشانه امتم منصوب كنم تا آنها بعد از من به وسيله وي هدايت شوند و اين روز همان است كه دين در آن كامل شده و نعمت بر امتم تمام گرديد. و اسلام به عنوان دين براي آنها پسنديده شده است.

در حديث ديگري امام رضا عليه السلام مي فرمايد:

«و امرالامامة من تمام الدين»

تفسير نور الثقلين، ج 1، ص 589

تمام و كمال دين به امر امامت است.

 

 
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف

 

 




Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی:
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها